Odpowiedzialny biznes

Gotowi na zmianę?

18 stycznia 2019

Gotowi na zmianę?

Nowy rok sprzyja podsumowaniom. Jeszcze pamiętamy świętowanie dziesięciolecia bloga, 5 zeszłorocznych sukcesów Fundacji Orange, a tu czas na kolejne podziękowania. Kieruję je do Bartka Rymkiewicza, dla Was – blogera, dla mnie – kolegi i współpracownika, który dzisiaj zmienia klubowe barwy.

Przez blisko 2 lata Bartek zaprowadził Was w nieznane zakamarki edukacji cyfrowej, pokazał FabLab powered by Orange i niezwykłych ludzi, którzy tworzą w nim prototypy swoich produktów. Najchętniej komentowaliście posty o mądrym wykorzystaniu sieci, wolontariuszach Orange oraz podsumowanie roku 2017 w liczbach.  Bartku, dziękujemy i życzymy powodzenia na dalszej drodze!

Przejmuję od Bartka pałeczkę, postaram się dotrzymać mu kroku. Mam nadzieję, że zmiana fundacyjnego blogera będzie płynna, zwłaszcza, że imię pozostaje podobne. Obiecuję nie zanudzać Was wpisami o „realizacji projektów”. Już wkrótce opowiem Wam:

  • co słychać w Pracowniach Orange, które intensywnie promowały się w lokalnych społecznościach;
  • co mówią najnowsze badania o aktywności nastolatków online;
  • o nowych projektach stworzonych w FabLabie.

Dziękuję i zachęcam do żywej dyskusji!

Bartek Kuczyński

Udostępnij: Gotowi na zmianę?

Odpowiedzialny biznes

Wiemy, co robią nastolatki online

11 grudnia 2018

Wiemy, co robią nastolatki online

Od kilku miesięcy zespół 5 naukowców, pod kierownictwem prof. Jacka Pyżalskiego (UAM w Poznaniu), pracuje nad polską odsłoną raportu EU Kids Online. Na terenie całej Unii Europejskiej badane są cyfrowe nawyki dzieci i nastolatków (9-17 lat), w Polsce przy partnerstwie Fundacji Orange.

Skończony w 100 procentach raport poznamy w pierwszym kwartale 2019 roku.  Jednak już teraz znamy jego najważniejsze stwierdzenia.

  • Nastolatki od poniedziałku do piątku spędzają w sieci średnio pięć godzin. Tak deklaruje 15 proc. badanych. Reszta spędza w sieci góra 2 lub 3 godziny. To znacznie krócej niż moglibyśmy przypuszczać!
  • Dzieci i młodzież zdecydowanie najczęściej korzysta z sieci poprzez smartfona (82,5% – codziennie). Na drugim miejscu plasuje się telewizor (56,8%), na trzecim komputer / laptop (39,5%), na czwartym – tablet (12,5%).
  • Tylko 1 na 10 nastolatków deklaruje, że wykorzystuje nowe technologie w kreatywny i twórczy sposób. 90% z nich wyłącznie przyswaja treści.
  • 65% uczniów nigdy lub prawie nigdy nie rozmawiało z nauczycielem o tym, jak bezpiecznie korzystać z sieci, nawet na godzinie wychowawczej i informatyce!
  • 40% uczniów przyznaje, że w ich szkołach nikt jasno nie sprecyzował jak korzystać z sieci.

Jakie przemyślenia nasuwają się po przyswojeniu danych? W o wiele większym stopniu powinniśmy dbać o edukację medialną dzieci. Uczyć, jak chronić swoją prywatność, unikać zagrożeń, przestrzegać praw autorskich. Towarzyszymy dzieciom w realnym świecie – uczymy je, co jest dobre, a co złe. Nie powinniśmy ich zostawiać samych online. To złudne, że fizycznie widzimy, jak siedzą w swoim pokoju. Choć myślimy, że są bezpieczne, bo są blisko nas, to w tym czasie mogą się angażować w wiele niebezpiecznych aktywności. A my nie będziemy mieć o tym pojęcia – mówi Gazecie Wyborczej prof. Pyżalski, która opisała raport (TUTAJ).

Od razu gdy pełen raport ujrzy światło dzienne, zaprezentujemy go na łamach bloga.

 

Udostępnij: Wiemy, co robią nastolatki online

Odpowiedzialny biznes

Mądre korzystanie z sieci to w szkołach temat tabu

25 października 2018

Mądre korzystanie z sieci to w szkołach temat tabu

Niedawno jeden z naszych blogerów opisał Offline Challenge – czyli wyzwanie naszej zaprzyjaźnionej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, polegające na odcięciu się na 48 godzin od nowych technologii. Kampania trwa i zbiera znakomity odzew. To znakomity pretekst, aby pójść krok dalej i rozpocząć debatę o tym, jak dzieci i nastolatki korzystają z komputera, internetu i telefonów komórkowych.

Jako Fundacja Orange jesteśmy partnerem badań EU Kids Online 2018. Znamy wstępne wnioski z raportu, który bierze pod lupę cyfrowe zwyczaje polskich nastolatków. Co z nich wynika?

  1. Młodzi korzystają z internetu głównie za pośrednictwem smartfonów (9 na 10 nastolatków)
  2. Komputery stacjonarne są w mocnej defensywie – ledwie 40 proc. nastolatków w ogóle z nich korzysta.
  3. Tylko 1 na 10 nastolatków, mimo olbrzymich możliwości (co też promujemy naszymi programami dla szkół), tworzy i kreuje swoje własne treści w sieci.
  4. Last but not least: wszyscy uczniowie mają lekcję informatyki, ale aż 40 proc. z nich nie ma w szkole ustalonych zasad korzystania z internetu a jeszcze więcej, bo 45 proc. nigdy nie rozmawiało z nauczycielem o dobrych zasadach postępowania w sieci.

Cyberbulling, dzielenie się wrażliwymi danymi, pornografia – to tylko kilka z rozprzestrzeniających się jak szarańcza zjawisk, które grożą nastolatkom nienauczonym jak poruszać i zachowywać się w internecie.

Walczymy o to, aby poziom świadomości (uczniów, nauczycieli, rodziców) wzrastał. Trzymajcie kciuki, naprawdę się przydadzą.

Pełen raport EU Kids Online 2018 zaprezentujemy w grudniu.

Udostępnij: Mądre korzystanie z sieci to w szkołach temat tabu

Odpowiedzialny biznes

Fundacja Orange wraca do szkoły

31 sierpnia 2018

Fundacja Orange wraca do szkoły

Wraz z początkiem roku szkolnego 2018/2019 startują także nowe edycje naszych programów: MegaMisji i #SuperKoderów.

MegaMisja, czyli nasz program dedykowany uczniom z klas 1-3, wystartuje w 200 nowych szkołach. Dzięki niemu, dzieci w wieku 7-10 lat dowiedzą się jak bezpiecznie wchodzić w świat technologii i internetu. Tworząc go, zależało nam na tym, aby uniknąć nudnych wykładów. Właśnie dlatego, MegaMisja ma konwencję gry edukacyjnej. Mierząc się z kolejnymi zadaniami, dzieciaki jednocześnie nabywają nowe umiejętności i wiedzę.

Scenariusze zajęć MegaMisji znajdziesz tutaj.

Drugi z naszych programów dla szkół – #SuperKoderzy jest dedykowany starszym uczniom, z klas 4-6. Różni się nie tylko wiekiem grupy docelowej. W tym wypadku, szkoły zgłaszając swój akces wybierały jeden z tradycyjnych przedmiotów szkolnych. Dzięki #SuperKoderom, zamieniamy go w przedmiot wzbogacony o lekcje programowania płynnie wpisujące się w podstawę programową. Przykładowo: lekcja muzyki staje się również warsztatem z programowania narzędzi niezbędnych do tworzenia własnej muzyki.

Każda ze szkół otrzymała od nas grant na potrzebny sprzęt, a zaangażowani nauczyciele – szkolenia, podczas których nabywają niezbędne umiejętności.

#SuperKoderzy od września pojawią się w 170 nowych szkołach w całej Polsce

Scenariusze zajęć #SuperKoderów znajdziesz tutaj.

W sumie MegaMisja i #SuperKoderzy po raz pierwszy startują w 370 miejscach. Podczas wiosennego naboru o udział w naszych programach biło się aż 1831 szkół.

Udostępnij: Fundacja Orange wraca do szkoły

Odpowiedzialny biznes

Chce do nas dołączyć 1831 szkół!

25 maja 2018

Chce do nas dołączyć 1831 szkół!

27 kwietnia zakończyliśmy przyjmowanie zgłoszeń na nowy rok szkolny (18/19) do MegaMisji (program dedykowany klasom 1-3) oraz #SuperKoderów (program dedykowany klasom 4-6). Listę zakwalifikowanych odpowiednio 200 oraz 170 placówek podamy w poniedziałek, 28 maja. Już teraz wiemy, że zainteresowanie naszymi programami jest GIGANTYCZNE.

O dołączenie do MegaMisji od września biło się 906 szkół (wnioski zamknięte lub nie w pełni zamknięte). Tylko 200 z nich trafi na pokład naszego flagowego programu dla najmłodszych uczniów szkół podstawowych.

Równie zacięta rywalizacja miała miejsce w przypadku #SuperKoderów. Tutaj, o 170 miejsc, ścigało się 925 placówek, które w pełni lub częściowo wypełniły formularz zgłoszeniowy.

Przypomnijmy: program MegaMisja został stworzony z myślą o uczniach klas 1-3. Daje solidną bazę cyfrowej edukacji. W trakcie zajęć dzieci uczą się, jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, jak unikać niebezpieczeństw w sieci, jak znaleźć wiarygodne informacje, tworzyć i edytować proste grafiki, dźwięki i filmy. Mechanizm MegaMisji zakłada zarówno zajęcia z wykorzystaniem tabletów jak i pracę grupową, np. wspólne tworzenie plakatów. Opiera się na współpracy między dziećmi i twórczej dyskusji w trakcie zajęć, która przyspiesza nabywanie cyfrowych kompetencji. W dotychczasowych edycjach MegaMisji udział wzięło 600 szkół z całej Polski.

#SuperKoderzy są przeznaczeni dla starszych uczniów, z klas 4-6, a jego konwencja ma być atrakcyjna dla dzieciaków, które poznały już cyfrowy elementarz. Uczniowie biorący udział w tym programie uczą się programować podczas klasycznych przedmiotów szkolnych. Szkopuł polega na tym, że dzięki nam nowe technologie wkomponowują się w zajęcia muzyki, angielskiego, polskiego, i nie tylko. Podczas rekrutacji każda z chętnych szkół deklaruje jaką ścieżkę chce realizować. W tym roku najpopularniejsi okazali się majsterkowicze (realizowani w ramach informatyki, techniki lub matematyki)  i robomatematycy.

W zeszłym roku wszystkich zgłoszeń do obu programów (otwartych i zamkniętych) było 834, czyli ponad dwa razy mniej niż obecnie.

Udostępnij: Chce do nas dołączyć 1831 szkół!

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej