;

Sieć

Potężny wzrost wakacyjnego ruchu (8)

Wojtek Jabczyński

29 września 2022

Potężny wzrost wakacyjnego ruchu
8

Zapomnieliśmy o wakacjach, ale nigdy nie jest za późno na kilka ciekawych liczb dotyczących sieci Orange. Właśnie podsumowaliśmy akcję poprawiającą zasięg w miejscowościach wakacyjnych. Wniosek: korzystacie z internetu coraz więcej, ale mniej rozmawiacie.  

Przypomnę, że na wakacje dostawiliśmy 9 mobilnych stacji bazowych w: Jastarni, Pruszczu Gdańskim, Rowach, Darłowie, Trzebiatowie, Kołobrzegu, Karwi, Dębkach i Krynicy Morskiej. Poprawiliśmy też pojemności już istniejących, dokładając częstotliwości LTE. Do tego od wakacji 2020 wybudowaliśmy kolejnych 9 stałych stacji bazowych. Dzięki akcji zapewniliśmy lepszy dostęp do sieci, mieliśmy większą skuteczność zestawiania połączeń i obsłużyliśmy więcej klientów.

Porównując 2021 do 2022 transfer danych w miesiącach wakacyjnych w technologiach 2G, 3G i 4G wzrósł o ponad 20 proc. Z 22 357 TB rok temu, do 27 060 TB w bieżącym. Jeśli chodzi o rozmowy to zanotowaliśmy niewielki spadek:15,1 mln erlangów (2021) i 14,6 mln erlangów (2022).

I jeszcze ciekawostka. W wakacje 2022 w rejonach turystycznych pracowało w tym roku 28 stacji bazowych obsługujących technologię 5G. To nowość w porównaniu do 2021, kiedy takich możliwości jeszcze nie było. Klienci wykorzystali z ich użyciem ponad 7 TB danych.

Najbardziej zapracowane stacje były w powiecie puckim – 2 148 TB przesłanych danych i powiecie nowotarskim – 857 tys. erlangów rozmów.

Udostępnij: Potężny wzrost wakacyjnego ruchu
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Flag. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Jackson 15:56 29-09-2022
    Wojtku czy wiadomo coś o rozbudowie nadajnika o którym pisałem do ciebie? 😁
    Odpowiedz
    • komentarz
      Wojciech Jabczyński 13:41 30-09-2022
      Nie, nic nowego mi nie wiadomo. Pozdrawiam
      Odpowiedz
  • komentarz
    aberracja 21:13 29-09-2022
    faktycznie zasięg się polepszył tylko pytanie gdzie? gdzie się nie ruszę w regionie to dramat a różne miejsca odwiedzam. proponuje już w takim razie skoro mv/data działa jak działa zrobić coś sensownego z oferta na sieci własnej czy budowanej w ramach popc bo konkurencja daje lepsza ofertę od właściciela kabli :)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Wojciech Jabczyński 13:44 30-09-2022
      Trudno się odnieść do tak ogólnej tezy. Poproszę o konkretną lokalizację z kłopotami z zasięgiem mobilnym. Wtedy mogę sprawdzić. Pozdrawiam
      Odpowiedz
  • komentarz
    Martino 11:43 30-09-2022
    Wojtku takie pytanko. Czy OPL planuje wdrożenie kodeka EVS, ale w wersji FB (FullBand) ? Wiem, że obecnie działa SWB. Pozdrawiam :)
    Odpowiedz
    • komentarz
      Wojciech Jabczyński 17:49 30-09-2022
      To przede wszystkim zależy od możliwości urządzeń. Mamy na radarze. Pozdrawiam
      Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 10:13 06-10-2022
    Ciekawe dane. Transfer danych kosmiczny.
    Odpowiedz
  • komentarz
    Mateusz 19:46 18-10-2022
    Wojtku, dysponujesz informają kiedy rozpocznie się budowa stacji ID: 29530 w miejscowości Mogilany ul. Skawińska 35/2 ? Pozwolenie na budowe dostaliście blisko rok temu.
    Odpowiedz

;

Innowacje

Empatyczny strateg korporacji (1)

Marta Krajewska

29 września 2022

Empatyczny strateg korporacji
1

Wchodzą w serca i dusze klientów. Projektują ich doświadczenia. To oni decydują, jak wygląda i działa strona internetowa, czy aplikacja. Łączą empatię i strategiczne myślenie: UX designerzy.

– W pracy łączymy trzy perspektywy: biznesową, technologiczną i kliencką. Ta ostatnia jest kluczowa. Jeśli stworzymy produkt, który spełni oczekiwania klienta, to biznesowo firma zyska. W tej układance technologia jest istotna, jednak nie powinna być celem samym w sobie, a dostarczać wartość użytkownikowi – wyjaśnia Stanisław Nowogrodzki, UX designer w Orange. Podobnie jak Michał Polak i Paulina Krempa, jest członkiem naszego zespołu UX (User Experience).

UX design oznacza projektowanie zorientowane na użytkownika. Proces, którego celem jest zrozumienia jego potrzeb, nawyków i upodobań.

Paulina zajmuje się UX designem od pięciu lat. Pierwszy raz zetknęła się z nim w agencji, gdzie pracowała jako grafik. Tam przekonała się, jak ogromny wpływ ma UX na usługę.

– To tak, jak w organizmie – gdy jeden element nie działa, wszystko się sypie – tłumaczy Paulina.

Projektant doświadczenia

– Zajmujemy się punktami styku użytkownika z marką w kanałach online. Efekty naszej pracy widać wszędzie tam, gdzie jest interakcja „face – to – interface”, czyli na stronie internetowej lub w aplikacji – tłumaczy Stanisław.

Jak twierdzi, 80 proc. pracy UX designera polega na zrozumieniu potrzeb użytkownika. Jednym ze sposobów jest tzw. „5x dlaczego”.

– Zadajemy pytanie „dlaczego?” tak długo, aż dotrzemy do sedna. Pięć razy zazwyczaj wystarcza, aby odkryć prawdziwe potrzeby – wyjaśnia.

Stanisław zaczął przygodę z UX designem 15 lat temu

Na początku niezbędny jest także research, czyli sprawdzenie rozwiązań dostępnych na rynku i u konkurencji, czasem badania z użytkownikami, tzw. focusy. Gdy potrzeby użytkowników nie są już tajemnicą, zaczyna się tworzenie makiet, prototypów i mockupów. Na początku na kartce (a czasem nawet na serwetce w restauracji), potem w specjalnych programach – Sketch, Figma, AXure. Prototypy trafiają do użytkowników, a ich wrażenia służą do ulepszania usługi i tworzenia kolejnej wersji.

– Trzeba się przekonać, czy nasz pomysł naprawdę odpowiada na ich potrzeby. Projektujemy makietę, pokazujemy ją użytkownikowi i obserwujemy. To klienci decydują kciukami – wyjaśnia Stanisław.

Jak zauważa, często najlepsze doświadczenia mamy z usługami, które same w sobie są niemal niewidoczne, ale rozwiązują nasz problem.

Kolejny etap wymaga nałożenia warstwy wizualnej i brandowej na efekt pracy UX designera. To zadanie Michała i jego teamu, czyli UI (User Interface) designerów .

Wizualizacja potrzeb

Michał zajmuje się projektowaniem interfejsu zorientowanym na użytkownika. UI designerzy odpowiadają za wygląd i funkcjonalności strony głównej, sklepu Orange, czy aplikacji Mój Orange.

– Wygląd strony to złożony efekt pracy z użytkownikami. Ruch i kliknięcia na stronie są na bieżąco monitorowane. Sprawdzamy, jak głęboko eksplorują stronę, jak długo ją scrollują, w jakie przyciski klikają. Na tej podstawie wiemy, jak skonstruować menu, które przyciski powiększyć, co umieścić na górze strony – tłumaczy Michał.

Michał z zespołem tworzą warstwę wizualną aplikacji Mój Orange

Praca UI designera to także zarządzanie emocjami użytkownika.

– Niektóre firmy dodają zabawne treści, gdy coś nie działa. W przeglądarce Chrome pojawia się gra z dinozaurami, działająca offline. Ostatnio w aplikacji do zamawiania jedzenia odkryłem grę na pasku pokazującym czas oczekiwania na zamówienie. Można pograć i irytacja mija albo choć trochę maleje – mówi Michał.

W tej branży widzimy szybkie zmiany trendów. Parę lat temu wszystkie większe portale zmieniły interfejs na kafelki. Obecnie panuje zaczerpnięty z Instragrama, TikToka czy Tindera trend na swipe’owanie, czyli przesuwanie treści na ekranie.

– Zmiany w UI designie są konsekwencją zmian technologicznych. Coraz szybszy internet w smartfonach sprawił, że inaczej przeglądamy strony. Przyzwyczailiśmy się do swipe’owania czy tapowania kafelków kciukiem – wyjaśnia Michał.

Powszechne korzystanie ze smartfonów doprowadziło UI designerów do ciekawego odkrycia – rozmiar ikonki, który dobrze się klika niezależnie od wielkości palca to 40-48 pikseli.

Startup wewnątrz korporacji

Najciekawsze projekty? – Orange Flex – odpowiada bez wahania Paulina. – Czułam się jakbym pracowała w start-upie, tyle, ze wewnątrz korporacji. Wszystko szło bardzo szybko.

– Nju mobile – wskazuje Stanisław. To projekt, w którym było sporo wyzwań, ale całość wymagała kreatywności i świeżego spojrzenia.

– Strona główna orange.pl i aplikacja Mój Orange. Pobrało ją już ponad 5 mln użytkowników, a jej ocena w sklepie Play to 4,6 *.

Praca UX i UI designera to gra zespołowa, często z wykorzystaniem metodyki Agile. Codziennością są warsztaty z biznesem, sporo jest też samodzielnej pracy.

Empatia i strategia

Stanisław i Paulina są zgodni. W zawodzie UX designera niezbędne są dwie cechy: empatia i strategiczne myślenie.

Empatia, bo jak tłumaczy Stanisław, trzeba wejść w serca i duszę użytkowników. Strategia, bo od początku projektowania usługi trzeba wiedzieć, jaki efekt chcemy osiągnąć na końcu, wyjaśnia Paulina.

Co jest przydatne w zawodzie UI designera? Trzeba być fanem technologii, śledzić nowinki technologiczne, obserwować trendy, ale mieć też w sobie ciekawość człowieka i widzieć niuanse.

UX designerami często zostają osoby po psychologii, socjologii – znające metodykę badań konsumenckich i umiejące wyciągać wnioski. Chociaż nie ma reguły – Stanisław skończył prawo, Michał zarządzanie, a Paulina biotechnologię, a później grafikę.

– Najważniejsze, czego nauczyłam się w tej pracy to pokora i nieprzywiązywanie się do swojej perspektywy, swoich pomysłów. Czasem wydaje mi się, że coś powinno działać, bo zrobiłam research, porównałam benchmarki. A potem przychodzi moment konfrontacji pomysłu z klientami i okazuje się, że to nie działa – mówi Paulina.

– UX design jest kosztowny, ale opłacalny. UX designerzy bronią potrzeb użytkowników, bo z założenia perspektywa biznesu jest inna niż perspektywa klienta. Bez nich powstają usługi, których nikt nie chce używać – mówi Stanisław.

Kiedy pytam o przyszłość, zgodnie wskazują możliwości sztucznej inteligencji oraz, mimo pewnych kontrowersji wokół samej usługi, Metaverse jako game changery w naszych doświadczeniach z marką. Paulina dodaje, że na pewno rozwiną się usługi dla obywateli kreowane przez instytucje i urzędy.

Obecnie UX designu można nauczyć się w ramach studiów podyplomowych, na tzw. bootcampach i z wielu szkoleń dostępnych online.


Jesteście ciekawi, jakie zawody przyszłości powstają w Orange Polska? Przeczytajcie wcześniejsze wpisy:

Ludzie od zielonej roboty Etyczny haker, czyli bezpiecznik Zawód przyszłości: IoTowiec Trenują algorytmy, wytyczają trendy

W poszukiwaniu najświeższych ofert pracy w Orange zajrzyjcie na: orange.jobs

Udostępnij: Empatyczny strateg korporacji
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Tree. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 10:11 06-10-2022
    Fajny wpis. Można Was poznać od kuchni.
    Odpowiedz

;

Oferta

Tańsza „ekologiczna Nokia” (1)

Ewa Przybylińska

29 września 2022

Tańsza „ekologiczna Nokia”
1

Dzisiaj startuje kolejna Oferta tygodnia, a jej bohaterem jest Nokia G60 5G. Przy zakupie wybranych abonamentów, cena spada aż o 240 zł. Za smartfona zapłacicie tylko 46 zł miesięcznie, w 24 ratach. W ofercie bez abonamentu cena jest niższa o 200 zł. Szczegóły na stronie.

 „Ekologiczna Nokia” pojawiła się w naszej ofercie niedawno. Jej korpus wykonany jest z plastiku w 60% pochodzącego z recyklingu. To rozwiązanie zmniejsza obciążenie dla środowiska, a unikalna i trwała konstrukcja zapewnia dłuższe użytkowanie urządzenia. Smartfon objęty jest aż 3-letnią gwarancją wraz z aktualizacją zabezpieczeń.

Więcej o ekologicznych zaletach nowej Nokii dowiecie się z tekstu Hani i testu Michała.

Udostępnij: Tańsza „ekologiczna Nokia”
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Cup. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 10:09 06-10-2022
    Fajny telefon.
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej