Już 35 tysięcy nauczycieli rozwinęło swoje cyfrowe kompetencje w projekcie Lekcja:Enter. Jesteśmy na półmetku realizacji jednej z największych inicjatyw dydaktyki cyfrowej w Polsce. Zależy nam na tym, aby szkoły jak najlepiej z niej skorzystały.
Sprzęt to nie wszystko
Internet, komputery, tablice multimedialne, roboty - to pierwszy ważny krok w zmianie polskiej szkoły. Ale nawet najlepiej wyposażona placówka nie będzie realizować nowoczesnej edukacji bez kompetentnych nauczycieli i bez pomysłów na mądre użycie tych sprzętów. Zależy nam, żeby uczniowie mieli możliwość zdobywania wiedzy drogą własnych doświadczeń, z pomocą narzędzi cyfrowych (wśród których dorastają i będą żyć) i w towarzystwie nauczycieli, którzy są otwarci na technologie i potrafią z nich sprawnie korzystać.
O to dbamy w projekcie Lekcja:Enter. To bezpłatne szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek w całej Polsce, na których dowiadują się, testują i ćwiczą, jak zmienić sposób prowadzenia lekcji, by bardziej angażowały uczniów i wykorzystywały cyfrowe możliwości. Deficyty w tym zakresie istniały od dawna, a ostatnio zostały dodatkowo uwydatnione przez pandemię i naukę zdalną.
Lekcja:Enter na półmetku
W Lekcji:Enter działamy z pełną motywacją, choć po drodze lekko nie było. Koncepcja rodziła się na długo przed pandemią, sam projekt wystartował w 2019 roku i nikt wtedy nie sądził, że szkolenia, lekcje, spotkania przeniosą się online. Jesteśmy właśnie na półmetku realizacji projektu, a to dobry moment na podsumowanie. Do tej pory:
- W szkoleniach wzięło udział 36000 nauczycielek i nauczycieli z ponad 4700 szkół.
- W ramach tych szkoleń przygotowali 70000 scenariuszy lekcji z użyciem cyfrowych narzędzi i e-zasobów.
- Lekcja:Enter to zadowoleni i bardziej kompetentni nauczyciele, czego dowodzą m.in.niezależne badania przeprowadzone na zlecenie KPRM wśród ponad 12 tys. uczestników:
92% z nich uważa, że dzięki szkoleniom wzrosły ich kompetencje cyfrowe
83% poleciłoby udział w nich
92% uważa, że są przygotowani do stosowania zdobytej wiedzy na lekcjach z uczniami (co jest dla nas największym sukcesem!).
Dodatkowo, 30% szkół w projekcie pochodzi z małych miejscowości i wsi. Inicjatywa potrwa do 2023 roku, obejmując swoim zasięgiem łącznie 75 tysięcy nauczycieli. Realizuje ją Fundacja Orange wspólnie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych, ze środków UE. To jeden z największych projektów edukacji cyfrowej dla szkół w Polsce. Cieszy nas, że możemy angażować się w podnoszenie cyfrowych kompetencji nauczycieli i nauczycielek.
Jak wspierać cyfryzację edukacji?
Lekcja:Enter to także spotkania sieciujące, w których biorą udział przedstawiciele samorządów, ośrodków doskonalenia nauczycieli, edukatorzy oraz pracownicy i dyrektorzy szkół. Spotkania te zaowocowały takimi oto rekomendacjami i wnioskami:
Co dalej?
Kolejny krok należy do nauczycieli i dyrektorów szkół :). Warto zgłosić szkołę na szkolenia Lekcji:Enter i dowiedzieć się, jak:
- prowadzić atrakcyjne lekcje odpowiadające współczesnym potrzebom uczniów
- odpowiedzialnie i bezpiecznie używać technologii
- korzystać z aktywizujących i angażujących metod nauczania
- tworzyć własne edukacyjne treści cyfrowe.
Szczegóły i wykaz placówek realizujących szkolenia znajdziecie na stronie Lekcji:Enter.
- Moi uczniowie bardzo doceniają te zmiany, chętniej się uczą i sami sięgają po narzędzia cyfrowe. Nasze lekcje są teraz lepsze.- mówi Izabela Siewniak, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Balinie. Jak mogą wyglądać takie lekcje? Więcej o tym w jednym z poprzednich wpisów na blogu.

Bartosz Graczyk
Ewa Wróbel
Komentarze
Świat się zmienia. Czasem się zastanawiam jak będzie wyglądało za 15 lat kształcenie na poziomie średnim, wyższym, etc……myślę ze sztuczna inteligencja będzie odgrywała w takiej edukacji istotną rolę – rolę „nauczyciela” oczywiście.
OdpowiedzŚwiat się zmienia. Czasem się zastanawiam jak będzie wyglądało za 15 lat kształcenie na poziomie średnim, wyższym, etc……myślę ze sztuczna inteligencja będzie odgrywała w takiej edukacji istotną rolę – rolę „nauczyciela” oczywiście.
Odpowiedz