Innowacje

Przyszłość jedzie rowerem miejskim

23 marca 2021

Przyszłość jedzie rowerem miejskim

Przyszła wiosna, czas na rowery. My też wystartowaliśmy z nowym sezonem Smart Bike. Nowoczesne rowery miejskie czwartej generacji wyjadą na ulice w Czeladzi, Suwałkach, Bolesławcu, Wągrowcu, Włocławku, Stalowej Woli, Nowym Dworze Mazowieckim, Żmigrodzie, Dusznikach Zdroju i Oleśnicy.

To już czwarty sezon ze Smart Bike, dzięki współpracy Orange i Roovee. Do tej pory ponad 56 tys. rowerzystów przejechało blisko 2,4 mln km, czyli 60 razy okrążyli kulę ziemską. Najszybciej jeździli mieszkańcy Duszników Zdroju, gdzie w miejskiej ofercie bike sharingu znalazły się też rowery MTB ze wspomaganiem elektrycznym. Pod względem prędkości niewiele ustępowali im rowerzyści w Ożarowie Mazowieckim i Olsztynie, którzy śmigali ze średnią prędkością ok. 8 km/h na „zwykłych” rowerach.

Zielona rewolucja na dwóch kółkach

Łącznie wszyscy użytkownicy Smart Bike spędzili prawie 335 tys. godzin na siodełku, a to oznacza, że spalili 134 miliony kalorii, co odpowiada 65 tonom lodów waniliowych. Ale co ważniejsze, gdyby ten dystans – 2,4 mln km – pokonali samochodem, do atmosfery trafiłoby ok. 288 ton CO2.

Dziś prawie 30% całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z transportu, z czego 72% z transportu drogowego. Z tej perspektywy rowery w mieście to znacznie więcej, niż tylko udogodnienie dla mieszkańców. Jako stały element tzw. miksu transportowego, mają wpływ na jakość powietrza i rozładowują korki.

Bike-sharing jest coraz częściej preferowanym środkiem transportu na krótkich dystansach (tzw. ostatnia mila, czyli pokonywana codziennie odległość ze stacji czy przystanku autobusowego do pracy). Już niedługo na ulice 10 miast wyjedzie łącznie 770 rowerów Smart Bike. Cieszymy się, że możemy być częścią tej rowerowej przyszłości.

Jak to działa? Bardzo smart

Nasz system rowerowy opiera się na Internecie Rzeczy (IoT). Każdy rower ma wbudowaną kartę M2M, przypominającą SIM w telefonie. Dzięki niej na bieżąco wysyła poprzez sieć GSM różne informacje. Dla użytkowników oznacza to wiele ułatwień. Nie trzeba np. szukać stojaka (stacji dokującej) po zakończonej jeździe. Wystarczy zostawić rower w określonej strefie, oznaczonej w aplikacji.

System IoT generuje też wiele informacji użytecznych z punktu widzenia zarządcy. Za jednym kliknięciem dostępna jest lokalizacja roweru, liczba i czas wypożyczenia, przejechana trasa i prędkość.  Analiza danych w oparciu o zaawansowane algorytmy pozwala zrozumieć, jak użytkownicy używają rowerów i lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby. Dane mogą też pomóc w planowaniu inwestycji miejskich. Znając lokalizację i analizując ruch wszystkich rowerów, miasto dostaje „na tacy” informacje, gdzie nowe ścieżki rowerowe są najbardziej potrzebne. Dodatkowo cały system IoT jest zasilany wyłącznie dzięki ogniwom fotowoltaicznym i prądnicy.

Dwa kółka w czasie pandemii

W 2020 roku część miast wstrzymała uruchomienie rowerów miejskich ze względu na pandemię. Na Smart Bike przejechaliśmy więc „tylko” 840 tysięcy km w 12 miastach. Ale za to rozszerzyliśmy ofertę. Prócz zwykłych rowerów, w niektórych miastach można było korzystać z tandemów, cargo, rowerów dziecięcych, z fotelikiem, czy MTB ze wspomaganiem.

Dwa kółka odpowiadają na coraz więcej naszych potrzeb, a czas pandemii pokazał, że infrastruktura rowerowa w mieście jest niezbędna, bo zapewnia bezpieczny transport. W Europie, od wybuchu pandemii, zbudowano aż 2300 km nowych ścieżek rowerowych, przeznaczając na to 1 mld euro. Miasta wprowadziły wiele udogodnień dla rowerzystów. Mediolan zainwestował w udogodnienia dla cyklistów 115 mln euro. W Paryżu część dróg stała się niedostępna dla samochodów, aby łatwiej było przemieszczać się na dwóch kółkach, co skutkowało wzrostem ruchu rowerowego o 70%. Bruksela przygotowała 90 km tymczasowych dróg dla cyklistów, a liczba aktywnych rowerzystów zwiększyła się o 87%. Barcelona, Lizbona czy Londyn stworzyły trasy „pop-up”, które mają szansę zmienić się w stałe szlaki dla rowerzystów. Trzymamy kciuki za takie rowerowe rewolucje, także w Polsce.

Udostępnij: Przyszłość jedzie rowerem miejskim

Inne

Rowery od Orange i Roovee gotowe do wypożyczenia

1 czerwca 2020

Rowery od Orange i Roovee gotowe do wypożyczenia

Od dzisiaj na ulice Stalowej Woli wróciło 120 rowerów miejskich, które obsługuje konsorcjum Orange Polska i Roovee. Jednoślady służą nie tylko do rekreacji. Dla wielu mieszkańców zastępują samochód, czy autobus. Można nimi szybko dotrzeć do pracy, urzędu czy sklepu.

Ze względu na pandemię sezon rowerowy 2020 wystartował dopiero w czerwcu. Zeszłoroczny to: 163 tys. przejechanych kilometrów, ponad 66,5 tys. wypożyczeń i 3,4 tys. użytkowników. Ciekawe czy uda się go pobić w tym roku? Samorządowcy ze Stalowej Woli liczą, że tak.

– Cieszymy się, że władze Stalowej Woli zdecydowały o uruchomieniu rowerów miejskich. Zachęcamy inne samorządy do tworzenia współdzielonych systemów rowerów miejskich ze względu na ich ekologiczny charakter i bezpieczeństwo indywidualnego transportu rowerowego w porównaniu do transportu zbiorowego. Dokładamy wszelkich starań, aby były bezpieczne i odpowiednio często dezynfekowane – przekonuje Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i zaawansowanych technologii Orange Polska.

Udostępnij: Rowery od Orange i Roovee gotowe do wypożyczenia

Odpowiedzialny biznes

Wielkopolski Śrem bardziej ekologiczny. Najpierw rowery, teraz stacja ładowania samochodów elektrycznych od Orange

15 października 2019

Wielkopolski Śrem bardziej ekologiczny. Najpierw rowery, teraz stacja ładowania samochodów elektrycznych od Orange

Mieszkańcy Śremu od kilku miesięcy mogą jeździć na 20 rowerach miejskich od konsorcjum Orange i Roovee. Od dzisiaj mogą także korzystać z dostarczonej przez Orange stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Co warto wiedzieć o stacji? Szybka stacja ładowania EVBmax o całkowitej mocy 72kW, umożliwia ładowanie jednoczesne dwóch pojazdów elektrycznych. Stacja wyposażona jest w stanowiska DC do ładowania w standardzie CCS 2 oraz CHAdeMO ( zamiennie) o mocy 50kW oraz niezależne stanowisko AC w standardzie Typ2 o mocy 22 kW. Korzystanie ze stacji jest bezpłatne.

Załaduj samochód z Orange, dojedź rowerem do pracy

Stacji do ładowania samochodów w całym kraju  jest coraz więcej, więc dlaczego warto przyjrzeć się tej konkretnej? To dowód, że Orange, jako operator telekomunikacyjny może wspierać miasta w budowie ekologicznych rozwiązań.

Miasta z kolei mogą korzystać z najlepszych rynkowych rozwiązań dla swoich mieszkańców. Czy ma to sens? Zdecydowanie! Na rowerach miejskich dostarczonych w ramach systemu Smart Bike przez Orange i Roovee mieszkańcy Śremu przejechali ponad 14 tys.  km, czyli nieco dalej niż ze Śremu do stolicy Chile – Santiago. Rowery wypożyczano blisko 6 tys. razy i jeździły 2150 godzin.

Ładowarka Śrem i rowery

Rowery miejskie w Śremie i stacje ładowania to część większej całości. Miasto, przy wsparciu środków z Unii Europejskiej postanowiło stworzyć system węzłów przesiadkowych, które wraz z infrastrukturą towarzyszącą przełożą się na bardziej zrównoważony transport w gminie. W ramach projektu wybudowano dwa parkingi z miejscami dla samochodów i rowerów. Na jednym z takich parkingów -stanęła właśnie ładowarka samochodów elektrycznych.

Udostępnij: Wielkopolski Śrem bardziej ekologiczny. Najpierw rowery, teraz stacja ładowania samochodów elektrycznych od Orange

Oferta

W weekend ruszyły kolejne rowery od Orange

10 czerwca 2019

W weekend ruszyły kolejne rowery od Orange

Mieszkańcy Polkowic na Dolnym Śląsku otrzymają do dyspozycji 50 jednośladów. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych podobnych projektów to rowery czwartej generacji. Oznacza to, że nie wymagają stacji dokujących, wystarczy je zostawić w wyznaczonych strefach po zakończeniu jazdy. Rower nie wymaga też ładowania – wszystkie elementy wymagające dopływu prądu napędzane są z baterii ładowanej dynamem. Co więcej, ku wielkiemu smutkowi amatorów cudzej własności wyrwanie modemu GPS nie powoduje, że roweru nie da się znaleźć.

Podobne projekty Orange Polska i Roovee realizowały wspólnie między innymi w Olsztynie, Ostrołęce, Stalowej Woli, Dusznikach-Zdroju.

Udostępnij: W weekend ruszyły kolejne rowery od Orange

Innowacje

Rowery miejskie od Orange

31 lipca 2018

Rowery miejskie od Orange

Były już lampy uliczne, inteligentne liczniki, przyszedł więc czas na kolejny element budowy przyjaznej  mieszkańcom aglomeracji – rowery miejskie. W Olsztynie Orange po raz pierwszy był liderem konsorcjum, które realizowało taki projekt. Zrobiliśmy to razem z Roovee.

Sieć rowerów miejskich w stolicy Warmii i Mazur będzie liczyła 110 jednośladów i 10 stacji dokujących. Jednak zastosowany w Olsztynie system nie wymaga takich „tradycyjnych” stacji dokujących, do których przypina się rower. Jest on tak skonstruowany, że  można zakończyć jazdę w dowolnym miejscu wskazanym przez administratora i po prostu zostawić tam rower. To wszystko zasługa połączenia technologii GPS, komunikacji poprzez naszą sieć mobilną i czujników ruchu. Prawdziwe „smart city’

Całość obsługuje aplikacja, którą wystarczy zainstalować na smartfonie, założyć w niej konto i przelać opłatę startową. Później już można wypożyczać rower. W Olsztynie pierwsze 30 minut jest za darmo, a później płaci się 5 gr za minutę użytkowania. Google Maps pokazują, że przejechanie na rowerze przez całe miasto z zachodu na wschód powinno zająć nam nie więcej niż godzinę. Będzie zatem kosztować na wypożyczonym rowerze około złotówki i pięćdziesięciu groszy. Taniej i krócej niż komunikacją miejską!

Jeżeli chcecie zobaczyć w bardziej namacalnej formie inny nasz projekt związany z „bystrzejszymi” i lepszymi do życia miastami obejrzyjcie wideo o naszych lampach, które montowaliśmy w Piastowie. A już niedługo na blogu pokażemy Wam wideo z cyklu „Jak to działa”, właśnie o IoT. Bądźcie czujni!

 

Udostępnij: Rowery miejskie od Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej