Odpowiedzialny biznes

Więcej niż nauka programowania

12 maja 2022

Więcej niż nauka programowania

To już ostatnie dni, kiedy szkoły mogą zgłaszać się do bezpłatnych programów edukacyjnych: MegaMisja dla klas 1-3, #SuperKoderzy dla klas 4-8. Tutaj uczniowie mają przestrzeń na współpracę, refleksję, naukę zdrowych nawyków cyfrowych i podstaw programowania, a nauczyciele rozwijają swoje kompetencje.

Tylko do 16 maja do g. 17.00 szkoły mogą zgłaszać się do naszych darmowych programów edukacyjnych. Przyjmiemy 320 placówek, z którymi od września zaczniemy współpracę, aby wspólnie z nauczycielami prowadzić cykl zajęć podejmujących istotne zagadnienia w świecie, w którym rozwój technologii pędzi i ciągle przyspiesza, a edukacja potrzebuje partnerskiego podejścia do dzieci.

#SuperKoderzy

Lekcje przyrody, na których dzieciaki tworzą stacje pogodowe. Lekcje muzyki z komponowaniem i graniem muzyki na…owocach. Składanie i programowanie robotów, tworzenie pierwszych animacji i stron www – takie rzeczy dzieją się na lekcjach w tych szkołach, które dołączyły do naszego programu.

Jest już z nami 770 pacówek, w zajęciach brało udział 16 000 dzieci, a przeszkoliliśmy ponad 1500 nauczycieli. Bo właśnie.. nauczyciele nie muszą być tu ekspertami i czy nawet fascynatami technologii. Przygotowujemy ich do prowadzenia zajęć, szkolimy, dajemy wsparcie i jesteśmy w kontakcie przez cały rok szkolny. Wielu z nich ceni sobie to, że ich uczniowie są na lekcjach zaciekawieni, że udaje im się prowadzić nowoczesne zajęcia, a także że oni sami zyskują  w oczach młodzieży. Bo nauczyciel, który wchodzi w świat młodych ludzi w to, co ich otacza, czym żyją – staje się po prostu bardziej atrakcyjny.

Zobaczcie, co mówi o #SuperKoderach nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Jarantowicach:

Niesamowite jest dla mnie to, że 10-latki programują roboty! Może nie umieją jeszcze przeprowadzać operacji neurochirurgicznych, ale i tak jest to coś naprawdę wyjątkowego.

Technologie – konstruktywnie

Warto i trzeba mówić o zagrożeniach związanych z rozwojem technologii, ale na koniec dnia pozostaje pytanie: to jak pokazać dzieciom alternatywę? Jak zaangażować je w robienie czegoś pozytywnego, konstruktywnego i wartościowego przy użyciu technologii? Bo przecież świata bez nich już nie będzie.I oto wchodzą #SuperKoderzy (chętnie dopisałabym: „cali na biało” ;)). Bo dodatkowo:  

  • szkoły doposażamy w niezbędne pomoce – np.zestawy robotów,
  • nauczycielki i nauczyciele mogą wybrać jedną z 13 ścieżek tematycznych dopasowanych do danego przedmiotu,
  • w tym do nauczania klas integracyjnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W #SuperKoderach pracujemy głownie na Scratchu, co pozwala dzieciom szybko zobaczyć efekt ich pracy i lepiej uczyć się na potknięciach, wyciągać wnioski, uczyć logicznego myślenia i planowania. Nie bez znaczenia jest fakt, że zaczynają rozumieć, czym jest algorytm i że to, co spotykają w sieci, aplikacje, których używają, są oparte właśnie na algorytmach. To ważny „kamyczek” do wychowania świadomych użytkowników internetu i social mediów. Dodatkowo, w świecie, który zmierza w kierunku low-code/no-code, Scratch, który z jednej strony uczy myślenia programistycznego (bo musisz dać tę instrukcję „komputerowi”), ale z drugiej strony nie wymaga wpisywania kodu ręcznie na klawiaturze, jest naprawdę super aktualny.

Nasze programy są po to, żeby rozwijać cyfrowe kompetencje dzieci i nauczycieli – przez działanie, doświadczanie, wyciąganie wniosków. To nie jest tylko kwestia technicznych umiejętności, ale budowania pewnych postaw wobec technologii: umiaru, rozwagi i odpowiedzialności. Takie kompetencje przydają się nie tylko w obyciu z cyfrowymi gadżetami, ale i w codziennych relacjach – czy w sieci czy poza nią.

Jak się zgłosić?

Jak już pisałam, szkołom zostało kilka dni. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie Fundacji Orange. Koniecznie zaproście szkoły swoich dzieci.  Szczególnie zależy nam na placówkach z małych miast i wsi, z terenów najbardziej zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym.

Część scenariuszy w #SuperKoderach tłumaczymy też na język ukraiński, w czym wspiera nas nasz Zespół Ekspercki ds. Integracji Społecznej, w skład którego wchodzą edukatorki z Ukrainy

Szukacie też propozycji na cyfrową edukację dla klas 1-3? Poznajcie MegaMisję w jednym z moich ostatnich wpisów na blogu.

Udostępnij: Więcej niż nauka programowania

Odpowiedzialny biznes

Nagroda im. Janusza Korczaka

11 maja 2022

Nagroda im. Janusza Korczaka

Fundacja Orange otrzymała wyróżnienie na Gali Nagrody im.Janusza Korczaka za wieloletnie działania na rzecz edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży oraz wsparcie nauczycieli. Jesteśmy dumni i poruszeni, że znaleźliśmy się w gronie osób i instytucji, którym bliska jest pedagogika Korczaka. Gratulujemy wszystkim laureatom.

10 maja na Gali Nagrody im.Janusza Korczaka Fundacja Orange otrzymała wyróżnienie w kategorii „Placówki edukacyjne, organizacje i instytucje” – za działania na rzecz edukacji cyfrowej dzieci, młodzieży i wspierania nauczycieli i nauczycielek. Przyznała je Kapituła Konkursowa pod przewodnictwem prof. Barbary Smolińskiej-Theiss – pedagog społecznej i znawczyni filozofii korczakowskiej. Inicjatywę prowadzi Uczelnia Korczaka, aby uhonorować osoby i instytucje, liderów mądrej, otwartej i nowoczesnej edukacji, którzy stosują filozofię pedagogiczną „Starego Doktora” w praktyce.

Nagroda przyznawana jest w trzech kategoriach: dla placówek edukacyjnych, NGOsów i instytucji; dla lokalnych liderów edukacji; dla osób publicznych – propagatorów dziedzictwa Korczaka. Wśród laureatów znaleźli się m.in. Siostra Małgorzata Chmielewska, pani Wanda Traczyk-Stawska i pani dr Krystyna Starczewska, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę czy Młodzieżowy Strajk Klimatyczny.  

Symboliczne wyróżnienie

Cała Gala obfitowała w piękne wzruszenia, bo było na niej grono ludzi, którym bliskie są nauki Janusza Korczaka, którzy wierzą w siłę edukacji i uważności na potrzeby dzieci i młodzieży. Znaleźć się w gronie ponad 70 nominowanych już było dla nas pięknym docenieniem. A otrzymanie wyróżnienia spowodowało wielką wdzięczność.

Tym bardziej, że słowa Korczaka motywują nas do codziennej pracy. Chcemy edukacji, w której dziecko nie jest „nauczane”, ale ma wpływ, sprawstwo i uznanie dla swoich kompetencji. To dla nas kluczowy wyznacznik w opracowaniu naszych programów, materiałów, scenariuszy i w tym, jak podchodzimy do edukacji. MegaMisja to program dla klas 1-3, który uczy zdrowych nawyków cyfrowych. #SuperKoderzy to pomysł na lekcje w klasach 1-3 z elementami programowania, Lekcja:Enter przygotowuje nauczycieli w całej Polsce do prowadzenia nowoczesnych zajęć z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi. Pracownie Orange i FabLaby powered by Orange to miejsca rozwoju cyfrowych umiejętności, ale też kreatywności i innowacyjności. W prowadzeniu tych programów współpracujemy z nauczycielami, liderami, organizacjami społecznymi – nie sposób wszystkich dziś wymienić, ale i dla nich gorące podziękowania za zaufanie, za bycie z nami i wsparcie w naszej misji.

Korczak nam bliski

Janusz Korczak był pedagogiem, pisarzem, publicystą i działaczem społecznym. Zmarł w 1942 roku w Treblince. „Doktor umieścił dziecko w centrum uwagi, był prekursorem praw dziecka i wielkim innowatorem edukacji i wychowania. Chcemy, by Nagroda „Janusz Korczak XXI wieku” wyróżniała nauczycieli, wychowawców, liderów edukacji, organizacje i instytucje, które w codziennej pracy kierują się pojmowaną w korczakowski sposób miłością do dziecka” – mówi prof. dr hab. Mirosław Grewiński, rektor Uczelni Korczaka – inicjatora Nagrody.

„Nie wolno zostawiać świata takim, jaki jest” – mawiał Korczak. Zostawiam Was z tymi słowami, bo w tych trudnych czasach kryzysu humanitarnego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę nabierają jeszcze większego znaczenia.

Udostępnij: Nagroda im. Janusza Korczaka

Odpowiedzialny biznes

Dzieci a dezinformacja

28 kwietnia 2022

Dzieci a dezinformacja

Skala dezinformacji w internecie zwiększyła się od czasu napaści Rosji na Ukrainę. Dziś to fake newsy, trolle, deepfake, manipulacje, a przyszłość pewnie przyniesie nowe jej formy. Ochrona przed tym zjawiskiem to nie tylko kwestia znajomości tych „sztuczek”, ale też umiejętności krytycznego myślenia. Warto wspierać je od najmłodszych lat np. biorąc udział w programie MegaMisja, do którego mogą zgłaszać się szkoły.

Jak pisze Anna Mierzyńska w wydanym przez naszą Fundację poradniku „Dezinformacja. Jak się przed nią chronić?”: edukacja to jeden z najważniejszych elementów informacyjnej tarczy ochronnej. Taka edukacja to nie tylko nauka rozpoznawania dezinformacji w sieci czy podstaw fact-checkingu, ale też nauka krytycznego myślenia, refleksji, czy wyciągania wniosków.

Ze starszymi dziećmi można rozmawiać już o metodach prowadzenia poszukiwań, o tym, jak rozpoznać fake newsa, konto trolla, jakie możliwości daje deepfake, jak nasze emocje i szybkie reakcje są sygnałem ostrzegawczym.

Ale czy jest sposób na to, aby już najmłodsze dzieci w klasach 1-3 przygotować i uodparniać na dezinformację? Jak tworzyć tę tarczę ochronną i nie robić… nudnych wykładów? Dzieci w tym wieku chcą się bawić, spontanicznie odkrywać świat, działać w grupie.

Może zatem tak?:

„Zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy w detektywów. Uczniowie pozbierali schowane w sali lekcyjnej puzzle i ułożyli z nich ilustrację, odszyfrowując z niej dwa zapisane słowa: PRAWDA i FAŁSZ. Hasła te były bazą do rozmowy o odróżnianiu informacji wiarygodnych od niewiarygodnych. Zagraliśmy też w grę, od której później bolały nas brzuchy (rzecz jasna ze śmiechu): dzieci podawały dwie informacje, fałszywe i prawdziwe, a reszta klasy próbowała odgadnąć, co jest zmyślone, a co wydarzyło się naprawdę.

Potem podsumowały swoją wiedzę, segregując źródła informacji od najbardziej wiarygodnych według nich, do tych najmniej wiarygodnych. Rozwinęła się gorąca dyskusja.

Na koniec weryfikowaliśmy informacje przyniesione na kartkach przez uczniów klas starszych, których poprosiliśmy o przygotowanie pytań i odpowiedzi (nie zawsze prawdziwych). Starszaki próbowały zrobić nam „psikusa” i przekonać, że krokusy kwitną zimą, a ubrania w rozmiarze XS to największe z możliwych, ale nie daliśmy się nabrać. Na tych zajęciach pierwszaki nauczyły się, gdzie warto szukać wiadomości i które źródło potwierdzi nam konkretną informację”.

Dołącz do MegaMisji

To tylko krótki opis jednych warsztatów w ramach programu MegaMisja Fundacji Orange. Te zajęcia to pole do refleksji, do współpracy, wspólnego poszukiwania odpowiedzi i po prostu dobrej zabawy.

Cały program to 10-miesięczny kurs wpleciony w zajęcia edukacji wczesnoszkolnej lub świetlicowe. który uczy dzieci zdrowych nawyków cyfrowych. Nauczyciele bazują na gotowych scenariuszach, a uczniowie dowiadują się, jak odróżnić informację od reklamy, opinię od faktu. Uczą się weryfikować i kategoryzować źródła informacji. Wszystko to daje im ważne przygotowanie do tego, aby z cyfrowych mediów korzystać w sposób refleksyjny i krytyczny, a w przyszłości nie dać się dezinformacji.

Dzieci w MegaMisji uczą się też, jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów, jak chronić swoją prywatność, czym są prawa autorskie w internecie, jak kulturalnie komunikować się i wyrażać swoje opinie.

Zgłoś szkołę już dziś

Do 16 maja szkoły mogą zgłaszać się do nowej edycji programu. Zajęcia rozpoczną się od września. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie Fundacji TUTAJ. Do współpracy w tej edycji zaprosimy 180 placówek.

Czekamy szczególnie na szkoły z małych miast i wsi lub regionów, w których oferta nowoczesnej edukacji jest skromniejsza. Udział w tej inicjatywie jest bezpłatny i jest częścią naszej edukacyjnej misji.

A dodatkowo…

Mamy też opcję dla klas 4-8 na ciekawą nowoczesną edukację? Dla starszych dzieci realizujemy program #SuperKoderzy, do którego też szkoły mogą się właśnie zgłaszać.

Udostępnij: Dzieci a dezinformacja

Informacje prasowe

Fundacja Orange powołała zespół ds. integracji społecznej złożony z ekspertek z Ukrainy

27 kwietnia 2022

Fundacja Orange powołała zespół ds. integracji społecznej złożony z ekspertek z Ukrainy

Działania wokół kryzysu humanitarnego, który wywołała rosyjska inwazja na Ukrainę, wymagają trafnej diagnozy wyzwań i sprawnej koordynacji. Fundacja Orange powołała w tym celu specjalny zespół ekspercki, w skład którego wchodzą edukatorki z Ukrainy. Doradzają Fundacji w zakresie integracji społecznej i edukacji, w tym edukacji międzykulturowej dzieci i młodzieży m.in. w kontekście przyjazdu do Polski tysięcy uczniów i uczennic z Ukrainy.

Nie ustają brutalne działania zbrojne Rosji w Ukrainie. W związku z wojną, granicę ukraińsko-polską przekroczyło 2,9 mln uchodźców. Wśród nich wiele kobiet i dzieci. Jednym z wyzwań staje się trafna diagnoza potrzeb społecznych, które powstają i zmieniają się w narastającym kryzysie humanitarnym.

Fundacja Orange powołała zespół ekspercki ds. integracji społecznej. W jego skład wchodzą edukatorki z Ukrainy, doradzając Fundacji w zakresie określenia wyzwań i bieżących potrzeb osób z Ukrainy pozostających w Polsce. Zespół rekomenduje najbardziej adekwatne formy wsparcia oraz rozwoju inicjatyw integracyjnych i edukacyjnych. Kluczowym tematem jest edukacja, w tym edukacja międzykulturowa młodzieży w kontekście przyjazdu do Polski znacznej liczby uczniów i uczennic z Ukrainy.

W zespole eksperckim są:

  • Olga Kulyna – przewodnicząca zespołu, magister filologii angielskiej, literatury obcej z prawie 20-letnim doświadczeniem w nauczaniu języka angielskiego, rosyjskiego i w tłumaczeniach.
  • Sasha Taratina – magister religioznawstwa, nauczycielka historii, prawa i wychowawczyni w Liceum Fizyczno-Technicznym w Chersoniu.
  • Tatiana Kuzniecowa – nauczycielka języka angielskiego, języka i literatury ukraińskiej i literatury zagranicznej w chersońskiej szkole średniej, pracująca z rodzinami w potrzebie i dziećmi pozbawionymi opieki rodzicielskiej.
  • oraz magister fizyki, informatyki i astronomii, nauczycielka informatyki, pedagożka pracująca z młodzieżą i z rodzicami. Ze względu na sytuację prywatną prosi o niepodawanie imienia i nazwiska.

Dzięki mojemu doświadczeniu życiowemu i znajomości obu kultur mam nadzieje, że mogę wesprzeć Fundację Orange, będąc „pomostem” między naszymi państwami” – mówi Olga Kulyna, przewodnicząca zespołu.

Zespół ekspercki swoją wiedzą i doświadczeniem wspiera Fundację w bieżących analizach, identyfikacji potrzeb uczniów i uczennic z Ukrainy. Doradza w tym, jak rozwijać programy Fundacji Orange, m.in. konsultuje powstanie materiałów do nauki postaw programowania w języku ukraińskim (w ramach inicjatywy #SuperKoderzy). Wszystkie członkinie zespołu zaangażowane są także w prowadzenie zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży przebywających w ośrodkach szkoleniowych, które Orange Polska udostępnił osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie. Tylko w ośrodku w Serocku pod Warszawą, gości w tej chwili 322 osób, w tym 149 dzieci.  Dzięki współpracy z m. st. Warszawy,  władzami Serocka i partnerami  zapewnione są tu m.in. lekcje i animacje dla dzieci i młodzieży czy nauka języka polskiego.

– Zależy nam, aby działając na rzecz przyjaciół z Ukrainy wsłuchiwać się w ich głos i potrzeby. W Fundacji Orange zajmujemy się edukacją i wiemy, jak istotne jest konsultowanie naszych założeń i pomysłów z tymi, których będą dotyczyć. Mamy też po prostu potrzebę integracji z osobami uciekającymi ze swojej ojczyzny z powodu wojny – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

 

Historie nauczycielek można przeczytać na Blogu Orange Polska.

Fundacja Orange w związku z kryzysem humanitarnym podjęła szereg działań. 14 marca uruchomiła bezpłatną szkołę online dla dzieci w ukraińskim systemie edukacji i w ojczystym języku – wspólnie z Fundacją EduSEN i Stowarzyszeniem Pedagogów i Animatorów KLANZA. Zorganizowała pomoc psychologiczną dla osób pozostających w ośrodku w Serocku. Wsparła organizację 136 lokalnych akcji wolontariackich na rzecz uchodźców, w które włączyło się prawie 1000 pracowników i pracowniczek Orange, zapewniając naukę języka polskiego, posiłki, przybory szkolne dla dzieci, zabawy, zajęcia integracyjne czy niezbędne wyposażenie w miejscach pobytu uchodźców. Fundacja od pierwszych dni wojny prowadzi akcję edukacyjną w zakresie problemu agresywnej dezinformacji antyukraińskiej, która toczy się w polskim internecie. Wydała m.in. poradnik o tym, jak chronić się przed dezinformacją. Zorganizowała webinary z ekspertami – także o tym, jak rozmawiać z dziećmi o wojnie.

Mediateka

Udostępnij: Fundacja Orange powołała zespół ds. integracji społecznej złożony z ekspertek z Ukrainy

Mediateka

Fundacja Orange powołała zespół ds. integracji społecznej złożony z ekspertek z Ukrainy

27 kwietnia 2022

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej