Bezpieczeństwo

Trzeba walczyć w fałszywymi informacjami. Chodzi nie tylko o 5G

20 października 2020

Trzeba walczyć w fałszywymi informacjami. Chodzi nie tylko o 5G

Przeczytałem informację, że Polska razem z 14 innymi krajami UE napisała do Komisji Europejskiej, żeby Unia mocniej przeciwstawiła się rozpowszechnianiu fałszywych informacji związanych z siecią 5G. Sygnatariusze apelują też, by zwiększać świadomość obywateli na temat teorii spiskowych.

„Obserwujemy rosnącą aktywność ruchów anty-5G w całej Unii Europejskiej. Pragniemy podkreślić, że akty wandalizmu przeciwko infrastrukturze telekomunikacyjnej i eskalacja dezinformacji na temat pól elektromagnetycznych oraz 5G to nie tylko zagrożenie dla gospodarki dotkniętych tym państw członkowskich, ale też utrudnianie UE zrealizowania ambitnych celów dotyczących 5G – czytamy w liście, z którego treść cytuję za agencją PAP.

Pamiętaj o krytycznym myśleniu

Cieszę się, że powstają takie inicjatywy. Powinno być ich jak najwięcej. Ostatni przykład Kraśnika i wprowadzenia w błąd radnych był dla mnie zarazem groteskowy, jak i budujący. Z jednej strony miasto stało się w mediach bohaterem tygodnia, ale z drugiej – tej zdecydowanie ważniejszej – radni wysłuchali ekspertów i zmienili zdanie. Rzeczowa dyskusja o technologii zawsze jest dobra i potrzebna. To była lekcja dla wszystkich. Zwłaszcza krytycznego myślenia, którego deficyt, tak samo jak słuchania fachowców, odczuwamy coraz bardziej.

Fałszywe informacje są groźne

Nie chodzi o to, że koszula rzecznika bliższa ciału. Mam na myśli wszystkie wprowadzające w błąd informacje. We wrześniu przedstawiliśmy dane CERT Polska, które mnie zmroziły. Tylko w trakcie wakacji aż 40% ataków phishingowych wykrytych w sieci Orange Polska było realizowanych właśnie z użyciem fałszywych informacji. Codziennie pojawia się z nimi nawet kilkanaście.

– Fałszywe informacje są już problemem społecznym i niosą ze sobą konkretne zagrożenia dla każdego z nas. Coraz częściej sensacyjne wiadomości stają się narzędziem wyłudzania danych i pieniędzy. Mogą to być obietnice ogromnych zarobków na platformach kryptowalutowych pod warunkiem założenia konta i wpłaty pieniędzy, fałszywe konkursy i loterie bądź informacje o rzekomych porwaniach dzieci prowadzące do fałszywych formularzy logowania. Krzykliwe nagłówki zachęcają do kliknięcia w link, a stąd już tylko krok do utraconych wrażliwych danych – ostrzega Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.

Jeśli dalej uważacie, że nie jest to wielki problem polecam raport magazynu „Press”, który za zgodą wydawcy możecie zobaczyć poniżej. Proszę uważajcie codziennie. Fałszywie wiadomości nie tylko mogą Was wprowadzić w błąd, ale jak pokazał CERT, także drogo kosztować.

Udostępnij: Trzeba walczyć w fałszywymi informacjami. Chodzi nie tylko o 5G

Odpowiedzialny biznes

Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

29 września 2020

Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

Czego uczy polska szkoła? Czy technologia może zdemokratyzować dostęp do edukacji? Czego rodzice, nauczyciele i uczniowie nauczyli się z pandemicznych doświadczeń szkolnych i jak poradzili sobie z adaptacją do nowej sytuacji?
Na te i inne pytania odpowiada Jacek Królikowski, pedagog i prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem.

To pierwsza rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl.  Z naszymi gośćmi będziemy rozmawiać o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Zapraszamy.

 

 

 

Udostępnij: Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

Oferta

Darmowy pakiet 200 GB na naukę dla obecnych klientów Orange Flex

2 kwietnia 2020

Darmowy pakiet 200 GB na naukę dla obecnych klientów Orange Flex

Kiedy tydzień temu ruszyliśmy ze specjalną akcją pakietów 200 GB na naukę dla uczniów i ich rodziców, studentów oraz nauczycieli, w której można aktywować nawet 200 GB na dwa miesiące za złotówkę, dotyczyła ona tylko nowych klientów Orange Flex. Wtedy zapowiedzieliśmy, że podobne rozwiązanie przygotujemy także dla obecnych klientów. Jesteśmy gotowi i od dzisiaj proponujemy im darmowy pakiet 200 GB na naukę do wykorzystania w smartfonie, tablecie czy komputerze.

Zgłoś się po darmowe 200 GB

Żeby otrzymać pakiet nie trzeba korzystać kodu EDUFLEX, jak robili to nowi klienci Orange Flex. Wystarczy, że do 13 kwietnia wyślecie zgłoszenie na adres e-mail: eduflex@orange.com W ciągu 72 godzin rozpatrzymy Twoje zgłoszenie. Jeśli weryfikacja będzie pozytywna, aktywujemy na Twoim koncie pakiet 200 GB i poinformujemy o tym SMS-em. Na wykorzystanie 200 GB będziecie mieli 60 dni od momentu aktywacji.

Zgłoszenie powinno zawierać:

1. Twoje imię i nazwisko,

2. Twój numer telefonu w Orange Flex,

3. Nazwę oraz adres szkoły lub uczelni, w której uczysz się / pracujesz / uczy się Twoje dziecko,

4. Dokument potwierdzający, że jesteś uprawniony do skorzystania z oferty (np. legitymacja lub zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły, legitymacja służbowa lub potwierdzenie zatrudnienia). Jeżeli załączasz zdjęcie lub skan dokumentu i zawiera on więcej danych niż podane w pkt 1-4, to prosimy o ich zasłonięcie.

Dlaczego warto być w Orange Flex

Orange Flex jest wyjątkową usługą komórkową, w pełni cyfrową i bezpieczną. Wszystko odbywa się poprzez intuicyjną aplikację bez wychodzenia z domu, co jest szczególnie istotne w czasie trwania pandemii. Co istotne w Orange Flex nie ma długoterminowych umów.

Regulamin akcji dla uczniów i ich rodziców, studentów, doktorantów oraz nauczycieli jest dostępny w aplikacji oraz na stronie flex.orange.pl

Udostępnij: Darmowy pakiet 200 GB na naukę dla obecnych klientów Orange Flex

Odpowiedzialny biznes

Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

5 września 2019

Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

Właśnie rozpoczęliśmy duży projekt Lekcja:Enter, w ramach którego 75 000 nauczycieli z całej Polski podniesie swoje kompetencje cyfrowe. Przy tej okazji spotkaliśmy się z osobą, która zjadła zęby na wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań w szkole. Specjalnie dla Was rozmowa z Oktawią Gorzeńską, dyrektorem ZSO 8 w Gdyni, pierwszej Microsoft Flagship School w Europie Centralnej.

 

BK: Często słyszymy o innowacji. Czym konkretnie jest ona w szkole?

OG: Kiedy mówimy o innowacji, przede wszystkim musimy spojrzeć na szkołę całościowo. Zobaczyć, jak możemy zmienić w niej kulturę pracy. W innowacyjnej szkole ludzie mają przestrzeń do podejmowania inicjatyw, maja prawo do błędu. Stawiamy na współpracę, a nie na rywalizację. Kluczowe jest to, by dyrektor jako lider wzmacniał ludzi, dawał im twórczą przestrzeń. W szkole wszystko zaczyna się od zespołu nauczycieli. Jeżeli oni są wzmocnieni i mają kompetencje, to w dobry sposób pracują z młodymi ludźmi.

Mówi Pani jak rasowy menedżer z dobrze zarządzanej firmy.

Raczej jak dobry przywódca. Nasza szkoła jest systemowa, duża, po przejściu trudnej transformacji: byliśmy gimnazjum, potem przekształciliśmy się w liceum, teraz będziemy zespołem szkół łączącym podstawówkę i liceum. A wszystko to w krótkim czasie. Takie doświadczenia pokazują, że wszystko jest możliwe, jeśli ma się dar i chęć włączania ludzi. Czasem trzeba usiąść przy stole i w otwartej dyskusji zdjąć z siebie dyrektorską rolę.

Ma Pani trudne zadanie – częste zmiany w wielkiej szkole, a cały kontekst wymusza na Pani trudne decyzje. Mimo to, przez cały czas, gdy rozmawiamy o szkole – jest Pani uśmiechnięta.

Edukacja to moja pasja. Jestem blogerką edukacyjną i współnicjatorką ruchu #wiosnaedukacji na rzecz zmiany edukacyjnej. Edukacja to największa część mojego życia. Wynika to zresztą z moich trudnych doświadczeń w szkole. Gdy byłam dzieckiem, szkoła była dość siermiężna. Pamiętam wpatrywanie się w okno w klasie starej, pruskiej szkoły w jednym z wielkopolskich miasteczek – i pragnienie, by wyjść poza ciasne i duszne mury szkoły. Motywacją były także złe doświadczenia szkolne mojego syna – stąd pasja, by zmieniać szkołę i pociągać do tego ludzi.

W Fundacji Orange czasem marzymy, żeby wszyscy nauczyciele mieli takie podejście! A nasze główne zadanie to praca z technologiami w edukacji. Jak Pani widzi ich rolę? Jak je dobrze i mądrze wprowadzać do szkoły?

Technologia jest bardzo ważna, ale jest tylko narzędziem. Czymś, co powinno nam towarzyszyć. W naszej szkole jest jej dużo, ale powinna być niewidoczna. Ważne, żeby cyfrowa szkoła miała ludzką twarz. Człowiek jest najważniejszy, a technologia wspiera procesy edukacyjne, sieciowanie, otwiera okno na świat, pomaga w organizacji pracy. Czy wspiera komunikację, która zazwyczaj w szkołach szwankuje. Np. dzięki skype’owi w klasie możemy zaprosić eksperta z dowolnego zakątka świata. Dla przykładu: po lekcji o wulkanach, można zabrać uczniów na wycieczkę na wulkan na San Salvadorze, którą prowadzi ekspert (można go znaleźć na platformie Microsoft Education), a po lekcji o rafie koralowej połączyć się z Australijczykiem, który jest specjalistą od takich ekosystemów i odpowiada na wszystkie pytania uczniów z tego tematu. Możemy przeprowadzić „mystery Skype”, gdzie uczniowie zgadują, z kim mają do czynienia, świetnie się przy tym bawiąc i… tworząc strategię zadawania pytań.

Reasumując, nie wyobrażam sobie szkoły bez technologii, ale należy stosować ją z głową, a najważniejsza jest celowość działań.

Skoro już mówimy o lekcjach: jak rozpoczęliście zajęcia w tym roku?

Miałam osiem rozpoczęć roku szkolnego. Nie żartuję! Wystartowaliśmy ze szkołą w nowej lokalizacji, z wielką społecznością ponad 1200 uczniów i 105 nauczycieli. Założyliśmy, że chcemy zbudować dobrą atmosferę na cały rok. Wyświechtane hasło „witaj szkoło” poszło precz i zaczęliśmy, mówiąc „cieszymy się, że jesteś z nami”.

My z kolei ruszyliśmy z ogólnopolskim projektem Lekcja:Enter. Jak widzi Pani wartość takich działań?

To bardzo potrzebny projekt. Śledzę informacje o nim od początku, wczytałam się w założenia. Myślę, że spaja i łączy wiele ważnych aspektów: po pierwsze, pokazuje możliwości sieci i zasobów cyfrowych, wskazuje,  jak nauczyciel może poruszać się w cyfrowym świecie i radzić sobie w nim. Po drugie, powoduje, że nauczyciel staje się twórcą. Zabójstwem edukacji jest powtarzanie po innych, odtwórcze nauczanie. Sytuacja, w której nauczyciel sam może tworzyć sytuację w klasie w autorski sposób to po prostu petarda!

Dziękuję za miłe słowa i rozmowę!

Oktawia Gorzeńska, dyrektor ZSO 8 w Gdyni

Przeczytaj także: To, co wymyśliłem, ma sens, mimo, że jest trochę szalone – rozmowa z Piotrem, który skonstruował profesjonalne organy z rur PCV.
Premiera polskiej wersji międzynarodowej aplikacji – rozmowa z prof. Lechem Mankiewiczem z wydziału Fizyki Teoretycznej PAN

 

Lekcja:Enter to największy obecnie projekt edukacji cyfrowej w Polsce skierowany do szkół. Przez cztery lata udzielimy wsparcia około 100 placówkom edukacyjnym na szkolenia dla nauczycieli z lepszego wykorzystywania nowych technologii i e-zasobów w edukacji dzieci i młodzieży. Dostaną od nas wsparcie finansowe oraz merytorycznie, aby móc jak najlepiej przygotować szkolenia dla pedagogów w swoim regionie. Projekt finansowany ze środków UE prowadzimy wspólnie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych. Więcej informacji znajdziecie pod adresem: https://fundacja.orange.pl/nasze-programy/lekcjaenter oraz w informacji prasowej. 

Infografika - projekt Lekcja:Enter

Udostępnij: Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

Odpowiedzialny biznes

Nasze wielkie serce, czyli wolontariusze

24 lipca 2019

Nasze wielkie serce, czyli wolontariusze

Wolontariusze na medal

Jak wiecie, nasza Fundacja koordynuje wolontariat pracowników Orange w całej Polsce. Wolontariusze to z pewnością wielkie serce naszej działalności. W zimie zanoszą prezenty do potrzebujących dzieci i spędzają z nimi świąteczny czas; w trakcie roku szkolnego prowadzą zajęcia o bezpieczeństwie w internecie. W czasie Orange Warsaw Festival pomagają osobom z niepełnosprawnościami i tworzą ekopatrole. W tym roku w czasie Open’er Festival Powered by Orange wspierali kampanię #jestnaswiecej. Z kolei maj i czerwiec to miesiące, w których przy wsparciu fundacji prowadzą swoje autorskie projekty.

Wolontariuszki Fundacji Orange

Wolontariuszki Fundacji Orange

Seria niezwykłych akcji za nami

Kraków. Sebastian z ekipą w ośrodku kuratorskim organizują spotkanie o niebezpiecznych kontaktach w sieci, hejcie, sekstingu itp.

Kaczorowo. Piotrek i Michał na czele 20-osobowej grupy podobnie jak w poprzednich latach prowadzą ośmiogodzinną, szaloną zabawę dla podopiecznych Domu Dziecka. Konie, walki rycerskie, wielkie puzzle i cała masa atrakcji.

Starogard Gdański. Grupa pod wodzą Ani organizuje piknik, lekcję o hejcie. Jakby tego było mało, remontuje jedno z pomieszczeń ośrodka dla dzieci „Można inaczej”.

Lubawka. Ania i Mariusz koordynują akcję, w której wolontariusze biorą udział w meczu, a po nim prowadzą zajęcia na temat hejtu w związku z naszą kampanią #jestnaswiecej.

Mógłbym wymienić jeszcze ponad setkę podobnych akcji tylko z maja i czerwca. Wspomniałem zaledwie cztery – jako przykłady. Liczy się przecież każde zaangażowanie, nawiązana relacja, chęć bycia z potrzebującymi. Spotkania ludzi nie można ująć w żadne liczby.

Wolontariusze wymiatają!

Dość rzadko chwalimy się takimi lokalnymi projektami wolontariuszy. Ludzi, którzy pracują dla innych całkowicie dobrowolnie i z własnych chęci. Często angażują swoje rodziny, przyjaciół i wspólnie wspierają domy dziecka, szpitale, domy opieki i inne placówki.

Wolontariat naszych pracowników jest często cichy i bez większego rozgłosu. Jest bardzo mocno osadzony w lokalnych społecznościach – każdy najlepiej wie, czego potrzeba u niego w sąsiedztwie.

Są zespoły, które wspólnie robią duże akcje. Są też wymiatacze, którzy w pojedynkę prowadzą zajęcia w szkołach. W obu wypadkach mogę powiedzieć im jedno: chapeau bas!

Wolontariat kompetencji – zajęcia z VR

Wolontariat w liczbach

Wprawdzie liczby nie są najistotniejsze, ale dobrze oddają skalę pomocy. Przeczytajcie, jak to wyglądało tylko w maju i czerwcu:

  • wolontariusze przeprowadzili 115 projektów;
  • wzięły w nich udział 793 osoby;
  • 13 644 osoby uzyskały wsparcie.

Interesuje Was jak było wcześniej? Proszę bardzo:

  • od 2003 wolontariusze przepracowali 196 955 godzin
  • jeśli przeliczylibyśmy to na ośmiogodzinny dzień pracy, uzyskalibyśmy ponad 98 lat pracy jednego człowieka!
  • w każdym roku mamy około 3500 wolontariuszy,
  • to 25% wszystkich pracowników,
  • nasi wolontariusze to 1/3 wszystkich wolontariuszy w Grupie Orange na całym świecie.

Nieźle, co?

Wolontariusz Fundacji Orange

Wolontariat kompetencji. Lubimy to!

Udostępnij: Nasze wielkie serce, czyli wolontariusze

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej