Inne

#jestnaswiecej – podsumowanie dwóch tygodni kampanii

5 kwietnia 2019

#jestnaswiecej – podsumowanie dwóch tygodni kampanii

Dokładnie dwa tygodnie temu  przedstawiłem Wam naszą nową kampanię społeczną, w której sprzeciwiamy się hejtowi. Pokazujemy, że hejterzy są w mniejszości.

Dziś mogę ze spokojem powiedzieć, że #jestnaswiecej

A świadczą o tym liczby i fakty:

  • Manifest Tomsona i Barona – ambasadorów akcji – na samym Facebooku dotarł do 1 337 076 odbiorców;
  • 328 szkół, placówek, Pracowni Orange, świetlic i innych miejsc zamówiło 34 460 sznurówek. W każdym miejscu młodzież skorzysta z lekcji o hejcie;
  • na instagramie pojawiło się do dziś 414 postów oznaczonych #jestnaswiecej,
  • strony www.jestnaswiecej.pl i podstrona Fundacji zanotowały 6424 unikalnych użytkowników;
  • do akcji dołączył sam Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich. Zobaczcie jego wpis na instagramie: (Dziękujemy!)

  • odcinek Nieprzygotowanych „Negatywne komentarze” przygotowany we współpracy z nami ma dziś ponad 321 000 wyświetleń. Jeśli jeszcze nie widzieliście, polecam!

Dostaliśmy też wiele głosów uznania, informacji o chęci wsparcia akcji. Bardzo się cieszymy, że tak wiele osób widzi problem hejtu i wspiera akcję #jestnaswiecej. Chcemy w ten sposób choć trochę pomóc tym, którzy doświadczają hejtu i zadbać o lepszą jakość internetu. A bez Was na pewno nam się to nie uda!

 

Udostępnij: #jestnaswiecej – podsumowanie dwóch tygodni kampanii

Odpowiedzialny biznes

Z Baronem i Tomsonem o hejcie

21 marca 2019

Z Baronem i Tomsonem o hejcie

Opowiadałem kiedyś w internetowej telewizji o jednym z programów Fundacji Orange. W pierwszym komentarzu przeczytałem, że jestem… palantem na usługach Macrona, ch… pracującym dla satanistów z Francji. Wcale się tym nie przejąłem – było tak absurdalne, że spowodowało u mnie raczej wybuch śmiechu. Jestem szczęśliwym człowiekiem i takie rzeczy nie mogą mi zepsuć humoru.

Ale wiele osób naprawdę cierpi z powodu hejtu

Problem nie jest marginalny. Jak pokazywaliśmy ostatnio, 32,3% młodzieży osobiście doświadczyło agresji – większość także online. Nawet jeśli tylko część z nich przejmuje się przeczytanymi komentarzami, to już jest to bardzo duża liczba. Nie trzeba tłumaczyć, że dla młodzieży, która nie rozdziela już życia online i offline to realny problem, wpływający na samoocenę i stan psychiczny.

Uderzmy się w pierś – niewiele pomagamy

Większość młodych ludzi w trudnej sytuacji kieruje się do rówieśników. Tylko 1/3 chce rozmawiać o tym kimś z rodziców. Ale najbardziej niepokojące jest, że aż 38% młodych ludzi nie ma nikogo, do kogo mogliby pójść po pomoc w trudnej sytuacji. Oznacza to, że zostają sami, chociaż wsparcie drugiej osoby w wielu przypadkach zapewne rozwiązałoby problem.

Hejterzy to mniejszość

Jak pokazują badania, tylko jeden na dwudziestu młodych ludzi przyznaje się do hejtu, czy jego specyficznej odmiany, jaką jest mowa nienawiści. To niewielu. Czyli na jakość sieci, na poziom dyskusji i debaty duży wpływ ma grupa, która jest w mniejszości. Dlaczego w takim razie tak bardzo ich słychać? Z pewnością są głośni w sieci. Poza tym, obojętność wielu z nas to ciche przyzwolenie dla hejtu.

Skoro wiemy, że więcej jest tych, którzy nie chcą nienawiści w internecie lub nie mają jeszcze zdania na ten temat, to stąd zostaje już tylko jeden krok do naszej akcji:

#jestnaswiecej

Nas, którym zależy na dobrej sieci – tak samo, jak na dobrych relacjach offline. Aby to zamanifestować, możecie założyć jedną pomarańczową sznurówkę. My w Fundacji to zrobiliśmy (zobaczcie zdjęcie poniżej). Przyłączyli się do nas też Tomson i Baron, których znacie z Voice Kids lub z płyt ich zespołu Afromental.

–  My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi Tomson. – Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron.

Zobaczcie:

Co mogę zrobić?

Jeśli szukacie informacji o tym, jak poradzić sobie z hejtem gdy jest się świadkiem, ofiarą, a nawet hejtem – wejdźcie na www.jestnaswiecej.pl i przeczytajcie serię porad, które przygotowaliśmy wspólnie z partnerem kampanii – Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.
A jeśli chcecie przekazać idę dalej? Jest kilka sposobów.

  1. Wstaw się za kimś w sieci. Stań w obronie słabszego. Możesz użyć hasztaga akcji: #jestnaswiecej.
  2. Aby pokazać solidarność z ofiarami i sprzeciw wobec hejtu, załóż jedną pomarańczową sznurówkę – symbol ruchu #jestnaswiecej.
  3. Jeśli chcesz, by jeszcze więcej osób zobaczyło Twoje zaangażowanie, umieść zdjęcie buta w sieciach społecznościowych.

My w Fundacji już mamy pomarańczowe sznurówki 🙂

 

Do dzieła! Jest nas więcej!

Organizator:

Partner:

Źródło danych: Raport EU Kids online 2018 Polska

Udostępnij: Z Baronem i Tomsonem o hejcie

Odpowiedzialny biznes

Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

12 lutego 2019

Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

Za nami spotkanie społeczności Pracowni Orange w Rytlu z Anną Guzik, Żanetą z serialu „Na Wspólnej” i główną bohaterką „Heli w opałach”.

Mieszkańcy wzięli udział w konkursie „Nasza miejscowość w 2050”. Ogłosiliśmy go jako część Tygodnia Pracowni Orange, a główną nagrodą była właśnie wizyta ambasadorki Pracowni Orange, Ani Guzik. Jury po długich debatach uznało, że najlepsza była praca przesłana przez mieszkańców Rytla.

Zapewne pamiętacie nazwę tej miejscowości w Borach Tucholskich z doniesień o tragicznej nawałnicy w sierpniu 2017. Cała Polska oglądała wtedy przerażające zdjęcia powalonych domów i drzew. Teraz mieszkańcy stają już na nogi, a doskonale działająca Pracownia Orange jest przykładem ich świetnego zorganizowania. Także film przygotowany przez rytelską młodzież okazał się strzałem w dziesiątkę – i zdobył główną nagrodę Tygodnia Pracowni Orange.

W czasie wesołego spotkania społeczności Pracowni z Anią Guzik nie zabrakło oczywiście autografów i wspólnych zdjęć. Był też czas na prezenty, występy miejscowych grup, pytania zadawane ambasadorce i wspólną zabawę w kalambury. Tak opowiadała o tej okazji liderka pracowni, Małgorzata Kowalewska-Remisz:
Spotkanie z Panią Anią to było ekscytujące wydarzenie i wyjątkowa nagroda. Często powtarzam, że nasza Pracownia jest mała, ale kryje ogromny potencjał! Codziennie organizujemy zajęcia i warsztaty, dbając o kulturę i rozwój cyfrowych kompetencji naszych dzieci, a każdemu spotkaniu towarzyszą wesołe tańce i śpiewy. Prowadzenie Pracowni to świetna zabawa i przy okazji wartościowa misja. Cieszę się, że nasza praca została doceniona.

Ważnymi gośćmi w pracowni byli także Bogumiła Ropińska, wiceburmistrz Czerska i Łukasz Ossowski, sołtys sołectwa Rytel. Zobaczcie kilka zdjęć:

        

A inni laureaci?

To kolejne powody do dumy. Każda z pracowni w inny sposób przedstawiła swoją wizję przyszłości, za co otrzymała odpowiednią nagrodę. W Cieszanowie odbyły się lekcje VR o kosmosie; Nowogard dostał robota Photona EDU, a pracownia w Wysokiem Mazowieckiem – warsztaty z montażu filmów na smartfonie. Wyróżniliśmy także członków pracowni w Zajączkowie, którzy spotkali się z Grzegorzem Kasdepke. Każda z pracowni wniosła do projektu swoją unikalną wartość.

Pozwólcie, że na koniec przytoczę kilka faktów podsumowania:

  • Już drugi raz wspólnie zorganizowaliśmy Tydzień Pracowni Orange.
  • Był to czas, w którym lokalni liderzy ze wzmożoną aktywnością zapraszali do pracowni nowych gości.
  • W Tygodniu Pracowni Orange wzięło udział 40 pracowni z całej Polski.
  • Każda z nich zorganizowała specjalne warsztaty: od kulinarnych, poprzez plastyczne aż po gry terenowe, zajęcia architektoniczne czy przygody z płytką MakeyMakey.
  • 5 pracowni zostało wyróżnionych w konkursie Fundacji Orange „Nasza miejscowość w 2050”.

Bardzo dziękuję wszystkim zaangażowanym za świetne pomysły i realizację. Już nie mogę się doczekać Waszych kolejnych projektów!

Więcej szczegółów o pracowniach przeczytacie tutaj.

Zdjęcia: Bartek Bartosiński

Udostępnij: Anna Guzik w Pracowni Orange w Rytlu

Informacje prasowe

Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

10 października 2018

Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

1200 nauczycieli ze szkół w niewielkich miejscowościach i na wsiach skorzystało ze szkoleń z programowania realizowanych przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość. Dzięki lekcjom, które później przeprowadzili w swoich szkołach, 16 tysięcy uczniów zdobyło pierwsze umiejętności kodowania. Szkoły otrzymały także sprzęt do nauki programowania.

Programowanie jest językiem przyszłości, kompetencje cyfrowe są obecnie pożądane na rynku pracy, a w przyszłości będą coraz istotniejsze. Tymczasem, zaledwie 3% szkół jest wyposażonych w pomoce wspierające naukę programowania. Ponadto, jeden na stu nauczycieli korzysta ze specjalistycznych narzędzi, robotów czy klocków do nauki programowania. Tylko 5% badanych uczniów stwierdza, że programowało w czasie lekcji[1]. Uczniowie wykorzystują smartfony głównie do biernego oglądania filmów, słuchania muzyki i komunikowania się z innymi, nie szukając twórczych sposobów korzystania z nich[2]. W małych miastach, dostęp do takiej wiedzy jest najtrudniejszy.

Program „Zaprogramuj Przyszłość” prowadzony przez Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania i Fundację Orange powstał w odpowiedzi na te potrzeby. W 9 regionach Polski odbyły się szkolenia z programowania, w których wzięło udział 1200 nauczycieli z 265 szkół oraz 450 edukatorów z lokalnych instytucji. Następnie każdy nauczyciel poprowadził dla swoich uczniów trzydziestogodzinne zajęcia z elementami kodowania i robotyki. W sumie lekcje miało ponad 16 000 uczestników – uczniów klas I-III szkół podstawowych.

– Zapewniliśmy także każdej szkole zestaw tabletów oraz robotów i sprzętu do nauki programowania – tłumaczy Sławomir Cabajewski z Fundacji Orange. Sprzęt zostanie w placówkach na stałe i będzie wykorzystywany w dalszej pracy w kolejnych latach. Tablet na swoją wyłączność otrzymał też każdy z 1200 nauczycieli.

Pierwsze kroki w kodowaniu stawiali uczniowie z wybranych gmin wiejskich i wiejsko-miejskich w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.
– Wszystko odbywało się w formie zabaw, które kształciły umiejętności kluczowe dla programistów, takie jak współpraca i komunikacja, logiczne myślenie czy zdolność koncentracji – wyjaśnia Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. – Przy okazji rozwiązywania labiryntów, ćwiczeń z kubeczkami czy pracy na macie edukacyjnej pokazywaliśmy też, co oznaczają podstawowe pojęcia programistyczne, np. „pętle” – dodaje.

Uzupełnieniem tzw. „kodowania bez prądu” była praca z aplikacją Scratch Jr, robotami edukacyjnymi czy zestawami do projektowania interaktywnego. – Do nauki kodowania wcale nie potrzeba wiele sprzętu, ale z pewnością stanowi on dodatkową atrakcję i zwiększa możliwości nauczycieli – dodaje Cabajewski.

– Chociaż szkoły są coraz nowocześniejsze, badania pokazują, że jeszcze dużo pracy przed nami. Bardzo zależy nam na trwałej, systemowej zmianie, chcemy wspierać szkoły, które są otwarte na nowe technologie. Robimy to także w ramach innych naszych programów, odpowiadając na potrzeby nauczycieli i uczniów w różnym wieku – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”.

Więcej informacji:

www.zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/

Fundacja Orange uczy jak mądrze korzystać z nowych technologii. Wpiera uczniów szkół podstawowych i ich nauczycieli w poznawaniu świata internetu i programowania, prowadząc autorskie projekty edukacyjne i włączając się w badania. W małych miejscowościach pomaga otwierać i prowadzić multimedialne świetlice. Współprowadzi warszawski FabLab powered by Orange. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce.

Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania to grupa nauczycieli i edukatorów, których połączył ogólnopolski program edukacyjny Mistrzowie Kodowania prowadzony przez firmę Samsung. Jego celem jest wprowadzanie programowania do szkół w całej Polsce, promocja szeroko pojętej edukacji cyfrowej i wspieranie nauczycieli oraz edukatorów w ich codziennych działaniach.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Bartłomiej Kuczyński
Fundacja Orange
Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange
[1] Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017. Raport opracowany przez zespół badawczy UW oraz PCG Edukacja pod red. Prof. Marleny Plebańskiej, Warszawa, 23.10. 2017, https://www.librus.pl/2017/10/12/polecamy-raport-z-najwiekszego-badania-cyfryzacji-szkol/ dostęp 08.10.2018.
[2]Wstępny raport z badań EU Kids online 2018, przeprowadzonych przez zespół pod kierownictwem prof. Jacka Pyżalskiego we współpracy z Fundacją Orange https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/90-proc-nastolatkow-nie-umie-tworczo-korzystac-z-technologii/, dostęp 08.10.2018.

Mediateka

Udostępnij: Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

Mediateka

Ewa Krupa – prezes Fundacji Orange

10 października 2018

Ewa Krupa – prezes Fundacji Orange

Ewa Krupa – prezes Fundacji Orange, jedynej fundacji korporacyjnej wśród telekomów, związana z tą organizacją od momentu jej utworzenia w 2005 roku. Od wielu lat angażuje się w prowadzenie projektów społecznych i edukacyjnych na rzecz rozwoju nowoczesnych metod kształcenia dzieci i młodzieży, a także wzmacniania społeczeństwa informacyjnego. Od 2013 roku pełni rolę Przewodniczącej Zarządu Forum Darczyńców w Polsce, zrzeszającego największe polskie fundacje i stowarzyszenia prowadzące działalność grantodawczą, w oparciu o wysokie standardy. Od 2014 roku Wiceprzewodnicząca Rady Programowej Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce zainicjowanego przez Lidera Cyfryzacji. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim. Prywatnie mama Aleksandra, Kaliny i Jeremiego.

Udostępnij: Ewa Krupa – prezes Fundacji Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej