Odpowiedzialny biznes

Jak rozmawiać z dzieckiem o internecie?

20 października 2021

Jak rozmawiać z dzieckiem o internecie?

Raport Nastolatki 3.0  pokazuje, że młodzi przed ekranami spędzają coraz więcej czasu, a problematyczne używanie internetu dotyczy już 1/3 z nich. Im wcześniej przygotujemy dzieci do używania technologii „z głową”, tym lepiej. Edukacja ta toczy się w dużej mierze poza ekranami. Dziś mam dla Was pomysł na to, jak stworzyć przestrzeń do ważnych rozmów o cyfrowej aktywności z dzieciakami.

Czas ekranowy

Liczba godzin, jakie nastolatki spędzają przed ekranem, stale rośnie. Obecnie jest to średnio 4 godzin i 50 min dziennie, a w dni wolne od szkoły ponad 6 godzin. Co szósty nastolatek intensywnie korzysta z internetu w nocy, część korzystała z sieci do celów osobistych w czasie lekcji online. Okazuje się, że rodzice nie doszacowują tego czasu i nie kontrolują, co ich dzieci robią w internecie w nocy.

Raport Nastolatki 3.0

To dane z wydanego w tym roku Raportu z ogólnopolskiego badania uczniów „Nastolatki 3.0” pod red. Dr. Rafała Lange. Odbyło się ono w grudniu 2020. Wzięło w nim udział ponad 1700 uczniów. NASK – Państwowy Instytut Badawczy realizuje badanie co 2 lata od 2014 roku. Lubię czytać te raporty, bo dzięki regularności pomiarów widoczne są porównania i tendencje w zachowaniach nastolatków w internecie. Zachęcam Was do lektury, bo nie o wszystkim jestem w stanie dziś opowiedzieć.

Problematyczne używanie internetu

33,6% badanych nastolatków wpada do kategorii tzw. problematycznego użytkowania internetu (PUI). Co piąty wskazał, że doświadczył przemocy online. Co trzeci nic z tym nie robi, nawet nie rozmawia z kimś, kto mogłyby okazać wsparcie. 27% młodych mówi, że ogląda patostreamy, ale problem ten dostrzega już tylko 12% rodziców.

Edukacja cyfrowa od kołyski?

Tak w raporcie przedstawia się sytuacja nastolatków. Ale warto pamiętać, że edukacja o zdrowych nawykach cyfrowych zaczyna się dużo wcześniej i nie jest tylko „szkoleniem”. Tym bardziej, że już 7-8 latki mają najczęściej swoje urządzenie z dostępem do internetu. Jak zapobiegać? Sposobów na to jest sporo.

My z Fundacją Orange działamy już w prawie 1300 szkół z programem MegaMisja. To na tych cotygodniowych zajęciach uczniowie i uczennice klas 1-3 poprzez zabawę, współpracę, refleksję i rozwiązywanie zagadek uczą się m.in., jak sprawdzać wiarygodność informacji, jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt, jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów,  jak reagować na niebezpieczne treści online, jak kulturalnie wyrażać swoje zdanie i emocje.

Spora część tego typu edukacji odbywa się – czy tez powinna odbywać się – też w domu, w relacji z rodzicami i opiekunami. Potrzebujecie podpowiedzi, materiału, inspiracji?

Kilka tygodni temu wyszła nowa książka: „Sieciaki. Twarzozmieniacz i Wielka Gala Fejmu” (Muchomor, 2021). Czytanie jej z dzieckiem (głownie 7-12 lat) może być dobrym pretekstem do rozmowy o internecie, o zasadach bezpieczeństwa, o tym, jak nie ulegać licznym pokusom w świecie technologii. Autorem jest Łukasz Wojtasik, ekspert ds. zapobiegania zagrożeniom dzieci i młodzieży online, autor wielu kampanii społecznych i projektów edukacyjnych, członek zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Książkę można wykorzystywać na zajęciach szkolnych.

Fundacja Orange

Poprzednia, pierwsza część opowiadała o złych Sieciuchach, które chcą rządzić w internecie, a do tego przyciągnąć dzieciaki i uzależnić je od ekranów. W tej części Sieciuchy mają inny pomysł: obiecują popularność, kuszą dzieci lajkami i „heheszkami” na YouTube. Ale jaki tak naprawdę mają plan? Czy ślepa pogoń za serduszkami w social media i konsumpcyjna fascynacja YouTubem to coś naprawdę dobrego dla dzieciaków?

Historia o Sieciakach i złych Sieciuchach uczy dzieci zasad bezpieczeństwa w internecie już od 2005 roku. Sieciaki to strona www, to komiksy, to gry i zabawy oraz podpowiedzi dla nauczycieli i rodziców. Szczególnie przy okazji Dnia Bezpiecznego Internetu wiele szkół i wiele rodzin korzystało z tych materiałów, co bardzo nas cieszy jako partnera tego projektu.

Żeby zadbać o zdrowe nawyki swoich dzieci, zaglądajcie też po inspiracje na stronę Fundacji Orange  lub na nasz portal Razem w Sieci.

Udostępnij: Jak rozmawiać z dzieckiem o internecie?

Odpowiedzialny biznes

Roboty na etyce?

13 października 2021

Roboty na etyce?

Często słyszę, że szkoła nie idzie z duchem czasu. Dzieci (i dorosłych) otaczają internet, smartfony, asystenci głosowi, aplikacje, gry, komunikatory, a szkoła za tym nie nadąża. I że wyraźnie obnażyła to także nauka zdalna.
To tylko fragment rzeczywistości. W Fundacji Orange znamy wielu nauczycieli i nauczycielek otwartych na to, żeby podążać za potrzebami uczniów wychowywanych w cyfrowym świecie. Ostatnio poznaliśmy ich jeszcze więcej. I czekamy na kolejnych 🙂 Na przykład w projekcie darmowych szkoleń dla nauczycieli „Lekcja:Enter”.

Nie o gadżety chodzi

Mija kilka dni od ogłoszenia wyników konkursu Nauczyciel Jutr@, który Fundacja Orange zorganizowała razem z Głosem Nauczycielskim. Na uroczystej Gali w Zamku Królewskim w Warszawie wyróżnienie to odebrała Joanna Mikusek-Przystajko, nauczycielka etyki i pedagożka ze Społecznego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kudowie Zdroju.

I choć na lekcji u Pani Joanny dzieci programują roboty, które jeżdżą od jednej wartości etycznej do drugiej, to nie o technologie tu chodzi. Mam poczucie że poznając technologię cyfrową odkryłam świat moich uczniów, świat ich codzienności – mówi Laureatka. I dodaje, że jej odważniejsze przejście na „drugą stronę cyfrowej mocy” w czasie edukacji zdalnej motywowane było tym, żeby po prostu „nie stracić” uczniów w tym trudnym czasie.

Fundacja Orange

Naszą nagrodą dla zwyciężczyni jest wizyta studyjna w szkole w Finlandii – kraju, który słynie z jednego z najlepszych systemów edukacyjnych na świecie.

Wśród nominowanych znaleźli się także wspaniali wychowawcy: Marek Grzywna z SP nr 23 w Toruniu, Michalina Ignaciuk z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Osiek” w Gdańsku, Agata Karolczyk-Kozyra z I LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie, Aleksandra Schoen-Kamińska z SP nr 6 im. Lotników Polskich w Pile.

Nauczyciel Jutr@

W konkursie szukaliśmy nauczycieli, którzy niekoniecznie są geekami, ale którzy próbują, eksperymentują, bo chcą  lepiej rozumieć świat uczniów. A technologia im w tym pomaga. Nauczyciel Jutr@ pokazuje, że  mimo wyzwań nauki zdalnej można zacząć uczyć inaczej. Kryzys przekuć w szansę.

Nasz konkurs towarzyszy znanemu konkursowi Nauczyciel Roku, który organizuje Głos Nauczycielski już od prawie 20 lat. To bardzo prestiżowe wyróżnienie, a nauczyciele, którzy je zdobywają, stają się ważnymi postaciami świata edukacji. Nauczycielem Roku 2021 został Dariusz Martynowicz z Małopolskiej Szkoły Gościnności w Myślenicach.

Sto lat Nauczycielom i Nauczycielkom

Wtorkowa gala pełna była emocji i pięknych wzruszeń. Dobrze jest nam w towarzystwie ludzi, którym ZALEŻY, którym się chce i którzy w swoim zawodzie widzą społeczną misję.
14 października to Dzień Edukacji Narodowej, powszechnie zwany po prostu Dniem Nauczyciela. Wszystkim Nauczycielom i Nauczycielkom życzymy niesłabnącego entuzjazmu, energii i radości z pracy!

A gdybyście potrzebowali wsparcia w rozwoju cyfrowych umiejętności i nowoczesnych metod nauczania – zapraszamy na darmowe szkolenia „Lekcji:Enter” w całym kraju. Tu każdy dzień jest Dniem Nauczyciela! 🙂

Udostępnij: Roboty na etyce?

Odpowiedzialny biznes

Europejski Tydzień Kodowania

6 października 2021

Europejski Tydzień Kodowania

Kto wygra #CodeWeek w tym roku?

Jakoś tak przewrotnie mam ochotę napisać, że wygra każdy, kto w ogóle wyruszy w ten „wyścig”. Bo to wyścig po wiedzę, po nowe kompetencje i …po frajdę! Tydzień Kodowania to społeczna inicjatywa, w ramach której państwa europejskie „rywalizują” o to, które z nich zorganizuje więcej wydarzeń związanych z programowaniem. W roku 2020 Polska zajęła w tej konkurencji pierwsze miejsce, bo do #CodeWeek’a zgłosiła aż 20 505 inicjatyw.

Fundacja Orange – jak co roku – włącza się w obchody tego święta, zapraszając szkoły do wymyślania i organizowania swoich wydarzeń związanych z nauką programowania. Oprócz inspiracji dostarczanych od nas na co dzień w ramach programów #SuperKoderzy czy MegaMisja, nauczyciele i nauczycielki mogą korzystać też z gotowych materiałów, pomysłów i webinarów przygotowanych przez organizatorów i partnerów Tygodnia Kodowania w Polsce.

Ale nie tylko w szkołach mogą toczyć się takie akcje. W bibliotekach, domach kultury, organizacjach pozarządowych też. Do #CodeWeek2021 dołączyć mogą właściwie wszyscy, którzy chcą zacząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. I nie trzeba być ani „geekiem” ani specjalistą czy specjalistką do spraw technologii.

Najdłuższy Tydzień w Europie

Europejski Tydzień Kodowania to największe programistyczne wydarzenie w Europie. Nie dziwi więc, że to taki tydzień, co trwa… dwa tygodnie, a może i dłużej :). W tym roku świętujemy #CodeWeek w dniach 9-24 października.

Jak wziąć w nim udział? Planowane wydarzenie można zgłosić na stronie www.codeweek.eu/add. Rejestracja zajmuje kilka minut. Jest niezbędna, żeby organizowana inicjatywa została wliczona do puli wydarzeń odbywających się w Polsce. Na stronie koduj.gov.pl dostępne są gotowe pomysły na wydarzenia, które można realizować i zgłosić na mapę, a także materiały i szczegółowe informacje o #CodeWeek2021.

codeweek2021

A po co uczyć programowania?

Dużo mówi się o tym, że warto uczyć dzieci programowania, bo będą miały lepszy zawód w przyszłości – a już dziś mocno przecież pożądany na rynku pracy. My w Fundacji Orange widzimy z tego wiele innych korzyści. Od lat prowadzimy program #SuperKoderzy, który urozmaica zajęcia szkolne, angażując uczniów do ciekawych aktywności wokół kodowania (i to na różnych przedmiotach – od historii, przez przyrodę po języki obce). W #SuperKoderach dzieciaki konstruują i programują roboty, opracowują reportaże dźwiękowe, tworzą mini strony www, animacje, a nawet stacje pogodowe. Hitem jest granie muzyki na owocach. A także ścieżka z materiałami do nauki programowania w klasach integracyjnych czy szkołach specjalnych. W tym roku najwięcej klas aplikowało do ścieżki „3 wymiary matematyki” , która uczy projektowania przestrzennego przy wykorzystaniu modelowania i druku w 3d.
W poprzednich edycjach z #SuperKoderów skorzystało już łącznie prawie 13 tysięcy dzieci w całej Polsce – z 630 szkół. W tym roku szkolnym startuje z nami 140 kolejnych placówek, z każdej przeszkoliliśmy po 2 nauczycieli. Ich zapał i energia do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem możliwości #SuperKoderów jest niesamowita. Sama miałam przyjemność być z nauczycielami i nauczycielkami na jednym z takich szkoleń w sierpniu i poruszyło mnie, jak bardzo chcą się rozwijać, udoskonalać lekcje, prowadzić je bardziej nowocześnie. Widzą przecież, że ich uczniowie żyją w świecie pełnym technologii. Chcą towarzyszyć im w tej drodze i kierować tę drogę w te dobre, pozytywne strony cyfrowego świata.

Nauka programowania to poszukiwanie kreatywnych rozwiązań, logicznego myślenia, to pole do sprawczości dzieci i tworzenia czegoś zupełnie po swojemu. To też nabieranie rozumienia dla świata technologii, który w dużej mierze opiera się na algorytmach – warto, żeby dzieci o tym wiedziały i były świadome, co stoi w tle migających, wciągających gier, portali czy aplikacji. To też po prostu wartościowy kontakt z technologią zamiast biernej „konsumpcji” filmików z sieci.

I dlatego zapraszam wszystkich do włączenia się w #CodeWeek2021 i do pozytywnego korzystania z technologii – po prostu! Nawet jeśli rekord inicjatyw pobije w tym roku inny kraj, to i tak „wygrać” mogą wszystkie dzieciaki, które mają możliwość spróbować programowania i wszyscy wychowawcy, edukatorzy i edukatorki, które otworzą się na mądre korzystanie z technologii.

Organizatorami inicjatywy w Polsce są Państwowy Instytut Badawczy NASK, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Giganci Programowania i EduSense – Uczymy Dzieci Programować.

Udostępnij: Europejski Tydzień Kodowania

Odpowiedzialny biznes

Co można zrobić z fusów po kawie?

15 września 2021

Co można zrobić z fusów po kawie?

Co można zrobić z fusów po kawie czy skorupek od jajek? Jagoda Podrucka, która działa w FabLab powered by Orange, ma na to pomysł. To dobre miejsce na realizację odważnych, nieszablonowych przedsięwzięć.

Coś z niczego

Pracowała jako baristka i widziała, ile kilogramów fusów z kawy codziennie ląduje w koszu na śmieci. Na wykorzystanie tych odpadów miała pomysł. A że akurat została przyjęta do projektu Maker Woman w FabLab powered by Orange w Warszawie, to mogła rozwijać tę koncepcję i nabywać nowych umiejętności, ucząc się obsługi tamtejszych maszyn, podstaw modelowania, elektroniki, stolarki czy krawiectwa.

Jagoda Podrucka, bo o Niej tu mowa, postanowiła odzyskać część odpadów, aby nadać im drugie życie. Aktualnie testuje wykorzystanie fusów z kawy, a także skorupek jajek, żeby tworzyć z nich akcesoria domowe. Skonstruowała specjalną prasę hydrauliczną i formy, dzięki którym może ustawiać parametry i eksperymentować dalej. Trzymajcie kciuki!

Amazing Woman

W FabLab powered by Orange odbyła 3 miesięczny kurs pod okiem trenerów i edukatorów ze Stowarzyszenia Robisz.to. Organizacji, z którą nasza Fundacja Orange współtworzy warszawski FabLab. Jej pomysł spodobał się (naszej siostrzanej) Fundacji Orange we Francji, która wspiera rozwój kompetencji kobiet na całym świecie. Szczególnie tych, związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i pozwalających na zawodowy rozwój.

Dlatego to Jagodzie Podruckiej właśnie zostało przyznane wyróżnienie Amazing Woman oraz grant na rozwój tej pięknej less-waste’owej koncepcji. Wczoraj, w zasłużonym blasku fleszy 😉 – w czasie oficjalnego otwarcia FabLab powered by Orange w nowej siedzibie na warszawskiej Pradze, wręczyliśmy Jagodzie to wyróżnienie. Gratulacje napłynęły od Francois Cosson, prezeski francuskiej Fundacji Orange, a statuetkę wręczył Rafał Trzaskowski, Prezydent M.St. Warszawy, który oficjalnie otwierał wczoraj z nami FabLab w nowej lokalizacji po przeprowadzce.

Amazing Woman

Centrum Kreatywności

Działamy dalej – w Centrum Kreatywności Targowa, w którym mieści się aktualna siedziba warszawskiego FabLabu wspieranego przez Fundację Orange. Przed nami nowe projekty, nowe inicjatywy. Już w tym tygodniu ruszy nabór chętnych do projektu “Akademia projektowania przestrzennego”, w którym młodzież nauczy się m.in. modelowania i druku 3D. Dla nieco starszych osób, od 16 do 25 roku życia, przygotowaliśmy „Youth Lab”, żeby wzmocnić ich cyfrowe kompetencje pod kątem wymagań rynku pracy. Rodziny z dziećmi czy dorośli też znajdą tu coś dla siebie – proponujemy im regularne warsztaty twórcze i szkolenia specjalistyczne. Wszystkie informacje pojawiać się będą na stronie FabLabu.

 

Gorąco kibicujemy wszystkim uczestnikom. Chcemy, żeby nabywali nowych umiejętności, czas z technologiami spędzali w sposób wartościowy i dlatego współtworzymy to miejsce. Dziękujemy naszym partnerom ze Stowarzyszenia Robisz.to za 4 wspólne lata prowadzenia tej pracowni, za to, że tętni życiem i daje ludziom możliwość odkrywania swoich talentów, a czasami zmiany swojej sytuacji na lepsze dzięki temu, że uczą się nowych rzeczy i nabierają wiary w swoje możliwości.

Udostępnij: Co można zrobić z fusów po kawie?

Odpowiedzialny biznes

Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

1 września 2021

Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

Co zrobić, żeby powrót do szkoły był przyjemny? Zadbać o ciekawe lekcje, o czas na współpracę uczniów i na odbudowanie relacji po okresie nauki zdalnej. I rozwijać kompetencje nauczycieli i uczniów – nie tylko te cyfrowe. Programy Fundacji Orange startują w nowy rok szkolny.

Dziś start nowego roku szkolnego. Nauczycielom, uczniom i rodzicom życzymy dobrego, spokojnego roku. Wiele szkół witamy też na „pokładzie” Fundacji Orange. Dołączyły do naszych inicjatyw, żeby lekcje w ich placówkach były ciekawsze, żeby realizować niezbędną już dziś edukację cyfrową i tworzyć dla nauczycieli możliwości rozwoju. Jesteśmy dumni, że są z nami w tej misji zmiany w edukacji na lepsze.

Miękkie lądowanie w szkole… i w necie

Lada dzień startują zajęcia MegaMisji dla klas 1-3 o tym, jak dbać o zdrowe nawyki cyfrowe. Do nowej edycji programu Fundacji dołącza kolejnych 150 szkół oraz nauczycielki i nauczyciele, którzy mimo trudów minionego roku szkolnego zdecydowali się na to wyzwanie. Którzy widzą, że to, że dziecko potrafi obsłużyć smartfon, nie znaczy, że będzie umiało chronić swoją prywatność, reagować na zagrożenia w sieci, nie nabierać się na fake newsy i zachować umiar w korzystaniu z ekranów.

Ale MegaMisja to coś więcej. To lekcje, na których dzieci przejmują stery: dyskutują, szukają rozwiązań, tworzą mini-kampanie społeczne, rozmawiają o emocjach, o tym, jak wyrażać swoje opinie. Każde zajęcia zaczynają się kilkuminutową bajką o przygodach Psotnika, który rozrabia w cyfrowym laboratorium. Ta bajka to jeden z niewielu momentów, kiedy mają kontakt z ekranami na tych zajęciach, reszta odbywa się w większości analogowo. Bo MegaMisja to nie nauka technicznych umiejętności, ale zdrowych nawyków, podejmowania refleksji, które przydadzą się każdemu młodemu internaucie.

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci

Dodatkowo, w tym roku do MegaMisji dołączy 10 świetlic środowiskowych prowadzonych przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z TPD, uczyć się i rozwijać naszą inicjatywę dzięki temu partnerstwu. A z nauką o odpowiedzialnym korzystaniu z technologii trafiać do nowych, bardzo ważnych dla nas grup odbiorców.

Zaprogramowani na kreatywność

Dla nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą wspólnie z nami urozmaicać lekcje nauką programowania, przygoda z Fundacją zaczęła się jeszcze w wakacje. Na szkoleniach przygotowywaliśmy ich do prowadzenia lekcji w oparciu o scenariusze #SuperKoderów. Nauczyciele historii, przyrody, polskiego, matematyki, fizyki, muzyki, czy języków obcych (ze 140 nowych szkół w tej edycji) będą wspólnie z dziećmi tworzyć animacje, podcasty, interaktywne osie czasu, konstruować roboty, a nawet strony www. W tym roku mamy też nową ścieżkę, w ramach której dzieci będą uczyć się o figurach geometrycznych, wykorzystując modelowanie i druk 3d. Popularnością cieszy się też opcja dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W tej edycji MegaMisji i #SuperKoderów bierze udział aż 78% placówek z mniejszych miejscowości (do 40 tysięcy mieszkańców). Nasze programy trafiły do 100 gmin, w których do tej pory nie były realizowane. Wypływamy więc na nowe tereny.

Szkolenia dla nauczycieli

Nauka zdalna pokazała, jak ważne jest inwestowanie w cyfrowe kompetencje nauczycieli. Szkoła bez tego ani nie przetrwałaby w czasie pandemii, ani też nie będzie gotowa na edukowanie zgodnie z potrzebami dzieci, które wychowują się przecież w świecie pełnym technologii. Projekt Lekcja:Enter, który realizujemy ze środków unijnych, to bezpłatne szkolenia w całej Polsce. Nastawione na to, aby wspierać nauczycieli w realizowaniu zajęć z wykorzystaniem cyfrowych zasobów i narzędzi. Do tej pory do projektu dołączyło już prawie 26 tysięcy osób. Skala przedsięwzięcia jest ogromna. Więcej o zapisach można przeczytać na stronie projektu.

Nauczyciel Jutr@

62% nauczycieli jest zdania, że pandemia negatywnie wpłynęła na postrzeganie ich statusu zawodowego – wynika z Raportu z badań Fundacji Orange pt. „Między pasją a zawodem”. Jednak dla wielu z nich nauka zdalna była bodźcem, żeby uczyć inaczej. Żeby przekuć to trudne doświadczenie w rozwój swoich kompetencji. Takiego nauczyciela lub nauczycielkę wspólnie z Głosem Nauczycielskim chcemy docenić i wyróżnić tytułem Nauczyciel Jutr@. To nie musi być technologiczny geek, ale ktoś, kto po prostu odważnie zmienił swoje podejście do prowadzenia lekcji. Na zgłoszenia do nagrody czekamy do 10 września.

Wyróżnienie wręczymy na Gali „Nauczyciel Roku” organizowanej przez Głos Nauczycielski. Nagrodą dla laureata lub laureatki będzie wyjazd studyjny do szkoły w Finlandii – kraju, który słynie z jednego z najlepszych systemów edukacji na świecie.

Tak oto zapowiada się nowy rok szkolny z Fundacją Orange. Nasze inicjatywy nie działałyby, gdyby nie nauczyciele i nauczycielki. To oni odważnie wchodzą w nowe tematy, są gotowi uczyć się i rozwijać, aby być bliżej uczniów. Dziękujemy, że jesteście z nami.

 

Udostępnij: Programy Fundacji Orange w nowym roku szkolnym

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej