Odpowiedzialny biznes

Nagrody dla Orange Polska

18 czerwca 2021

Nagrody dla Orange Polska

Poznaliśmy wyniki 15. Rankingu Odpowiedzialnych Firm (ROF).

Orange Polska zajął 1. miejsce w kategorii telekomunikacja, media i rozrywka. Zajęliśmy też 2. miejsce wspólnie z Santander Bank Polska w klasyfikacji ogólnej. Na 1. miejscu znalazł się BNP Paribas Bank Polska. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom.

Jak co roku wypełnienie ankiety ROF, a tym samy zakwalifikowanie się na podium, było trudne. W badaniu pojawiły się bowiem nowe pytania. Dodatkowym elementem było głosowanie interesariuszy – uczestników ROF 2021 oraz jurorów z Panelu Pozytywnych Postaci.

Tym bardziej cieszy nas wysoka apozycja w tegorocznej edycji. Jesteśmy jedną z siedmiu firm, które starują w Rankingu od początku. W zestawieniu ponad 200 przedsiębiorstw, które w ciągu tych lat były ujęte w zestawieniu i zajmowały najwyższe pozycje, znaleźliśmy się na 1. miejscu.

Autorami zestawienia są Profesor Bolesław Rok z Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu Akademii Leona Koźmińskiego oraz Jarosław Horodecki, analityk. Partnerem ROF 2021 jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Partnerem merytorycznym odpowiedzialnym za przegląd odpowiedzi jest Deloitte,  medialnym – Dziennik Gazeta Prawna a technologicznym – SMART CSR.

Dyplom dla Orange

Udostępnij: Nagrody dla Orange Polska

Odpowiedzialny biznes

Złoty i Diamentowy Listek CSR dla Orange

9 czerwca 2021

Złoty i Diamentowy Listek CSR dla Orange

Po raz 10. przyznano Listki CSR dla firm, które strategicznie podchodzą do zarządzania swoim wpływem na otoczenie i społeczna odpowiedzialnością. Wśród nagrodzonych zalał się też Orange Polska. Otrzymaliśmy Złoty Listek CSR oraz Diamentowy Listek CSR – za wieloletnie miejsce wśród laureatów złotych listów. Nagrodzona została też nasza dobra praktyka #jesteśmy z wami. Nagrody przyznawane są przez tygodnik Polityka wspólnie z firmą doradczą Deloitte oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Trochę historii

Listki CSR po raz pierwszy pojawiły się przy liście 500 POLITYKI w 2012 roku. Jak pisali organizatorzy – ankieta na temat społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju miała „uporządkować wiedzę o skali, zakresie i kierunkach związanych z CSR w największych organizacjach”. Na ankietę wysłaną do ponad 1200 firm otrzymano 287 odpowiedzi. 67%  firm wskazało wtedy, że ma swoje cele CSR a w 88% stanowiły one element dokumentów strategicznych w rożnych obszarach. Strategię CSR posiadało 39% badanych. W ponad 50% firm były osoby zajmujące się CSR-rem, choć pracowały one najczęściej w obszarze PR i komunikacji (55%).

Wtedy też po raz pierwszy pojawiliśmy się na liście – jeszcze jako Telekomunikacja Polska. Otrzymaliśmy najwyższą nagrodę – Złoty Listek. Mieliśmy już wtedy strategię CSR, określone cele i mierniki ich realizacji, osoby odpowiedzialne za ten obszar firmie, wydawaliśmy raporty społecznej odpowiedzialności wg. międzynarodowych standardów i audytowaliśmy ich treść.

Listki CSR dziś

Po 10 latach widać zmiany w podejściu do społecznej odpowiedzialności. 90% ankietowanych firm ma sformalizowane podejście do społecznej odpowiedzialności, 87% ma przyjęte cele CSR i mierniki ich realizacji, choć nadal 30% nie ma samodzielnego stanowiska osoby zajmującej się zrównoważonym rozwojem. Coraz więcej firm raportuje jednak swój wpływ społeczny – 93% , a część z nich w oparciu o standardy raportowania zintegrowanego. To między innymi wynik regulacji w zakresie ujawniania danych niefinansowych. To także dostosowanie do oczekiwań inwestorów, którzy coraz częściej pytają spółki o wskaźniki ESG (E-environmental, S-social, G-corporate governance). To także zmiany w naszym otoczeniu społecznym, które ma coraz większe oczekiwania wobec biznesu.

Co zmieniło się u nas? Mamy już kolejną strategię społecznej odpowiedzialności, która stanowi element strategii biznesowej. Cele i wskaźniki CSR stanowią stały element zarządzania. Od kilku lat raportujemy też dane niefinansowe w sposób zintegrowany, pokazując jak taki sposób zarządzania wpływa na nasz model biznesowy i łańcuch wartości.  I nadal się rozwijam w obszarze zrównoważonego rozwoju – wyznaczając sobie coraz bardziej ambitne cele na np. w odniesieniu do naszego wpływu na klimat.

Dlatego także w tym roku otrzymaliśmy Złoty Listek CSR. To już 10. Listek CSR  w naszej historii (1 dla Telekomunikacji Polskiej i 9 pod marką Orange).

Dobre praktyki

Dodatkowym elementem Listków od kilku lat są nagrody za dobre praktyki w zakresie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. W tym roku organizatorzy pytali o realizacje Celu 13. dotyczącego klimatu oraz działania przeciwdziałające skutkom pandemii. Wśród 16 nagrodzonych dobrych praktyk znalazł się nasz projekt #jesteśmy z wami nakierowany na pomoc służbie zdrowia, wsparcie systemu edukacji w pandemii, angażujący pracowników jako wolontariuszy.

Dziękujemy za docenienie.

wręczenie nagrody złotego listka CSR przez red naczelnego Polityki

 

 

 

Udostępnij: Złoty i Diamentowy Listek CSR dla Orange

Odpowiedzialny biznes

Top Employer dla Orange Polska

28 stycznia 2021

Top Employer dla Orange Polska

Orange Polska po raz 11. zdobył certyfikat Top Employer – potwierdzający wysoką jakość procesów zarządzania kapitałem ludzkim w firmie.

Po raz kolejny poddaliśmy się ocenie przez Top Employers Institute. Audyt obejmuje analizę różnych obszarów – strategia i przywództwo, środowisko pracy i digitalizacja, employer branding i zarządzanie talentami, dbałość o rozwój pracowników – szkolenia i ścieżkę kariery, kwestie kultury organizacyjnej i work-life balance oraz podejście do etyki, zrównoważonego rozwoju i zarządzania różnorodnością. Analizowany jest też cały cykl życia pracownika w organizacji: od zainteresowania się ofertą, proces rekrutacyjny i przyjęcie do pracy, aklimatyzację, zdobywanie doświadczeń i rozwój, ścieżkę kariery, do momentu odejścia z firmy. Kryteriami są między innymi: spójność, transparentność, etyka oraz digitalizacja.

Ten sprawdzian jest wielostopniowy – pierwszym krokiem jest wypełnienie Kwestionariusza Najlepszych Praktyk HR, a kolejnym weryfikacja udzielonych odpowiedzi oraz dokumentów podczas audytu. Ocenianych jest około 400 praktyk dotyczących między innymi strategii HR, środowiska pracy, kultury organizacyjnej, rozwoju pracowników, zrównoważonego rozwoju czy różnorodności. Zanim przyznana zostanie ostateczna punktacja, cały proces weryfikuje niezależny audytor.

Po raz kolejny zdaliśmy ten sprawdzian celująco – czego potwierdzeniem jest certyfikat i 4. miejsce wśród firm z certyfikatem TOP Employer 2021.

Cieszy nas to również dlatego, że to był szczególny rok. Z uwagi na pandemię musieliśmy dość szybko zmienić bardzo wiele w naszej organizacji pracy nie tracąc efektywności i jakości, dbając przy tym o dobrostan pracowników. Tu też mamy potwierdzenie wysokiej jakości działań – tym ważniejsze, że pochodzi od naszych pracowników. W wewnętrznym badaniu kultury organizacyjnej wysoko ocenili te działania, opisując naszą kulturę organizacyjną słowami „otwartość, współpraca, zaufanie”. W jednym z komentarzy z badania czytamy „Świetnie poradziliśmy sobie z sytuacją pandemii. Uważam że dzięki ludziom – bo sytuacja była nadzwyczajna i nie była opisana w procedurach”. Mamy w firmie wielu takich dobrych ludzi.

wolontariat Orange

Udostępnij: Top Employer dla Orange Polska

Bezpieczeństwo

Światowy sukces CyberTarczy

15 października 2020

Światowy sukces CyberTarczy

Duma. No duma jak diabli, co Wam mogę innego powiedzieć 🙂 Pamiętam początki, gdy nawet u nas w Orange Polska ciężko było przewalczyć koncept CyberTarczy (dalej w tekście będę ją określał również skrótem CT). Potem różne, nierzadko „średnio pozytywne” opinie w polskim internecie. A teraz, po pięciu latach, to właśnie CyberTarcza, wśród wielu innych projektów z całego świata, zdobyła nagrodę Światowego Forum Szerokopasmowego jako najlepsze operatorskie rozwiązanie z dziedziny bezpieczeństwa sieci. Wow.

Czarna Środa

Wszystko zaczęło się 5 lutego 2014, w dzień, który wspominamy jako „Czarną Środę”. To wtedy miał miejsce jeden z najbardziej spektakularnych cyberataków na polskich internautów w ostatnich latach, gdy przestępcy przejęli dziesiątki tysięcy podatnych modemów ADSL. Podmienili w nich adresy serwerów DNS na złośliwe, przekierowując ofiary na fałszywe strony banków i docelowo okradając. Udało nam się poradzić z problemem, przekierowując ruch w naszej sieci z fałszywych DNSów na nasze, ale pozostał jeszcze jeden problem. Jak powiadomić zainfekowanych, że ich modemy są przejęte?

CyberTarcza – jak to wyłączyć? 🙂

Trzeba dostarczyć konkretną informację do konkretnych, znanych nam użytkowników Neostrady. Przyznam się Wam szczerze, że szczegółów technicznych użytego wtedy rozwiązania nie znam, ale wiem, że właśnie, gdy sytuacja się uspokoiła, drobna grupa ludzi z naszego cyberbezpieczeństwa stwierdziła: „Kurczę, a może to jest myśl? Może zrobić taki mechanizm na stałe, skoro ten zadziałał całkiem nieźle?”.

Uwierzcie mi, łatwo nie było :), choć jak na generalne korporacyjne realia, od pomysłu do początku realizacji nie upłynęło wcale tak dużo czasu. Co prawda, gdy CT po raz pierwszy stała się nieodłącznym elementem sieci Orange Polska, po wpisaniu w Google „CyberTarcza” mechanizm wyszukiwarki od razu podpowiadał „jak wyłączyć”. Potrzeba było czasu – jak ze wszystkimi nowościami. A nam miło było patrzeć na kolejne wpisy na internetowych forach, najpierw pełne złych emocji, a kilka dni potem… stwierdzeń, że faktycznie „coś tam u mnie na kompie było”.

Jak to działa?

O ile większości z Was CyberTarcza może się kojarzyć z ekranem, informujących o wykrytej w Waszej sieci infekcji, tak naprawdę chroni Was (jeśli oczywiście jesteście użytkownikami sieci Orange Polska) przez cały czas. Sam ekran to efekt finalny, będący właśnie pokłosiem tego, co zaczęło się podczas „Czarnej Środy”, a CT to szereg naszych codziennych aktywności i działania naszych systemów bezpieczeństwa. To, że nawet w przypadku infekcji, złośliwe oprogramowanie nie połączy się z serwerem botnetu to właśnie efekt działalności CyberTarczy. Nasze systemy wykryły złośliwą aktywność, przeanalizowały (nierzadko przy wsparciu ekspertów) próbkę malware’u, by ostatecznie zablokować powiązane z nim adresy IP. „Kliknęło się Wam” w stronę phishingową, ale zamiast niej zobaczyliście nasze ostrzeżenie? To też CyberTarcza.

Kto za tym stoi?

W sumie z kilkadziesiąt osób. Główny architekt, w którego głowie powstała cała koncepcja CT. Zespół, który zajął się przełożeniem pomysłu na kod, a teraz go dogląda i regularnie update’uje. Nasi nieocenieni analitycy Counter Threat Intelligence, uczący sztuczną inteligencję coraz lepiej i dokładniej rozpoznawać złośliwe treści, eksperci od malware’u, rozbijający na czynniki pierwsze kolejne wpadające do nas próbki, no i ci, którzy o tym piszą, bo – to mogę bez ryzyka stwierdzić – w mojej prywatnej opinii mamy najbezpieczniejszy internet na rynku. Nie „bezpieczny”, bo bezpieczny jest jedynie komputer, który nigdy nie został podłączony do internetu. W mojej opinii jednak CyberTarcza jest jednym z wyróżników konkurencyjnych naszej oferty, a nagroda Światowego Forum Szerokopasmowego… No cóż – przyznacie, że raczej nie stoi w kontrze do tej tezy, co?

Strasznie się cieszę i jestem bardzo dumny z tego, że mam zaszczyt być częścią tego zespołu.

Udostępnij: Światowy sukces CyberTarczy

Odpowiedzialny biznes

Orange Polska wśród najlepszych

9 czerwca 2020

Orange Polska wśród najlepszych

Ukazał się raport Equileap na temat Równości płci w Polsce, Rumunii i Czechach, oceniający wiodące firmy pod względem równości w miejscu pracy. Przedstawia on kluczowe dane i spostrzeżenia na temat równości płci w miejscu pracy w tych krajach.

W Polsce wśród firm notowanych w WIG 20 na GPW najlepsze wyniki otrzymał Orange Polska. Firmy z polskiego indeksu WIG 20 mają średni wynik 35%. Orange Polska otrzymał wynik 53% i zajmuje 43. miejsce wśród 255  firm ocenianych w ogólnym rankingu Equileap Gender Equality in Europe.

Raport został przygotowany przez Equileap, która jest uznawana za wiodącą organizację dostarczającą dane na temat równości płci w sektorze przedsiębiorstw. Co roku według 19 kryteriów analizowanych jest ponad 3,500 firm. Podstawą oceny są analizy raportów rocznych spółek giełdowych, w których publikowane są informacje na temat zarządzania różnorodnością w firmach.

Ten wynik to dla nas potwierdzenie, że jesteśmy na dobrej drodze w kierunku zarządzania różnorodnością i zrównoważonego rozwoju.

A skoro o zrównoważonym rozwoju mowa – to mamy też inne potwierdzenie – po raz 9. tygodnik „Polityka” wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz firmą Deloitte przygotował ankietę dla firm na temat społecznej odpowiedzialności (CSR). I po raz 9. znaleźliśmy się wśród przedsiębiorstw odznaczonych najwyższym wyróżnieniem złotym listkiem CSR.

fragment dyplomy z logo Załoty Listek CSR

Udostępnij: Orange Polska wśród najlepszych

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej