Odpowiedzialny biznes

NIE! na przemoc

19 listopada 2022

NIE! na przemoc

Dzisiaj Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci (19.11). To dobry moment, żeby przypomnieć o trwającej kampanii „REAGUJ”, której celem jest motywowanie dorosłych do reagowania w sytuacjach przemocy wobec dzieci. Jej organizatorem jest nasz partner, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Jak pokazują wyniki badań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) o postawach wobec kar fizycznych, przyzwolenie Polaków na bicie dzieci spada. Już 59% osób uważa, że nie powinno być stosowane jako kara.

Dlaczego zatem kampania o reagowaniu na przemoc jest potrzebna? Oto kilka powodów:
• co trzeci Polak uważa, że są jednak sytuacje, kiedy bicie dzieci jest usprawiedliwione,
• nadal jest 6% zwolenników tej metody, którzy twierdzą, że mają prawo jej używać,
• aż 39% badanych więcej niż raz dyscyplinowało swoje dzieci za pomocą kar cielesnych, najczęściej klapsem (36%),
• i niestety klapsy wydają się dziś częściej stosowane niż 5 lat temu (wynik z 2017 – 26%),
• nadal 43% Polaków nie wie o zakazie bicia dzieci.

Bierność ma się za dobrze

Prawie dwie trzecie (60%) badanych zetknęło się z sytuacją krzywdzenia dziecka. Znaczna część z nich pozostała bierna wobec tych zachowań. Dlaczego?

Jestem w stanie sobie wyobrazić trudność takich okoliczności. Przez głowę świadka przemocy przelatują myśli o tym, czy ma prawo się wtrącać. Jeśli tak, to jak zareagować? Jak nie pogorszyć sytuacji? Zobaczcie jeden ze spotów kampanii „Reaguj na przemoc wobec dzieci”, który taką scenę pokazuje.

Reagowanie na przemoc wobec dzieci to nasz obowiązek i rolą dorosłych jest ochrona najmłodszych. Celem tej kampanii jest zwiększenie ich/naszej gotowości do reagowania, gdy podejrzewają lub widzą, że dziecko jest krzywdzone.

Po prostu REAGUJ

Dziecko w wyniku krzywdzenia doświadcza wielu cierpień. Niepotrzebnych. Konsekwencje tego to niska samoocena, trudności w relacjach z ludźmi, obniżona umiejętność przyswajania wiedzy, większe prawdopodobieństwo zachowań agresywnych i autoagresywnych. Przemoc to bolesna „blizna”, która zostaje na całe życie.

„Chcemy wspólnie z Wami budować świat, w którym dzieci są bezpieczne – świat wolny od przemocy! Wspólnie powiedzmy STOP przemocy wobec dzieci!” – pisze Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. A my przyłączamy się do jej apelu.
Reakcja na przemoc może przywrócić dziecku poczucie bezpieczeństwa. Może chronić jego zdrowie, a nawet życie. To sygnał, że nie jest same, że jest zauważone i są dorośli, którym można ufać. Wiele dzieci nie ma w swoim otoczeniu osób, które mogłyby to wyrazić.

Co możecie zrobić dziś?

Warto zwiększać świadomość i zachęcać do reagowania. Można udostępnić przekazy kampanii w swoich kanałach social media, pokazać swój sprzeciw na przemoc. Na stronie REAGUJ znajdziecie kluczowe informacje na temat sposobów zachowania w sytuacji podejrzenia lub bycia świadkiem przemocy wobec dzieci. Do pobrania są plakaty, które można wydrukować i powiesić na osiedlu.

Można też skorzystać z infolinii FDDS w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 100 100 (bezpłatnie, anonimowo, od pn. do pt. w godz. 12-15, a w czw. dodatkowo 16:30-20:30). Konsultanci nie podejmą działania za osobę dzwoniącą, ale podpowiedzą, co może zrobić.


Dziękujemy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę za podjęcie tego ważnego tematu. To organizacja, która od ponad 30 lat pomaga dzieciom krzywdzonym. Od 17 lat razem działamy na rzecz bezpieczeństwa dzieci w internecie. I nie jest tajemnicą, że to m.in. FDDS był wielką inspiracją dla wielu naszych działań na rzecz dzieci. Monitoring poszanowania praw dzieci w środowisku cyfrowym, który ogłosiliśmy kilka dni temu w Fundacji Orange, nie zacząłby się, gdyby nie wiele lat wspólnych doświadczeń i inspiracji.


źródło: Postawy wobec kar fizycznych i ich stosowanie. Raport z badań, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, 2022.

Udostępnij: NIE! na przemoc

Odpowiedzialny biznes

Bezpłatne kursy programowania

26 października 2022

Bezpłatne kursy programowania

Trwa nabór zgłoszeń na bezpłatne kursy programowania, które organizuje Fundacja Orange, żeby wspierać w rozwoju osoby w trudniejszej sytuacji. Szkoła Kodowania to też doradztwo zawodowe, networking, testy pozwalające poznać swoje mocne strony. Projekt jest częścią nowej inicjatywy: Orange Digital Center.

Nowe możliwości

Nie każdy ma możliwość rozwoju nowoczesnych umiejętności. Są grupy i regiony zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym, osoby znajdujące się w trudniejszej sytuacji. Czy wiecie na przykład, że co siódmy Polak w wieku 18-35 nie pracuje, nie uczy się oraz nie zdobywa kwalifikacji zawodowych? Ta grupa to tzw. NEETs (ang. „Not in Employment, Education nor Training”)polecam Wam artykuł Łukasza Komudy, eksperta ds. rynku pracy, na ten temat na stronie fundacji .  Wiele z nich doświadcza różnych barier – finansowych, zdrowotnych. Duża część tej grupy to kobiety.

Tymczasem wiele zawodów (a i nasze codzienne życie) wymaga dziś umiejętności cyfrowych choćby na podstawowym poziomie. Oczywistym jest też zapotrzebowanie na programistki i programistów. Projektowanie stron internetowych i aplikacji, programowanie, czy zarządzanie projektami IT to dziś cenione zajęcia.

Jak już zapewne wiecie, nasza fundacja dołączyła ostatnio do międzynarodowej inicjatywy społecznej: Orange Digital Center (ODC). Chcemy wspierać osoby w trudniejszej sytuacji w rozwoju nowoczesnych kompetencji, które po prostu ułatwią im życie zawodowe, ale nie tylko.

 Jednym z elementów ODC jest Szkoła Kodowania – bezpłatny, profesjonalny kurs programowania dla poszukujących możliwości zmiany i rozwoju.  I – nie będę skromna- mamy tutaj naprawdę fajne możliwości dla takich osób.

Zgłoś się do Szkoły Kodowania

Ten projekt przygotowaliśmy tak, aby smartnie łączył naukę programowania od podstaw z nabywaniem kompetencji społecznych. Dlaczego takie podejście? Dla pełni rozwoju, same cyfrowe mogą nie wystarczyć. Np. umiejętność programowania daje większe szanse dopiero w połączeniu z umiejętnością współpracy, komunikacji, przedsiębiorczości. To też ważne kompetencje przyszłości (a paradoksalnie – potrzebne już dziś, o czym ostatnio wspominałam).

Szkoła Kodowania jest skierowana do osób w wieku 18-35 lat, które chciałyby wejść na rynek pracy, myślą o tym, żeby się przekwalifikować.

  • Szczególnie serdecznie do aplikowania zachęcamy kobiety. Zależy nam na tym, aby Polki uwierzyły, że wbrew stereotypom, branża IT nie musi być tylko dla mężczyzn. Umiejętność programowania jest cenna i możliwa do opanowania niezależnie od płci – mówiła na otwarciu projektu moja koleżanka z Fundacji, Maja Gruszczyńska, koordynatorka Szkoły Kodowania.

Trenerzy i trenerki w prosty, przystępny sposób tłumaczyć będą zagadnienia i prezentować zadania praktyczne.  Projekt daje możliwość nabycia umiejętności w ramach technologii Java i Python (w kolejnej edycji: UX).

Co oprócz programowania?

Zakwalifikowane osoby będą mogły skorzystać też z konsultacji merytorycznych, spotkań z ekspertami IT, webinarów technologicznych, networkingu i inspiracji. Zapewnimy im indywidualne doradztwo zawodowe, w tym badanie poziomu kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej, które pozwoli poznać swoje mocne strony oraz źródła motywacji czy poczucia satysfakcji. Dzięki pracy w grupach, wspólnym spotkaniom, będą mogli dzielić się doświadczeniem, postępami w nauce i stworzyć grupę opartą na współpracy i podobnej motywacji.

Kurs wymaga zaangażowania i systematyczności, ale daje ogromne szanse na zadbanie o swój rozwój. Bartek, który był z nami na otwarciu, słusznie dostrzegł w tym nawet potencjał do wejścia do branży tworzenia gier.

Zajęcia ruszą w grudniu, potrwają do połowy czerwca 2023 i będą odbywać się w dwóch trybach:

  • stacjonarnie w Warszawie (część spotkań online) –2 razy w tygodniu popołudniami i w wybrane weekendy.
  • Dodatkowo, specjalnie dla osób z 65 powiatów, w których działają Pracownie Orange wspierane przez nas, powstała Szkoła Kodowania Online. Warto sprawdzić, czy powiat w którym mieszkasz, jest na liście.

Nabór zgłoszeń w obu trybach trwa do 15 listopada 2022. Kursanci zostaną wytypowani po przejściu procesu kwalifikacyjnego. Więcej informacji o kryteriach i regulamin znajdziecie na www.szkolakodowania.com . Liczba miejsc jest ograniczona, zachęcam do przesłania zgłoszenia jak najszybciej.

Partnerami projektu są Pomorska Fundacja Inicjatyw Gospodarczych i Centrum Kreatywności Targowa, którym z całego serca w imieniu Fundacji Orange dziękuję za współpracę i cieszę się, że możemy robić razem coś dobrego dla innych. Jesteśmy wszyscy bardzo podekscytowani tą inicjatywą, wiemy, jak wielu osobom taki zastrzyk wiedzy, kompetencji i motywacji może pomóc w życiu.

Co jeszcze w Orange Digital Center?

Orange Digital Center w Polsce łączy trzy programy Fundacji Orange: wspomnianą tu Szkołę Kodowania, a także FabLaby powered by Orange prowadzące warsztaty z nowoczesnego rzemiosła dla osób w różnym wieku oraz Pracownie Orange –  multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach, w których mieszkańcy mogą rozwijać swój potencjał. Siedziba ODC znajduje się w Centrum Kreatywności Targowa w Warszawie, ale projekt działać będzie w różnych miejscach w Polsce i online.

Zobaczcie migawki z inauguracji

W ramach Orange Digital Center trwa też nabór zgłoszeń do dwóch projektów w warszawskim FabLab powered by Orange, w którym mamy drukarki 3D, plotery laserowe, frezarki CNC, elektronikę i maszyny do szycia – wszystko, co potrzebne do tworzenia czy „remiksowania” w nurcie „zrób-to-sam”.

YouthLab dedykowany jest młodym ludziom (od 16 do 25. roku życia), którzy chcą spróbować swoich sił w branży kreatywno-cyfrowej. A Maker Woman to projekt edukacyjny z zakresu nowoczesnego rzemiosła dla kobiet, w tym obywatelek Ukrainy przebywających w Polsce.Zajęcia poprowadzą edukatorzy i edukatorki Stowarzyszenia Robisz.to, z którym współtworzymy FabLab. Zapisy na stronie FabLabu.

Chodźcie do Orange Digital Center! O kolejnych nowościach będę dawała znać na blogu.

Udostępnij: Bezpłatne kursy programowania

Informacje prasowe

Pedagożka wspomagająca zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

11 października 2022

Pedagożka wspomagająca zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

Fundacja Orange i Głos Nauczycielski wyłonili laureatkę konkursu Nauczyciel Jutr@. To Aldona Rumińska-Szalska ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. L. Wawrzyńskiej w Krakowie. Inicjatywa wyróżnia nauczycieli, którzy rozwijają swoje kompetencje, aby lepiej rozumieć potrzeby uczniów wychowywanych w cyfrowym świecie. Podążają za nimi, a zajęcia opierają na dobrej relacji.

 

Konkurs Nauczyciel Jutr@, zainicjowany przez Fundację Orange, po raz drugi towarzyszy prestiżowym wyborom Nauczyciela Roku. Spośród zgłoszeń, które spełniły wymogi formalne, jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego wybrało dziesięć osób, a zwyciężczynią została Aldona Rumińska-Szalska, pedagożka wspomagająca ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. L. Wawrzyńskiej w Krakowie. Nagrodą w konkursie jest wizyta studyjna w szkołach w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie.

Podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie ogłoszono także Nauczyciela Roku. Została nim Iwona Pietrzak-Płachta z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie.

Uczeń, który czuje swoją sprawczość – edukacja włączająca w praktyce

Pani Aldona pracuje jako pedagożka wspomagająca z uczniami z niepełnosprawnościami. W pracy koncentruje się więc na szczególnych potrzebach swoich podopiecznych. Jak pisała w swoim zgłoszeniu
do konkursu, najważniejsze jest dla niej, aby uczeń mógł udowodnić sobie swoją sprawczość, użyteczność, umiejętność, talent, aby był wielkim w swoich oczach i porównywał się przede wszystkim z sobą samym. Uważa też, że w pracy z uczniami o różnych potrzebach (emocjonalnych, fizycznych, umysłowych) ważne
są niejednorodne metody terapeutyczne – dlatego ciągle się rozwija i próbuje tego co nowe. Podkreśla jednak, że dąży do zachowania równowagi między metodami tradycyjnymi a tymi, które uwzględniają nowe technologie.

Jako humanista z krwi, kości i duszy, prowadziłam ze sobą walkę, aby zacząć wplatać nowe technologie
w proces edukacyjny. Momentem zwrotnym było dla mnie nauczanie zdalne. Wtedy postanowiłam wyjść poza wygodną strefę komfortu.
Do zmiany zmotywowali mnie także moi uczniowie, zauważyłam bowiem,
że intensywnie korzystają z urządzeń ekranowych, ale spędzają czas głównie na grach. Chciałam by poznali tę bardziej praktyczną i kreatywną stronę technologii. Udało się – teraz tworzą quizy, puzzle, graficzne zagadki, rebusy, czy komiksy. Uczą też tego kolegów czy rodziców. Widzę też
ogromny wzrost zainteresowania uczniów na lekcji – mówi Aldona Rumińska-Szalska.

Wśród nominowanych w konkursie Nauczyciel Jutr@ edukatorek i edukatorów znaleźli się także:

  • Marta Brzeżawska ze Szkoły Podstawowej w Niebieszczanach;
  • Agnieszka Burak z Zespołu Szkół w Czernikowie;
  • Alicja Jędrzejak ze Szkoły Podstawowej nr 53 w Szczecinie;
  • Agnieszka Kownatka-Ruszkowska ze Szkoły Podstawowej nr 306 im. ks. J. Twardowskiego
    w Warszawie;
  • Bogusława Mikołajczyk z Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących
    w Tarnowskich Górach;
  • Tomasz Ordza ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce;
  • Krystyna Sadek z Milickiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych;
  • Sebastian Walczak ze Szkoły Podstawowej nr 58 im. Jerzego Kukuczki w Poznaniu;
  • Ewelina Wójcik z V Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Białymstoku.

Kompetencje cyfrowe – to więcej niż znajomość programów i aplikacji

Cieszymy się, że do konkursu Nauczyciel Jutr@ zgłosiło się tak wiele świetnych nauczycielek i nauczycieli. Widzimy, że dla nich, podobnie jak dla nas, kompetencje cyfrowe nie są oderwane od kluczowych umiejętności społecznych. W konkursie chcieliśmy też docenić postawy nauczycielek i nauczycieli – podążanie za uczniem, otwieranie się na to, co nowe, przełamywanie swoich przyzwyczajeń i przede wszystkim dbanie o dobrą relację z dziećmi i młodzieżą – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange, która wspiera szkoły w prowadzeniu edukacji cyfrowej, informacyjnej i medialnej – szkoli nauczycieli, przygotowuje materiały i scenariusze zajęć.

 

Kontakt dla mediów

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange

e-mail: magda.mierzwinska@orange.com

tel. +48 512 356 297

———————————————————-

O Fundacji Orange

Fundacja Orange jest organizacją pożytku publicznego. Już od 17 lat dba o rozwój dzieci i młodzieży
w cyfrowym świecie. Z fundacją uczą się zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania, robotyki
i druku 3D. To kompetencje, które zapewnią im lepszy start w przyszłość. Fundacja Orange szkoli także nauczycieli (jest m.in. liderem projektu Lekcja:Enter, realizowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) i opracowuje materiały poradnikowe dla rodziców. Inicjatywy Fundacji Orange są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami.

Mediateka

Udostępnij: Pedagożka wspomagająca zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@

Odpowiedzialny biznes

Wolontariat w 2019 – liczby

29 stycznia 2020

Wolontariat w 2019 – liczby

Śnieżny początek roku to przyjemny czas podsumowań. Szczególnie, jeśli mówimy o tym, co jest wielką chlubą naszej firmy. Wybaczcie patos, ale tak trzeba to nazwać!

Wolontariusze – serce firmy

A chodzi oczywiście o wolontariat. Wszystkie zaangażowania pracowników na rzecz innych, oddolną pomoc, którą nasza fundacja z radością koordynuje i wspiera. W grudniu pokazaliśmy Wam jedną z ekip, która opowiedziała swoją historię i pokazała jak zaangażowanie na rzecz dzieci wpływa na ich codzienność.

Inny przykład to wolontariuszka znana Wam z bloga – Kasia Barys. Oddajmy jej głos: – W zeszłym roku wspólnie z innymi wolontariuszami wyremontowaliśmy w szkole podstawowej „salę wyciszenia”. To miejsce, w którym dzieci np. z zaburzeniami sensorycznymi, autyzmem czy zespołem Aspergera mogą odpocząć i wyciszyć się. Dla nich hałas na przerwach, czy nauka podczas lekcji to za dużo bodźców. W salce mają przyjazne dla siebie warunki.

Wolontariusze remontują klasy, prowadzą zajęcia, organizują pikniki, prowadzą warsztaty. Ich zaangażowanie jest naprawdę godne podziwu. Dlaczego to robią? – Cieszę się, że mogę realnie pomóc, zrealizować coś, co komuś przyniesie korzyści. To ogromna satysfakcja, kiedy widzi się, że twoja praca wolontariacka ma sens – dodaje Kasia. Powodów do radości jest tyle, ilu wolontariuszy, czyli… no właśnie, spójrzmy na liczby.

Wolontariat w Orange w 2019 – liczby

  • W 2019 w akcje zaangażowało się 3456 wolontariuszy
  • Przepracowali oni w sumie 25 356 godzin. W przeliczeniu na codzienną pracę jednego człowieka to ponad 14 lat!
  • Mieliśmy 38 253 beneficjentów, czyli osób, które skorzystały z pracy wolontariuszy.

Robi wrażenie?

Jeśli interesuje Cię wolontariat, zajrzyj też na stronę fundacji.

Udostępnij: Wolontariat w 2019 – liczby

Odpowiedzialny biznes

5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

29 kwietnia 2019

5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

Wydłużyliśmy czas rekrutacji do 15 maja, godz. 17.00. Do tego czasu nauczyciele mogą zgłaszać się do naszych programów. Dlaczego warto to zrobić?

1.  Dzieci muszą same nauczyć się, jak radzić sobie z niebezpieczeństwami

Oprócz wielu wspaniałych zasobów, internet zawiera wiele treści, których dzieci nie powinny oglądać. Ale zdarza się, że trafią na nie mimo woli.  Tak jest np. wyskakującymi oknami z reklamami stron porno. Nie da się odizolować dzieci od takich zjawisk. Trafią na nie prędzej czy później, jeśli nie na swoim urządzeniu, to u koleżanki lub kolegi. Jak pokazują badania, aż 23,4% nastolatków oglądało wulgarne, obsceniczne, przemocowe filmy, czyli patostream.

Młodzi ludzie, którzy czują, że natrafili na coś złego, często nie wiedzą, jak poradzić sobie z takim zagrożeniem. Co ciekawe, najczęstszą formą ochrony prywatności jest…. wyczyszczenie historii wyszukiwarki (mówi o tym 54,2% badanych). A już tylko 11,1% młodzieży regularnie zmienia swoje hasło do poczty czy serwisów społecznościowych. Ważne jest, by już od początku szkoły mówić dzieciom, jak mogą radzić sobie w takich sytuacjach.

My robimy to w MegaMisji – na zajęciach dla uczniów w klasach 1-3.

2.  Jak nie zmarnować 4 godzin i 12 minut każdego dnia?

Czy nam się to podoba, czy nie – młodzież będzie korzystać z sieci, a coraz więcej sfer życia wiąże się z aktywnością online. Specjaliści zwracają uwagę, że w kolejnych pokoleniach dzieci zaczynają korzystać z sieci w coraz młodszym wieku i korzystają z niej w każdym roku więcej, niż w poprzednim.  Aż 4 godziny i 12 minut – tyle wynosi średni czas korzystania z sieci przez młodzież.

Co możemy zrobić, by był to czas dobrze wykorzystany i wpływał na rozwój naszych dzieci? Uczyć, jak korzystać z sieci mądrze, jak pobudzać kreatywność, jak używać narzędzi online do poznawania świata. A także jak zachować zdrowe proporcje między aktywnościami online i ofline. Jak nie zapomnieć o zwykłej rozmowie czy wizycie w lesie.

Taki pomysł przyświecał nam, gdy tworzyliśmy #SuperKoderów i MegaMisję. Na każdych zajęciach uczniowie – niekoniecznie przy komputerach – uczą się korzystania z technologii dla swojego pożytku i rozwoju.

3.  Młodzież mało umie, dorośli są niewielkim wsparciem

Kilka pytań rozbija w puch przekonanie, że cyfrowi tubylcy są cyfrowymi geniuszami buzującymi kreatywnością inwestowaną w wytwarzanie memów i innych nowatorskich form kulturypisał Edwin Bendyk o młodych ludziach w „Polityce”.

Okazuje się, że młodzież nie ma wcale zaawansowanych umiejętności cyfrowych. Nie zna też bardziej skomplikowanych aplikacji, które mogą za darmo pobrać na swoje smartfony. Prawie 40% z nich twierdzi, że edukacja szkolna nie przygotowuje do funkcjonowania w świecie opartym na nowoczesnych technologiach. Połowa nie rozmawia o aktywności online z rodzicami, a aż 64,5 % nigdy nie rozmawiało o tym z żadnym nauczycielem.

Dlatego chcemy uczyć się np.:

  • jak zbudować robota, który narysuje zaprogramowane kształty,
  • jak przy pomocy języka kodu obserwować pogodę i badać klimat,
  • jak stworzyć swoją własną stronę internetową,
  • jak uruchomić kampanię społeczną,
  • jak nakręcić własne wideo i opublikować je w sieci.

To nie luźne wizje przyszłości, lecz aktywności, które od kilku lat proponujemy uczniom na MegaMisji i w #SuperKoderach.

4.  Kodowanie: język przyszłości

Jeśli chcemy dostosować się do zmieniającego się rynku pracy, musimy przygotowywać się na współpracę z robotami i masowe wykorzystanie z RPA (robotic process automation, robotyzacja procesów). Czyli zająć się edukacją szczególnie w tych kwestiach, które odróżniają nas od maszyn. Tradycyjny system edukacji, jak dobrze wiemy, nie w pełni odpowiada tym wyzwaniom. Obecnie pożądane kompetencje to wg World Economic Forum:

  • rozwiązywanie złożonych problemów,
  • krytycznie myśle­nie,
  • kreatywność,
  • zarządzanie ludź­mi,
  • współpraca w zespole,
  • inte­ligencja emocjonalna.

Te kompetencje można rozwijać również na zajęciach #SuperKoderów i MegaMisji. Nawet jeśli uczeń z grupy #SuperKoderów nie zostanie w przyszłości programistą, będzie budował umiejętność analizy problemu. Będzie szukał rozwiązania, dochodził do efektu swoją własną drogą – w odróżnieniu od zapamiętywania rozwiązań podanych przez nauczyciela, czyli obecnie najczęstszej metody edukacyjnej. Uczniowie w MegaMisji często pracują w zespołach, ćwicząc miękkie kompetencje. Czyli to, co pozwoli nam w przyszłości współpracować z robotami.

5.  To po prostu świetna zabawa!

Scenariusze MegaMisji i #SuperKoderów są pomyślane tak, żeby lekcje były po prostu dobrą zabawą. Roboty, które podążają za światłem lub jadą po narysowanej linii, wspólne przygotowanie kampanii społecznych czy fotografowanie smartfonami – to tylko niektóre przykłady aktywności, z których skorzystają uczniowie. Szkoła nic przy tym nie inwestuje – sprzęt może kupić z grantu w #SuperKoderach. Z kolei MegaMisja przewiduje nagrody na koniec kolejnych zaliczonych etapów.

Polećcie zaprzyjaźnionym szkołom oba programy. W związku z zakończonym strajkiem nauczycieli wydłużyliśmy czas na zgłoszenia. Czekamy na nie do 15 maja, godz. 17.00. Wszystkie informacje o rekrutacji znajdziecie tutaj.

Źródła: Raport Nastolatki 3.0, NASK, 2019, EU Kids Online 2018 Polska,  2019

Udostępnij: 5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej