Odpowiedzialny biznes

Darmowe szkolenia dla nauczycieli. Z myślą o edukacji przyszłości

2 listopada 2020

Darmowe szkolenia dla nauczycieli. Z myślą o edukacji przyszłości

Edukacja wyrozumiała, skoncentrowana na celu i otwarta na innowacje. Taka jej wizja wybrzmiała na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra”, którą zorganizowała Fundacja Orange. Lekcje zdalne czy w murach szkoły – warto, żeby nauczycielki i nauczyciele podnosili cyfrowe kompetencje. Trwają zapisy na darmowe szkolenia „Lekcji:Enter” w całej Polsce.

Ten rok zapamiętamy jako przełomowy w wielu dziedzinach. W polskiej oświacie to skok na głęboką wodę nauczania zdalnego. Zatonie? Nauczy się pływać w świecie pełnym technologii? Czy może dotrze do bezpiecznego brzegu?

Temat poruszali eksperci na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutro”. Jej echo niesie się w środowisku edukacji, bo padło na niej wiele ważnych słów. Nie mogliście w niej uczestniczyć? W internecie nic nie ginie 😉 – nagranie dostępne jest na https://jutrowszkole.pl/

Z badań zdalnenauczanie.org zaprezentowanych na tym wydarzeniu wynika, że nauczyciele wyżej oceniają swoje cyfrowe kompetencje niż na początku nauki online. Jednocześnie wskazują na potrzebę doszkalania się. To może być pierwszy krok do myślenia o przyszłości edukacji i kompetencjach kadry szkolnej – nie tylko na czasy lekcji online, ale w ogóle.

Kiedyś się bałem i nie robiłem. Teraz się boję i robię.

(*- Tak mawia Pan Belfer Nauczyciel z Internetów o używaniu nowych technologii w edukacji 🙂 ). Wsparcie w nadganianiu technologii stanowić może projekt „Lekcja:Enter”, którego celem jest przeszkolenie 75 tys. nauczycieli w Polsce z wykorzystywania cyfrowych narzędzi i e-zasobów w prowadzeniu zajęć z uczniami. Powstał on jeszcze w 2019 roku, szkolenia są darmowe, toczą się w różnych regionach i online. To solidna dawka wiedzy potrzebnej nauczycielom i nauczycielkom w szkole, która chce odpowiadać na potrzeby młodych ludzi wychowanych w erze cyfrowej.

Jeśli więc jesteś nauczycielem/nauczycielką i:

  • chcesz czuć się swobodniej z technologiami, uczyć się nowych rzeczy, poznać możliwości na prowadzenie nowoczesnych lekcji;
  • nie chcesz „wykładać”, ale angażować młodych w zajęcia, bo wiesz już, że nabywają dziś wiedzę po prostu inaczej niż my kiedyś;
  • myślisz o tym, żeby zacząć stosować na lekcji quizy, webquesty, poznać portale, aplikacje edukacyjne, społeczności nauczycielskie online. Może chcesz zwiedzać z uczniami Luwr online, organizować wirtualne spotkania z mieszkańcami Wenezueli, a nawet tworzyć e-materiały do nauczania według własnych pomysłów;
  • dodatkowo – przydałaby ci się dawka wiedzy o tym, jak prowadzić lekcje w trybie hybrydowym i zdalnym…

To koniecznie zapisz się na szkolenia! Tutaj jest lista placówek, które realizują warsztaty i ich dane kontaktowe. Każda z nich otrzymała grant i pełne merytoryczne przygotowanie do prowadzenia szkoleń. I nie martw się, jeśli myślisz, że ledwo obsługujesz smartfon. Trenerzy „Lekcji:Enter” są przygotowani do pracy od podstaw. To może być pierwszy ważny krok do tworzenia szkoły przyszłości, która nie boi się technologii, ale czerpie z niej to, co najlepsze.

Projekt „Lekcja:Enter” realizuje ze środków unijnych nasza Fundacja Orange oraz Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytut Spraw Publicznych. To największy projekt edukacji cyfrowej dla szkół w Polsce.

Zobacz konferencję i przeczytaj artykuły

Potrzeba ciut więcej zachęty i inspiracji? Polecam retransmisję konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra.”, którą obejrzeć możecie w dowolnej chwili na https://jutrowszkole.pl/ lub na profilu Fundacji Orange na Facebooku.

Dodatkowo, przy okazji konferencji, wydaliśmy publikację pod tym samym tytułem, która składa się z krótkich artykułów napisanych przez ważne postaci świata edukacji w Polsce. Swoimi refleksjami o jej przyszłości, a także praktycznymi poradami na uważne wdrażanie technologii do nauczania podzielili się m.in. dr hab. prof. UWAM Jacek Pyżalski, Magdalena Kaszulanis, ze Związku Nauczycielstwa Polskiego, dr Tomasz Tokarz, Agnieszka Jankowiak- Maik znana jako „Babka od histy”, Dawid Łasiński „P@n Belfer – nauczyciel z internetów” i Konrad Ciesiołkiewicz z naszej Fundacji. Wszystkie artykuły dostępne są na stronie.

Choć warto kompetencje rozwijać po prostu dla siebie, nie dla nagród, to uroczyście ogłaszamy, że najbardziej innowacyjnych nauczycieli, którzy mądrze wykorzystują technologie w nauczaniu lub w sposób imponujący rozwinęli swoje cyfrowe kompetencje wyróżnimy wspólnie z Głosem Nauczycielskim w ramach kolejnej edycji konkursu „Nauczyciel Roku”.

Udostępnij: Darmowe szkolenia dla nauczycieli. Z myślą o edukacji przyszłości

Bezpieczeństwo

Trzeba walczyć w fałszywymi informacjami. Chodzi nie tylko o 5G

20 października 2020

Trzeba walczyć w fałszywymi informacjami. Chodzi nie tylko o 5G

Przeczytałem informację, że Polska razem z 14 innymi krajami UE napisała do Komisji Europejskiej, żeby Unia mocniej przeciwstawiła się rozpowszechnianiu fałszywych informacji związanych z siecią 5G. Sygnatariusze apelują też, by zwiększać świadomość obywateli na temat teorii spiskowych.

„Obserwujemy rosnącą aktywność ruchów anty-5G w całej Unii Europejskiej. Pragniemy podkreślić, że akty wandalizmu przeciwko infrastrukturze telekomunikacyjnej i eskalacja dezinformacji na temat pól elektromagnetycznych oraz 5G to nie tylko zagrożenie dla gospodarki dotkniętych tym państw członkowskich, ale też utrudnianie UE zrealizowania ambitnych celów dotyczących 5G – czytamy w liście, z którego treść cytuję za agencją PAP.

Pamiętaj o krytycznym myśleniu

Cieszę się, że powstają takie inicjatywy. Powinno być ich jak najwięcej. Ostatni przykład Kraśnika i wprowadzenia w błąd radnych był dla mnie zarazem groteskowy, jak i budujący. Z jednej strony miasto stało się w mediach bohaterem tygodnia, ale z drugiej – tej zdecydowanie ważniejszej – radni wysłuchali ekspertów i zmienili zdanie. Rzeczowa dyskusja o technologii zawsze jest dobra i potrzebna. To była lekcja dla wszystkich. Zwłaszcza krytycznego myślenia, którego deficyt, tak samo jak słuchania fachowców, odczuwamy coraz bardziej.

Fałszywe informacje są groźne

Nie chodzi o to, że koszula rzecznika bliższa ciału. Mam na myśli wszystkie wprowadzające w błąd informacje. We wrześniu przedstawiliśmy dane CERT Polska, które mnie zmroziły. Tylko w trakcie wakacji aż 40% ataków phishingowych wykrytych w sieci Orange Polska było realizowanych właśnie z użyciem fałszywych informacji. Codziennie pojawia się z nimi nawet kilkanaście.

– Fałszywe informacje są już problemem społecznym i niosą ze sobą konkretne zagrożenia dla każdego z nas. Coraz częściej sensacyjne wiadomości stają się narzędziem wyłudzania danych i pieniędzy. Mogą to być obietnice ogromnych zarobków na platformach kryptowalutowych pod warunkiem założenia konta i wpłaty pieniędzy, fałszywe konkursy i loterie bądź informacje o rzekomych porwaniach dzieci prowadzące do fałszywych formularzy logowania. Krzykliwe nagłówki zachęcają do kliknięcia w link, a stąd już tylko krok do utraconych wrażliwych danych – ostrzega Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.

Jeśli dalej uważacie, że nie jest to wielki problem polecam raport magazynu „Press”, który za zgodą wydawcy możecie zobaczyć poniżej. Proszę uważajcie codziennie. Fałszywie wiadomości nie tylko mogą Was wprowadzić w błąd, ale jak pokazał CERT, także drogo kosztować.

Udostępnij: Trzeba walczyć w fałszywymi informacjami. Chodzi nie tylko o 5G

Odpowiedzialny biznes

Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

29 września 2020

Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

Czego uczy polska szkoła? Czy technologia może zdemokratyzować dostęp do edukacji? Czego rodzice, nauczyciele i uczniowie nauczyli się z pandemicznych doświadczeń szkolnych i jak poradzili sobie z adaptacją do nowej sytuacji?
Na te i inne pytania odpowiada Jacek Królikowski, pedagog i prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem.

To pierwsza rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl.  Z naszymi gośćmi będziemy rozmawiać o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Zapraszamy.

 

 

 

Udostępnij: Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

Oferta

Darmowy pakiet 200 GB na naukę dla obecnych klientów Orange Flex

2 kwietnia 2020

Darmowy pakiet 200 GB na naukę dla obecnych klientów Orange Flex

Kiedy tydzień temu ruszyliśmy ze specjalną akcją pakietów 200 GB na naukę dla uczniów i ich rodziców, studentów oraz nauczycieli, w której można aktywować nawet 200 GB na dwa miesiące za złotówkę, dotyczyła ona tylko nowych klientów Orange Flex. Wtedy zapowiedzieliśmy, że podobne rozwiązanie przygotujemy także dla obecnych klientów. Jesteśmy gotowi i od dzisiaj proponujemy im darmowy pakiet 200 GB na naukę do wykorzystania w smartfonie, tablecie czy komputerze.

Zgłoś się po darmowe 200 GB

Żeby otrzymać pakiet nie trzeba korzystać kodu EDUFLEX, jak robili to nowi klienci Orange Flex. Wystarczy, że do 13 kwietnia wyślecie zgłoszenie na adres e-mail: eduflex@orange.com W ciągu 72 godzin rozpatrzymy Twoje zgłoszenie. Jeśli weryfikacja będzie pozytywna, aktywujemy na Twoim koncie pakiet 200 GB i poinformujemy o tym SMS-em. Na wykorzystanie 200 GB będziecie mieli 60 dni od momentu aktywacji.

Zgłoszenie powinno zawierać:

1. Twoje imię i nazwisko,

2. Twój numer telefonu w Orange Flex,

3. Nazwę oraz adres szkoły lub uczelni, w której uczysz się / pracujesz / uczy się Twoje dziecko,

4. Dokument potwierdzający, że jesteś uprawniony do skorzystania z oferty (np. legitymacja lub zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły, legitymacja służbowa lub potwierdzenie zatrudnienia). Jeżeli załączasz zdjęcie lub skan dokumentu i zawiera on więcej danych niż podane w pkt 1-4, to prosimy o ich zasłonięcie.

Dlaczego warto być w Orange Flex

Orange Flex jest wyjątkową usługą komórkową, w pełni cyfrową i bezpieczną. Wszystko odbywa się poprzez intuicyjną aplikację bez wychodzenia z domu, co jest szczególnie istotne w czasie trwania pandemii. Co istotne w Orange Flex nie ma długoterminowych umów.

Regulamin akcji dla uczniów i ich rodziców, studentów, doktorantów oraz nauczycieli jest dostępny w aplikacji oraz na stronie flex.orange.pl

Udostępnij: Darmowy pakiet 200 GB na naukę dla obecnych klientów Orange Flex

Odpowiedzialny biznes

Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

5 września 2019

Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

Właśnie rozpoczęliśmy duży projekt Lekcja:Enter, w ramach którego 75 000 nauczycieli z całej Polski podniesie swoje kompetencje cyfrowe. Przy tej okazji spotkaliśmy się z osobą, która zjadła zęby na wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań w szkole. Specjalnie dla Was rozmowa z Oktawią Gorzeńską, dyrektorem ZSO 8 w Gdyni, pierwszej Microsoft Flagship School w Europie Centralnej.

 

BK: Często słyszymy o innowacji. Czym konkretnie jest ona w szkole?

OG: Kiedy mówimy o innowacji, przede wszystkim musimy spojrzeć na szkołę całościowo. Zobaczyć, jak możemy zmienić w niej kulturę pracy. W innowacyjnej szkole ludzie mają przestrzeń do podejmowania inicjatyw, maja prawo do błędu. Stawiamy na współpracę, a nie na rywalizację. Kluczowe jest to, by dyrektor jako lider wzmacniał ludzi, dawał im twórczą przestrzeń. W szkole wszystko zaczyna się od zespołu nauczycieli. Jeżeli oni są wzmocnieni i mają kompetencje, to w dobry sposób pracują z młodymi ludźmi.

Mówi Pani jak rasowy menedżer z dobrze zarządzanej firmy.

Raczej jak dobry przywódca. Nasza szkoła jest systemowa, duża, po przejściu trudnej transformacji: byliśmy gimnazjum, potem przekształciliśmy się w liceum, teraz będziemy zespołem szkół łączącym podstawówkę i liceum. A wszystko to w krótkim czasie. Takie doświadczenia pokazują, że wszystko jest możliwe, jeśli ma się dar i chęć włączania ludzi. Czasem trzeba usiąść przy stole i w otwartej dyskusji zdjąć z siebie dyrektorską rolę.

Ma Pani trudne zadanie – częste zmiany w wielkiej szkole, a cały kontekst wymusza na Pani trudne decyzje. Mimo to, przez cały czas, gdy rozmawiamy o szkole – jest Pani uśmiechnięta.

Edukacja to moja pasja. Jestem blogerką edukacyjną i współnicjatorką ruchu #wiosnaedukacji na rzecz zmiany edukacyjnej. Edukacja to największa część mojego życia. Wynika to zresztą z moich trudnych doświadczeń w szkole. Gdy byłam dzieckiem, szkoła była dość siermiężna. Pamiętam wpatrywanie się w okno w klasie starej, pruskiej szkoły w jednym z wielkopolskich miasteczek – i pragnienie, by wyjść poza ciasne i duszne mury szkoły. Motywacją były także złe doświadczenia szkolne mojego syna – stąd pasja, by zmieniać szkołę i pociągać do tego ludzi.

W Fundacji Orange czasem marzymy, żeby wszyscy nauczyciele mieli takie podejście! A nasze główne zadanie to praca z technologiami w edukacji. Jak Pani widzi ich rolę? Jak je dobrze i mądrze wprowadzać do szkoły?

Technologia jest bardzo ważna, ale jest tylko narzędziem. Czymś, co powinno nam towarzyszyć. W naszej szkole jest jej dużo, ale powinna być niewidoczna. Ważne, żeby cyfrowa szkoła miała ludzką twarz. Człowiek jest najważniejszy, a technologia wspiera procesy edukacyjne, sieciowanie, otwiera okno na świat, pomaga w organizacji pracy. Czy wspiera komunikację, która zazwyczaj w szkołach szwankuje. Np. dzięki skype’owi w klasie możemy zaprosić eksperta z dowolnego zakątka świata. Dla przykładu: po lekcji o wulkanach, można zabrać uczniów na wycieczkę na wulkan na San Salvadorze, którą prowadzi ekspert (można go znaleźć na platformie Microsoft Education), a po lekcji o rafie koralowej połączyć się z Australijczykiem, który jest specjalistą od takich ekosystemów i odpowiada na wszystkie pytania uczniów z tego tematu. Możemy przeprowadzić „mystery Skype”, gdzie uczniowie zgadują, z kim mają do czynienia, świetnie się przy tym bawiąc i… tworząc strategię zadawania pytań.

Reasumując, nie wyobrażam sobie szkoły bez technologii, ale należy stosować ją z głową, a najważniejsza jest celowość działań.

Skoro już mówimy o lekcjach: jak rozpoczęliście zajęcia w tym roku?

Miałam osiem rozpoczęć roku szkolnego. Nie żartuję! Wystartowaliśmy ze szkołą w nowej lokalizacji, z wielką społecznością ponad 1200 uczniów i 105 nauczycieli. Założyliśmy, że chcemy zbudować dobrą atmosferę na cały rok. Wyświechtane hasło „witaj szkoło” poszło precz i zaczęliśmy, mówiąc „cieszymy się, że jesteś z nami”.

My z kolei ruszyliśmy z ogólnopolskim projektem Lekcja:Enter. Jak widzi Pani wartość takich działań?

To bardzo potrzebny projekt. Śledzę informacje o nim od początku, wczytałam się w założenia. Myślę, że spaja i łączy wiele ważnych aspektów: po pierwsze, pokazuje możliwości sieci i zasobów cyfrowych, wskazuje,  jak nauczyciel może poruszać się w cyfrowym świecie i radzić sobie w nim. Po drugie, powoduje, że nauczyciel staje się twórcą. Zabójstwem edukacji jest powtarzanie po innych, odtwórcze nauczanie. Sytuacja, w której nauczyciel sam może tworzyć sytuację w klasie w autorski sposób to po prostu petarda!

Dziękuję za miłe słowa i rozmowę!

Oktawia Gorzeńska, dyrektor ZSO 8 w Gdyni

Przeczytaj także: To, co wymyśliłem, ma sens, mimo, że jest trochę szalone – rozmowa z Piotrem, który skonstruował profesjonalne organy z rur PCV.
Premiera polskiej wersji międzynarodowej aplikacji – rozmowa z prof. Lechem Mankiewiczem z wydziału Fizyki Teoretycznej PAN

 

Lekcja:Enter to największy obecnie projekt edukacji cyfrowej w Polsce skierowany do szkół. Przez cztery lata udzielimy wsparcia około 100 placówkom edukacyjnym na szkolenia dla nauczycieli z lepszego wykorzystywania nowych technologii i e-zasobów w edukacji dzieci i młodzieży. Dostaną od nas wsparcie finansowe oraz merytorycznie, aby móc jak najlepiej przygotować szkolenia dla pedagogów w swoim regionie. Projekt finansowany ze środków UE prowadzimy wspólnie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych. Więcej informacji znajdziecie pod adresem: https://fundacja.orange.pl/nasze-programy/lekcjaenter oraz w informacji prasowej. 

Infografika - projekt Lekcja:Enter

Udostępnij: Cyfrowa szkoła z ludzką twarzą

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej