Odpowiedzialny biznes

Jak wychować mądrego internautę?

12 kwietnia 2021

Jak wychować mądrego internautę?

Nie jeden rodzic szuka sposobów, żeby odciągnąć dzieci od smartfonów. A często gryzie się z tymi myślami, bo jednak w internecie jest dostęp do niesamowitej wiedzy, nauki języków, wirtualnych podróży. W czasie ekranowym dzieciaki realizują ważne dla nich kontakty z rówieśnikami, poczucie sprawstwa, nabierają obycia z technologiami, które z dużym prawdopodobieństwem będą ich narzędziem pracy lub codziennych czynności. A zatem…

Zakazać, czy mądrze oswoić?

Dziś skupię się na dzieciach z klas 1-3. Ponieważ jeszcze uczą się czytać i pisać, to inaczej obchodzą się z technologiami niż nastolatki. Nie są użytkownikami mediów społecznościowych (a przynajmniej nie powinny być, choć pewnie TikTok, który nie wymaga czytania, jest dla nich kuszący) . Ale jednak…gify, filmy, bajki, gry, aplikacje – te tematy mocno ich dotyczą. Jak przygotować dzieciaki w tym wieku do mądrych, ostrożnych podróży w świat technologii?

Z dumą patrzymy, jak nasze dzieci śmigają na tablecie, sprawnie obsługują aplikacje i chłoną technologie. Znam wiele historii o tym, jak 6 latek naprawił mamie smartfona, instalował apki, jak 7latka pomagała ogarnąć ustawienia w Google Maps, a inna pomagała tacie w zakupach online.

Jak jest tak super, to w czym jest problem?

Często wydaje się, że jeśli dziecko potrafi obsłużyć smartfon, tablet i różne aplikacje, to świetnie radzi sobie w cyfrowym świecie. A to może być mylące. Może nawet uśpić rodzicielską czujność w tym temacie. Bo…kompetencje cyfrowe to więcej niż sprawne klikanie! To ostrożność, to dbanie o swoje bezpieczeństwo, o to, ile czasu i jak spędzamy z technologią. To też wiedza, że nie wszystko, co w internecie, jest prawdą (dzieci w wieku wczesnoszkolnym często nie są tego świadome!).

A tak się też składa, że rodzice i wychowawcy często nie umieją rozmawiać o tym z dziećmi. Może czują, że „nie nadążają” za tym, co dzieciaki robią, że zbyt mało znają się na technologiach, aby móc je wspierać. Tymczasem zdrowych nawyków cyfrowych warto uczyć już od najmłodszych lat. I nie trzeba być ekspertem ds. technologii z Doliny Krzemowej.

Szczególnie w czasie pandemii i edukacji zdalnej, kiedy czas spędzony ze smartfonem, tabletem i komputerem znacznie się wydłużył, a najmłodsi podejmują nowe aktywności online. Złe nawyki wykształcone w tym okresie mogą się (niestety) utrwalać.

Wychować młodego internautę – to jest MegaMisja

Czy wszystko, co w internecie, to prawda? Które źródła informacji są wiarygodne, a kiedy trzeba je sprawdzić? Jak odróżnić informację od reklamy? Fakty od opinii? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak chronić swoją prywatność? Warto znaleźć przestrzeń w naszej codzienności na takie rozmowy z dziećmi. Jedną z opcji, aby przygotować je do bycia mądrymi internautami jest udział szkoły w programie MegaMisja Fundacji Orange. Szkoły mogą zgłaszać się do kolejnej edycji do 10 maja.

Dzieciaki dowiedziały się, że tajemnice są różne. Są takie, których nie wolno nikomu zdradzać, bo może to nadużyć zaufania drugiej osoby. Są jednak takie, którymi dzielić się można, a nawet trzeba, bo może to decydować o bezpieczeństwie czy zdrowiu. Jest to niezwykle ważna sprawa. – pisze nam Pani Magdalena, nauczycielka z SP nr 3 im. M. Konopnickiej w Łochowie. To jedna z 1100 placówek, które biorą udział w MegaMisji. Dzieci w czasie takich zajęć rozmawiają też o tym, czy „kopiuj-wklej” jest OK (czyli o prawach autorskich w sieci), o tym, jak kulturalnie wyrażać opinie (a w przyszłości… nie być hejterem) czy jak wyrażać swoje zdanie.

Zajęcia „FAKTY, OPINIE i BLIŹNIAKI” pokazały nam, że nie zawsze to, co nam się podoba musi podobać się innym. Wiemy, że wszyscy różnimy się od siebie, każdy ma inny gust, ale musimy się szanować nawet jeśli z daną osobą się nie zgadzamy. Dzięki Julce i Kubie [bohaterowie MegaMisji] dowiedzieliśmy się, co to jest opinia i czym różni się od faktu – relacjonuje Pani Monika Kapij z SP nr 2 im. H. Sienkiewicza w Głogówku. Dodaje, że po tych zajęciach dzieci swoje zdanie zaczynały od takich zwrotów jak: „myślę, że…”, „moim zdaniem…”, „uważam, że…” . Czasem myślę sobie, że taka lekcja przydałaby się wielu z nas, dorosłych 😉
„Opinia to jest to, co czuję, co myślę”, fakt – „Coś co faktycznie się wydarzyło” – podsumowały jedne z zajęć dzieci z SP im. S. Staszica w Błaszkach.

Nietypowa edukacja

Jak widzicie, MegaMisja to nie jest typowa lekcja szkolna. Jej siłą jest to, że dzieci poprzez refleksję, dyskusję, sami dochodzą do różnych wniosków (nie wiem, jak Wy, ale ja wolę taką edukację od zestawów punktów: „to wolno, a tego nie wolno”).
Tu mamy 10-miesięczny kurs wpleciony w zajęcia edukacji wczesnoszkolnej lub w zajęcia na świetlicy. Wystarczy jedna godzina tygodniowo. Zajęcia prowadzą nauczyciele i wychowawcy, których przygotowujemy do tej „misji”. Odbywają się w formie zabawy – przez kolejne zagadnienia „prowadzi dzieci” kilkuminutowy odcinek bajki o Cyfrowym Laboratorium, w którym narozrabiał pewien Psotnik. Dzieci proszone są o pomoc w przywróceniu ładu po niesfornym rozrabiaku. Angażują się w kolejne jego przygody, chcą go uczyć, naprawić szkody, które wyrządził. Na tej drodze mają łamigłówki, zagadki, przygotowanie plakatów, czy mini-kampanii społecznych.

Warsztaty są okazją do podejmowania współpracy, wspólnego poszukiwania odpowiedzi.  Za wykonanie kolejnych zadań uczniowie zdobywają nagrody  dla całej szkoły (tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne). Cieszą się oczywiście, ale najbardziej do działania napędza ich…ciekawość kolejnych przygód Psotnika!

Z perspektywy nauczycieli_ek nie bez znaczenia jest, że zajęcia MegaMisji wpisują się w podstawę programową i że bazują na gotowych scenariuszach zajęć, a na platformie online wychowawcy mogą wymieniać się doświadczeniami. Udział w tej inicjatywie jest oczywiście bezpłatny i jest częścią naszej edukacyjnej misji.

Zgłoś szkołę.

Do 10 maja szkoły mogą zgłaszać się do kolejnej edycji programu. Zajęcia rozpoczną się od września. Oby w warunkach stacjonarnych, ale w razie czego scenariusze przygotowaliśmy też do lekcji online. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie Fundacji Orange.

Zaproście szkoły swoich dzieci. Czekamy na Was! Szczególnie na szkoły z małych miast i wsi lub takich, do których być może oferta edukacji w takich tematach z jakichś powodów nie dociera lub jest skromniejsza.

bezpieczeństwo dziecka w internecie

Szukacie opcji dla klas 4-8? Dla starszych dzieci realizujemy program #SuperKoderzy. O nim napiszę Wam za kilka dni. Dla niecierpliwych więcej informacji tutaj.

Oba programy objęte są honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji).

Udostępnij: Jak wychować mądrego internautę?

Informacje prasowe

Fundacja Orange dla szkół – w trosce o dzieci w cyfrowym świecie

8 kwietnia 2021

Fundacja Orange dla szkół – w trosce o dzieci w cyfrowym świecie

Prawie połowa uczniów (49,5%) i nauczycieli (51%) przyznaje, że korzysta z internetu ponad 6 godzin dziennie. To zdecydowany wzrost w stosunku do danych sprzed pandemii, kiedy taki czas z ekranami deklarowało 7,2% młodych oraz 5,7% nauczycieli*. Nowa rzeczywistość i przeniesienie wielu aktywności do sieci zwiększa ryzyko kształtowania i utrwalania niezdrowych nawyków cyfrowych u dzieci i młodzieży. Dlatego Fundacja Orange zaprasza szkoły do udziału w bezpłatnych programach, które wspierają uczniów i nauczycieli w ostrożnym i wartościowym korzystaniu z technologii. Placówki mogą zgłaszać się do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się od nowego roku szkolnego.

Inicjatywy Fundacji Orange: MegaMisja (dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (dla klas 4-8) odpowiadają na wyzwania, przed którymi stoją dziś dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, a przede wszystkim dzieci. Trwająca od roku edukacja zdalna mocno zaburza balans między życiem online i offline, a w przypadku najmłodszych stanowi też ryzyko podejmowania w sieci aktywności, które nie zawsze są bezpieczne. Programy MegaMisja i #Superkoderzy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Dodatkowo uczniowie zdobędą kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów.

Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści? Te zagadnienia poznają dzieci z klas 1-3 podczas zajęć MegaMisji. To 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata. Zajęcia odbywają się w formie zabawy, w której uczniowie za wykonanie kolejnych zadań zdobywają nagrody dla całej szkoły – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Lekcje prowadzą nauczyciele i wychowawcy, których Fundacja Orange przygotuje do tej roli i zapewni także gotowe scenariusze zajęć. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina tygodniowo w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.

#SuperKoderzy – podstawy programowania i robotyki

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania i obsługi robotów. Nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na innych np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych. Co ważne, #SuperKoderzy mają także propozycję dla szkół specjalnych i integracyjnych, co pozwala również dzieciom z tych placówek zdobywać te ważne kompetencje. Nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia, a szkoły  mają do wyboru jedną z czternastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć uczniowie poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia i pracy zespołowej. Każda szkoła, która dostanie się do programu, może liczyć nie tylko na wsparcie z zakresu prowadzenia zajęć, ale otrzyma też grant na niezbędny sprzęt – na przykład zestawy robotów.

Widzimy, jak program, który pojawił się już w ponad 600 szkołach, wpływa na uczniów i ich zaangażowanie na lekcji. To bardzo ważne, żeby młodzież, która ma przecież nieustanny kontakt z technologią, widziała, że można jej używać w sposób wartościowy, a nie tylko do grania – mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy z Fundacji Orange.

Kto i jak może się zgłosić?

Każda szkoła, która chce przystąpić do któregoś z tych programów (lub do obu z nich), musi do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Zgłoszenia może, za zgodą dyrekcji szkoły, dokonać nauczyciel wybrany na lidera projektu. Spośród nadesłanych wniosków Komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji i 140 do #SuperKoderów, które od września zaczną realizować zajęcia.

Obie inicjatywy nie wiążą się z żadnymi kosztami dla szkół, wpisują się także w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur (lista gmin dostępna jest na stronie Fundacji), bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole! – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz.

*Badanie ‪„Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, Warszawa, czerwiec 2020

O Fundacji Orange

Fundacja Orange jest organizacją pożytku publicznego. Już od 15 lat dba o rozwój dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie. Z fundacją uczą się zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania, robotyki i druku 3D. To kompetencje, które zapewnią im lepszy start w przyszłość. Fundacja Orange szkoli także nauczycieli (jest m.in. liderem projektu Lekcja: Enter, realizowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) i opracowuje materiały poradnikowe dla rodziców. Inicjatywy Fundacji Orange są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami.

Mediateka

Udostępnij: Fundacja Orange dla szkół – w trosce o dzieci w cyfrowym świecie

Odpowiedzialny biznes

Fundacje korporacyjne a CSR

9 marca 2021

Fundacje korporacyjne a CSR

W niedawnej publikacji na temat metody działania Fundacji Orange pojawia się wątek relacji fundacji korporacyjnej z firmą. Ja chciałam pójść krok dalej i zastanowić się, jaka jest relacja między fundacją korporacyjną a społeczną odpowiedzialnością firmy

Fundacja korporacyjna może być elementem strategii społecznej odpowiedzialności firmy.

Rozłóżmy to stwierdzenie na czynniki pierwsze.

Fundacja korporacyjna

– czyli najprościej mówiąc fundacja, której założycielem (lub jednym z założycieli) jest firma lub kilka firm. Jest ich w Polsce około 250.

Może być

– ale czy musi? Wiele firm nadal preferuje czysto charytatywny model fundacji, której działalność nie wpisuje się w obszar dzielności firmy. Organizacja taka często odpowiada na potrzeby społeczne, ale nie profiluje ich z punktu widzenia biznesu swojego fundatora.

A może należy powiedzieć, że powinna być? – takie ujęcie byłoby racjonalne. Mówimy przecież o biznesie, który patrzy na korzyści i zysk.
Wiele organizacji społecznych powstaje z porywu serca, pod wpływem pewnej potrzeby osobistej. Czy możemy sobie wyobrazić, że również fundacja korporacyjna jest stworzona z takich pobudek np. przez właściciela firmy pod wpływem życiowej historii? Dlaczego nie? To sposób dzielenie się zyskiem – czyli filantropia, a nie sposób wypracowywania tego zysku – czyli społeczna odpowiedzialność biznesu.

Elementem

– a nie całością. Jeszcze niedawno, gdy mówiliśmy o społecznej odpowiedzialności biznesu na myśl przychodziło nam w pierwszej kolejności zaangażowanie społeczne. Jeśli spojrzymy na Raporty Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu, w tym obszarze firmy zgłaszają najwięcej praktyk CSR. Angażowanie się biznesu w działania pomocowe, związane z edukacją, wspieraniem lokalnych społeczności to element konieczny, ale niewystarczający, abyśmy mogli powiedzieć, że firma jest odpowiedzialna społecznie. To tylko jedna ze składowych większej całości.

Strategii

– bo mówimy o zarządzaniu naszym oddziaływaniem na ludzi i otoczenie, o maksymalizowaniu pozytywnego wpływu, a minimalizowaniu tego negatywnego. A jeśli chcemy zarządzać to powinniśmy mieć plany, wyznaczone cele, mierniki ich realizacji, narzędzia monitoringu – czyli mieć strategię. Co więcej strategia CSR powinna być elementem strategii biznesowej i kompleksowego spojrzenia na wpływ firmy na jej interesariuszy – pracowników, klientów, inwestorów, dostawców, społeczeństwo i środowisko.

Społecznej odpowiedzialności firmy

– a nie tylko zaangażowania społecznego. Przestrzeń dla działania fundacji korporacyjnych to nie tylko obszar programów społecznych, choć tu kumuluje się najwięcej aktywności. To także okazja do angażowania pracowników w wolontariat wpisujący się w profil odpowiedzialnego pracodawcy i zarządzanie zasobami ludzkimi. Programy fundacji mogą stanowić wsparcie w planowaniu działań marketingu zaangażowanego społecznie, kiedy część środków z naszego produktu przeznaczona jest na cel społeczny. Mogą też być sprawnym narzędziem edukacji klientów np. w zakresie odpowiedzialnego korzystania z produktów i usług firmy czy postaw ekologicznych. Wreszcie działalność fundacji to też element odpowiedzialnego zarządzania i stosowania zasad etyki i compliance w relacjach z partnerami i otoczeniem społecznym.

Patrząc na Fundację Orange śmiało możemy powiedzieć, że jest ona istotnym elementem naszej strategii społecznej odpowiedzialności.

okładka publikacji Metoda na skuteczny projekt społeczny

Udostępnij: Fundacje korporacyjne a CSR

Odpowiedzialny biznes

Dzień Kobiet w FabLabie

8 marca 2021

Dzień Kobiet w FabLabie

„Kobieta może czuć się dobrze i pewnie w warsztacie!”. W FabLab Gdańsk powered by Orange praktycznie każdy dzień do Dzień Kobiet. Poznajcie uczestniczki projektu iTechWoman!, które opanowały maszyny, ucząc się modelowania, druku 3d, programowania, obsługi plotera laserowego i elektroniki. A dzieje się tam coś jeszcze…

Kobiety w technologiach i na stolarni

Jedna z nich mówi, że to pierwsze przedsięwzięcie w jej życiu, którego nie przerwała w trakcie. Inna, że przestała się bać zadawać pytania i stała się bardziej odważna. Jeszcze jedna, że odnalazła na nowo swoją pasję. „Nigdy nie myślałam, że moje hormony szczęścia będą buzowały na stolarni”.

Wszystko to słyszymy od uczestniczek projektu iTechWoman!, który trwa w gdańskim FabLab powered by Orange. Modelowanie 3D, programowanie w Pythonie, obsługa plotera laserowego i CNC, podstawy elektroniki… to tylko część technik, które poznają w trakcie 130 godzin warsztatów.

Ale ta inicjatywa to znacznie więcej. Dedykowana jest kobietom, które potrzebują wsparcia w zmianie swojej sytuacji życiowej. Niektóre z nich straciły pracę w związku z pandemią, niektóre przygotowują się do powrotu na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dzieci, są też osoby, które po prostu poszukują nowych dróg rozwoju. Dlatego część programu jest o zarządzaniu sobą w czasie, motywacji, radzeniu sobie ze stresem, o komunikacji i asertywności.

Każda z uczestniczek ma za zadanie przygotować własny prototyp. Pomysły są bardzo obiecujące, a praca w FabLabie wre już od października.

12 historii – każda wyjątkowa

Ania Chojnowska opracowuje interaktywną tablicę edukacyjną, która rozwija umiejętności motoryczne dzieci, pomaga im uczyć się pisać, liczyć, a nawet… dbać o rośliny. Renata Więckowska tworzy lampę antydepresyjną/relaksacyjną, która będzie tańsza i bardziej nowoczesna niż aktualnie dostępne lampy. Projekt Aleksandry Gańskiej to „teleporter do natury” – budka wypełniona roślinami, delikatnym szumem, z rozpylonymi olejkami eterycznymi. Każdy będzie mógł wejść do niej i się zrelaksować – nawet jeśli przebywa w centrum wielkiego, głośnego miasta.

Wbrew stereotypom?

Stereotypy na temat kobiet są ciągle żywe w naszym społeczeństwie (więcej pisała Wam o tym Monika Kulik w tekście o inicjatywie Orange pod hasłem WłączOne – polecam w Dniu Kobiet i nie tylko). Prace stolarskie, elektronika, programowanie – to zdecydowanie zadania dla dziewczyn i mam nadzieję, że nie będzie tego trzeba już „udowadniać”.

Każda z 12 uczestniczek trafiła do iTechWoman! ze swoją historią i każda z nich przez te miesiące zrobiła niesamowity postęp. Trzymamy za nie mocno kciuki, szczególnie dziś, w Dniu Kobiet. A Wy?

 

Projekt iTechWoman! realizuje nasza Fundacja Orange i Stowarzyszenie FabLab Gdańsk. A patronat nad inicjatywą przyznała Prezydent Miasta Gdańska.

FabLab powered by Orange w Gdańsku to pracownia stworzona przez Stowarzyszenie Fablab Gdańsk i Fundację Orange, wyposażona w zaawansowane technologie. Są tu drukarki 3d, plotery laserowe, frezarki CNC, warsztat elektroniki. Przy wsparciu trenerów można się tu nauczyć, jak twórczo z tych technologii korzystać, aby stworzyć rozmaite przedmioty. Podobne miejsce prowadzimy też w Warszawie razem ze Stowarzyszeniem Robisz.to.

Udostępnij: Dzień Kobiet w FabLabie

Odpowiedzialny biznes

Projekt społeczny fundacji powołanej przez biznes – jak to działa?

3 marca 2021

Projekt społeczny fundacji powołanej przez biznes – jak to działa?

Jak prowadzić projekt społecznego zaangażowania biznesu? Taki, który może realnie wpływać na zmianę na lepsze w otoczeniu? Poznajcie sposoby na taką inicjatywę i  przy okazji Fundację Orange trochę „od zaplecza”.

Biznes społecznie zaangażowany

Wiecie, że 65% konsumentów uważa, że marki mogą rozwiązywać społeczne problemy lepiej niż rządy? Tak wynika z badania *2019 Meaningful Brands survey powered by Havas. Jak mądrze wykorzystać potencjał biznesu w obszarze probono i prowadzić skuteczne programy społecznego zaangażowania? Szczególnie teraz, kiedy pandemia ujawnia nowe wyzwania.

Postanowiliśmy w Fundacji Orange podzielić się naszym 15letnim doświadczeniem w prowadzeniu inicjatyw społecznych i edukacyjnych. Zdaniem ekspertów Fundacji Stocznia, którzy przeprowadzili nas przez tę (jubileuszową) refleksję w czasie warsztatów, udało nam się wypracować „metodę”, która może okazać się inspirująca dla innych działających na polu pożytku publicznego. Zapraszamy do korzystania z tych przemyśleń, podpowiedzi, ale i lekcji z niepowodzeń, które na tej drodze przeszliśmy.

Sposoby na skuteczny projekt

„Metoda na skuteczny projekt społeczny” to 15 krótkich rozdziałów, z których dowiecie się, o czym warto pamiętać, projektując działania społeczne nastawione na wpływ i realną zmianę na lepsze. To materiał zarówno dla fundacji korporacyjnej, firmy, która chce realizować lub już realizuje programy zaangażowania społecznego i dla „klasycznej” organizacji pozarządowej.

Możecie też poznać tu naszą Fundację trochę „od kuchni” i podejrzeć, co dzieje się za kulisami naszych inicjatyw i jak myślimy o naszym zaangażowaniu. A myślimy o nim – w skrócie – tak:

  • Misja i strategia is the king! Określa, które wyzwania społeczne są dla was ważne, co chcecie zmienić. To drogowskaz, który ułatwia koncentrację na celu, organizowanie pracy, podejmowanie decyzji. Pomaga nie być „organizacją od wszystkiego” i robić to, na czym się po prostu najlepiej znacie. My w Fundacji specjalizujemy się w cyfrowej edukacji, bo na tym znamy się my i nasz fundator. Słowem: Orange Polska dostarcza internet i technologie, a my propagujemy odpowiedzialne korzystanie z nich i kształcimy cyfrowe kompetencje ludzi. Nasza misja to coś, w co wierzymy, co nas nurtuje i przejmuje, szczególnie kiedy rozejrzymy się wkoło i widzimy, w jakim tempie rozwija się świat technologii.
  • Strategia to odpowiedź na pytanie, jak chcecie działać. My koncentrujemy się na długofalowych programach bardziej niż jednorazowych akcjach. Często inwestujemy w kompetencje liderów. To oni pchną zmiany dalej, w swoich środowiskach, w szkołach, lokalnych społecznościach. Ale jednocześnie…no taki jest ten świat, że musimy pozostać elastyczni. Szczególnie teraz, w pandemii, niejeden projekt społeczny został „przemeblowany” w ekspresowym tempie. U nas też.
  • Diagnoza społeczna. Warto analizować i poznać potrzeby i problemy społeczne, na które chcecie odpowiedzieć swoim projektem. Wyniki badań –własne lub dostępne publicznie, opinie ekspertów, ale także…samych beneficjentów. My tworzymy nasze projekty z tymi, na rzecz których będziemy działać, dzięki czemu wpasowujemy się w potrzeby odbiorców. Uwierzcie, to ma sens!
  • W projekcie społecznym istotne znaczenie ma ewaluacja. Sprawdzanie, co działa, co nie, i modyfikowanie pierwotnych założeń, jeśli trzeba (oj, to czasami bolesne 😉 ).
  • Wasza organizacja wypracowała coś cennego? Otwarte zasoby, creative commons to ważne idee. Warto jest udostępniać materiały, scenariusze zajęć, raporty i publikacje tak, aby każdy mógł z nich skorzystać.
  • I na koniec, choć nie bez znaczenia – zespół. U nas sprawdza się to, że łączymy doświadczenia pracy w organizacjach pozarządowych i w biznesie. W prowadzeniu projektu społecznego staramy się układać pracę jak w dobrym biznesowym przedsięwzięciu, ale pozostajemy zespołem ludzi, którzy czują społeczną misję, chcą dla świata lepiej i mają proaktywny stosunek do rzeczywistości.

Po więcej inspiracji o skutecznym projekcie społecznym w biznesie i nie tylko zapraszam Was serdecznie TUTAJ.

Cele wielu fundacji prowadzonych przez biznes wybiegają daleko poza te – wizerunkowe. Mogą one odgrywać bardzo ważną rolę w rozwiązywaniu problemów społecznych – w obszarze edukacji, wykluczenia społecznego, zdrowia czy ekologii. Mają możliwości wywierania rzeczywistego wpływu. Warto tę szansę i potencjał mądrze wykorzystać. Wypracować strategię i się jej trzymać, myśleć długofalowo, kierować się standardami działania fundacji korporacyjnych, uczyć na własnych błędach i dzielić z innymi doświadczeniem – podsumowuje Łucja Krzyżanowska, dyrektorka ds. badań i doradztwa Fundacji Stocznia, która uczestniczyła w pracach nad tym opracowaniem, za co wielkie dzięki.

Udostępnij: Projekt społeczny fundacji powołanej przez biznes – jak to działa?

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej