Bezpieczeństwo

Ochrona sprzętu przed burzą

Monika Rybak Monika Rybak
01 lipca 2019
Ochrona sprzętu przed burzą

Właśnie rozpoczął się okres burzowy. Dziś alerty pogodowe dostanie bardzo wielu z nas.

Za moich czasów….

Pamiętam jak moja babcia zawsze wyłączała radio z kontaktu gdy tylko zaczynało grzmieć.

Mam wrażenie, że z biegiem lat staliśmy się bardziej pewni, że nic nam nie grozi, że jesteśmy bezpieczni w naszych betonowych twierdzach.

Nadeszło kolejne upragnione lato, a wraz z nim burze. Dlatego czas przypomnieć sobie o tym, jak ochronić przed nimi sprzęt. Tym bardziej, że rozwój technologii sprawia, iż nasze urządzenia są coraz bardziej ekskluzywne i nowoczesne a co za tym idzie – bardziej kosztowne.

Czy wiedzieliście że….

nie tylko ten piorun sieje zniszczenie, który uderzy bezpośrednio w instalację lub sieć?

Wystarczy, że grzmotnie w pobliżu takiej sieci czy instalacji aby zniszczyć podłączony do niej sprzęt. Pół biedy jeśli skończy się na kosztownej naprawie, ale czasem nawet najlepszy informatyk, nie odzyska naszych zdjęć, które od lat studenckich kolekcjonowaliśmy na komputerze.

Profilaktyka i nie tylko

Zatem, co zrobić aby zabezpieczyć sprzęt przed wyładowaniami atmosferycznymi?

  • Numer jeden – to oczywiście piorunochrony, ale to nie zawsze zależy od nas jeśli nie jesteśmy administratorami budynku. Poza tym, teraz prawie każdy budynek takowe posiada.
  • Najłatwiej i najszybciej jest zwyczajnie odłączyć z gniazdek wszystkie urządzenia elektryczne. Pamiętajmy, że w ramach gwarancji nie naprawimy „spalonego” sprzętu. Serwis doskonale rozpozna jeśli przyczyną awarii był grom z jasnego nieba.
  • Czasami samo odłączenie zasilacza to za mało. W przypadku takich sprzętów jak telewizor najlepiej odłączyć też antenę. Podobnie rzecz się ma z kablem od routera, internetu.

Tyle ode mnie w żołnierskim skrócie. Więcej o ochronie sprzętu opowie mój kolega po fachu, Igor:

Zapraszam też do lektury: Ochrona sprzętu przed burzą

Na wszelki wypadek

Nie muszę pisać, że nie tylko o telewizorach, routerach i komputerach trzeba pamiętać. Jakkolwiek to brzmi – piorun nie wybiera. W czasie burzy tak samo zagrożone są inne sprzęty np., lodówki, zamrażarki. Korona z głowy nam również nie spadnie, jeśli raz na jakiś czas zrobimy back up danych na komputerze.

A tak w ogóle, już abstrahując od ochrony sprzętu to latarka z zapasem baterii też powinna być zawszę pod ręką ;)

Stay safe!

Komentarze

MAURYCY
MAURYCY 11:14 01-07-2019

Profilaktyczne wyłączanie całego sprzętu z gniazdek to trochę żmudna robota, chyba łatwiej odciąć główny wyłącznik prądu (o ile to zda egzamin). Co innego kable antenowe, sieciowe itd. które też by trzeba odpinać. Jednakże przy obecnych anomaliach i możliwych burzach prawie codziennie przez kilka miesięcy w roku to zajęcie chyba dla bezrobotnych siedzących w domu. Nie wiem komu by się to chciało robić wielokrotnie w ciągu miesiąca, nie mówiąc o skali roku. Lodówka ponadto nie lubi być odłączana od zasilania.

Odpowiedz
    PAWEŁ
    PAWEŁ 13:42 01-07-2019

    Wyłączenie samego prądu nic nie da . Jeśli wtyczka jest w gniazdku to w czasie burzy i tak może coś uszkodzić . Pytanie do Orange na ile procent chroni sprzęt listwa przepięciowa ?

    Odpowiedz
      pablo_ck
      pablo_ck 14:20 01-07-2019

      To raczej pytanie do producenta konkretnej listwy p/przepięciowej 🙂

      Odpowiedz
P
P 12:43 01-07-2019

Nigdy nie odłączałem urządzeń na czas burzy, i jak dotąd zepsuła się tylko jedna rzecz – zasilacz do liveboxa jedynki 😛

Odpowiedz
Mateusz
Mateusz 12:45 01-07-2019

Dobrze, że wspomnieliście o odłączaniu sieci z routera. Nie wiele osób zdaje sobie sprawę, że można w ten sposób stracić sprzęt.

Odpowiedz
Łukasz
Łukasz 13:26 01-07-2019

Bardzo dobry artykuł ktory przypomina o konieczności wylaczenia urządzeń w trakcie burz – Brawo Orange ?☺

Odpowiedz
Luky
Luky 11:12 03-07-2019

Z innej beczki. Kto odpowiada za jakość strony i błędy merytoryczne na orange.pl ? Jako test polecam zamówić sobie internet stacjonarny o prędkości 300 i zweryfikować co będzie w podsumowaniu. O innych błędach nie wspomnę – próbuje czwarty raz zamówić usługę 😛

Odpowiedz
Pablo
Pablo 21:48 14-07-2019

Czy przewód od światłowodu też należy wypinać z funboxa?

Odpowiedz
    Sac
    Sac 15:28 22-08-2019

    Uwazales na fizyce w podstawowce?

    Odpowiedz

Sieć

Zaczęły się wakacje, także w naszej sieci

Piotr Domański Piotr Domański
01 lipca 2019
Zaczęły się wakacje, także w naszej sieci

Polacy ruszają na wakacje, z dala od miast, na łonie natury i wszechobecnego internetu delektują się niezakłóconą bliskością przyrody.

Idylla, lecz niezbyt prawdziwa...

Bo Polacy, także na wakacjach korzystają ze swoich smartfonów, tabletów i internetu, dokładnie tak samo intensywnie jak przed nimi.

Różnica leży tylko w tym kiedy ruszają surfować po internecie. Przed wakacjami wstajemy i zaczynamy nieco wcześniej – a szybki transfer danych rusza już około 6-7. Na wakacjach wstajemy później, jednak gdy już wstaniemy przewody zaczynają grzać się od danych. Różnica w ruchu między 20 maja a 24 czerwca w godzinach około południowych to 20%. W trakcie wakacji dużo dłużej siedzimy przy komputerach i więcej danych przesyłamy w nocy. Spójrzcie na ten wykres – różnica między ruchem w godzinach 23 a 2 rano przed wakacjami i w ich trakcie to nawet 20%.

Rużnica w ruchu między wakacjami, a wiosną w sieci Orange Polska

Dlatego zawsze tak mocno przygotowujemy naszą sieć na lato. Zdaję sobie sprawę, że w komentarzach pojawią się głosy, o tym że wakacje należy spędzać bez internetu. Mimo nim, nasi klienci chcą korzystać z szybkiej sieci przez cały czas i nie przejmują się tym, że wakacje nie są od tego ;-)

A jeżeli chcecie wiedzieć, kiedy to się skończy, zajrzyjcie do mojego wpisu z ubiegłego roku, gdzie pisałem że nasza sieć wie, kiedy kończą się wakacje.

Komentarze

emitelek
emitelek 17:32 06-03-2025

Wszyscy czytający ten blog raczej takich porad nie potrzebują, a tacy, których to dotyczy niech się gonią 😉

Odpowiedz
    Michał Rosiak
    Michał Rosiak 19:01 06-03-2025

    No właśnie ja jestem odmiennego zdania. Jeśli ktoś daje się złapać, to znaczy, że nie dotarłem do niego z przekazem. I to nie jego wina, tylko moja.
    Stąd takie posty. Żeby ostatecznie oszuści głodem przymierali.

    Odpowiedz
emitelek
emitelek 17:42 10-03-2025

Tu się też zgadzam w 100%!!! Niemniej Twoje wpisy czyta 99% „ogarniętych” 😉

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Raport Zintegrowany Orange Polska 2018

Monika Kulik Monika Kulik
28 czerwca 2019
Raport Zintegrowany Orange Polska 2018

W dobie aktualnych dyskusji klimatycznych i ekonomicznych, warto postawić sobie pytanie – jaki jest wpływ naszej firmy na gospodarkę, społeczeństwo czy środowisko. My takie pytanie zadajemy sobie już od dawna, w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Co więcej – mierzymy nasz wpływ i pokazujemy go co roku w raportach rocznych.

Od 3 lat przygotowujemy Raport Zintegrowany, łącząc finansowe i niefinansowe wskaźniki w jeden spójny dokument, który pokazuje, z jakich zasobów zewnętrznych korzystamy, jak wygląda nasz model biznesowy, jakie są rezultaty i efekty naszych działań.

Taki Raport to dobra okazja, żeby pokazać, że firma wypracowuje zysk nie tylko w krótszej, ale też dłużej perspektywie, poprzez strategiczne podejście do rozwoju. Przynosi korzyści nie tylko finansowe, ale także społeczne czy środowiskowe. Nie tylko dla firmy, ale dla wszystkich jej interesariuszy - klientów, pracowników, społeczeństwa czy partnerów biznesowych.

Tak rozumiany zysk wypracowuje się nie tylko dzięki konkurencyjności – wyróżniającej się ofercie i lepszej obsłudze, ale też dzięki współpracy z partnerami biznesowymi i społecznymi. Nasze usługi są podstawą dla rozwoju komunikacji i transformacji cyfrowej. Obsługujemy miliony klientów indywidulanych i biznesowych, zatrudniamy tysiące pracowników w całej Polsce i mamy tysiące dostawców. Firma taka jak nasza, musi być świadoma znaczącego wpływu społecznego, jaki może wywierać. Dlatego ważne jest, by zarządzanie nią maksymalizowało pozytywne oddziaływanie i minimalizowało negatywne. Tylko wtedy możemy powiedzieć, że firma prowadzi swój biznes w sposób zrównoważony i odpowiedzialny.

Zapraszamy Was do lektury naszego Raportu.

rysunek pokazujący nasz wpły społeczny na PKB, rynek pracy, inwestycje społeczne

Dane na 31.12.2018.

Komentarze

sebmag
sebmag 12:57 31-01-2025

Dzień dobry! Świetny tekst. Zawsze lubię bardziej techniczne posty na tym blogu, w szczególności tej autorki!
Kombinacje których pasm (2,4; 5; 6 GHz) obsługuje to urządzenie w „trybie” MLO?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:34 03-02-2025

    Na ten moment Funbox 10.7 nie wykorzystuje MLO, natomiast może się to oczywiście zmienić. Możliwe kombinacje na klienckich urządzeniach końcowych to 2,4 GHz + 6 GHz oraz 2,4 GHz + 5 GHz. Dodam jeszcze, że nie łączy się wszystkich trzech pasm w urządzeniach klienckich, ponieważ smartfony, laptopy nie byłyby w stanie takiej kombinacji obsłużyć. Być może w przyszłości się to zmieni.

    Odpowiedz
BoB
BoB 17:59 19-02-2025

Czy pasmo 6GHz jest już uwolnione w Polsce? Można z niego korzystać?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:38 27-02-2025

    Na ten moment 6 GHz jest dostępne w zakresie tzw. dolnego pasma, czyli od 5945 MHz do 6425 MHz. Górne pasmo nie jest dostępne.

    Odpowiedz
Scroll to Top