Sieć

Nawet 1,5 Gb/s w sieci 5G w Lublinie. Połączyliśmy 4G i 5G

Piotr Domański Piotr Domański
05 lutego 2020
Nawet 1,5 Gb/s w sieci 5G w Lublinie. Połączyliśmy 4G i 5G

Dzięki nowym rozwiązaniom testowa sieć 5G została połączona z komercyjną, działającą w mieście siecią 4G LTE. Pozwoliło to, nawet przy dużym obciążeniu sieci 4G LTE osiągnąć prędkości 1,2 Gb/s. Teoretyczne możliwości takiej sieci przekraczają jednak 1,5 Gb/s. Wymagałoby to jednak  zupełnie pustej sieci 4G oraz idealnych warunków pogodowych.

Testujemy nie tylko wyższe prędkości w 5G

Jednak to nie jedyne nowe możliwości testowanej w Lublinie sieci - zastosowaliśmy także bardzo ciekawe rozwiązanie, które nazywa się fachowo „Inter Site Dual Connectivity”.  Jak pewnie pamiętacie testowana przez nas technologia to tzw. 5G Non-Standalone. Tak też będą działały pierwsze uruchamiane na całym świecie sieci 5G. By telefon mógł się połączyć z siecią 5G najpierw musi się podłączyć do częstotliwości, na którym działa sieć 4G tzw. anchora, czyli „kotwicy”. Zapewnia on komunikację między telefonem, a siecią (czyli przesyła dane sygnalizacyjne) i pozwala mu w momencie transferu danych dołączyć warstwę 5G.

Lecz co w sytuacji, gdy anchor ma mniejszy zasięg, niż warstwa 5G? Może być tak, gdy mamy do czynienia z  gęstą siatką stacji bazowych – np. w miastach. Gdy stacji bazowych na niewielkim wycinku terenu jest sporo telefon płynnie przełącza się na tą, która ma najlepszy zasięg. W przypadku sieci 4G to żaden problem, ale w przypadku 5G byłby problemy z utrzymaniem połączenia. I tu cały na biało wchodzi Inter Site Dual Connectivity. Dzięki niemu anchor z jednej stacji może obsługiwać 5G z innej. Co więcej, na stacji która nadaje ową „kotwicę” wcale nie musi być 5G! Takie właśnie rozwiązanie przetestowaliśmy i co ważne – zadziałało.

Testy 5G Orange Polska - jakie możliwości?

Testy 5G Orange Polska będą trwały co najmniej do końca lutego – pisaliśmy już o tym na blogu. Pracujemy, by możliwie dobrze przygotować się do uruchomienia sieci kolejnej generacji, pamiętając także o takich małych, choć istotnych rzeczach, o których piszemy powyżej. Sieć 5G może przynieść dużą zmianę nam wszystkim, dlatego tak ważne jest, by spełniała pokładane w niej oczekiwania. Prowadzone przez Orange Polska, najszerzej zakrojone w Polsce testy w paśmie 3,4-3,8 GHz na pewno w tym pomagają. Testy 5G rozpoczęte w Warszawie we wrześniu, a w Lublinie w październiku, pozwalają możliwie dobrze zasymulować komercyjną sieć kolejnej generacji.

Komentarze

PAWEŁ
PAWEŁ 12:52 05-02-2020

Czy bez wygranych aukcji na pasmo które jest potrzebne do 5G , można wystartować komercyjnie z 5G ???????? Jak zapowiadają z Play i Plusa , że uruchomią niedługo 5G.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 16:04 05-02-2020

    Wyświetlenie 5G na telefonie nie oznacza, że można od razu mieć 1 Gb/s transferu 😉

    Odpowiedz
    Adam
    Adam 20:23 10-02-2020

    Dowcip polega na tym, że 5G w Play i Plus nie działa z żadnym z 43 istniejących telefonów 5G.

    Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 14:46 05-02-2020

Kiedy 5G w Kielcach? ;p ;p ;p hehe ;p

Odpowiedz
zygmunt34
zygmunt34 15:36 05-02-2020

Witam. W związku z testami i marketingiem 5G proszę o informację, czy Orange ma już w ofercie sprzedażowej telefony i routery, które można zakupić, aby przekonać się, jak to rzeczywiście działa? Pozdrawiam

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 16:01 05-02-2020

    O marketingu 5G nie słyszałem, taki byłby dość trudny, w sytuacji gdy nie mamy komercyjnej sieci. Co do testów – tak prowadzimy. Jeżeli pytasz o urządzenia – zaprosiliśmy do testów wybraną grupę klientów, zarówno indywidualnych jak i biznesowych. Zaproszenie było także na blogu. Nie jest to sieć komercyjna, wiec nie możemy jej udostępniać na takich warunkach. Co do urządzeń wspierających 5G to w naszej ofercie znajduje się Orange Neva Jet, lecz z powodu które podałem nieco wyżej, po jego zakupie nie będziesz mógł korzystać z tej sieci.

    Odpowiedz
      zygmunt34
      zygmunt34 16:03 05-02-2020

      Jakkolwiek nie patrzeć, bieżący tekst nie jest niczym innym, jak marketingiem 5G 😉 Za odpowiedzi na pozostałe pytania dziękuję, choć w specyfikacji telefonu, o którym mowa na stronach Orange nie ma śladu, że obsługuje 5G

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 16:07 05-02-2020

        To tekst edukacyjno-informacyjny. Publikacja takich materiałów – poszerzających wiedzę o telekomunikacji jest jednym z zadań tego bloga. Nie sprzedaje się usług pisząc o „Inter Site Dual Connectivity” i innych pojęciach, o których większość użytkowników sieci komórkowej nigdy nie słyszała 😉

        Odpowiedz
      Adam
      Adam 16:08 08-02-2020

      Czy dobrze rozumiem że telefon 5G sprzedawany w waszym sklepie nie obsługuje 5G w waszej sieci?

      To w takim razie jakie modele telefonów 5G dostępne w wolnej sprzedaży są obsługiwane przez waszą sieć 5G?

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 09:29 09-02-2020

        Może nie wyraziłem się dostatecznie precyzyjnie. Orange prowadzi obecnie testy sieci 5G w paśmie 3,4-3,8 GHz, docelowym dla tej technologii. To sieć testowa i nie może obsługiwać ruchu komercyjnego, co wynika z zasad na jakich otrzymaliśmy testowe częstotliwości. Pozwala przygotować się możliwie dobrze do komercyjnego uruchomienia sieci w tym paśmie, gdy pozyskamy odpowiednie częstotliwości. Nie jest jednak dostępna na normalnych komercyjnych zasadach dla naszych klientów, niezależnie jakie urządzenie posiadają.

        Odpowiedz
Krzysiek87
Krzysiek87 18:34 05-02-2020

Piotrze,dzwoniłem ostatnio na infolinie odnośnie mojego problemu z zasięgiem i jakością połączeń. Konsultant początkowo mówił,że wszystko powinno działać ale posprawdzał w komputerze głębiej i poinformował Mnie,że z tego co widzi to problem trwa od 2016 roku ponieważ na nadajniku z którego korzystam nie ma zamontowanej anteny która byłaby skierowana w kierunku Mojego miejsca zamieszkania i stąd właśnie wynika,że sieć działa nie prawidłowo a przy okazji dwa kolejne najbliższe nadajniki mają status awaria gdyż są przeciążone i termin naprawy do odwołania. Piotrze proszę jeśli możesz o przyglądnięcie się dokładnie tej sprawie.Pozdrawiam

Odpowiedz
tata
tata 23:18 05-02-2020

@Piotr Domański Super wpis: krótki i treściwy. Dzięki!

Odpowiedz
Piotr
Piotr 09:47 06-02-2020

Kiedy w e-sklepie Orange pojawi się router Huawei 5G CPE Pro?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 09:48 06-02-2020

    Nie słyszałem o żadnych planach wprowadzenia tego urządzenia.

    Odpowiedz
      Piotr
      Piotr 09:54 06-02-2020

      Planuje zmianę już leciwego Huawei B315. Mam nadzieje, że szybko pojawi się w e-sklepie wraz ofertą Orange LOVE 4G LTE oraz w ofercie na raty.

      Odpowiedz
        Adam
        Adam 20:24 10-02-2020

        Lepiej poczekaj na modemy 5G.

        Odpowiedz
mar_
mar_ 23:02 25-07-2020

Jaka jest stabilność połączenia przy dobrym zasięgu, ale dużej ilości użytkowników?

Odpowiedz
Jedna
Jedna 17:56 21-06-2021

No i kiedy to 5g Orange w Lublinie bo dwa lata minęły i wyszło jednak wielkie G

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

Monika Kulik Monika Kulik
05 lutego 2020
116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

116 000 - telefon w sprawie zaginionego dziecka, prowadzony przez Fundację ITAKA, dzwonił w 2019 roku 1 598 razy. W tym czasie zarejestrowano 140 zgłoszeń zaginięć nieletnich, odnaleziono 107 dzieci i nastolatków. Linia 116 000 działa od ponad 10 lat, a Orange Polska od początku jest jej partnerem technologicznym i wspierającym.

Telefon do Fundacji ITAKA-Centrum Ludzi Zaginionych to już stały element akcji poszukiwania dzieci. To pod numer 116 000 dzwonią rodzice poszukujący swoich dzieci, służby poszukiwawcze, np. policja, czy inne osoby zaangażowane w te działania.

To tu dzwonią osoby, które mają informacje na temat zaginionych dzieci, widziały je lub są z nimi w kontakcie. Zweryfikowane i wiarygodne informacje przekazywane są jednostkom policji prowadzącym poszukiwania.

Jak to działa w praktyce?

Julka uciekła z domu we Wrocławiu. Fundacja ITAKA przyjęła zgłoszenie o zaginięciu i rozpoczęła poszukiwania poprzez publikację jej wizerunku. Pod numerem 116 000 dyżurujący zaczęli odbierać telefony od informatorów z Warszawy, którzy mieli kontakt z dziewczyną. Część z nich zwracała uwagę na niepokojące zachowanie nastolatki. Dzięki tym informacjom ustalono, co dzieje się z Julką i gdzie aktualnie przebywa. Finalnie na numer 116 000 skontaktowała się sama zaginiona, widząc plakat na swój temat. Specjaliści Fundacji przekonali ją do powrotu do domu i zgłoszenia się na policję.

Profilaktyka

Historia Julki to tylko jeden z ubiegłorocznych przypadków dotyczących nastolatki, która sama uciekła z domu, ale wiele spraw dotyczy tzw. porwań rodzicielskich. Dlatego wśród działań Fundacji jest profilaktyka w tym zakresie i współpraca z rodzinami zagrożonymi taką sytuacją. W ubiegłym roku eksperci z Fundacji wraz ze specjalistami z instytucji zajmujących się sytuacją dzieci w konfliktach rodzicielskich stworzyli poradnik „Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców”, w którym opisane zostały dobre praktyki w zakresie pomocy rodzicom i dzieciom. (www.standardyrozstania.pl). Wszystkie zawarte w nim informacje były konsultowane przez zespół specjalistów i ekspertów z różnych dziedzin, w tym przedstawicieli organizacji pozarządowych, prokuratorów, sędziów, kuratorów, biegłych sądowych, policjantów, pedagogów, psychologów i mediatorów.

Porady przez telefon

Linia 116 000 pełni też rolę telefonu poradniczego. Ofiary porwań rodzicielskich, rodzice lub opiekunowie nastolatków, którzy uciekli z domu i bliscy zaginionych dzieci i nastolatków mogą skorzystać z pomocy psychologa. Tylko w 2019 roku psychologowie Fundacji udzielili ponad 400 porad.

W sytuacji kryzysowej, jaką jest zaginięcie, rodziny potrzebują psychologicznego wsparcia, nie tylko

w chwili zaginięcia i w trakcie poszukiwań, ale również po wyjaśnieniu sprawy, niezależnie od efektu poszukiwań. Psycholog dyżurujący przy telefonie zaufania odpowiada też na maile. W razie potrzeby diagnozuje sytuację rodzinną, pomaga uporać się z problemami, które doprowadziły do ucieczki. Pomaga też rodzinie i nastolatkowi po powrocie do domu.

Dodatkowo specjaliści Fundacji udzielają wsparcia prawnego oraz socjalnego.

116 000 -Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka, a także Linia Wsparcia działa przez

7 dni w tygodniu: od poniedziałku do piątku w godz. 13.00-17.00, w weekendy od 9.00 do 13.00. Telefon prowadzony jest przez Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, która od ponad 20 lat całościowo zajmuje się problemem zaginięcia.

Komentarze


Oferta

Orange Flex i BLIK łączą siły

Kasia Barys Kasia Barys
04 lutego 2020
Orange Flex i BLIK łączą siły

Nie jest niespodzianką, że lubimy wygodę i bezpieczeństwo. Tym bardziej, jeżeli chodzi o zakupy mobilne. Dlatego teraz, za wszystkie usługi i pakiety w Orange Flex można płacić korzystając z BLIKA. Będzie to dodatkowa metoda płatności, obok karty płatniczej. Wybór BLIKA, jako metody płatności będzie możliwy dla nowych klientów podczas aktywacji Orange Flex. Obecni klienci Orange Flex również mogą skorzystać z BLIKA. Za pomocą kilku kliknięć można zmienić metodę płatności w aplikacji. W odróżnieniu do karty płatniczej, BLIK działa na zasadzie doładowania.

Wystarczy wpłacić dowolną kwotę, która pojawi się w sekcji „Płatności” w aplikacji. Z tych środków pobierane będą płatności za wszystkie zakupy w Orange Flex, które należy każdorazowo potwierdzić poprzez wpisanie kodu BLIK (wygenerowanego w aplikacji bankowej).

Dodatkowo, od 6 lutego rusza promocja „Płać BLIK w Orange Flex”. Podczas aktywacji Orange Flex należy wpisać kod promocyjny BLIKFLEX oraz jako metodę płatności wybrać płatność BLIK. Po miesiącu korzystania z Orange Flex klient otrzyma 50 zł. Od teraz można je wykorzystać również na płatności za usługi w Orange Flex. Promocja dotyczy nowych klientów Orange Flex. Regulamin dostępny jest na stronie www.flex.orange.pl

Za rozwój BLIKA odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Popularność BLIKA bardzo szybko rośnie, do płatności w internecie jest obecnie wykorzystywany chętniej niż karty płatnicze. W trzech pierwszych kwartałach ubiegłego roku, użytkownicy BLIKA wykonali blisko 150 mln transakcji, to więcej niż w ciągu pierwszych 4 lat funkcjonowania systemu.

Komentarze

Scroll to Top