Gaming

Gry komputerowe z edukacją w tle

30 sierpnia 2022

Gry komputerowe z edukacją w tle

Zbliża się rok szkolny. Dzieci wracają do szkół, a rodzicom kończą się urlopy. To nie oznacza końca zabawy. Edukacja nie musi być nudna, a czas wolny można przeznaczyć na gry, które bawią, uczą i pozwalają wspólnie spędzać czas. Przygotowałem dla was kilka propozycji. I oczywiście przypominajki o ważnych aspektach doboru gier dla dzieciaków pod względem ich wieku.

Czym jest system PEGI i na co zwrócić uwagę przy wyborze gry?

Zanim rozpoczniemy przegląd ciekawych gier dla dzieciaków, poznajcie, czym jest system PEGI. To proste oznaczenia gier klasyfikacją wiekową: 3/7/12/16/18. Znak PEGI 7 oznacza, że gra jest odpowiednia dla dzieci w wieku minimum 7 lat. Dodatkowo, klasyfikacja określa potencjalne zagrożenia dla zbyt młodych użytkowników, czy w grze znajduje się przemoc, wulgaryzmy, hazard, zakupy itp. PEGI znajdziecie na opakowaniu lub w katalogu gier na https://pegi.info/pl/ . To istotne, żeby brać pod uwagę nie tylko wiek, ale i wrażliwość Waszego dziecka.

Najważniejsze już wiecie. Oto zestaw, który polecam:

This War of Mine

W świecie ogarniętym wojną, operujesz życiem cywili, którzy za wszelką cenę próbują przetrwać. Ta przygoda nie należy do łatwych z kilku względów. To emocjonująca wyprawa, w której główni bohaterowie szukają pożywienia, leków oraz schronienia. Jest to ciekawa lekcja historii oraz…języka polskiego. This War of Mine jest jedną z nielicznych lektur szkolnych w formie grywalnej. Produkcja autorstwa polskiego 11 bit studios to dzieło, które warto sprawdzić w celach edukacyjnych. Po ukończeniu gry, dodatkowym benefitem jest poszerzone portfolio “dzieł kultury”, z których można skorzystać na maturze. Zaznaczam, że gra otrzymała klasyfikację PEGI 18, czyli jest przeznaczona dla dojrzałych odbiorców.

Cities Skylines

Z doświadczenia wiem, że symulatory to ciekawa rozrywka, która pobudza szare komórki do działania. W przypadku “Cities Skylines”, zadaniem gracza jest zbudowanie dobrze funkcjonującego miasta. Do obowiązków będzie należało m.in.: projekt zabudowania przestrzeni miejskiej, zarządzanie służbami miejskimi oraz organizacja budżetu. To spora dawka nauki, a nawet wiedzy o społeczeństwie. To oryginalna i produktywna forma rekreacji dla umysłu.

Ciekawostka. W okolicach 2013 roku, jeden z wydawców “symulatora miast” zorganizował imprezę, w której zagrały młodzieżówki polityczne. Efekt był zabawny, bo realia polityczne mocno odzwierciedliły się w świecie wirtualnym.

Seria Scribblenauts

To porządna nauka języka angielskiego. Scribblenauts – gra wyobrażeń. Kiedy napiszesz nazwę przedmiotu na klawiaturze, ten pojawi się w przestrzeni wirtualnej. Tak pomożesz bohaterowi przejść jego wyjątkową przygodę.

Platformówka cechuje się ciekawymi zagadkami logicznymi, ale bez znajomości języka Shakespeare’a daleko nie zajdziemy. Dlatego w trakcie rozgrywki warto usiąść z dzieckiem i wesprzeć je w zabawie oraz nauce.

Cywilizacja 6

Cywilizacja 6 może być impulsem do złapania bakcyla na czytanie książek historycznych. W wirtualnym świecie, gracz pełni rolę obserwatora, który pomaga rozwinąć się starożytnym i nowoczesnym cywilizacjom. Od Ciebie zależy, jak potoczą się losy rzymian, czy imperium Napoleona. Na drodze spotkasz historyczne postaci, które będą Ci doradzać lub przedstawiać ciekawostki związane z ich narodami. Pamiętaj, że nie jest to dokładna lekcja historii, a bardziej inspiracja, dzięki której można poszerzać dalszą wiedzę. Oprócz tego czeka świetna zabawa. Dla początkujących graczy, podpowiem, że nie warto zadzierać z Gandhim.

Gra otrzymała klasyfikację PEGI 12, czyli jest odpowiednia dla młodzieży na przełomie szkoły podstawowej oraz średniej.

Minecraft

Tej gry nikomu nie trzeba przedstawiać. Stała się legendą oraz przyciągnęła wiele generacji fanów. Przez lata, które minęły od premiery urośli nie tylko odbiorcy Minecrafta, ale również gra. Obecnie jest pełna nowych funkcji, a fani eksploatują je do granic możliwości. Minecraft pobudza wyobraźnię. Gracz ma za zadanie przetrwać, przetrwać w nowym, kwadratowym świecie.

Rozpoczyna się zabawę z niczym, ale po jakimś czasie zaczyna się zbierać surowce, z których powstają najpierw lepianki, a później skomplikowane konstrukcje. Zapaleńcy tworzą coraz bardziej skomplikowane i rozbudowane dzieła. Wśród moich ulubionych znajdują się: kalkulator, system operacyjny i mapa odwzorowująca Polskę. Warto zapoznać dzieci z Minecraftem, bo może być to przygoda na lata, która zainspiruje. Mam kolegę, który jest programistą, a zaczynał od stawiania serwerów w Minecraft i budowania konstrukcji elektrycznych w grze.

Jak widać gry mogą dać nie tylko zabawę, ale również edukację. Jednak zawsze trzeba dobierać je do wieku i wrażliwości dzieci. Najlepiej samemu zapoznać się z grą zanim pozwolimy na to dziecku Warto też pamiętać, że gry, jak wszystko w nadmiarze – mogą szkodzić. Warto sprawdzić, jakie są ryzyka np. w materiale Fundacji Orange.

Udostępnij: Gry komputerowe z edukacją w tle

Zielony Operator

Biznes na rzecz edukacji klimatycznej

8 lipca 2022

Biznes na rzecz edukacji klimatycznej

Firmy działające w Polsce, w tym Orange Polska, apelują o lepszą edukację klimatyczną. W trosce o przyszłość – naszą i kolejnych pokoleń przedstawiciele firm podpisali się pod listem otwartym, ogłoszonym podczas premiery raportu „EDUKACJA KLIMATYCZNA W POLSCE 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu”.

Druga edycja raportu  – publikacja z inicjatywy UN Global Compact Network Poland – jest już  nie tylko diagnozą stanu edukacji klimatycznej w Polsce i wskazaniem koniecznych kierunków zmian, ale prezentuje konkretne rozwiązania, rekomendacje i propozycje działań. Publikacja jest wynikiem prac „Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej” działającego w latach 2021-2022 i podsumowuje propozycje kilkunastu inicjatyw eksperckich, skoncentrowanych na zmianach klimatu i przyszłości nas wszystkich.

Edukacja w szkołach to podstawa

Nauczanie oparte na aktualnej, powszechnej i rzetelnej wiedzy naukowej buduje świadome i odpowiedzialne postawy społeczne. Od najmłodszych lat podejmujemy decyzje samodzielnie, albo uczestniczymy w ich podejmowaniu. Od poziomu naszej świadomości w sprawach klimatycznych zależy zatem to, jak będzie wyglądał świat jutro czy pojutrze.  Aby nasze decyzje były racjonalne, niezbędne są wiedza i wrażliwość na zagrożenia płynące ze zmiany klimatu – a temu służy edukacja. Bez niej działania podejmowane na rzecz ochrony klimatu mogą być uznane jako niezrozumiałe lub niepotrzebne.

Edukacja klimatyczna jest jedną z kompetencji przyszłości, stanowiąc już dziś ważny element kompetencji społecznych. Według ekspertów powinna być więc włączona do podstawy programowej w szkołach, rozszerzając zakres istniejących ścieżek przedmiotowych i pomagając rozwinąć kompetencje z zakresu krytycznego myślenia, prawidłowej weryfikacji danych naukowych i ich interpretacji. Za włączeniem kwestii ochrony klimatu do programów szkolnych opowiada się  również młodzież w Polsce, co pokazało niedawne badanie świadomości młodzieży i młodych dorosłych.

Badanie świadomości młodzieży i młodych dorosłych w Polsce

Co młodzież mówi o zmianach klimatu 

Biznes wspiera i edukuje  

Biznes powinien wspierać edukację klimatyczną. Zarówno angażując się w projekty społeczne i pro środowiskowe, jak też w codziennym działaniu. Firmy potrzebują osób z niezbędną wiedzą, aby  wdrażać zrównoważone produkty i usługi i zachęcać swoich klientów do bardziej zrównoważonych wyborów. Już dziś poszukiwani są wysoko wykwalifikowani specjaliści, dla których pojęcia śladu klimatycznego, efektywności energetycznej czy adaptacji do zmiany klimatu są częścią codziennej pracy. Dla biznesu rzetelna edukacja klimatyczna to też podstawa zielonych innowacji, a także pro-środowiskowych rozwiązań zapewniających oszczędności w gospodarce surowcowej i materiałowej oraz przyczyniających się do zmniejszenia energochłonności przemysłu.

W naszej firmie również dbamy o edukację klimatyczną, przystępną i dostępną dla wszystkich naszych pracowników. Udostępniliśmy im specjalnie przygotowane e-szkolenie #OrangeGoesGreen – zrealizowało je już 5 tysięcy osób, a do końca roku spodziewamy się, że będzie ich ponad dwa razy więcej, czyli niemal cały zespół Orange Polska. Po otwartej, powszechnej rekrutacji część z nas mogła wziąć udział w rocznych studiach podyplomowych Green ACCademy (za CC w nazwie kryje się Climate Change, ale też Collegium Civitas), których nasza firma została partnerem. Program edukacyjny, obejmujący zagadnienia zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych, został opracowany przez ekspertów Ośrodka Badań nad Przyszłością z Collegium Civitas.

Raport „Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu” znajdziecie TU – zachęcam do zapoznania się z całością publikacji.

Udostępnij: Biznes na rzecz edukacji klimatycznej

Odpowiedzialny biznes

Dzień Bezpiecznego Internetu 2022

2 lutego 2022

Dzień Bezpiecznego Internetu 2022

Już we wtorek, 8 lutego, Dzień Bezpiecznego Internetu (#DBI2022). To międzynarodowe święto zainicjowane przez Komisję Europejską. Fundacja Orange jest partnerem głównym wydarzeń w Polsce. Co będzie się działo?

W programie konferencja online dla wszystkich zainteresowanych, seria webinarów, lekcji online i spektakli, do których dołączyć mogą szkoły i inne placówki typu biblioteki, domy kultury. Każda też może zgłosić pomysł i zrealizować akcję lokalną w swoim otoczeniu, a do tego wygrać nagrody w konkursie na najlepszą taką inicjatywę.

To dobry moment i sporo możliwości, żeby mówić o zagrożeniach i o sposobach na odpowiedzialne, mądre korzystanie z technologii. I żeby działać szczególnie na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.

Konferencja #DBI2022

Nauczyciele, pedagodzy szkolni, rodzice, edukatorzy! Zapraszamy na konferencję z okazji DBI. Jak co roku, program zapowiada się bardzo ciekawie. Oprócz inspiracyjnego wystąpienia Natalii Hatalskiej, będzie sporo porad dla rodziców i opiekunów o profilaktyce nadużywania ekranów, o sekstingu i wpływie wzorców urody w internecie na młodych. Będą też inspiracje, jak budować relacje z uczniami w czasach edukacji online. Wystąpi m.in. Joanna Mikusek-Przystajko, laureatka naszego konkursu Nauczyciel Jutr@. Udział nie wymaga rejestracji, transmisja wystartuje o 17.00 na dbi.pl

Webinary, spektakle i lekcje online

W tym roku DBI to także gotowa oferta darmowych webinarów , z których mogą skorzystać nauczyciele, edukatorzy i wszyscy, których temat bezpieczeństwa dzieci w sieci interesuje. Każdy webinar wymaga osobnej rejestracji. Ich program cały czas jeszcze się zapełnia i rozbudowuje, dochodzą nowe tematy.

W ramach DBI dostępne są także pomysł na ciekawe lekcje i spektakle online dla klas 1-8 szkół podstawowych i klas 1 ponadpodstawowych. Do zajęć można dołączać w trybie stacjonarnym i zdalnym.
Pełną pulę możliwości zobaczycie na stronie SaferInternet.

#DBI2022 w terenie

A może ma ktoś swój pomysł na lokalną inicjatywę edukacyjną, akcję specjalną, happening, konkurs, autorskie wydarzenie wokół Dnia Bezpiecznego Internetu? Zapraszamy społeczności szkolne, organizacje pozarządowe, instytucje, czy inne firmy do działania przez cały luty. Możecie skorzystać z materiałów dodatkowych. Najlepsze pomysły na lokalne inicjatywy zostaną nagrodzone w konkursie. Każda zgłoszona otrzyma elektroniczny certyfikat udziału w DBI 2022. Inicjatywy zgłaszać można na stronie DBI2022.

Nie ukrywam, że marzy nam się, żeby było ich jak najwięcej. W ostatnich latach potrafiło ich być aż 4 tysiące w całym kraju, a to oznacza, że co najmniej kilkadziesiąt tysięcy młodych ludzi i ich opiekunów zatrzymało się choć na chwilę refleksji wokół tego, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci.

Organizatorem DBI w Polsce jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), w którego skład wchodzi NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Głównym partnerem jest nasza Fundacja Orange.

Przy okazji DBI będziemy też mieli specjalny materiał dla nauczycieli i rodziców o nadużywaniu ekranów przez dzieci i młodzież. To ważny temat w czasach, kiedy spędzają (i spędzamy wszyscy) naprawdę dużo czasu online. Niezmiennie – dam Wam oczywiście znać. Niech Dzień Bezpiecznego Internetu trwa u Was 365 dni!

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu 2022

Odpowiedzialny biznes

Taki był 2021 rok w Fundacji Orange

7 stycznia 2022

Taki był 2021 rok w Fundacji Orange

To był ciekawy rok w edukacji. Rok ciągłej niepewności: stacjonarnie czy online? I choć nauczanie zdalne szło lepiej niż na początku pandemii, to doświadczenia te postawiły ważne pytania o przyszłość szkoły.

Szkoła potrzebuje edukatorów, którzy potrafią uczyć nowocześnie (czy online, czy w klasie), uwzględniając potrzeby i troski młodych ludzi wychowywanych w cyfrowym świecie. Także po to, aby móc budować z nimi wartościowe relacje – już utrudnione przez pandemię.

Wspieraliśmy edukację i nauczycieli

W 2021 roku w Fundacji Orange staraliśmy się odpowiadać na tego typu wyzwania, myśląc o bieżących potrzebach, ale i o przyszłości. Dlatego z ciekawością przyjrzeliśmy się temu, co w edukacji się dzieje. Wspólnie z Kantar przeprowadziliśmy badanie nauczycieli, aby ukazać realia ich pracy i to, jak wpłynęła na nią pandemia. Wyniki opublikowaliśmy w raporcie „Między pasją a zawodem” pod redakcją dr Anny Buchner.

Wspieraliśmy nauczycieli i nauczycielki w rozwijaniu ich cyfrowych umiejętności. W 2021 roku świętowaliśmy półmetek projektu Lekcja:Enter, a do końca roku w darmowych szkoleniach w całej Polsce udział wzięło już prawie 40 tysięcy osób, zdobywając kompetencje, które pozwolą im prowadzić nowoczesne lekcje.

Szkoły tłumnie zgłaszały się  do nowej edycji naszych edukacyjnych programów. Przyjęliśmy 140 placówek do MegaMisji, dzięki czemu ponad 4000 uczniów i uczennic klas 1-3 na cotygodniowych zajęciach uczy się dbać o zdrowe nawyki cyfrowe. Kolejnych 140 szkół dołączyło do #SuperKoderów. Przeszkoleni przez nas nauczyciele i nauczycielki realizują lekcje z wykorzystaniem robotów, pomocy cyfrowych i gotowych scenariuszy na naukę programowania dla łącznie prawie 3000 dzieci z klas 4-8.

Jesteśmy pełni podziwu, że mimo trudów pandemii, nauki zdalnej, zawirowań w oświacie, włączają się w nasze inicjatywy i są gotowi do współpracy. Staraliśmy się też  pomóc im przetrwać pandemiczny czas i lepiej zrozumieć, z czym mierzą się ich uczniowie w cyfrowym świecie:

Doceniliśmy pracę nauczycieli

W 2021 roku po raz pierwszy – wspólnie z Głosem Nauczycielskim – zorganizowaliśmy konkurs Nauczyciel Jutr@, aby docenić tych, którzy niekoniecznie są geekami, ale których pandemia zainspirowała do tego, aby uczyć inaczej i lepiej rozumieć świat młodzieży – pełen technologii. Łącznie napłynęło ponad 300 zgłoszeń, co jak na pierwszą edycję kompletnie przerosło nasze oczekiwania.

Kierunek: zagrożeni wykluczeniem

W 2021 roku podjęliśmy w Fundacji głębszą refleksję o wykluczeniu społeczno-cyfrowym w Polsce. Na tej bazie nową edycję MegaMisji i #SuperKoderów kierowaliśmy przede wszystkim do gmin najbardziej zagrożonych tym zjawiskiem. Podjęliśmy pilotażową współpracę z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, które prowadzi świetlice środowiskowe dla dzieci i młodzieży w trudnej sytuacji. A wspólnie z Fundacją Stocznia i Orange Polska przygotowaliśmy raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”, który ukazuje problem, szczególnie po doświadczeniach pandemii.

Fundacja Orange

Rozwijaliśmy FabLaby

W minionym roku FabLab powered by Orange w Warszawie zmienił swój adres i działa na Pradze Północ, poszerzając swoje możliwości. W FabLabie w Gdańsku zakończył się projekt iTechWoman, w którym kobiety na zawodowym zakręcie zdobyły nowe umiejętności pod okiem edukatorów. Aby szerzyć idee mejkerskie i D-I-Y założyliśmy też 5 kolejnych MakerSpace’ów w Pracowniach Orange, aby mieszkańcy małych miejscowości rozwijali w tym nurcie swoje umiejętności np. w oparciu o druk 3d czy elektronikę.

Wolontariusze na medal

W 2021 wolontariat pracowniczy otrzymał Certyfikat Wysokiej Jakości przyznany z inicjatywy Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce. To piękne ukoronowanie 16 lat prowadzenia tego programu i działań naszych wolontariuszy i wolontariuszek. W minionym roku, mimo pandemii, było ich z nami prawie 2000, a ich pomoc trafiła do ponad 80 tysięcy potrzebujących. Chętnie włączali się też w inicjatywy proekologiczne w nurcie #OrangeGoesGreen.

Wszystkim Czytelnikom i Czytelniczkom Bloga życzę co najmniej tyle dobra, ile mnożą nasi wolontariusze na co dzień 🙂

Udostępnij: Taki był 2021 rok w Fundacji Orange

Odpowiedzialny biznes

Geografia wykluczenia

1 grudnia 2021

Geografia wykluczenia

Które regiony Polski są najbardziej zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym? Mamy obraz sytuacji. Opisuje ją Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Opublikowaliśmy ostatnio raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Pokazuje on, które grupy są aktualnie najbardziej zagrożone społeczno-cyfrowym wykluczeniem i w jaki sposób się ono przejawia w ich życiu. Określa też, jak pandemia wpływa na to zjawisko – kogo bardziej wykluczyła, a komu ułatwiła włączenie do cyfrowego świata.

A co z geografią?

Które regiony zagrożone wykluczeniem?

Wspólnie z Fundacją Stocznia podjęliśmy refleksje i analizy na ten temat. Po pierwsze, ze zwykłej ciekawości poznawczej w temacie, którym jednak na co dzień żyjemy. Po drugie, aby spróbować może inaczej projektować niektóre działania w Fundacji Orange i kierować je tam, gdzie mogą być po prostu najbardziej potrzebne. Ale najpierw musieliśmy te miejsca „znaleźć”. Jak?

W tym bardzo wsparli nas badacze Stoczni z wieloletnim doświadczeniem w tego typu analizach. Opracowali Indeks Wykluczenia Lokalnego (IWL), który pozwolił uchwycić, które regiony Polski są bardziej podatne na wykluczenie. Indeks powstał w oparciu o 30 wskaźników z obszarów: społeczny, ekonomiczny, edukacyjny oraz cyfrowy, poddanych analizie statystycznej. Pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno cyfrowym (na mapce poniżej zaznaczone kolorem żółtym).

wykluczenie cyfrowe

Dane służące ocenie tych obszarów pochodziły z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania jednostek samorządów terytorialnych publikowane przez Ministerstwo Finansów, Centrum Informatyczne Edukacji czy UKE.

Co robić?

Warto przeciwdziałać społeczno-cyfrowemu wykluczeniu i wspierać tych, którzy są najbardziej na nie podatni. Wierząc w to, jeszcze przed premierą Raportu podjęliśmy w Fundacji pierwsze kroki na podstawie wniosków z indeksu.

Wiosną, kiedy przyjmowaliśmy zgłoszenia szkół do naszych programów MegaMisja (zdrowe nawyki cyfrowe dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (podstawy programowania w klasach 4-8), zintensyfikowaliśmy kampanię informacyjną o nich w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Ponadto, placówki ubiegające się o udział w programach z tych lokalizacji mogły otrzymać 2 dodatkowe punkty (na 20 możliwych) w ocenie ich aplikacji.
W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły z miejsc najbardziej zagrożonych. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji.

programy fundacji orange

Na bazie przemyśleń o przeciwdziałaniu wykluczeniu zaprosiliśmy też Towarzystwo Przyjaciół Dzieci do współpracy. Właśnie trwa pilotaż zajęć MegaMisji w 10 świetlicach środowiskowych prowadzonych przez TPD. Chcemy sprawdzić, czy zajęcia, które z założenia projektowaliśmy do realiów szkolnych, mogą sprawdzić się w świetlicach środowiskowych i ogniskach wychowawczych. Ze wsparcia tych placówek korzystają dzieci i młodzież w trudnej sytuacji, z rodzin, którym pewnie dbanie o zdrowe nawyki cyfrowe czy domowe zasady ekranowe nie przychodzi łatwo z powodu wielu innych wyzwań, jakie mają na swojej drodze. Trzymajcie kciuki za ten pilotaż!

Polecam pełną wersję raportu „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Udostępnij: Geografia wykluczenia

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej