Szczęście w pracy – w tym temacie ludzie dzielą się na dwa obozy: jedni zakładają, że w pracy należy skupić się na... pracy, a nie na emocjach, czy szukaniu spełnienia. Drudzy szukają w pracy urzeczywistnienia ambicji i marzeń, kierując się słowami Steve’a Jobsa*. Które podejście jest słuszne?
Według badań Instytutu Gallupa (2013) tylko 13 proc. pracowników jest zaangażowanych w pracę. To oznacza, że 87 proc. jest w różnym stopniu niezaangażowanych w to, co robi. Pracownik niezaangażowany jest mniej wydajny, częściej choruje, nie ma motywacji do działania. A to oznacza straty – według tego samego instytutu amerykańskie firmy tracą z tego powodu 300 miliardów dolarów rocznie!
Jak więc uszczęśliwić pracownika? Okazuje się, że nie chodzi tylko o karnet na siłownię, piłkarzyki, czy firmowy ekspres do kawy. Skoro szczęście, a raczej jego brak, przynosi wymierne straty, do tematu należy podejść poważnie. Amerykańskie firmy stworzyły stanowisko Chief Happiness Oficera, którego zadaniem jest zadbanie o całokształt szczęścia pracowników. Pytanie brzmi, czym jest to mityczne szczęście?
Badanie przeprowadzone przez PwC wśród przedstawicieli pokolenia Millenialsów (urodzonych w latach 1980-1995) pokazuje, że najważniejsze są dla nich elastyczność w miejscu pracy, work life balance, czyli osiągnięcie równowagi między pracą a życiem prywatnym oraz możliwości realizacji zadań za granicą. Dlatego korporacje proponują pracownikom możliwość pracy poza biurem (telepracę), programy zagranicznych staży, czy choćby możliwość przyprowadzania do biura… własnego psa.
Jednak szczęście w pracy wydaje się być bardziej złożoną kwestią. Psycholog Mihaly Csikszentmihalyi twierdzi, że szczęście w pracy daje nam tzw. przepływ, czyli stan pełnego zaangażowania się w jakieś działanie, coś pomiędzy satysfakcją i euforią.
Z kolei psycholog Richard Wiseman dowiódł eksperymentalnie, że szczęście to kwestia nastawienia – osoby wierzące, że los im sprzyja szybciej osiągną sukces i szczęście, niż pechowcy z założenia.
Mój tata twierdzi, że szczęście (również w pracy) to brak nieszczęść :-)
A czym dla Was jest szczęście w pracy? Telepraca, narzędzia do współpracy, rozproszone środowiska pracy, aplikacje mobilne – jak można wykorzystać nowe technologie do podnoszenia swojego dobrostanu? Podzielcie się pomysłami w kolejnej kampanii na platformie społecznościowej Imagine with Orange. Na pomysły czekamy do 18 września br.
Do wygrania zaproszenie na hakaton w Paryżu w dniach 19-20 września br, wspólna praca z innowatorami nad zgłoszonym pomysłem oraz bony Amazon o wartości 250 €.
* słowa Steve'a Jobsa, o których wspominałam w tekście: "Wasza praca wypełni dużą część waszego życia i jedynym sposobem, aby być naprawdę usatysfakcjonowanym, jest robienie czegoś, w co wierzycie, że jest czymś wielkim. Jedynym sposobem na robienie wielkich rzeczy jest robienie czegoś, co się kocha."