;

Bezpieczeństwo

Postanowienia noworoczne – mniej on-line, więcej czasu z rodziną (12)

Kasia Barys

13 stycznia 2020

Postanowienia noworoczne – mniej on-line, więcej czasu z rodziną
12

Początek roku to czas, kiedy postanawiamy zmienić swoje złe nawyki. Chcemy być zdrowsi, szczuplejsi, więcej czasu spędzać z bliskimi. Jeśli myślisz o zmianie na lepsze,  skorzystaj z metody drobnych kroków. Powoli,  małymi kroczkami, ale jednak do przodu. Aby plany  nie pozostały w sferze marzeń, warto postanowienia wdrożyć… od razu. Nie czekać, nie kombinować, a działania oprzeć na dobrej motywacji. Właśnie! Bardzo ważna jest motywacja. Im większa, tym większe szanse na zrealizowanie postanowień. A co jest najważniejsze…? Bezpieczeństwo, zdrowie, a może rodzina? Taką ważną motywacją  może być właśnie coś czego większość z nas nie ma czyli spędzanie czasu z rodziną. Warto w nowym roku zadbać o to, aby twoja rodzina korzystała z nowych technologii bezpiecznie i odpowiedzialnie. Trudno sobie wyobrazić współczesny świat bez smartfonów, tabletów czy internetu. Pomimo niewątpliwych korzyści, jakich doświadczamy w związku z codziennym używaniem smartfonów i internetu okazuje się, że możemy w bardzo prosty sposób utracić nad nimi kontrolę.

Fonoholizm – co to takiego?

Fonoholizm to zaburzenie zachowania w postaci nałogowego używania telefonu komórkowego. Mówimy o nim wówczas, gdy nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować bez swojego smartfona, najczęściej mającego dostęp do internetu. Telefon komórkowy jest włączony 24 godziny na dobę, a gdy śpimy, jest w zasięgu ręki. Cały czas sprawdzamy, czy nie ma jakiegoś powiadomienia. Nie mogąc odebrać telefonu, czujemy niepokój, rozdrażnienie. Ok. 20% badanych przez Fundację Dbam o Mój Z@asięg osób osiągnęło ekstremalnie wysokie wyniki na skali fonoholizmu.

1/3 uczniów sama uważa, że jest uzależniona od serwisów społecznościowych. Aż 28% badanych uczniów odczuwa niepokój lub zdenerwowanie, gdy nie wie, co planują lub robią w sieci inni. Połowa młodzieży czuje potrzebę natychmiastowej reakcji na wiadomości w sieci.

Zdawać by się mogło, że fonoholizm zagraża jedynie dzieciom i młodzieży, jednak dotykać on może osób w różnym wieku. Z badań prowadzonych przez Fundację Dbam o Mój Z@sięg wynika, że kluczowymi osobami dla kształtowania pozytywnych wzorów używania , mediów cyfrowych przez dzieci i młodzież są właśnie ich rodzice. Rodzice powinni świecić przykładem. Także zachęcam do zmiany takich nawyków jak jedzenie posiłku ze smartfonem czy rozmawiania z dzieckiem zerkając na maile.

Jak rozpoznać czy nasze dziecko nadużywa nowych technologii?

Kodeks rodzinny - korzystanie ze smartfona dla dzieci - grafika ilustracyjna

Przede wszystkim sprawdź ile czasu dziecko spędza przy komputerze, szczególnie jeśli jednocześnie zrezygnowało z innych zainteresowań,  zaniedbuje obowiązki czy naukę. Z badań Fundacji Dbam o Mój Z@asięg, 84,2% uczniów używa smartfonów na przerwach między lekcjami a 64,4% uczniów zaniedbuje obowiązki szkolne przez nadmierne korzystanie z mediów cyfrowych. Co dziesiąty badany uczeń deklaruje, że korzysta z telefonu praktycznie cały czas. Prawie połowa uczniów, jeśli przebudzi się w nocy, sięga po swój smartfon. Aż 24,7% uczniów czuje się uzależnionych od swojego smartfona. Kolejnym objawem mogą być kłamstwa dotyczące czasu spędzanego w internecie oraz reagowanie rozdrażnieniem lub nawet agresją, gdy korzystanie z nowych technologii jest utrudnione lub niemożliwe. Problem nadużywania internetu to sprawa całej rodziny. Dzieci nas obserwują, jesteśmy dla nich przykładem, więc sami także musimy ograniczyć czas bycia online.

Razem w sieci – pomocne miejsce

Na portalu orange.pl/razemwsieci znajdują się wszelkie wskazówki jak odpowiedzialnie korzystać z nowych technologii. Pomocnym narzędziem może być domowy kodeks korzystania z nowych technologii. O tym czym jest domowy kodeks korzystania z nowych technologii pisałam już wcześniej, podobnie jak o tym jak taki kodeks wdrożyć. Oprócz ustalonych wspólnie zasad należy pamiętać o skonfigurowaniu urządzeń. Urządzenia ułatwiające dostęp do sieci (smartfon, tablet, laptop, konsola) dają możliwość konfiguracji ustawień, tak żeby ograniczyć kontakt dziecka z nieodpowiednimi treściami oraz kontrolować aktywności najmłodszych dzieci online. W smartfonie można skorzystać na przykład z aplikacji Chroń dzieci w sieci, która pozwala zarządzać czasem i treściami internetowymi w telefonie dziecka. Na urządzeniach wykorzystywanych przez młodsze dzieci warto zainstalować program lub aplikację kontroli rodzicielskiej – pozwolą one filtrować treści oraz ustawiać limit czasu spędzanego online.

Powodzenia

Udostępnij: Postanowienia noworoczne – mniej on-line, więcej czasu z rodziną
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Filiżanka. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Pan Pikuś 18:31 13-01-2020
    Bardzo mądre słowa...
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 18:55 13-01-2020
      Te z tytułu - jak najbardziej! :D
      Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 21:48 13-01-2020
    Kolejny fajny wpis Kasiu. Osobiście uważam że fonoholizm dotyczy dużo większej grupy społeczeństwa. Dzisiaj większość osób gdy zapomni zabrać smartfon z domu to się po niego wraca, co jest dla mnie głupotą, ale.......a co robią moje koleżanki w trakcie przerwy....uwierzcie jak wchodzę do pokoju socjalnego i dyżur pełnią osoby w przedziale 25-35 to wszystkie pochylone są nad smartfonami, masakra!!!
    Odpowiedz
    • komentarz
      OLGA 18:30 03-05-2020
      Pablo, ty to chyba kochasz tę Kasię :)))) Przyznaj się!
      Odpowiedz
  • komentarz
    Tomasz 12:02 14-01-2020
    Dzięki pracownikom Orange totalnie nie zainteresowanym przedłużaniem umów moje postanowienia noworoczne, to przenieść wszystkie usługi od operatora, któremu nie zależy na lojalnych klientach. Pierwsza umowa (wypowiedziana) kończy się 17 stycznia, ale nikt nie dzwoni ze strony Orange. Kolejna (biznesowa) zakończy się 30 stycznia itd. Dodatkowo w biznesie rozbawiało mnie żądanie 9zł za przedłużenie umowy. To naprawdę niezły żart.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Norago 23:01 14-01-2020
      Tomaszu, całe Orange zapewne nie otrząśnie się po stracie tak kluczowego klienta i wyniki firmy spadną drastycznie :)
      Odpowiedz
      • komentarz
        Tomasz 09:49 15-01-2020
        Ale ja jestem przekonany że nie tylko słupki w Excelu nie drgną, ale też żaden z pracowników tej firmy nie będzie miał żadnego problemu z moim odejściem. Bo po prostu klient lojalny nie jest cenionym. Kiedyś choć starano się zadzwonić i zapytać o powody rezygnacji, dziś to jest bez znaczenia. I to tyle po naprawdę wielu latach współpracy z Orange i to nie tylko jako klient
        Odpowiedz
    • komentarz
      Kasia Barys 10:07 15-01-2020
      Tomku, podaj proszę na katarzyna.barys@orange.pl dane twoje i nr tel jakiego dotyczy sprawa - postaramy się pomóc, żebyś nadal był naszym klientem
      Odpowiedz
      • komentarz
        Tomasz 10:57 15-01-2020
        Wysłałem dane na maila. Umowa kończy się w piątek, i w piątek zlecę przeniesienie tego numeru o ile nie otrzymam korzystnej propozycji przedłużenia umowy.
        Odpowiedz
    • komentarz
      Kasia Barys 10:47 15-01-2020
      mój poprawny mail to katarzyna.barys@orange.com
      Odpowiedz
      • komentarz
        OLGA 18:24 03-05-2020
        poprawny... jak wszystkie w Orange...
        Odpowiedz
  • komentarz
    Orangefan 14:43 14-01-2020
    To dlatego Operator odbiera ludziom stopniowo wszystkie bonusy, promocje itd.? żeby zamiast siedzieć w sieci więcej przebywać z rodziną? Zaczęły się ferie tradycyjnie Orange dawało z tej okazji bonusiki za kilka złotych na całe ferie. Mały bonus a milej kojarzy sie dany Operator. A tak to sami sobie odpowiedzcie....
    Odpowiedz

;

Innowacje

Nowy podcast „Przyszłość jest dziś” (5)

Marta Krajewska

9 stycznia 2020

Nowy podcast „Przyszłość jest dziś”
5

Pewnie znacie moją serię video „Przyszłość jest dziś”. Kiedy startowałam, miałam jasno określony cel – chciałam prezentować Wam trendy i nowinki technologiczne, które wydawały się odległą przyszłością, a tak naprawdę były na wyciągnięcie ręki.

Przez ponad rok stworzyłam kilkanaście materiałów, m.in. o sztucznej inteligencji obsługującej klientów, adopcjach przyszłości, czyli sekretnym życiu kotów transmitowanym online, czującym domu tworzonym w Orange Labs, bioplastiku czy protezie ręki 3D, czyli projektach z warszawskiego FabLabu powered by Orange.

Jeśli technologie przyszłości was zainteresowały, to od dzisiaj możecie zgłębić ten temat, słuchając podcastów z serii „Przyszłość jest dziś”. Tworzy je Polityka Insight, a partnerem cyklu jest Orange Polska. Podcast „Przyszłość jest dziś” prowadzą analitycy Polityki Insight, Marek Świerczyński i Karol Tokarczyk. Audycja będzie publikowana w co drugi czwartek, a dzisiaj możecie posłuchać dwóch pierwszych odcinków, poświęconych sztucznej inteligencji.

Gośćmi podcastów są eksperci i politycy, naukowcy i przedsiębiorcy, którzy wspólnie z prowadzącymi zastanawiają się, jak sztuczna inteligencja, roboty, drony, biometryka czy internet rzeczy zmieniają społeczeństwo i nas samych.  Materiały są już dostępne na platformach:

Dajcie znać w komentarzach, jak Wam się podoba taka forma?

Udostępnij: Nowy podcast „Przyszłość jest dziś”
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Dom. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 12:51 10-01-2020
    Super słuchowisko, dzisiaj może wysłucham część "audycji" :)
    Odpowiedz
  • komentarz
    robert 21:45 11-01-2020
    Bardzo dobry cykl audycji, gratuluję podjęcia ambitnych tematów :-)
    Odpowiedz
  • komentarz
    Łukasz 11:34 12-01-2020
    Bardzo interesujące dla mnie najbardziej to sztuczna inteligencja.Technologia idzie mocno do przodu...
    Odpowiedz
  • komentarz
    PAWEŁ 12:43 13-01-2020
    Orange czy normy PEM które zostały podnieśone 1 stycznia 2020r. z 0,1W do 10W dotyczą obecnego zasięgu 2, 3G i LTE ? Czy tylko 5G ??? https://cyfrowa.rp.pl/telekomunikacja/42506-normy-promieniowania-w-gore-rozporzadzenie-o-pem-podpisane
    Odpowiedz
  • komentarz
    hide_and_seek 18:31 14-01-2020
    Dobry podcast. Kiedy następny odcinek?
    Odpowiedz

;

Sieć

Sylwester w Zakopanem. Nasza sieć nie miała wolnego. (2)

Piotr Domański

9 stycznia 2020

Sylwester w Zakopanem. Nasza sieć nie miała wolnego.
2

Powitanie Nowego Roku w stolicy Tatr to duże wydarzenie, na które zjeżdżają turyści z całej Polski. Gdy wybija północ wszyscy łapią więc za telefony by wysłać zdjęcia, wiadomości, czy zadzwonić do swoich znajomych. W Zakopanem, mieście w którym oficjalnie mieszka nieco ponad 27 tys. osób w ciągu godziny – witając Nowy Rok – 40 tys. naszych klientów skorzystało z sieci. Najwięcej z nich – ponad 28 tys. przesłało dane, ponad wysłało lub odebrało 19 tys. SMS, a ponad 16 tys. zadzwoniło lub odebrało połączenie. W ciągu tej magicznej zakopiańskiej noworocznej godziny, przez naszą sieć przeszło ponad 600 tys. minut rozmów, a także 83 tys. SMS oraz blisko 1 TB danych.

Gdy spojrzymy na cały Sylwester i Nowy Rok, okazuje się, że tylko w stolicy Tatr w ciągu dwóch dni nasi klienci wykonali rozmowy trwające łącznie ponad dwa… lata! Danych nasi klienci przesłali tyle danych ile zmieściło by się na 4,7 tys. płyt DVD.

Jak co roku przygotowaliśmy naszą sieć na zimę. Wzmocniliśmy szereg stacji bazowych, dostawiliśmy stacje mobilne. Zmieniliśmy też ich konfigurację, by radziły sobie z większym tłumem i nagromadzeniem wielu urządzeń na małej przestrzeni. Wszystko, po to byście mogli możliwie dobrze dzielić z bliskimi początek nowego roku. Także w Zakopanem.

Skoro już przy Zakopanem jesteśmy, czy widzieliście co potrafi nasza testowa stacja bazowa 5G, która działa w stolicy Tatr na częstotliwości 26 GHz?

P.S.2 jeżeli chcecie obejrzeć arcyciekawe widowisko pojedźcie do Toporowej Cyrli, dokładnie w to miejsce. Polecam.

Udostępnij: Sylwester w Zakopanem. Nasza sieć nie miała wolnego.
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Klucz. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Pan Pikuś 18:39 09-01-2020
    Wszyscy w Zakopcu musieli wrzucić na swoje Instastory selfie z Zenkiem... ?
    Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 12:50 10-01-2020
    I tak trzymać. Może kiedyś uda mi się być tym szczęśliwym klientem i spędzać sylwestra w Zakopanym :) W tym roku spędzałem sylwestra z synem, żona w pracy - takie życie ochrony zdrowia :) Ale myślę że w tym roku jako pierwszy klient doładowałem swoje konto prepaid, hehe ;p ;p Da się to sprawdzić Piotrze?
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej