Informacje prasowe

Orange żegna się z 3G. Sprawdź, czy jesteś gotowy na zmiany

21 marca 2023

Orange żegna się z 3G. Sprawdź, czy jesteś gotowy na zmiany

We wrześniu Orange Polska rozpocznie proces wygaszania sieci 3G. W pierwszym etapie wyłączone zostaną nadajniki obsługujące tę sieć w okolicach Piły i Sieradza. Od dziś klienci operatora mogą samodzielnie sprawdzić, czy ich karta SIM i smartfon umożliwiają bezproblemowe przejście na korzystanie z 4G.

Ze względu na postępujące zmiany technologiczne Orange Polska, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rusza w tym roku z wygaszaniem swojej sieci 3G. W zamian operator zapewni dostęp do 4G. Dla użytkowników komórek będzie to oznaczać zwiększony komfort korzystania z telefonu: lepszą jakość połączeń głosowych i sprawniejsze działanie sieci.

Tam, gdzie wyłączane będzie 3G, oprócz sieci 4G, która dzięki refarmingowi pasm pozyskanych z wygaszanej sieci będzie stopniowo ulepszane, dostępne będą również usługi 2G oraz 5G od Orange.

Jak się przygotować?

Pierwszy, pilotażowy etap wyłączania 3G rozpocznie się we wrześniu. Już dziś warto sprawdzić, czy posiadana karta SIM i telefon korzystają z 4G i umożliwiają głosowe połączenia przez mobilny internet, czyli VoLTE. Wystarczy wysłać bezpłatny SMS o treści KARTA na numer 80233. Usługa jest dostępna dla klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm – korzystających z ofert abonamentowych i prepaid. Dotyczy to także użytkowników nju mobile.

Klienci korporacyjni również mają dostęp do usługi sprawdzenia karty SIM przez SMS. W razie konieczności wymiany, pierwszym kontaktem będzie w ich przypadku opiekun klienta biznesowego.

Użytkownicy Orange Flex mogą sprawdzić swoją kartę i telefon za pomocą dostępnego w aplikacji czatu. Jeśli karta SIM wymagać będzie wymiany, wystarczy złożyć takie zlecenie bez wychodzenia z domu, bezpośrednio w aplikacji (opcja dostępna w zakładce „Karty SIM”) – nową kartę bezpłatnie dostarczy kurier.

Dodatkowo, za pomocą strony internetowej www.orange.pl/zobacz/wylaczamy-3g każdy może od ręki sprawdzić, czy jego smartfon jest rekomendowany do obsługi VoLTE w Orange Polska.

Co jeśli okaże się, że któryś z tych elementów wymaga wymiany? Warto pomyśleć o tym już dziś. Starsze karty SIM można bezpłatnie wymienić w każdym salonie Orange Polska. Użytkownicy nju mobile mogą bezpłatnie wymienić kartę SIM przez formularz po zalogowaniu na swoje konto lub przez infolinię (*610). Jeśli zaś chodzi o smartfony, wszystkie urządzenia w aktualnej ofercie operatora posiadają funkcję VoLTE. Dotyczy to również smartfonów odnowionych, dostępnych w bardzo dobrych cenach. Wymieniając telefon warto przynieść do salonu stary model – Orange przyjmie go i przekaże do bezpiecznego recyklingu lub utylizacji. W przypadku nowszych urządzeń, które wymagają jednak wymiany, konsultanci sprawdzą, czy dostępna będzie opcja odkupu, dzięki której można zyskać bon za zakup nowego telefonu.

Start już we wrześniu

Proces wygaszania sieci 3G od Orange w Polsce rozpocznie się w drugiej połowie września. W pierwszej kolejności obejmie powiaty: wieruszowski, wieluński, pajęczański oraz złotowski i częściowo pilski i wałecki.

Orange-wyłącza-3G

Następnie, w październiku, 3G zostanie wyłączone na pozostałym obszarze powiatów pilskiego i wałeckiego oraz w powiatach: sieradzkim, zduńskowolskim, łaskim, poddębickim, czarnkowsko-trzcianeckim, chodzieskim, obornickim i wągrowieckim. To początek działań Orange Polska, które umożliwią klientom przejście z 3G do 4G. Kolejny etap prac przewidziany jest na 2024 rok. Operator planuje, że wygaszanie 3G w całym kraju potrwa do końca 2025 r.

Mediateka

Udostępnij: Orange żegna się z 3G. Sprawdź, czy jesteś gotowy na zmiany

Mediateka

Orange żegna się z 3G. MAPA – okolice Piły i Sieradza.

21 marca 2023

Orange żegna się z 3G. MAPA – okolice Piły i Sieradza.

We wrześniu Orange Polska rozpocznie proces wygaszania sieci 3G. W pierwszym etapie wyłączone zostaną nadajniki obsługujące tę sieć w okolicach Piły i Sieradza. Od dziś klienci operatora mogą samodzielnie sprawdzić, czy ich karta SIM i smartfon umożliwiają bezproblemowe przejście na korzystanie z 4G.

Udostępnij: Orange żegna się z 3G. MAPA – okolice Piły i Sieradza.

Sieć

Kiedy wyłączymy 3G w Orange

17 maja 2022

Kiedy wyłączymy 3G w Orange

Starsze technologie radiowe 2G i 3G są przez Was coraz mniej wykorzystywane. Rekordy bije zapotrzebowanie na transmisję danych. Taka jest natura rozwoju. Przychodzi nowe, a znika starsze. Czas na zmiany.

Ponad 96% danych w sieci mobilnej Orange „płynie” przez 4G/LTE, jedynie 3% pozostaje w 3G. Korzystanie z 4G/LTE, a w przyszłości także rozwój 5G, oznacza lepszą jakość rozmów i zdecydowanie szybszy internet. Aby móc rozwijać nowsze generacje sieci, potrzebujemy dla nich więcej „miejsca” czyli częstotliwości.

W USA, Europie i Polsce niektórzy operatorzy ogłosili już swoje plany wyłączenia starszych technologii. Również i my przymierzamy się do tego kroku – właśnie rozpoczęliśmy przygotowania. Nie mamy jeszcze ustalonej dokładnej daty wyłączenia 3G. Planujemy, że dla poszczególnych regionów Polski będą to lata 2024 – 2025.

Zapewniam, że zdajemy sobie sprawę, że część z Was dalej posiada urządzenia i korzysta z usług 3G. Dlatego będziemy zachęcać do przejścia na nowocześniejsze technologie. Przypomnę, żeby skorzystać z połączeń głosowych w sieci 4G/LTE konieczne jest:

Chodzi nam o to, aby wyłączenie starej technologii dla nikogo nie oznaczało kłopotów, dlatego zachęcamy do wymiany starych urządzeń i kart SIM.

A co z 2G? Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, bo ta technologia wspiera rozwiązania Machine-to-Machine. Dlatego w pierwszej kolejności zajmiemy się 3G. Na 2G przyjdzie jeszcze czas. Możecie być jednak pewni, że podobnie jak z 3G, dowiecie się o tym z dużym wyprzedzeniem.

Więcej na temat planowanego przechodzenia z technologii 3G na 4G/LTE, wymiany telefonów oraz bonusów, jakie dla Was przygotowaliśmy dowiecie się na stronie www.orange.pl/wykorzystajsiec oraz w naszych salonach.

Udostępnij: Kiedy wyłączymy 3G w Orange

Sieć

„Wyciskamy” sieć mobilną – część 2

10 września 2018

„Wyciskamy” sieć mobilną – część 2

Tak jak zapowiadałem w ubiegłym tygodniu – czas na kolejny tekst o naszej sieci mobilnej. W środę było o częstotliwościach i refarmingu. Dzisiaj czas na drugą część układanki czyli optymalizację konfiguracji sieci. Często niewielkie zmiany  w ustawieniach mogą dać bardzo dobre rezultaty. Zmiany, za które się zabraliśmy polegają na tym, by sieć lepiej zarządzała dostępnymi pasmami i technologiami i sprawniej przerzucała Was na te, które zapewnią najlepszą jakość i szybkość.

Wybierzemy Ci wolny pas na autostradzie

Lubię porównanie agregacji 4G LTE do pasów na drodze – im więcej pasów, tym większy ruch jest potrzebny, by zrobił się korek. Samochody jadą płynniej, warunki są bardziej komfortowe dla kierowców. Co więcej Ferrari – czyli smartfon z wysokim CAT – będzie mogło się bardziej rozpędzić na 4-pasmowej drodze niż na osiedlowej z jednym pasem.

Chcesz przeczytać więcej o agregacji pasma? Zajrzyj do tekstu 40 MHz transferu, czyli o agregacji pasma 4G LTE.

Teraz wyobraźcie sobie, że ktoś mówi Wam „prawy pas jest mocno zapchany, na środkowym autobus wyprzedza TIR-a, ale lewy puściutki, jedź po nim”. I odpowiedni komunikat dostaje każdy samochód, który jedzie po drodze, którą dzięki temu można optymalnie zagospodarować. Właśnie tę robotę robi Mobility Load Balancing. To algorytm, którego zadaniem jest odpowiednie rozłożenie użytkowników pomiędzy czterema warstwami częstotliwości 4G LTE. Uwzględnia obciążenie stacji bazowej, a także każdej z warstw osobna.

Po co korzystać z 3G jak obok masz 4G LTE?

Sieć musi pracować tak, by nasz smartfon zawsze korzystał z najlepszej dostępnej w danym miejscu technologii. Dlatego odpaliliśmy mechanizm Redirection, który przekierowuje aktywnych użytkowników sieci 3G na sieć 4G, nawet w trakcie transmisji danych. Wcześniej to także działało, ale tylko po zakończeniu transmisji. Niby niewielka różnica, ale także tutaj – na blogu – było sporo pytań od kierowców, korzystających z GPS na telefonie. Przy włączonym na potrzeby nawigacji transferze danych ich telefony, nawet po wjechaniu w zasięg sieci 4G LTE, nadal korzystały z 3G. Jakiś czas temu te pytania się skończyły, już wiecie czemu 😉

Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy do przerzucania ruchu między siecią 2G, a 3G. Tutaj ma to znaczenie głównie dla rozmów. Wiecie – HD Voice lepsze ;-). Nazywa się to Network Traffic Steering i pozwoliło od początku roku, gdy je wdrożyliśmy, przerzucić ponad 30% ruchu z sieci 2G do sieci 3G.

Migracja ruchu głosowego między siecią 2G, a 3G

Informacyjnie – erlang to moja ulubiona jednostka w telekomunikacji. Oznacza ona jedną „godzinorozmowę” 😉 Czyli jedną rozmowę trwającą godzinę lub dziesięć rozmów trwających po sześć minut lub trzy rozmowy trwające po dwadzieścia minut… i tak można (prawie) w nieskończoność. Choć dla przeciętnego odbiorcy dość abstrakcyjna, to dla kolegów zajmujących się obsługą sieci ma kluczowe znacznie, bo pozwala pokazać w prosty sposób obciążenie sieci. Dlatego jest bardzo powszechna. Nieco inna definicja jest na Wikipedii.

Smartfoniku powiedz przecie…

Zasada każdego dobrego turysty mówi – gdy nie wiesz co zrobić, zapytaj „lokalsa”. Wyszliśmy z tego samego założenia wdrażając Closed loop MIMO. To funkcja, dzięki której smartfon lub modem może raportować sieci jakość wykorzystywanego kanału. Bo w sumie to taka stacja bazowa (a dokładnie eNodeB, bo mówimy przecież o sieci 4G) nie wie jaka jest jakość sygnału, który ostatecznie dociera do smartfona.

W sumie to nie wiedziała. Teraz już wie.

Testy tego rozwiązania pokazały zwiększenie prędkości o ponad 10% w łączu do klienta, a po włączeniu w całej sieci odnotowaliśmy wzrosty rzędu 7-9% dla przeciętnego użytkownika.

Niby nie mówimy o porażających wzrostach prędkości. Z 40 Mb/s nie zrobi się nagle 120. Ale poprawa pojemności sieci, kilkuprocentowe wzrosty prędkości i cały proces refarmingu przekłada się poprawę średniej prędkości także na tych stacjach, które są najbardziej obciążone ruchem – w dużych miastach, czy na węzłach komunikacyjnych – wszędzie tam, gdzie rodacy w trudzie i znoju najczęściej pochylają się nad smartfonem 😉

A jeżeli chcecie przeczytać tekst więcej o refarmingu zajrzyjcie do tekstu „Wyciskamy” sieć mobilną oraz do komunikatu prasowego Orange Polska przeznaczy więcej pasma na LTE 4G.

Udostępnij: „Wyciskamy” sieć mobilną – część 2

Sieć

Internet śmiga na stokach

9 stycznia 2018

Internet śmiga na stokach

Zawsze gdy jadę na narty chciałbym zobaczyć na miejscu co najmniej 2 metry dobrze przygotowanego śniegu. Stoki bez „muld” i ładnie wyratrakowane. Do tego ładną pogodę, brak kolejek…

Zakładam, że wy podobnie. I podobnie jak ja, chcielibyście się tym podzielić z przyjaciółmi (by się cieszyli razem z Wami) lub nie-do-końca przyjaciółmi by im w pięty poszło 😉 By móc to zrobić szybko i sprawnie na stoku przydaje się zasięg. Przydaje się również chociażby po to, by zadzwonić po pomoc w trudnej sytuacji.

Dlatego każdego roku szczególny nacisk kładziemy, by nasz zasięg  był dostępny w ośrodkach  narciarskich i bazach turystycznych w całej Polsce. To trudne zadanie, bo miejsca, gdzie zwyczajowo szalejemy na śniegu (góry) nie są idealnym miejscem do rozbudowy sieci. Robimy jednak bardzo dużo, także w ramach Networks! by Wasze wrażenia z surfowania po necie, dzwonienia i SMS-owania były porównywalne, lub nawet lepsze, co z szusowania.

Nowe stacje, mobilne BTS i więcej 4G LTE

W tym roku uruchamialiśmy nowe częstotliwości na działających już masztach, dostawialiśmy nowe, a w miejscach, gdzie było konieczne pojawiły się, lub niedługo pojawią się także maszty mobilne. Już teraz możecie korzystać z nowej stacji bazowej w Sromowcach Niżnych. W Bukowinie Tatrzańskiej mamy dla Was z 4G LTE na częstotliwości 1800 MHz, a w Rajczy, Łysej Górze i Małastowie 4G LTE na 800 MHz. Mobilne stacje bazowe, z których możecie korzystać stoją już w Karpaczu, Białce, Czarnej Górze, Zieleńcu i Jurgowie. Do końca stycznia w ośrodkach narciarskich pojawią się tam kolejne dwie. Stacje mobilne to świetne rozwiązanie wtedy, gdy trzeba szybko i skutecznie poprawić pojemność i zasięg sieci. Zarówno na festiwalach, stokach jak i na Światowych Dniach Młodzieży.

stacja bazowa przy nartostradzie w Białce Tatrzańskiej

Stacja bazowa przy nartostradzie w Białce Tatrzańskiej.

Powiecie „eee… mało!” Jednak pamiętajcie, że kawał roboty wykonano już w ubiegłych latach. Nie zmienia to faktu, że chociaż w przeważającej większości stacji narciarskich sieć działa bardzo dobrze, to na pewno się one nie nudzą.

Stacje mobilne mają co robić

O słodkim nieróbstwie mogą zapomnieć w szczególności nasze stacje mobilne.  Od Wigilii Świąt Bożego Narodzenia za pośrednictwem naszych stacji mobilnych w Karpaczu i Czarnej Górze przesłano ponad 430 GB danych i wykonano ponad 29,5 tysiąca minut połączeń. Rekordowymi dniami były 31 grudnia i 1 stycznia. To jak bardzo są one potrzebne widać gdy porównany transfer danych przed Świętami i po nich. Przed – stacje te przesyłały kilka GB danych dziennie (w weekendy – kilkanaście), a po Świętach średnia to blisko 27 GB dziennie. Wykonano także z tych stacji 50 połączeń alarmowych.

Czekacie zapewne na podsumowanie roku, jednak tym razem pozwolimy sobie przetrzymać Was nieco dłużej. Chciałbym bowiem zebrać dane dotyczące ruchu i skali inwestycji z całego roku, a na to potrzeba kilku tygodni.

Udostępnij: Internet śmiga na stokach

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej