Odpowiedzialny biznes

Nowy rok szkolny z Fundacją Orange

8 września 2022

Nowy rok szkolny z Fundacją Orange

Z nowym rokiem szkolnym startują nowe edycje projektów Fundacji Orange. 320 kolejnych placówek będzie razem z nami uczyć dzieci zdrowych nawyków cyfrowych i podstaw programowania. Przeszkolimy kolejne nauczycielki i nauczycieli z cyfrowych kompetencji, a w FabLabie rozwiniemy ich kreatywność. Co jeszcze mamy dla szkół (i nie tylko)?

Na starcie nowego roku szkolnego w oświacie wrze od dyskusji m.in. wokół podwyżek dla nauczycieli, przeludnienia w klasach, mądrego zaopiekowania się uczniami i uczennicami z Ukrainy. Mimo wszystko w Fundacji Orange mamy nadzieję, że będzie to w miarę spokojny rok dla edukacji i staramy się „robić swoje”.

Edukacja medialna od najmłodszych lat

320 kolejnych szkół podejmie z nami współpracę w naszych programach MegaMisja i #SuperKoderzy. 20% z nich pochodzi z terenów w sposób szczególny zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym.

Ten pierwszy to nauka zdrowych nawyków cyfrowych dla kas 1-3. Warsztaty, zabawy, praca kreatywna i zaproszenie dzieci do refleksji o tym, czy wszystko, co w internecie, to prawda, jak dbać o swoją prywatność, czym jest zaufanie, czym różni się fakt od opinii, reklama od informacji. Słowem: podstawy edukacji medialnej, które powinny znać dzieciaki jeszcze zanim sięgną po smartfony i social media. Do MegaMisji dołączą nie tylko szkoły, ale i 10 świetlic środowiskowych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. W sumie w programie jest już ponad 38000 dzieci z 1420 szkół i 20 świetlic.

#SuperKoderzy to ciekawe lekcje w klasach 4-8 urozmaicone o tworzenie animacji, reportaży dźwiękowych, komponowanie i granie na owocach, konstruowanie i programowanie robotów czy stawianie pierwszych stron www. Nauczycielki i nauczyciele ze szkół, które zakwalifikowały się do tej edycji, odbyli w sierpniu szkolenia, które przygotowały ich do prowadzenia zajęć. Łącznie na pokładzie #SuperKoderów mamy już 18000 dzieci z 910 szkół.

Wybrane placówki zaprosimy też na kreatywne warsztaty w FabLab powered by Orange w Warszawie, aby i uczniowie i nauczyciele mogli na trochę oderwać się od ławek i rozwijać swoją kreatywność w nowoczesnym rzemiośle, majsterkowaniu, druku 3d i nie tylko.

Edukacja dla nauczycieli

Nowy rok szkolny to również świetna okazja na podniesienie kompetencji przez nauczycielki i nauczycieli. I wciąż mogą dołączyć do ponad 50 tysięcy osób, które już wzięły udział w Lekcji:Enter! Informacje o projekcie możecie znaleźć na stronie Lekcji:Enter.

Dla nauczycieli organizować będziemy konferecje i webinary. Polecamy zapis pierwszego z nich organizowanego w ramach programu Lekcja:Enter: „10 kroków do aktywnej szkoły z TIK”, który kilka dni temu odbył się na kanale Facebook projektu

W tym roku szkolnym wyłonimy także  Nauczyciela (lub Nauczycielkę) Jutr@. Jeszcze do 9 września można zgłaszać kandydatury do 2 edycji konkursu dla nauczycieli, którzy starają się zrozumieć cyfrowy świat młodych. [link] Prowadzimy go wspólnie z Głosem Nauczycielskim.

Gotowe scenariusze lekcji

Wszystkie szkoły w Polsce, także te, które nie zakwalifikowały się do naszych programów, mogą skorzystać z naszych materiałów edukacyjnych. Mamy mnóstwo darmowych scenariuszy zajęć przygotowanych przez ekspertów dla nauczycieli i edukatorów

Telefon zaufania dla dzieci z Ukrainy

Konsultantki telefonu zaufania 116 111 w lipcu i sierpniu odebrały już ok. 500 połączeń od dzieci z Ukrainy przebywających w Polsce z powodu wojny. Linię prowadzoną przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę w języku ukraińskim i rosyjskim lada moment będziemy promować w szkołach. Zależy nam, żeby każdy pedagog i każdy nauczyciel wiedział, że jest opcja wsparcia dla młodych ludzi przeżywających trudności.

Udostępnij: Nowy rok szkolny z Fundacją Orange

Mediateka

Nauczyciel Jutr@ – Fundacja Orange zaprasza nauczycielki i nauczycieli do zgłaszania się do konkursu

16 sierpnia 2022


Odpowiedzialny biznes

Pierwsze rozmowy w telefonie zaufania dla dzieci z Ukrainy

6 lipca 2022

Pierwsze rozmowy w telefonie zaufania dla dzieci z Ukrainy

Od 27 czerwca działają dyżury w języku ukraińskim i rosyjskim w telefonie zaufania 116 111. To wsparcie, z którego korzystać mogą dzieci i młodzież z Ukrainy przebywające w Polsce. Co wiemy po pierwszym tygodniu doświadczeń, co jeszcze przed nami i jak możecie pomóc nam w tej inicjatywie?

Dla dzieci z Ukrainy pozostających w Polsce

Szacuje się, że w Polsce pozostaje około pół miliona dzieci z Ukrainy, które przybyły tu po 24 lutego. Często są na bieżąco z wydarzeniami w ich kraju i w kontakcie z tymi, którzy tam zostali, poprzez komunikatory, telefony. Wielu młodym ludziom towarzyszy niepewność, lęk, tęsknota, poczucie straty i inne emocje. Wiele z nich przeżywa bunt, że musi tu być, a jeszcze inni boją się o przyszłość. Wszystko to rzutuje na ich samopoczucie i relacje z innymi.

Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wspólnie z naszą Fundacją Orange uruchomiły dyżury w języku ukraińskim i rosyjskim w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Prowadzą je psycholożki z Ukrainy od poniedziałku do piątku od 14:00 do 18:00. Do tej roli zostały profesjonalnie przygotowane. Telefon jest darmowy i anonimowy. O smutkach, obawach,  o nadziejach i o wszystkim, co dla nich ważne, dzieci mogą porozmawiać w swoim ojczystym języku. Bardzo nam na tym zależało.

Pierwszy tydzień dyżuru

W Polsce 116 111 działa od 2008 roku. W 2022 (od stycznia do maja) odebrał ponad 25 tys. połączeń, odpisał na 4 tys. wiadomości i ponad 400 razy interweniował w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia dziecka. Orange wspiera inicjatywę niemal od samego początku jej działania, także od strony technologicznej. Postanowiliśmy połączyć siły także teraz, aby wspierać dzieci z Ukrainy.

Już pierwszego dnia działania dyżuru konsultantki z Ukrainy odebrały 20 telefonów, a w pierwszym tygodniu odbyło się łącznie 96 rozmów. – mówi Monika Orkan-Łęcka, pedagożka, konsultantka telefonu 116 111.Pojawiły się tematy tęsknoty, relacji rówieśniczych i relacji z rodzicami – także w kontekście powrotu do kraju. Mogę powiedzieć, że dzieci w tym czasie testowały, jak działa taki telefon i do czego służy. Były ciekawe i sprawdzały, czy mogą zaufać. Podobnie działo się po otwarciu polskiej linii 116 111 ponad 13 lat temu. To dobry punkt startowy i nadal powinniśmy zadbać, by dotrzeć z informacją o telefonie bezpośrednio do dzieci z Ukrainy – dodaje ekspertka. 

Jak Ty możesz pomóc?

Mamy świadomość, że dla wielu młodych ludzi korzystanie z tego rodzaju wsparcia może być wstydliwe lub po prostu zupełnie nowe. Jeśli znacie w swoim otoczeniu osoby z Ukrainy, przekażcie im informację o możliwości skorzystania z telefonu zaufania za darmo i anonimowo. Powiedzcie, że to OK mieć z czymś trudność i to OK szukać i korzystać z pomocy, szczególnie w tych czasach.

Każdy, kto zadzwoni pod 116 111, może kontynuować połączenie w języku polskim, ukraińskim lub rosyjskim. Na ukraiński została też przetłumaczona strona 116111.pl (wersja UA) ,  z której można wysyłać wiadomości do konsultantek. Więcej informacji w języku ukraińskim jest też na stronie Fundacji Orange.

Jednocześnie dla dzieci pozostających w Ukrainie działa tamtejszy telefon 116 111 prowadzony przez lokalną organizację.

Z jakimi tematami dzwonić?

– Każdy problem, z którym dziecko dzwoni, jest ważny. My nie jesteśmy telefonem wyłącznie kryzysowym czy interwencyjnym. Ten telefon jest dla dzieci. Z czym do nas zadzwonisz, z tym cię przyjmiemy! – dodaje Monika Orkan- Łęcka  Nie zawsze ta rozmowa prowadzi do rozwiązań w „dorosłym” rozumieniu tego słowa. Jeśli dziecko jest na to gotowe, to wspólnie zastanawiamy się nad rozwiązanymi, szukając zasobów w nim samym i w jego środowisku. Oczywiście to wszystko w poszanowaniu dziecka i dawaniu mu przestrzeni na decyzje. Rozmowa w 116 111 ma służyć temu, żeby odciążyć dzieci na „tu i teraz”, pomóc im zrzucić emocje, doświadczyć bezpiecznego wsparcia dorosłego, który nie ocenia, a akceptuje i poszerza perspektywę patrzenia na problem.

13 lat doświadczeń

Na koniec chcę wyrazić nasz wielki szacunek do zespołu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, który zebrał siły i zasoby na to, żeby zorganizować dyżury 116 111 dla dzieci i młodzieży z Ukrainy. To wymagało zmian technologicznych, zrekrutowania i przeszkolenia psycholożek z Ukrainy do standardów 116stki, zapewnienia tłumaczeń, organizacji ich pracy i superwizji zespołu u-konsultantek. Stoi za tym ogromna praca i atencja wielu osób. A przede wszystkim piękna wiara w tę inicjatywę.

Wierzę i ja, i my wszyscy w Fundacji Orange zaangażowani w ten projekt. I mamy też nadzieję, że koszmar wojny wkrótce się skończy.

Udostępnij: Pierwsze rozmowy w telefonie zaufania dla dzieci z Ukrainy

Informacje prasowe

Fundacja Orange powołała Radę Programową

13 czerwca 2022

Fundacja Orange powołała Radę Programową

Fundacja Orange powołała Radę Programową, w skład której wchodzą ekspertki i eksperci ds. edukacji, rozwoju kompetencji cyfrowych, działań lokalnych i wyrównywania szans społecznych. Rolą Rady jest doradztwo i wsparcie merytoryczne Fundacji, która konsultować będzie z nią strategiczne kierunki swoich działań.

 W skład nowo powołanej Rady Programowej Fundacji Orange wchodzą osoby o uznanym autorytecie i osiągnięciach w dziedzinach zgodnych z misją Fundacji. To przedstawicielki i przedstawiciele świata edukacji, pedagogiki, ekspertki i eksperci w obszarze rozwoju cyfrowych kompetencji i przeciwdziałania wykluczeniu, badacze/czki, naukowcy/czynie, trenerzy/rki i nauczyciele/lki.

Zadaniem Rady jest doradztwo i konsultowanie kierunków programowych, celów, misji i pól rozwoju Fundacji Orange.

 Jesteśmy już dojrzałą organizacją z ugruntowaną misją i kierunkiem działań. Chcemy się inspirować, doskonalić i mieć jak najszerszy ogląd na rzeczywistość wokół nas. Ta zmienia się w szalonym tempie i staje się coraz bardziej skomplikowana. Dlatego istotna staje się wymiana myśli w gronie osób, którym bliski jest temat społecznego rozwoju przy wykorzystaniu nowoczesnych możliwości, ale patrzą na niego z różnych perspektyw. Chcemy dać pole do takiej wymiany, aby kształtować lepszą edukację. mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Rada Programowa Fundacji Orange

  • Magdalena Bigaj – medioznawczyni, edukatorka i działaczka społeczna. Specjalizuje się w temacie cyfrowego obywatelstwa, higieny cyfrowej i wpływie technologii na ludzi. Współautorka badań, publikacji naukowych i autorka bloga cyfrowiimigranci.pl.
  • dr Anna Buchner – socjolożka i antropolożka, członkini Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN, realizatorka projektów badawczych i autorka wielu raportów.
  • Zyta Czechowska – Nauczyciel Roku 2019. Współautorka książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”. Dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli specjalni.pl, terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej, zaangażowana w wiele inicjatyw edukacji cyfrowej.
  • Grażyna Gajewska – dr hab. prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Instytutu Pedagogiki, kierownik Zakładu Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny. Autorka publikacji i projektów badawczych – naukowych i metodycznych.
  • Oktawia Gorzeńska – autorka książki „Projekt zmiana – od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole – warsztatownik”. Absolwentka Leadership Academy for Poland, założycielka dwóch szkół w Gdyni, liderka zmian w polskim szkolnictwie, wspierająca szkoły i ich kadry.
  • Jan Herbst – socjolog, autor książek i artykułów nt. kapitału społecznego, nierówności społecznych i przestrzennych, współautor raportu o wykluczeniu społeczno-cyfrowym. Ekspert i dyrektor ds. badań w Fundacji “Stocznia”. Laureat nagrody im. F. Znanieckiego.
  • Anna Mierzyńska – analityczka dezinformacji w sieci oraz funkcjonowania polityki i marketingu sektora publicznego. Specjalistka ds. mediów społecznościowych i komunikacji społecznej, dziennikarka.
  • Joanna Mikusek-Przystajko – pedagożka i nauczycielka etyki w Społecznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kudowie-Zdroju, animatorka społeczno-kulturalna, psychoterapeutka uzależnień w trakcie certyfikacji. Laureatka tytułu Nauczyciel Jutr@ 2021.
  • Jacek Pyżalski – dr hab. prof. na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Specjalista Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Pomysłodawca, kierownik i wykonawca projektów badawczych, w tym prestiżowych projektów międzynarodowych.
  • Łukasz Szczepańczyk – związany z sektorem pozarządowym, koordynator i trener projektów rozwoju kompetencji społecznych i cyfrowych – skierowanych głównie do młodzieży i seniorów, lider Stowarzyszenia Inkubator Kreatywności Społecznej w Stoczku Łukowskim.
  • Kamil Śliwowski – trener kompetencji cyfrowych i kompetencji przyszłości, specjalizuje się w wykorzystaniu technologii w edukacji, prawie autorskim, Creative Commons oraz ochronie prywatności, związany z wieloma organizacjami pozarządowymi. Autor na otwartezasoby.pl

Członkinie i członkowie swoją funkcję pełnią honorowo i wybierani są na dwuletnią kadencję z możliwością jej przedłużenia. – Jestem zaszczycony, że wszystkie osoby, do których adresowaliśmy nasze zaproszenie do Rady Programowej, z entuzjazmem je przyjęły – dodaje Konrad Ciesiołkiewicz.

Programy i działalność Fundacji Orange

Fundacja Orange działa od 2005 roku i zajmuje się nowoczesną edukacją. Prowadzi autorskie programy edukacyjne dla szkół – MegaMisja czyli nauka zdrowych nawyków cyfrowych w klasach 1-3, #SuperKoderzy – podstawy programowania dla klas 4-8. Wspiera nauczycieli i nauczycielki w rozwoju nowoczesnych kompetencji, m.in. w jednym z największych programów dydaktyki cyfrowej Lekcja:Enter realizowanym ze środków unijnych, w ramach którego z darmowych kursów skorzystało już ponad 50 tys. osób.  Fundacja założyła 100 Pracowni Orange – multimedialnych świetlic, w których mieszkańcy małych miast i wsi mogą rozwijać cyfrowe kompetencje. Współprowadzi FabLab powered by Orange w Warszawie i Gdańsku – przestrzenie nowoczesnego rzemiosła, w których osoby zagrożone wykluczeniem korzystać mogą z kursów i warsztatów. Jest inicjatorem nagrody Nauczyciel Jutr@. Prowadzi badania, wydaje publikacje i poradniki nt. dezinformacji czy nadużywania ekranów.

W ostatnim czasie włączyła się w działania na rzecz osób z Ukrainy wspierając m.in. otwarcie szkoły online w języku ukraińskim, darmowych  kursów języka polskiego dla uchodźców i organizacji zajęć dla prawie 200 dzieci uchodźców przebywających w ośrodku szkoleniowym Orange w Serocku.

Za swoją działalność była wielokrotnie nagradzana. Tylko w 2022 roku otrzymała wyróżnienie na Gali Nagród im.Janusza Korczaka i tytuł Dobroczyńcy Roku w kategorii związanej z edukacją. Jest jedną z największych fundacji korporacyjnych w Polsce i jedną z 17 Fundacji Orange działających na świecie.

Mediateka

Udostępnij: Fundacja Orange powołała Radę Programową

Mediateka

Fundacja Orange powołała Radę Programową

13 czerwca 2022

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej