Bezpieczeństwo

Bądź przy dziecku, wspieraj i nie krytykuj

Michał Rosiak Michał Rosiak
23 września 2021
Bądź przy dziecku, wspieraj i nie krytykuj

Wiem, powtarzam się, ale mam już dość konferencji on-line. Wiedza, którą na nich zdobywamy, jest co prawda taka sama, jak przy imprezach sprzed pandemii, jednak nic nie zastąpi kontaktu z drugim człowiekiem. Organizatorzy 15. już Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”, nazywanej potocznie Safer Internet w tym roku po raz kolejny starali się dać uczestnikom przynajmniej substytut „normalności”, z moderatorami i częścią prelegentów prowadzącymi konferencję na prawdziwej scenie. Może za rok wreszcie będzie przepięknie? Póki co chętnie podzielę się z Wami tym, co podczas tej imprezy najbardziej mnie zaciekawiło.

Przestańmy krytykować!

Śródtytuł to chyba najlepsze podsumowanie wykładu dr Lindy Papadopoulos. To dyplomowana psycholożka, członkini wyższej rangi Brytyjskiego Towarzystwa Psychologicznego, autorka i m.in. podcasterka. Jeśli będziemy ciągle krytykować dzieci i młodzież, jakie to „głupoty robią w tych internetach, tam nic mądrego nie ma!”, to nie zauważymy, gdy w ogóle przestaną z nami rozmawiać. Jasne, głównie o problemach, związanych z obecnością w sieci. Ale z drugiej strony – przecież sami narzekamy, że głównie tam spędzają czas! Sami wprowadzajmy dziecko w internet, od samego początku. Dzięki temu też będziemy czuć się bezpieczniej – bo tak naprawdę to o to chodzi – korzystając z technologii, którą sami rozpoznaliśmy.

Wojciech Orliński, dziennikarz i wykładowca akademicki, urządził nam za to wycieczkę do przeszłości. Do początków internetu, do lat 90., gdy wszedł w publiczną polemikę ze Stanisławem Lemem, twierdząc, że internet to samo dobro (i do dziś mu głupio). Gdy próg wejścia do internetu był jeszcze wysoki, a karą za pisanie głupot i mowę nienawiści było odcięcie od sieci przez uczelnianego admina. A od niego nie można się było odwołać. A co zrobić dzisiaj, gdy tak naprawdę siecią rządzą korporacje, zaczynające się na jedne z pierwszych liter alfabetu? Prelegent postulował powrót do pomysłu regulacji internetu na poziomie krajowym. To – sądząc po towarzyszących rozmowach na czacie – nie spotkało się ze zbytnią przychylnością uczestników.

Szkoła po pandemii

Pod tym hasłem pierwszego dnia zorganizowano tradycyjną już podczas Safer Internet debatę. Jako ojciec uczniów szkoły podstawowej i technikum zdecydowanie przychylam się do opinii dr Marzeny Żylińskiej, neurodydaktyczyki, autorki m.in. książki „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”:

Technologie to nie jest innowacja! My po prostu przenieśliśmy szkołę pruską, model szkoły podawczej, do internetu! Nie zmieniło się nic, poza tym, że zamiast słuchać nauczyciela w szkole, uczniowie robili to przed komputerem.

Nic dodać, nic ująć.

Technologie w większości przypadków nie pomogły. Ba! Zabrały kluczowe dla pracy w dużych grupach relacje. A można było nad tym pomyśleć wcześniej! Dr Karol Jachymek z Uniwersytetu SWPS przypomniał, że mimo, iż XXI wiek trwa już od dawna, od wielu lat cały czas wahamy się czy to aby na pewno już pora (!), by wprowadzać nowe technologie do szkoły!

Safer Internet w skrócie

Ze sporej części wykładów zapamiętałem krótkie hasła. M.in. dlatego, że gdybym pisał o wszystkim, ten tekst byłby strasznie długi :) Agnieszka Mulak opowiadała o nowojorskiej szkole Quest to Learn, uczącej wyłącznie przez gry (z podobnymi wynikami egzaminów, ale zaangażowaniem uczniów o rząd wielkości większym, niż w „zwykłych” szkołach). Stephanie Faechner namawiała, by dla naszego dobrostanu psychicznego wyciszać powiadomienia w smartfonowych aplikacjach. Świetny jak zawsze dr Jacek Pyżalski mówił o metaanalizach dotyczących cyberprzemocy (co ciekawe, coraz częściej młodzież w badaniach przyznaje, że fizyczne w szkole gnębienie jest gorsze niż to w sieci!).

A wiecie, że o ile dzieci w wieku 7-10 lat zgłaszają (rodzicom lub wychowawcom) 80% niepokojących sytuacji, dotyczących przemocy w szkole, to w grupie 11-13 ten odsetek spada do zaledwie 55,4%? Dlaczego? Bo boją się, że nauczyciel nie potraktuje ich poważnie. Co gorsza, że przylgnie do nich łatka „kapusia”. O tym opowiadali twórcy aplikacji ReSQL – skrojonego pod konkretną szkołę rozwiązania pozwalającego na łatwe zgłaszanie przypadków przemocy. A może też dlatego, że – jak wynika z badań, prezentowanych przez mojego niedawnego kolegę z bloga (a wciąż z pracy) Bartka Kuczyńskiego – zaledwie 44% uczniów ufa nauczycielom na tyle, by im się zwierzyć? Tyle dobrego, że druga strona zdaje sobie tego sprawę i wśród nauczycielskich planów podniesienia kompetencji na pierwszym miejscu jest psychologia (38%), na drugim zaś – umiejętności rozwiązywania konfliktów.

Rodzicu, bądź przy dziecku!

Wśród młodzieży zdarzają się też tacy, którzy podejmują zachowań ocierających się o przestępstwo. O nich opowiadał Adam Lange. Dlaczego to robią? Bo internet daje złudne poczucie bezkarności i anonimowości. I o ile jedni poprzestaną na przejmowaniu kont rówieśników (oby wyłącznie „dla beki”) to znajdą się tacy, którzy włamią się do sieci szpitala. A to już – wybaczcie kolokwializm – śmierdzi kryminałem.

Z wykładu Ewy Dziemidowicz najbardziej zapadły mi w pamięć liczby. Niezadowolonych ze swojego ciała jest 17% nastolatków. „Czasem jest mi wstyd, że tak wyglądam” – z tym zgadza się 18%, ale wśród ofiar hejtu – już 29%. 9 na 100 nastolatków nienawidzi swojego ciała. Jak sądzicie, czy to efekt kultu „ideałów z Instagrama”?

A poza tym, my tu gadu gadu o dzieciach, a tymczasem 26% dorosłych kobiet i 40% (!) mężyczyzn udostępnia swoje nagie zdjęcia! Może to po prostu – jak zasugerowała Martyna Różycka – nowa rzeczywistość, signum temporis?

Na koniec porozmawialiśmy jeszcze (uczestnicy też, dzięki czatowi) o nominowanym do Głównej Nagrody Jury podczas festiwalu w Sundance dokumencie „Influencer. W pogoni za lajkami”. Opinie na temat życia influencera wśród uczestników konferencji Safer Internet bywały skrajnie odmienne. Dla mnie to film smutny, pokazujący pustkę w życiu młodzieży. Zarówno tej goniącej za like’ami, jak i tak drugiej, „wielbiącej” influencerów w zasadzie... nie wiadomo za co? Mam jednak wrażenie, że w jednym wszyscy się zgodziliśmy. Rodzicu, jeśli obawiasz się czegokolwiek, co Twoje dziecko może zrobić w sieci, to po prostu przy nim bądź! Wspieraj, nie wyśmiewaj, nie krytykuj. Spraw by ufało Tobie i ludziom, którymi się otacza.

W sumie, czy to naprawdę tyczy tylko internetu?

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 22:06 24-09-2021

Bardzo ciekawy wpis. Wiele fajnych informacji. Każdy chce być najlepszym rodzicem, ale….kazdy z nas popełnia też błędy. Fajnie czasem dostać taką gotową instrukcję.

Odpowiedz

Oferta

Tańsze smartfony i laptopy w Ofercie Tygodnia

Kasia Barys Kasia Barys
23 września 2021
Tańsze smartfony i laptopy w Ofercie Tygodnia

Jeszcze 6 dni obowiązywać będą nowe, niższe ceny na wybrane urządzenia w ramach akcji Oferta Tygodnia w Orange. Tym razem będą to min. Xiaomi Mi 11 Lite 5G oraz laptop techBite Arc.

Xiaomi Mi 11 Lite 5G 6/128 GB można już teraz kupić taniej o 168 zł w ofercie z abonamentem. W opcji bez abonamentu będzie tańszy o 150 zł. Najkorzystniej zdecydować się na pakiet Orange Love. Rata miesięczna wyniesie wtedy 109 zł już z abonamentem.

Układ ośmiu rdzeni procesora Qualcomm Snapdragon zapewnia płynność działania nawet najbardziej wymagających gier, filmów i innych aplikacji. Wsparcie łączności Wi-Fi i Bluetooth umożliwia szybkie połączenie z innymi urządzeniami a energooszczędność wydłuży czas pracy na baterii.

Jeśli zastanawiacie się nad zakupem laptopa polecam techBite Arc 11.6 128 GB. Kupicie go 120 zł mniej w opcji z abonamentem i o 100 zł mniej w opcji zakupu samego urządzenia.

Niewielkie rozmiary i waga laptopa techBite Arc 11.6” sprawiają, że bez problemu zmieści się go w plecaku lub torebce. To idealny kompan do pracy i podróży. techBite Arc sprawdza się doskonale w wielu sytuacjach. Urządzenie ma bowiem konstrukcję obracaną o 360° – dzięki temu może służyć za laptop, tablet i panel demonstracyjny z dotykowym ekranem o rozmiarach 11,6”.

 

Komentarze


Odpowiedzialny biznes

Orange w Kampanii 17 Celów

Monika Kulik Monika Kulik
21 września 2021
Orange w Kampanii 17 Celów

Nowa strategia Orange Polska .Grow stawia odpowiedzialność społeczną na równi z innymi filarami strategicznymi, a wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem zyskują tę samą wagę oraz ten sam poziom zarządzania, co cele biznesowe. Bliżej mówi o tym Witold Drożdż – Członek Zarządu ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych w rozmowie z Wojtkiem Jabczyńskim.

.Grow – oznacza, że rozwijamy się razem z otoczeniem, w którym działamy, w symbiozie i współpracy z innymi. To strategia zarządzania wpływem na otoczenie i interesariuszy – klientów, pracowników, inwestorów, partnerów biznesowych i społecznych oraz środowisko. Chodzi o maksymalizowanie pozytywnego wpływu i niwelowanie tego negatywnego.

Agenda 2030

Odniesieniem do tak rozumianej odpowiedzialności jest nasze zaangażowanie w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju. Cele te obecne są w naszej strategii społecznej odpowiedzialności od kilku lat. W 2017 roku dołączyliśmy też do partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju podpisując deklarację na rzecz realizacji Agendy 2030 w Polsce.

Agenda 2030 to strategia rozwoju świata do 2030 roku w oparciu o 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainable Development Goals). Została przyjęta w 2015 roku przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ. To nie tylko deklaracje, ale konkretne zobowiązanie. 17 Celów rozpisano na 169 zadań, których realizacja mierzona jest przez 231 wskaźników. Za ich raportowanie odpowiadają rządy. A w ich realizację powinniśmy włączyć się my wszyscy, a szczególnie biznes, który ma ogromny wpływ na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko.

Kampania 17 Celów

Aby podkreślić nasze zaangażowanie w realizację Agendy 2030 niedawno przystąpiliśmy do Kampanii 17 Celów, której inicjatorem jest CSR Consulting, a patronem Ministerstwo Rozwoju i Technologii.  Partnerami merytorycznymi są Forum Odpowiedzialnego Biznesu, UN Global Compact, GUS oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Kampania prowadzona jest w szerokim partnerstwie firm i instytucji i jest przykładem, jak w praktyce może wyglądać międzysektorowa współpraca na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Obecnie w tym partnerstwie jest ponad 500 firm, które podejmują konkretne i wymierne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W tym również my.

Orange na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju

Ponieważ technologia cyfrowa została wskazana jako kluczowy obszar dla osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju, zidentyfikowaliśmy te cele, na które możemy wywrzeć największy wpływ – znalazły się one w naszej strategii społecznej odpowiedzialności w Polsce i na świecie.

Nowa strategia biznesowa Grupy Orange Engage 2025 odwołuje się do zobowiązań zrównoważonego rozwoju, identyfikując 6 kluczowych obszarów, w których możemy wnieść najbardziej pozytywny wkład.

Są to cele:

9 – Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

10 – Mniej nierówności

12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja

13 – Działania w dziedzinie klimatu

16 – Pokój, sprawiedliwości i silne instytucje

17 – Partnerstwa na rzecz celów.

Wsród naszych priorytetów strategicznych jest troska o klimat i środowisko naturalne, ponieważ technologia cyfrowa może przyczyniać się do transformacji gospodarki w kierunku większej niskoemisyjności i ekologiczności. W ramach naszej polityki klimatycznej koncentrujemy się na zmianach w kluczowych obszarach - zwiększaniu efektywności energetycznej i zmniejszeniu emisji CO2 oraz włączaniu zasad gospodarki o obiegu zamkniętym do naszych działań. Dużym wyzwaniem jest dla nas także włączenie cyfrowe – chcemy, aby nowe technologie były dostępne dla wszystkich niezależnie od wieku, sprawności, miejsca zamieszkania czy umiejętności i przyczyniały się do powszechnego rozwoju społeczno-gospodarczego. Poprzez inwestycje w rozwój sieci, zapewnienie powszechnego dostępu do usług czy edukację cyfrową dzieci i młodzieży, a także seniorów przyczyniamy się do większej integracji i równości cyfrowej.

Kampania edukacyjna Dobre Cele

A tych, którzy chcą się dowiedzieć więcej o Celach Zrównoważonego Rozwoju zapraszamy 24 września na wydarzenie online: „Światowy Dzień Działania: Celuj w jutro. Już dziś! #dobrecele”. Szczegóły znajdziecie na stronie Kampanii 17 Celów, inicjatora kampanii. Wydarzenie jest częścią obchodów Światowego Dnia Działania, który odbywa się co roku, w rocznicę przyjęcia Agendy 2030 przez ONZ. Na całym globie organizowane są wydarzenia szerzące wiedzę o Celach i zachęcające do podjęcia działań na ich rzecz, tworząc światowy ruch dla ich osiągnięcia.

Agenda wydarzenia i rejestracja na stronie Kampanii 17 Celów.

Biznes również angażuje się w edukację konsumentów na temat zrównoważonego rozwoju. Podczas Światowego Dnia Działania Partnerzy Kampanii 17 Celów będą rozmawiać o tym, jak robić to skutecznie. Wystąpią przedstawiciele firm: BASF, Bank BNP Paribas, Carlsberg Polska, Danone, Orange Polska, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań i Stena Recykling. Przedyskutują jak prowadzić komunikację dotyczącą trudnych tematów, budować zaangażowanie społeczne czy zachęcać do dawania drugiego życia produktom.

Tego dnia startuje też ogólnopolska kampania edukacyjna na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju – Dobre Cele. Ma pokazać konsumentom jak codziennymi wyborami i działaniami przyczynić się do lepszej przyszłości planety i poprawy jakości życia.

Komentarze

Scroll to Top