Informacje prasowe

82 tysiące nauczycieli z nowymi kompetencjami dzięki „Lekcji:Enter”.

15 listopada 2023

82 tysiące nauczycieli z nowymi kompetencjami dzięki „Lekcji:Enter”.

Ponad 82 tysiące nauczycieli i nauczycielek z 10 tysięcy szkół w całej Polsce podniosło swoje cyfrowe kompetencje, 65% z nich – z małych miejscowości i wsi. To  rezultaty jednego z największych projektów szkoleń w zakresie edukacji cyfrowej w kraju – Lekcja:Enter. Stanowi on istotne wsparcie w cyfrowej transformacji szkół, obok stale rozwijanej bazy e-zasobów czy doposażania w sprzęt. Realizowany w latach 2019-23 przez Fundację Orange, Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytut Spraw Publicznych, współfinansowany ze środków UE.

Celem projektu „Lekcja:Enter” było przeszkolenie 75 371 nauczycielek i nauczycieli, a wsparciem objęto ostatecznie aż 82 242 osoby z ponad 10 000 szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W pierwotnych założeniach z małych miejscowości i wsi miało być 30% uczestniczek i uczestników szkoleń, a finalnie jest to 65%. Rozwijać mogli umiejętności stosowania aktywizujących metod pracy z wykorzystaniem e-zasobów, narzędzi cyfrowych i aplikacji w całym procesie nauczania (nie tylko do nauki zdalnej). Quizy, webquesty, webinary eksperckie, wirtualne podróże, e-wizyty w muzeach, edukacyjne aplikacje i materiały online, a także zasady bezpieczeństwa w sieci, rozwój współpracy, umiejętności krytycznego myślenia – to tylko część zagadnień, które miały szansę poznać osoby biorące udział w bezpłatnych szkoleniach. Specjalne inicjatywy skierowane były także do dyrekcji szkół, m.in. o tym, jak kompleksowo planować cyfrową transformację placówki.

–  Lekcja:Enter to istotny element budowania zmiany, dzięki której kadra pedagogiczna lepiej rozumie edukacyjne potrzeby młodych ludzi wychowywanych w świecie pełnym technologii, ma niezbędne umiejętności do prowadzenia ciekawszych i angażujących lekcji i szansę czuć się bardziej kompetentna w obliczu nieustannych wyzwań powodowanych cyfrowym rozwojem – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, Prezes Fundacji Orange, podsumowując rezultaty projektu.

Warsztaty prowadzone były w formie stacjonarnej i online w całej Polsce przez placówki doskonalenia nauczycieli i ponad 600 trenerów i trenerek. W badaniu wykonanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów uczestniczki i uczestnicy wysoko ocenili jakość szkoleń: 91% uważa, że wzrosły ich kompetencje w zakresie wykorzystywania w pracy z uczennicami i uczniami narzędzi i zasobów cyfrowych, 92% deklaruje, że używa nabytych na szkoleniach umiejętności w swojej pracy z uczniami i uczennicami (38251 ankietowanych na zlecenie KPRM, październik 2023).

Większe kompetencje cyfrowe nauczycieli

Dodatkowo, z porównania ocen kompetencji cyfrowych i wykorzystania technologii w nauczaniu przez nauczycielki i nauczycieli przed rozpoczęciem szkoleń i po ich zakończeniu wynika, że 95% osób potrafi przygotować lekcje zachęcające uczennice i uczniów do korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (przed szkoleniami grupa ta stanowiła 58%), 80% umie współpracować z innymi z użyciem wspólnych zasobów (wcześniej 27%), 84% wie, jak tworzyć i przeprowadzić ankietę lub quiz (wcześniej 28%) – to dane z 1395 ankiet.

–  Projekt dał solidną podstawę do kontynuowania zmiany, która pozwoli na wprowadzenie szkół i sposobów nauczania w XXI wiek. Jest też przykładem sprawnej współpracy organizacji pozarządowych, które wspólnie zrealizowały inicjatywę na wielką skalę – komentowała Monika Eilmes, liderka obszaru projektów unijnych w Fundacji Orange 15 listopada na konferencji „Szkoła jutra” prezentującej wnioski z „Lekcji:Enter”.

–  To odpowiedź na rosnącą potrzebę zwiększenia stopnia wykorzystania przez kadrę nauczycielską narzędzi TIK w procesie kształcenia oraz publicznie dostępnych e-zasobów edukacyjnych (stale poszerzanych, np. poprzez realizację projektów digitalizacji zasobów kultury i nauki) – dodaje Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

Osoby biorące udział w projekcie opracowały własne scenariusze, na podstawie których zostały przeprowadzone lekcje w szkołach – łącznie powstało ich 115 000. Wyselekcjonowane są dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE). W projekcie powstały  także materiały inspiracyjne, z których można korzystać na www.lekcjaenter.pl

Więcej doświadczeń i wniosków z realizacji „Lekcji:Enter” z perspektywy różnych podmiotów zaangażowanych w tę inicjatywę można przeczytać w publikacji „Szkoła jutra zaczyna się dziś. Jak Lekcja:Enter wsparła polskie szkoły w cyfrowej transformacji” Realizowały ją trzy organizacje: Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytut Spraw Publicznych.

Budżet projektu wyniósł 49 995 238,29 PLN. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Dofinansowanie przyznane zostało przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

 

Link do filmu podsumowującego

Mediateka

Udostępnij: 82 tysiące nauczycieli z nowymi kompetencjami dzięki „Lekcji:Enter”.

Informacje prasowe

Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

3 października 2023

Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

Fundacja Orange postanowiła w swojej komunikacji nie publikować wizerunków dzieci. Decyzja jest wyrazem poszanowania jednego z ważnych praw dziecka w środowisku cyfrowym – prawa do świadomego zarządzania swoim wizerunkiem. Jej celem jest także zwrócenie uwagi opinii publicznej na narastający problem bezrefleksyjnego i nadmiernego zamieszczania w sieci wizerunków dzieci, bez uwzględniania ich granic i zdania w tej sprawie.

Fundacja Orange od początku swojego powstania w 2005 roku zajmuje się edukacją i wsparciem rozwoju dzieci, także w kontekście bezpieczeństwa w internecie i higieny cyfrowej. W ostatnim czasie wraz z gronem ekspertek i ekspertów podejmuje temat poszanowania praw dziecka w środowisku cyfrowym i informacyjnym. Decyzja o stopniowym zaprzestaniu publikowania wizerunków – twarzy dzieci, jest wynikiem analiz, refleksji oraz wewnętrznych konsultacji zespołu Fundacji.

Dla nas to ważny aspekt podmiotowego traktowania dzieci w przestrzeni cyfrowej i nie tylko. To wyraz respektowania ich granic. Zadaliśmy sobie pytanie, czy możliwe jest w pełni świadome wyrażenie zgody przez dziecko na publikację swojego wizerunku w sieci. Czy zarówno ono jak i jego rodzic zna plusy, minusy i wszystkie możliwe konsekwencje takiej decyzji? Czy zgoda została udzielona z uwzględnieniem zdania dziecka? Mamy nadzieję, że w dużej części tak, ale zbyt wiele wątpliwości pozostaje i widzimy konieczność edukowania w tym zakresie.– mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

fundacja Orange

W swojej polityce ochrony dzieci Fundacja zwraca uwagę na aspekty związane z ochroną ich wizerunku. Jest sygnatariuszem Karty Praw Dziecka w Biznesie, która mobilizuje organizacje, instytucje i przedsiębiorstwa do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W maju 2023 roku wraz z gronem ponad 40 ekspertów i ekspertek wydała raport z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w Polsce w dobie społeczeństwa informacyjnego „Dojrzeć do praw”. Znajdują się w nim wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą. Prawo do prywatności jawi się jako jedna z cenniejszych wartości dla młodych.

Poprzez rezygnację z publikowania wizerunków dzieci Fundacja Orange chce m.in. podnosić świadomość społeczną na temat konieczności poszanowania praw i godności dziecka – także w środowisku cyfrowym. Jest ona swoistym apelem o włączanie młodych ludzi w decyzje w kwestiach, które ich dotyczą i o empatię wobec ich potrzeb, przeżyć i emocji.

My zdecydowaliśmy się na taki kierunek, ale każda organizacja czy każdy dorosły może znaleźć swój sposób na szerzenie wiedzy, edukację i wzbudzanie refleksji na ten temat. Jest to dziś bardzo potrzebne. Szczególnie, że statystyki związane z poczuciem braku zrozumienia, samotności i kryzysów psychicznych wśród młodych biją na alarm. – dodaje Konrad Ciesiołkiewicz.

– Jako społeczeństwa jesteśmy jeszcze w procesie poszerzania pojęć z zakresu etyki o przestrzeń cyfrową. Jeszcze dojrzewa w nas coś, co nazywam cyfrowym sumieniem, czyli indywidualną i zbiorową wrażliwością na to, co robimy w internecie i technologiach. To proces, bo te szybko się rozwijają, zaskakując wciąż tym, na jak wiele dziedzin naszego życia mogą mieć wpływ. Dlatego choć dziś pewne działania nie wszystkim mogą wydawać się konieczne, jak choćby rezygnacja z publikowania wizerunku dzieci, jestem przekonana, że w przyszłości będą standardem. Musimy tylko dojść do etapu, w którym w społeczeństwie wiedza o wpływie technologii na nasze życie będzie tak powszechna jak świadomość wpływu tego, co jemy, na nasze zdrowie – mówi Magdalena Bigaj, członkini Rady Programowej Fundacji Orange, prezeska i założycielka Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

Takie podejście stworzyło w Fundacji Orange pole do poszukiwania innych koncepcji w tworzeniu komunikacji wizualnej. Przy wsparciu komunikacji marketingowej Orange Polska i agencji Leo Burnett oraz Graffitti przygotowana została emocjonująca sesja zdjęciowa, obrazująca ważne aspekty życia młodych, wartościowych relacji, znaczenia higieny cyfrowej, która nie pokazuje jednak twarzy dzieci. Zdjęcia wykonywała Ewa Przedpelska, fotografka.

Udostępnij: Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

Odpowiedzialny biznes

Pierwsza połowa roku w Fundacji Orange

19 lipca 2023

Pierwsza połowa roku w Fundacji Orange

Za nami pierwsza połowa roku, podsumowania programów i wiele nowych inicjatyw, a przede wszystkim mnóstwo działań na rzecz edukacji. Rozpoczęliśmy monitoring ekspercki poszanowania praw i podmiotowości dzieci w środowisku cyfrowym, a w maju opublikowaliśmy raport pt. „Dojrzeć do praw”. Niezmiennie powtarzamy, że nie ma dla nas rzeczy ważniejszej niż dobro dzieci. Głównie tą myślą kierowaliśmy się, koordynując nasze działania.

To był bardzo intensywny czas w Fundacji Orange. Rok szkolny kończymy z refleksją nad tym, jak kluczowe znaczenie dla rozwoju dzieci i młodzieży mają nauczyciele, nauczycielki, edukatorzy i edukatorki. Bo nie tylko przekazują wiedzę, ale pełnią też nieocenioną rolę wychowawczą dla młodych pokoleń. Dziękuję za ten ważny okres współpracy z Fundacją, także naszym wolontariuszom i wolontariuszkom, lokalnym społecznikom i społeczniczkom. To piękne, że mamy wokół siebie społeczność osób wrażliwych na potrzeby innych, zaangażowanych w to, żeby choć skrawek świata zmieniać na lepsze. Całym zespołem działamy dalej, by wspierać te zmiany. – mówi Małgorzata Kowalewska, liderka Działu Programowego w naszej Fundacji.

Małgorzata Kowalewska, liderka Działu Programowego Fundacji Orange

Ważne kompetencje dla dzieci i nauczycieli

W naszych programach – MegaMisji dla klas 1-3 oraz #SuperKoderach dla starszych klas szkół podstawowych, bierze udział 6500 uczennic i uczniów. „Moc działania razem” – pod tym hasłem rozpoczniemy MegaMisję i #SuperKoderów z 280 szkołami. Już od września uczniowie i uczennice z całej Polski będą wzmacniać zdrowe nawyki cyfrowe i działać zespołowo.

W tym roku także do Lekcji:Enter dołączyło ponad 14 tys. nauczycielek i nauczycieli. Program zapewnia bezpłatne szkolenia przygotowujące do zmiany sposobu nauczania na bardziej nowoczesny i adekwatny do potrzeb uczniów i uczennic wychowywanych w świecie pełnym technologii.

Wraz z Głosem Nauczycielskim chcieliśmy docenić nauczycielki i nauczycieli za ich pracę i zaangażowanie. Dlatego w tym roku będzie miała miejsce trzecia już edycja konkursu Nauczyciel Jutr@ towarzyszącemu konkursowi Nauczyciel Roku. Zależy nam, aby wyróżnić tych, którzy mają odwagę uczyć inaczej, z troską pielęgnować relacje z uczniami i podążać za ich potrzebami, a także mądrze wykorzystywać technologie. Zeszłoroczną laureatką konkursu została Aldona Rumińska-Szalska.

Kolejną inicjatywą jest nowy program dla nauczycielek, nauczycieli oraz edukatorek i edukatorów – #BurzaMózgów, czyli kurs online o sztucznej inteligencji od strony społecznej i bardziej ogólnie o krytycznym podejściu do mediów cyfrowych. Pierwsze zajęcia tej edycji #BurzyMózgów wystartowały w styczniu 2023 r., a zakończyły się wraz z końcem tego roku szkolnego. Ostatecznie z kursu skorzystało 940 osób.

Kompetencje przyszłości już dziś

Orange Digital Center, w ramach którego działamy na rzecz rozwoju kompetencji przyszłości (nie tylko tych cyfrowych, ale także, a może przede wszystkim społecznych), łączy nasze projekty edukacji pozaformalnej. W ramach programu Pracownie Orange – 20 nowych miejscowości zyska nowe pracownie. To już czwarta edycji programu, dzięki któremu tworzymy nowoczesne miejsca spotkań i rozwoju społecznej lokalności. Pomysły na działanie świetlic zgłaszały grupy inicjatywne z całej Polski. Partnerem inicjatywy jest Fundacja „5Medium”.

ODC to również Szkoła Kodowania, czyli nauka programowania dla osób w trudniejszej sytuacji, która okazała się strzałem w dziesiątkę. Do tej pory kursy ukończyło 70 osób. Dziękujemy naszym partnerom: Pomorskiej Fundacji Inicjatyw Gospodarczych i Centrum Kreatywności Targowa.

Nowe raporty ku dobrym zmianom

Poważnie traktujemy prawa dziecka, a dobro dziecka jest dla nas zawsze najważniejsze, dlatego we współpracy z ponad czterdziestoma ekspertami i ekspertkami oraz naszą Radą Programową, podjęliśmy się autorskiej analizy stanu poszanowania podmiotowości i praw dziecka w środowisku cyfrowym. Wysłuchaliśmy też głosu młodych. Wnioski zawarliśmy w raporcie Dojrzeć do praw”. Będziemy opracowywać go co 2 lata.

Prace nad monitoringiem eksperckim trwały od dłuższego czasu. Pierwsza edycja raportu zawiera opinie eksperckie, listę niepokojących zjawisk, wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą, które ukazują kwestie aktywności cyfrowych z ich perspektywy. Główne rekomendacje wskazują, że rozwiązaniem wielu problemów z przedrostkiem „cyber” jest wzmacnianie kompetencji w obszarze emocjonalnym i społecznym.

W tym roku wspólnie z Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa i Wydziałem Zdrowia WUM stworzyliśmy także raport z pierwszego w Polsce badania higieny cyfrowej dorosłych Polek i Polaków. Zależało nam, aby zwrócić uwagę na to, że nieumiejętne korzystanie z internetu i urządzeń ekranowych jest dzisiaj problemem społecznym, dotyczącym wszystkich grup wiekowych. Zdanie sobie sprawy z tego, ile czasu spędza się przed ekranem, jest istotną kwestią. Zauważenie, że ten czas jest zbyt długi, może być jednym z pierwszych kroków w stronę zadbania o swoją higienę cyfrową. W korzystaniu z technologii rekomendowaliśmy umiar i zdrowy rozsądek.

,,Choć skrawek świata zmieniać na lepsze…”

Kluczowe jest dla nas, aby robić rzeczy, które są ważne i potrzebne – na tym skupiamy się cały rok, nie tylko ostatni, ale od kiedy powstała Fundacja Orange. Nie ukrywamy jednak, że bardzo miłe jest docenienie naszej pracy.

W tym roku otrzymaliśmy nagrodę #HelloWoman 2023 od francuskiej Fondation Orange za wspieranie kobiet w rozwoju, aby mogły wzmacniać swoje umiejętności. Doceniono projekt #MakerWoman, który prowadzimy ze Stowarzyszeniem Robisz.to w FabLab powered by Orange oraz działania na rzecz kobiet z Ukrainy i ich dzieci.

Wolontariuszki i wolontariusze Orange Polska zostali nagrodzeni za swoje inicjatywy i działania, wielkie serce i energię do działania na rzecz innych. Otrzymali tytuł „Dobroczyńca Roku 2023”. To dla nas powód do dumy i wielki zaszczyt. Zwłaszcza, że rok 2022 w wolontariacie Orange upłynął głównie pod znakiem pomocy przyjaciołom z Ukrainy, uciekającym przed tragedią wojny.

Jesteśmy niezwykle wzruszeni, ponieważ w tym roku Nagrodę im. Janusza Korczaka w kategorii Osoby Publiczne otrzymał Konrad Ciesiołkiewicz – prezes naszej Fundacji. Kapituła Konkursu nagrodziła Konrada wieloletnie za działania na rzecz edukacji w duchu korczakowskich idei, za wspieranie dzieci i troski o ich prawa.

W tym roku zostaliśmy także przyjęci do Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.

Dziękujemy za wsparcie

Niezmiennie działamy i ładujemy energię na drugą połowę roku i pracujemy z pełnym przekonaniem, że to, co robimy, ma sens 😊

Dziękujemy wszystkim, którzy z nami współpracują: nauczycielkom i nauczycielom w tysiącach szkół, naszym wolontariuszom i wolontariuszkom, lokalnym społecznikom i społeczniczkom, naszej Radzie Programowej, Radzie Fundacji, wielu ekspertkom i ekspertom, którzy z nami działają oraz naszym partnerom.

Udostępnij: Pierwsza połowa roku w Fundacji Orange

Odpowiedzialny biznes

Karmię się wolontariatem

19 czerwca 2023

Karmię się wolontariatem

Jest emocjonalna i działająca. Nie potrafi przejść obok i udawać, że nie widzi ludzkiego nieszczęścia. Po wolontariacie czuje się spełniona i szczęśliwa, chociaż wracając do domu zdarzało się jej przepłakiwać wiele godzin.

Agnieszka Sachnowska w Orange zajmuje się rozwojem pracowników. Mieszka w Warszawie. Wolontariuszką jest od ponad 10 lat.

Ważna nie tylko paczka

– Zaczęło się banalnie od „Szlachetnej Paczki”. Zebraliśmy się w kilka osób, wybraliśmy rodzinę i ruszyliśmy z pomocą – wspomina. – Dzisiaj angażuję w pomaganie przyjaciół z klubów motocyklowych, koleżanki i kolegów z pracy oraz rodzinę.

– Staramy się nie tylko organizować i przekazać potrzebne rzeczy. Ważne jest dla nas, aby poznać potrzebujących, porozmawiać i sprawdzić czy coś jeszcze możemy dla nich zrobić. Do jednej z osób przyjeżdżamy teraz regularnie raz w roku, utrzymując kontakt. Wiemy, że towarzystwo jest tym czego potrzebuje.

Przygotowanie kolejnej „Szlachetnej Paczki”

Często to nie są łatwe spotkania widząc kobietę, która uwolniła się z przemocowego związku i stara się wiązać koniec z końcem albo 5-osobową rodzinę mieszkającą w jednym, małym pokoju. „Odchorowuję” takie wyjazdy, ale zarazem „karmię” się nimi, bo nasza pomoc jest realna i widać jej efekty. To daje dużą satysfakcję.

Razem z Fundacją Orange

„Szlachetna Paczka” jest tylko jedną z wielu wolontariackich aktywności Agnieszki, która stara się też robić rzeczy nieoczywiste. Korzysta przy tym z grantów od Fundacji Orange.

– Zrobiliśmy ptasie osiedla, edukacyjną ścieżkę przyrodniczą dla dzieci w przedszkolu, pokazujące jak ważna jest ochrona środowiska, roślin i zwierząt. Mój kolega Mariusz, zajmujący się ochroną ptaków zamieszkujących parki i skwery naszych miast, opowiadał o zastępczych miejscach lęgowych wabiących ptaki do ogrodu, które później można z bliska obserwować. Do tego lekcje w szkołach o bezpiecznym internecie i ekologii oraz remonty pomieszczeń w przedszkolach – opowiada.

– W tym roku przegapiłam fundacyjne granty, ale na pewno i tak coś wymyślimy. Może jakieś ogródki tematyczne w szkolnym ogrodzie – zastanawia się nasza wolontariuszka.

Rodzinne i klubowe pomaganie

Agnieszka ma trójkę dzieci, które stara się „zarażać” empatią i potrzebą pomagania. – Mój najstarszy syn Maciej (13 lat) już prowadził ze mną lekcję o bezpiecznym internecie dla dzieci z „zerówki”. Po raz pierwszy, mając 9 lat, zapuścił włosy i oddał je w ramach akcji „Daj Włos!”, prowadzonej przez fundację „Rak`n`Roll”. W 2022 roku zrobił to kolejny raz już razem z młodszym bratem Stefkiem (10 lat)  – mówi. –  Jestem z nich mega dumna, bo to była ich własna inicjatywa. Pokazuje jak ważny w wychowaniu jest dobry przykład. Od kilku lat sama oddaję włosy na peruki dla kobiet po chemii.

Synowie Agnieszki razem z nią wsparli akcję „Daj Włos!”

Uspokajającą pasją Agnieszki jest…pieczenie słodkości. Specjalizacja: ciasto marchewkowe i beza Pavlova. – Moje wypieki  są dodatkową „zachętą”, aby uczestniczyć w akcjach wolontariackich – śmieje się.

Ciasto marchewkowe – wolontariuszom na zachętę

Jako sympatyczka motocykli Suzuki Intruder, angażuje również cudowną brać motocyklową w swoje akcje. To kolejna możliwość pokazania mocy grupy. Prócz „Szlachetnej Paczki” robiliśmy remonty w placówkach oświatowych, przy okazji pokazując dzieciom motocykle. To było dla nich mega przeżycie.

Kiedy powstawał ten tekst mieszkańcy Ukrainy mierzyli się z ekobójstwem, jakim było wysadzenie tamy na Dnieprze w Nowej Kachowce. Agnieszka od razu zaangażowała się we wsparcie dla potrzebujących z Chersonia. – Pomagać można zawsze, wystarczy chcieć i mieć w sobie empatię – puentuje. 

Udostępnij: Karmię się wolontariatem

Informacje prasowe

Nowe Pracownie Orange dla 20 miejscowości w Polsce

5 czerwca 2023

Nowe Pracownie Orange dla 20 miejscowości w Polsce

W kolejnych 20 miejscowościach zaczną działać nowe Pracownie Orange. Będą nie tylko miejscem dostępu do technologii, ale także przestrzenią działań społecznych i edukacyjnych dla mieszkanek i mieszkańców. Fundacja Orange wyposaży świetlice i wspierać będzie ich liderki i liderów w prowadzeniu ciekawych i rozwojowych aktywności.

Pomysły na Pracownie Orange  zgłosiły grupy inicjatywne z miast i wsi o populacji poniżej 40 tys. To do nich kierowany jest program. Fundacja Orange wyposaży nowo otwarte Pracownie w darmowy, szybki Internet, w sprzęty multimedialne takie jak komputery, telewizory, drukarki 3D, zestawy robotów,
a także w meble. Dodatkowo zapewni bezpłatny program wsparcia dla liderek i liderów koordynujących działania świetlicy – wszystko po to, aby miejsca te „tętniły życiem” i jak najlepiej służyły mieszkankom i mieszkańcom. Głównie do rozwoju ich kompetencji, wzmacniania lokalnych więzi i działania na rzecz najbardziej palących potrzeb w regionie.

Osoby koordynujące te działania w danej Pracowni Fundacja Orange wspierać będzie
w rozwoju umiejętności liderskich, cyfrowych i przeszkoli w zakresie animacji społecznej. Dołączą one do programu wsparcia, w którym jest już wiele liderek i liderów ponad 100 Pracowni założonych w poprzednich edycjach programu.

Wspólne cele i potrzeby

Łącznie do nowej edycji programu napłynęło ponad 240 wniosków z miast i wsi do 40 tys. mieszkańców. Składały je grupy inicjatywne 3 osób, które w porozumieniu z lokalną instytucją lub organizacją musiały wyznaczyć lokal, w którym Pracownia mogłaby funkcjonować. Opisywały też swoje pomysły na działanie świetlicy tak, aby jak najlepiej odpowiadała na lokalne potrzeby i wyzwania. Niezależna Komisja wybrała 20 miejscowości, które otrzymają wsparcie Fundacji w programie. Wśród zwycięskich koncepcji znalazł się między innymi cykl spotkań dla dzieci z programowania, a także kursy komputerowe dla seniorów, w tym zajęcia z użyciem drukarek 3D.

Cieszę się, że 20 kolejnych miejscowości z różnych stron Polski dołączy do społeczności Pracowni Orange. Mamy wspólny cel wspierania działań lokalnych, ale każda pracownia jest inna, tak jak każda miejscowość. Ta różnorodność i energia ludzi jest siłą tego programu. Staramy się tworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń między pracowniami – mówi Małgorzata Jaglińska z Fundacji Orange.

Jedna Pracownia Orange, wiele możliwości

W 20 pracowniach, które powstaną, liderki i liderzy planują między innymi zajęcia z zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, kursy programowania dla dzieci, zajęcia plastyczne, szkolenia z zakresu wykorzystania technologii VR w edukacji, a także wystawy i wydarzenia kulturalne czy projekty międzypokoleniowe.

Otwarcia nowych świetlic odbędą się już jesienią tego roku. Na liście  miejscowości, w których powstaną Pracownie, znajdują się: Kraśnik (województwo lubelskie), Bożków (województwo dolnośląskie), Cieszyn (województwo śląskie), Ćmielów (województwo świętokrzyskie), Jaraczewo (województwo wielkopolskie), Biesna (województwo małopolskie), Raciechowice (województwo małopolskie), Boguszyce (województwo dolnośląskie), Morąg (województwo warmińsko-mazurskie), Toszek (województwo śląskie), Żuławka Sztumska (województwo pomorskie), Szprotawa (województwo lubuskie), Brodnica (województwo wielkopolskie), Dębowa Kłoda (województwo lubelskie), Leszno (województwo mazowieckie), Rusowo (województwo zachodnio-pomorskie), Debrzno (województwo pomorskie), Zakopane (województwo małopolskie) oraz Syców (województwo dolnośląskie) i Wschowa (województwo lubuskie).

Pracownie Orange to ogólnopolski program realizowany przez Fundację Orange, który działa od 2012 roku. W ramach programu Fundacja zakłada i pomaga prowadzić multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach. Celem inicjatywy jest zapewnienie mieszkańcom lepszego dostępu do technologii, wzmocnienie ich cyfrowych kompetencji i stworzenie przestrzeni wspólnych działań. W 2022 roku program stał się częścią międzynarodowej inicjatywy Orange Digital Center.

Nowe Pracownie Orange w Polsce

Miejscowość Powiat Województwo
Kraśnik Kraśnicki lubelskie
Bożków Kłodzki dolnośląskie
Cieszyn Cieszyński śląskie
Ćmielów Ostrowiecki świętokrzyskie
Jaraczewo jarociński wielkopolskie
Biesna gorlicki małopolskie
Raciechowice myślenicki małopolskie
Boguszyce oleśnicki dolnośląskie
Morąg ostródzki warmińsko-mazurskie
Toszek gliwicki śląskie
Żuławka Sztumska sztumski pomorskie
Szprotawa żagański lubuskie
Brodnica śremski wielkopolskie
Dębowa Kłoda parczewski lubelskie
Leszno warszawski zachodni mazowieckie
Rusowo kołobrzeski zachodniopomorskie
Debrzno człuchowski pomorskie
Zakopane tatrzański małopolskie
Syców oleśnicki dolnośląskie
Wschowa wschowski lubuskie

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Grobel: +48 533 336 550 k.grobel@gardenofwords.pl
Katarzyna Matysek +48 571 609 027 katarzyna.matysek@orange.com

 

Fundacja Orange  działa na rzecz nowoczesnej edukacji. Założona w 2005 roku do realizacji celów zgodnych ze strategią społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Wspiera dzieci, młodzież, nauczyciel_ki w nabywaniu kompetencji przyszłości. Działa na rzecz grup zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Pomaga kształtować zdrowe nawyki cyfrowe, poznawać podstawy bezpieczeństwa w sieci, programowania, sztucznej inteligencji, druku 3d i realizować kreatywne pomysły z wykorzystaniem cyfrowych zasobów. Jej inicjatywy są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspert_kami, do udziału angażując pracowników_czki Orange jako wolontariuszy. www.fundacja.orange.pl Rada Programowa Fundacji Orange to osoby o uznanym autorytecie w dziedzinach edukacji, pedagogiki, rozwoju kompetencji

Udostępnij: Nowe Pracownie Orange dla 20 miejscowości w Polsce

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej