Odpowiedzialny biznes

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto #SuperKoderzy

26 kwietnia 2023

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto #SuperKoderzy

Jak zwiększyć zaangażowanie młodzieży na lekcjach i inspirować do współdziałania? Jak prowadzić zajęcia, które nie zostaną podsumowane jako „ale nuuuuuda”, tylko trafią w zainteresowania młodych ludzi? Poznajcie #SuperKoderów, którzy konstruują i programują roboty, tworzą stacje pogodowe, kodują interaktywne osie czasu, drzewa genealogiczne, a przy tym uczą się współpracy. Do 15 maja szkoły mogą zgłaszać się do tej bezpłatnej inicjatywy i dostać cenne wsparcie od naszej Fundacji w prowadzeniu takich zajęć.

W moim ostatnim wpisie wyjaśniałam Wam, na czym polega program MegaMisja, dziś skupię się na #SuperKoderach. Nabór do obu programów trwa do 15 maja, a zgłaszać mogą się szkoły z całej Polski, duże i małe. Obie inicjatywy wpisują się w podstawę programową, a udział w nich wzięło już 2 tysiące szkół i ponad 50 tysięcy uczniów. Nieustannie podkreślamy ich wspólny cel – naukę kompetencji przyszłości oraz zachęcanie do innej formuły prowadzenia zajęć niż ta tradycyjna – w ławkach. Ważne, aby uczniowie mogli budować satysfakcjonujące relacje i umieli współpracować – to ważna umiejętność na dziś i na przyszłość.

Moc działania razem
w #SuperKoderach

#SuperKoderzy zachęcają uczniów klas 4-8 do poznania podstaw programowania na zwykłych przedmiotach – od języków obcych aż po fizykę. Program pokazuje, jak kreatywnie korzystać z nowych technologii i uczyć się w sposób ciekawy, angażujący i po prostu nowoczesny. Uczniowie i uczennice przy okazji codziennych lekcji składają roboty, tworzą stacje pogodowe, grają na owocach, kodują – a przy tym rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole.

Monika Gnutek, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Janikowie w województwie kujawsko-pomorskim wypuściła już wielu „absolwentów” i „absolwentek” programu edukacyjnego naszej Fundacji. Zauważyła, że idealnie odpowiada on na potrzeby dzieci, daje zestaw praktycznych umiejętności, przyszłościowych kompetencji i dostarcza wielu pozytywnych doświadczeń w nauce.

Słuchają się nawzajem, dzielą pomysłami, nie narzucają własnego zdania. Zaprzyjaźniają się ze sobą, spędzają razem czas. Znajdują wartość w kontaktach z rówieśnikami. Dodatkowo są bardzo aktywne. Same wpadają na pomysły, chcą robić więcej. W tym roku np. wymyśliły konkurs fizyczny z różnymi etapami, opracowują escape room. Dzięki innemu projektowi drukowaliśmy szachy dla dzieci niewidzących. Robiliśmy to od jesieni do lutego. Uczniowie sami poświęcali swój wolny czas i przerwy, by doglądać drukarek. Wielokrotnie pozytywnie mnie zaskoczyli – mówi nauczycielka.

Wspieranie uczniów w cyfrowym świecie

We współczesnym świecie ważne są umiejętności cyfrowe, a spotkania #SuperKoderów to dobry czas, aby porozmawiać o wpływie technologii na rozwój dzieci i postrzeganie tego tematu przez nich samych. Monika Gnutek uważa, żeby bardzo ważne jest wysłuchanie dzieci i poznanie ich potrzeb, zwrócenie uwagi na to, o co najczęściej pytają oraz jakie mają wątpliwości. Dlatego często porusza te tematy na swoich lekcjach.

Mamy czas, by usiąść w kółku i porozmawiać o tym, co ich boli, czego potrzebują. Wiele z tych spraw dotyczy internetu, hejtu, niewłaściwych zachowań kolegów. Między jednym a drugim zadaniem uczymy się także netykiety i tego, jak możemy reagować na przemoc w sieci – wyjaśnia.

Dlaczego to takie ważne? Środowisko cyfrowe to ważna i naturalna część życia młodych ludzi. Warto wspierać młodzież w tym, aby czerpali z cyfrowego świata to, co dobre i wartościowe. Jednocześnie potrafili budować satysfakcjonujące relacje.

Dzisiejsza młodzież ma więcej wiedzy, jest lepiej oswojona z technologiami. To dobrze, bo przecież proces technologizacji będzie postępował. Czasami brak im tylko wskazówek, jak w sieci spędzać czas produktywnie i mądrze. Gdy pokaże im się możliwości i narzędzia, nie marnują czasu na mało wartościowe treści. Zaczynają kombinować, rodzą się pomysły, sięgają po coraz trudniejsze zadania – zauważa nauczycielka.

Nowe kompetencje dla nauczycieli

Nauczycielki i nauczyciele mają w #SuperKoderach 15 ścieżek tematycznych do wyboru i – co ważne – zajęcia mogą prowadzić nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na lekcjach matematyki, techniki, przyrody, historii, fizyki, muzyki, języka polskiego, niemieckiego czy angielskiego. Dostępny jest także moduł dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uspokajamy, że nauczyciel nie musi być specjalistą od nowinek technologicznych, bo dostaje kompleksowe wsparcie od Fundacji. Szkoła natomiast otrzymuje grant na zakup niezbędnego sprzętu. Monika Gnutek podkreśla wartość materiałów edukacyjnych i szkoleń, które szczegółowo przygotowują nauczycieli do programu.

Uczą krok po kroku, jak realizować projekt. Nauczyciele nie powinni się obawiać, że nie dadzą rady. Po szkoleniach w Fundacji Orange będą dokładnie wiedzieć, co i jak robić. Udział w programie mogę polecić wszystkim szkołom i nauczycielom. Otwiera oczy, jak wykorzystać kodowanie na innych lekcjach, jak przygotować nowoczesne pomoce naukowe i zainteresować dzieci przekazywaną wiedzą.

Joanna Świercz jest nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej w Opolu. Zapytana o to, dlaczego jest w programie i co dzięki niemu zyskuje jako nauczyciel, odpowiada:

Dalej uczę się bardzo dużo. Grant pozwolił zdobyć sprzęt. To były i są nadal działania innowacyjne. Efekty pracy powodują efekt WOW. Poza tym to również kontakty z ludźmi, wspólne projekty lub także zwyczajne spotkania przy kawie. 

Trwa nabór – zgłoś szkołę do 15 maja

Jak już wcześniej wspomniałam w moim ostatnim wpisie, czekamy na zgłoszenia szkół z całej Polski. Aby zacząć od września, nauczycielka lub nauczyciel do 15 maja wypełnia formularz i dołącza do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami i uczennicami. Temat pracy brzmi: „Zaproś #SuperKoderów do swojej szkoły, przedstaw swój zespół i uzasadnij, dlaczego chcesz być w naszym programie” Ostatecznie do programu zostanie wytypowanych 140 szkół. Szczegóły znajdują się na stronie. A jak wypełnić formularz zgłoszeniowy? Oto instrukcja, krok po kroku.


Udostępnij: Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto #SuperKoderzy

Zielony Operator

Jak łączyć naukę programowania z ekologią

14 maja 2021

Jak łączyć naukę programowania z ekologią

Czy można połączyć edukację ekologiczną z nauką programowania? Okazuje się, że tak. Rozwijanie cyfrowych umiejętności u dzieci jest tak samo ważne jak kształtowanie postaw ekologicznych. Aby lepiej rozumiały problemy środowiskowe, które w przyszłości, w ich dorosłym życiu, będą narastać. Elementy edukacji przyrodniczej są obecne w inicjatywach Fundacji Orange.

Niezbędna edukacja

Czy edukacja ekologiczna dzieci jest konieczna? Zdecydowanie tak. Chodzi o to, aby wyrosły na odpowiedzialnych i świadomych ludzi. Lepiej potrafiły odnaleźć się we współczesnych realiach, rozumiały globalne problemy, rolę człowieka w przyrodzie i swoje miejsce w tym złożonym mechanizmie.

Póki co stan wiedzy dorosłych Polaków na temat środowiska nie jest dobry. Zgodnie z ostatnim badaniem „Green Generation” Polacy nie wiedzą, ile gatunków zwierząt jest już zagrożonych wyginięciem? Jaki procent wody jest zdatny do picia? Ile plastiku jest poddawanego recyklingowi oraz ile emitujemy CO2? W tym kontekście pomysł wprowadzenia edukacji ekologicznej do szkół wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Podstawowa wiedza o środowisku naturalnym jest w stanie spowodować́ zmiany w zachowaniu oraz gotowość́ na przyjęcie nowych reguł, aby chronić planetę.

#SuperKoderzy i eko-warsztaty

Fundacja Orange od lat przygotowuje młodych ludzi na wyzwania jutra, pomagając im używać technologii w sposób odpowiedzialny i wartościowy. Uczy podstaw programowania, druku 3d, wspiera w kształtowaniu zdrowych nawyków cyfrowych. Te tematy udaje się jej połączyć z budowaniem świadomości ekologicznej wśród dzieci.

Fundacja wplata wątki ekologiczne w swoją cyfrową edukację. Na zajęciach szkolnych w programie #SuperKoderzy oraz w Pracowniach Orange – świetlicach, które pomagamy prowadzić w małych miastach i wsiach, dzieci uczą się programowania, a przy okazji kształtują swoje nawyki ekologiczne. Uczą się np. jak oszczędzać światło czy segregować opady, a także programują inteligentne miasta przyszłości i projektują quiz przyrodniczy. Nowe kompetencje zyskują także nauczyciele i liderzy świetlic, a placówki grant na zakup sprzętów np. zestawów robotów. Do tej pory 30 szkół i 19 Pracowni Orange przeprowadziło lekcje online w oparciu o przygotowane scenariusze.

Kolejnych 50 szkół i Pracowni bierze też udział w eko-warsztatach. Dzieci uczą się programowania w scratchu, obsługi narzędzi graficznych np. tworząc quiz lub przygotowują tematyczne plakaty w programie canva. W ten sposób rozwijają kompetencje cyfrowe, ale przy okazji poznają tematykę śladu węglowego, bioróżnorodności i ochrony ekosystemów, a także zmian klimatu. Scenariusze tych zajęć zostały przygotowane przez Fundację Orange we współpracy z Fundacją Girls Code Fun i są dostosowane dla różnych grup wiekowych.

Nowe przedmioty z odpadów

Wiele inicjatyw w nurcie less waste toczy się także w FabLab powered by Orange w Warszawie.

Cykl zajęć o upcyklingu, podczas których młodzież uczy się, na czym polega idea wymyślania i tworzenia nowych przedmiotów z odpadów. Upcykling, podobnie jak recykling, jest formą przetwarzania wtórnego. W jego wyniku powstają produkty o wyższej wartości niż surowce do niego użyte.  Na warsztatach uczestnicy dowiadują się, czym jest eko-design czy styl zero waste. Wykorzystując to, co aktualnie jest w domu (karton, butelki, materiały) i już nie jest przydatne, projektują i tworzą nowe przedmioty – domek dla zwierząt z kartonu, pokrowce na przybory szkolne, maski afrykańskie. Dzięki temu powstały piękne, ale i co najważniejsze użyteczne rzeczy. Z chwilą powrotu do zajęć stacjonarnych w FabLabie czeka mnóstwo surowca gotowego do dalszych twórczych prac.

narzędziaeko-produkty

Udostępnij: Jak łączyć naukę programowania z ekologią

Odpowiedzialny biznes

Po co dzieciom robot na lekcji przyrody?

26 kwietnia 2021

Po co dzieciom robot na lekcji przyrody?

Co sprawia, że dzieci nie śpią na lekcjach? Że są obecne myślami? Jak prowadzić zajęcia, które je angażują (szczególnie online)? Zapraszam na webinar na ten temat, a szkoły – do zgłaszania się do naszego darmowego programu #SuperKoderzy. To jeden ze sposobów na ciekawe, atrakcyjne lekcje. Dla dzieciaków i nauczycieli.

Wyobraźcie sobie, że wchodzicie na lekcję przyrody, a nauczyciel_ka zaprasza Was do tworzenia Waszej własnej stacji pogodowej. Albo że zaczynacie lekcję muzyki i prowadzący_a zapowiada, że będziecie grać na… owocach. Na innych zajęciach chowacie długopisy, bo do ręki dostaniecie śrubokręty i będziecie składać roboty. Albo tworzyć Waszą pierwszą stronę internetową. Co Wy na to?

Marzyły mi się takie nieszablonowe lekcje. A dziś patrzę, jak takie właśnie zajęcia realizują nauczyciele_ki klas 4-8 w naszym programie #SuperKoderzy. Nie tylko na informatyce, ale na wielu różnych przedmiotach. A wychowawcy nie muszą wiedzieć nic o programowaniu, mogą być stuprocentowymi humanistami.

Piszę o tym, bo do 10 maja przyjmujemy zgłoszenia od szkół do kolejnej edycji tej inicjatywy. A jest ona czymś więcej niż tylko nauką podstaw programowania i robotyki. To  sposób na ciekawe, angażujące uczniów lekcje. Na pokładzie jest z nami już 13000 dzieci z 630 szkół z całej Polski. W tym roku szczególnie zapraszamy placówki z regionów, w których jest mniejszy dostęp do nowoczesnych możliwości edukacyjnych.

Coś więcej niż kurs programowania

Ktoś ostatnio zadał mi pytanie: czy wszyscy powinni umieć programować? I myślę sobie, że nie. Nie wszyscy powinni UMIEĆ programować. Ale warto, żeby – szczególnie młodzi ludzie – choć trochę poznawali świat kodowania.

Dlaczego? Nauka programowania to wartościowy, rozwijający czas z nowymi technologami. To nie jest bierna konsumpcja treści, to nie jest mało rozwojowa gierka, ale ten pozytywny kontakt dzieci z cyfrowym światem.

Nauka programowania ćwiczy tzw. problem solving (czyli umiejętność rozwiązywania problemów), rozwija logiczne myślenie i kreatywność. Daje możliwość tworzenia czegoś po swojemu (np. w budowaniu stron www, własnych pomysłów na grę, programowaniu robotów), powodując wśród uczniów – tak ważne w edukacji – poczucie wpływu i sprawczości.

Programist_ka zawodem przyszłości

Nawet jeśli nasze dzieci nie będą zawodowymi programistami czy programistkami (na świecie potrzebni są też kucharze, weterynarze, śpiewacy operowi), to na pewno dzięki styczności z kodowaniem mają szansę lepiej zrozumieć świat wokół nich. Nabrać świadomości istnienia algorytmów, budowy aplikacji i technologicznych rozwiązań, które coraz intensywniej tworzą naszą rzeczywistość.

Wiadomo, że na rynku pracy brakuje dziś programistów. Daleko mi do apelu: „uczcie dzieci programowania, bo będą miały dobry zawód”. Ale mogłabym powiedzieć: sprawdźcie, może to polubią? Może to będzie ich pasja?

Angażowanie przez programowanie

Włączenie zajęć z programowania do przebiegu lekcji to jeden z pomysłów na ich urozmaicenie. Wielu nauczycieli_ek poszukuje sposobów na to, jak realizować zajęcia, które naprawdę zaciekawią dzieci. Pojawienie się robotów na historii to już krok do zaciekawienia uczniów.

Od tych, którzy biorą udział w naszym programie #SuperKoderzy, słyszymy, że dzieci naprawdę czekają na te lekcje, że są ciekawe kolejnych wyzwań i zadań w #SuperKoderach. A wychowawcy na szkoleniach zdobywają wiele nowych cyfrowych kompetencji. Szkoły doposażamy też w niezbędne pomoce – na przykład zestawy robotów. Nauczyciele mogą wybrać jedną z 13 ścieżek tematycznych dopasowanych do danego przedmiotu, w tym do nauczania klas integracyjnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Dlaczego nie śpią na lekcjach

Co jeszcze sprawia, że uczniowie angażują się w przebieg lekcji? Że słuchają, włączają się, zadają pytania, że czekają na kolejne zajęcia? Czy tylko obecność robotów, propozycji ciekawych, nieoczywistych zadań? Oj, nie! Jest więcej powodów, dla których młodym ludziom chce się chcieć.

Serdecznie Was zapraszam na spotkanie online na ten temat, które odbędzie się na profilu Facebook Fundacji Orange, już w czwartek, 29 kwietnia o 17.00.
Uczeń (naprawdę) obecny. Czyli jak prowadzić angażujące lekcje online i offline. 

Webinar jest dedykowany głównie nauczycielom, ale rodzicom także. Wszystkim, których ciekawi, jakie warunki muszą zaistnieć, żeby dziecko chciało angażować się w naukę, żeby było na lekcji obecne nie tylko ciałem (czy kliknięciem w link do lekcji zdalnej), ale i umysłem. Będzie z nami Karolina Józefowicz, psycholożka. I będą też nauczycielki, które mają swoje doświadczenia w prowadzeniu lekcji, które nie usypiają ;): Roksana Szczygieł ze Szkoły Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Koziegłowach i Monika Gnutek ze Szkoły Podstawowej w Janikowie.

Zgłoś szkołę

Do 10 maja szkoły mogą zgłaszać się do kolejnej edycji #SuperKoderów dla klas 4-8. Zajęcia rozpoczną się od września. Mamy nadzieję, że już w warunkach stacjonarnych, ale w razie czego część scenariuszy lekcji przygotowaliśmy też do formy online. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie Fundacji Orange. Koniecznie zaproście szkoły swoich dzieci.

Szukacie też propozycji na cyfrową edukację dla klas 1-3? Zanim dzieci w tym wieku postawią pierwsze samodzielne kroki w internecie, warto, żeby odbyły pewną ważną misję edukacyjną. My nazywamy ją MegaMisją. Więcej przeczytajcie w moim poprzednim artykule na blogu.

Udostępnij: Po co dzieciom robot na lekcji przyrody?

Informacje prasowe

Fundacja Orange dla szkół – w trosce o dzieci w cyfrowym świecie

8 kwietnia 2021

Fundacja Orange dla szkół – w trosce o dzieci w cyfrowym świecie

Prawie połowa uczniów (49,5%) i nauczycieli (51%) przyznaje, że korzysta z internetu ponad 6 godzin dziennie. To zdecydowany wzrost w stosunku do danych sprzed pandemii, kiedy taki czas z ekranami deklarowało 7,2% młodych oraz 5,7% nauczycieli*. Nowa rzeczywistość i przeniesienie wielu aktywności do sieci zwiększa ryzyko kształtowania i utrwalania niezdrowych nawyków cyfrowych u dzieci i młodzieży. Dlatego Fundacja Orange zaprasza szkoły do udziału w bezpłatnych programach, które wspierają uczniów i nauczycieli w ostrożnym i wartościowym korzystaniu z technologii. Placówki mogą zgłaszać się do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się od nowego roku szkolnego.

Inicjatywy Fundacji Orange: MegaMisja (dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (dla klas 4-8) odpowiadają na wyzwania, przed którymi stoją dziś dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, a przede wszystkim dzieci. Trwająca od roku edukacja zdalna mocno zaburza balans między życiem online i offline, a w przypadku najmłodszych stanowi też ryzyko podejmowania w sieci aktywności, które nie zawsze są bezpieczne. Programy MegaMisja i #Superkoderzy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Dodatkowo uczniowie zdobędą kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów.

Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści? Te zagadnienia poznają dzieci z klas 1-3 podczas zajęć MegaMisji. To 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata. Zajęcia odbywają się w formie zabawy, w której uczniowie za wykonanie kolejnych zadań zdobywają nagrody dla całej szkoły – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Lekcje prowadzą nauczyciele i wychowawcy, których Fundacja Orange przygotuje do tej roli i zapewni także gotowe scenariusze zajęć. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina tygodniowo w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.

#SuperKoderzy – podstawy programowania i robotyki

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania i obsługi robotów. Nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na innych np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych. Co ważne, #SuperKoderzy mają także propozycję dla szkół specjalnych i integracyjnych, co pozwala również dzieciom z tych placówek zdobywać te ważne kompetencje. Nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia, a szkoły  mają do wyboru jedną z czternastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć uczniowie poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia i pracy zespołowej. Każda szkoła, która dostanie się do programu, może liczyć nie tylko na wsparcie z zakresu prowadzenia zajęć, ale otrzyma też grant na niezbędny sprzęt – na przykład zestawy robotów.

Widzimy, jak program, który pojawił się już w ponad 600 szkołach, wpływa na uczniów i ich zaangażowanie na lekcji. To bardzo ważne, żeby młodzież, która ma przecież nieustanny kontakt z technologią, widziała, że można jej używać w sposób wartościowy, a nie tylko do grania – mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy z Fundacji Orange.

Kto i jak może się zgłosić?

Każda szkoła, która chce przystąpić do któregoś z tych programów (lub do obu z nich), musi do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Zgłoszenia może, za zgodą dyrekcji szkoły, dokonać nauczyciel wybrany na lidera projektu. Spośród nadesłanych wniosków Komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji i 140 do #SuperKoderów, które od września zaczną realizować zajęcia.

Obie inicjatywy nie wiążą się z żadnymi kosztami dla szkół, wpisują się także w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur (lista gmin dostępna jest na stronie Fundacji), bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole! – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz.

*Badanie ‪„Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, Warszawa, czerwiec 2020

O Fundacji Orange

Fundacja Orange jest organizacją pożytku publicznego. Już od 15 lat dba o rozwój dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie. Z fundacją uczą się zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania, robotyki i druku 3D. To kompetencje, które zapewnią im lepszy start w przyszłość. Fundacja Orange szkoli także nauczycieli (jest m.in. liderem projektu Lekcja: Enter, realizowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) i opracowuje materiały poradnikowe dla rodziców. Inicjatywy Fundacji Orange są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami.

Mediateka

Udostępnij: Fundacja Orange dla szkół – w trosce o dzieci w cyfrowym świecie

Odpowiedzialny biznes

100 ludzi z misją

23 grudnia 2020

100 ludzi z misją

Jak co roku o tej porze Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce (SPRUC) ogłosiło Listę 100  osób, które swoją aktywnością przyczyniają się do rozwoju świadomości cyfrowej i promują mądre wykorzystanie technologii.

Jak możesz znaleźć się na takiej liście?

Możesz być jak Zbigniew Wiertel – nauczyciel muzyki w SP Nr 32 w Lublinie, doradca metodyczny, redaktor i autor zadań z muzyki na platformie edukacyjnej Squla. W naszym projekcie Lekcja:Enter  szkoli nauczycieli z zastosowania cyfrowych technologii w edukacji. Ma za sobą setki godzin takiej pracy, a do tego anielską cierpliwość do tłumaczenia rzeczy (pozornie) oczywistych i energię, która nawet z najmniej zmotywowanych uczestników potrafi uczynić pasjonatów technologii. Nie każdy nauczyciel musi być geekiem, ale na pewno warto, żeby każdy potrafił korzystać z wartościowych zasobów edukacyjnych, znał narzędzia, którymi można uatrakcyjnić zajęcia młodym ludziom wychowanym już w  dobie internetu. Oni uczą się inaczej niż my kiedyś, a szkolnictwo musi za tym nadążyć. Dzięki takim osobom jak Pan Zbigniew…nadganiamy. Cel jest ambitny. Lekcja:Enter w 4 lata ma przeszkolić 75 tysięcy nauczycieli w Polsce. Potrzebujemy dużo Panów Zbigniewów!

Możesz być jak… Zyta Czechowska nauczycielka w Zespole Szkół Specjalnych w wielkopolskim Kowanówku, która pewnego dnia – wraz ze swoją współpracowniczką Jolą Majkowską – zapukała do drzwi Fundacji Orange z hasłem: „fajny ten wasz projekt #SuperKoderzy, ale może zróbmy coś, żeby programowania uczyć też dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Tym sposobem do naszych #SuperKoderów mogą dołączać klasy integracyjne oraz szkoły specjalne i korzystać ze ścieżki do nauki kodowania na lekcjach historii.

Możesz być też jak Marek Grzywna, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu. Marek podejmuje się mnóstwa inicjatyw, które promują mądre wykorzystanie technologii w edukacji. Z nami działa w #SuperKoderach i w Lekcji:Enter. W swojej pracy wykorzystuje scenariusze zajęć i materiały, pokazując, że technologie w edukacji to w tych czasach podstawa.

Na liście znalazł się też Cyryl Sochacki ze Stowarzyszenia FabLab Gdańsk, który od 2018 roku prowadzi z nami pracownię FabLabGdańsk powered by Orange. Żeby być Cyrylem, to trzeba być trenerem, edukatorem, pasjonatem technologii, prowadzić zajęcia z młodzieżą. Dla Cyryla i jego ekipy to był bardzo pracowity rok. Realizują projekt iTechWoman, szkoląc kobiety z projektowania i druku 3D, obsługi plotera laserowego i CNC, programowania w Pythonie i budowy stron www. A jak tylko wybuchła pandemia, to produkowali przyłbice ochronne dla medyków i nauczycieli z Pomorza.

Na Liście 100 są też: prof. Jacek Pyżalski, Barbara Halska, Aleksandra Schoen-Kamińska, która w tym roku bardzo nas wsparła w organizacji webinarów dla nauczycieli klas 1-3 o nauce zdalnej w grupie tak małych dzieci.  Długo by pisać o każdym z laureatów. Chciałam tylko, żebyście dobrze zrozumieli, co to za lista i dlaczego jest dla nas ważna.

To nie jest lista geeków czy wielbicieli gadżetów. To lista tych, którzy w całej tej naszej cyfryzacji po prostu dbają o innych. To lista tych, którym ZALEŻY, żebyśmy jako społeczeństwo mądrze i twórczo korzystali z technologii. Którzy widzą, jak niezbędny jest rozwój kompetencji, otwartość, odwaga na nowe. Którzy działają po to, żeby ludzie mogli czuć się pewniej w cyfrowym świecie – od kupna biletu w maszynie po lepsze rozumienie zastosowań sztucznej inteligencji. To wszystko nabrało jeszcze większego znaczenia w czasach pandemii, kiedy – nie oszukujmy się – technologie pomagają nam przetrwać. Ale żeby przetrwać, to trzeba się z nimi ciut zaprzyjaźnić.

Poznajcie wszystkich wyróżnionych tutaj.

Wszystkim serdecznie gratulujemy i bardzo cenimy ich pracę.

Cieszy nas też to, że to nie jest „spis” obcych sobie jednostek, ale pewna sieć osób, instytucji, organizacji, które często w różnych konfiguracjach współpracują ze sobą na rzecz wzmacniania cyfrowych kompetencji Polaków.

Nominacji do listy dokonują laureaci wcześniejszych edycji – w tym wiele osób z Orange, ktore znalazły się na tej Liście w poprzednich latach. A także partnerzy SPRUC. W tej edycji Kapituła wybierała spośród 169 zgłoszeń. Lista 100 ‘2020 została ogłoszona 18 grudnia w spotkaniu online z udziałem ministra Marka Zagórskiego odpowiedzialnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów za zagadnienia cyfryzacji, Wiesława Paluszyńskiego – prezesa Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Filipa Skawińskiego – reprezentującego Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie, Ewy Krupy – Dyrektor Kultury i Rozwoju Orange Polska i Włodzimierza Marcińskiego –  przewodniczącego Kapituły Listy 100 oraz rady programowej SPRUC.

Udostępnij: 100 ludzi z misją

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej