Odpowiedzialny biznes

Europejski Tydzień Kodowania

6 października 2021

Europejski Tydzień Kodowania

Kto wygra #CodeWeek w tym roku?

Jakoś tak przewrotnie mam ochotę napisać, że wygra każdy, kto w ogóle wyruszy w ten „wyścig”. Bo to wyścig po wiedzę, po nowe kompetencje i …po frajdę! Tydzień Kodowania to społeczna inicjatywa, w ramach której państwa europejskie „rywalizują” o to, które z nich zorganizuje więcej wydarzeń związanych z programowaniem. W roku 2020 Polska zajęła w tej konkurencji pierwsze miejsce, bo do #CodeWeek’a zgłosiła aż 20 505 inicjatyw.

Fundacja Orange – jak co roku – włącza się w obchody tego święta, zapraszając szkoły do wymyślania i organizowania swoich wydarzeń związanych z nauką programowania. Oprócz inspiracji dostarczanych od nas na co dzień w ramach programów #SuperKoderzy czy MegaMisja, nauczyciele i nauczycielki mogą korzystać też z gotowych materiałów, pomysłów i webinarów przygotowanych przez organizatorów i partnerów Tygodnia Kodowania w Polsce.

Ale nie tylko w szkołach mogą toczyć się takie akcje. W bibliotekach, domach kultury, organizacjach pozarządowych też. Do #CodeWeek2021 dołączyć mogą właściwie wszyscy, którzy chcą zacząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. I nie trzeba być ani „geekiem” ani specjalistą czy specjalistką do spraw technologii.

Najdłuższy Tydzień w Europie

Europejski Tydzień Kodowania to największe programistyczne wydarzenie w Europie. Nie dziwi więc, że to taki tydzień, co trwa… dwa tygodnie, a może i dłużej :). W tym roku świętujemy #CodeWeek w dniach 9-24 października.

Jak wziąć w nim udział? Planowane wydarzenie można zgłosić na stronie www.codeweek.eu/add. Rejestracja zajmuje kilka minut. Jest niezbędna, żeby organizowana inicjatywa została wliczona do puli wydarzeń odbywających się w Polsce. Na stronie koduj.gov.pl dostępne są gotowe pomysły na wydarzenia, które można realizować i zgłosić na mapę, a także materiały i szczegółowe informacje o #CodeWeek2021.

codeweek2021

A po co uczyć programowania?

Dużo mówi się o tym, że warto uczyć dzieci programowania, bo będą miały lepszy zawód w przyszłości – a już dziś mocno przecież pożądany na rynku pracy. My w Fundacji Orange widzimy z tego wiele innych korzyści. Od lat prowadzimy program #SuperKoderzy, który urozmaica zajęcia szkolne, angażując uczniów do ciekawych aktywności wokół kodowania (i to na różnych przedmiotach – od historii, przez przyrodę po języki obce). W #SuperKoderach dzieciaki konstruują i programują roboty, opracowują reportaże dźwiękowe, tworzą mini strony www, animacje, a nawet stacje pogodowe. Hitem jest granie muzyki na owocach. A także ścieżka z materiałami do nauki programowania w klasach integracyjnych czy szkołach specjalnych. W tym roku najwięcej klas aplikowało do ścieżki „3 wymiary matematyki” , która uczy projektowania przestrzennego przy wykorzystaniu modelowania i druku w 3d.
W poprzednich edycjach z #SuperKoderów skorzystało już łącznie prawie 13 tysięcy dzieci w całej Polsce – z 630 szkół. W tym roku szkolnym startuje z nami 140 kolejnych placówek, z każdej przeszkoliliśmy po 2 nauczycieli. Ich zapał i energia do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem możliwości #SuperKoderów jest niesamowita. Sama miałam przyjemność być z nauczycielami i nauczycielkami na jednym z takich szkoleń w sierpniu i poruszyło mnie, jak bardzo chcą się rozwijać, udoskonalać lekcje, prowadzić je bardziej nowocześnie. Widzą przecież, że ich uczniowie żyją w świecie pełnym technologii. Chcą towarzyszyć im w tej drodze i kierować tę drogę w te dobre, pozytywne strony cyfrowego świata.

Nauka programowania to poszukiwanie kreatywnych rozwiązań, logicznego myślenia, to pole do sprawczości dzieci i tworzenia czegoś zupełnie po swojemu. To też nabieranie rozumienia dla świata technologii, który w dużej mierze opiera się na algorytmach – warto, żeby dzieci o tym wiedziały i były świadome, co stoi w tle migających, wciągających gier, portali czy aplikacji. To też po prostu wartościowy kontakt z technologią zamiast biernej „konsumpcji” filmików z sieci.

I dlatego zapraszam wszystkich do włączenia się w #CodeWeek2021 i do pozytywnego korzystania z technologii – po prostu! Nawet jeśli rekord inicjatyw pobije w tym roku inny kraj, to i tak „wygrać” mogą wszystkie dzieciaki, które mają możliwość spróbować programowania i wszyscy wychowawcy, edukatorzy i edukatorki, które otworzą się na mądre korzystanie z technologii.

Organizatorami inicjatywy w Polsce są Państwowy Instytut Badawczy NASK, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Giganci Programowania i EduSense – Uczymy Dzieci Programować.

Udostępnij: Europejski Tydzień Kodowania

Odpowiedzialny biznes

Poznaj e-fakturę i Mój Orange

15 czerwca 2021

Poznaj e-fakturę i Mój Orange

Zakończyliśmy 3 cykl webinariów dla seniorów na temat korzystania z nowych technologii. Wśród tematów, które wzbudziły zainteresowanie i wymagały pogłębienia znalazły się e-płatności, także w naszej sieci.

Dlatego przygotowaliśmy dodatkowe spotkania on-line na ten temat.

  • Opowiemy co to jest e-faktura, dlaczego warto z niej korzystać i jak robić to bezpiecznie.
  • Odpowiemy na pytania – jak korzystać z e-faktury w Orange, gdzie można ją znaleźć, sprawdzić jej wysokość i zapłacić.
  • Pokażemy też, krok po kroku jak założyć konto na orange.pl/moj-orange i jak zainstalować aplikację Mój Orange.

Zapraszamy już w środę 16 i 23 czerwca o godzinie 14.00 na platformę ABC senior.

Dlaczego to ważne?

Seniorzy w wieku 65+ są grupą najbardziej narażoną na wykluczenie cyfrowe. W 2020 r. 48% osób w wieku 65-74 lata nigdy nie korzystało z internetu, a 6% deklarowało, że używało internetu, ale ponad rok temu (Eurostat: ISOC_CI_IFP_IU).

Najważniejszym powodem, dla którego seniorzy nie korzystają z internetu jest według ich deklaracji brak odpowiednich umiejętności. W 2018 r. tak nieobecność w sieci uzasadniało prawie 44% osób w wieku 65+. Na drugim miejscu wskazywany jest brak potrzeby. Ten motyw maleje – seniorzy pomału porzucają myślenie “a po co mi to?”. Pandemia pokazała, jak potrzebne i użyteczne jest korzystanie z nowych technologii.

W dobie pandemii seniorzy, którzy dotąd nie korzystali z internetu, jeśli mieli taką możliwość, prosili o pomoc w załatwianiu spraw przez internet swoich bliskich (dla ok. 25% seniorów wykluczonych cyfrowo sprawy w internecie załatwiał ktoś inny). Część z nich jednak musiała przekonać się do samodzielnego korzystania z nowych technologii. Właśnie w grupie wiekowej 65-74 lata w 2020 r. nastąpił największy wzrost udziału osób regularnie korzystających  internetu. W porównaniu z 2019 r. odsetek ten wzrósł o 7,1 p.p. (Federacja Konsumentów,2021).

Seniorzy zazwyczaj korzystają z internetu w dość podstawowy sposób – czytając treści. W 2020 r. prawie co 3. senior czytał w internecie wiadomości, gazety lub czasopisma informacyjne, a co 4. wyszukiwał informacje na temat zdrowia, produktów i usług. Nieznacznie mniejsza część seniorów korzystających z internetu wykorzystywała go do komunikacji z innymi. W 2020  mailowo czyniło to ok. 22% seniorów, a blisko 19% nawiązywało z bliskimi połączenia wideo lub głosowe. Wzrosła również liczba seniorów dokonująca zakupów online – w ten sposób kupowało ok. 17% (GUS, 2020).

Przyszłość może przynieść jeszcze więcej wyzwań, także tych pandemicznych. Dlatego zależy nam na tym, aby nasi starsi klienci mogli korzystać z usług cyfrowych w prosty i bezpieczny sposób.

starsza kobieta z laptopem

Udostępnij: Poznaj e-fakturę i Mój Orange

Odpowiedzialny biznes

Między pasją a zawodem

9 czerwca 2021

Między pasją a zawodem

Jesteśmy świadkami ogromnych zmian w edukacji i przedefiniowania roli nauczyciela, w dużej mierze wywołanych pandemią. Ten ważny moment uchwyciliśmy poprzez badanie statusu tego zawodu. Już 16 czerwca premiera raportu z jego wynikami. Obalimy kilka mitów, skonfrontujemy różne wyobrażenia, ujawnimy paradoksy. Wszystko po to, żeby lepiej zrozumieć rolę nauczycieli. Mocno ocenianą. Ale czy docenianą?

Jest takie powiedzenie: „Obyś cudze dzieci uczył”. W czasach edukacji zdalnej rodzice – chcąc, nie chcąc – zostali trochę „zaproszeni” na lekcje, bo te odbywały się w pewnym sensie w ich domach, na ich oczach. Wielu z nich mogło zatem bliżej przyjrzeć się pracy nauczycieli i ma swoje zdanie na temat tego zawodu. Bo to w ogóle taki zawód …często oceniany.

Ale czy doceniany?

My w Fundacji Orange postanowiliśmy tak badawczo przyjrzeć się temu, jak postrzegani są nauczyciele i nauczycielki – przez siebie samych, uczniów i rodziców, jakie są największe wyzwania, z którymi wiąże się ta praca i wreszcie – jak pandemia i edukacja zdalna wpłynęły na prestiż zawodu. 62% nauczycieli uważa, że ten wpływ był negatywny. Na bazie tego zastanawiamy się też, kto będzie uczył dzieci w przyszłości.

Dlaczego to zbadaliśmy?
• Jesteśmy świadkami dynamicznych zmian w edukacji, dynamicznych zmian… w samych nauczycielach i nauczycielkach. Częściowo wymuszonych przez pracę online, bo nagle na prowadzenie lekcji, na relacje z uczniami, na rozwój swoich kompetencji cyfrowych musieli spojrzeć inaczej. I działać natychmiastowo.
• Tymczasem ich wpływ na młode pokolenie, na kształtowanie postaw, na zamiłowanie młodych do wiedzy, na rozwój ich pasji – w sumie na całe nasze społeczeństwo i jego przyszłość, jest przecież ogromny. Interesowało nas, czy zatem prestiż tego zawodu jest adekwatny do tego wpływu i tej odpowiedzialności.
• Grupa ta jest nam bliska – jesteśmy fundacją edukacyjną i na co dzień współpracujemy z tysiącami nauczycieli i nauczycielek. Realizują z nami zajęcia z dziećmi w MegaMisji o tym, jak dbać o zdrowe nawyki cyfrowe, uczą podstaw programowania w #SuperKoderach, biorą udział w szkoleniach w Lekcji:Enter, aby podnosić swoje cyfrowe kompetencje.

Premiera raportu

„Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021” – taki tytuł daliśmy publikacji podsumowującej wyniki badań na ten temat. Przy czym słowo „zawód” ma tu swoją (celową) dwuznaczność. Jaką?
Zapraszam Was na premierę raportu, na której wszystko się wyjaśni 🙂 Krótka konferencja już w środę 16 czerwca o godz. 10:00. Oczywiście online: na stronie Raportu oraz Facebooku Fundacji Orange.

Wyniki badań, które na nasze zlecenie realizował Kantar oraz komentarze cenionych ekspertów i ekspertek. A będą z nami:

  • Anna Buchner, socjolożka, antropolożka, badaczka społeczna
  • Magdalena Kaszulanis, Rzeczniczka Prasowa Związku Nauczycielstwa Polskiego
  • dr Joanna Rabiega-Wiśniewska z Instytutu Badań Edukacyjnych
  • Barbara Halska, wyróżniona tytułem Nauczycielka Roku 2014
  • Dariusz Stachecki, Dyrektor SP nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu
  • I ludzie Fundacji Orange: Konrad Ciesiołkiewicz, nasz Prezes, Monika Eilmes-Glegoła, kierowniczka Lekcji:Enter, Łucja Kornaszewska, kierowniczka Działu Programów, Bartłomiej Kuczyński – koordynator tego raportu.
  • Wydarzenie poprowadzi Justyna Suchecka – dziennikarka edukacyjna, autorka książek, laureatka nagrody Grand Press.

Raport „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021” będzie dostępny od 16 czerwca na stronie raport.fundacja.orange.pl
Mam nadzieję, że wywoła – potrzebną – dyskusję na temat zawodu nauczyciela w Polsce i pozwoli nam lepiej zrozumieć realia pracy w szkole. Czy to stacjonarnej czy online.

Udostępnij: Między pasją a zawodem

Informacje prasowe

Zielony Tydzień z Orange – zaczynamy!

4 czerwca 2021

Zielony Tydzień z Orange – zaczynamy!

Wszyscy możemy robić niezwykłe rzeczy dla naszej planety. Recykling starych telefonów oraz odkup urządzeń już nieużywanych mają znaczenie. Orange zachęca do pozostawienia zużytych telefonów komórkowych do odpowiedzialnego i bezpiecznego recyklingu w dowolnym salonie Orange, a tym samym – danie im szansy na drugie życie. Akcji towarzyszy konkurs dla klientów w 22 Smart Store Orange w całej Polsce. Operator zaprasza również klientów do wspólnego sadzenia wieczystych, bioróżnorodnych lasów. A wszystko to z okazji Światowego Dnia Środowiska. Orange świętuje go ponad tydzień.

Możemy dać smartfonom drugie życie!

Produkcja przeciętnego smartfonu kosztuje środowisko nawet 100 kg równoważnej emisji dwutlenku węgla, a do budowy telefonu o masie 120 g potrzeba aż 70 kg surowców. Dlatego istotne jest ponowne wprowadzanie do obiegu sprawnych urządzeń i odzyskiwanie cennych komponentów z tych, które przestały już działać. Z badań Orange wynika, że telefon wymieniamy średnio co trzy lata, a starszy, nieużywany aparat często ląduje w szufladzie.
W 22 Smart Store Orange od 4 do 12 czerwca każdy kto przyniesie do salonu nieużywany już telefon i przekaże go do recyklingu lub skorzysta z oferty odkupu może wziąć udział w konkursie. Zgodnie z przesłaniem Zielonego Tygodnia zadanie konkursowe dotyczy ekologii. Należy wymyślić hasło, które pokaże, jak wspólnie z Orange można dbać o planetę. Nagrodami są hulajnoga elektryczna, rower i smartwatche. Dodatkowo, za udział w akcji każdy klient dostanie kiełkujący ołówek. Można go zasadzić w ziemi, a po czasie zamieni się w prawdziwą roślinę.

Posadźmy razem Las na Zawsze

We wszystkich salonach Orange oraz na www.orange.pl można kupić akcesoria przyjazne środowisku, m.in. etui biodegradowalne, ładowarki oszczędzające energię, kable i uchwyty samochodowe wykonane z plastiku z recyklingu. Etui na telefony wykonane z biodegradowalnych tworzyw dobrze zabezpieczą smartfon przed uszkodzeniem, a wybór takiego etui to troska o środowisko.

Warto też świadomie oszczędzać prąd, a co za tym idzie pamiętać o odłączeniu telefonu po całkowitym naładowaniu lub zaopatrzyć się w taką ładowarkę, która sama się wyłączy: automatycznie odetnie prąd, aby ograniczyć niepotrzebne zużycie energii. To z kolei ogranicza emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Każdy kto wybierze takie akcesoria, przyczyni się do posadzenia bioróżnorodnego lasu, który posadzi Orange razem z Fundacją Las na Zawsze. Akcję klienci mogą wesprzeć także przechodząc do końca lipca z faktury papierowej na elektroniczną. Zmiana na e-fakturę jest bezpłatna, a dokument w formie elektronicznej zawiera te same informacje i ma taką samą moc prawną co faktura tradycyjna. Dzięki tym akcjom jesienią tego roku, Orange posadzi w Polsce ponad 3 hektary bioróżnorodnego lasu.

Edukujmy się razem dla planety

Każdy z nas ma do odegrania rolę. Odpowiedzialnie korzystając z urządzeń i usług cyfrowych, można ograniczać własny wpływ na klimat. Jak włączyć się w działania dbające o planetę? O co chodzi ze zmianą klimatu i czy naprawdę jest tak straszna? Czy korzystanie z usług cyfrowych może wpływać na zmiany klimatu? Odpowiedzi na te i podobne pytania można znaleźć na stronie orange.pl/razemdlaplanety. Z okazji Zielonego Tygodnia są tam dostępne nowe treści edukacyjne – w szczególności cykl „Cała prawda o klimacie”, który uzupełnia informacje, które mogą pomóc w zmianie codziennych nawyków.

Więcej szczegółów o Zielonym Tygodniu z Orange na blogu Orange Polska.

Mediateka

Udostępnij: Zielony Tydzień z Orange – zaczynamy!

Zielony Operator

Jak łączyć naukę programowania z ekologią

14 maja 2021

Jak łączyć naukę programowania z ekologią

Czy można połączyć edukację ekologiczną z nauką programowania? Okazuje się, że tak. Rozwijanie cyfrowych umiejętności u dzieci jest tak samo ważne jak kształtowanie postaw ekologicznych. Aby lepiej rozumiały problemy środowiskowe, które w przyszłości, w ich dorosłym życiu, będą narastać. Elementy edukacji przyrodniczej są obecne w inicjatywach Fundacji Orange.

Niezbędna edukacja

Czy edukacja ekologiczna dzieci jest konieczna? Zdecydowanie tak. Chodzi o to, aby wyrosły na odpowiedzialnych i świadomych ludzi. Lepiej potrafiły odnaleźć się we współczesnych realiach, rozumiały globalne problemy, rolę człowieka w przyrodzie i swoje miejsce w tym złożonym mechanizmie.

Póki co stan wiedzy dorosłych Polaków na temat środowiska nie jest dobry. Zgodnie z ostatnim badaniem „Green Generation” Polacy nie wiedzą, ile gatunków zwierząt jest już zagrożonych wyginięciem? Jaki procent wody jest zdatny do picia? Ile plastiku jest poddawanego recyklingowi oraz ile emitujemy CO2? W tym kontekście pomysł wprowadzenia edukacji ekologicznej do szkół wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Podstawowa wiedza o środowisku naturalnym jest w stanie spowodować́ zmiany w zachowaniu oraz gotowość́ na przyjęcie nowych reguł, aby chronić planetę.

#SuperKoderzy i eko-warsztaty

Fundacja Orange od lat przygotowuje młodych ludzi na wyzwania jutra, pomagając im używać technologii w sposób odpowiedzialny i wartościowy. Uczy podstaw programowania, druku 3d, wspiera w kształtowaniu zdrowych nawyków cyfrowych. Te tematy udaje się jej połączyć z budowaniem świadomości ekologicznej wśród dzieci.

Fundacja wplata wątki ekologiczne w swoją cyfrową edukację. Na zajęciach szkolnych w programie #SuperKoderzy oraz w Pracowniach Orange – świetlicach, które pomagamy prowadzić w małych miastach i wsiach, dzieci uczą się programowania, a przy okazji kształtują swoje nawyki ekologiczne. Uczą się np. jak oszczędzać światło czy segregować opady, a także programują inteligentne miasta przyszłości i projektują quiz przyrodniczy. Nowe kompetencje zyskują także nauczyciele i liderzy świetlic, a placówki grant na zakup sprzętów np. zestawów robotów. Do tej pory 30 szkół i 19 Pracowni Orange przeprowadziło lekcje online w oparciu o przygotowane scenariusze.

Kolejnych 50 szkół i Pracowni bierze też udział w eko-warsztatach. Dzieci uczą się programowania w scratchu, obsługi narzędzi graficznych np. tworząc quiz lub przygotowują tematyczne plakaty w programie canva. W ten sposób rozwijają kompetencje cyfrowe, ale przy okazji poznają tematykę śladu węglowego, bioróżnorodności i ochrony ekosystemów, a także zmian klimatu. Scenariusze tych zajęć zostały przygotowane przez Fundację Orange we współpracy z Fundacją Girls Code Fun i są dostosowane dla różnych grup wiekowych.

Nowe przedmioty z odpadów

Wiele inicjatyw w nurcie less waste toczy się także w FabLab powered by Orange w Warszawie.

Cykl zajęć o upcyklingu, podczas których młodzież uczy się, na czym polega idea wymyślania i tworzenia nowych przedmiotów z odpadów. Upcykling, podobnie jak recykling, jest formą przetwarzania wtórnego. W jego wyniku powstają produkty o wyższej wartości niż surowce do niego użyte.  Na warsztatach uczestnicy dowiadują się, czym jest eko-design czy styl zero waste. Wykorzystując to, co aktualnie jest w domu (karton, butelki, materiały) i już nie jest przydatne, projektują i tworzą nowe przedmioty – domek dla zwierząt z kartonu, pokrowce na przybory szkolne, maski afrykańskie. Dzięki temu powstały piękne, ale i co najważniejsze użyteczne rzeczy. Z chwilą powrotu do zajęć stacjonarnych w FabLabie czeka mnóstwo surowca gotowego do dalszych twórczych prac.

narzędziaeko-produkty

Udostępnij: Jak łączyć naukę programowania z ekologią

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej