Koniec roku zawsze skłania do podsumowań i snucia planów na przyszłość. Planowaniem się nie zajmuję, jednak uznałem, że warto podsumować ostatnie 12 miesięcy, szczególnie że obfitowały w ciekawe wydarzenia związane z naszą siecią. Upłynęły one pod znakiem udanych testów, rozbudowy sieci 4G LTE i kolejnych tysięcy gospodarstw domowych w zasięgu światłowodu Orange.
HD Voice i pierwsi z 800/2600 MHz
Jednak nie od światłowodu zacznę, lecz od dwóch newsów, które pojawiły się na przełomie stycznia i lutego, a były związane z siecią mobilną. Pierwszy dotyczył rozpoczęcia międzyoperatorskich testów HD Voice, które zrealizowaliśmy wspólnie z T-Mobile (wcześniej, jeszcze w 2015 roku takie same testy rozpoczęliśmy z Plus i Play). Co więcej, z Plusem nie skończyliśmy na testach - wdrożyliśmy to komercyjnie. Drugi był moim zdaniem znacznie ważniejszy. 3 lutego, zaledwie w tydzień od otrzymania rezerwacji częstotliwości 800/2600 MHz uruchomiliśmy pierwsze 20 stacji nadających na nowych pasmach. Działaliśmy szybko i po 11 miesiącach mamy już ponad 1600 masztów obsługujących uzyskane w czasie aukcji częstotliwości. Dzięki temu możemy dotrzeć z 4G LTE do 98,67% Polaków.
Podkręcaliśmy możliwości naszej mobilnej Sieci #1 ...
To co zrobiliśmy przyniosło rezultaty. Widać je choćby w publikowanych przez portal speedtest.pl rankingach średnich prędkości internetu mobilnego w Polsce. W połowie roku znaleźliśmy się na pierwszej pozycji ze średnią prędkością około 20 Mb/s i mimo upływu czasu nie oddaliśmy pozycji Sieć #1. Bardzo dobre wyniki osiągane przez nasz internet mobilny potwierdził także opublikowany we wrześniu raport przygotowany przez Open Signal. Oczywiście to rezultaty uśrednione, jednak kolejne uruchamiane stacje bazowe pozwalają sądzić, że coraz śmielej zaglądamy do Was z naszym internetem mobilnym. A będzie jeszcze lepiej, bo pod koniec roku – dokładnie w Mikołajki - rozszerzyliśmy RAN sharing z T-Mobile także na częstotliwości 800/2600 MHz. Coraz większy nacisk kładziemy także na rozwiązania poprawiające prędkość transferu. Uruchomiliśmy pierwszą w Polsce stację bazową, która pozwala osiągnąć prędkość transferu rzędu 600 Mb/s. Jest to możliwe dzięki technologii transmisji wieloantenowej MIMO 4x4 w każdym z pasm nośnych 4G LTE. Wcześniej rozwiązanie to stosowaliśmy wyłącznie w warunkach testowych – przeniesienie ich do ogólnodostępnej sieci to zupełnie inna para kaloszy ;-). Pokazuje to, że testów nie realizujemy „sobie a muzom” lecz za każdym razem mamy w pamięci konieczność dostarczenia Wam po prostu dobrego internetu mobilnego.
...także w laboratoriach
W czasie testów uzyskaliśmy zresztą o wiele lepsze wyniki. To jednak specyfika testów – warunki iście „laboratoryjne”, jeden nadajnik i odbiornik, praktyczny brak zakłóceń. W zakresie technologii mobilnej udało się nam dwukrotnie pobić rekord transferu danych osiągnięty w Polsce. Za pierwszym razem, w kwietniu, gdy korzystając z superkanału o szerokości 55 MHz i wspominanej już technologii MIMO 4x4 oraz modulacji wysokiego rzędu 256 QAM osiągnęliśmy prędkość 1 Gb/s. Póżniej, we wrześniu skorzystaliśmy z szerszego kanału – 100 MHz na pięciu pasmach nośnych. Dzięki temu osiągnęliśmy prędkość 1,91 Gb/s, bliską światowych rekordów na tym polu. W czasie testów, które przeprowadzaliśmy w naszej sieci mobilnej nie zajmowaliśmy się wyłącznie biciem rekordów – sprawdziliśmy chociażby bardzo przyszłościową technologię wirtualizacji radiowej sieci dostępowej.
Korzystając z możliwości jakie daje nam nasza sieć i nowe częstotliwości, jako pierwsi wdrożyliśmy VoLTE – technologię pozwalającą transmitować połączenie głosowe poprzez technologię 4G LTE. Z korzyścią dla jakości, szybkości połączeń i baterii Waszych smartfonów.
Byliśmy także na Światowych Dniach Młodzieży
Wydarzeniem, które w pierwszej połowie roku budziło wiele emocji, a teraz popadło nieco w zapomnienie były Światowe Dni Młodzieży. Szkoda, bo było to niezwykłe doświadczenie i sukces organizacyjny, choć dużo mówiło się o możliwej katastrofie. Jako Orange byliśmy partnerem technologicznym ŚDM i odpowiadaliśmy za sporą część łączności, dlatego możemy się troszeczkę tym pochwalić, prawda? Na blogu razem z Martą Cieślak-Krajewską przygotowaliśmy kilka materiałów pokazujących jak od technicznej strony wyglądały przygotowania.
Testujemy także nowe rozwiązania oparte o światłowód
Jednak nacisku nie kładliśmy wyłącznie na sieć mobilną. Cały czas intensywnie inwestowaliśmy w światłowód. W czerwcu tego roku w zasięgu najnowocześniejszej technologii dostępowej Orange Polska było już milion gospodarstw domowych w całej Polsce. Nie mało, ale teraz mamy ich już blisko 1,5 miliona i nie zamierzamy na tym poprzestać. Nie chodzi tu tylko o największe miasta, bo budujemy tez w mniejszych, chociażby Sulęcinie, Zgierzu czy Włocławku. To między innymi efekt współpracy z samorządami – jak choćby w Legionowie, o czym wspominaliśmy na blogu. Jednocześnie, podobnie jak w sieci mobilnej, cały czas testowaliśmy nowe rozwiązania. Zarówno w zakresie technologii G.Fast, jak XGPON, która pozwala rozwinąć w sieci dostępowej prędkości rzędu 10 Gb/s. Dodam tylko, że do niedawna był to standard transferu w sieci szkieletowej. To pokazuje skalę zachodzących na naszych oczach zmian.
Skoro już przy sieci szkieletowej jesteśmy, tutaj także nie próżnowaliśmy. Prowadziliśmy chociażby szeroki program rewitalizacji, szczególnie tych nieco starszych fragmentów sieci. Pewnie Was nie zaskoczę, ale tutaj także nie obyło się bez testów i rekordów. Udało sie nam osiągnąć rekordową efektywność widmową pasma – czyli ilość danych, które można przesłać w pasmie o szerokości 1 Hz . Ma to olbrzymie znaczenie, bo pozwoli w przyszłości przesłać więcej danych w oparciu o już istniejącą infrastrukturę. Przykładowo w czasie testów, o których wspominam przesłaliśmy po jednym kanale 250 Gb/s, podczas gdy na co dzień płynie nim „tylko” 100 Gb/s. Nie bez powodu piszę „na co dzień” – do przesyłu wykorzystaliśmy już istniejącą infrastrukturę, a sygnał nie biegł gdzieś w próżni, lecz z Warszawy do Wrocławia i z powrotem – łącznie to 870 km – po działającej na co dzień sieci. Oznacza to, że przesłaliśmy w jednej chwili dane z prędkością 1,5 Tb/s
To dopiero początek niesamowitej zmiany w telekomunikacji jaka czeka nas w najbliższym czasie. Zapowiada się kolejny pasjonujący rok, a o wszystkim będziemy chcieli opowiedzieć. Bo z miana Sieci #1 nie zamierzamy rezygnować i będziemy się starać zasłużyć na to miano.
Jednak technika, oferty i smartfony to nie cały Świat. Więc w tym nowym, nadchodzącym roku 2017 życzę Wam zdrowia, szczęścia, wielu sukcesów, a także czasu dla bliskich i dla siebie.
Komentarze
Czy docelowo będzie migrowany też prepaid? Jeśli tak czy to oznacza że doczekamy się w prepaidzie połączeń oczekujących i zawieszania połączenia?
Wirtualizację należy rozumieć migrację z onpremise na dostawcę cloud? Jaki to dostawca? 😉
Czy jest to nowa platforma IMS czy poprzednia ale na nowych zasobach? (bo w tekście pada informacja o uruchomieniu nowej platformy IMS).
Z czego korzystaliście 10 lat temu zanim zaczęliście korzystać z IMS?
(człowiek ciekawy a takie wpisy czyta się aż za szybko, więcej więcej) 🙂
OdpowiedzPrepaid jest już zmigrowany. Pracujemy jeszcze nad tym, żeby połączenia oczekujące działały we wszystkich konfiguracjach. Wirtualizacja obejmowała częściowe zmigrowanie do chmury. W sieci mobilnej korzystamy z IMS od ok. 10 lat i usługi 4G od początku budujemy w oparciu o IMS. Nowa platforma tzn. na nowych zasobach, większa i z nowymi funkcjonalnościami. Ciesze się, że wpis zaciekawia, zapraszam do kolejnych 😉
OdpowiedzAle połaczenia oczekujące już są aktywne w pre paidzie.
OdpowiedzCzy przy okazji tego unowocześnienia rozwiążecie też kilka problemów, z jakimi zmagają się użytkownicy usługi Extra eSIM? Po pierwsze, nie działają SMSy przez WiFi. Po drugie, brak możliwości odbierania połączeń ViLTE (choć można je wykonywać). Po trzecie, gorsza jakość połączeń przychodzących (także na karcie głównej): nigdy nie załącza się kodek „HD+” czyli EVS-SWB/EVS-WB, można co najwyżej liczyć na AMR-WB. W połączeniach wychodzących między tymi samymi numerami jest EVS-SWB…
OdpowiedzNiestety ze względów technologicznych ViLTE wyklucza się z usługą Ekstra eSIM. Pracujemy nad wdrożeniem i dopasowaniem Ekstra eSIM do technologii ViLTE. Z kodekiem EVS sprawa wygląda podobnie. Unowocześnienie platformy IMS jest krokiem w tym kierunku, ale nie jest to jedyny warunek wdrożenia.
OdpowiedzJak to jest z IMS Orange posiadam telefon Energizer e280s obsługuje Volte i VoWiFi w sieci Play działa w T-Mobile tylko VoWiFi.W Orange Polska nie działa,a w innych Orange np.Słowacja,Rumunia działa bez problemu telefon posiada aktualne oprogramowanie i dystrybucja UE.VonR ciekawe czy będzie działać na każdym telefonie np.Infinix,Tecno, Blackview, Energizer, VIVO itp.ViLTE nie działa czy wymagana jest jakaś taryfa.Ciekwostka w Play realizuje takie połączenie ale jest błędnie rozliczane 1zł za minutę jak połączenie międzynarodowe.Tak samo do Orange i odwrotnie 1zł.
OdpowiedzWidać,jak telekomunikacja się zmienia,kiedyś do działania telefonu wykorzystywano centrale telefoniczne których jest obecnie poniżej 200 sztuk, a teraz wystarczy jedna platforma głosowa mająca pod sobą cały kraj mieszcząca się pewnie w jednej z takich szaf jak na zdjęciu(obstawiam,że znajduje się w mieście Łódź)
OdpowiedzSwoją drogą jeżeli ten sam IMS obsługuje VoLTE oraz VoIP podłączony pod Livebox to dlaczego zestawienie połączenia pomiędzy abonentami komórkowymi trwa tylko około 1 sekundę a dzwoniąc z komórki na VoIP stacjonarny lub w drugą stronę czas oczekiwania na połączenie jest dłuższy?Pani Kingo odnośnie wpisu dotyczącego Nowogrodzkiej napisałem adres obiektu na którym znajduje się radiolinia o którą pytałem.Pozdrawiam
W takim połączeniu VoIP, VoLTE i sieć PSTN muszą współgrać. Nasza konfiguracja pozwala zachować jak największą zgodność pomiędzy nimi, czasem kosztem pogorszenia pewnych parametrów – w tym przypadku jest to wydłużenie czasu zestawienia. Jeśli chodzi o radiolinię w Nowym Sączu, o której Pan pisał – nie mamy jej w systemach, więc nie jest to nasza radiolinia. Pozdrawiam.
OdpowiedzPytanie z innej beczki Pani Kingo czy Orange planuje uruchomić nadajnik wspólnie z T-Mobile (26002) ID: 56521
OdpowiedzStarachowice, Batalionów Chłopskich 6? Jeśli tak to kiedy dziękuję za informację i Pozdrawiam!
Czy jest szansa, że po migracji IMS w prepaidzie zacznie działać WiFi Calling za granicą?
Odpowiedz