Odpowiedzialny biznes

100 ludzi z misją

23 grudnia 2020

100 ludzi z misją

Jak co roku o tej porze Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce (SPRUC) ogłosiło Listę 100  osób, które swoją aktywnością przyczyniają się do rozwoju świadomości cyfrowej i promują mądre wykorzystanie technologii.

Jak możesz znaleźć się na takiej liście?

Możesz być jak Zbigniew Wiertel – nauczyciel muzyki w SP Nr 32 w Lublinie, doradca metodyczny, redaktor i autor zadań z muzyki na platformie edukacyjnej Squla. W naszym projekcie Lekcja:Enter  szkoli nauczycieli z zastosowania cyfrowych technologii w edukacji. Ma za sobą setki godzin takiej pracy, a do tego anielską cierpliwość do tłumaczenia rzeczy (pozornie) oczywistych i energię, która nawet z najmniej zmotywowanych uczestników potrafi uczynić pasjonatów technologii. Nie każdy nauczyciel musi być geekiem, ale na pewno warto, żeby każdy potrafił korzystać z wartościowych zasobów edukacyjnych, znał narzędzia, którymi można uatrakcyjnić zajęcia młodym ludziom wychowanym już w  dobie internetu. Oni uczą się inaczej niż my kiedyś, a szkolnictwo musi za tym nadążyć. Dzięki takim osobom jak Pan Zbigniew…nadganiamy. Cel jest ambitny. Lekcja:Enter w 4 lata ma przeszkolić 75 tysięcy nauczycieli w Polsce. Potrzebujemy dużo Panów Zbigniewów!

Możesz być jak… Zyta Czechowska nauczycielka w Zespole Szkół Specjalnych w wielkopolskim Kowanówku, która pewnego dnia – wraz ze swoją współpracowniczką Jolą Majkowską – zapukała do drzwi Fundacji Orange z hasłem: „fajny ten wasz projekt #SuperKoderzy, ale może zróbmy coś, żeby programowania uczyć też dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Tym sposobem do naszych #SuperKoderów mogą dołączać klasy integracyjne oraz szkoły specjalne i korzystać ze ścieżki do nauki kodowania na lekcjach historii.

Możesz być też jak Marek Grzywna, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu. Marek podejmuje się mnóstwa inicjatyw, które promują mądre wykorzystanie technologii w edukacji. Z nami działa w #SuperKoderach i w Lekcji:Enter. W swojej pracy wykorzystuje scenariusze zajęć i materiały, pokazując, że technologie w edukacji to w tych czasach podstawa.

Na liście znalazł się też Cyryl Sochacki ze Stowarzyszenia FabLab Gdańsk, który od 2018 roku prowadzi z nami pracownię FabLabGdańsk powered by Orange. Żeby być Cyrylem, to trzeba być trenerem, edukatorem, pasjonatem technologii, prowadzić zajęcia z młodzieżą. Dla Cyryla i jego ekipy to był bardzo pracowity rok. Realizują projekt iTechWoman, szkoląc kobiety z projektowania i druku 3D, obsługi plotera laserowego i CNC, programowania w Pythonie i budowy stron www. A jak tylko wybuchła pandemia, to produkowali przyłbice ochronne dla medyków i nauczycieli z Pomorza.

Na Liście 100 są też: prof. Jacek Pyżalski, Barbara Halska, Aleksandra Schoen-Kamińska, która w tym roku bardzo nas wsparła w organizacji webinarów dla nauczycieli klas 1-3 o nauce zdalnej w grupie tak małych dzieci.  Długo by pisać o każdym z laureatów. Chciałam tylko, żebyście dobrze zrozumieli, co to za lista i dlaczego jest dla nas ważna.

To nie jest lista geeków czy wielbicieli gadżetów. To lista tych, którzy w całej tej naszej cyfryzacji po prostu dbają o innych. To lista tych, którym ZALEŻY, żebyśmy jako społeczeństwo mądrze i twórczo korzystali z technologii. Którzy widzą, jak niezbędny jest rozwój kompetencji, otwartość, odwaga na nowe. Którzy działają po to, żeby ludzie mogli czuć się pewniej w cyfrowym świecie – od kupna biletu w maszynie po lepsze rozumienie zastosowań sztucznej inteligencji. To wszystko nabrało jeszcze większego znaczenia w czasach pandemii, kiedy – nie oszukujmy się – technologie pomagają nam przetrwać. Ale żeby przetrwać, to trzeba się z nimi ciut zaprzyjaźnić.

Poznajcie wszystkich wyróżnionych tutaj.

Wszystkim serdecznie gratulujemy i bardzo cenimy ich pracę.

Cieszy nas też to, że to nie jest „spis” obcych sobie jednostek, ale pewna sieć osób, instytucji, organizacji, które często w różnych konfiguracjach współpracują ze sobą na rzecz wzmacniania cyfrowych kompetencji Polaków.

Nominacji do listy dokonują laureaci wcześniejszych edycji – w tym wiele osób z Orange, ktore znalazły się na tej Liście w poprzednich latach. A także partnerzy SPRUC. W tej edycji Kapituła wybierała spośród 169 zgłoszeń. Lista 100 ‘2020 została ogłoszona 18 grudnia w spotkaniu online z udziałem ministra Marka Zagórskiego odpowiedzialnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów za zagadnienia cyfryzacji, Wiesława Paluszyńskiego – prezesa Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Filipa Skawińskiego – reprezentującego Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie, Ewy Krupy – Dyrektor Kultury i Rozwoju Orange Polska i Włodzimierza Marcińskiego –  przewodniczącego Kapituły Listy 100 oraz rady programowej SPRUC.

Udostępnij: 100 ludzi z misją

Informacje prasowe

Wracają Poranki z #SuperKoderami!

24 kwietnia 2020

Wracają Poranki z #SuperKoderami!

Już w najbliższy poniedziałek rusza kolejny cykl darmowych webinariów Fundacji Orange dla dzieci z klas 4-6, podczas których będą mogły uczyć się programowania, tworząc własne interaktywne mapy, rysujące rakiety czy aplikacje do nauki języków obcych. To próbka szerszego programu, który toczy się w ciągu roku szkolnego.

Czas #zostanwdomu może być wykorzystany w sposób wartościowy. Udowodniła to pierwsza edycja Poranków z #SuperKoderami zorganizowana przez Fundację Orange. W czasie tych spotkań online dzieci uczyły się  m.in. tworzenia własnych gier platformowych, animacji czy interaktywnych kartek. Dlatego Fundacja Orange przygotowała kolejny cykl Poranków, podczas których najmłodsi będą mogli tworzyć własne aplikacje, uczyć się programowania i wartościowo spędzać czas w domu.

Terminy i tematy najbliższych Poranków:

  • 27 kwietnia,  godz. 11:00-12:00 – Zrób sobie Google, czyli jak stworzyć popularne Google Doodle
  • 4 maja,  godz. 11:00-12:00 – Interaktywna mapa Polski w Scratchu
  • 11 maja,  godz. 11:00-12:00 – Rysujące rakiety, czyli jak wykorzystać scratchowy pisak do nauki i zabawy?
  • 18 maja godz. 11:00-12:00 – Uczymy się np. hiszpańskiego ze Scratchem, czyli jak zrobić prostą aplikację do nauki języków
  • 25 maja, godz. 11:00-12:00 – Arkanoid – kolega Pacmana, a my zrobimy to w Scratchu.
  • 1 czerwca, godz. 11:00-12:00 – Jak zrobić muzyczny projekt w Scratchu? Wydobywamy potencjał funkcji dotyczących dźwięku

Wszystkie webinaria poprowadzą nauczyciele #SuperKoderów – Joanna Apanasewicz oraz Jacek Ścibor.

Jak dołączyć do Poranków z #SuperKoderami?

Aby wziąć udział w zajęciach, wystarczy być przed komputerem w poniedziałki chwilę przed godziną 11.00 i dołączyć do webinarium, podając nick i adres email. Udział w webinarium nie wymaga instalowania żadnej dodatkowej aplikacji, jednak aby zadbać o pełną stabilność i mieć pewność, że wszystko będzie działać bez zarzutu, można zainstalować wcześniej wersję do pracy offline, do pobrania tutaj.

Z założenia zajęcia są pomyślane jako propozycja dla dzieci, bez konieczności angażowania rodziców. W zależności od poziomu technicznego dzieci, potrzebna może być pomoc w dołączeniu do webinarium. W jego trakcie młodzi uczestnicy mogą też konsultować się i sami zadawać pytania na czacie.

Nagrania webinarów będą dostępne na kanale Fundacji Orange na YouTube.

Poranki z #SuperKoderami to jedna z inicjatyw upowszechniających cyfrową edukację, prowadzonych w szkołach w całym kraju przez Fundację Orange. Do 15 maja trwa rekrutacja dla szkół do programów Fundacji –  MegaMisji (dla najmłodszych uczniów) i #SuperKoderów (dla klas 4-8), w których dzieci nauczą się zdrowych nawyków cyfrowych i podstaw programowania.

Udostępnij: Wracają Poranki z #SuperKoderami!

Odpowiedzialny biznes

#SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

22 kwietnia 2020

#SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

Szkoły są zamknięte, zdalna nauka jest dodatkowym wyzwaniem. Zapytałem nauczycieli, jak korzystają z umiejętności zdobytych w MegaMisji i #SuperKoderach. Marek Grzywna z toruńskiej SP 23 w czasie kwarantanny nie stracił entuzjazmu: – program #SuperKoderzy znakomicie przygotował uczniów i nas nauczycieli do pracy w innych realiach: pracy zdalnej – mówi. – Oprócz pracy z robotami, pracujemy też z wykorzystaniem komputera, musimy się ze sobą łączyć zdalnie, np. w celu wykonania projektu zespołowego. Dzięki temu nabyliśmy już wcześniej umiejętności potrzebne do pracy zdalnej, które teraz wykorzystujemy. Ja i moi uczniowie traktujemy internet jako naturalne środowisko – dodaje. Lekcje #SuperKoderów w tej klasie to coś więcej niż przekaz wiedzy o technikach kodowania: to wspólne projekty, miejsce, w którym wielu uczniów rozwija swoje pasje. Widziałem ich w akcji, kiedy odwiedziliśmy Marka, by zrobić zdjęcia uczniów w akcji. Zarówno najmłodsi, jak i starsi #SuperKoderzy na przerwach przychodzą odwiedzić pracownię komputerową i z wypiekami na twarzy dopytują o kolejne tematy zajęć. Nic dziwnego, że od czasu zamknięcia szkół doskonale poradzili sobie z nowymi wyzwaniami. Mało tego:

Uczniowie sami przygotowali algorytm, który porządkuje plan dnia, proponując czas na zdalną naukę, odpoczynek, aktywność fizyczną.

Także zajęcia MegaMisji przygotowują do korzystania z cyfrowych narzędzi. – Czas kwarantanny pozwala wykorzystać umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów internetu. Dzieci wiedzą jak zabezpieczać dane na różnych platformach oraz jak prawidłowo przesyłać swoje prace – opowiada mi Ewa Lisiowska, liderka MegaMisji w szkole podstawowej nr 187 na warszawskich Bielanach. Dzięki wcześniejszej pracy, praca online jest nieco łatwiejsza. W klasach 1-3, dla których przeznaczona jest MegaMisja, wielkie znaczenie ma relacja z nauczycielem.

Kwarantanna to doskonała okazja, aby uczyć wykorzystania cyfrowych narzędzi.  

Staram się zaspokoić potrzebę kontaktu przez spotkania z dziećmi na Skype lub grając z nimi online – dodaje nauczycielka. MegaMisja Fundacji Orange Uczniowie nie tylko uczą się narzędzi i zasad bezpieczeństwa online, lecz wiedzą też, jak legalnie korzystać z cyfrowych zasobów. W ramach zajęć z MegaMisji zostali wprowadzeni w zagadnienie podstaw prawa autorskiego. – Doskonale pamiętam te zajęcia. Wszyscy przygotowywali prace plastyczne, które później były opatrzone ich nazwiskiem. W trakcie zajęć, gdy dzieci były zajęte wykonywaniem kolejnego zadania, zamieniłam nazwiska pod pracami. Reakcja dzieci po odkryciu zamiany była następująca: „Kto to zrobił?”, „Tak nie wolno!”, „To nie twoja praca!”. Szybko wyjaśniłam, że był to celowy zabieg. W trakcie tych zajęć uczniowie nauczyli się jak ważne jest szanowanie czyjejś pracy i dbanie o własne prace, aby ktoś ich nie wykorzystał bez ich zgody – wspomina Ewa Lisiowska.

Tysiące przykładów kreatywności

Sytuacje podobne do tego, o czym opowiadają nauczyciele z warszawskich Bielan i Torunia to rzeczywistość wielu szkół. Do tej pory do MegaMisji przystąpiło 1000 szkół, w których 27000 uczniów uczy się bezpiecznego i kreatywnego korzystania z sieci. Do #SuperKoderów dołączyło dotychczas 10000 uczniów z 500 szkół. Cieszymy się, że w tym trudnym czasie cyfrowe kompetencje mogą choć troszkę ułatwić naukę i pracę dzieciakom i nauczycielom w całej Polsce.

Dołącz do MegaMisji i #SuperKoderów!

Rekrutacja do kolejnych MegaMisji i #SuperKoderów trwa. Możecie przeczytać o niej więcej tutaj. Zgłoszenia szkół przyjmujemy do 15 maja. Przekażcie tę informację znajomym nauczycielom! Na pewno się nie zawiodą 🙂

Udostępnij: #SuperKoderzy i MegaMisja w czasie kwarantanny

Informacje prasowe

Jak wzmocnić kompetencje cyfrowe dzieci i nauczycieli? Zgłoś szkołę do programów Fundacji Orange.

16 kwietnia 2020

Jak wzmocnić kompetencje cyfrowe dzieci i nauczycieli? Zgłoś szkołę do programów Fundacji Orange.

Przeniesienie nauczania ze szkolnych klas do internetu na czas epidemii pokazało, jak istotne są cyfrowe kompetencje uczniów i nauczycieli. Fundacja Orange od lat pomaga im je zdobywać. Teraz zaprasza szkoły do udziału w kolejnej edycji bezpłatnych programów edukacyjnych, które zapewnią nowoczesne zajęcia dla dzieci, naukę programowania, szkolenia dla nauczycieli i sprzęt multimedialny dla szkół. Zgłoszenia do MegaMisji i #SuperKoderów można składać do 15 maja.

Dziś, kiedy tak wiele aktywności nagle zostało przeniesionych do sieci, umiejętność korzystania z aplikacji, świadomość zagrożeń w internecie i odpowiedzialne podejście do technologii  nabierają jeszcze większego znaczenia. Nasze programy edukacyjne uczą dzieci zdrowych nawyków cyfrowych, podstaw programowania i robotyki. Choć otwieramy już kolejną ich edycję, tym razem jeszcze bardziej zmotywowani zapraszamy do niej szkoły – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Nauczyciele bardzo dobrze oceniają poprzednie edycje, bo Fundacja przygotowuje ich do prowadzenia zajęć. Dzięki temu sami zyskują nowe umiejętności, a także więcej odwagi i otwartości na nowe technologie w nauczaniu– dodaje.

Coraz młodsze dzieci sięgają po smartfony, a w internecie poszukują głównie rozrywki i komunikacji. To od poziomu ich cyfrowych kompetencji i odpowiedniej edukacji zależy, czy z technologii będą korzystać odpowiedzialnie i kreatywnie, podejmując  wartościowe i rozwijające aktywności. Te dobrze przygotowane sprawniej też radzą sobie z udziałem w zdalnej nauce.

Programy Fundacji Orange dla szkół podstawowych to cykl zajęć, w czasie których uczniowie kształcą zdrowe nawyki cyfrowe i poznają podstawy programowania i robotyki. To cenna lekcja o tym, że nowe media to nie tylko zabawa i gry, ale możliwość rozwoju umiejętności, które z pewnością będą niezbędne w przyszłości. Już dziś istnieje ogromna potrzeba przygotowania programistów.

Od rozpoznawania fake newsów do programowania robotów

MegaMisja dla klas 1-3 to 10-miesięczny cykl zajęć, w czasie których dzieci uczą się, jak zachować bezpieczeństwo i umiar w korzystaniu ze smartfonów, jak chronić swoją prywatność w sieci, odróżniać informacje od reklamy, przestrzegać netykiety i praw autorskich, a także jak zrobić grafikę i film. Szkoły otrzymują od Fundacji sprzęt multimedialny – tablety, audiobooki, książki, zabawki edukacyjne, a nauczyciele zyskują nowe kompetencje. Na realizację zajęć wystarczy 1 godzina tygodniowo w czasie lekcji lub na świetlicy. Program bazuje na scenariuszach przygotowanych przez specjalistów. Najbardziej aktywne placówki odwiedza honorowy ambasador programu – Grzegorz Kasdepke, autor bestsellerowych książek dla dzieci.

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to nauka podstaw programowania i robotyki nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, fizyki, muzyki, języka polskiego czy języków obcych. Jedna z trzynastu ścieżek do wyboru jest przeznaczona także dla szkół specjalnych i klas integracyjnych (opracowana m.in. we współpracy z Zytą Czechowską – Nauczycielką Roku 2019). W czasie zajęć dzieci konstruują roboty, stacje pogodowe, tworzą pierwsze strony www i komponują muzykę w oparciu o kody. Rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w grupie, które będą bardzo pożądane na rynku pracy. Nauczyciele prowadzący zajęcia nie muszą być specjalistami od technologii, bo Fundacja zapewnia im profesjonalne, darmowe szkolenia. Placówki zakwalifikowane do udziału otrzymują dotację na zakup multimediów, w tym zestawów robotów.

Do tej pory już prawie 27000 dzieci z 1000 szkół wzięło udział w MegaMisji, a 10000 dzieci z 500 szkół w #SuperKoderach.

Jak się zgłosić?

Tegoroczny nabór do MegaMisji i #SuperKoderów potrwa do 15 maja. Szkoły mogą zgłaszać się do obu programów lub tylko jednego, wypełniając prosty formularz online na https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i rozwiązując wspólnie z uczniami zadanie rekrutacyjne. Przygotowano je z uwzględnieniem realiów zdalnego nauczania. Komisja oceni je pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci i wykorzystania cyfrowych narzędzi. Listę szkół przyjętych do programów opublikuje w czerwcu, aby zajęcia mogły zacząć się od nowego roku szkolnego.

Obie inicjatywy są bezpłatne, wpisują się w podstawę programową i mają patronaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji.

******

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z nowych technologii. Prowadzi autorskie projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli. Uczy programowania, druku 3d, podstaw edukacji medialnej, a w 100 małych miejscowościach otworzyła multimedialne Pracownie Orange wyposażone w darmowy Internet i sprzęt. Współprowadzi FabLab powered by Orange w Gdańsku i w Warszawie. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród marek telekomunikacyjnych w Polsce. Więcej informacji: www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange.

Udostępnij: Jak wzmocnić kompetencje cyfrowe dzieci i nauczycieli? Zgłoś szkołę do programów Fundacji Orange.

Odpowiedzialny biznes

#zostanwdomu i bądź #SuperKoderem

23 marca 2020

#zostanwdomu i bądź #SuperKoderem

Mamy propozycję dla tych młodych ludzi, którzy pozostając w domach, chcieliby rozwinąć swoje cyfrowe kompetencje. Przygotowaliśmy cykl webinariów z nauki kodowania dla dzieci w wieku 10-12 lat. Start już 24 marca.

Koronawirus. Co robić z dziećmi w domu?

Wielu rodziców skarży się, że oprócz swojej pracy, którą wykonują zdalnie, muszą jeszcze uczyć dzieci, które dostają coś w rodzaju powiększonej (i to znacznie) pracy domowej. Zdajemy sobie sprawę, że to czas trudny dla wszystkich. Dlatego uruchamiamy cykl zajęć online, w czasie których Wasze dzieci będą mogły samodzielnie zacząć przygodę z kodowaniem. Wykorzystamy do tego otwarte środowisko, które wykorzystujemy od lat w #SuperKoderach – Scratcha. Jest to przyjazna aplikacja stworzona przez specjalistów z MIT. Nie wymaga pisania długich linijek kodu, a atrakcyjny, działający program powstaje dzięki odpowiedniemu ustawieniu graficznych elementów, które odpowiadają za poszczególne komendy.

Nauka programowania. Otwarte webinaria dla uczniów

Od 24 marca aż do 9 kwietnia, w każdy wtorek i czwartek o 10 rano zapraszamy Wasze dzieci na poranek z kodowaniem. W czasie webinariów młodzi uczestnicy stworzą proste animacje, interaktywne kartki świąteczne, as w czasie finalnych zajęć… zaprogramują własną grę platformową. W drogę do gry poprowadzą Was świetni trenerzy w #SuperKoderach: Joanna Apanasewicz i Jacek Ścibor.

Kiedy i jak?

Aby dołączyć do zajęć, wystarczy:

  1. być gotowym o odpowiedniej porze
  2. kliknąć link: https://fundacjaorange.clickmeeting.com/superkoderzy,
  3. podać swój adres email i imię/ nicka.

Poniżej znajdziecie daty i tematy wszystkich zajęć.

  • 24 marca, wtorek, godz. 10.00-11.00: podstawy Scratcha
  • 26 marca, czwartek, godz. 10.00-11.00: animacja w Scratchu
  • 31 marca, wtorek, godz. 10.00-11.00: stwórz swoją pierwszą grę
  • 2 kwietnia, czwartek, godz. 10.00-11.00: zaprogramuj interaktywną kartkę wielkanocną
  • 7 kwietnia, wtorek, godz. 10.00-11.00: stwórz platformówkę cz. 1
  • 9 kwietnia, czwartek, godz. 10.00-11.00: stwórz platformówkę cz. 2

Więcej szczegółów na stronie https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/zostanwdomu

Aby wziąć udział w zajęciach, Wasze dzieci nie muszą nic instalować. Webinar obsłuży przeglądarka. Scratch także nie wymaga instalowania. Jeśli jednak chcecie zadbać o pełną stabilność i mieć pewność, że aplikacja będzie działać bez zarzutu, możecie pobrać wcześniej wersję do pracy offline, dostępną pod adresem https://scratch.mit.edu/download.

Czy rodzice są potrzebni w czasie webinariów?

Z założenia zajęcia są pomyślane jako propozycja dla uczniów, bez potrzeby udziału rodziców. Dzieci mogą ewentualnie potrzebować pomocy w dołączeniu do webinarium czy logowaniu do Scratcha. Ale już w trakcie zajęć możecie spokojnie zająć się swoimi sprawami, a uczestnicy będą zadawać pytania prowadzącym i konsultować się na czacie.

#SuperKoderzy – o co chodzi?

O #SuperKoderach pisałem już tutaj. To program edukacyjny, który w normalnych warunkach działa w szkołach. Nauczyciele prowadzą zajęcia z kodowania na różnych przedmiotach – nie tylko na informatyce. Robią to dzięki naszym szkoleniom, scenariuszom zajęć oraz grantom na zakup sprzętu, które szkoła dostaje od Fundacji Orange. Już 16 kwietnia zaczynamy rekrutację do przyszłorocznej edycji programu.

Tymczasem  zapraszamy do małej zajawki pracy w #SuperKoderach w czasie sześciu webinarów. Bądźcie z nami!

Udostępnij: #zostanwdomu i bądź #SuperKoderem

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej