
Początek roku to czas, kiedy postanawiamy zmienić swoje złe nawyki. Chcemy być zdrowsi, szczuplejsi, więcej czasu spędzać z bliskimi. Jeśli myślisz o zmianie na lepsze, skorzystaj z metody drobnych kroków. Powoli, małymi kroczkami, ale jednak do przodu. Aby plany nie pozostały w sferze marzeń, warto postanowienia wdrożyć… od razu. Nie czekać, nie kombinować, a działania oprzeć na dobrej motywacji. Właśnie! Bardzo ważna jest motywacja. Im większa, tym większe szanse na zrealizowanie postanowień. A co jest najważniejsze…? Bezpieczeństwo, zdrowie, a może rodzina? Taką ważną motywacją może być właśnie coś czego większość z nas nie ma czyli spędzanie czasu z rodziną. Warto w nowym roku zadbać o to, aby twoja rodzina korzystała z nowych technologii bezpiecznie i odpowiedzialnie. Trudno sobie wyobrazić współczesny świat bez smartfonów, tabletów czy internetu. Pomimo niewątpliwych korzyści, jakich doświadczamy w związku z codziennym używaniem smartfonów i internetu okazuje się, że możemy w bardzo prosty sposób utracić nad nimi kontrolę.
Fonoholizm – co to takiego?
Fonoholizm to zaburzenie zachowania w postaci nałogowego używania telefonu komórkowego. Mówimy o nim wówczas, gdy nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować bez swojego smartfona, najczęściej mającego dostęp do internetu. Telefon komórkowy jest włączony 24 godziny na dobę, a gdy śpimy, jest w zasięgu ręki. Cały czas sprawdzamy, czy nie ma jakiegoś powiadomienia. Nie mogąc odebrać telefonu, czujemy niepokój, rozdrażnienie. Ok. 20% badanych przez Fundację Dbam o Mój Z@asięg osób osiągnęło ekstremalnie wysokie wyniki na skali fonoholizmu.
1/3 uczniów sama uważa, że jest uzależniona od serwisów społecznościowych. Aż 28% badanych uczniów odczuwa niepokój lub zdenerwowanie, gdy nie wie, co planują lub robią w sieci inni. Połowa młodzieży czuje potrzebę natychmiastowej reakcji na wiadomości w sieci.
Zdawać by się mogło, że fonoholizm zagraża jedynie dzieciom i młodzieży, jednak dotykać on może osób w różnym wieku. Z badań prowadzonych przez Fundację Dbam o Mój Z@sięg wynika, że kluczowymi osobami dla kształtowania pozytywnych wzorów używania , mediów cyfrowych przez dzieci i młodzież są właśnie ich rodzice. Rodzice powinni świecić przykładem. Także zachęcam do zmiany takich nawyków jak jedzenie posiłku ze smartfonem czy rozmawiania z dzieckiem zerkając na maile.
Jak rozpoznać czy nasze dziecko nadużywa nowych technologii?
Przede wszystkim sprawdź ile czasu dziecko spędza przy komputerze, szczególnie jeśli jednocześnie zrezygnowało z innych zainteresowań, zaniedbuje obowiązki czy naukę. Z badań Fundacji Dbam o Mój Z@asięg, 84,2% uczniów używa smartfonów na przerwach między lekcjami a 64,4% uczniów zaniedbuje obowiązki szkolne przez nadmierne korzystanie z mediów cyfrowych. Co dziesiąty badany uczeń deklaruje, że korzysta z telefonu praktycznie cały czas. Prawie połowa uczniów, jeśli przebudzi się w nocy, sięga po swój smartfon. Aż 24,7% uczniów czuje się uzależnionych od swojego smartfona. Kolejnym objawem mogą być kłamstwa dotyczące czasu spędzanego w internecie oraz reagowanie rozdrażnieniem lub nawet agresją, gdy korzystanie z nowych technologii jest utrudnione lub niemożliwe. Problem nadużywania internetu to sprawa całej rodziny. Dzieci nas obserwują, jesteśmy dla nich przykładem, więc sami także musimy ograniczyć czas bycia online.
Razem w sieci – pomocne miejsce
Na portalu orange.pl/razemwsieci znajdują się wszelkie wskazówki jak odpowiedzialnie korzystać z nowych technologii. Pomocnym narzędziem może być domowy kodeks korzystania z nowych technologii. O tym czym jest domowy kodeks korzystania z nowych technologii pisałam już wcześniej, podobnie jak o tym jak taki kodeks wdrożyć. Oprócz ustalonych wspólnie zasad należy pamiętać o skonfigurowaniu urządzeń. Urządzenia ułatwiające dostęp do sieci (smartfon, tablet, laptop, konsola) dają możliwość konfiguracji ustawień, tak żeby ograniczyć kontakt dziecka z nieodpowiednimi treściami oraz kontrolować aktywności najmłodszych dzieci online. W smartfonie można skorzystać na przykład z aplikacji Chroń dzieci w sieci, która pozwala zarządzać czasem i treściami internetowymi w telefonie dziecka. Na urządzeniach wykorzystywanych przez młodsze dzieci warto zainstalować program lub aplikację kontroli rodzicielskiej – pozwolą one filtrować treści oraz ustawiać limit czasu spędzanego online.
Powodzenia
Komentarze
-
Bardzo mądre słowa...
-
Te z tytułu - jak najbardziej! :D
-
-
Kolejny fajny wpis Kasiu. Osobiście uważam że fonoholizm dotyczy dużo większej grupy społeczeństwa. Dzisiaj większość osób gdy zapomni zabrać smartfon z domu to się po niego wraca, co jest dla mnie głupotą, ale.......a co robią moje koleżanki w trakcie przerwy....uwierzcie jak wchodzę do pokoju socjalnego i dyżur pełnią osoby w przedziale 25-35 to wszystkie pochylone są nad smartfonami, masakra!!!
-
Pablo, ty to chyba kochasz tę Kasię :)))) Przyznaj się!
-
-
Dzięki pracownikom Orange totalnie nie zainteresowanym przedłużaniem umów moje postanowienia noworoczne, to przenieść wszystkie usługi od operatora, któremu nie zależy na lojalnych klientach. Pierwsza umowa (wypowiedziana) kończy się 17 stycznia, ale nikt nie dzwoni ze strony Orange. Kolejna (biznesowa) zakończy się 30 stycznia itd. Dodatkowo w biznesie rozbawiało mnie żądanie 9zł za przedłużenie umowy. To naprawdę niezły żart.
-
Tomaszu, całe Orange zapewne nie otrząśnie się po stracie tak kluczowego klienta i wyniki firmy spadną drastycznie :)
-
Ale ja jestem przekonany że nie tylko słupki w Excelu nie drgną, ale też żaden z pracowników tej firmy nie będzie miał żadnego problemu z moim odejściem. Bo po prostu klient lojalny nie jest cenionym. Kiedyś choć starano się zadzwonić i zapytać o powody rezygnacji, dziś to jest bez znaczenia. I to tyle po naprawdę wielu latach współpracy z Orange i to nie tylko jako klient
-
-
Tomku, podaj proszę na katarzyna.barys@orange.pl dane twoje i nr tel jakiego dotyczy sprawa - postaramy się pomóc, żebyś nadal był naszym klientem
-
Wysłałem dane na maila. Umowa kończy się w piątek, i w piątek zlecę przeniesienie tego numeru o ile nie otrzymam korzystnej propozycji przedłużenia umowy.
-
-
mój poprawny mail to katarzyna.barys@orange.com
-
poprawny... jak wszystkie w Orange...
-
-
-
To dlatego Operator odbiera ludziom stopniowo wszystkie bonusy, promocje itd.? żeby zamiast siedzieć w sieci więcej przebywać z rodziną? Zaczęły się ferie tradycyjnie Orange dawało z tej okazji bonusiki za kilka złotych na całe ferie. Mały bonus a milej kojarzy sie dany Operator. A tak to sami sobie odpowiedzcie....