Sieć

10 lat o sieci na blogu (no prawie) ;-)

5 grudnia 2018

10 lat o sieci na blogu (no prawie) ;-)

Okrągłe urodziny to zawsze czas podsumowań.  Co prawda na blogu piszę od niespełna trzech lat, dokładnie od końcówki sierpnia 2015 roku, więc nie mam zbyt długiej perspektywy. Postanowiłem się z tym zmierzyć i wybrałem dla Was kilka najważniejszych i najciekawszych tematów, jakie na blogu się pojawiły. Oczywiście tych związanych z siecią.

Orange Światłowód

18 kwietnia 2013 roku, czyli ponad 5 lat temu Wojtek potwierdził, że w Warszawie zaczęliśmy testy sieci FTTH, czyli tego, co znacie teraz jako Orange Światłowód. Od razu także zwracam Waszą uwagę, że od ogłoszenia pilotażu, do konferencji, w czasie której zaanonsowaliśmy start oferty minęło ponad 2 lata. Na początku testowanej wtedy ofercie daleko było do dzisiejszego 1 Gb/s a zasięg usługi ograniczał się do ledwie kilku ulic.

Budki telefoniczne…

Były jednym z najważniejszych tematów 2016 i 2017 roku. Z tej okazji Wojtek przygotował nawet bardzo fajny wpis „Co nam zrobiły automaty i dlaczego je likwidujemy?”. W czasach, gdy prawie każdy ma telefon komórkowy urządzenia te przestały być po prostu potrzebne, jednak na stałe zapisały się w naszej historii.

Podobnie zresztą jak…

Strowger

Pamiętacie materiał o centrali Strowger? To był kawał telekomunikacyjnej historii, dlatego postanowiliśmy zachować nagranie z tego miejsca dla potomnych. Bunkier kilka pięter pod poziomem warszawskich ulic, zakurzone urządzenia, ręczne przełącznice. Wizyta tam, była niezwykłym przeżyciem. Mimo to takie centrale przeszły do lamusa. Jednak coś po nich pozostało. Znam pewnego pracownika Orange, który zapytany, dlaczego tak głośno mówi zawsze odpowiada: „Pracowałem kiedyś na Strowgerze!” 😉

NetWorks!

Sądzę, zgoda na utworzenie, a potem powstanie NetWorks! było jednym z najważniejszych wydarzeń w naszej sieci i całej telekomunikacji, o których informacja pojawiła się na blogu. Choć formuła współpracy ewoluuje (choćby w tym roku), to właśnie ta decyzja odcisnęła swój, moim zdaniem bardzo pozytywny ślad na rynku telekomunikacyjnym.

Przyszłość i IoT

Na koniec zostawiłem dwa teksty, które moim zdaniem są jednymi z najciekawszych, jakie popełniłem na blogu  – chodzi o materiał na temat testów LTE-M i NB-IoT.  Wnioski na blogu publikowaliśmy wraz z postępem prac w labie, dzięki czemu byliście na bierząco i razem z nami mogliście dyskutować o możliwościach obu rozwiązań. Opisywaliśmy Wam wady i zalety obu rozwiązań, więc była to także niezła pigułka wiedzy.

Udostępnij: 10 lat o sieci na blogu (no prawie) ;-)

Sieć

Q&A – Jak to działa? #10

19 listopada 2018

Q&A – Jak to działa? #10

Jak zapowiadałem –tak zrobiłem, przygotowałem  dla Was Q&A, czyli zestaw pytań i odpowiedzi. Nie było możliwe, by rozwiać wszystkie Wasz wątpliwości – nie pozwalała na to długość nagrania. Wybraliśmy dziewięć pytań, ale do materiału trafiło osiem.

Dziewiąte pytanie, które wymaga dużo więcej miejsca na odpowiedź znajdziecie poniżej. Jest bardzo ważne i często pada, a brzmi mniej więcej tak: „Dlaczego nie mogę mieć światłowodu, jeżeli jest po drugiej stronie ulicy/w sąsiedniej miejscowości/bloku?”

Ale na początku wideo z pozostałymi ośmioma, zapraszam!

Przechodząc do pytania o światłowód. Nie jest prawdą, że nie zależy nam na jakieś grupie klientów – ze wschodu, zachodu, północy, domków jednorodzinnych, mniejszych miejscowości czy przedmieść. Zależy nam na wszystkich klientach.

Jednak podłączenie światłowodu to projekt olbrzymi,  infrastrukturalny. Bliżej mu do budowy autostrad niż do sprzedaży jogurtów w supermarkecie. Między końcem czerwca a początkiem października do światłowodu podłączyliśmy 245 tys. gospodarstw domowych. To tyle, co domków i mieszkań w dużym mieście – Gdańsku czy Poznaniu.

Porównajcie to do podłączania sieci centralnego ogrzewania, sprawdźcie ile budynków podłącza się w trzy miesiące do niej.

Odpowiedź na pytanie „Dlaczego nie mogę mieć światłowodu od Orange?” ma trzy części. Pierwsza to…

fibersztuczki czyli czym się róźni kabel koncentryczny od światłowodu

… pieniądze, o czym bardzo często piszę odpowiadając na Wasze pytania w komentarzach. Nie mamy maszynki do druku pieniędzy. Na światłowód wydaliśmy w 2017 roku ponad 670 mln złotych. Mało? Dużo?  Wyobraźcie sobie, że za tą kwotę kupujemy… jabłka. Następnie pakujemy je do TIRów (standardowy zestaw dwuczęściowy, o pojemności 20 ton) i ustawiamy owe pojazdy jeden za drugim, zderzak w zderzak. Powstanie kolejka która zabierze jeden pas na drodze z Warszawy do Tychów – 345 km. Ewentualnie moglibyśmy zastawić oba pasy autostrady A2 z Łodzi do Warszawy i jeszcze trochę by zostało.

Niestety nadal za mało, by podłączyć wszystkich za jednym zamachem – dlatego niektórych z Was podłączamy szybciej , innych później. Nam też jest przykro, że nie możemy tego zrobić jednocześnie – uwierzcie, bardzo ułatwiłoby nam to życie.

Po drugie – światłowodu nie podłączają roboty

Mówiąc zupełnie wprost – inwestycja w światłowód to olbrzymie wyzwanie logistyczne, o czym za chwilę dokładnie napiszę. Tę pracę muszą wykonać ludzie. Nie każdy się na tym zna, bo trzeba „ogarniać” telekomunikację, prawo budowlane, geodezję, masę przepisów i jeszcze rozumieć czym jest koszt, a czym dochód. Liczba ludzi, którzy w Polsce spełniają te kryteria jest ograniczona. Trwają obecnie liczne projekty w ramach POPC, mamy boom budowlany, a bezrobocie (na całe szczęście) ma jedną cyferkę.

Po trzecie – światłowód choć w ziemi lub na słupie to… budowa

Na początek ciekawostka – wiecie ile czasu zajmuje uzyskanie zgody na przeciągnięcie światłowodu przez ciek wodny (rzeka, potok, strumień, „rzeczka-smródka”)? Od czterech do sześciu miesięcy.
Jak budowa, to musi być mapa – za każdym razem musimy ją „pozyskać”, co oznacza de facto stworzyć, przy udziale geodetów w oparciu o stare mapy i uzupełnić o nowe elementy, na przykład światłowód. Czasem trwa to nawet kilka miesięcy przy dłuższych liniach światłowodowych.

Skoro już przy nich jesteśmy, to pamiętajcie że często biegną one wzdłuż dróg, często nowych lub świeżo remontowanych, a więc objętych gwarancją. Oznacza to, że ich zarządcy nie chcą nam umożliwić pracy przy nich w obawie o utratę gwarancji albo chcą przejęcia przez nas gwarancji na całą drogę.  Czasem zarządcy chcą także, by prosić o pozwolenie nawet, gdy zamierzamy podnieść studzienkę i sprawdzić, czy kanalizacja techniczna biegnąca pod drogą jest drożna, co oznacza kolejne miesiące czekania. Oczywiście, jeżeli kanalizacja w ogóle tam jest.

Teoretycznie jest inne wyjście. Jeśli nie możemy pociągnąć światłowodu zrealizować sieci w drodze lub tuż przy niej to dla czego nie trochę dalej? Tutaj też nie jest kolorowo. Na każdy kilometr sieci przypada kilkanaście, albo nawet kilkadziesiąt działek, a one mają swoich właścicieli, z którymi trzeba się skontaktować i uzyskać zgodę na dostęp do nieruchomości. A nie każdy jest zainteresowany.

Zapytacie: „dlaczego zatem nie ciągniecie światłowodu przez pola?”

Odpowiem pytaniem: „wiecie ile awarii mieliśmy, bo rolnik w czasie prac w polu wykopał nasz światłowód?”.

A przez las?

Poczytajcie na telko.in 😉

Jak to mówią  za kanałem La Manche – „Live my life”.

Zapchana kanalizacja, zaporowa cena, zablokowana piwnica

Światłowód Orange Polska - Q&A pytania i odpowiedzi na blogu Orange Polska

Teraz będzie kilka anegdotek, zaczniemy od takiej, która w innych przypadkach nawet byłaby zabawna. Nasza ekipa ruszyła podłączać światłowód w budynku, zajechali, wypakowali się, wzięli klucze od zarządcy… i odbili się od drzwi piwnicy. Bo ktoś w „międzyczasie” wymienił zamki. I nie wiadomo kto to, więc trzeba czekać. Tak z tydzień albo dłużej.

Inna opowieść  – stoi blok, w środku gotowa infrastruktura, wszystko czeka na pierwszego megabita. Tylko nie może się doczekać, bo właściciel kanalizacji uznał, że skoro Orange chce podłączyć, wszystko gotowe, więc  zaproponuje nam za przeprowadzenie światłowodu przez jego infrastrukturę cenę tak wysoką, że można dostać palpitacji serca.

Trzecia będzie moja własna. Otóż w miejscu gdzie mieszkałem jakiś czas temu bardzo chciałem światłowód. Niestety okazało się, że ktoś (dużo tych „ktosiów”) zrzucił na peszle (takie wąskie rurki na przewody) prowadzące do mieszkań… ze dwie łopaty cementu. Idealnie na środeczek, więc skorzystanie z tych peszli było niemożliwe bo się elegancko zalepiły, a administracja na dźwięk słowa „kucie” kręciła nosem. Więc skończyłem z rozwiązaniem „alternatywnym”, po koncentryku.

Sądzę, że koleżanki i koledzy zajmujący się światłowodem mają takich historii setki. Jest także jedna o dziku w studzience. Są inwestycje, a więc i klienci, którzy od prawie dwóch lat nie mogą się doczekać podłączenia. Właśnie z powodów prawno-formalnych i  tego co opisałem nieco wyżej. O kwestii ograniczenia dostępu do poszczególnych osiedli, czy nawet żądania dodatkowych opłat nie wspomnę. Zrobił już to kiedyś Wojtek w tekście „Prezesie spółdzielni, proszę pozwól mieszkańcom mieć światłowód”.

Oczywiście opisanie wszystkich odpowiedzi na pytanie „Dlaczego nie mogę mieć światłowodu, jeżeli jest po drugiej stronie ulicy/w sąsiedniej miejscowości/bloku?” jest niemożliwe. Ale mam nadzieję, że rozwiałem nieco wątpliwości. Bo nie, nie jest tak, że na złość nie chcemy Wam podłączyć światłowodu.

Kolejny odcinek już za miesiąc. Pokażę Wam jak działa sieć rdzeniowa. W ramach przygotowania zapraszam do lektury dwóch materiałów.

Udostępnij: Q&A – Jak to działa? #10

Oferta

Gimme Fiber Day

4 listopada 2018

Gimme Fiber Day

Właśnie dzisiaj świętujemy ogłoszony przez FTTH Council Europe „Gimme Fiber Day”, czyli w wolnym tłumaczeniu dzień „Dawaj Mi Światłowód”. Data nieprzypadkowa, bo 4 listopada 1933 r. w Szanghaju, w Chinach urodził się sir Charles Kuen Kao, który udowodnił, że światłowód można wykorzystać do komunikacji. Dostał  za to w 2009 roku Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki.

Orange „robi” światłowód

Orange dostarcza światłowód – to wiemy wszyscy. Na koniec ubiegłego roku 28% wszystkich korzystających ze światłowodu w Polsce,  to użytkownicy  tej technologii w naszej sieci. Rozwój jest błyskawiczny – gdy Polska pojawiła się po raz pierwszy w rankingu FTTH Council Europe w zasięgu było milion gospodarstw domowych, a korzystało z niej 145 tys. Teraz w samej sieci Orange Polska w zasięgu jest 3,2 mln gospodarstw domowych, a z naszego światłowodu korzysta 324 tys. klientów. A nasz światłowód, to prawdziwy światłowód, doprowadzony bezpośrednio do mieszkania klienta ;-).

Małe miasta i domy jednorodzinne na „pierwszej linii” światłowodu

Gimme Fibre Day na blogu Orange Polska - grafika ilustracyjna

Jesteśmy już w 116 miejscowościach – mniejszych i większych. Od takich jak Podkowa Leśna (więcej o tym przypadku niedługo na blogu), czy Kamień Pomorski lub Szczawno Zdrój, przez Chrzanów, Puławy, przez Olsztyn i Rzeszów na Warszawie kończąc. W 50 z nich z naszej oferty może skorzystać więcej niż połowa mieszkańców. Bardzo mocno inwestujemy teraz szczególnie w mniejszych miastach i w domkach jednorodzinnych. W trzecim kwartale tego roku ponad połowa wszystkich naszych inwestycji realizowana była w średnich i małych miastach. W tym czasie o blisko połowę (dokładnie o 47%) zwiększył się zasięg światłowodu w zabudowie jednorodzinnej.

Nasze dalsze plany są bardzo ambitne –  5 mln gospodarstw domowych w zasięgu do 2020 r.

A jak chcecie to zobaczyć jak się podłącza światłowód w domkach jednorodzinnych nie pozostaje Wam nic innego jak zobaczyć to nagranie.


Więcej o Gimme Fiber Day

Udostępnij: Gimme Fiber Day

Informacje prasowe

Już milion klientów korzysta z Orange Love

25 października 2018

Już milion klientów korzysta z Orange Love

Polacy przekonali się do zalet konwergencji i coraz chętniej łączą potrzebne usługi w atrakcyjne cenowo pakiety. W ciągu 19 miesięcy ofertę Orange Love wybrało milion klientów.

Polacy pokochali usługi konwergentne, bo dostali ofertę, która odpowiada na ich potrzeby. Orange Love to superszybki internet, telefonia mobilna i stacjonarna oraz telewizja w atrakcyjnej cenie, bo już za około 100 złotych miesięcznie. Stale rozbudowujemy nasze pakiety. Superszybki internet światłowodowy jest już dostępny w opcji do 1 Gb/s, najważniejsze wydarzenia sportowe i filmowe hity pokazujemy w 4K, a flagowe smartfony można kupić w ramach Love w bardzo atrakcyjnych cenach. Bardzo się cieszę z sukcesu Orange Love, ponad milion klientów w nieco ponad półtora roku potwierdza, że konwergencja to słuszny kierunek – powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

Jean-François Fallacher o milionie klientów Orange Love – wideo (MP4, 49 MB)

Klienci Orange Love korzystają średnio z ponad 4 usług. Na jednego klienta przypadają już niemal 2 karty SIM, co oznacza, że wielu z nich korzysta z możliwości dokupienia usług mobilnych w korzystnej cenie dla kolejnych członków rodziny. Aż 600 tysięcy klientów ogląda telewizję z Orange TV, a ponad 150 tysięcy ma światłowodowy internet. Z badań wynika, że klienci Orange Love są bardziej skłonni polecać usługi Orange innym, niż klienci usług internetowych i mobilnych sprzedawanych poza pakietem. Są też bardziej zadowoleni z oferty niż ci, którzy kupili tylko internet lub same usługi mobilne.

Orange Love to wygoda i komfort. Wystarczy jedna umowa, by korzystać z wybranego zestawu usług. Klient otrzymuje jedno podsumowanie płatności, na które składają się koszty wszystkich elementów Orange Love oraz ewentualnych dodatkowych zakupów.

W ramach pakietu klienci otrzymują:

  • internet domowy, np. Orange Światłowód o prędkości nawet do 1 Gb/s,
  • telefon komórkowy z nielimitowanymi rozmowami, SMS-ami, MMS-ami w Polsce i Unii Europejskiej i 5 GB internetu (w tym 3,22 GB do wykorzystania w UE);
  • telefon domowy z nielimitowanymi rozmowami krajowymi (na numery stacjonarne) i międzynarodowymi (numery stacjonarne w UE, USA i Kanadzie oraz komórkowe w USA i Kanadzie);
  • telewizję z pakietem ponad 100 kanałów, w tym 47 w jakości HD. Klienci korzystający ze światłowodu od Orange mogą też oglądać programy i transmisje w najwyższej dostępnej w warunkach domowych jakości obrazu, czyli 4K – dzięki temu, że w cenie pakietu dostają dekoder Samsung 4K.

Orange Love składający się z 4 usług jest dostępny już za 99,99 zł miesięcznie. W ofercie jest także pakiet łączący 2 usługi – internet domowy w wybranej technologii i prędkości oraz telefonię mobilną.

Klienci mogą też korzystać z bogatej oferty nowoczesnych smartfonów w atrakcyjnych cenach oraz poszerzyć posiadany pakiet telewizyjny o dodatkowe kanały. Mogą również dokupić dodatkowe abonamenty komórkowe ze smartfonami w dobrej cenie. Za każdy taki abonament co miesiąc zapłacą o 20 zł mniej.

Więcej informacji: www.orange.pl

Wyniki finansowe Orange Polska po III kw. 2018 r.

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska

biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange

Mediateka

Udostępnij: Już milion klientów korzysta z Orange Love

Oferta

Smart Wi-Fi od Orange – jak to działa?

17 września 2018

Smart Wi-Fi od Orange – jak to działa?

Ile ja się napisałem o tym jak ustawić modem Wi-Fi w mieszkaniu?! Pokazywałem jak to działa. Nawet robiłem mapki, by lepiej pokazać wszystkie czynniki, które wpływają na zasięg domowego Wi-Fi. Pisałem o żelbetowych ścianach, kuchenkach indukcyjnych i lustrach. Potem wszedł nasz Extender i mogliście już dodatkowo wzmocnić swoje domowe Wi-Fi.

Niedawno w naszej ofercie pojawił się Smart Wi-Fi Box. To część większego systemu Smart Wi-Fi, dzięki któremu powierzchnia mieszkania i materiał, z którego wykonane są ściany w Waszych domach traci na znaczeniu. W jego skład wchodzą wspomniany wcześniej Box, znany już dobrze FunBox 3.0, który został wzbogacony o nowe funkcje i Aplikacja Mój FunBox.

Nie będzie to kolejne wideo z cyklu „Jak to działa?” Od ostatniego minęło ledwie kilka dni 😉

FunBox 3.0

To punkt dostępowy (Access Point) Wi-Fi, który posiada bardzo sprawny mechanizm wyszukujący najlepszy kanał dla urządzeń korzystających z Wi-Fi i dzieje się to całkowicie automatycznie. Modem sam zdecyduje także o tym, które pasmo częstotliwości będzie najlepsze dla urządzeń podłączonych do Wi-Fi –WiFi 2,4 GHz, czy 5 GHz. Dzięki temu można uniknąć przeciążenia kanałów, całego pasma czy interferencji od innych urządzeń. Generalnie – sprawić by było lepiej i oczywiście lepiej dla Klienta korzystającego z urządzeń Orange (wspominanych wcześniej FunBox 3.0 oraz Smart Wi-Fi Box)

Smart Wi-Fi Box

To mała skrzyneczka, która pozwala rozszerzyć strefę domowego Wi-Fi. Co bardzo ważne, to sama sieć (a dokładniej FunBox 3.0) automatycznie zadecyduje, czy konkretne urządzenie ma korzystać ze Smart Wi-Fi Boxa czy z właściwego modemu. Weźmie pod uwagę aktualne zakłócenia sygnału i odległość między urządzeniami. Wybierze też za nas to, czy dane smartfon, komputer lub drukarka powinna korzystać z częstotliwości 2,4GHz czy też 5GHz.

Wiem, sporo automatyki, ale nie musimy się na wszystkim znać. Czasem dobrze, gdy ktoś (lub coś) zrobi pewne rzeczy za nas. Bardzo ważna sprawa – warunkiem korzystania z wszystkich dobrodziejstw Smart Wi-Fi jest posiadanie wspólnej konfiguracji sieci Wi-Fi 2,4GHz i 5GHz (jedna nazwa sieci Wi-Fi SSID). Jak to zrobić zobaczycie w filmie na dole tekstu.

Smart WiFi - jak to działa?

Aplikacja Mój FunBox

W sumie to o niej miał być tekst. Dlaczego? Ponieważ niedawno wprowadziliśmy także jedną fajną możliwość. Otóż poza wszystkimi świetnymi rzeczami, jakie daje aplikacja, o których pisałem wcześniej teraz także pozwala znaleźć odpowiednie miejsce, gdzie powinien być podłączony Smart Wi-Fi Box, aby móc korzystać z dobrodziejstw Smart Wi-Fi. Działa to bardzo dobrze.

Zaczyna się od wejścia w aplikację i wyboru „Przejdź do instalacji” przy ikonie Smart Wi-Fi Box. Potem czeka nas szybkie łączenie sieci Wi-Fi 2,4GHz i 5GHz w jedną. Oczywiście, jeżeli jeszcze tego nie zrobiliśmy.

Potem łapiemy w jedną rękę telefon, w drugą Smart Wi-Fi Box wybieramy właściwą opcję w aplikacji i idziemy przed siebie. Aplikacja powie nam gdzie jest najlepsze miejsce na umiejscowienie Smart Wi-Fi Box. Czeka nas jeszcze tylko podpięcie go do prądu i sparowanie.

Wszystko pokazane jest na tym wideo.

Korzystanie z tej aplikacji ułatwia życie. Hasło można przesłać przez WiFi. Nie trzeba się bawić w dodatkowe „zabawki” do kontroli rodzicielskiej. Ja korzystam. A jak Wasze doświadczenia korzystania z tego sprzętu?

Udostępnij: Smart Wi-Fi od Orange – jak to działa?

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej