Zakończyła się trzecia edycja Green aCCademy, którą realizujemy w partnerstwie z Collegium Civitas. To oznacza, że kolejni pracownicy Orange Polska, a także Leroy Merlin, będą teraz wykorzystywać w pracy zdobytą wiedzę o zrównoważonym rozwoju i zmianach klimatycznych.
W ubiegły weekend kolejna grupa absolwentów ukończyła z sukcesem roczne studia podyplomowe. Wszyscy byli zmotywowani, aby pomimo codziennych obowiązków zdobywać wiedzę i nowe umiejętności. Zakończeniu nauki towarzyszył hackaton czyli obowiązkowe zadanie zaliczeniowe.
Trudne wyzwanie hackatonowe
Podzieleni na grupy studenci i studentki mieli zaprojektować działanie wdrażające zasady gospodarki o obiegu zamkniętym w ich miejscu pracy. Dlaczego GOZ? Bo jest częścią istotnej zmiany w biznesie, która musi uniezależniać się od newralgicznych lub/i problematycznych ogniw w łańcuchu wartości oraz od ograniczonych zasobów w dłuższym okresie. Rozwiązania cyrkularne pozwalają uzyskać wymierne oszczędności dla przedsiębiorstw, ale także zmniejszają obciążenia środowiskowe związane z eksploatacją surowców i produkowanymi odpadami.
Działanie miało dotyczyć procesów już realizowanych w Orange Polska i Leroy Merlin i być sposobem na zaangażowanie i edukowanie pracowników oraz klientów.
Zadanie nie było łatwe, ponieważ obie firmy od lat podejmują działania na rzecz środowiska oraz społeczeństwa i wdrożyły już wiele konkretnych praktyk ekonomii cyrkularnej a także określiły sobie cele związane z kluczowymi działaniami, dzięki czemu zredukują emisje w łańcuchu wartości.
Drugie życie sprzętów i recykling ręczników
Teraz czas na konkrety. Oto 4 pomysły, które przygotowały grupy. Każdy z projektów był przemyślany i kreatywnie zaprezentowany.
Dzięki pomysłowi Naprawialni narzędzia i urządzenia będą mieć szansę na dłuższe życie. Założenie jest takie, że klienci naprawią zepsuty sprzęt w wygodny sposób a firma (Leroy Merlin) będzie budować lojalność klientów, zwiększy atrakcyjność oferty a także pozycjonowanie marki, jako lidera zrównoważonego rozwoju z uwagi na rosnące zainteresowanie usługą naprawy.
Diety dla planety to projekt kierowany do pracowników Orange Polska mający na celu zmianę ich nawyków żywieniowych na rzecz diety przyjaznej dla planety. Ideą jest zwiększenie dostępu do dań roślinnych w kantynach, edukacja o indywidualnym śladzie węglowym potraw oraz ich pochodzeniu - mniej emisyjne będą produkty, których droga od „pola do stołu” będzie najkrótsza.
Smart Towel, czyli reinkarnacja ręczników to projekt zakładający recykling zużytych ręczników papierowych oraz ich zbiórki w siedzibach Orange Polska przy pomocy „inteligentnych koszy” w oparciu o usługi IoT. Autorzy pomysłu oszacowali, że dzięki takiemu działaniu ok. 50 ton eCO2 może zostać zaoszczędzone środowisku.
Kolejny projekt Designed by Orange to w skrócie drugie życie materiałów przemysłowych, które staną się cennym materiałem produkcyjnym. Koncepcja zakłada ponowne wykorzystanie surowców pochodzących z utylizowanej infrastruktury tak, aby mogły z nich powstać obiekty sztuki użytkowej: przedmioty użytku codziennego zaprojektowane przez młodych polskich designerów. Wizjonerska idea, nie odbiega tak całkiem od rzeczywistości - w Orange Polska przerabialiśmy stare banery festiwalowe na torby, plecaki czy etui, a z odzyskanych płyt głównych telefonów powstała kolekcjonerska, limitowana biżuteria.
Komentarze