Odpowiedzialny biznes

Cyfrowe pomaganie. Rozmowa z Jakubem Wygnańskim

3 listopada 2020

Cyfrowe pomaganie. Rozmowa z Jakubem Wygnańskim

Badania, które przeprowadziliśmy w czerwcu pokazały, że w trakcie pandemii COVID-19 blisko 60% Polaków zdeklarowało, że zaangażowało się w pomoc osobom potrzebującym wsparcia. Najczęściej przekazywaliśmy środki materialne, w tym finansowe, a prawie 41% z nas aktywnie wzięło udział w akcjach pomocowych, ofiarując swój czas i umiejętności innym – szyjąc maseczki, robiąc zakupy seniorom i gotując posiłki medykom. Ponad połowa badanych uświadomiła sobie, że tylko pomagając sobie wzajemnie, możemy łatwiej żyć. Aż 56,3% z nas pod wpływem doświadczeń związanych z epidemią zdało sobie sprawę, jak cenne jest pomaganie i jak dzięki wzajemnemu wsparciu można łatwiej radzić sobie w trudnych czasach. Przyspieszona cyfryzacja, którą zawdzięczamy aktualnej sytuacji zmieniała także nasze podejście do pomagania. Częściej do działania wykorzystywaliśmy technologie – podczas pandemii robił to co piąty badany.

Nowe technologię mogą nam więc pomagać w pomaganiu, ale mogą też ukrywać naszą bezczynność i znieczulać, gdy nasza społeczna solidarność ogranicza się do wstawienia komentarza czy szerowanie na FB.  Technologia sprawia wprawdzie, że od emocji i decyzji o pomaganiu do realnego działania dzielą nas obecnie sekundy, a mimo to nadal wiele osób zatrzymują się na pierwszym „kliku” i nie idzie dalej. A jeśli już zdarzy nam się pomagać – to raczej jest to impuls, a nie stała pomoc.

Czy nasze powszechna mobilizacja może przerodzić się w stały solidaryzm, czy wystarczy nam siły na dłuższy dystans a nie tylko na sprint? Czy brak zaufania i kapitału społecznego nie przeszkodzi nam po raz kolejny w budowaniu systemu wzajemnej pomocy. Czy raczej czeka nas kolejna fala solidarności społecznej i jaką rolę mogą tu pełnić małe społeczności? I jak w pomaganiu można wykorzystać nowe technologie – na przykład aplikację 4bells przeznaczoną do koordynowania pracy wolontariuszy?

Na te i inne pytania w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem odpowiada Jakub Wygnański – socjolog, prezes Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Zapraszamy!

To czwarta rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl. Z naszymi gośćmi rozmawiamy o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Zobacz wcześniejsze rozmowy z:
Alkiem Trakowskim socjologiem, prezesem zarządu Centrum Cyfrowego.
Marzeną Rudnicką, założycielką oraz prezeską Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.
Jackiem Królikowskim, pedagogiem i prezesem Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Udostępnij: Cyfrowe pomaganie. Rozmowa z Jakubem Wygnańskim

Odpowiedzialny biznes

Czego uczy zdalna edukacja?

20 października 2020

Czego uczy zdalna edukacja?

Czy po wiosennym doświadczeniu edukacji zdalnej coś zostało? Czy uda nam się nie zaprzepaścić umiejętności, które zyskaliśmy w tym okresie? Czy wykluczenie cyfrowe jest nadal realnym problemem w Polsce? A może pandemia stworzyła nowe szanse edukacyjne? Czy naprawdę jesteśmy społeczeństwem cyfrowym?

Na te i inne pytania w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem odpowiada Alek Tarkowski, socjolog, prezes zarządu Centrum Cyfrowego.

To trzecia rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl. Z naszymi gośćmi rozmawiamy o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Zobacz wcześniejsze rozmowy z
Marzeną Rudnicką, założycielka oraz prezeska Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.
Jackiem Królikowskim, pedagogiem i prezesem Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Zapraszamy.

Udostępnij: Czego uczy zdalna edukacja?

Odpowiedzialny biznes

Silver socjety- czyli senior w centrum uwagi.

6 października 2020

Silver socjety- czyli senior w centrum uwagi.

Kim jest senior? W jakiej sytuacji pandemia postawiła dojrzalszą część naszego społeczeństwa? Czy spowodowała wzrost kompetencji cyfrowych czy raczej pokazała ich braki? Czego tak naprawdę potrzebuje silver socjety i czy nowe technologie mogą tu pomóc?

Na te i inne pytania w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem odpowiada Marzena Rudnicka, założycielka oraz prezeska Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

To druga rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl. Z naszymi gośćmi rozmawiamy o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Tydzień temu z Jacekiem Królikowskim, pedagogiem i prezesem Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego rozmawialiśmy o lekcjach, które musi odrobić nasz system edukacyjny, aby dobrze działań w warunkach pandemii.

Zapraszamy.

Udostępnij: Silver socjety- czyli senior w centrum uwagi.

Odpowiedzialny biznes

Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

29 września 2020

Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

Czego uczy polska szkoła? Czy technologia może zdemokratyzować dostęp do edukacji? Czego rodzice, nauczyciele i uczniowie nauczyli się z pandemicznych doświadczeń szkolnych i jak poradzili sobie z adaptacją do nowej sytuacji?
Na te i inne pytania odpowiada Jacek Królikowski, pedagog i prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem.

To pierwsza rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl.  Z naszymi gośćmi będziemy rozmawiać o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Zapraszamy.

 

 

 

Udostępnij: Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej