Odpowiedzialny biznes

Domowe Zasady Ekranowe

19 lutego 2020

Domowe Zasady Ekranowe

Czy w Waszej rodzinie obowiązują zasady? Z pewnością tak. Mówimy dzieciom, żeby nie rozmawiały z nieznajomymi, sprzątały swój pokój, odrabiały lekcje zaraz po powrocie ze szkoły. Ustalamy, że równo dzielimy się obowiązkami, dotrzymujemy danych obietnic czy wspólnie zasiadamy do posiłku. Każda rodzina mniej lub bardziej świadomie wypracowuje sobie takie zasady.

Ale czy myślimy o podobnych regułach związanych z nowymi technologiami w rodzinie? Jeśli nie, warto o to zadbać i ustalić wspólnie z dziećmi kilka zasad korzystania z mediów cyfrowych. Kiedy dajemy dziecku pierwsze urządzenia i na jak długo, jak i kiedy możemy korzystać z sieci, a kiedy nie – np. podczas posiłku, przed snem. Czy sprawdzamy pracowniczą skrzynkę mailową podczas weekendu czy wakacji? Warto o tym pomyśleć, a pomogą Wam w tym Domowe Zasady Ekranowe – zestaw praktycznych porad dotyczących korzystania z urządzeń ekranowych w domu. Kampanię pod tym tytułem rozpoczęła właśnie Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, a jej partnerem jest Fundacja Orange.

Co mówią badania?

Raport Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Problematyczne używanie internetu przez młodzież” pokazuje, że dzieci coraz częściej mają problem z nadużywaniem internetu, a skala tego zjawiska stopniowo rośnie. Badania „EU Kids Online”, „Nastolatki 3.0” pokazują, że coraz więcej nastolatków identyfikuje u siebie co najmniej jeden z objawów nadużywania sieci – korzystanie z internetu dłużej niż planowaliśmy, odczuwanie poirytowania, gdy internet nie działa lub gdy nie ma do niego dostępu. By móc korzystać z internetu, młodzież rezygnuje z obowiązków szkolnych, zajęć pozaszkolnych, spotkań ze znajomymi albo ze snu czy posiłku i okłamuje w tym celu rodziców. Natomiast Raport „Młodzi Cyfrowi. Nowe technologie. relacje. Dobrostan” Fundacji Dbam o Mój Zasięg pokazuje, że nastolatki są cały czas on-line, sięgają po smartfon kilkadziesiąt razy dziennie, używają go przed zaśnięciem i tuż po obudzeniu, a czasami w nocy. 20% badanych uzyskało wysokie wskaźniki na skali fonoholizmu, a kolejne 20% wysokie.

Gdzie są rodzice?

Co czwarty badany nastolatek (25%) deklaruje, że jego rodzice nie rozmawiają z nim o bezpieczeństwie online, a 23% przyznaje, że ich rodzice nie interesują się i nie pytają, co robią w sieci. Oznacza to, że rodzice często nie wiedzą, co ich dzieci oglądają w internecie i z kim się kontaktują. Często ograniczają się do pytania, w jaka grę, ale już nie pytają na czym polegają zasady tej gry, z jakim bohaterem identyfikuje się jego dziecko, w jakich portalach społecznościowych ma konto i do jakich grup należy.
A korzystanie z mediów zaczyna się wcześniej, kiedy to rodzice dają dziecku do ręki pierwsze urządzenie. Kilka lat temu Fundacja Orange przeprowadziła badania, które pokazały, że już 20% dzieci do 2. roku życia dostaje do ręki urządzenie ekranowe. Smartfon czy tablet staję się cyfrową nianią, która „pomaga” rodzicom w opiece nad dzieckiem, aż staje się codziennym towarzyszem zabaw i innych aktywności.

Co zrobić?

Zachęcamy do tworzenia Domowych Zasad Ekranowych i podpisania w rodzinie umowy potwierdzającej te zasady. Więcej porad dla rodziców znajdziecie na rodzice.fdds.pl oraz na orange.pl/razemwsieci. Już dziś Fundacja Orange zaprasza także szkoły z całej Polski do udziału w naszym programie MegaMisja, w którym już 27 tys. uczniów klas 1-3 z 960 szkół w całej Polsce poznało zdrowe nawyki używania cyfrowych mediów. Udział w programie jest darmowy, oferujemy szkolenia dla nauczycieli, wsparcie merytoryczne i nagrody dla szkół. 16 kwietnia 2020 ruszy nabór placówek do 5.edycji.

Plakat kampanii Domowe zasady ekranowe - rodzice na brzegu otworu, który ma kształt dużego telefonu, a dziecko samo bawi się ma dnie otworu aplikacjami telefonicznymi

Udostępnij: Domowe Zasady Ekranowe

Odpowiedzialny biznes

Bezpieczny internet – „Dzieci i ekrany” – poradnik

11 lutego 2020

Bezpieczny internet – „Dzieci i ekrany” – poradnik

Dziś jest Dzień Bezpiecznego Internetu, który obchodzimy w Polsce po raz 17. Kiedy w 2004 roku po raz pierwszy organizowany był DBI, wzięły w nim udział 162 placówki. Dziś rano już 4000 organizacji i instytucji zadeklarowało, że zorganizuje u siebie wydarzenie związane z bezpieczeństwem w sieci. Podobnie dzieje się już w ponad 150 krajach na świecie. Świat staje się globalną wioską.

Bezpieczny internet, to nie tylko ten z zabezpieczeniami i blokadami przed nieodpowiednimi treściami, ale także ten dozowany we właściwych dawkach i w odpowiednim czasie. Średnio dzieci rozpoczynają swoją przygodę z internetem w wieku 8 lat i spędzają w nim 4 godziny dziennie. Marzą o karierze influencera. Mogą brać przykład z najlepiej zarabiającego youtubera 2019 roku – to Ryan Kaji, 8–latek, który na swoim kanale – Ryan’s World – zajmuje się prezentowaniem zabawek. Ma już prawie 24 miliony subskrybentów. Jak myślicie – ile jest wśród nich dzieci?
Internet to wspaniałe narzędzie edukacji, poznawania świata i innych ludzi, ale musimy nauczyć się z niego korzystać. Jako rodzice mamy wiele pytań z tym związanych.

Ile czasu moje dziecko może spędzać przed ekranem, jak ustalić zasady korzystania z sieci, co zrobić, gdy świat wirtualny staje się dla dziecka ważniejszy niż ten realny? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w przewodniku „Dzieci i ekrany. Rodzice pytają – psychologowie odpowiadają”, który przygotowaliśmy w ramach naszej kampanii Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność. W przewodniku znajdziecie też 3 testy, które pozwolą Wam zdiagnozować, czy korzystanie z internetu, granie w gry on-line, korzystanie z mediów społecznościowych przestaje być dobrą zabawą i rozrywką, a staje się problemem.

Hasłem tegorocznej edycji Dnia Bezpiecznego Internetu jest „Działajmy razem!” – to dotyczy także rodziców i bycia z dzieckiem razem w sieci. A co można tam robić? Na stronie www.orange.pl/razemwsieci znajdziecie kilka inspiracji – oczywiście bezpiecznych 😉

Dziewczynka pisze coś na smartfonie, ojciec zagląda jej przez ramięo

Organizatorem DBI w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Głównym partnerem akcji jest Fundacja Orange. Partnerami tegorocznej edycji są: Facebook Polska oraz Google Polska. Patronatem honorowym akcję objęli: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Komenda Główna Policji.

Udostępnij: Bezpieczny internet – „Dzieci i ekrany” – poradnik

Innowacje

Walczymy z fake newsami |”Przyszłość jest dziś” #14

20 stycznia 2020

Walczymy z fake newsami |”Przyszłość jest dziś” #14

Kłamstwo jest stare jak świat. Jednak w czasach globalnego internetu fałszywa informacja potrafi w ciągu paru godzin okrążyć świat i wywołać nieprzewidziane skutki. W ciągu minionego pół roku hasztag #fakenews został użyty w sieci ponad 4 miliony razy i wywołał reakcję 10,5 miliona czytelników.

Chyba każdy z nas zetknął się z fake newsem. Nieprawdziwa informacja o śmierci Adama Słodowego obiegła media w lipcu ubiegłego roku, by następnego dnia zostać sprostowana przez jego rodzinę.  W mediach często pojawiają się także nieprawdziwe informacje o wypadkach celebrytów – ofiarami takiego fake newsa byli m.in. aktor Maciej Musiał i piosenkarka Doda.

Na czym zależy twórcom fake newsów? Jak nie dać się nabrać? Zobaczcie mój materiał video.

Jeśli nie chcecie ulec manipulacji, pamiętajcie, że najważniejsze jest krytyczne myślenie i zasada ograniczonego zaufania do źródeł. Następnym razem, gdy natraficie na sensacyjną wiadomość, sprawdźcie, czy piszą o niej inne media i poszukajcie jej źródeł. Więcej zaleceń pozwalających rozpoznać fake newsa znajdziecie na stronie:

Razem w sieci

Warto także nauczyć najmłodszych, jak rozpoznawać fałszywe treści. Gotowe scenariusze zajęć w ramach programu MegaMisja znajdziecie na stronie Fundacji Orange:

Jak rozróżniać informacje prawdziwe od fałszywych

Jestem ciekawa, z jakimi fake newsami ostatnio się zetknęliście?

Udostępnij: Walczymy z fake newsami |”Przyszłość jest dziś” #14

Bezpieczeństwo

Postanowienia noworoczne – mniej on-line, więcej czasu z rodziną

13 stycznia 2020

Postanowienia noworoczne – mniej on-line, więcej czasu z rodziną

Początek roku to czas, kiedy postanawiamy zmienić swoje złe nawyki. Chcemy być zdrowsi, szczuplejsi, więcej czasu spędzać z bliskimi. Jeśli myślisz o zmianie na lepsze,  skorzystaj z metody drobnych kroków. Powoli,  małymi kroczkami, ale jednak do przodu. Aby plany  nie pozostały w sferze marzeń, warto postanowienia wdrożyć… od razu. Nie czekać, nie kombinować, a działania oprzeć na dobrej motywacji. Właśnie! Bardzo ważna jest motywacja. Im większa, tym większe szanse na zrealizowanie postanowień. A co jest najważniejsze…? Bezpieczeństwo, zdrowie, a może rodzina? Taką ważną motywacją  może być właśnie coś czego większość z nas nie ma czyli spędzanie czasu z rodziną. Warto w nowym roku zadbać o to, aby twoja rodzina korzystała z nowych technologii bezpiecznie i odpowiedzialnie. Trudno sobie wyobrazić współczesny świat bez smartfonów, tabletów czy internetu. Pomimo niewątpliwych korzyści, jakich doświadczamy w związku z codziennym używaniem smartfonów i internetu okazuje się, że możemy w bardzo prosty sposób utracić nad nimi kontrolę.

Fonoholizm – co to takiego?

Fonoholizm to zaburzenie zachowania w postaci nałogowego używania telefonu komórkowego. Mówimy o nim wówczas, gdy nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować bez swojego smartfona, najczęściej mającego dostęp do internetu. Telefon komórkowy jest włączony 24 godziny na dobę, a gdy śpimy, jest w zasięgu ręki. Cały czas sprawdzamy, czy nie ma jakiegoś powiadomienia. Nie mogąc odebrać telefonu, czujemy niepokój, rozdrażnienie. Ok. 20% badanych przez Fundację Dbam o Mój Z@asięg osób osiągnęło ekstremalnie wysokie wyniki na skali fonoholizmu.

1/3 uczniów sama uważa, że jest uzależniona od serwisów społecznościowych. Aż 28% badanych uczniów odczuwa niepokój lub zdenerwowanie, gdy nie wie, co planują lub robią w sieci inni. Połowa młodzieży czuje potrzebę natychmiastowej reakcji na wiadomości w sieci.

Zdawać by się mogło, że fonoholizm zagraża jedynie dzieciom i młodzieży, jednak dotykać on może osób w różnym wieku. Z badań prowadzonych przez Fundację Dbam o Mój Z@sięg wynika, że kluczowymi osobami dla kształtowania pozytywnych wzorów używania , mediów cyfrowych przez dzieci i młodzież są właśnie ich rodzice. Rodzice powinni świecić przykładem. Także zachęcam do zmiany takich nawyków jak jedzenie posiłku ze smartfonem czy rozmawiania z dzieckiem zerkając na maile.

Jak rozpoznać czy nasze dziecko nadużywa nowych technologii?

Kodeks rodzinny - korzystanie ze smartfona dla dzieci - grafika ilustracyjna

Przede wszystkim sprawdź ile czasu dziecko spędza przy komputerze, szczególnie jeśli jednocześnie zrezygnowało z innych zainteresowań,  zaniedbuje obowiązki czy naukę. Z badań Fundacji Dbam o Mój Z@asięg, 84,2% uczniów używa smartfonów na przerwach między lekcjami a 64,4% uczniów zaniedbuje obowiązki szkolne przez nadmierne korzystanie z mediów cyfrowych. Co dziesiąty badany uczeń deklaruje, że korzysta z telefonu praktycznie cały czas. Prawie połowa uczniów, jeśli przebudzi się w nocy, sięga po swój smartfon. Aż 24,7% uczniów czuje się uzależnionych od swojego smartfona. Kolejnym objawem mogą być kłamstwa dotyczące czasu spędzanego w internecie oraz reagowanie rozdrażnieniem lub nawet agresją, gdy korzystanie z nowych technologii jest utrudnione lub niemożliwe. Problem nadużywania internetu to sprawa całej rodziny. Dzieci nas obserwują, jesteśmy dla nich przykładem, więc sami także musimy ograniczyć czas bycia online.

Razem w sieci – pomocne miejsce

Na portalu orange.pl/razemwsieci znajdują się wszelkie wskazówki jak odpowiedzialnie korzystać z nowych technologii. Pomocnym narzędziem może być domowy kodeks korzystania z nowych technologii. O tym czym jest domowy kodeks korzystania z nowych technologii pisałam już wcześniej, podobnie jak o tym jak taki kodeks wdrożyć. Oprócz ustalonych wspólnie zasad należy pamiętać o skonfigurowaniu urządzeń. Urządzenia ułatwiające dostęp do sieci (smartfon, tablet, laptop, konsola) dają możliwość konfiguracji ustawień, tak żeby ograniczyć kontakt dziecka z nieodpowiednimi treściami oraz kontrolować aktywności najmłodszych dzieci online. W smartfonie można skorzystać na przykład z aplikacji Chroń dzieci w sieci, która pozwala zarządzać czasem i treściami internetowymi w telefonie dziecka. Na urządzeniach wykorzystywanych przez młodsze dzieci warto zainstalować program lub aplikację kontroli rodzicielskiej – pozwolą one filtrować treści oraz ustawiać limit czasu spędzanego online.

Powodzenia

Udostępnij: Postanowienia noworoczne – mniej on-line, więcej czasu z rodziną

Odpowiedzialny biznes

Smartfon w prezencie – i co dalej

2 stycznia 2020

Smartfon w prezencie – i co dalej

W wielu domach pod choinką dzieci znalazły smartfon lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do internetu. Warto, aby już teraz wspólnie z dzieckiem określić zasady korzystania z sieci i zadbać o bezpieczeństwo najmłodszych.

Cyfrowy kodeks, kontrola rodzicielska czy jedno i drugie?

Ustalcie wspólnie ile, jak i w jakich godzinach dziecko będzie mogło korzystać z telefonu. Powinno ono wiedzieć, z kim może się komunikować, kiedy musi wyłączyć lub wyciszyć telefon, o czym musi informować rodziców. Zobaczcie, jak przygotować umowę z dzieckiem na korzystanie w urządzeń cyfrowych. Kasia pisała niedawno na blogu, jak wygląda taki domowy kodeks cyfrowy w jej rodzinie.

Rozmowa jest najważniejsza, ale z pomocą przychodzą też aplikacje kontroli rodzicielskiej. W telefonie, jak w komputerze, można zainstalować aplikacje zabezpieczające. Nie chodzi tylko o kontrolę tego, jak dziecko spędza czas wolny, lecz także o uniknięcie realnych zagrożeń, takich jak wirusy czy aplikacje wyłudzające pieniądze oraz dostęp do treści niedostosowanych do wieku dziecka. My polecamy naszą aplikację „Chroń dzieci w sieci”.

Szukaj w internecie wartościowych i pozytywnych wiadomości

Zadbaj o to, aby internet stał się dla dziecka nie tylko elementem rozrywki, ale miejscem wartościowych, pożytecznych aktywności. Wspólnie zaangażujcie się w poszukiwanie takich treści. Dobrym punktem zaczepienia są zainteresowania dziecka – poszukaj w sieci treści, które mogą zaciekawić, bo wiążą się z jego pasją, hobby, z czymś, co dziecko lubi robić na co dzień. Pokaż mu bezpieczne i wartościowe strony i aplikacje.

Więcej o tym, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z internetu znajdziesz na stronie www.orange.pl/razemwsieci.

Kodeks rodzinny - korzystanie ze smartfona dla dzieci - grafika ilustracyjna

 

Udostępnij: Smartfon w prezencie – i co dalej

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej