Skąd wolontariusz czerpie satysfakcję?

6 grudnia 2019

Skąd wolontariusz czerpie satysfakcję?

Południowo-zachodni kraniec Polski to miejsce, które od dzisiaj będzie mi się kojarzyło przede wszystkim z potężnym ładunkiem dobrej energii emitowanej przez naszych wolontariuszy. Jednym z nich jest Michał Ślemp, od kilku lat zaangażowany w przygotowanie przedstawień dla dzieci z domów dziecka. Przeczytajcie, co mówi o swoim zaangażowaniu w wolontariat.

Michał, Wasze przygotowanie jasełek dla dzieci z domu dziecka było podpatrywane przez kamerę. Jak to wyglądało?

To była nasza coroczna akcja, kamera była nowym dodatkiem. Sprawiła, że poczuliśmy się jak gwiazdy. Myślałem sobie: wow, chodzą za nami, nagrywają nas, podłączają nam mikroporty i inne cuda. To było coś zupełnie nowego, uczyliśmy się występowania przed kamerą. Ciekawie było to poczuć.

Wyglądacie bardzo naturalnie. Może dlatego, że od kilku lat działacie na scenie. Opowiedz proszę, na czym to polega?

Od 4 lat przygotowujemy jasełka dla karkonoskich domów dziecka, a pracujemy z nimi od 6 lat. Teraz w całą logistykę, przygotowania, tworzenie scenariusza, strojów, dekoracji i samą grę jest zaangażowanych około 20 osób. Co roku mamy inny scenariusz, są inni aktorzy. Zawsze staramy się zaprosić nowych ludzi, choć oczywiście jest stały skład, który się powtarza co roku. Wszyscy aktorzy to wolontariusze. Plus dzieci kilkorga z nas, które dołączyły do zespołu.

Jesteście jednym zespołem?

Pracujemy w jednym budynku w Jeleniej Górze – mamy tu 5 zespołów, robimy podobne rzeczy – odbieramy  połączenia klientów biznesowych. Ale nie pracujemy ściśle wspólnie. Przygotowując spektakle skrzykujemy się, tworzymy zespół przedstawienia i dzielimy zadaniami.

Jak długo pracujecie?

Próby trwają już od 5 tygodni, czyli w sumie to będzie około 2 miesięcy pracy. Ale zazwyczaj już kiedy wszyscy wracają z wakacji, my już zaczynamy myśleć o jasełkach… Planujemy, układamy w głowie, szukamy wsparcia, kompletujemy zespół.

Wkładacie w tę pracę dużo energii i wolnego czasu. Skąd motywacja?

W trakcie przygotowań zawsze jesteśmy mocno zmęczeni. Kilkanaście razy mówimy sobie „nie ma opcji, żeby znowu to robić za rok” – tak to już jest na etapie przygotowań. Potem idziemy na scenę, widzimy uśmiechy dzieci, jak później powtarzają nasze role, śmieją się i bawią. Uśmiech, dzieci, błysk w ich oczach – to najlepsza nagroda. Największą motywacją jest finał. Po premierze wszyscy są zmęczeni, ale już wiedzą, że w następnym roku znów tam wrócimy. Mamy tam już stałe relacje, ja do dziś mam ksywkę „Rudolf” – to była moja rola w pierwszym przedstawieniu.

Jakie miejsca odwiedzacie?

Zaczynaliśmy od pojedynczych domów dziecka. Teraz współpracujemy z większością domów dziecka na terenie Karkonoszy. To 9 miejsc, około 250 dzieci. Pracujemy z nimi regularnie, nie tylko od święta.

A jakie macie plany na ten rok?

W tym roku robimy coś większego! Będzie 180 dzieci, robimy jasełka i wielką imprezę mikołajkową w dużym hotelu.

Dzięki za rozmowę i za Wasze świetne zaangażowanie!

Zobaczcie film z Michałem w roli głównej, który Fundacja Orange opublikowała z okazji Międzynarodowego Dnia Wolontariusza:

Udostępnij: Skąd wolontariusz czerpie satysfakcję?

Odpowiedzialny biznes

Z Anią Guzik #jestnaswiecej w Jurczycach

2 grudnia 2019

Z Anią Guzik #jestnaswiecej w Jurczycach

Znacie naszą akcję #jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci. Coraz częściej widzimy pomarańczowe sznurówki w szkołach czy na zdjęciach na Instagramie. Bardzo nas to cieszy! Ale mamy też świadomość, że nie każdy słyszał o kampanii i możemy dotrzeć jeszcze do wielu młodych ludzi, którzy borykają się z problemem hejtu. Poprosiliśmy o pomoc w tym Pracownie Orange, które przygotowały pomysły na happeningi w swoich miejscowościach. To właśnie Jurczyce (gmina Skawina) zwyciężyły swoim niesztampowym pomysłem.

Ania Guzik przeciwko hejtowi

Nagrodą i podziękowaniem za udział Pracowni w kampanii było spotkanie z aktorką Anią Guzik, która przyłączyła się do kampanii Fundacji Orange.

Hejt w internecie to dziś niestety powszechne zjawisko i nie tylko najmłodsi nie wiedzą, jak skutecznie sobie z nim poradzić. Negatywne komentarze i opinie mogą dotknąć każdego z nas, dlatego w ramach akcji #jestnaswiecej uświadamiamy jego konsekwencje i uczymy, jak nie dopuścić do rozprzestrzeniania się tego zjawiska – powiedziała w sobotę w Jurczycach.

Ania Guzik w #jestnaswiecej, Pracownia Orange w Jurczycach

Ania Guzik w #jestnaswiecej!

Mural #jestnaswiecej w Jurczycach

Główną atrakcją wydarzenia było malowanie muralu. To praca, która naprawdę połączyła pokolenia, każdy chętny odcisnął na honorowej ścianie w swoją dłoń, a aktorka – złożyła autograf. Taka praca zostanie już na długo i wraz z symbolami #jestnaswiecej będzie przypominać, że Pracownia Orange to miejsce bez hejtu.

Ania Guzik w #jestnaswiecej, Pracownia Orange w Jurczycach

Ania przyczyniła się do stworzenia muralu w Pracowni Orange w Jurczycach

Ania Guzik w #jestnaswiecej, Pracownia Orange w Jurczycach

 

Autograf Ani Guzik na muralu w Pracowni Orange w Jurczycach.

Kto za tym stoi?

Takie wydarzenia nie byłyby możliwe bez tworzących je ludzi. Siłą napędową jest w Jurczycach Jerzy Kłępa, lider pracowni i jednocześnie sołtys. Wspierają go członkowie stowarzyszenia Razem dla Wszystkich w Jurczycach, które prowadzi Pracownię Orange. Jest to w pełni społeczna działalność, ekipa stowarzyszenia godzi tworzenie Pracowni ze swoją pracą zawodową. Efekty są widoczne: w zimne sobotnie południe pracownia tętni życiem, przyszli do niej nie tylko mieszkańcy Jurczyc, ale tez okolicznych miejscowości, dziennikarze ze Skawiny, a przede wszystkim – duża grupa dzieci i młodzieży. Zdjęcia najwięcej powiedzą o świetnym klimacie w Pracowni:

Międzypokoleniowy mural będzie przypominał, że Pracownia Orange jest miejscem bez hejtu

 

 

Pracownia nie powstałaby bez zaangażowanej, zgranej społeczności Jurczyc

 

Cieszę się, że mogliśmy spotkać się z tak świetnymi ludźmi! Dziękuję.

Zdjęcia: Alicja Szulc

 

Udostępnij: Z Anią Guzik #jestnaswiecej w Jurczycach

Odpowiedzialny biznes

Bądź kumplem! Włączamy się w kampanię

5 listopada 2019

Bądź kumplem! Włączamy się w kampanię

Pamiętacie, jak w szkole gnębiono słabszych? Kojarzycie klasowego kozła ofiarnego? Na pewno każdy z nas potrafi przypomnieć sobie takie sceny z podstawówki, które – wiemy to jako dorośli – nie powinny się wydarzyć.

A jak to wygląda dzisiaj?

Cóż, dzieci coraz rzadziej funkcjonują w grupie, np. na podwórku. Obserwujemy też coraz większą indywidualizację. A to na pewno nie ułatwia sytuacji tym słabszym. Jak deklarują rodzice, aż 45% uczniów jest poniżanych, ośmieszanych, wyśmiewanych (badanie SW Research na zlecenie Cartoon Network). Samo pojawienie się internetu stworzyło nowe obszary komunikacji – także tej agresywnej. Cyberprzemoc często pojawia się równolegle z przemocą offline, ale może być bardziej nasilona. Jak mówią wspomniane badania, aż 1/3 uczniów doświadcza hejtu, cyberprzemocy czy agresji elektronicznej. Jednocześnie aż 35% rodziców nie wie, jak sobie z tym radzić.

Po prostu: bądź kumplem!

Dlatego Fundacja Orange już po raz kolejny dołącza do kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem – nie dokuczaj”. Podpisujemy się obiema rękami pod wezwaniem Roberta Lewandowskiego, ambasadora kampanii, do koleżeństwa i życzliwości:

Wartości kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj!” są mi bardzo bliskie, ponieważ moja codzienna praca wymaga gry zespołowej i dobrej komunikacji w drużynie. Problem dokuczania czy cyberprzemocy występuje bardzo często w szkołach lub wśród rówieśników. Nie tylko dzieci nie wiedzą, w jaki sposób sobie z nim poradzić, wsparcia potrzebują również rodzice – mówi Robert Lewandowski.

Wiemy o tym dobrze, pracując regularnie ze szkołami czy prowadząc kampanię społeczną #jestnaswiecej skierowaną przeciwko hejtowi w sieci. Jak wiecie, jako fundacja firmy technologicznej, promujemy przede wszystkim dobre relacje w sieci. Mamy jednak pełną świadomość, że trudno je oddzielić od zwykłej życzliwości wobec innych. Jak pokazują twórcy badań EU Kids online 2018 Polska, cyberprzemoc ma zazwyczaj swoje źródło w braku poprawnych relacji i wsparcia ze strony najbliższego otoczenia. Rzadko też występuje w oderwaniu od tradycyjnych form przemocy. Dlatego zachęcamy: dbajmy po koleżeństwo i pozytywne relacje, szczególnie u dzieci.

Postawmy się cyfrowym huliganom

Przez udział w kampanii i nasze regularne działania chcemy pokazać, że cyfrowe technologie mogą pomagać w tworzeniu pozytywnych więzi. Przypominamy też, że hejterzy są głośną grupą, ale jest ich zadziwiająco niewielu. Pisałem o tym wcześniej, gdy zapoczątkowaliśmy kampanię #jestnaswiecej. Warto też, żebyśmy odkurzyli takie pojęcia jak netykieta czy pomyśleli, jak z szacunkiem dla innych używać smartfona.

Jeśli zainteresowałem Was ideą, wejdźcie na stronę kampanii. Znajdziecie tam informacje o kampanii, materiały dla nauczycieli, „kodeks kumpla”, filmy, porady o tym jak radzić sobie z dokuczaniem znajdziecie na stronie https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl. Na pewno możecie polecić te treści znajomym nauczycielom czy Waszym znajomym z sieci społecznościowych.

Kampania społeczna Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” pod patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji i Rzecznika Praw Dziecka, Akcję wspierają partnerzy merytoryczni: Fundacja Orange, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Lifetube, oraz Nintu.

Udostępnij: Bądź kumplem! Włączamy się w kampanię

Odpowiedzialny biznes

Najlepsze programy społeczne 30-lecia

11 października 2019

Najlepsze programy społeczne 30-lecia

O 30-stu minionych latach gospodarki wolnorynkowej możemy mówić także z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu. Choć na początku odpowiedzialność ta ograniczała się w dużej mierze do programów charytatywnych, z czasem przybrała formy bardziej zorganizowanego zaangażowania społecznego. Ostatecznie przerodziła się w kompleksowe strategie społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego biznesu.

4 programy społeczne Orange Polska i Telekomunikacji Polskiej wśród najlepszych

Cieszy nas, że zaangażowanie i programy społeczne Orange Polska zostało docenione. Telefon do Mamy, Pracownie Orange – czyli edukacja cyfrowa w małych miastach i wsiach w Polsce, MegaMisja oraz #SuperKoderzy znalazły się wśród najlepszych inicjatyw 30-lecia gospodarki wolnorynkowej.

Projekty wybrało grono ekspertów wśród ponad 4300 inicjatyw, które przewinęły się przez wydawany od 17 lat Raport Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dodatkowo lokalne projekty zgłosiła też Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Nagrody zostały wręczone 10 października podczas konferencji “Społeczne wyzwania biznesu po 30-stu latach gospodarki wolnorynkowej w Polsce” w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

Telefon do Mamy, czyli gdy nie wszyscy mieli jeszcze smartfony

Dobrze to widać na przykładzie naszej firmy. Telekomunikacja Polska od początku swojego istnienia, czyli od 1991 roku część zysków przekazywała na cel społeczne poprzez tzw. fundusz darowizn. Finansowano z niego co roku kilkadziesiąt inicjatyw organizacji i instytucji społecznych. W 2003 roku nasze działania przybrały bardziej zorganizowaną formę pod parasolem programu TP Dzieciom. Wykorzystano w ten sposób nie tylko zasoby finansowe firmy, ale też jej kompetencje, usługi i zaangażowanie pracowników.

Jednym z pierwszych naszych programów był Telefon do Mamy – kolorowe aparaty telefoniczne pojawiły się w tysiącach szpitali w całej Polsce, by pomóc chorym dzieciom w kontakcie z bliskimi. Wtedy też pojawił się w naszej firmie wolontariat pracowniczy. Z czasem nasze zaangażowanie społeczne przybrało bardziej zorganizowaną formę.  Powołaliśmy Fundację Orange (wcześniej nazywała się Fundacja Grupy TP), która od 15 lat działa według przyjętych przez nas zasad. Łączy środki finansowe, kompetencje firmy i zaangażowanie pracowników na rzecz pomagania innym. Fundacja skupia się przede wszystkim na edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży, a także wspieraniu rozwoju małych miejscowości.

Wszystkie programy oparte są na rzetelnej diagnozie społecznej, stanowią odpowiedź na konkretny problem społeczny, do którego rozwiązania zapraszamy też ekspertów, organizacje i instytucje działające w danym obszarze. Zapraszamy też naszych pracowników, którzy jako wolontariusze tworzą obecnie największy Polsce program wolontariatu korporacyjnego. Przykładami takich programów są MegaMisja i #Superkoderzy oraz Pracownie Orange.

SuperMisja i MegaKoderzy! Lub całkowicie odwrotnie 😉

MegaMisja to program dla świetlic szkolnych. Uczniowie szkół w klasach 1-3 dowiadują się m.in. jakie treści w internecie można publikować, jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać urządzenia. Analizują także wspólnie, czym różni się informacja od reklamy, jak zachować równowagę między aktywnością online i offline, jak tworzyć proste grafiki i filmy. Łącznie w trzech poprzednich edycjach programu MegaMisja wzięło już udział 20 tys. dzieci z 800 szkół. W 2019 roku dołączyło kolejnych 150 placówek.

W ramach programu #SuperKoderzy, dzieci z klas 4-8 poznają podstawy programowania i robotyki. Nie tylko na lekcjach informatyki i matematyki, ale i na innych przedmiotach, a także w klasach integracyjnych i szkołach specjalnych. Dzieci uczą się logicznego myślenia, pracy w zespole, a poprzez konstruowanie i programowanie robotów, stacji pogodowych, tworzenie interaktywnych map, reportaży i komponowanie muzyki, pogłębiają wiedzę z danego przedmiotu szkolnego. Program realizowany jest od 2017 i uczestniczyło w nim ponad 3000 dzieci i 200 szkół. W tym roku szkolnym do programu dołączyło kolejnych 150 szkół.

Pracownie Orange, czyli 900 000 spotkań z komputerem rocznie

Pracownie Orange to multimedialne pracownie zlokalizowane w małych miejscowościach. Ich zadaniem jest zapewnienie członkom miejscowych społeczności dostępu do nowych technologii, szkoleń i warsztatów. Wspieramy animatorów pracowni w kierowaniu tymi nowoczesnymi i atrakcyjnymi placówkami poprzez profesjonalne szkolenia i pomoc finansową. Dotąd w całej Polsce powstało 100 Pracowni Orange. Uruchomiliśmy także internetową platformę wymiany wiedzy wraz z bazą gotowych do wdrożenia projektów i modułem grywalizacji, który wykorzystuje mechanizmy gier do podnoszenia kompetencji społecznych i motywowania mieszkańców do działania na rzecz swojej okolicy. Realizowane w pracowniach projekty są skierowane do różnych grup: dzieci i młodzieży, osób z niepełnosprawnościami, młodych matek oraz seniorów. Szacujemy, że w ciągu roku z Pracowni korzysta 900 000 osób.

Te programy i działalność Fundacji Orange to część naszych działań w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, która obejmuje wszystkie obszary aktywności firmy.

Udostępnij: Najlepsze programy społeczne 30-lecia

Informacje prasowe

Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

1 października 2019

Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

Orange Polska wraz z innymi firmami podpisał dziś w Ministerstwie Cyfryzacji deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Chodzi o wspólne przeciwdziałanie hejtowi w sieci, cyberprzemocy, promowaniu patostreamingu czy publikowaniu nielegalnych i szkodliwych treści. Orange prowadzi takie działania już od lat i dzieli się z innymi swoim doświadczeniem.

Zgadzamy się z Ministrem Cyfryzacji, Markiem Zagórskim, że dostawcy treści i usług świadczonych w internecie mają istotny wpływ na kształtowanie postaw społecznych i silnie oddziałują na opinię publiczną. Podzielamy też opinię, że w naszym wspólnym interesie jest bezpieczeństwo w sieci, zwłaszcza dla jej najmłodszych użytkowników. Dlatego podpisaliśmy deklarację i liczymy, na to, że wszyscy operatorzy telekomunikacyjni zaangażują się w działania, tak jak staramy się to robić w Orange od wielu już lat – mówi Witold Drożdż, członek zarządu ds. strategii Orange Polska

Witold Drożdż podpisuje deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”

Orange Polska dba o bezpieczeństwo i edukację cyfrową dzieci

Fundacja Orange to jedyna fundacja wśród polskich operatorów telekomunikacyjnych. Od 15 lat dba, o to żeby najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów, a nauczyciele mieli dostęp do sprawdzonych materiałów. Do tej pory na cele edukacyjno-społeczne Orange Polska wydał blisko 200 mln zł.

Działania na rzecz bezpieczeństwa w internecie oraz przygotowania młodych ludzi do świadomego korzystania z nowych mediów Orange Polska realizuje m.in. w ramach programu Bezpiecznie Tu i Tam. Łączy on działania edukacyjne Fundacji Orange oraz usługi firmy związane z bezpieczeństwem klientów i użytkowników, takie jak Bezpieczny Starter czy aplikacja ochrony rodzicielskiej Chroń Dzieci w Sieci. Program wspiera edukację dzieci ze szkół i przedszkoli w całej Polsce w kwestii zasad bezpiecznego korzystania z internetu, oferując szereg narzędzi i materiałów edukacyjnych, takich jak platforma e-learningowa, portale informacyjne oraz broszury i zasady w wersji elektronicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli, przygotowanych we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. W samym 2018 roku z materiałów edukacyjnych skorzystały blisko 2 miliony dzieci i dorosłych.

Wszystkie programy edukacyjno-społeczne Orange Polska są odpowiedzią na konkretne wyzwania społeczne. Opierają się na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami w danej dziedzinie, np. EU Kids On-line, „Rodzice i dzieci wobec zagrożeń w internecie” czy „Postrzeganie internetu i nowych technologii”.

Tysiące przeszkolonych uczniów i nauczycieli

Od 2015 roku Fundacja Orange realizuje ogólnopolski program edukacyjny dla szkół podstawowych MegaMisja. Jest przeznaczony dla nauczycieli oraz dzieci w wieku 6-10 lat i przybliża im wiedzę na temat dziesięciu kluczowych obszarów rozwijających kompetencje medialne, cyfrowe i informacyjne.

Natomiast #SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny w zakresie nauki programowania, skierowany do szkół podstawowych i uczniów w wieku 9-12 lat. W ramach programu dzieci uczą się programowania i podstaw robotyki oraz poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i angielskiego, muzyki czy matematyki.

W latach 2017-2018, w ramach projektu „Zaprogramuj Przyszłość” Fundacja Orange przeszkoliła z zasad kodowania ponad 1200 nauczycieli i 18 tys. uczniów z małych miejscowości na terenie całej Polski. Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”. Obecnie Fundacja prowadzi projekt „Lekcja:Enter”, w ramach, którego przez 4 lata przeszkoli ponad 75 000 nauczycieli ze wszystkich typów szkół, w tym 1/3 ze wsi i z małych miejscowości. Celem tego programu jest, by w edukacji dzieci umieli oni lepiej korzystać z nowych technologii i e-zasobów. Projekt jest dofinansowany przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” POPC 2014-2020.

Od marca 2019 roku trwa kampania Fundacji Orange #jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci, zwracająca uwagę na ten problem, pokazująca młodym ludziom jak sobie z nim radzić, jak reagować. Ideą kampanii jest chęć pokazania młodym ludziom, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto reagować na hejt, by powstrzymać to zjawisko.

Wspieramy walkę z patotreściami w internecie

W listopadzie 2018 Orange Polska podpisał Deklarację uczestników Okrągłego Stołu RPO do walki z patotreściami w internecie. Zawiera ona bardzo jasny i zwięzły opis zjawiska oraz postulaty działań, które powinni wziąć na siebie sygnatariusze. Orange Polska podjął konkretne działania – zainicjował i sfinansował pierwsze w Polsce badanie zjawiska patotreści. Koordynatorem działań była Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, a partnerem Biuro RPO. Badania i raport „Patotreści w internecie” to pierwsza w Polsce próba naukowego zdiagnozowania tego zjawiska, opisania jego specyfiki, skali, potencjalnego wpływu na młodych odbiorców oraz jego ram prawnych.

Raport i najważniejsze płynące z niego wnioski zaprezentowano podczas tegorocznej konferencji „Patotreści w internecie – niebezpieczna codzienność naszych dzieci” w Biurze RPO. Celem spotkania była również dyskusja nt. możliwych rozwiązań, wypracowywanych przez Okrągły Stół do walki z patotreściami w internecie.

Infografika - bezpieczeństwo i edukacja dzieci w sieci

 

Mediateka

Udostępnij: Podpisaliśmy deklarację „Razem przeciw cyberprzemocy wobec dzieci”. Orange od 15 lat dba o bezpieczeństwo w sieci oraz edukację cyfrową uczniów, rodziców i nauczycieli

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej