Odpowiedzialny biznes

Pięć nowych miejsc kreatywnej twórczości

26 czerwca 2020

Pięć nowych miejsc kreatywnej twórczości

Bulkowo, Strzegom, Łękawica, Zakrzówek, oraz Gubin – to pięć niewielkich miejscowości, w których działają Pracownie Orange. A teraz, każda z nich zyska Makerspace – przestrzeń do majsterkowania z nowymi technologiami. Liderzy wybrali urządzenia, które najbardziej odpowiadają potrzebom ich społeczności: jedni zdecydowali się na drukarki 3d i plotery laserowe, inni na pracownię elektroniczno-laserową, jeszcze inni – na druk 3d i elektronikę.

Wspólnym mianownikiem Makerspace’ów jest projektowanie i majsterkowanie z technologiami w tle.

Doświadczenia Fundacji Orange z FabLab powered by Orange pokazują, że warsztaty z nowymi technologiami pozwalają stworzyć naprawdę niezwykłe rzeczy. Chcieliśmy dać lokalnym społecznościom podobne doświadczenie. Najlepiej opowie o tym charyzmatyczna liderka z Bulkowa – Natalia Maćkiewicz. Specjalnie dla Was przeprowadziłem z nią rozmowę. Zachęcam do lektury!

Jesteś dyrektorką biblioteki. Skąd pomysł, by poza tradycyjnymi zajęciami dla dzieci uruchomić miejsce do majsterkowania?

Natalia Maćkiewicz: Obserwując trendy i działalność współczesnych bibliotek w Polsce i na świecie, możemy zauważyć, że ich działalność od lat to już nie tylko wypożyczanie książek i spotkania autorskie. Można zobaczyć ogrom nowych kierunków i rozwiązań dla bibliotek. To trochę wygląda tak, że biblioteka jest odzwierciedleniem pracy, hobby i serca włożonych przez pracujących w niej bibliotekarzy.

W Bulkowie bardzo wyraźnie widać Twoje liczne pasje.

Dzięki temu, że cztery lata temu zostałam dyrektorką w Bulkowie mogłam zacząć realizować swoją własną wizję biblioteki, która na dobre zaczęła się spełniać dzięki Pracowni Orange. Nowe technologie w szczególności skradły moje serce. Jesteśmy obecnie najlepiej wyposażonym w roboty miejscem w powiecie. Dzięki realizacji projektów proponowanych przez Fundację Orange,. które łączą m.in. naukę nowych technologii, promocję książki popularnonaukowej i roboty udało nam się  rozbudzić wśród dzieci i młodzieży ciekawość.  Stawiam mocno na multidziałania, które najlepiej angażują. Makerspace to była kwestia czasu. Kiedy dowiedziałam się o projekcie, bardzo się ucieszyłam, żałowałam jedynie, że nie mamy wystarczająco miejsca na ploter i laser. Ale za to mamy na początek pracownię elektroniczną i druku 3D. To nowość i dla mnie i dla naszej społeczności. Wierzę, że w tym kierunku i duchu DIY będziemy się dalej rozwijać.

fot. Alicja Szulc

Żeby uruchomić takie ciekawe przedsięwzięcia, na pewno potrzeba wiele energii. Jak Ty jako liderka pracowni rozwijasz się w projektach, które prowadzisz?

Odkąd pamiętam, zawsze stawiałam na samorozwój –  uczestniczenie w szkoleniach, wyjazdach, projektach. Przynosi mi to ogrom radości z poznanych osób i wiele nowych pomysłów, inspiracji.

Chociaż przyznaję, że ze względu na wrodzoną nieśmiałość na początku ciężko było mi się przełamać. Ale  z perspektywy czasu śmieję się z tego. To mnie zbudowało i teraz mogę „góry przenosić”. Mam taką zasadę, że angażuję się w coś albo na 1000 procent, albo wcale.  Lubię  podejmować nowe wyzwania, wchodzić w nowe projekty nawet jeśli np. muszę się  nauczyć się obsługi każdego z robotów, urządzeń czy aplikacji. Właśnie to przynosi mi frajdę, chociaż niektórym może się wydawać, że to takie dziecinne… Za każdym razem pisząc projekt, staram się, aby był innowacyjny dla naszej społeczności, dzięki temu rozwijam się i ja.

Na stronie biblioteki piszecie dużo nie tylko o nowościach wydawniczych, ale właśnie o programowaniu. Dlaczego według Ciebie to ważna umiejętność?

Programowanie to trzeci język świata, który pobija świat współczesnej edukacji. Staram się wychodzić naprzeciw zainteresowaniom dzieci i organizujemy różne formy zajęć wg metody STEM (Science, Technology, Engineeiring, Mathematics) np. dotyczące nowoczesnych technik informatycznych związanych z nauką kodowania, robotyką. Organizujemy też zabawy z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością.

Jak wiemy, ciekawość to naturalna cecha dzieci, a naszym zdaniem jako edukatorów  jest ich czymś ją podsycać. Najatrakcyjniejszym sposobem na to jest użycie właściwych narzędzi przy odpowiednim wsparciu. Chcemy, aby dzieci zdobywały wiedzę i zrozumiały, jak działają programy urządzenia i roboty, np. m.in. z wykorzystaniem płytek micro:bit lub Scratcha. To przynosi im frajdę, a języka programowania uczą się poprzez zabawę.

Bulkowo zamieszkuje około 830 osób, a całą gminę ponad 5000 osób. Czym Pracownia i Makerspace są dla lokalnej społeczności?

Wizja funkcjonowania naszego Bibliospace’a jako miejsca łączącego nowe technologie i tradycję sprowadza się głównie do miejsca, które będzie  otwarte dla lokalnej społeczności. Realizując warsztaty, nie ważne czy prowadzę je z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi czy z seniorami, otrzymuję od nich ogrom energii, która zwiększa jeszcze bardziej mój zapał i napędza do działania.

Mamy w planach pokazy (np. podczas Dni Bulkowa, Święta Plonów) oraz dni otwarte. Chcemy nauczyć dzieci współpracy, kodowania, projektowania, nowych technologii i wspólnej zabawy. Ponadto – w naszym Makerspace – zasad lutowania i podstaw elektroniki, to będzie dla nich zupełna nowość i frajda. Wierzę, że wsparcie Fundacji Orange, podjęte partnerstwa i współpraca z Urzędem Gminy i OSP w Bulkowie przyczynią się do sukcesu wśród lokalnej społeczności naszej gminy.

fot. Alicja Szulc

 

Udostępnij: Pięć nowych miejsc kreatywnej twórczości

Informacje prasowe

Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

25 czerwca 2020

Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

87% nauczycieli musiało samodzielnie opanować obsługę narzędzi i aplikacji do prowadzenia lekcji online. Prawie 60% rodziców dobrze oceniło przygotowanie szkół do tych warunków, ale dzieci i nauczyciele tęsknią za bezpośrednim kontaktem. To wstępne wyniki najnowszego badania o edukacji zdalnej, którego partnerem jest Fundacja Orange. Pełny raport będzie opublikowany jesienią.

Nauczanie w formie zdalnej w czasie pandemii było dla wielu szkół nowym doświadczeniem. Jak poradzili sobie z tym wyzwaniem nauczyciele, a także rodzice i uczniowie? Jaki wpływ miało na nich i co pozostawi na przyszłość? Informacji dostarczą wyniki badania naukowego pt. „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”.

Czas izolacji i edukacji zdalnej pokazał, jak ważne są cyfrowe kompetencje. Wielu zdobywało je w przyspieszonym tempie i na własną rękę: 57% rodziców i prawie każdy nauczyciel (87%) musiał nauczyć się obsługi narzędzi takich jak: komunikatory wideo, chat, platforma e-learningowa czy udział w grupach dyskusyjnych. Dodatkowo, co trzeci rodzic deklaruje, że musiał doszkolić się i/lub dziecko z obsługi sprzętu typu kamerki, mikrofonu i słuchawek.

Nauczyciele, uczniowie i rodzice w szybkim tempie rozwinęli ważne cyfrowe kompetencje i nabrali jeszcze więcej odwagi do korzystania z technologii. Z podziwem patrzyliśmy w Fundacji Orange na takie zaangażowanie, potwierdzone też frekwencją nauczycieli na webinarach, które prowadziliśmy, aby wesprzeć ich w nowej sytuacji. Skorzystało z nich aż 6 tys. osób, a 29 tys. odtworzyło tutoriale z poradami, jak uczyć online. – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Jednym z ważnych aspektów takich lekcji jest nie tylko dydaktyka, ale też podtrzymanie „ludzkiego” kontaktu. Te badania pokazują, jak ważne są relacje nauczycieli z uczniami – dodaje.

Lekcje online mniej atrakcyjne niż w szkole

Gotowość szkół do realizacji zajęć w tych warunkach dobrze oceniło 60% badanych rodziców. Tymczasem tylko 10% nauczycieli twierdzi, że czuje się w pełni przygotowana do takiej formy pracy. Stopień tego przygotowania oraz poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli przełożył się na ich sposoby prowadzenia zajęć online. Częściej wykorzystywali oni narzędzia, które wiążą się z nauczaniem metodą podawczą – przekazywali informacje, wysyłali materiały do indywidualnej realizacji przez uczniów, wyświetlali filmy i prezentacje, publikowali treści na stronie internetowej lub blogu. Lekcje rzadziej odbywały się w sposób aktywizujący dzieci i młodzież do wspólnej pracy online. Jedynie niewielu prowadzących zdecydowało się na wykorzystanie edukacyjnych gier, quizów oraz narzędzi do zespołowej pracy zdalnej.

To zapewne miało wpływ na ocenę zajęć przez uczniów. Połowa z nich twierdzi, że lekcje online były mniej atrakcyjne niż w szkole w realu.

Przeładowani informacjami  i zmęczeni ekranami 

W czasie izolacji prawie połowa uczniów i nauczycieli wskazała, że w dni robocze korzystała z internetu minimum 6 godzin dziennie. Taką ilość czasu online przed pandemią spędzało dużo mniej, bo zaledwie 5-7% z nich. Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele obserwują u siebie objawy nadużywania cyfrowych narzędzi: przemęczenie, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii.

W badaniu jakościowym wyszło także, że uczniowie tęsknią do bezpośrednich spotkań z kolegami i koleżankami. Ponad połowa z nich uważa, że relacje rówieśnicze przed pandemią były lepsze. Co piąty uczeń (23%) ma poczucie, że lepszy był też wtedy kontakt z wychowawcą. Ci zwracają uwagę, że tęsknią do spotkań w realu z uczniami i ze współpracownikami, a edukacja zdalna negatywnie wpływa na relacje domowe części z nich.

Obraz edukacji zdalnej… po burzy

Wstępny raport z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja (…)” dostępny jest na stronie www.zdalnenauczanie.org. Pełne opracowanie z wszystkimi wynikami zostanie zaprezentowany jesienią 2020 roku.

Czas wakacji będzie wypełniony analizami doświadczeń z obowiązku zdalnego nauczania w ostatnich miesiącach. Wierzymy, że wiedza pozyskana zarówno w naszym badaniu jak i w innych zaprezentowanych ostatnio raportach, które cytujemy, posłuży do wypracowania najlepszych rozwiązań dla edukacji, nie tylko zdalnej. – mówi dr Maciej Dębski, prezes Fundacji Dbam o Mój Zasięg i członek zespołu badawczego.

Organizatorami projektu są: Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Zasięg i Fundacja Orange. Badaniu patronuje Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydział Humanistyczny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Szczegóły na: www.zdalnenauczanie.org

******

Badanie „Zdalne nauczanie …” to badanie ilościowe z komponentem jakościowym. Realizowane w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od 12.05 do 12.06.2020 roku metodą sondażu diagnostycznego online w trzech grupach: Uczniowie (N=1284) klas 6–8 szkół podstawowych i ponadpodstawowych (liceów, techników, liceów zawodowych), Rodzice badanych uczniów (N=979)  kwestionariusz wypełniał tylko jeden rodzic/opiekun w gospodarstwie domowym, Nauczyciele (N=671) wszystkich przedmiotów prowadzący zajęcia w klasach badanych uczniów. Dobór próby miał charakter celowy. W badaniu wzięły udział placówki, które pozytywnie odpowiedziały na zaproszenie. Wypełniano ankiety internetowe przygotowane na platformie badawczej LimeSurvey. Badani z każdej grupy wypełniali oddzielny kwestionariusz, w którym część pytań była wspólna, a część dostosowana do specyfiki danej grupy. Badanie nie miało charakteru reprezentatywnego. Procedura badawcza została zatwierdzona przez Komisję Etyczną Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Do analizy wybrano wyłącznie kwestionariusze wypełnione w całości.

INFORMACJE O ORGANIZATORACH

Fundacja Orange

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak odpowiedzialnie i twórczo korzystać z technologii. Prowadzi projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli.  Wspiera ich również w czasie edukacji zdalnej. Zorganizowała webinary dla nauczycieli o prowadzeniu zdalnych lekcji. Dla dzieci przygotowała Poranki z #SuperKoderami,  podczas których uczą się podstaw programowania, a dla starszych dzieci FabLab #wdomu, pokazujący podstawy modelowania 3D.  Wsparła także Wioski Dziecięce SOS darowizną na zakup sprzętu umożliwiającego podopiecznym zdalną naukę. https://fundacja.orange.pl/

Fundacja Dbam o Mój Zasięg

Fundacja Dbam o Mój Zasięg zajmuje się promocją odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii i profilaktyką fonoholizmu. Fundacja realizuje badania naukowe, kampanie edukacyjne oraz realizuje na terenie całej Polski szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, społeczności szkolnych oraz pracowników firm. Eksperci Fundacji pomagają tworzyć programy profilaktyczne na poziomie krajowym i samorządowym. www.dbamomojzasieg.com

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej jest ogólnopolskim i interdyscyplinarnym stowarzyszeniem naukowym, zrzeszającym teoretyków i praktyków edukacji medialnej. Powstało w 2012 roku w odpowiedzi na wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w świecie mediów cyfrowych. Celem stowarzyszenia jest popularyzacja wiedzy na temat świadomego i krytycznego korzystania z różnych mediów przez różne grupy użytkowników. http://ptem.org.pl/

Mediateka

Udostępnij: Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

Informacje prasowe

Pomagajmy Gigabajtami – zamień niewykorzystane GB na pomoc dzieciom z domów dziecka

1 czerwca 2020

Pomagajmy Gigabajtami – zamień niewykorzystane GB na pomoc dzieciom z domów dziecka

Czas pandemii i edukacji zdalnej pokazał, że część uczniów nie ma dostępu do odpowiednich sprzętów i internetu, a przez to do wielu zasobów wiedzy, możliwości kontaktu z innymi, czy rozwijania pasji. Orange zaprasza do kolejnej odsłony akcji charytatywnej „Pomagajmy Gigabajtami”. Tym razem klienci indywidualni mobilnych ofert na abonament mogą przekazywać niewykorzystane pakiety danych, które zostaną zamienione na tablety z internetem dla dzieci ze śląskich domów dziecka.

Dzieci wychowujące się w domach dziecka potrzebują wsparcia na wielu płaszczyznach. Pomimo starań wielu osób, wciąż często są wykluczone cyfrowo. W placówkach na kilkanaścioro dzieci przypada jeden, dwa lub trzy komputery.

W drugiej edycji akcji charytatywnej „Pomagajmy Gigabajtami” Orange postawił na zapewnienie sprzętu dla dzieci z domów dziecka na Śląsku.  Fundacja Orange podaruje im 100 tabletów, a Orange zapewni darmowy internet na tych urządzeniach przez 2 lata.  Dzięki temu dzieci będą mogły korzystać z technologii i przy ich pomocy uczyć się, rozwijać pasje i cyfrowe kompetencje niezbędne w przyszłości.

Jak przekazać GB w akcji charytatywnej?

Niewykorzystane gigabajty można przekazać do wspólnej puli. Orange zamieni je na realną pomoc. W akcji mogą wziąć udział klienci indywidualni, posiadający mobilną ofertę na abonament. Wystarczy wysłać darmowy SMS o treści ODDAJEGB pod numer 80885. GB zostaną przeznaczone na cel charytatywny z końcem okresu rozliczeniowego, dlatego dołączenie do akcji Pomagajmy Gigabajtami nie spowoduje zmniejszenia miesięcznego pakietu danych. Akcja trwa do końca lipca 2020r. Szczegóły akcji można znaleźć na specjalnej stronie internetowej.

Pierwsza odsłona akcji za nami – 15 TB przekazanych przez klientów Orange

W pierwszej edycji akcji charytatywnej „Pomagajmy Gigabajtami”, jesienią 2019 r., klienci Orange przekazali 15 TB niewykorzystanego transferu danych. Orange zamienia go na darmowy internet mobilny lub stacjonarny, zależnie od potrzeb, dla 100 rodzin – podopiecznych Fundacji Dorastaj z Nami. Fundacja ta działa na rzecz pomocy dzieciom żołnierzy, strażaków, policjantów czy ratowników górskich, którzy zginęli lub zostali ciężko ranni podczas pełnienia służby publicznej.

Orange Flex – Twoje GB mają moc

Użytkownicy Orange Flex także wykazali się niesamowitą mobilizacją i chęcią pomocy. W kwietniu w niecałe 24 godziny, przekazali niewykorzystane GB i w ten sposób zebrali ustaloną pulę, którą Orange podwoił. Łącznie 10 000 GB zostało zamienionych na 1000 modemów LTE z kartą Orange Flex. Obecnie trwa proces przekazywania do szkół w całej Polsce urządzeń, które będą mogły udostępnić je najbardziej potrzebującym uczniom.

******

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak odpowiedzialnie i twórczo korzystać z technologii –  dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli.  Wspiera ich również w czasie edukacji zdalnej. Zorganizowała webinary dla nauczycieli o prowadzeniu lekcji online. Dla dzieci przygotowała naukę podstaw programowania online, a dla starszych dzieci FabLab #wdomu, pokazujący podstawy modelowania 3D.  Wsparła także Wioski Dziecięco SOS w zakupie sprzętu umożliwiającego podopiecznym zdalną naukę. https://fundacja.orange.pl/

Udostępnij: Pomagajmy Gigabajtami – zamień niewykorzystane GB na pomoc dzieciom z domów dziecka

Informacje prasowe

Jak dbać o umiar w używaniu technologii w czasie pandemii? Ruszają webinaria dla rodziców.

28 maja 2020

Jak dbać o umiar w używaniu technologii w czasie pandemii? Ruszają webinaria dla rodziców.

W czasie pracy i edukacji zdalnej, domowe zasady ekranowe w niejednej rodzinie uległy zachwianiu. Jak zadbać o równowagę w korzystaniu z technologii, kiedy wiele codziennych aktywności przeniosło się do internetu? Rusza seria darmowych webinarów dla rodziców, na które zaprasza Fundacja Orange i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Rodzice, którzy pracują zdalnie, stanęli przed nowym wyzwaniem. Starają się sprawnie pogodzić obowiązki zawodowe, domowe, jednocześnie wspierając dzieci w lekcjach online i zapewniając im inne aktywności. Cyfrowa stała się nie tylko nauka, ale także spotkania ze znajomymi, zajęcia pozalekcyjne, koncerty, przedstawienia teatralne czy kino. W czasie izolacji więcej korzystamy z internetu i technologii. Jak wynika z danych sieci Orange Polska, przez telefon rozmawiamy o 40% dłużej, a przesył danych wzrósł  o 30% w sieci stacjonarnej i o 20%  w mobilnej.

Jak w tej sytuacji zadbać o umiar w używaniu urządzeń ekranowych? Jak zapewnić dzieciom bezpieczną i pozytywną przygodę z internetem? Jak rozmawiać i ustalać zasady korzystania z technologii w rodzinie? Co zrobić, żeby nowe technologie nie wpływały negatywnie na relacje oraz zdrowie domowników, a wzbogacały ich codzienność?

W czasie pandemii technologia jest jeszcze intensywniej  obecna w życiu wielu rodzin. Doświadczenie to może przynieść wiele zmian w kształtowaniu cyfrowych nawyków także w przyszłości. Dlatego chcemy wesprzeć rodziców i pokazać im, jak można wprowadzać domowe zasady ekranowe na co dzień.– mówi Krzysztof Kosiński z Fundacji Orange.

Fundacja Orange wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę organizują cykl bezpłatnych webinariów dla rodziców dzieci w różnych grupach wiekowych – od tych najmłodszych aż po nastolatki. Spotkania poprowadzą eksperci z FDDS: Ewa Dziemidowicz – terapeutka z poradni „Dziecko w Sieci” i Łukasz Wojtasik – trener, autor licznych programów i kampanii edukacyjnych poświęconych bezpieczeństwu dzieci online.

W czasie izolacji widzimy, jak pomocny jest dostęp do sieci dla wszystkich członków rodziny – w kontekście nauki, pracy, rozrywki i podtrzymywania relacji. Jednak nadmiar ekranów czy dobór nieadekwatnych do wieku dziecka treści stanową zagrożenie. Podczas spotkania pokażemy, jak korzystać z ekranów bezpiecznie, jak zadbać o równowagę pomiędzy czasem w sieci i poza nią tak, żeby ekrany nie stanowiły zagrożenia dla rodzinnych relacji. Pokażemy, jak rozmawiać z dziećmi o zasadach, jak ustalać je tak, żeby przynosiły realną zmianę dla dobra dzieci i rodziców. – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

 

Jak dołączyć?

Webinary odbędą się na platformie Clickmeeting. Wystarczy kliknąć link https://fundacjaorange.clickmeeting.com/domowe-zasady-ekranowe lub połączyć się przy pomocy telefonu +48 (22) 209-2520, wpisując PIN: 191888818#

Terminy spotkań:

Domowe Zasady Ekranowe – dla rodziców dzieci do 6. roku życia
2.06, godz. 10:00-11:30; 2.06, godz. 20:00 – 21:30

Domowe Zasady Ekranowe – dla rodziców dzieci w wieku 7-12 lat
9.06, godz. 10.00-11:30; 9.06, godz. 20:00 – 21:30

Domowe Zasady Ekranowe – dla rodziców dzieci w wieku 13-18 lat
16.06, godz. 10:00 – 11:30; 16.06, godz. 20:00 – 21:30

Organizatorzy udostępnią nagrania z webinarów na kanale YouTube Fundacji Orange – dla tych, którzy nie będą mogli uczestniczyć w spotkaniach lub wezmą udział, ale będą chcieli wrócić do materiałów później.

Webinary są częścią kampanii Domowe Zasady Ekranowe, która została zainicjowana w lutym tego roku. Poprzedzające ją badania pokazały, że aż 25% nastolatków deklaruje, że ich rodzice nie rozmawiają z nimi o kwestiach bezpieczeństwa w internecie, a 23% przyznaje, że ich rodzice nie interesują się i nie pytają, co robią online. W ramach kampanii dostępne są artykuły, wywiady i podcasty z psychologami na rodzice.fdds.pl. Eksperci opracowali wskazówki, dzięki którym rodzinom będzie łatwiej ustalić zasady korzystania z mediów cyfrowych i chronić siebie i dzieci przed ich nadużywaniem.

Więcej porad dotyczących odpowiedzialnego korzystania z technologii można znaleźć także na www.orange.pl/razemwsieci.

Organizatorzy:

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od blisko 30 lat dąży do tego, by wszystkie dzieci miały bezpieczne dzieciństwo i były traktowane z poszanowaniem ich godności i podmiotowości. Chroni dzieci przed krzywdzeniem i pomaga tym, które doświadczyły różnych form przemocy i wykorzystywania. Od 2004 r. realizuje kompleksowe działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w internecie. Od 2017 r. prowadzi “Poradnię Dziecko w Sieci”, która zajmuje się problemami związanymi z przemocą z wykorzystaniem mediów elektronicznych i internetu, szkodliwymi treściami online, sekstingiem, uwodzeniem online, niebezpiecznymi kontaktami czy nadużywaniem mediów elektronicznych. https://fdds.pl/

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak odpowiedzialnie i twórczo korzystać z technologii –  dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli.  Wspiera ich również w czasie edukacji zdalnej. Zorganizowała webinary dla nauczycieli o prowadzeniu lekcji online. Dla dzieci przygotowała naukę podstaw programowania online, a dla starszych dzieci FabLab #wdomu, pokazujący podstawy modelowania 3D. Wsparła także Wioski Dziecięco SOS w zakupie sprzętu umożliwiającego podopiecznym zdalną naukę. https://fundacja.orange.pl/

Udostępnij: Jak dbać o umiar w używaniu technologii w czasie pandemii? Ruszają webinaria dla rodziców.

Odpowiedzialny biznes

Jestem dumna, że mogę pomagać

21 maja 2020

Jestem dumna, że mogę pomagać

Zaczęła pomagać w szkole dla dzieci z niepełnosprawnościami, kiedy sama była dzieckiem. Nie mogła patrzeć jak są krzywdzone. Wolontariuszką jest od ponad 20 lat. Beatę Gworek do pracy dla innych napędzają najprostsze słowa i emocje: „dziękuję”, przytulenie się, czy łzy szczęścia, kiedy wspiera potrzebującego człowieka.

Wrażliwość na innych ludzi

Miała 10 lat, kiedy wraz z innymi dzieciakami pojechała do Szczakowa (dzielnica Jaworzna na Górnym Śląsku), w którym była szkoła dla dzieci z niepełnosprawnościami fizycznymi i umysłowymi. – Pamiętam, że ktoś rzucił „chodźcie, zobaczmy debilki” – wspomina. – Ujrzałam biedne dzieci i postanowiłam się z nimi pobawić zamiast naśmiewać. Bardzo przeżyłam te chwile i jak wróciłam do domu postanowiłam, że będę tam przyjeżdżać częściej. Kiedy byłam już starsza pomagałam regularnie. Doprowadziłam nawet do tego, że zwolniono jedną z opiekunek, która źle traktowała swoich podopiecznych. Miałam po prostu odwagę aby opowiedzieć o tym, co widziałam dyrektorowi. Nigdy nie potrafiłam stać obok i przyglądać się cierpieniu innych – dodaje.

Beata Gworek pracuje w Orange Polska w Sosnowcu, dbając o usługi dla naszych klientów. Jest też wolontariuszką naszej Fundacji. Razem z zespołem 13 osób (plus ich rodziny) od wielu lat działa w różnych społecznościach, organizując wsparcie dla 11 ośrodków m.in. Domów Pomocy Społecznej, Domów Dziecka i Domów Pieczy Zastępczej. Razem przygotowują pikniki dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i lekkimi dysfunkcjami psychicznymi, wspierają seniorów i osoby pokrzywdzone przez los, czy robią paczki z niespodziankami dla dzieci na Mikołajki.

Seniorzy bardzo nas teraz potrzebują

W czasach pandemii, szczególnie zagrożoną grupą społeczną są seniorzy. Ze względów bezpieczeństwa niektórzy są całkowicie odizolowani od swoich bliskich. Inni boją się nawet ruszyć z domu ze względu na choroby, które mają. – To nas pchnęło do działania – mówi wolontariuszka.

Wolontariusze Fundacji Orange dla seniorów

Po krótkiej naradzie postanowili przygotować 60 paczek żywnościowych dla szczególnie potrzebujących pomocy seniorów. Zespół zrobił listę osób, ich potrzeb, zamówił artykuły i spakował do toreb. Wsparcie otrzymali od Fundacji Orange. Każda paczka składała się z: masła, mleka, mąki, cukru, kaszy, ryżu, makaronu, miodu, masła orzechowego, czekolady, ser żółtego, szynki, pasztetu, kawy i herbaty. Następnym krokiem były spotkania przy drzwiach domów seniorów, zachowując środki bezpieczeństwa.

Wolontariusz Fundacji Orange

– Podczas wręczania paczek spotkaliśmy się z różnymi reakcjami. Jedni nie dowierzali, że ktoś mógł o nich pomyśleć. Inni seniorzy nie bacząc na obostrzenia wręcz rzucali się nam na szyję serdecznie dziękując. W ich oczach dostrzegaliśmy zakłopotanie, łzy radości i szczęścia. Jesteśmy przekonani, że to nie była ostatnia taka akcja – zapewnia Beata Gworek.

Wolontariusze Orange są wszędzie

– W czasie pandemii nasz wolontariat nie mógł działać tak, jak zawsze. Wiele planowanych inicjatyw musieliśmy odwołać. Wolontariusze szybko odnaleźli się w tej rzeczywistości. W pierwszych dniach po ogłoszeniu izolacji rozdzwoniły się do nas telefony z pytaniami oraz konkretnymi pomysłami komu i jak chcą pomóc – informuje Magda Mierzwińska z Fundacji Orange, koordynatorka wolontariatu pracowniczego.

Nasi pracownicy działają na rzecz dzieci z domów dziecka, zapewniając im sprzęt do zdalnej nauki, organizują obiady dla medyków i dzieci z ubogich rodzin, produkują przyłbice i szyją maseczki, wspierają jadłodajnie i domy pomocy społecznej, przekazując m.in. środki do dezynfekcji. W całej Polsce realizują ponad 50 różnych akcji, w które włączyło się ćwierć tysiąca pracowników Orange. Fundacja Orange wspiera ich organizacyjnie i finansowo w ramach programu wolontariatu dla pracowników firmy.

W kolejnych tygodniach przybliżę Wam kolejnych bohaterów-wolontariuszy. Każda, nawet mała pomoc czyniona z potrzeby serca, jest warta zauważenia i pokazania.

 

Udostępnij: Jestem dumna, że mogę pomagać

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej