Nową kampanią edukacyjno-informacyjną – „WłączOne” zachęcamy kobiety do rozwijania kariery w branży technologicznej, także w Orange Polska. Zależy nam, aby zespoły były budowanie w oparciu o różnorodność kompetencji i doświadczeń, bo wtedy możemy być bardziej innowacyjni, lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, rynku i zmiennego otoczenia. Stąd pomysł na kampanię „WłączOne”, której celem jest zmiana spojrzenia kobiet na branżę technologiczną i zainteresowanie ich rozwojem kariery w takich firmach jak nasza.
Dlaczego to robimy
Bo wciąż widzimy, jak niewiele kobiet zajmuje się tematami technologicznymi! W 2019 roku w Unii Europejskiej 17,2% wszystkich specjalistów w dziedzinie ICT stanowiły kobiety, a tylko 13,1% stopni naukowych w dziedzinie STEM (Science Technology Engineering Mathematic) przyznano kobietom. Natomiast według badań przeprowadzonych przez The Bureau, organizatorów „Digital Women’s Day”, na całym świecie w sektorze technologicznym pracuje tylko 5% kobiet.
Ta prawidłowość ma odzwierciedlenie także w statystykach Grupy Orange - w obszarze sieci pracuje 12 % kobiet, a w IT - 26%. W Polsce ok. 40 % naszego zespołu stanowią kobiety, jednak gdy przyjrzymy się działom technologicznym tylko 8% specjalistów w obszarze sieci to kobiety, a w IT to 4%.
Według raportu Geek Girls Carrots 48% kobiet pracujących w IT studiowało nauki ścisłe, a 78% informatykę, ale aż ¾ badanych pracowało kiedyś poza branżą IT. Według Raportu No Fluff Jobs, ponad 40% obecnych specjalistek ICT przebranżowiło się, aby znaleźć zatrudnienie w tym obszarze. Badanie pokazuje też, że wśród kobiet niezwiązanych zawodowo z IT, aż 60% respondentek o takiej zmianie zawodowej myśli. Powodem są większe możliwości rozwoju, atmosfera w pracy oraz lepsze zarobki.
Wiele zależy od naszego sposobu myślenia
Zwiększenie udziału kobiet w zespołach technologicznych i technicznych to jedno z wyzwań naszego wewnętrznego programu Razem.One, którego celem jest ukazanie, jak ważne jest wykorzystanie potencjału pracowników poprzez budowanie zrównoważonych i różnorodnych zespołów.
Kształt programu to nie tylko analiza rynku i danych statystycznych, to również badanie opinii pracowników na różne kwestie związane z życiem zawodowym. Jak się okazuje kobiety i mężczyźni różnią się w opiniach i to dość znacznie. Zapytaliśmy na przykład komu łatwiej osiągnąć sukces zawodowy. 70% mężczyzn odpowiedziało, że płeć nie ma znaczenia, natomiast 70% kobiet stwierdziło, że zdecydowanie mężczyźnie. Zaledwie 4% badanych odpowiedziało, że sukces łatwiej osiągnąć kobiecie.
Zapytaliśmy też o pracę w sektorze IT - 55% ankietowanych mężczyzn i 35% kobiet chciałoby pracować w obszarze sieci i technologii lub IT. Dlaczego tylko 35% kobiet? Ponieważ zdaniem większości z nich nie posiadają odpowiednich kompetencji do takiej pracy. Postawiliśmy sobie za cel to zmienić i „odczarować” świat techniki!
Stereotypy
Zmiany nie są łatwe - dotyczą bowiem spojrzenia na nasze role społeczne. Wspomniany Raport Geek Girls Carots pokazuje, że 53% kobiet pracujących w IT i aż 61% pracujących poza nią uważa, że kobiecie trudniej niż mężczyźnie jest poradzić sobie w branży nowych technologii. Jako najważniejszy powód gorszych perspektyw dla kobiet badane podają fakt, że kobiety same wykluczają taką możliwość z uwagi na panujące stereotypy i role społeczne (76%).
Stereotypy, upraszczając naszą interpretację świata, pomagają szybciej się w nim odnaleźć, ale ocenianie ludzi przez ten pryzmat jest zawsze krzywdzące. Wiele stereotypów dotyczy płci. Generalnie kobiety i mężczyźni nie różnią się poziomem inteligencji - w testach nie ma odrębnych dla kobiet i mężczyzn tabel z normami. Nawet wtedy, gdy wkraczają stereotypowe wyobrażenia - kobiety nie są w istotnym stopniu lepsze w testach słownych, nie są także gorsze w rozwiązywaniu zadań matematycznych, a w liczeniu są nawet odrobinę lepsze niż mężczyźni. Warto uzupełnić ten obraz pomiarami subiektywnej pewności siebie w zadaniach, w których stereotyp głosi prymat mężczyzn - kobiety faktycznie są mniej pewne swoich umiejętności matematycznych i przeżywają silniejszy lęk rozwiązując takie zadania.
Wyniki pokazują, jak fałszywe stereotypowe wyobrażenia torują drogę do realnych lęków i braku pewności siebie, a to z kolei jest zapewne jednym z ważniejszych powodów zjawiska mniejszej obecności kobiet na kierunkach ścisłych i w zawodach wymagających wykształcenia matematycznego czy technologicznego.
Jak przełamać ten sposób myślenia
Sądzimy, że dobrym sposobem jest pokazanie kobiet, które odniosły sukces w obszarach technologicznych. Dobrze się tu czują, realizują i rozwijają karierę. Kampania pokazuje kobiety, które pracują w obszarach technologicznych w Orange Polska, po to aby zainspirować osoby spoza organizacji do „włączenia się” w ten świat. Dla wielu kobiet obszary technologiczne nadal wydają się niedostępne. Mają wątpliwości czy sobie poradzą, jak odnajdą się w tych nadal uznawanych za "typowo męskie" strefach. My pokazujemy, że to nie jest prawda, a bariery są często tylko w naszych głowach.
Dlatego w naszym filmie zachęcamy - zrób ten jednej krok i zobacz sama jak blisko jest świat nowych technologii, w którym jest miejsce także dla Ciebie. Znajdziesz tu też inne dziewczyny.
Zapraszamy na stronę programu - www.hitechwoman.pl i włącz się!
Komentarze
Drogie Kobiety trzymam za Was kciuki 🙂 Pracuję z Wami na co dzień i wiem że potraficie myśleć za dwoje, czytaj za lekarza ;p
OdpowiedzJa też trzymam kciuki za wszystkie kobiety, które nie dały się wciągnąć… wiadomo gdzie… Nie lubię czerwonych błyskawic, jak by co ;P
Odpowiedz