Odpowiedzialny biznes

Dzień Bezpiecznego Internetu 2022

2 lutego 2022

Dzień Bezpiecznego Internetu 2022

Już we wtorek, 8 lutego, Dzień Bezpiecznego Internetu (#DBI2022). To międzynarodowe święto zainicjowane przez Komisję Europejską. Fundacja Orange jest partnerem głównym wydarzeń w Polsce. Co będzie się działo?

W programie konferencja online dla wszystkich zainteresowanych, seria webinarów, lekcji online i spektakli, do których dołączyć mogą szkoły i inne placówki typu biblioteki, domy kultury. Każda też może zgłosić pomysł i zrealizować akcję lokalną w swoim otoczeniu, a do tego wygrać nagrody w konkursie na najlepszą taką inicjatywę.

To dobry moment i sporo możliwości, żeby mówić o zagrożeniach i o sposobach na odpowiedzialne, mądre korzystanie z technologii. I żeby działać szczególnie na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.

Konferencja #DBI2022

Nauczyciele, pedagodzy szkolni, rodzice, edukatorzy! Zapraszamy na konferencję z okazji DBI. Jak co roku, program zapowiada się bardzo ciekawie. Oprócz inspiracyjnego wystąpienia Natalii Hatalskiej, będzie sporo porad dla rodziców i opiekunów o profilaktyce nadużywania ekranów, o sekstingu i wpływie wzorców urody w internecie na młodych. Będą też inspiracje, jak budować relacje z uczniami w czasach edukacji online. Wystąpi m.in. Joanna Mikusek-Przystajko, laureatka naszego konkursu Nauczyciel Jutr@. Udział nie wymaga rejestracji, transmisja wystartuje o 17.00 na dbi.pl

Webinary, spektakle i lekcje online

W tym roku DBI to także gotowa oferta darmowych webinarów , z których mogą skorzystać nauczyciele, edukatorzy i wszyscy, których temat bezpieczeństwa dzieci w sieci interesuje. Każdy webinar wymaga osobnej rejestracji. Ich program cały czas jeszcze się zapełnia i rozbudowuje, dochodzą nowe tematy.

W ramach DBI dostępne są także pomysł na ciekawe lekcje i spektakle online dla klas 1-8 szkół podstawowych i klas 1 ponadpodstawowych. Do zajęć można dołączać w trybie stacjonarnym i zdalnym.
Pełną pulę możliwości zobaczycie na stronie SaferInternet.

#DBI2022 w terenie

A może ma ktoś swój pomysł na lokalną inicjatywę edukacyjną, akcję specjalną, happening, konkurs, autorskie wydarzenie wokół Dnia Bezpiecznego Internetu? Zapraszamy społeczności szkolne, organizacje pozarządowe, instytucje, czy inne firmy do działania przez cały luty. Możecie skorzystać z materiałów dodatkowych. Najlepsze pomysły na lokalne inicjatywy zostaną nagrodzone w konkursie. Każda zgłoszona otrzyma elektroniczny certyfikat udziału w DBI 2022. Inicjatywy zgłaszać można na stronie DBI2022.

Nie ukrywam, że marzy nam się, żeby było ich jak najwięcej. W ostatnich latach potrafiło ich być aż 4 tysiące w całym kraju, a to oznacza, że co najmniej kilkadziesiąt tysięcy młodych ludzi i ich opiekunów zatrzymało się choć na chwilę refleksji wokół tego, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci.

Organizatorem DBI w Polsce jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), w którego skład wchodzi NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Głównym partnerem jest nasza Fundacja Orange.

Przy okazji DBI będziemy też mieli specjalny materiał dla nauczycieli i rodziców o nadużywaniu ekranów przez dzieci i młodzież. To ważny temat w czasach, kiedy spędzają (i spędzamy wszyscy) naprawdę dużo czasu online. Niezmiennie – dam Wam oczywiście znać. Niech Dzień Bezpiecznego Internetu trwa u Was 365 dni!

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu 2022

Odpowiedzialny biznes

Taki był 2021 rok w Fundacji Orange

7 stycznia 2022

Taki był 2021 rok w Fundacji Orange

To był ciekawy rok w edukacji. Rok ciągłej niepewności: stacjonarnie czy online? I choć nauczanie zdalne szło lepiej niż na początku pandemii, to doświadczenia te postawiły ważne pytania o przyszłość szkoły.

Szkoła potrzebuje edukatorów, którzy potrafią uczyć nowocześnie (czy online, czy w klasie), uwzględniając potrzeby i troski młodych ludzi wychowywanych w cyfrowym świecie. Także po to, aby móc budować z nimi wartościowe relacje – już utrudnione przez pandemię.

Wspieraliśmy edukację i nauczycieli

W 2021 roku w Fundacji Orange staraliśmy się odpowiadać na tego typu wyzwania, myśląc o bieżących potrzebach, ale i o przyszłości. Dlatego z ciekawością przyjrzeliśmy się temu, co w edukacji się dzieje. Wspólnie z Kantar przeprowadziliśmy badanie nauczycieli, aby ukazać realia ich pracy i to, jak wpłynęła na nią pandemia. Wyniki opublikowaliśmy w raporcie „Między pasją a zawodem” pod redakcją dr Anny Buchner.

Wspieraliśmy nauczycieli i nauczycielki w rozwijaniu ich cyfrowych umiejętności. W 2021 roku świętowaliśmy półmetek projektu Lekcja:Enter, a do końca roku w darmowych szkoleniach w całej Polsce udział wzięło już prawie 40 tysięcy osób, zdobywając kompetencje, które pozwolą im prowadzić nowoczesne lekcje.

Szkoły tłumnie zgłaszały się  do nowej edycji naszych edukacyjnych programów. Przyjęliśmy 140 placówek do MegaMisji, dzięki czemu ponad 4000 uczniów i uczennic klas 1-3 na cotygodniowych zajęciach uczy się dbać o zdrowe nawyki cyfrowe. Kolejnych 140 szkół dołączyło do #SuperKoderów. Przeszkoleni przez nas nauczyciele i nauczycielki realizują lekcje z wykorzystaniem robotów, pomocy cyfrowych i gotowych scenariuszy na naukę programowania dla łącznie prawie 3000 dzieci z klas 4-8.

Jesteśmy pełni podziwu, że mimo trudów pandemii, nauki zdalnej, zawirowań w oświacie, włączają się w nasze inicjatywy i są gotowi do współpracy. Staraliśmy się też  pomóc im przetrwać pandemiczny czas i lepiej zrozumieć, z czym mierzą się ich uczniowie w cyfrowym świecie:

Doceniliśmy pracę nauczycieli

W 2021 roku po raz pierwszy – wspólnie z Głosem Nauczycielskim – zorganizowaliśmy konkurs Nauczyciel Jutr@, aby docenić tych, którzy niekoniecznie są geekami, ale których pandemia zainspirowała do tego, aby uczyć inaczej i lepiej rozumieć świat młodzieży – pełen technologii. Łącznie napłynęło ponad 300 zgłoszeń, co jak na pierwszą edycję kompletnie przerosło nasze oczekiwania.

Kierunek: zagrożeni wykluczeniem

W 2021 roku podjęliśmy w Fundacji głębszą refleksję o wykluczeniu społeczno-cyfrowym w Polsce. Na tej bazie nową edycję MegaMisji i #SuperKoderów kierowaliśmy przede wszystkim do gmin najbardziej zagrożonych tym zjawiskiem. Podjęliśmy pilotażową współpracę z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, które prowadzi świetlice środowiskowe dla dzieci i młodzieży w trudnej sytuacji. A wspólnie z Fundacją Stocznia i Orange Polska przygotowaliśmy raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”, który ukazuje problem, szczególnie po doświadczeniach pandemii.

Fundacja Orange

Rozwijaliśmy FabLaby

W minionym roku FabLab powered by Orange w Warszawie zmienił swój adres i działa na Pradze Północ, poszerzając swoje możliwości. W FabLabie w Gdańsku zakończył się projekt iTechWoman, w którym kobiety na zawodowym zakręcie zdobyły nowe umiejętności pod okiem edukatorów. Aby szerzyć idee mejkerskie i D-I-Y założyliśmy też 5 kolejnych MakerSpace’ów w Pracowniach Orange, aby mieszkańcy małych miejscowości rozwijali w tym nurcie swoje umiejętności np. w oparciu o druk 3d czy elektronikę.

Wolontariusze na medal

W 2021 wolontariat pracowniczy otrzymał Certyfikat Wysokiej Jakości przyznany z inicjatywy Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce. To piękne ukoronowanie 16 lat prowadzenia tego programu i działań naszych wolontariuszy i wolontariuszek. W minionym roku, mimo pandemii, było ich z nami prawie 2000, a ich pomoc trafiła do ponad 80 tysięcy potrzebujących. Chętnie włączali się też w inicjatywy proekologiczne w nurcie #OrangeGoesGreen.

Wszystkim Czytelnikom i Czytelniczkom Bloga życzę co najmniej tyle dobra, ile mnożą nasi wolontariusze na co dzień 🙂

Udostępnij: Taki był 2021 rok w Fundacji Orange

Odpowiedzialny biznes

Geografia wykluczenia

1 grudnia 2021

Geografia wykluczenia

Które regiony Polski są najbardziej zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym? Mamy obraz sytuacji. Opisuje ją Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Opublikowaliśmy ostatnio raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Pokazuje on, które grupy są aktualnie najbardziej zagrożone społeczno-cyfrowym wykluczeniem i w jaki sposób się ono przejawia w ich życiu. Określa też, jak pandemia wpływa na to zjawisko – kogo bardziej wykluczyła, a komu ułatwiła włączenie do cyfrowego świata.

A co z geografią?

Które regiony zagrożone wykluczeniem?

Wspólnie z Fundacją Stocznia podjęliśmy refleksje i analizy na ten temat. Po pierwsze, ze zwykłej ciekawości poznawczej w temacie, którym jednak na co dzień żyjemy. Po drugie, aby spróbować może inaczej projektować niektóre działania w Fundacji Orange i kierować je tam, gdzie mogą być po prostu najbardziej potrzebne. Ale najpierw musieliśmy te miejsca „znaleźć”. Jak?

W tym bardzo wsparli nas badacze Stoczni z wieloletnim doświadczeniem w tego typu analizach. Opracowali Indeks Wykluczenia Lokalnego (IWL), który pozwolił uchwycić, które regiony Polski są bardziej podatne na wykluczenie. Indeks powstał w oparciu o 30 wskaźników z obszarów: społeczny, ekonomiczny, edukacyjny oraz cyfrowy, poddanych analizie statystycznej. Pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno cyfrowym (na mapce poniżej zaznaczone kolorem żółtym).

wykluczenie cyfrowe

Dane służące ocenie tych obszarów pochodziły z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania jednostek samorządów terytorialnych publikowane przez Ministerstwo Finansów, Centrum Informatyczne Edukacji czy UKE.

Co robić?

Warto przeciwdziałać społeczno-cyfrowemu wykluczeniu i wspierać tych, którzy są najbardziej na nie podatni. Wierząc w to, jeszcze przed premierą Raportu podjęliśmy w Fundacji pierwsze kroki na podstawie wniosków z indeksu.

Wiosną, kiedy przyjmowaliśmy zgłoszenia szkół do naszych programów MegaMisja (zdrowe nawyki cyfrowe dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (podstawy programowania w klasach 4-8), zintensyfikowaliśmy kampanię informacyjną o nich w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Ponadto, placówki ubiegające się o udział w programach z tych lokalizacji mogły otrzymać 2 dodatkowe punkty (na 20 możliwych) w ocenie ich aplikacji.
W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły z miejsc najbardziej zagrożonych. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji.

programy fundacji orange

Na bazie przemyśleń o przeciwdziałaniu wykluczeniu zaprosiliśmy też Towarzystwo Przyjaciół Dzieci do współpracy. Właśnie trwa pilotaż zajęć MegaMisji w 10 świetlicach środowiskowych prowadzonych przez TPD. Chcemy sprawdzić, czy zajęcia, które z założenia projektowaliśmy do realiów szkolnych, mogą sprawdzić się w świetlicach środowiskowych i ogniskach wychowawczych. Ze wsparcia tych placówek korzystają dzieci i młodzież w trudnej sytuacji, z rodzin, którym pewnie dbanie o zdrowe nawyki cyfrowe czy domowe zasady ekranowe nie przychodzi łatwo z powodu wielu innych wyzwań, jakie mają na swojej drodze. Trzymajcie kciuki za ten pilotaż!

Polecam pełną wersję raportu „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Udostępnij: Geografia wykluczenia

Odpowiedzialny biznes

Po co nauczycielom cyfrowe kompetencje?

24 listopada 2021

Po co nauczycielom cyfrowe kompetencje?

Już 35 tysięcy nauczycieli rozwinęło swoje cyfrowe kompetencje w projekcie Lekcja:Enter. Jesteśmy na półmetku realizacji jednej z największych inicjatyw dydaktyki cyfrowej w Polsce. Zależy nam na tym, aby szkoły jak najlepiej z niej skorzystały.

Sprzęt to nie wszystko

Internet, komputery, tablice multimedialne, roboty – to pierwszy ważny krok w zmianie polskiej szkoły. Ale nawet najlepiej wyposażona placówka nie będzie realizować nowoczesnej edukacji bez kompetentnych nauczycieli i bez pomysłów na mądre użycie tych sprzętów. Zależy nam, żeby uczniowie mieli możliwość zdobywania wiedzy drogą własnych doświadczeń, z pomocą narzędzi cyfrowych (wśród których dorastają i będą żyć) i w towarzystwie nauczycieli, którzy są otwarci na technologie i potrafią z nich sprawnie korzystać.

O to dbamy w projekcie Lekcja:Enter. To bezpłatne szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek w całej Polsce, na których dowiadują się, testują i ćwiczą, jak zmienić sposób prowadzenia lekcji, by bardziej angażowały uczniów i  wykorzystywały cyfrowe możliwości. Deficyty w tym zakresie istniały od dawna, a ostatnio zostały dodatkowo uwydatnione przez pandemię i naukę zdalną.

Lekcja:Enter na półmetku

W Lekcji:Enter działamy z pełną motywacją, choć po drodze lekko nie było. Koncepcja rodziła się na długo przed pandemią, sam projekt wystartował w 2019 roku i nikt wtedy nie sądził, że szkolenia, lekcje, spotkania przeniosą się online. Jesteśmy właśnie na półmetku realizacji projektu, a to dobry moment na podsumowanie. Do tej pory:

  • W szkoleniach wzięło udział 36000 nauczycielek i nauczycieli z ponad 4700 szkół.
  • W ramach tych szkoleń przygotowali 70000 scenariuszy lekcji z użyciem cyfrowych narzędzi i e-zasobów.
  • Lekcja:Enter to zadowoleni i bardziej kompetentni nauczyciele, czego dowodzą m.in.niezależne badania przeprowadzone na zlecenie KPRM wśród ponad 12 tys. uczestników:
    92% z nich uważa, że dzięki szkoleniom wzrosły ich kompetencje cyfrowe
    83% poleciłoby udział w nich
    92% uważa, że są przygotowani do stosowania zdobytej wiedzy na lekcjach z uczniami (co jest dla nas największym sukcesem!).

Dodatkowo, 30% szkół w projekcie pochodzi z małych miejscowości i wsi. Inicjatywa potrwa do 2023 roku, obejmując swoim zasięgiem łącznie 75 tysięcy nauczycieli. Realizuje ją Fundacja Orange wspólnie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych, ze środków UE. To jeden z największych projektów edukacji cyfrowej dla szkół w Polsce. Cieszy nas, że możemy angażować się w podnoszenie cyfrowych kompetencji nauczycieli i nauczycielek.

Jak wspierać cyfryzację edukacji?

Lekcja:Enter to także spotkania sieciujące, w których biorą udział przedstawiciele samorządów, ośrodków doskonalenia nauczycieli, edukatorzy oraz pracownicy i dyrektorzy szkół. Spotkania te zaowocowały takimi oto rekomendacjami i wnioskami:

LekcjaEnter

 

Co dalej?

Kolejny krok należy do nauczycieli i dyrektorów szkół :). Warto zgłosić szkołę na szkolenia Lekcji:Enter i dowiedzieć się, jak:

  • prowadzić atrakcyjne lekcje odpowiadające współczesnym potrzebom uczniów
  • odpowiedzialnie i bezpiecznie używać technologii
  • korzystać z aktywizujących i angażujących metod nauczania
  • tworzyć własne edukacyjne treści cyfrowe.

Szczegóły i wykaz placówek realizujących szkolenia znajdziecie na stronie Lekcji:Enter.

Moi uczniowie bardzo doceniają te zmiany, chętniej się uczą i sami sięgają po narzędzia cyfrowe. Nasze lekcje są teraz lepsze.– mówi Izabela Siewniak, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Balinie. Jak mogą wyglądać takie lekcje? Więcej o tym w jednym z poprzednich wpisów na blogu.

Udostępnij: Po co nauczycielom cyfrowe kompetencje?

Odpowiedzialny biznes

Europejski Tydzień Kodowania

6 października 2021

Europejski Tydzień Kodowania

Kto wygra #CodeWeek w tym roku?

Jakoś tak przewrotnie mam ochotę napisać, że wygra każdy, kto w ogóle wyruszy w ten „wyścig”. Bo to wyścig po wiedzę, po nowe kompetencje i …po frajdę! Tydzień Kodowania to społeczna inicjatywa, w ramach której państwa europejskie „rywalizują” o to, które z nich zorganizuje więcej wydarzeń związanych z programowaniem. W roku 2020 Polska zajęła w tej konkurencji pierwsze miejsce, bo do #CodeWeek’a zgłosiła aż 20 505 inicjatyw.

Fundacja Orange – jak co roku – włącza się w obchody tego święta, zapraszając szkoły do wymyślania i organizowania swoich wydarzeń związanych z nauką programowania. Oprócz inspiracji dostarczanych od nas na co dzień w ramach programów #SuperKoderzy czy MegaMisja, nauczyciele i nauczycielki mogą korzystać też z gotowych materiałów, pomysłów i webinarów przygotowanych przez organizatorów i partnerów Tygodnia Kodowania w Polsce.

Ale nie tylko w szkołach mogą toczyć się takie akcje. W bibliotekach, domach kultury, organizacjach pozarządowych też. Do #CodeWeek2021 dołączyć mogą właściwie wszyscy, którzy chcą zacząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. I nie trzeba być ani „geekiem” ani specjalistą czy specjalistką do spraw technologii.

Najdłuższy Tydzień w Europie

Europejski Tydzień Kodowania to największe programistyczne wydarzenie w Europie. Nie dziwi więc, że to taki tydzień, co trwa… dwa tygodnie, a może i dłużej :). W tym roku świętujemy #CodeWeek w dniach 9-24 października.

Jak wziąć w nim udział? Planowane wydarzenie można zgłosić na stronie www.codeweek.eu/add. Rejestracja zajmuje kilka minut. Jest niezbędna, żeby organizowana inicjatywa została wliczona do puli wydarzeń odbywających się w Polsce. Na stronie koduj.gov.pl dostępne są gotowe pomysły na wydarzenia, które można realizować i zgłosić na mapę, a także materiały i szczegółowe informacje o #CodeWeek2021.

codeweek2021

A po co uczyć programowania?

Dużo mówi się o tym, że warto uczyć dzieci programowania, bo będą miały lepszy zawód w przyszłości – a już dziś mocno przecież pożądany na rynku pracy. My w Fundacji Orange widzimy z tego wiele innych korzyści. Od lat prowadzimy program #SuperKoderzy, który urozmaica zajęcia szkolne, angażując uczniów do ciekawych aktywności wokół kodowania (i to na różnych przedmiotach – od historii, przez przyrodę po języki obce). W #SuperKoderach dzieciaki konstruują i programują roboty, opracowują reportaże dźwiękowe, tworzą mini strony www, animacje, a nawet stacje pogodowe. Hitem jest granie muzyki na owocach. A także ścieżka z materiałami do nauki programowania w klasach integracyjnych czy szkołach specjalnych. W tym roku najwięcej klas aplikowało do ścieżki „3 wymiary matematyki” , która uczy projektowania przestrzennego przy wykorzystaniu modelowania i druku w 3d.
W poprzednich edycjach z #SuperKoderów skorzystało już łącznie prawie 13 tysięcy dzieci w całej Polsce – z 630 szkół. W tym roku szkolnym startuje z nami 140 kolejnych placówek, z każdej przeszkoliliśmy po 2 nauczycieli. Ich zapał i energia do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem możliwości #SuperKoderów jest niesamowita. Sama miałam przyjemność być z nauczycielami i nauczycielkami na jednym z takich szkoleń w sierpniu i poruszyło mnie, jak bardzo chcą się rozwijać, udoskonalać lekcje, prowadzić je bardziej nowocześnie. Widzą przecież, że ich uczniowie żyją w świecie pełnym technologii. Chcą towarzyszyć im w tej drodze i kierować tę drogę w te dobre, pozytywne strony cyfrowego świata.

Nauka programowania to poszukiwanie kreatywnych rozwiązań, logicznego myślenia, to pole do sprawczości dzieci i tworzenia czegoś zupełnie po swojemu. To też nabieranie rozumienia dla świata technologii, który w dużej mierze opiera się na algorytmach – warto, żeby dzieci o tym wiedziały i były świadome, co stoi w tle migających, wciągających gier, portali czy aplikacji. To też po prostu wartościowy kontakt z technologią zamiast biernej „konsumpcji” filmików z sieci.

I dlatego zapraszam wszystkich do włączenia się w #CodeWeek2021 i do pozytywnego korzystania z technologii – po prostu! Nawet jeśli rekord inicjatyw pobije w tym roku inny kraj, to i tak „wygrać” mogą wszystkie dzieciaki, które mają możliwość spróbować programowania i wszyscy wychowawcy, edukatorzy i edukatorki, które otworzą się na mądre korzystanie z technologii.

Organizatorami inicjatywy w Polsce są Państwowy Instytut Badawczy NASK, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Giganci Programowania i EduSense – Uczymy Dzieci Programować.

Udostępnij: Europejski Tydzień Kodowania

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej