Odpowiedzialny biznes

Nowy rok szkolny z Fundacją Orange

8 września 2022

Nowy rok szkolny z Fundacją Orange

Z nowym rokiem szkolnym startują nowe edycje projektów Fundacji Orange. 320 kolejnych placówek będzie razem z nami uczyć dzieci zdrowych nawyków cyfrowych i podstaw programowania. Przeszkolimy kolejne nauczycielki i nauczycieli z cyfrowych kompetencji, a w FabLabie rozwiniemy ich kreatywność. Co jeszcze mamy dla szkół (i nie tylko)?

Na starcie nowego roku szkolnego w oświacie wrze od dyskusji m.in. wokół podwyżek dla nauczycieli, przeludnienia w klasach, mądrego zaopiekowania się uczniami i uczennicami z Ukrainy. Mimo wszystko w Fundacji Orange mamy nadzieję, że będzie to w miarę spokojny rok dla edukacji i staramy się „robić swoje”.

Edukacja medialna od najmłodszych lat

320 kolejnych szkół podejmie z nami współpracę w naszych programach MegaMisja i #SuperKoderzy. 20% z nich pochodzi z terenów w sposób szczególny zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym.

Ten pierwszy to nauka zdrowych nawyków cyfrowych dla kas 1-3. Warsztaty, zabawy, praca kreatywna i zaproszenie dzieci do refleksji o tym, czy wszystko, co w internecie, to prawda, jak dbać o swoją prywatność, czym jest zaufanie, czym różni się fakt od opinii, reklama od informacji. Słowem: podstawy edukacji medialnej, które powinny znać dzieciaki jeszcze zanim sięgną po smartfony i social media. Do MegaMisji dołączą nie tylko szkoły, ale i 10 świetlic środowiskowych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. W sumie w programie jest już ponad 38000 dzieci z 1420 szkół i 20 świetlic.

#SuperKoderzy to ciekawe lekcje w klasach 4-8 urozmaicone o tworzenie animacji, reportaży dźwiękowych, komponowanie i granie na owocach, konstruowanie i programowanie robotów czy stawianie pierwszych stron www. Nauczycielki i nauczyciele ze szkół, które zakwalifikowały się do tej edycji, odbyli w sierpniu szkolenia, które przygotowały ich do prowadzenia zajęć. Łącznie na pokładzie #SuperKoderów mamy już 18000 dzieci z 910 szkół.

Wybrane placówki zaprosimy też na kreatywne warsztaty w FabLab powered by Orange w Warszawie, aby i uczniowie i nauczyciele mogli na trochę oderwać się od ławek i rozwijać swoją kreatywność w nowoczesnym rzemiośle, majsterkowaniu, druku 3d i nie tylko.

Edukacja dla nauczycieli

Nowy rok szkolny to również świetna okazja na podniesienie kompetencji przez nauczycielki i nauczycieli. I wciąż mogą dołączyć do ponad 50 tysięcy osób, które już wzięły udział w Lekcji:Enter! Informacje o projekcie możecie znaleźć na stronie Lekcji:Enter.

Dla nauczycieli organizować będziemy konferecje i webinary. Polecamy zapis pierwszego z nich organizowanego w ramach programu Lekcja:Enter: „10 kroków do aktywnej szkoły z TIK”, który kilka dni temu odbył się na kanale Facebook projektu

W tym roku szkolnym wyłonimy także  Nauczyciela (lub Nauczycielkę) Jutr@. Jeszcze do 9 września można zgłaszać kandydatury do 2 edycji konkursu dla nauczycieli, którzy starają się zrozumieć cyfrowy świat młodych. [link] Prowadzimy go wspólnie z Głosem Nauczycielskim.

Gotowe scenariusze lekcji

Wszystkie szkoły w Polsce, także te, które nie zakwalifikowały się do naszych programów, mogą skorzystać z naszych materiałów edukacyjnych. Mamy mnóstwo darmowych scenariuszy zajęć przygotowanych przez ekspertów dla nauczycieli i edukatorów

Telefon zaufania dla dzieci z Ukrainy

Konsultantki telefonu zaufania 116 111 w lipcu i sierpniu odebrały już ok. 500 połączeń od dzieci z Ukrainy przebywających w Polsce z powodu wojny. Linię prowadzoną przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę w języku ukraińskim i rosyjskim lada moment będziemy promować w szkołach. Zależy nam, żeby każdy pedagog i każdy nauczyciel wiedział, że jest opcja wsparcia dla młodych ludzi przeżywających trudności.

Udostępnij: Nowy rok szkolny z Fundacją Orange

Bezpieczeństwo

Szkoła nie nauczy, czym jest phishing!

1 września 2022

Szkoła nie nauczy, czym jest phishing!

Kampanie phishingowe wysyłane w zasadzie nieprzerwanie. Oszustwa „na OLX”, scamy „na inwestycje” w formie płatnych reklam na Facebooku, fake newsy wyłudzające login i hasło do FB. A nasze dzieci, rok po roku, uczą się na lekcjach informatyki… netykiety i profilaktyki antywirusowej.

Mój „czwartek z bezpieczeństwem” wypadł akurat 1 września, więc jako ojciec trzech synów, z czego dwóch w wieku szkolnym, nie mogłem nie nawiązać do rozpoczynającego się dziś roku szkolnego. Oczywiście o polityce nie będzie ani słowa, ale i tak będę miał na co narzekać.

Phishing, czyli całe zło internetu

Dobra, może z tym śródtytułem trochę przesadzam (to niestety nie jest jedyne zło, panoszące się po sieci), tym niemniej zarówno ilościowo jak i jakościowo wedle moich spostrzeżeń absolutnie dominuje na „rynku zła”. Domeny phishingowe blokowane nierzadko setkami dziennie,

od początku istnienia CyberTarczy zablokowaliśmy 300 000 domen phishingowych,

zwykli ludzie, tracący oszczędności całego życia, czy firmy żegnające się z reputacją, pieniędzmi, danymi klientów albo dostępem do kluczowych systemów biznesowych. Jak dużo phishingu widzimy w sieci Orange Polska? W sierpniu br. roku uniemożliwiliśmy Wam wejście na strony phishingowe blisko 3 mln razy! Sporo, prawda?

Czy phishing poznamy na lekcjach informatyki?

W sumie to oczywiste. Przecież uczymy dzieci i młodzież korzystania z nowoczesnych technologii. Oczywistym wydaje się fakt, że uświadomimy je również w aspekcie zagrożeń, czyż nie? Świadom tego, że co roku na to narzekam, tym razem zamiast bazować na tym, z czym (nie) spotkali się moi synowie na zajęciach, zajrzałem do dokumentu „Program nauczania informatyki w klasach 4–8 szkoły podstawowej”, opublikowanego przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, bazującego na podstawie programowej nauczania przedmiotu. I wiecie co? Bez inwencji nauczyciela nie ma szans, by młodzi ludzie dowiedzieli się jak rozpoznawać prawdziwe zagrożenia.

Co zatem umie wzorcowy uczeń w zakresie bezpieczeństwa w sieci? Pozwoliłem sobie wypisać część wymagań, żeby Was nie zanudzić, podkreślenia mojego autorstwa:

  • posługuje się udostępnioną mu technologią zgodnie z ustalonymi zasadami
  • rozróżnia pożądane i niepożądane zachowania innych osób (również uczniów) korzystających z technologii, zwłaszcza w sieci internet
  • przestrzega zasad dotyczących korzystania z efektów pracy innych osób i związanych z bezpieczeństwem w internecie
  • uznaje i respektuje prawo do prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej
  • wymienia zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody wystrzegania się ich
  • stosuje profilaktykę antywirusową i potrafi zabezpieczyć przed zagrożeniem komputer wraz z zawartymi w nim informacjami
  • rozróżnia typy licencji na oprogramowanie oraz na zasoby w sieci

Jakby to powiedzieć… szału nie ma. Szczególnie z punktu widzenia bezpieczniaka. Wymienić „zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii”? Sam miałbym z tym kłopot. Może dlatego, że nie wiem, czym jest powszechny dostęp do technologii? Stosuje profilaktykę antywirusową? Fakt, pamiętam czasy, gdy to źli ludzie instalowali coś co można określić szeroko pojętym mianem „wirusa” na komputerach ofiar. Ale od tamtej pory zmieniły się realia (a także systemy bezpieczeństwa) i to my sami instalujemy na komputerze „złośnika”. Oszust ma nas tylko przekonać socjotechniczną sztuczką, żebyśmy to zrobili! A o socjotechnice powyżej nie ma ani słowa…

Antywirus, hasło, frazesy i emotikony

Nieco lepiej wygląda sytuacja, gdy zagłębimy się w Szczegółowe Cele Nauczania. Tak wygląda rubryka „czynności uczniów” w kategorii „Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa”:

  • Poznanie zasad bezpieczeństwa w internecie
  • Zasady wyboru bezpiecznego hasła do konta internetowego
  • Profilaktyka antywirusowa
  • Dbanie o bezpieczeństwo w sieci. Ochrona swoich danych
    osobowych.
  • Zapoznanie się z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z internetu
  • Porozumiewanie się w sieci za pomocą skrótów i obrazków literowych

Ostatnią kropkę zostawiłem dla żartu. xD, srsly? To naprawdę jest pozycja w kategorii „zasady bezpieczeństwa”? No i znowu ten nieszczęsny antywirus!

Ale czy faktycznie pozostałe 5 pozycji może wlać w duszę zatroskanego rodzica nieco optymizmu? Nie zrozumcie mnie źle, te wymienione wcześniej też są ważne. Możemy pod nie podciągnąć ochronę przed mową nienawiści/cyber-bullyingiem, kwestie przestrzegania praw autorskich też są ważne, podobnie jak uświadomienia istnienia programów open source. Ale to nie ma nic wspólnego z cyber zagrożeniami! Poznanie zasad bezpieczeństwa, doboru hasła, czy zapoznanie się z internetowymi zagrożeniami (i znów ten nieszczęsny antywirus) w rękach nauczyciela-pasjonata mogą przynieść świetne efekty! Ale w każdym innym przypadku skończą się wtłoczeniem w umysł młodego człowieka serii frazesów, o których zapomni od razu po wyjściu z sali. Choćby dlatego, że dlań środowisko cyfrowe jest naturalne od urodzenia i nierzadko w wielu kwestiach ma większą wiedzę niż nauczyciel…

Co zatem zrobić?

Pozostaje edukować się samemu, choćby korzystając z nieprzebranych zasobów Fundacji Orange, naszego bloga, czy strony CERT Orange Polska. Nie namawiam rzecz jasna do zamykania się w ramach jednego dostawcy treści – nie mam wątpliwości, że w internecie można znaleźć wiele wartościowych treści edukujących w zakresie faktycznych zagrożeń w sieci, po prostu powyższe znam, bo mam przyjemność je współtworzyć.

Warto czytać i trzymać rękę na pulsie. Nieważne, czy jesteś rodzicem, dzieckiem, czy nauczycielem. Moje kilkunastoletnie doświadczenie w cyberbezpieczeństwie, ale przede wszystkim fakty i liczby, dowodzą, że

wiedza o phishingu i metodach socjotechnicznych jest kluczowa dla bezpiecznego korzystania z internetu w dzisiejszych czasach

A skoro czegoś Jaś się nauczy, tego Jan nie będzie umiał, a czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci, można tylko żałować, że uaktualnienie podstawy programowej informatyki pozostaje chyba w sferze marzeń. I liczyć na nauczycieli-pasjonatów, świadomych tego, że internauta – niezależnie od wieku – najpierw powinien czuć się w sieci bezpiecznie, a potem dopiero myśleć o open source, netykiecie i emotikonach… Od wielu lat jestem gościem Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie” i wiem, że istniejecie, bo Was tam spotykam 🙂 Trzymajcie się, nieście kaganek oświaty. Dacie radę!

A uczniom życzę udanego roku szkolnego. Pamiętajcie, jeszcze tylko 294 dni i wakacje! 🙂

Udostępnij: Szkoła nie nauczy, czym jest phishing!

Odpowiedzialny biznes

Konkurs dla nauczycieli

31 sierpnia 2022

Konkurs dla nauczycieli

Znacie dobrych nauczycieli? Takich, którzy w swojej pracy uwzględniają, że młodzi ludzie uczą się dziś inaczej? Którzy mimo wielu trudów w tym zawodzie ciągle się rozwijają? Do 9 września zgłoście ich do konkursu Fundacji Orange „Nauczyciel Jutr@ 2022”. Rok temu laureatką została Joanna Mikusek-Przystajko. Czym ujęła Jury i czym na co dzień ujmuje swoich uczniów?

Nauczyciel – ważna praca

Na chwilę przed startem nowego roku szkolnego w oświacie znów gorąco. Trwają debaty o wynagrodzeniach, statusie i innych wyzwaniach w zawodzie nauczycieli. Ich rola jest jedną z kluczowych, które wpływają na młodych ludzi i na to, jaka będzie ich przyszłość.

Młodzież żyje dziś w świecie aplikacji, social mediów, gier i kontaktów online. Informacje ma na wyciągnięcie ręki i szybkie przeskrolowanie. Nauczyciel nie jest już tylko źródłem wiedzy. Staje się przewodnikiem w gąszczu informacji, źródłem wsparcia w ich weryfikacji, partnerem we wspólnym odkrywaniu świata – także przy pomocy tych cyfrowych narzędzi. Młodzi potrzebują dziś atmosfery współpracy, a nie hierarchii. Tym bardziej, że od strony obsługi cyfrowych nowinek często po prostu więcej potrafią. Gdyby połączyć tę umiejętność z tym, co wie i potrafi pedagog, szkoła mogłaby być po prostu fajniejsza i bardziej inspirująca.

Osobę, która mimo wielu wyzwań w tym zawodzie, tak właśnie rozumie swoją rolę i współpracę z młodzieżą, chcemy uhonorować tytułem Nauczyciel Jutr@ 2022. Laureat lub laureatka nie musi być geekiem technologii, ale mieć odwagę uczyć inaczej, rozwijać się i w edukacji uwzględniać aktualne potrzeby młodych ludzi, a także uczyć się od nich i zapraszać do współtworzenia zajęć. Tak, aby były bardziej angażujące, ciekawsze, dawały dzieciom poczucie sprawstwa i wzbudzały w nich zainteresowanie światem.

Nauczyciel Jutr@ już dziś

Joanna Mikusek-Przystajko, nauczycielka etyki i pedagożka w Społecznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kudowie Zdroju, jest laureatką pierwszej edycji konkursu Nauczyciel Jutr@, który Fundacja Orange zainicjowała w 2021 roku razem z Głosem Nauczycielskim. Jest jedną z tych nauczycielek, które starają się prowadzić zajęcia z myślą o tym, czego potrzebuje dzisiejsza młodzież i że otoczona jest cyfrowymi nowinkami, dającymi świetne możliwości, ale i niosącymi wiele ryzyk.

Na lekcjach etyki Asia wykorzystuje roboty i inne cyfrowe pomoce. Odwagi w tym kierunku dodał jej okres edukacji zdalnej, kiedy poczuła, że musi rozwijać swoje kompetencje, żeby „nie stracić” swoich uczniów i mimo kontaktów przez internet nadal budować z nimi wartościowe relacje. Jest też otwarta na to, żeby uczyć się nowych rzeczy – także od nich (!), co ujęło nas najbardziej.

Technologia stała się mostem, który połączył mnie z młodymi ludźmi” – mówi. – „A ja lubię być z dziećmi i młodzieżą na co dzień, po prostu z nimi być. Uskrzydla mnie ich rozwój, zmiany jakie w nich zachodzą, nasze rozmowy i to, że dopuszczają mnie do swojego życia”.Takie podejście przyniosło jej tytuł Nauczycielki Jutr@ 2021.

Nagroda dla nauczyciela

Tytuł Nauczycielki Jutr@ 2021 utwierdził mnie w przekonaniu, że to, co robię, ma sens, ale też wyznaczył dalszą drogę, którą chcę podążać. Nie dość, że poczułam się ogromnie wyróżniona, to także doceniona” – mówi Joanna Mikusek-Przystajko, a jest bardzo skromną i skupioną na pracy osobą.
Asia wkrótce wyjedzie na wizytę studyjną do Finlandii – kraju, który słynie z jednego z najlepszych systemów edukacji na świecie. Taka jest nagroda w konkursie. „Chciałabym zrozumieć, a jeszcze bardziej doświadczyć, na czym polega fenomen tamtejszej edukacji. Nastawiam się na sporą dawkę inspiracji, które będę próbowała wykorzystać w swojej pracy” – mówi.

Zgłoszenia do konkursu

Szukamy nauczycielek i nauczycieli, którzy – tak jak Asia – mają odwagę uczyć inaczej. Trwa druga edycja konkursu Nauczyciel Jutr@, do której mogą się zgłaszać nauczyciele i nauczycielki, mogą też zgłosić ich dyrektorzy, uczniowie lub rodzice uczniów. Chcesz kogoś wyróżnić? Masz jeszcze czas do 9 września. Szczegóły i formularz dostępne są na stronie konkursu https://nauczycieljutra.pl

Jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego, wieloletniego rektora Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, zgłosi 10 osób nominowanych i spośród nich wybierze laureata lub laureatkę.

Fundacja Orange prowadzi konkurs razem z Głosem Nauczycielskim. Inicjatywa towarzyszy wieloletniej już tradycji przyznawania przez Głos prestiżowego tytułu Nauczyciel Roku. W Fundacji Orange na co dzień współpracujemy z tysiącami nauczycielek i nauczycieli w Polsce. Widzimy, jak ważny i trudny bywa ich zawód. Szczególnie w czasie edukacji zdalnej mieli pod górkę. Konkurs Nauczyciel Jutr@ pokazuje sylwetki tych, którzy nieustannie się rozwijają, nie tkwią w utartych schematach, ale są na bieżąco z tym, czym żyje młodzież. Starają się być blisko młodych, rozumieć ich świat, a edukację kształtować tak, aby odpowiadała ich potrzebom i sposobom uczenia się. To osoby, które mogą być inspiracją dla innych ku temu, aby edukacja była bardziej przyjazna i dostosowana do swoich czasów.

Udostępnij: Konkurs dla nauczycieli

Odpowiedzialny biznes

Szkoła online dla dzieci z Ukrainy

14 marca 2022

Szkoła online dla dzieci z Ukrainy

Онлайн школа для дітей з України. Як застосовувати?

Інформація українською нижче / wersja w języku ukraińskim poniżej

Wystartowała bezpłatna szkoła online dla dzieci z Ukrainy. Lekcje prowadzą ukraińscy nauczyciele, dając możliwość kontynuacji edukacji w dotychczasowym systemie nauczania i języku narodowym. Projekt realizuje Fundacja EduSEN i Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA przy wsparciu Fundacji Orange.

Zajęcia odbywają się codziennie na platformie ZOOM, z której można korzystać przez komputer, laptop lub inne urządzenie z dostępem do internetu. Lekcje są prowadzone na każdym poziomie nauczania i w podziale na klasy. Udział w nich jest całkowicie darmowy.

„Zależało nam przede wszystkim na tym, aby w tej trudnej sytuacji  zapewnić dzieciom z Ukrainy kontakt z rówieśnikami  oraz poczucie bezpieczeństwa. Stąd pomysł na szkołę online z nauczycielami ukraińskimi i w ojczystym języku. Takie rozwiązanie zapewnia ciągłość edukacji, a także umożliwia ukraińskim nauczycielom pracę po przyjeździe do Polski” – mówi Ewa Noga, Prezes Stowarzyszenia Klanza.

Tydzień po starcie szkoły, 21 marca 2022 rozpoczną się zajęcia prowadzone przez nauczycieli języka polskiego jako obcego dla uczennic, uczniów, nauczycielek i nauczycieli.

Wciąż poszukiwani są nauczyciele i nauczycielki z Ukrainy, aby prowadzić zajęcia z dziećmi. [aktualizacja informacji 15.03: na ten moment w projekcie jest już wystarczająca liczba nauczycieli w projekcie]

Zapisy na zajęcia

Lekcje online są prowadzone dwa razy dziennie od poniedziałku do piątku przed południem (w godz. 9:00-11:00) oraz po południu (w godz. 17:00-19:00).

Zapisać się można przez formularze. Linki do nich znajdują się na stronie Fundacji Orange i poniżej.

ZAPISY I FORMULARZ:

UCZNIOWIE KLAS 1-11 z przygotowaniem do matury

NAUCZYCIELE
Plany i bezpośrednie linki do spotkań online zostaną wysłane w odpowiedzi na zgłoszenie.

WERSJA W JĘZYKU UKRAIŃSKIM/ Українська версія

Онлайн школа для дітей з України

Онлайн школа для дітей з України 14 березня запрацювала онлайн-школа для учнів, які приїхали до Польщі внаслідок вторгнення Росії в Україну. Діти з України зможуть брати участь у заняттях українською мовою, в українській системі освіти та на рівні класу, який вони відвідували досі. Заняття повністю безкоштовні. Партнером ініціативи є Fundacja Orange.

Як долучитися до проекту?

Продовження навчання за українською системою для тих, хто планує повернутися в Україну або залишився у своїй країні.Ми не замінимо справжню школу, але дамо вам можливість відірватися від сумної і трагічної реальності.

Реєстрація за посиланням:

Вчителі:https://bit.ly/szkolaONLINE-nauczyciele

Учні:https://bit.ly/szkolaONLINE-uczniowie

—–

O Fundacji EduSEN
Fundacja EduSEN jest organizacją edukacyjną, mającą bogate doświadczenie w pracy w środowiskach polonijnych na świecie. Przygotowuje bezpłatne szkolenia, kursy i webinaria, realizuje projekty edukacyjne.
O Stowarzyszeniu KLANZA
PSPiA KLANZA jest ogólnopolską organizacją pozarządową z Lublina, od 30 lat obecną na rynku edukacyjnym i kulturalnym w kraju i za granicą. Tworzy programy i materiały edukacyjne, prowadzi szkolenia dla nauczycieli, studentów, wolontariuszy, rodziców, oparte na wypracowanej w długoletnim doświadczeniu Metodzie KLANZY, prowadzi także wydawnictwo.

Udostępnij: Szkoła online dla dzieci z Ukrainy

Odpowiedzialny biznes

Dzieci życzliwsze w internecie? Ruszyła kampania „Bądź kumplem. Nie dokuczaj”.

18 listopada 2020

Dzieci życzliwsze w internecie? Ruszyła kampania „Bądź kumplem. Nie dokuczaj”.

Czy w czasie zamkniętych szkół dzieci dokuczają sobie mniej? Czy więcej, ale via internet? Ruszyła kampania Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, która promuje życzliwe postawy wśród dzieci i młodzieży. Fundacja Orange jest jej partnerem, bo szacunek jest ważny też w sieci. O życzliwości rozmawiam z Martą Żysko-Pałubą, psycholożką. A szkoły zapraszam do udziału w akcji.

Ruszyła 6.edycja akcji Cartoon Network „Bądź kumplem. Nie dokuczaj”, której ambasadorem jest Kamil Stoch, a jednym z partnerów – nasza Fundacja. Badania* przeprowadzone na start tej inicjatywy pokazują, że odkąd szkoły działają online, to dzieci częściej doświadczają życzliwości wśród rówieśników. Stwierdza to aż 73% z nich, a to duża zmiana w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy 45% rodziców deklarowało, że ich dziecko doświadcza w szkole – wówczas  stacjonarnej – dokuczania.

Moja pierwsza myśl: rzadziej się widzą, to mniej sobie dokuczają – w sumie logiczne. Druga myśl: ale przecież mają internet, więc mogliby sobie dokuczać online. Zaciekawiona tematem, poprosiłam o rozmowę Martę Żysko-Pałubę, psycholożkę z Pracowni Psychologicznej NINTU, która komentowała:

„To bardzo budujące wyniki, które mówią o naturalnych potrzebach dzieci do budowania przyjaznej i życzliwej atmosfery opartej na współpracy. Izolacja społeczna, ograniczony kontakt z rówieśnikami dla wielu był trudnym doświadczeniem, ale jednocześnie uświadomił wartość posiadania dobrych kumpli”.

Pani Marto, a może dzieciaki mają teraz po prostu mniej okazji do dokuczania sobie nawzajem?

Obie perspektywy są tu słuszne. Okazji do dokuczania mają mniej, bo rzadziej się widzą, ale mają też więcej gotowości do pomagania sobie nawzajem w trudnym czasie. Są już zmęczone i znudzone izolacją, spragnione kontaktu z innymi, więc każda okazja do tego kontaktu jest atrakcyjna i gotowe są zaangażować się w niego większą życzliwością, bo dzięki temu będzie on po prostu bardziej efektywny.

Dodatkowo, lekcje online nie są anonimowe, dlatego poziom dokuczania mógł się też zmniejszyć.

Marta Żysko-Pałuba Psychoterapeuta

A dlaczego dzieci sobie dokuczają?

Bo nie są uczone radzenia sobie z emocjami inaczej. Złość i irytacja to naturalne odpowiedzi emocjonalne, kiedy ktoś przekracza nasze granice. I dzieci w swojej spontaniczności reagują złością i „idą” w dokuczanie jako najbardziej dostępną strategię na wyładowanie frustracji. I jeśli dodatkowo takie zachowania są wspierane w ich otoczeniu, zyskują aprobatę, to dziecko dokucza innym, bo grupa tak robi. Poza tym, młodzi naśladują to, co dzieje się w ich środowisku. Jeśli na swojej drodze nie spotykają życzliwości – w sklepie ludzie są niemili, w korkach sobie wygrażają, w internecie się obrażają – to dziecko może widzieć to jako swoistą „normalność”.

Kiedyś dzieci dokuczały sobie na trzepaku, na podwórku, a dzisiaj także w internecie…

Ryzyko i różnica jest taka, że na trzepaku była trójka, czwórka dzieci. Dziś ekspozycja czy zasięg dokuczania jest obszerniejszy i przez to bardziej krzywdzący – jeden komentarz w sieci mogą zobaczyć setki, tysiące oczu, trudniej go „wymazać”. Świadomość tego jest stresująca, tym bardziej, że nastolatki swoją wartość budują w oparciu o opinie innych ludzi. Boją się cyberprzemocy, a „lajki” liczą, poszukując w nich dowodów sympatii.

Czy dokuczanie przez internet jest łatwiejsze, częstsze?

Anonimowość, którą może gwarantować internet, uruchamia pokłady agresywności, bo pozwala czuć się bezkarnie.

Jak reagować, kiedy dziecko doświadczy dokuczania?

Dzieci wierzą w to, co słyszą na swój temat i w oparciu o to budują swój obraz. Niechętnie przychodzą z takimi problemami do dorosłych, bo albo te tematy są bagatelizowane albo reakcje dorosłych są zbyt intensywne i emocjonalne, robiąc im jeszcze więcej kłopotów. To wzmaga poczucie osamotnienia.

Zanim reagować, to na pewno warto przeciwdziałać – wzmacniać poczucie pewności siebie u dziecka. Warto zagwarantować mu możliwość przebywania w różnych środowiskach, różnych grupach – na przykład klasa, podwórko i drużyna (czy inne zajęcia pozalekcyjne). Jeśli w jednej z tych grup będzie mu trudno, to może wtedy rekompensować sobie te trudy relacjami w innej. Ważne jest też pielęgnowanie życzliwości, pogody ducha, bo to powoduje, że dzieci szukają siły w sobie. Myślą: „jestem fajny/fajna nie dlatego, że coś umiem czy mam, ale dlatego, że jestem, jaki/a jestem”.

Tego nie robi się wtedy, kiedy dziecko doświadczy dokuczania czy przemocy, ale to się robi na co dzień, latami. Pielęgnowanie życzliwości jest ważnym narzędziem, które może ochronić poczucie pewności siebie, kiedy spotka ich brak szacunku czy nękanie.

Czy życzliwości można się nauczyć?  W szkole? Taką kampanią?

Cały nurt psychologii pozytywnej mówi, że można się tego nauczyć i to w każdym wieku. Najłatwiej wtedy, kiedy sami doświadczamy życzliwości, wdzięczności i empatii. Dlatego super jest taka kampania jak ta, bo propaguje takie idee. Myślę też, że to jest sposób, żeby dotrzeć szczególnie do tych dzieci, które na co dzień nie doświadczają takich postaw i nie rozmawia się z nimi na te tematy.

Zapraszam Was zatem do zachęcania szkół Waszych dzieci do udziału w tej inicjatywie. Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało scenariusze zajęć, przewodnik dla nauczycieli, minizadania dla uczniów szkół podstawowych. Wszystkie można także zrealizować w nauce zdalnej. Na stronie znajdziecie też porady dla dzieci i rodziców przygotowane we współpracy z Pracownią Psychologiczną NINTU.

https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/

Bądźcie dla siebie życzliwi, w  realu, w internecie, wszędzie. Szczególnie w tych trudniejszych czasach.

* Badania przeprowadzono w Polsce, Czechach, Niemczech, Węgrzech i Rumunii w terminie 12-18 października 2020 na zlecenie WarnerMedia w ramach kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”.

 

 

Udostępnij: Dzieci życzliwsze w internecie? Ruszyła kampania „Bądź kumplem. Nie dokuczaj”.

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej