Sieć

Już 2000 stacji bazowych z maksymalną agregacją pasm 4G LTE

Piotr Domański Piotr Domański
22 sierpnia 2019
Już 2000 stacji bazowych z maksymalną agregacją pasm 4G LTE

Klienci Orange mogą korzystać z agregacji 4 pasm 4G LTE, czyli maksymalnej dostępnej sieci Orange Polska konfiguracji, już na 2000 stacji bazowych rozlokowanych w całym kraju. To nie tylko szybszy internet, lecz przede wszystkim większy komfort w korzystaniu ze smartfona, tabletu czy modemu gdy w około jest wiele urządzeń. To szczególnie ważne, gdyż stacje te obsługują w większości przypadków właśnie takie miejsca – zatłoczone centra miast, miejsca wypoczynku, dworce, czy węzły komunikacyjne.

Agregacja pasm to większa pojemność sieci

„Pojemność sieci” to, przyznaję bez bicia, abstrakcja. Wszyscy widzimy zasięg (w postaci kreseczek) i prędkość ( w postaci wyników testu łącza), lecz trudno zobaczyć pojemność. Czym ona zatem jest? Sposobem liczenia jej jest wzrost liczby herców (Hz), do których mają dostęp klienci.

Opowiem o tym na przykładzie. Hipotetyczna stacja bazowa ma trzy sektory i możecie korzystać na niej z sieci 4G LTE na dwóch częstotliwościach – 800 MHz i 1800 MHz. Orange dysponuje na tych pasmach łącznie 20 MHz na przesyłanie danych. Gdy odpalimy tam dwie kolejne częstotliwości – 2600 MHz i 2100 MHz nasi klienci będą mogli łącznie korzystać z 45 MHz, co da wzrost o 125%. Na to nakładają się inne czynniki – wykorzystanie modulacji 256 QAM czy MIMO 4x4, co dodatkowo zwiększa pojemność.

Dla Was pojemność to liczba Gb wszystkich użytkowników które w jednej sekundzie mogą przejść przez sieć. Jej zwiększenie oznacza, że może być ich więcej w trakcie największego ruchu. Tutaj oczywiście także są dziesiątki zmiennych, choćby odległość od użytkowników od stacji bazowej.

Skoro już wiecie, że co oznacza pojemność, to dodam, że od początku roku wzrosła ona o 23%.

CAT i agregacja pasma

Więcej pasm i „miejsca” do ruchu pozwala bardziej rozpędzić się najlepszym smartfonom, a tym nieco wolniejszym daje więcej przestrzeni. To czy telefon jest szybszy czy wolniejszy ocenicie sprawdzając pozycję „CAT” w specyfikacji. Im wyższa wartość tym lepiej. Oznacza ona bowiem, że smartfon potrafi zagregować więcej pasm sieci 4G LTE.

Jednak agregacja to nie wszystko, bo trzeba też sprawdzić, czy smartfon obsługuje MIMO 4x4, a jeżeli tak to w jakimś układzie. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których telefon wspiera agregację 4 pasm  lecz bez MIMO 4x4, lub na przykład 3 pasm lecz z MIMO 4x4. Dlatego warto czytać specyfikację. Pisałem już o tym przy okazji tekstu „Który smartfon pobierze dane najszybciej?”. Co prawda to już ubiegły rok, jednak telefony, które tam opisałem nadal są mocne, a zasady którymi wiąże się agregacja nadal działają.

Ponad 8000 stacji bazowych z agregacją pasma

Rozbudowujemy wiele więcej stacji bazowych. Już ponad 8000 stacji bazowych obsługuje agreguje co najmniej dwa pasma, a łącznie już ponad 11 tys. stacji bazowych z 4G LTE. W dużym stopniu to zasługa refarmingu, którym obejmujemy kolejne regiony kraju.  Refarming przeprowadziliśmy chociażby na stacji bazowej na dachu stacji przesiadkowej kolejki na Kasprowy Wierch. Zabrałem Was tam w całkiem niedawno w ramach w wideo.

Sam jestem ciekaw co będzie się działo teraz, gdy wakacje się skończyły ;-) Bądźcie czujni!

Komentarze

Robert
Robert 11:54 22-08-2019

Kiedy obsługa Visual Voicemail dla iPhonów?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:57 22-08-2019

    Nie słyszałem, byśmy prowadzili prace w tym zakresie.

    Odpowiedz
      buu
      buu 22:26 31-08-2019

      Ale słabo, przechodzę z Play i ta usługa była lata temu, myślałem że u was też jest ?

      Odpowiedz
Łukasz
Łukasz 14:17 22-08-2019

Kiedy synchronizacja fazy?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:59 22-08-2019

    Cały czas rozwijamy naszą sieć mobilną. Jeżeli będziemy wdrażać tę funkcję na pewno o tym powiemy.

    Odpowiedz
      Janek
      Janek 22:02 24-08-2019

      Play też rozwija i już ma synchronizację fazy.

      Odpowiedz
Window
Window 15:00 22-08-2019

Czy w Kętrzynie był już refarming? Czy w Barcianach będzie refarming? i czy w Mołtajnach nowa stacja uruchomiona będzie już po refarmingu?

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 19:34 22-08-2019

Uwielbiam czytać niektóre pytania. To może i ja zadam od siebie 🙂 Piotrze kiedy wygram w lotto? A teraz na poważnie, fajnie ze się rozwijacie, czekam na pozytywne zmiany w moim mieście, w Kielcach 🙂

Odpowiedz
Mr
Mr 21:42 22-08-2019

Fajnie byłoby zobaczyć taki wykaz, które stacje obsługują konkretne pasma.

Odpowiedz
mac
mac 23:28 22-08-2019

A kiedy poprawicie mapke zaiegu ?? obecna nic nie mowi 🙁 3 kolory 100% niedzisiejsze 2g 3g 4g. kiedys chociazby uruchomione stacje pokazywaliscie. przydał by sie podzial na pasma w LTE albo rozroznienie zasiegu na otwartym terenie i w budynkach, obszary gdzie modernizujecie, wiele ciekawsze/realniejsze niz 100% pokrycia . dane napewno macie…. pozdrawiam

Odpowiedz
Damian
Damian 23:49 22-08-2019

Czy docelowo wszystkie BTSy mają zapewnić agregację?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 07:49 23-08-2019

    Nasz cel jest taki, by zapewnić dobre parametry łącza tam gdzie to potrzebne. Są stacje, które obsługują niewielki ruch i bardzo dobrze sobie z nim radzą, więc nie ma sensu ich wzmacniać, jeżeli w innych miejscach są takie, które mają dużo więcej pracy. Rozbudowujemy sieć tak by była możliwie efektywna, a nie by zrealizować jakiś cel liczbowy (5000 stacji na 5-lecie, czy coś podobnego). Wiem, że nie odpowiadam wprost, ale nie lubię „gdybania”.

    Odpowiedz
Mirek
Mirek 01:33 23-08-2019

Redmi Note 7 pro obsługuje wszystkie możliwe pasma a 30 km od centrum Warszawy rozmowy telefoniczne wewnątrz budynku jest praktycznie niemożliwe internet tym bardziej na zewnątrz nie wiele lepiej wiele osób ma ten sam problem. Ta sytuacja jest od lat. Nie wypisujcie bzdur !

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 08:01 23-08-2019

    Mirku, trzy sprawy. Pierwsza jest taka, że to telefon, który nie obsługuje na ten moment, ale pracujemy by się to zmieniło technologii VoLTE, co oznacza że rozmowy nie są łączone po sieci LTE o której pisze w tekście lecz 2G lub 3G. Ilość obsługiwanych pasm sieci LTE nie ma więc tutaj większego znaczenia. Drugą sprawą jest to, że okolice Warszawy są bardzo trudne do rozbudowy sieci, gdyż mieszkańcy nie życzą sobie budowy nowych stacji bazowych koło swoich domów, co na obrzeżach stolicy oznacza „praktycznie wszędzie”. Oznacza to, że albo budujemy z dużymi opóźnieniami z powodu przeciągających się procedur albo w miejscach które nie są optymalne. Piszesz, że sytuacja jest od lat – zgadza się, budowa stacji bazowych w Polsce ciągnie się latami. Kolejną sprawą jest to, że przy obecnych normach PEM, ponad stukrotnie bardziej restrykcyjnych niż w innych krajach Europy Zachodniej, zapewnienie zasięgu w budynkach jest bardzo trudne, bo fale radiowe nie dają sobie rady ze ścianami. Pozdrawiam

    Odpowiedz
      Resboy
      Resboy 18:28 26-08-2019

      Nowelizacja ustawy telekomunikacyjnej jest już w Senacie. Lada moment wejdzie w życie. Wszystkie przeszkody administracyjne przy budowie stacji mają być ograniczone do minimum. Ponadto, rozporządzeniem ma być podniesiona dopuszczalna moc pola z obecnych 0,1 W/m2 na 10 W/m2. Wtedy będzie pole do popisu, by w Polsce nie było ani jednej białej plamy w zasięgu sieci.

      Odpowiedz
Daras
Daras 06:56 23-08-2019

A co z wyłączonym voLTE dla telefonów Xiaomi? Działało wyśmienicie , komuś to przeszkadzało i wyłączył wsparcie …?

Odpowiedz
Krzysiek87
Krzysiek87 14:14 23-08-2019

Piotrze udało się może coś ustalić w Mojej sprawie? Jest szansa na przedłużenie światłowodu o tego jednego słupa?

Odpowiedz
Dżej
Dżej 18:58 23-08-2019

Mieszkam 2km od Leszna, nie duże, nie małe miasto – zasięg LTE 1-2 kreski, prędkość pobierania max 4mbps według speedtestu, trochę żenada że tak blisko miasta (w którym swoją drogą zasięg i prędkość internetu tez nie jest oszalamiająca) nie można osiągnąć chociaż głupich 10mbps. PS. Konkurencja osiąga w tym samym miejscu po 15-20 a wieczorem po 40 😉

Odpowiedz
Janek
Janek 22:02 24-08-2019

EVS – kiedy, konkretnie poproszę.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 09:19 26-08-2019

    Gdy będziemy mieli informację na ten temat na pewno się podzielimy.

    Odpowiedz
      Janek
      Janek 12:21 26-08-2019

      Czyli póki co ktoś kto chce mieć najwyższą jakość połączeń musi wybierać między Play a TMobile. Cóż, szkoda. Orange powinno też walczyć o takich klientów, którzy oczekują więcej niż inni

      Odpowiedz
klient
klient 13:13 09-04-2020

Dlaczego wyłączyliście agregacje pasm w czasie pandemii? Internet obecnie muli -wyciąga 1/3 swej zwykłej prędkości. W Plusie z kolei wzrost prędkości i to bez agregacji.
Przestańcie sobie robić żarty z klientów -tak szybko odchodzą.

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Orange Ekspert z tłumaczem migowym

Monika Kulik Monika Kulik
20 sierpnia 2019
Orange Ekspert z tłumaczem migowym

Ostatnio wrzuciliśmy na YouTube kolejną paczkę 20 filmów Orange Ekspert z tłumaczem migowym i natychmiast pojawiło się kilka pytań i komentarzy – po co to robimy, skoro można zrobić napisy?

Już wyjaśniamy. Dla osób niesłyszących pierwszym językiem komunikacji jest Polski Język Migowy. Jest on dla nich językiem naturalnym. Jest to język wizualno-przestrzenny, który ma własną strukturę gramatyczną: składnię, morfologię, fonologię i fonetykę, różną od języka polskiego.

Często więc informacja w formie napisów nie jest wystarczająca dla osób używających na co dzień polskiego języka migowego i preferujących ten sposób komunikacji, nawet mimo dobrej znajomości języka polskiego.

Organizacje społeczne, z którymi współpracujemy w zakresie dostępności naszych usług i oferty dla klientów z niepełnosprawnościami rekomendują, aby osobom niesłyszącym w materiałach multimedialnych zapewnić dostosowanie w postaci tłumaczenia polskiego języka migowego. Tak też robimy.

Do tej pory przygotowaliśmy już ok. 50 filmów Orange Ekspert z tłumaczeniem migowym. Poniżej jeden z nich.

Komentarze

Pasjonat
Pasjonat 12:28 09-10-2025

Czy w związku z uruchmianiem 5G w paśmie 700 będziecie wygaszali 5G2100DSS? Czy można liczyć na udostępnienie warstwy 5G700 na mapce zasięgu lub choćby bardziej szczegółową mapkę z wpisu? Chciałoby się przetestować nową warstwę 5G, ale jak na razie nie wiadomo gdzie jechać, aby złapać. 🙂

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:10 09-10-2025

    Tak, są miejsca w których wyłączamy 5G DSS, zwłaszcza jeśli dostępne jest 5G Cband. Co do mapy, mamy to w planach, ale na razie za wcześnie by mówić o terminach.

    Odpowiedz
Pijo
Pijo 12:30 09-10-2025

Pani Kingo, a na ilu stacjach dolożyliscie LTE700?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:10 09-10-2025

    Na kilkudziesięciu.

    Odpowiedz
Użytkownik
Użytkownik 13:15 09-10-2025

Pozwolenia na częstotliwość 700MHz dostaliście także przy granicy, tam gdzie 800MHz jest niedostępne. Czy to oznacza że zasięgowego oprócz 5MHz z 900 będzie teraz też 10MHz z 700 ?? Jeśli tak to suuuuper, jakość na wsiach będzie o niebo lepsza.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:30 13-10-2025

    Tak, pasmo 700 ma znacząco wzmocnić sieć przy granicach. Choć zaznaczam, że ma ono pewne ograniczenia koordynacyjne.

    Odpowiedz
yaroo
yaroo 14:04 09-10-2025

Można prosić gdzieś o dokładny spis miejscowości? Po mapce ciężko cokolwiek zobaczyć i mieć 100% pewność, gdzie jest 5G700

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:03 09-10-2025

    Na stronie Orange dostępna jest mapa zasięgu, mamy w planach dodanie podglądu dla zasięgu 5G 700 i wtedy będzie można to sprawdzić.

    Odpowiedz
mx
mx 15:17 09-10-2025

Jak to w Grupie Orange, wiadomo co, nie wiadomo kiedy.

Odpowiedz
Damian
Damian 16:19 09-10-2025

Proszę zróbcie porządek z tą mapką bo nie idzie nic z niej wyczytać.bardzo przydatny byłby spis miejsc gdzie powstały nowe nadajniki

Odpowiedz
Jackson
Jackson 19:34 09-10-2025

Witam. Czy i kiedy planujecie odpalenie 5 g w pasmie c na nadajniku Orange (26003) ID: T-55283 (N!)
Warszówek – gm. Pawłów, Warszówek 31 – wieża T-Mobile? Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:48 14-10-2025

    Na ten moment nie mamy tej lokalizacji w planach. Również pozdrawiam

    Odpowiedz
Janek
Janek 21:01 09-10-2025

W lublinie cos cienko z tym internet na ulicach nalkowskich metalurgiczna radości Czechowska zanka zasieg internetu

Odpowiedz
Robert
Robert 22:19 09-10-2025

Barwice 78-460 Zachodniopomorskie przeszło modernizację i brak 5G nawet tego DSS2100, wszędzie dookoła dołożono 5G 700 a tam gdzie nie ma to działa DSS2100. Co my gorsi jesteśmy jako mieszkańcy masteczka ? Przy podpisaniu umowy obiecanki wciskają konsultańci ale jak zapytam na infolinii to brak wiedzy na temat 5G

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:57 14-10-2025

    To jakie częstotliwości i technologie wykorzystywane są na konkretnej stacji zależy m.in. od potrzeb sieciowych, możliwości technicznych i biznesowych, ukształtowania terenu, typu zabudowy. Każde uruchomienie poprzedza analiza radiowa, która określa czy i z jakich technologii warto w tej lokalizacji korzystać.

    Odpowiedz
GrajekOnline
GrajekOnline 22:29 09-10-2025

A wiadomo kiedy konkretnie nastąpi wyłączenie 3G i włączenie LTE900 w byłym województwie Wałbrzyskim? Oficjalne informacje są ogólne i że będzie to w październiku.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:26 13-10-2025

    Planowo w przyszłym tygodniu i wszystko wskazuje na to, że tak będzie.

    Odpowiedz
Danuta Rzymanek
Danuta Rzymanek 22:52 09-10-2025

My w Kosobudz,lubuskie chcielibyśmy jakikolwiek G .Nie ma wcale zasięgu, internet też oczywiście 0 .Jak tu żyć?

Odpowiedz
Goosc
Goosc 22:55 09-10-2025

To całe 5G700 to pic na wodę fotomontaż, nie radzę się tym jarać, zresztą operatorzy sami to przyznali. Na moim nadajniku jest, zero wzrostu prędkości pobierania, nie wzrósł zasięg, jedyne to wzrósł upload, ogólnie porażka.

Odpowiedz
Jarociniak
Jarociniak 23:17 09-10-2025

Kiedy odpalicie lte 700 mhz w mniejszych miejscowościach miasteczkach wsiach? Bo na moim nadajniku Tarce Jarocin brak

Odpowiedz
TeamPurple
TeamPurple 23:29 09-10-2025

Czy jest planowana jakąś nowa stacja w okolicach Iwli, Teodorówki 38-450? Zasięg tam od dawna jest bardzo słaby, najbliższe nadajniki w Zboiskach i Nowym Żmigrodzie są poprzyslaniane przez góry. Przydałoby się coś zrobić bo konkurencja działa.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:59 14-10-2025

    Na ten moment nie mamy w planach nowej stacji.

    Odpowiedz
Jackson
Jackson 09:15 10-10-2025

Dodam że T mobile już odpalił 5 g w pasmie c na tym nadajniku

Odpowiedz
mx
mx 18:29 10-10-2025

Okazało się, że na moim bts uruchomiono 5G w paśmie 700. W stosunku do LTE z agregacją 4 pasm zauważalnej poprawy nie widzę. Wręcz bywa gorzej – jak w LTE+ pobieranie max w nocy/min w szczycie było 240/100, tak w „5G” jest 340/40. A kosztuje mnie 9,90 więcej (5G dla firm). Może upload jest nieco lepszy – w okresie luzu w sieci dobija 100 Mbit/s. Latencja tak samo kiepska – nie spada poniżej 30 ms, bywa ponad 100.

Odpowiedz
Paweł
Paweł 22:17 10-10-2025

Pani Kingo czy Wasza firma planuje poprawić zasięg w tym rejonie?

Ponieważ na Zewnątrz budynków występuje 2G lub bardzo rzadko pojawi się LTE które i tak jest bardzo słabe.

Jedlnia -Kolonia, Kieszek, Jedlnia gmina Pionki Wasza konkurencja posiada wtym rejonie nadajnik RAD4406

Słupica, Maryno,Cudnow gmina Pionki Wasza konkurencja posiada wtym rejonie nadajnik RAD4407

Proszę o zamontowanie anten na początek 700 800 900

Z pewnością poprawiło by to zasięg w okolicy.

Odpowiedz
Patryk
Patryk 12:56 11-10-2025

Mam pytanie co do konkretnej miejscowości czy Orange rozbudowuje sieć do 5g 700 w miejscowości gradzanowo zbęskie gm. Radzanów ponieważ pojawia mi się symbol 5g chodź na razie tylko miga ale przy tym od razu się włącza pasmo o częstotliwości 700mhz.

Odpowiedz
asdf24
asdf24 09:31 12-10-2025

Tradycyjnie zapytam się jak tam idzie modernizacja w lubartowie (woj Lubelskie)? Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:46 14-10-2025

    Wszystkie stacje w Lubartowie są już po modernizacji.

    Odpowiedz
Mackul
Mackul 23:39 12-10-2025

A kiedy 5G 700 MHz Wetlina, Smerek i Cisna?

Odpowiedz
kahun22
kahun22 06:06 13-10-2025

śmieszne to 5G ludzie zgłaszają i dzwonią do operatora Orange że nie ma zasięgu a zadzwonić i złapać jedną lub dwie kreski to trzeba latać po dworzu i szukać zasięgu ale u nich jak zawsze wszystko jest okey tak samo jak w innych sieciach niestety u mnie łapka 👎

Odpowiedz
Adrian
Adrian 16:40 13-10-2025

a w Nowy Tomyśl (woj. wielkopolskie) zasięgu 5G jak nie było tak nie ma…

Odpowiedz
Tres
Tres 19:34 14-10-2025

Pani Kingo, chciałbym zapytać o C band na stacji bazowej o ID: 28930. Kilka dni temu działało a obecnie nie działa. Na mapie ta stacja nie ma C band (ale mapa chyba nie jest aktualna). Czy C band zostało na tej stacji uruchomione na dobre? Czy jest tam kilka anten skierowanych w różnych kierunkach? Chciałbym też zapytać czy przy uruchamianiu C band jest modernizowane przyłącze internetowe? Pytam ponieważ na tej stacji na LTE od dłuższego czasu występuje problem z nieudaną retransmisją pakietów TCP.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:15 15-10-2025

    A jaki to adres?

    Odpowiedz
asdf24
asdf24 08:45 15-10-2025

Na nowy nadajnik w okolicy ul. Gazowej nie ma co liczyć ?

Odpowiedz
Tres
Tres 09:30 15-10-2025

Modlniczka, ul. Różańskiego 32 – pylon reklamowy CH Futura Park

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:12 15-10-2025

    Na tej stacji nie nadajemy sygnału sieci 5G w paśmie C. Być może „złapał” Pani/Pan zasięg 5G (Cband lub DSS) z innej, dalszej lokalizacji. Przyłącze jest modernizowane, ale nie powinno mieć to wpływu na jakość transmisji. Być może przyczyną jest połączenie się z odległą stacją. Jeśli problem by się utrzymywał to polecam kontakt już z infolinią, będą mogli sprawdzić dokładniej sytuację dla konkretnego numeru telefonu.

    Odpowiedz
Tres
Tres 14:53 15-10-2025

To bardzo dziwne, byłem dzisiaj z telefonem pod stacją bazową i telefon łapał pasmo N78:
5G NSA
TAC 52889
PCI 230
ARFCN 640704
SS RSRP -104dBm
SS RSRQ -11dB

A dla LTE 2600:
CI 58606111
eNb 228930
CID 31
TAC 52889
PCI 230
BW 15MHz
EARFCN 3025
RSSI -51dBm
RSRP -79dBm
RSRQ -10dB
SNR 10dB
TA 0 (0m)

Czy to oznacza, że LTE jest z innej stacji a 5G z innej?

Odpowiedz
Dorota
Dorota 15:56 15-10-2025

Witam,
czy są przewidziane jakieś działania przy nadajnikach w Dębem Wielkim powiat Mińsk Mazowiecki, pytam bo obecny zasięg jest masakra, swobodnie z domach oddalony około 2km od nadajnika nie można w sposób normalny korzystać z telefonu, aby normalnie rozmawiać dość często trzeba wyjść na taras, z tego co wiem jest to problem występujący u znacznej ilości osób korzystających z usług Orange.

Odpowiedz
AdamMK
AdamMK 16:05 15-10-2025

Kiedy można liczyć na modernizację stacji Orange ID: T-35723? Czy jest przewidziane 5G? Lub jakaś modernizacja?

Odpowiedz
goosc
goosc 14:02 16-10-2025

Nic to nie zmienia, nie licz na poprawę.

Odpowiedz
Kicaj
Kicaj 17:02 16-10-2025

W Łomnicy na Zaciszu, pod Karpaczem, chyba jako jeden z niewielu szczęściarzy łapałem n78 przez równo 3 miesiące bez żadnych problemów. 600-800 mbit w.standardzie na dl i 80-100 w standardzie na upload, ping 15. Nadajnik Pochulanka Karpacz 9km, za to wprost na mnie i dobry modem. Od killu dni n78 jakby wyparowało, za to pojawiło się ubogie n28, nawet blokada pasma nic nie daje – po prostu n78 przestało docierać,… no nic – szczęście mnie opuściło, nadajnik zaczął dzielić moc z n28 i przez to n78 już nie dociera? 🙁 a było tak pięknie (teraz tylko 65-85mbit z agreagacja, za to play w rejonie stabilne 200-250mbit)

Odpowiedz
Hubert
Hubert 21:33 16-10-2025

Czy macie w planach jakąś modernizacje na stacjach w Zręcinie 38-457 i Kopytowej 38-459? W Zręcinie brak 5G, jest tylko LTE+, a w Kopytowej wyłącznie LTE800, a większość okolicznych stacji ma już 5G.

Odpowiedz
Paweł
Paweł 10:15 17-10-2025

Czy Orange ma w planach budowę nowego nadajnika w rejonie pow. zduńskowolskiego, gm. Szadek? Odkąd tylko pamiętam zasięg zarówno Orange jak i T-Mobile to istna tragedia. Moglibyście coś zrobić w ramach wspólnej spółki NetWorks odpowiadającej za nadajniki. Kiedy Play uruchomił w 2019 roku nadajnik w miejscowości Pratków (również gm. Szadek) w końcu dało się normalnie korzystać z sieci zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz budynku. Orange ma zero kresek zasięgu na 5G i tylko na zewnątrz budynku, a T-Mobile słabe LTE również na zewnątrz budynku (wewnątrz nic nie działa). Telefony łączą się z nadajnikiem w Rossoszycy w gm. Warta ponieważ jest on najbliżej.

Odpowiedz
Mysior
Mysior 20:31 19-10-2025

Kiedy możemy liczyć na uruchomienie 5G na stacjach bazowych (ID: 2509, 28920 oraz 28627) w Krzeszowicach woj. małopolskie?

Odpowiedz
LTE
LTE 09:40 23-10-2025

Nie, z tej samej.

Odpowiedz
Rozi
Rozi 15:55 23-10-2025

Witam,

Pani Kingo w gminie Ogrodzieniec, stacja !N w Ryczowie działa ponad rok i dlaczego nie było brane pod uwagę pasmo zasięgowe tzn. 700 MHz. Anteny tej częstotliwości nie obsługują, a LTE 800 jest ok w w/w miejscowości, a obok wsie mają szczątki tego sygnału … Jakaś pilna modernizacja by się przydała lub zwiększenie np. mocy nadawania bo jest mniejsza niż na bts w powiecie 😉
Pozdrawiam

Odpowiedz
PW
PW 10:40 31-10-2025

5G w paśmie 700 MHz nie daje klientowi zbyt wiele w wydajności w stosunku do 4G – dostępna szerokość pasma jest podobna, a tylko nieco większa gęstość widmowa 5G nie przełoży się znacząco na realną szybkość transmisji. Do tego, trzeba za to dodatkowo zapłacić – za urządzenie z 5G. Po stronie operatora korzyści są zdecydowanie większe.

Odpowiedz
GOSC1
GOSC1 11:01 08-11-2025

WITAM. Pytanko kiedy uruchomicie pasmo C na stacji Wólka, gmina Wartkowice 99-220. Bo 5g 2100 tu działa średnio

Odpowiedz
Mariusz
Mariusz 19:10 12-11-2025

Przydałby się upgrade nadajnika w Nowym Sączu Ziołowa 14 (ID: 26262). Brak 5G 700 MHz, brak pasma C, prędkości słabe, szczególnie w południe. A nadajnik zapewnia internet dużemu obszarowi

Odpowiedz
Rafał
Rafał 14:20 24-11-2025

Czy w Gminie Brzesko, małopolskie, północna jej część, nie w mieście, planujecie uruchomienie 5G w najbliższym czasie? Widzę, że zgody UKE są. Po wyłączeniu 3G, zasięg w budynkach się pogorszył na LTE.

Odpowiedz
Jarek
Jarek 20:49 24-11-2025

Pani Kingo. Po wyłączeniu 3G w 19-222 Wąsosz nadal słaby zasięg (1kreska Lte) na zewnątrz budynków (wewnątrz budynków brak zasięgu). Macie tam światłowód orange. Dlaczego aż tyle lat trzeba prosić o nadajnik w tej miejscowości? Wifi calling nie zawsze jest rozwiązaniem. Proszę o informację, czy jest planowany nadajnik w m.Wąsosz (nadajnik Play stoi tam od kilku lat). Pozdrawiam.

Odpowiedz
Silent
Silent 15:02 03-12-2025

Dzień dobry.
Czy jest jakiś roadmap włączenia 700MHz na wieżach „Majdan Sobieszczański – gm. Niedrzwica Duża, Majdan Sobieszczański” i „Wilkołaz Pierwszy – gm. Wilkołaz, Wilkołaz Pierwszy” w Lubelskim?
Lasy w okolicy dają dużo miejsc gdzie 1800MHz są na granicy połączenia, kilka procent poprawy przenikania na niskich częstotliwościach dałoby stabilny zasięg, więc upgrade bardzo oczekiwany.

Odpowiedz

Bezpieczeństwo

Rodzicu, nic nie wiesz o swoim dziecku

Michał Rosiak Michał Rosiak
15 sierpnia 2019
Rodzicu, nic nie wiesz o swoim dziecku

Sieć pełna jest badań, dotyczących tego, co dzieci i młodzież robią w internecie. Odrobina szukania i jesteśmy w stanie coraz dokładniej powiedzieć, co młodszych i nieco starszych "kręci" w sieci, co w niej robią, ile z niej korzystają... Ciekawe, jak bardzo to, czego jako rodzice się dowiadujemy, rozbiega się z tym, czego wcześniej oczekiwaliśmy?

Okazuje się, że rozbiega się całkiem mocno, co udowodnili autorzy ogólnopolskiego badania społecznego "Nastolatki 3.0", przeprowadzanego rokrocznie przez NASK Państwowy Instytut Badawczy. Wpadli bowiem na przewrotny pomysł, poddając w tym roku badaniom nie tylko nastolatków, ale również... ich rodziców. W efekcie uzyskali zderzenie tego, jak my, jako rodzice, widzimy aktywność dzieci w sieci, z tym, jak wygląda ona naprawdę. Zderzenie dość bolesne.

Mobilnie czyli w tajemnicy

2,5 godziny. Tyle średnio dziennie spędza młody człowiek w internecie. W sumie nie jest źle, prawda? Zostaje jeszcze sporo czasu na inne aktywności, których dywersyfikacja w młodym wieku jest wyjątkowo istotna. Byłoby całkiem fajnie, gdyby nie fakt, że to nieprawda... 2,5 godziny to myślenie życzeniowe rodziców - dzieci zadeklarowały 4 godziny i 12 minut dziennie w sieci.

Skąd ta dysproporcja? Z rozwoju technologii, rzecz jasna. Gdyby 10 lat temu ktoś nam powiedział, że nawet średniej jakości smartfon będzie bił wydajnością większość pecetów, a pakiety internetowe od operatorów okażą się być nie do "przejedzenia", znacząco popukalibyśmy się w czoło. A teraz? Powiedzcie drodzy rodzice, sami przed sobą, jak bardzo jesteście pewni tego, że Wasze dzieci mówiąc "dobranoc" idą spać, a nie przenoszą się w świat wirtualny w zaciszu ciemnego pokoju? Ja pierwszy kamieniem nie rzucę.

Pierwszoklasista na imprezie?

Otwierający prezentację wyników badania minister cyfryzacji Marek Zagórski sięgnął po świetną analogię, która otworzyła oczy nawet mnie. Zapytał bowiem słuchającą go przeszło setkę osób: "Kiedy najwcześniej puścilibyście dziecko na imprezę?". Tak sobie pomyślałem, że ja moich synów pewnie w liceum. Przecież trzeba wiedzieć do kogo idzie, kto będzie na imprezie, czy rodzice są tego świadomi, kiedy wróci, sprawdzić, czy dobrze się ubrało, zapewnić, że będzie dostępny pod telefonem (tak na wszelki wypadek). Ma sens, prawda? A kiedy pierwszy raz daliśmy dziecku smartfon? Pewnie w pierwszej-drugiej klasie, na komunię już się nie kupuje smartfonu, bo większość dzieci już go ma. No właśnie. Czyli nie czekaliśmy do liceum - wypuściliśmy malucha w nieznany świat, gdzie nie wiemy, z kim będzie spędzać czas, jak się ubierze (np. wrzucając swoje zdjęcia do sieci), kiedy wróci i czy będziemy mieć z nim kontakt... Mnie - wybaczcie kolokwializm - opadła szczęka.

Nie zagub dziecka w sieci

Taką właśnie nazwę nosi rozpoczynana prezentacją opisywanego raportu kampania społeczna Ministerstwa Cyfryzacji. Wiecie, że 60 procent rodziców daje maluchowi smartfona, żeby mieć czas dla siebie? Gdy brytyjscy ojcowie w jednym z badań zadeklarowali, że w aktywne interakcje z dzieckiem wchodzą średnio bodaj przeszło 20 minut dziennie, sporą grupę tamtejszych rodzin poddano dokładnym badaniom. Takim z mikrofonami w domach i badaczami dokładnie analizującymi treści i formę rozmów. To nie było 20 minut. To nie było nawet 10. Ba, nawet 2 minut nie było.

Brytyjscy ojcowie poświęcali czas swoim dzieciom przez... 39 sekund dziennie.

Kto idzie spać, gdy gasną światła?

Co robić, by dziecko nie przesadzało z internetem? Zabierać telefon? To nic nie da, każdy rodzic wie. Każdy z nas był też kiedyś małym chłopcem lub dziewczynką i wie, że po zakazany owoc sięga się 10 razy chętniej, niż po coś, co leży pod ręką. A teraz wielu z nas woli schować głowę w piasek i udawać, że nie wie, że 7,7% dzieci korzysta z telefonu po godz. 22, naiwnie wierząc, że to zaledwie 1,8%. Zaledwie 1 na 5 rodziców zainstalował dziecku filtr kontroli rodzicielskiej (nie chodzi o zabawę w Wielkiego Brata tylko o zwykłe uchronienie przed groźnymi treściami!), niemal 58% dorosłych twierdzi, że ustalili z dziećmi zasady korzystania z internetu, podczas, gdy potwierdza to zaledwie 22,5% nastolatków. Mówimy o tych samych rodzinach, badanych podczas tego samego badania! Rodzice - co się z nami dzieje?

Kto pokaże dziecku świat?

Nie jest łatwo, jako ojciec piąto- i ósmoklasisty bardzo dobrze o tym wiem. W dzisiejszym pędzącym za - w sumie to nie wiadomo za czym? - świecie chyba jednym z najczęściej słyszanych zwrotów jest: "Nie mam czasu". Jedni w końcu zrozumieją, że każda minuta spędzona z młodym człowiekiem zaprocentuje w tym, jaki będzie, gdy dorośnie, co dla niego będzie priorytetem, jak łatwo będzie mu/jej stać się tym mitycznym "dobrym człowiekiem", o którym marzy każdy rodzic. Wszystko jest dla ludzi, smartfony też. Co więcej - nie trzeba ich używać tylko jako środka do pozyskiwania wiedzy, nie bójmy się tego, że nowoczesne technologie służą też do zabawy. Czasem można pograć z dzieckiem w sieci w tę samą grę, poprzeglądać Youtube'a (i zobaczyć, co ogląda, by móc odpowiednio wcześniej zareagować, miałem taki przypadek), czy obejrzeć serial na Netflixie. Jeśli jednak nagle dziecko, zapytane, czemu znów patrzy w ekran telefonu, powie: "nudzi mi się" to wiecie, kto będzie temu winny? Nie dziecko. Pan, Pani, ja, społeczeństwo. Bo to my mamy im pokazać, że świat cyfrowy jest fajny, ale życie offline też jest warte uwagi.

Nie zagub dziecka w sieci.

P.S. jeżeli jesteś klientem Orange i chcesz mieć narzędzia, które mogą Cię wesprzeć wejdź na stronę "Chroń dzieci w sieci" gdzie możesz dowiedzieć się o jednym z nich - aplikacji dla rodziców. Warto zajrzeć także na stronę Fundacji Orange, gdzie znajdziesz materiały edukacyjne dla rodziców związane z bezpieczeństwem dzieci w sieci.

Komentarze

Scroll to Top