Bezpieczeństwo

Przyłączyliśmy się do walki z „patotreściami” w internecie

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
29 listopada 2018
Przyłączyliśmy się do walki z „patotreściami” w internecie

Patotreści, choćby patostreaming to olbrzymi problem w internecie. Łatwo go znaleźć czy spotkać się z nimi przez przypadek. Stąd takie treści  docierają do wielu, także młodszych internautów. Trzeba z tym walczyć. Dlatego zaangażowaliśmy się w edukację najmłodszych i chronienie ich przed zagrożeniami, której pojawiają się w sieci. Mam na myśli m.in. edukacje prowadzoną przez Fundację Orange, usługi Bezpieczny Starter czy aplikację Chroń dzieci w sieci.

Wczoraj Orange Polska, jako jedyny telekom podpisał Deklarację uczestników Okrągłego Stołu RPO do walki z patotreściami w internecie. Zawiera bardzo jasny i zwięzły opis zjawiska oraz postulaty działań, które powinni wziąć na siebie sygnatariusze. To między innymi: przygotowanie sprofilowanych instrukcji: „Co robić, gdy zetknę się z patotreściami w sieci?” czy podejmowanie w mediach tematów edukacyjnych dotyczących konieczności reagowania na przemoc i patologię w internecie.

Na koniec oddam głos Konradowi Ciesiołkiewiczowi, sygnatariuszowi Deklaracji, który w Orange Polska odpowiada za relacje publiczne i CSR.

 „Nie ma wątpliwości, że rosnąca skala przemocy w internecie jest jednym z najpilniejszych wyzwań, z jakimi wszyscy się borykamy i codziennie doświadczamy. Moim zdaniem jedyną drogą radzenia sobie z tym problemem jest jego dostrzeganie i branie odpowiedzialności, żeby przekuwać to wyzwanie na konkretne działania we współpracy instytucji państwa, samorządu, środowisk pozarządowych oraz biznesu.”

Pełną treść deklaracji znajdziecie na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 14:47 29-11-2018

Ciężko będzie wyplewić to „pole” z patologicznych treści, ale….trzymam kciuki za powodzenie.

Odpowiedz
emitelek
emitelek 17:31 29-11-2018

Taka walka to jak z wiatrakami!… niestety… Nic nie można zrobić, bo „demokracja”, a mądrego króla brak! 🙁
Z drugiej strony nie jestem za „zamykaniem” ust w internecie – źle mi się to kojarzy z cenzurą :/

Odpowiedz
Popieram
Popieram 18:12 29-11-2018

Największy patostreamer w Polsce czyli Daniel Zwierzyński z Torunia znany jako Daniel Magical streamuje najgorszą patologię w polskim internecie używając do tego światłowodu od Orange zainstalowanego w domu swojej matki przy ulicy Urzędniczej 2/9 w Toruniu. Czy firma Orange coś z tym zrobi w ramach walki z patotreściami?

Odpowiedz
    Wojtek Jabczyński
    Wojtek Jabczyński 21:23 30-11-2018

    Dziękuję za informację. Przekażę ją do naszych prawników i osób zajmujących się bezpieczeństwem, aby sprawdzili, co możemy/powinniśmy, jako OPL w takiej sytuacji zrobić. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    MAURYCY
    MAURYCY 18:37 28-04-2019

    Jaki donos 😀

    Odpowiedz
TadaShi
TadaShi 22:56 06-12-2018

Jedynym problemem jest szukanie powodów do cenzurowania kolejnych sfer internetu.

Odpowiedz

Inne

Długo czekaliśmy, ale wreszcie nadchodzi! Deregulacja 2.0

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
28 listopada 2018
Długo czekaliśmy, ale wreszcie nadchodzi! Deregulacja 2.0

Kilka lat temu ten temat rozgrzewał media. Dziennikarze przez wszystkie przypadki odmieniali mało zrozumiałe skróty BSA, LLU i tłumaczyli, co to jest hurtowy dostęp do internetu. Rynek telekomunikacyjny na chwilę się zatrzymał, zastanowił i… potem ruszyły nasze wielkie inwestycje w światłowody. Tak, mam na myśli pierwszą deregulację z 2014 roku, kiedy ówczesna szefowa UKE Magdalena Gaj stwierdziła, że jest skuteczna konkurencja w 76 gminach na rynku hurtowych usług dostępu do szerokopasmowego internetu. To oznaczało, że Orange Polska nie ma już obowiązków regulacyjnych na tych obszarach. Wszyscy wiemy, co stało się dalej. Cieszą się zwłaszcza Ci z Was, którzy teraz korzystają ze światłowodów. Ale oczywiście nie chodzi tylko o naszych klientów.

Dlaczego o tym przypominam? Ponieważ wczoraj obecny prezes UKE Marcin Cichy zapowiedział podczas konferencji Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej w Kielcach kolejną deregulację. Poinformował (cytuję za portalem telko.in), że „można się spodziewać, że będzie więcej niż 76 gmin ze zderegulowanym rynkiem hurtowych usług dostępu do szerokopasmowego internetu (BSA). Liczba ta może się powiększyć o ok. 100 kolejnych”. Zapowiedział też, że „niebawem pojawią się gminy (ok. 70), gdzie zderegulowany zostanie hurtowy dostępu do pętli lokalnej (LLU).”

To ważna deklaracja, która - jak spojrzałem rano do przeglądu mediów - przeszła absolutnie bez echa. Dlaczego? Może dlatego, że wszyscy przyzwyczaili się już do tanich usług w Polsce, które wynikają wprost z jednej z największych w Europie konkurencji na rynku. Skoro tak jest, to rzeczywiście przyszedł najwyższy czas na Deregulację 2.0. i konkurowanie operatorów w całkowicie komercyjnym modelu rynkowym. Moim zdaniem wszystkim jeszcze raz wyjdzie to tylko na dobre, zwłaszcza klientom.

Komentarze


Odpowiedzialny biznes

10 lat Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

Monika Kulik Monika Kulik
28 listopada 2018
10 lat Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

Jak ważny dla dzieci jest telefon 116 111?

  • To dzięki Wam żyję. Cieszę się, że postanowiłam zadzwonić*.
  • Do dziś pamiętam kontakt z Wami. Gdyby nie Wy, to nie wiem, co by się ze mną stało. Myślę, że to jest odpowiednie miejsce na to, abym podziękowała wszystkim Konsultantom, za ich wielką pracę, wysiłek, pomoc, dobre słowo, zrozumienie.
  • Telefon 116 111 jest niezwykle pomocny i potrzebny. Można uzyskać u Was wsparcie, akceptację i pomoc. Żaden problem nie jest uważany za błahy, a niestety w naszym otoczeniu wielu ludzi uważa, że „przesadzasz", „użalasz się nad sobą”. Dzwoniąc na telefon zaufania możemy być pewni, że nie usłyszymy czegoś takiego. Sama myśl że po drugiej stronie słuchawki jest ktoś chętny nam pomóc, wysłuchać, daje pozytywny zastrzyk energii.
  • Kontakt z Wami jest dla mnie bardzo ważny. Mimo, że Was nie znam, traktuję Was jak najbliższą rodzinę.
  • Wiele razy uratowaliście mi życie. Jesteście niesamowici. Nie każdy poświęcałby swój czas dla innych, dla młodych.

Ponad 1 milion 160 tysięcy odebranych połączeń, 55 tysięcy wiadomości online, 1 200 interwencji

w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia - to statystyka. Za tymi liczbami kryją się różne problemy dzieci. 10 lat temu pracownicy rozmawiali z dziećmi głównie o relacjach rówieśniczych, problemach w szkole czy w rodzinie. Dziś dzwonią i piszą do nas młodzi ludzie, którym towarzyszy depresja, samotność i poczucie bezradności.

Pomoc w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jest świadczona 7 dni w tygodniu – telefon działa od godziny 12:00 aż do godziny 2:00 w nocy.

Jak dzieci oceniają osoby, które pomagają im przez telefon?

  • Bardzo doceniam ludzi ze 116 111. Spędzanie większości czasu zajmując się problemami młodzieży to naprawdę wielka sprawa. Jestem wam taka wdzięczna, zawsze gdy coś nie wychodzi, to mam komu powierzyć mój problem z nadzieją na pomoc. Dzięki wam jestem bardziej pewna siebie, staram się być silna, by dzielnie brnąć przez trudności jakie życie stawia mi każdego dnia.
  • Osoba odpisująca na wiadomość zmaga się z wielką presją, przecież każde źle dobrane słowo może spowodować samookaleczenie się lub nawet samobójstwo. Myślę ze jest to duża odpowiedzialność i powinniśmy być wszyscy wdzięczni tym ludziom za troskę i poświęcenie z ich strony. Nie ukrywajmy, dorośli nie zawsze są w porządku, czasem nie ma do kogo ust otworzyć. A Wy robicie naprawdę ogromną robotę. Życzę Wam wytrwałości, ten numer to wielka pomoc.

  • Trzeba być naprawdę przygotowanym, aby wysłuchiwać i pomagać osobom tuż przed tragedią. Dziękuję, że pomagacie mojej przyjaciółce. Naprawdę to wiele dla mnie znaczy.

  • Pani, z którą rozmawiałam była przemiła, pomogła mi wyjść z kryzysowej sytuacji, okazała ogromne wsparcie, była ze mną w tych trudnych dla mnie momentach.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę opracowała specjalne standardy obsługi telefonu zaufania, oparte na ich własnych doświadczeniach w pomocy dzieciom krzywdzonym i wiedzy pozyskanej od organizacji na świecie prowadzących podobne linie.

Dziś 116 111 obsługuje ponad 20 odpowiednio przygotowanych konsultantów-psychologów, terapeutów, którzy dodatkowo przechodzą specjalne szkolenie, zanim po raz pierwszy podniosą słuchawkę. Na każdym dyżurze mają wsparcie superwizora, który pomaga w szczególnie trudnych rozmowach czy interwencjach, kiedy natychmiast trzeba zadzwonić na Policję, bo sytuacja stanowi zagrożenie dla życia czy zdrowia dzieci. Z każdym rokiem więcej młodych osób dzwoni z myślami samobójczymi. 5 lat temu średnio były 2-3 takie kontakty dziennie, dziś 14.

Czego dzieci życzą zespołowi 116 111?

  • Z okazji urodzin życzę Wam, żeby Telefon działał jak najdłużej. Bądźcie jak najbliżej dzieci i młodzieży. Pomagajcie!
  • Życzę Wam wytrwałości, uśmiechu, radości, jak najmniejszej liczby interwencji. Walczcie i nie poddawajcie się, bo jesteście potrzebni. Telefonie 116 111 działaj i pomagaj! Wszystkiego dobrego!
  • Wykonujecie niemożliwie ważną pracę, dlatego bardzo Wam dziękuję za to, że jesteście i codziennie ratujecie życie.
  • Życzę Wam byście nie mieli pracy ;) To oczywiście utopia, ale miejcie zawsze otwarte serca.

Telefon działa dzięki zaangażowaniu wielu stron. Finansowanie anonimowej i bezpłatnej pomocy telefonicznej dla dzieci i młodzieży w Polsce spoczywa na Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, którą w tym trudnym zadaniu wspierają partnerzy i sponsorzy Telefonu 116 111: Orange Polska, Fundacja Benefit Systems, Kulczyk Foundation i Fundacja Ludzki Gest Jakub Błaszczykowski, a także darczyńcy indywidualni i biznesowi.

Z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, który prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, można skontaktować się codziennie w godzinach od 12:00 do 2:00, dzwoniąc pod numer 116 111 lub wysyłając wiadomość za pośrednictwem strony https://116111.pl/ (pomoc online jest świadczona od godziny 10:00). Każdy może wesprzeć działanie Telefonu 116 111 na stronie: www.fdds.pl/telefon

*Cytaty pochodzą z anonimowej ankiety dla użytkowników Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, którą Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przygotowała z okazji 10-lecia linii.

Słowa leczą. 10 lat Telefonu Zaufania dla dzieci i młodzięzeży

Komentarze

Scroll to Top