Odpowiedzialny biznes

Najlepsze programy społeczne 30-lecia

11 października 2019

Najlepsze programy społeczne 30-lecia

O 30-stu minionych latach gospodarki wolnorynkowej możemy mówić także z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu. Choć na początku odpowiedzialność ta ograniczała się w dużej mierze do programów charytatywnych, z czasem przybrała formy bardziej zorganizowanego zaangażowania społecznego. Ostatecznie przerodziła się w kompleksowe strategie społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego biznesu.

4 programy społeczne Orange Polska i Telekomunikacji Polskiej wśród najlepszych

Cieszy nas, że zaangażowanie i programy społeczne Orange Polska zostało docenione. Telefon do Mamy, Pracownie Orange – czyli edukacja cyfrowa w małych miastach i wsiach w Polsce, MegaMisja oraz #SuperKoderzy znalazły się wśród najlepszych inicjatyw 30-lecia gospodarki wolnorynkowej.

Projekty wybrało grono ekspertów wśród ponad 4300 inicjatyw, które przewinęły się przez wydawany od 17 lat Raport Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dodatkowo lokalne projekty zgłosiła też Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Nagrody zostały wręczone 10 października podczas konferencji “Społeczne wyzwania biznesu po 30-stu latach gospodarki wolnorynkowej w Polsce” w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

Telefon do Mamy, czyli gdy nie wszyscy mieli jeszcze smartfony

Dobrze to widać na przykładzie naszej firmy. Telekomunikacja Polska od początku swojego istnienia, czyli od 1991 roku część zysków przekazywała na cel społeczne poprzez tzw. fundusz darowizn. Finansowano z niego co roku kilkadziesiąt inicjatyw organizacji i instytucji społecznych. W 2003 roku nasze działania przybrały bardziej zorganizowaną formę pod parasolem programu TP Dzieciom. Wykorzystano w ten sposób nie tylko zasoby finansowe firmy, ale też jej kompetencje, usługi i zaangażowanie pracowników.

Jednym z pierwszych naszych programów był Telefon do Mamy – kolorowe aparaty telefoniczne pojawiły się w tysiącach szpitali w całej Polsce, by pomóc chorym dzieciom w kontakcie z bliskimi. Wtedy też pojawił się w naszej firmie wolontariat pracowniczy. Z czasem nasze zaangażowanie społeczne przybrało bardziej zorganizowaną formę.  Powołaliśmy Fundację Orange (wcześniej nazywała się Fundacja Grupy TP), która od 15 lat działa według przyjętych przez nas zasad. Łączy środki finansowe, kompetencje firmy i zaangażowanie pracowników na rzecz pomagania innym. Fundacja skupia się przede wszystkim na edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży, a także wspieraniu rozwoju małych miejscowości.

Wszystkie programy oparte są na rzetelnej diagnozie społecznej, stanowią odpowiedź na konkretny problem społeczny, do którego rozwiązania zapraszamy też ekspertów, organizacje i instytucje działające w danym obszarze. Zapraszamy też naszych pracowników, którzy jako wolontariusze tworzą obecnie największy Polsce program wolontariatu korporacyjnego. Przykładami takich programów są MegaMisja i #Superkoderzy oraz Pracownie Orange.

SuperMisja i MegaKoderzy! Lub całkowicie odwrotnie 😉

MegaMisja to program dla świetlic szkolnych. Uczniowie szkół w klasach 1-3 dowiadują się m.in. jakie treści w internecie można publikować, jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać urządzenia. Analizują także wspólnie, czym różni się informacja od reklamy, jak zachować równowagę między aktywnością online i offline, jak tworzyć proste grafiki i filmy. Łącznie w trzech poprzednich edycjach programu MegaMisja wzięło już udział 20 tys. dzieci z 800 szkół. W 2019 roku dołączyło kolejnych 150 placówek.

W ramach programu #SuperKoderzy, dzieci z klas 4-8 poznają podstawy programowania i robotyki. Nie tylko na lekcjach informatyki i matematyki, ale i na innych przedmiotach, a także w klasach integracyjnych i szkołach specjalnych. Dzieci uczą się logicznego myślenia, pracy w zespole, a poprzez konstruowanie i programowanie robotów, stacji pogodowych, tworzenie interaktywnych map, reportaży i komponowanie muzyki, pogłębiają wiedzę z danego przedmiotu szkolnego. Program realizowany jest od 2017 i uczestniczyło w nim ponad 3000 dzieci i 200 szkół. W tym roku szkolnym do programu dołączyło kolejnych 150 szkół.

Pracownie Orange, czyli 900 000 spotkań z komputerem rocznie

Pracownie Orange to multimedialne pracownie zlokalizowane w małych miejscowościach. Ich zadaniem jest zapewnienie członkom miejscowych społeczności dostępu do nowych technologii, szkoleń i warsztatów. Wspieramy animatorów pracowni w kierowaniu tymi nowoczesnymi i atrakcyjnymi placówkami poprzez profesjonalne szkolenia i pomoc finansową. Dotąd w całej Polsce powstało 100 Pracowni Orange. Uruchomiliśmy także internetową platformę wymiany wiedzy wraz z bazą gotowych do wdrożenia projektów i modułem grywalizacji, który wykorzystuje mechanizmy gier do podnoszenia kompetencji społecznych i motywowania mieszkańców do działania na rzecz swojej okolicy. Realizowane w pracowniach projekty są skierowane do różnych grup: dzieci i młodzieży, osób z niepełnosprawnościami, młodych matek oraz seniorów. Szacujemy, że w ciągu roku z Pracowni korzysta 900 000 osób.

Te programy i działalność Fundacji Orange to część naszych działań w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, która obejmuje wszystkie obszary aktywności firmy.

Udostępnij: Najlepsze programy społeczne 30-lecia

Informacje prasowe

Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

1 października 2019

Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

Orange Polska wraz z innymi firmami podpisał dziś w Ministerstwie Cyfryzacji deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Chodzi o wspólne przeciwdziałanie hejtowi w sieci, cyberprzemocy, promowaniu patostreamingu czy publikowaniu nielegalnych i szkodliwych treści. Orange prowadzi takie działania już od lat i dzieli się z innymi swoim doświadczeniem.

Zgadzamy się z Ministrem Cyfryzacji, Markiem Zagórskim, że dostawcy treści i usług świadczonych w internecie mają istotny wpływ na kształtowanie postaw społecznych i silnie oddziałują na opinię publiczną. Podzielamy też opinię, że w naszym wspólnym interesie jest bezpieczeństwo w sieci, zwłaszcza dla jej najmłodszych użytkowników. Dlatego podpisaliśmy deklarację i liczymy, na to, że wszyscy operatorzy telekomunikacyjni zaangażują się w działania, tak jak staramy się to robić w Orange od wielu już lat – mówi Witold Drożdż, członek zarządu ds. strategii Orange Polska

Witold Drożdż podpisuje deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”

Orange Polska dba o bezpieczeństwo i edukację cyfrową dzieci

Fundacja Orange to jedyna fundacja wśród polskich operatorów telekomunikacyjnych. Od 15 lat dba, o to żeby najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów, a nauczyciele mieli dostęp do sprawdzonych materiałów. Do tej pory na cele edukacyjno-społeczne Orange Polska wydał blisko 200 mln zł.

Działania na rzecz bezpieczeństwa w internecie oraz przygotowania młodych ludzi do świadomego korzystania z nowych mediów Orange Polska realizuje m.in. w ramach programu Bezpiecznie Tu i Tam. Łączy on działania edukacyjne Fundacji Orange oraz usługi firmy związane z bezpieczeństwem klientów i użytkowników, takie jak Bezpieczny Starter czy aplikacja ochrony rodzicielskiej Chroń Dzieci w Sieci. Program wspiera edukację dzieci ze szkół i przedszkoli w całej Polsce w kwestii zasad bezpiecznego korzystania z internetu, oferując szereg narzędzi i materiałów edukacyjnych, takich jak platforma e-learningowa, portale informacyjne oraz broszury i zasady w wersji elektronicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli, przygotowanych we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. W samym 2018 roku z materiałów edukacyjnych skorzystały blisko 2 miliony dzieci i dorosłych.

Wszystkie programy edukacyjno-społeczne Orange Polska są odpowiedzią na konkretne wyzwania społeczne. Opierają się na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami w danej dziedzinie, np. EU Kids On-line, „Rodzice i dzieci wobec zagrożeń w internecie” czy „Postrzeganie internetu i nowych technologii”.

Tysiące przeszkolonych uczniów i nauczycieli

Od 2015 roku Fundacja Orange realizuje ogólnopolski program edukacyjny dla szkół podstawowych MegaMisja. Jest przeznaczony dla nauczycieli oraz dzieci w wieku 6-10 lat i przybliża im wiedzę na temat dziesięciu kluczowych obszarów rozwijających kompetencje medialne, cyfrowe i informacyjne.

Natomiast #SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny w zakresie nauki programowania, skierowany do szkół podstawowych i uczniów w wieku 9-12 lat. W ramach programu dzieci uczą się programowania i podstaw robotyki oraz poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i angielskiego, muzyki czy matematyki.

W latach 2017-2018, w ramach projektu „Zaprogramuj Przyszłość” Fundacja Orange przeszkoliła z zasad kodowania ponad 1200 nauczycieli i 18 tys. uczniów z małych miejscowości na terenie całej Polski. Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”. Obecnie Fundacja prowadzi projekt „Lekcja:Enter”, w ramach, którego przez 4 lata przeszkoli ponad 75 000 nauczycieli ze wszystkich typów szkół, w tym 1/3 ze wsi i z małych miejscowości. Celem tego programu jest, by w edukacji dzieci umieli oni lepiej korzystać z nowych technologii i e-zasobów. Projekt jest dofinansowany przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” POPC 2014-2020.

Od marca 2019 roku trwa kampania Fundacji Orange #jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci, zwracająca uwagę na ten problem, pokazująca młodym ludziom jak sobie z nim radzić, jak reagować. Ideą kampanii jest chęć pokazania młodym ludziom, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto reagować na hejt, by powstrzymać to zjawisko.

Wspieramy walkę z patotreściami w internecie

W listopadzie 2018 Orange Polska podpisał Deklarację uczestników Okrągłego Stołu RPO do walki z patotreściami w internecie. Zawiera ona bardzo jasny i zwięzły opis zjawiska oraz postulaty działań, które powinni wziąć na siebie sygnatariusze. Orange Polska podjął konkretne działania – zainicjował i sfinansował pierwsze w Polsce badanie zjawiska patotreści. Koordynatorem działań była Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, a partnerem Biuro RPO. Badania i raport „Patotreści w internecie” to pierwsza w Polsce próba naukowego zdiagnozowania tego zjawiska, opisania jego specyfiki, skali, potencjalnego wpływu na młodych odbiorców oraz jego ram prawnych.

Raport i najważniejsze płynące z niego wnioski zaprezentowano podczas tegorocznej konferencji „Patotreści w internecie – niebezpieczna codzienność naszych dzieci” w Biurze RPO. Celem spotkania była również dyskusja nt. możliwych rozwiązań, wypracowywanych przez Okrągły Stół do walki z patotreściami w internecie.

Infografika - bezpieczeństwo i edukacja dzieci w sieci

 

Mediateka

Udostępnij: Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

CodeWeek 2019 – dołącz z nami

1 października 2019

CodeWeek 2019 – dołącz z nami

Dziś oddaję głos Ewie Krupie, prezesce Fundacji Orange, która zaprasza Was do udziału w Europejskim Tygodniu Kodowania. Jak co roku, zachęcamy wszystkie szkoły, świetlice, a nawet prywatnych zapaleńców do organizowania zajęć, warsztatów, spotkań.

Bierzemy udział w CodeWeek2019

Chcemy pokazać, że kodowanie zaczyna się od dobrej zabawy, w której mogą wziąć udział nawet najmłodsi uczniowie. W szkołach, które przystąpiły do #SuperKoderów to już chleb powszedni. Uczniowie kodują m.in. na muzyce, języku polskim, angielskim czy przyrodzie. Da się? Oczywiście. Programują z nauczycielami swoich przedmiotów, bo nie jest to umiejętność zarezerwowana tylko dla informatyków. Jest właściwie dobra dla wszystkich.

Każdy człowiek powinien uczyć się pro­gramować, ponieważ w ten sposób uczy się myśleć

– to myśl Steve’a Jobsa, która doskonale ilustruje naszą fascynację nauką kodowania. Nie chodzi przecież o samo stworzenie ciągu nieczytelnych znaków na ekranie. Programowanie to bardzo twórcza umiejętność., która wymaga analizy problemu, znalezienia odpowiedniego rozwiązania i wdrożenia go. Pozwala na podążania ścieżką, którą sami sobie wytyczymy. Liczy się efekt. Dlatego często uczniowie, którzy słabiej radzą sobie w szkole pokazują zupełnie inne oblicze na zajęciach #SuperKoderów. Mogą sami zdecydować o tym, jak wykonają zadanie. I okazuje się, że świetnie sobie radzą. Tu nie ma klucza poprawnych odpowiedzi: testem jest sprawdzenie czy stworzony kod działa zgodnie z założeniami.

Sześciu na dziesięciu uczniów dzisiejszych pierwszych klas będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. To tylko przewidywania, ale mają silne podstawy. Pomyślcie, czy w 2007 (czyli wtedy, gdy do szkoły poszli tegoroczni maturzyści) częste były marzenia, by zostać operatorem drona, social media managerem czy testerem aplikacji? Za chwilę takimi zawodami może stać się twórca mechanizmów sztucznej inteligencji, albo… no właśnie, macie jakieś pomysły?

Zaproszenie do udzialu w Europejskim Tygodniu Kodowania

CodeWeek2019 – zapraszamy!

Jak mogę dołączyć do Europejskiego Tygodnia Kodowania?

Jeśli podzielasz nasz zapał do nauki kodowania, Twojej inicjatywy nie może zabraknąć w czasie jesiennego święta młodych programistów. Zorganizuj dowolną inicjatywę, która promuje kodowanie: lekcję, warsztaty, spotkanie przy herbacie. Jeśli prowadzisz lekcje, właściwie nie musisz robić nic więcej poza zgłoszeniem jej na stronie https://codeweek.eu/events. Więcej informacji znajdziesz na stronie Fundacji Orange.

Gorąco zachęcamy!

Organizatorem Europejskiego Tygodnia Kodowania w Polsce jest Ministerstwo Cyfyzacji.

#SuperKoderzy - uczennica w czasie zajęć

#SuperKoderzy to świetna przygoda z programowaniem. Nie tylko na informatyce!

 

 

 

Udostępnij: CodeWeek 2019 – dołącz z nami

Odpowiedzialny biznes

Czy bioplastik nas ocali? Przyszłość jest dziś #13

26 września 2019

Czy bioplastik nas ocali? Przyszłość jest dziś #13

Zmiany klimatu, efekt cieplarniany, topniejące lodowce i wizja nieuchronnej katastrofy – coraz częściej docierają do nas niepokojące doniesienia o tych zjawiskach. Świat, który znamy nieuchronnie się zmienia. Część z nas konsekwentnie ten fakt ignoruje, część doświadcza lęku i bezradności, a naukowcy mówią już nawet o depresji klimatycznej (ang. climate anxiety). Powstaje pytanie, czy wobec tak zaawansowanych zmian klimatu możemy cokolwiek zrobić? Trwa właśnie Światowy Tydzień dla Klimatu (20-27 września), więc to dobry moment, żeby poruszyć ten temat na blogu.

Po pierwsze: mniej plastiku

Produkcja plastiku ruszyła na masową skalę w latach 50-tych XX wieku. Wtedy nikt nie spodziewał się, że produkt, który miał ułatwić ludziom życie, stanie się zagrożeniem. Czy wiecie, że każdego roku do mórz i oceanów trafia 8 milionów ton plastikowych odpadów, z czego 236 tysięcy ton stanowi mikroplastik? Drobiny plastiku są pochłaniane przez ryby, a następnie trafiają… na nasze talerze. Naukowcy szacują, że do 2050 roku w morzach i oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Niestety, sami się do tego przyczyniamy – niewinnie wyglądające plastikowe worki, do których pakujemy owoce, warzywa, czy pieczywo, jednorazowe kubki do kawy, czy butelki w z wodą mineralną powiększają ilość plastikowych śmieci.

Po drugie: zero waste

W sieci możecie znaleźć wiele pomysłów, jak używać mniej plastiku – podczas zakupów owoce i warzywa można pakować do własnych, materiałowych toreb, lub wkładać do koszyka luzem, do kawiarni zabierać własny kubek, zamiast wody mineralnej pić kranówkę z wielorazowego bidonu. Czy te nawyki są trudne do wprowadzenia w życie? Nie, jeśli właściwie do tego podejdziemy. W biurach Orange Polska już rok temu zrezygnowaliśmy z wody butelkowanej i pijemy ją wyłącznie z dystrybutorów korzystając z bidonów wielorazowego użytku. Zmiana była bardzo łatwa, na biurku mam szklankę z wodą lub bidon, a dzięki niej do środowiska nie trafiło kilkaset tysięcy butelek z wodą.

Co jeszcze możemy zrobić

Małe zmiany są i warto od nich zacząć. Jeśli jednak czujecie, że chcecie zrobić więcej, to chętnie wam w tym pomożemy. A konkretnie Fundacja Orane oraz stowarzyszenie Robisz.to, które w Fab Lab powered by Orange cyklicznie organizują warsztaty Maker Woman. O projektach stworzonych w 4. edycji Maker Woman pisał już na blogu Bartek. Dzieją się tam rzeczy niezwykłe, czego dowodem jest projekt Weroniki Banaś. Zobaczcie, co stworzyła.

Mam nadzieję, że historia Weroniki zainspirowała was do udziału w warsztatach. Podrzucam kilka przydatnych linków:

W Orange dbamy o to, żeby ograniczać wpływ na środowisko. Przeczytajcie nasze wcześniejsze wpisy na blogu:

Sieć komórkowa może być bardziej energooszczędna. W Orange Polska zużywany dużo mnie prądu w przeliczeniu na przesłany gigabajt

Już 500 tys. umów (i nie tylko) podpisanych na tablecie

Jak zaoszczędziliśmy rok energii dla Zakopanego?

Udostępnij: Czy bioplastik nas ocali? Przyszłość jest dziś #13

Odpowiedzialny biznes

Jak zrobić dobre zdjęcie? 7 porad

25 września 2019

Jak zrobić dobre zdjęcie? 7 porad

Jakiś czas temu zapowiedziałem, że chciałbym zwrócić uwagę na temat netykiety w różnych sferach naszego życia. Zacznijmy od zdjęć.

„Komu sprzedajesz swoje dziecko?” pyta Sylwia Czubkowska w Gazecie Wyborczej i przytacza scenę, w której dwulatka, jeszcze nieumiejąca dobrze mówić, już pozuje do Instatstory mamy. I dobrze wie, co to jest „Instaglam”. Dzisiejsze nastolatki urodziły się jeszcze przed powstaniem serwisów społecznościowych. Dzieci urodzone po 2010 (rok powstania Instagrama) będą więc dorastały już w innym świecie, bo część z nich od urodzenia jest pokazywana online. Jak to wpłynie na ich przyszłe życie? Trudno dziś przewidzieć.

Zdjęcia dzieci coraz częściej trafiają do internetu. Jak pokazały badania przeprowadzone w 2016 w Wielkiej Brytanii, tamtejsi rodzice publikowali średnio 300 zdjęć swoich dzieci rocznie! Sharenting, bo tak nazywa się to zjawisko, jest jednym z tematów, którymi zajęliśmy w badaniach EU Kids online. Poniżej komentarz badaczki, Aldony Zdrodowskiej:

Wyobraźcie sobie taką sytuację: stary album ze zdjęciami oglądanymi w czasie rodzinnego spotkania. Urocze zdjęcia bobaska w kąpieli. A bobasek ma już 17 lat i siedzi na herbatce u babci, cały czerwony. Kojarzycie takie momenty? Dziś rodzinne albumy często są zastępowane zdjęciami publikowanymi w sieci bez żadnych ograniczeń. Stąd prosty wniosek:

PORADA 1: Zachęcam, żebyście trzy razy pomyśleli przed publikacją zdjęcia dziecka w sieci. Jeśli jest wystarczająco duże, możecie zapytać o jego zgodę.

To jak, selfie?

Codziennie w sieci przybywa 93 miliony selfie. Takie autoportrety na instagramie pędzą z prędkością 10 zdjęć/ 10 sekund. Sporo. Pewnie dlatego, że twarz może pokazać całe bogactwo wnętrza, emocji i stanów człowieka. Poza tym… selfie są po prostu fajne. Co ciekawe, nie jest to tak nowe zjawisko, jak mogłoby się wydawać. Pierwsze takie zdjęcia powstały już w XIX wieku; selfie robił sobie astronauta Buzz Aldrin, pozując w skafandrze na tle kuli ziemskiej.

A dzisiaj? Mamy selfie w każdym możliwym miejscu i sytuacji. Robione w czasie pogrzebów czy przy pomnikach upamiętniających ofiary wojen.

PORADA 2: W takich delikatnych sytuacjach radzimy głęboko schować telefon. A przede wszystkim pomyśleć – czy takie zdjęcie jest OK, czy jest stosowne?

(Więcej na ten temat piszemy na stronie Fundacji Orange: czy żyjemy w kulturze selfie?)

Pierwszą zasadą dobrej fotografii jest myślenie

Fotografia to nie tylko mechaniczna czynność. To przede wszystkim pomysł, idea i odpowiednie wcielenie jej w życie. Wybór tematu, sprzętu, kadru, światła, perspektywy. Cała seria decyzji, która wpływa na ostateczny efekt. Na boku zostawiamy teraz umiejętności techniczne. Przeczytacie o nich na wielu specjalistycznych blogach. Dużo informacji o możliwościach sprzętu znajdziecie np. w testach u Michała. Ja chciałbym skupić się na temacie zdjęć.

PORADA 3: Dobrze pomyśl nad wyborem tematu

Zanim zrobisz zdjęcie, zastanów się, czy warto fotografować po raz kolejny talerz z ładną potrawą lub swoją twarz w lustrze. Może lepiej zrobić piękny portret babci albo zachwycający krajobraz? A może masz artystyczne zapędy i stworzysz abstrakcyjną kompozycję? Pomyśl, co będzie dzisiaj fajne, dobre, co chcesz pokazać. Każdy z nas ma wokół siebie setki tematów. Nie ma sensu powielać instagramowych klisz. Rozejrzyj się, rusz głową i do dzieła.

dziewczynka robi zdjęcie robotowi smartfonem. Zajęcia #SuperKoderów.

Samodzielnie zaprogramowany robot to dobry temat do zdjęć czy wideo. Tutaj w czasie zajęć #SuperKoderów.

Zdjęcia zawsze są kreacją

Niby aparat rejestruje świat takim, jaki jest, a jednak każdy z nas wie, że można w tym samym momencie zrobić piękne zdjęcie, które zbierze dziesiątki lajków albo strzelić fotkę, która zasłuży co najwyżej na ironiczny komentarz. Każda decyzja fotografującego wpływa na ostateczny efekt i kreuje rzeczywistość. Czasem to bardzo świadome działanie, a czasem po prostu „tak wyszło”.

Mamy ostatnio zalew zdjęć, na których świat jest cukierkowy i śliczny, ale mocno odrealniony. Wielu twórców prześciga się w pokazywaniu starannie wypielęgnowanych kadrów. Ciekawe jest zestawienie takich idealnych zdjęć blogerów kulinarnych z szerszym kontekstem, odsłaniającym trochę więcej prawdy: rozsypaną mąkę, bałagan i płaczące dzieci (zobaczcie je tutaj, polecam). Albo podobne zdjęcia, które zrobił Chompoo Baritone, aby zwrócić uwagę na problem odrealnienia insta świata.

PORADA 4: Zastanów się, jaki świat chcesz pokazać na swoich zdjęciach. A oglądając fotografie w sieci, patrz na nie krytycznie i mądrze. Pamiętaj, że żądne zdjęcie nie jest po prostu nagą prawdą.

Jak zrobić najlepszy portret?

Najlepsze portrety to takie, w których fotograf ma dobry kontakt z osobą przed obiektywem. Jeśli macie pozytywną relację – zdjęcie będzie lepsze! Poza tym, robienie zdjęć bez zgody fotografowanego jest po prostu niezgodne z prawem.

PORADA 5: jeśli chcesz zrobić portret, nie fotografuj nikogo bez jego zgody

Inaczej jest oczywiście, jeśli np. robisz zdjęcie na koncercie i złapiesz w kadrze kawałek fryzury osoby przed tobą lub wiele ludzi w tłumie. To oczywiście dozwolone i nie trzeba pytać się wszystkich, czy czubek ich głowy może być widoczny na zdjęciu.

W sieci nic nie ginie

Znane są przypadki zdjęć, które żyją własnym życiem, a ich bohaterowie stali się memami. Nikt z nas nie chce tego dla swoich najbliższych. Każdy zna kilka takich twarzy – memów, ale mało kto wie, do kogo one należą. A zaczęło się od tego, że ktoś opublikował to zdjęcie w sieci po raz pierwszy.

PORADA 6: Przed publikacją zdjęcia pomyśl, czy kogoś ono nie dotknie

Kiedy chcesz wyciągnąć smartfona, pomyśl też nad kontekstem. Czy to dobry moment na fotkę? Nie chodzi mi tylko o pogrzebowe selfie, które wspomniałem wyżej. Jest całe mnóstwo sytuacji, które lepiej po prostu przeżyć, bez uwieczniania ich. Zaprzyjaźniona fotografka pracująca dla wielu firm i instytucji ma dwie zasady: nigdy nie fotografuje swoich klientów w trakcie jedzenia oraz w czasie imprez, na których jest alkohol. Po to, aby goście czuli się dobrze i nie bali się, czy np. jakieś ich niekorzystne zdjęcie trafi potem na firmowego bloga. To bardzo profesjonalne podejście, wnikające z lat doświadczenia.

A może lepiej… popatrzeć?

W Fundacji mówimy sporo o równowadze między online i offline. Np. uczymy tego uczniów pierwszych klas w MegaMisji. Ten balans jest też konieczny przy robieniu zdjęć.

pamiątkowe zdjęcie ze Zjazdu MegaMisji

Zdjęcie – dobra pamiątka. Tutaj ze Zjazdu liderów MegaMisja.

Dawniej aparat był zarezerwowany na specjalne okazje, więc wiele ciekawych kadrów po prostu umykało. Właściwie tylko fotoreporterzy nie rozstawali się z aparatem. Teraz mamy zupełnie inną sytuację: każdy może zrobić zdjęcie w dowolnej zauważonej sytuacji. Tylko czy mamy dzięki temu w swoich domowych archiwach większy odsetek świetnych zdjęć?

Czasem warto po prostu popatrzeć i pocieszyć się chwilą, zamiast ją uwieczniać i publikować. Każdy z Was musi sam wyczuć tę równowagę między wykorzystaniem internetu a odcięciem się od niego. A Ci z Was, którzy są rodzicami dodatkowo powinni ustalić granice z dziećmi.

PORADA 7: Zastanów się: chcę teraz robić zdjęcie, czy po prostu być i patrzeć?

 

 

 

Udostępnij: Jak zrobić dobre zdjęcie? 7 porad

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej