Odpowiedzialny biznes

Więcej niż nauka programowania

12 maja 2022

Więcej niż nauka programowania

To już ostatnie dni, kiedy szkoły mogą zgłaszać się do bezpłatnych programów edukacyjnych: MegaMisja dla klas 1-3, #SuperKoderzy dla klas 4-8. Tutaj uczniowie mają przestrzeń na współpracę, refleksję, naukę zdrowych nawyków cyfrowych i podstaw programowania, a nauczyciele rozwijają swoje kompetencje.

Tylko do 16 maja do g. 17.00 szkoły mogą zgłaszać się do naszych darmowych programów edukacyjnych. Przyjmiemy 320 placówek, z którymi od września zaczniemy współpracę, aby wspólnie z nauczycielami prowadzić cykl zajęć podejmujących istotne zagadnienia w świecie, w którym rozwój technologii pędzi i ciągle przyspiesza, a edukacja potrzebuje partnerskiego podejścia do dzieci.

#SuperKoderzy

Lekcje przyrody, na których dzieciaki tworzą stacje pogodowe. Lekcje muzyki z komponowaniem i graniem muzyki na…owocach. Składanie i programowanie robotów, tworzenie pierwszych animacji i stron www – takie rzeczy dzieją się na lekcjach w tych szkołach, które dołączyły do naszego programu.

Jest już z nami 770 pacówek, w zajęciach brało udział 16 000 dzieci, a przeszkoliliśmy ponad 1500 nauczycieli. Bo właśnie.. nauczyciele nie muszą być tu ekspertami i czy nawet fascynatami technologii. Przygotowujemy ich do prowadzenia zajęć, szkolimy, dajemy wsparcie i jesteśmy w kontakcie przez cały rok szkolny. Wielu z nich ceni sobie to, że ich uczniowie są na lekcjach zaciekawieni, że udaje im się prowadzić nowoczesne zajęcia, a także że oni sami zyskują  w oczach młodzieży. Bo nauczyciel, który wchodzi w świat młodych ludzi w to, co ich otacza, czym żyją – staje się po prostu bardziej atrakcyjny.

Zobaczcie, co mówi o #SuperKoderach nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Jarantowicach:

Niesamowite jest dla mnie to, że 10-latki programują roboty! Może nie umieją jeszcze przeprowadzać operacji neurochirurgicznych, ale i tak jest to coś naprawdę wyjątkowego.

Technologie – konstruktywnie

Warto i trzeba mówić o zagrożeniach związanych z rozwojem technologii, ale na koniec dnia pozostaje pytanie: to jak pokazać dzieciom alternatywę? Jak zaangażować je w robienie czegoś pozytywnego, konstruktywnego i wartościowego przy użyciu technologii? Bo przecież świata bez nich już nie będzie.I oto wchodzą #SuperKoderzy (chętnie dopisałabym: „cali na biało” ;)). Bo dodatkowo:  

  • szkoły doposażamy w niezbędne pomoce – np.zestawy robotów,
  • nauczycielki i nauczyciele mogą wybrać jedną z 13 ścieżek tematycznych dopasowanych do danego przedmiotu,
  • w tym do nauczania klas integracyjnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W #SuperKoderach pracujemy głownie na Scratchu, co pozwala dzieciom szybko zobaczyć efekt ich pracy i lepiej uczyć się na potknięciach, wyciągać wnioski, uczyć logicznego myślenia i planowania. Nie bez znaczenia jest fakt, że zaczynają rozumieć, czym jest algorytm i że to, co spotykają w sieci, aplikacje, których używają, są oparte właśnie na algorytmach. To ważny „kamyczek” do wychowania świadomych użytkowników internetu i social mediów. Dodatkowo, w świecie, który zmierza w kierunku low-code/no-code, Scratch, który z jednej strony uczy myślenia programistycznego (bo musisz dać tę instrukcję „komputerowi”), ale z drugiej strony nie wymaga wpisywania kodu ręcznie na klawiaturze, jest naprawdę super aktualny.

Nasze programy są po to, żeby rozwijać cyfrowe kompetencje dzieci i nauczycieli – przez działanie, doświadczanie, wyciąganie wniosków. To nie jest tylko kwestia technicznych umiejętności, ale budowania pewnych postaw wobec technologii: umiaru, rozwagi i odpowiedzialności. Takie kompetencje przydają się nie tylko w obyciu z cyfrowymi gadżetami, ale i w codziennych relacjach – czy w sieci czy poza nią.

Jak się zgłosić?

Jak już pisałam, szkołom zostało kilka dni. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie Fundacji Orange. Koniecznie zaproście szkoły swoich dzieci.  Szczególnie zależy nam na placówkach z małych miast i wsi, z terenów najbardziej zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym.

Część scenariuszy w #SuperKoderach tłumaczymy też na język ukraiński, w czym wspiera nas nasz Zespół Ekspercki ds. Integracji Społecznej, w skład którego wchodzą edukatorki z Ukrainy

Szukacie też propozycji na cyfrową edukację dla klas 1-3? Poznajcie MegaMisję w jednym z moich ostatnich wpisów na blogu.

Udostępnij: Więcej niż nauka programowania

Odpowiedzialny biznes

Warsztaty dla seniorów w salonach

6 kwietnia 2022

Warsztaty dla seniorów w salonach

Od lutego do kwietnia zorganizowaliśmy cykl warsztatów on-line dla seniorów – „Mój pierwszy smartfon – jak zacząć korzystać ze smartfona i wykorzystywać jego funkcjonalności na co dzień”. Kurs składał się z 9 szkoleń na platformie ABC senior, a wzięło w nim udział 356 seniorów. Poznali oni nowe funkcjonalności swoich telefonów. Nauczyli się też wiele o aplikacjach, które na co dzień mogą się przydać, aby być w kontakcie z bliskimi, zadbać o zdrowie czy zaplanować podroż. Zaznajomili się też z zasadami bezpieczeństwa w sieci.

Trwają przygotowania do nowej edycji kursów on-line, a tym czasem zaczęliśmy się spotykać także stacjonarnie w naszych salonach. Warsztaty dla seniorów odbyły się już w Łodzi, Częstochowie i Bielsku Białej. Zobaczcie, krótką relację z ostatniego szkolenia.

Udostępnij: Warsztaty dla seniorów w salonach

Odpowiedzialny biznes

Lekcja:Enter – zgłoś szkołę

23 marca 2022

Lekcja:Enter – zgłoś szkołę

Lekcja:Enter to jedna z największych inicjatyw dydaktyki cyfrowej w Polsce dla nauczycielek i nauczycieli oraz kadry kierowniczej szkół. Z darmowych szkoleń korzysta już 45 000 osób z ponad 5300 szkół z całej Polski. Można jeszcze się zgłaszać, dołączyć do programu i prowadzić zajęcia z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi i lepiej dostosowane do potrzeb uczniów.

Nowoczesny nauczyciel

Przyszły czasy, że cyfrowe kompetencje, wykorzystanie technologii i znajomość różnych zjawisk w internecie to już nie domena geeków, ale niezbędne umiejętności. Także, a może przede wszystkim – w edukacji.

Nauczyciele kształtują postawy i wartości młodych ludzi, zauważają ich talenty i problemy. Teraz, w kryzysie humanitarnym wywołanym napaścią Rosji na Ukrainę, podejmują liczne akcje społeczne i integrują dzieci z Ukrainy ze społecznością szkolną. W każdym razie – nie są jedynie od „przekazywania” wiedzy. Tym bardziej, że dziś dzieci kilkoma kliknięciami mogą dotrzeć do rozmaitych źródeł informacji w internecie. Niestety także tych mało wiarygodnych.

Sprzęt to nie wszystko

Szkoły w większości są już wyposażane w sprzęt. To istotny krok. Ale jeszcze ważniejszy to umiejętność wykorzystania cyfrowych narzędzi do prowadzenia ciekawych lekcji oraz wspierania młodzieży w wartościowym korzystaniu z technologii. Aby tak się stało, nauczyciele potrzebują doskonalić swoje kompetencje. Wielu pierwsze kroki postawiło w czasie nauki online, co z podziwem obserwowałam. To dobry czas, żeby kontynuować ten rozwój.

Chciałem „nadawać na tych samych falach” co młodzież. Warto, żeby wychowawca próbował zrozumieć ich świat, a ten składa się także z internetu i technologii – mówi ks. Krzysztof Budzyń z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli. Do niedawna nauczyciel katechezy, dziś prowadzi szkolenia i pomaga nauczycielom zdobywać cyfrowe umiejętności. Jest jednym z kilkuset trenerów w projekcie Lekcja:Enter – jednej z największych inicjatyw dydaktyki cyfrowej w kraju, którą prowadzi m.in. Fundacja Orange.

Warto się dokształcać

Z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez współpracujące z Fundacją placówki skorzystało już 45 000 nauczycieli z 5300 szkół. Z tego 60% z małych miejscowości i wsi. To ważny, rozwojowy krok w oświacie.

Podczas szkoleń nauczyciele zmieniają metody prowadzenia lekcji – nie doraźnie, a na stałe. Rozwijają umiejętności wykorzystywania cyfrowych narzędzi, e-zasobów i aplikacji. Dotyczy to nie tylko do nauki zdalnej, ale całego procesu nauczania. Quizy, webquesty, wirtualne muzea, aplikacje, a także zasady bezpieczeństwa w sieci – to tylko część poruszanych zagadnień. Wszystko po to, aby prowadzić ciekawe zajęcia, dostosować się do potrzeb młodych ludzi oraz chronić ich (i siebie) przed szkodliwymi zjawiskami w sieci.
W badaniu wykonanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów 92% uczestników tych szkoleń przyznaje, że zdobyte umiejętności wykorzystują na co dzień w swojej pracy z uczniami.

Moi uczniowie bardzo doceniają te zmiany, chętniej się uczą i sami sięgają po narzędzia cyfrowe. Nasze lekcje są teraz lepsze – mówi Izabela Siewniak, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. M.Kopernika w Balinie.

Jak dołączyć do programu?

Nauczyciele i dyrektorzy szkół mogą zgłaszać się na darmowe szkolenia (online i stacjonarne) w całej Polsce. Mogą wziąć w nich udział wszyscy nauczyciele z danej placówki, dzięki czemu zmiana w podejściu do nauczania może być bardziej kompleksowa. Grupy są podzielone według poziomu umiejętności na starcie. Dyrektorzy uczestniczący w Lekcji:Enter dowiadują się, jak wykorzystać dobre strony technologii w edukacyjnej pracy placówki.
Serdecznie zapraszam znajome Wam szkoły do dołączenia do projektu. Więcej informacji o zgłoszeniach na www.lekcjaenter.pl

Udostępnij: Lekcja:Enter – zgłoś szkołę

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej