Innowacje

Co słychać w świecie technologii? Okiem Juliena

15 grudnia 2020

Co słychać w świecie technologii? Okiem Juliena

Cześć! Mam na imię Julien i co jakiś czas na blogu będę dzielił się z Wami ciekawostkami ze świata technologii, które zwróciły moją uwagę. Dziś moje typy na końcówkę tego roku. Będzie trochę o telekomunikacji, ale też o big data, robotach dbających o kulturę języka i pszczołach. Zaczynamy!

 

5G – to nie byle gdzie, bo na drogach

Zaczniemy od gorącego tematu. Nie chodzi o latające samochody jak z filmów „Piąty element” czy „Łowca androidów”, ale o autonomiczne autobusy, które już wkrótce mogą pojawić się na ulicach naszych miast. We wrześniu i październiku testy takiego busa prowadzono w Sztokholmie, z udziałem mieszkańców miasta. Pilotaż ma na celu sprawdzenie, jak autonomiczny transport może pomóc rozwiązać problem zakorkowanych miejskich ulic. Szwedzi testują inteligentne pojazdy już od kilku lat. Podobne testy odbyły się m.in. w Helsinkach i, o czym nie każdy wie, w Gdańsku. Jesienią ubiegłego roku w pilotażu wzięło udział ponad 3 tys. gdańszczan. Mimo że podróż odbywała się z prędkością maksymalnie 25 km/h, ankiety pokazały, że uczestnicy chwalili sobie to rozwiązanie. Na w pełni autonomiczny system transportu publicznego musimy jeszcze poczekać, ale ten przykład dobrze pokazuje, jaki potencjał dla rozwoju miast i Smart City przynosi 5G. I że te rozwiązania nie są tak odległe, jak mogłoby się wydawać.

Jak pracować zdalnie i nie zwariować

Przeglądając Twittera napotkałem ten wątek u Chrisa Herda, szefa Firstbase. Jego firma od dwóch lat zajmuje się organizowaniem zdalnej pracy dla innych. Teraz, Herd dzieli się ciekawymi prognozami na to, jak będziemy pracować w 2030 roku. Po pierwsze, uważa że do 2030 biura przestaną być głównym miejscem prowadzenia biznesu – będą używane okazjonalnie. Jego zdaniem passé będą również dojazdy na spotkania. Osobiście nie zgadzam się z tym. Bazując na moim własnym doświadczeniu, rozpoczynanie pracy w nowym miejscu w warunkach zdalnej pracy jest po prostu trudne. Wszyscy potrzebujemy bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi. Widzę to po sobie i po rozmowach, jakie prowadzę z ludźmi wewnątrz Orange. I to się nie zmieni. To dlatego organizujemy przecież kawy, obiady czy inne towarzyskie spotkania za pomocą komunikatorów, jak Zoom czy Skype.

Poza tym, powszechna praca zdalna na nowo otwiera dyskusję o work-life balance, równowadze pomiędzy sprawami zawodowymi a życiem prywatnym. W którym miejscu i jak wyznaczyć granicę, kiedy nasz dom jest naszym biurem? Ponad połowa Polaków zapytanych przez ankieterów w październiku potwierdza, że pracując z domu są bardziej efektywni i lepiej zorganizowani. Jednocześnie 45% przyznaje, że pracuje więcej niż kiedy chodzili do biura. Sam tego doświadczam – zamiast rozmawiać z ludźmi osobiście, chodzić na spotkania, spędzam dnie przed komputerem, w słuchawkach, doświadczając ciągłego napływu danych. To po prostu męczące, i jako pracodawca musimy się z tym problemem zmierzyć. Musimy zaciągnąć hamulec, aby nie dopuścić do wypalenia zawodowego. W szerszej perspektywie, wciąż jesteśmy przecież na początku drogi do tego, aby powszechna praca zdalna pracowała na naszą korzyść. Właśnie teraz jest czas na poszukiwanie rozwiązań. Dlatego kiedy podczas spotkania jedna z koleżanek z Orange powiedziała: „a może wprowadzilibyśmy w naszych kalendarzach przestrzeń bez spotkań?” zareagowałem entuzjastycznie. Przyjmujemy więc nieco inne podejście do zarządzania naszym czasem. Zamiast klasycznych godzinnych spotkań, rozmawiamy przez 55 minut, pozostawiając miejsce na pięciominutową „przerwę techniczną” przed kolejnymi zobowiązaniami. Wprowadziliśmy też w Orange Polska godzinę bez spotkań wewnętrznych: codziennie między 13 i 14 nie organizujemy ich, oddając sobie i współpracownikom ten czas. Czy to rozwiąże problem? Z pewnością nie. Ale takie małe kroki mogą przybliżyć nas do zdrowszego środowiska pracy, kiedy (na co mam ogromną nadzieję) zbliżamy się do nowej normalności.

Facebook zachęca do trollowania ich sztucznej inteligencji

Dosłownie. W ramach projektu Dynabench firma poszukuje nowych kierunków rozwoju uczenia maszynowego, które pomogłyby w poradzeniu sobie z „mową nienawiści”. Już w 2017 roku technologiczni giganci ogłosili, że zaprzęgają sztuczną inteligencję do walki toksycznymi treściami online. Teraz, po kilku latach testów, proszą użytkowników o pomoc. Algorytmy wciąż słabo radzą sobie np. z sarkazmem i ironią. Dostarczane treści pozwolą na lepsze rozpoznawanie tonu oraz kontekstu wypowiedzi, i wyłapywanie tych rzeczywiście groźnych. Ze sztuczną inteligencją od Facebooka można się zmierzyć na stronie dynabench.org. W tle tych wysiłków trwa dyskusja o roli platform społecznościowych w dyskursie publicznym, podgrzana w ostatnich tygodniach wydarzeniami wokół wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Trwająca pandemia pokazała, jaką siłę mogą mieć media społecznościowe: siłę łączenia ludzi w słusznej sprawie, ale w epoce fake newsów może to być też niszcząca siła. Dyskusja będzie nabierać na znaczeniu, w miarę jak sztuczna inteligencja będzie oraz chętniej wykorzystywana do walki z tym problemem.

Nadchodzi internet nie z tego świata

Projekt Starlink wszedł w fazę testów, twórcy twierdzą, że na początku przyszłego roku będzie dostępny w całym USA. Na orbicie krąży już kilka tysięcy satelitów Starlinka, docelowo ma ich być 12 tysięcy, co budzi protesty astronomów i miłośników obserwacji nocnego nieba. Kosmiczny projekt w Europie prowadzi Orange France, który będzie korzystał z istniejącej infrastruktury Eutelsat aby dostarczać internet satelitarny na terenie Francji. Pierwsze wdrożenia już w przyszłym roku. Czy taka będzie przyszłość telekomunikacji? Dziś trudno wyrokować, ale na pewno warto przyglądać się tym projektom.

I na koniec, temat który jest mi wyjątkowo bliski:

Biznes na zielono

Odpowiedzialność klimatyczna firm na dobre rozgościła się już w dyskusji publicznej. To długofalowe wzywanie, które musimy podjąć. Rozumieją to konsumenci – z badania GfK wynika, że już co trzeci Polak zapytany o kwestie, które najbardziej niepokoją wskazuje zanieczyszczenie środowiska – oraz inwestorzy. Bodaj najbardziej znany fundusz inwestycyjny – Blackrock już od niemal roku traktuje zrównoważoną politykę firmy i dbałość o środowisko naturalne jako kluczowe wskaźniki przy konstruowaniu rekomendacji dla inwestorów. Cieszę się, że Orange Polska nie tylko chce pracować na rzecz przeciwdziałania zmian klimatu, ale ma już się czym pochwalić. W ciągu ostatnich trzech lat zmniejszyliśmy naszą emisję CO2 o 16%, mimo lawinowego wzrostu danych przesyłanych przez nasze sieci, od jakiegoś czasu wspieramy też konsumentów w odpowiedzialnym rozstawaniu się z niepotrzebnymi smartfonami. Z badań przeprowadzonych przez Kantar wynika, że aż 38% z nas trzyma w szufladach takie nieużywane już telefony. Odprzedając je operatorowi lub przekazując do recyklingu możemy w prosty sposób pozbyć się takich sprzętów, i przyłożyć do oszczędzania cennych surowców, bo do wykonania telefonu o masie ok. 120 g potrzeba ich aż 70 kg. Jesienią ruszyliśmy z działaniami popularyzującymi ten wątek. To tylko przykłady naszych działań, ale pokazują, że eko to dla nas coś więcej niż hasło na plakacie. Chciałbym, aby odpowiedzialność klimatyczna była integralną częścią naszych procesów, logiki działania firmy. Począwszy od energii, której potrzebujemy aby zapewniać usługi, aż po opakowania, w jakich dostarczamy nasze produkty klientom, a nawet wprowadzenie do naszej głównej siedziby uli, które już czekają na nowych, pszczelich lokatorów. Wierzę, że jesteśmy na dobrej drodze.

Tyle dziś ode mnie. A co zwróciło Waszą uwagę w ostatnich tygodniach? Porozmawiajmy!

Udostępnij: Co słychać w świecie technologii? Okiem Juliena

Innowacje

Czego najczęściej szukaliśmy w internecie w 2020 roku?

12 grudnia 2020

Czego najczęściej szukaliśmy w internecie w 2020 roku?

Kolejny tydzień ciekawych informacji ze świata technologii za nami. Wybrałam kilka, które mnie zaskoczyły, licząc na to, że zainteresują także was. Za chwilę koniec roku więc informacje, które się pojawiają sprzyjają podsumowaniom.

 

Feralny 2020 r. w wyszukiwarce Google’a: Jak uszyć maseczkę?

Czego najczęściej szukali polscy użytkownicy Google w 2020 roku? Tutaj zaskoczenia nie ma. Najpopularniejszym hasłem był oczywiście “koronawirus”, który znalazł się na pierwszym miejscu  zarówno polskiego, jak i globalnego zestawienia. Najwięcej informacji o wirusie szukaliśmy w pierwszej połowie marca. Szukaliśmy także informacji o wyborach w USA, ekranizacji romansu „365 dni” i bonie turystycznym. Pytaliśmy  wyszukiwarkę, jak upiec chleb, co to jest narodowa kwarantanna oraz kim są duch święty, Margot i Kaja Godek. Kategorię “Jak…?” zdominowały izolacja w domach i kwarantanna. Szukaliśmy informacji o tym, jak uszyć maseczkę, zrobić płyn antybakteryjny, a także jak założyć profil zaufany, żeby skorzystać z usług e-administracji.

źródło: wyborcza.biz

Niemal połowa polskich graczy to kobiety

Kobiety w bardzo dużym stopniu uczestniczą w kulturze gamingowej i lubią różne gry, także te kojarzone z mężczyznami np. strzelanki. Z badania przeprowadzonego przez IQS wynika, że w Polsce jest 17 milionów graczy w grupie wiekowej 9-55 lat, z czego 47% to kobiety. Ponadto, kobiety stanowią 53% wszystkich graczy sięgających po wirtualną rozrywkę od 4 do 6 razy w tygodniu. Wśród wybieranych przez kobiety typów gier wymieniane są przygodowe gry akcji i gry symulacyjne (43%) oraz strzelanki (41%). Wśród powodów, dla których grają, kobiety wymieniają możliwość zrelaksowania się i oderwania od rzeczywistości, spędzenia czasu z przyjaciółmi w grach czy wcielenie się w rolę innej osoby i związane z tym adrenalinę i emocje.

Ja nie gram i nie lubię tego typu rozrywki, ale mogę zrozumieć panie, które potrzebują odreagować cały dzień i… postrzelać wirtualnie.

źródło: wirtualnemedia.pl

Rosnący rynek sprzętów wearables

Wearables… Póki co, nie ma polskiego słowa na to. Trochę niezdarne tłumaczenie podpowiada opcję „urządzenia ubieralne”. To nic innego jak ubrania oraz akcesoria zawierające w sobie zaawansowane technologie elektroniczne. Są coraz bardziej popularne. Dane za III kw. 2020 opublikowane przez firmę IDC na temat światowego rynku sprzętu wearables, wskazują na ponad 35% wzrost wolumenu sprzedaży w stosunku do III kw. 2019.  Liderem tego rynku z udziałem przekraczającym 33% jest Apple, zaś wiceliderem Xiaomi. Są to głównie smartwache i opaski, ale pojawiają się także np. damskie torebki, plecaki czy kurtki.

źródło: gsmonline.pl

W przyszłym roku na Księżycu odbędą się wyścigi zdalnie sterowanych samochodów

I nie jest to żart! Powrót na Księżyc będzie nie tylko ważnym wydarzeniem naukowym, ale i rozrywkowym. W październiku przyszłego roku na Księżycu zostaną rozegrane zawody zdalnie sterowanych samochodów, które będą zaprojektowane, zbudowane i prowadzone przez dwa zespoły licealnych uczniów, a częściowo przez legendarnego projektanta Ferrari, Maserati, McLarena – Franka Stephensona.

źródło: geekweek.pl

Udostępnij: Czego najczęściej szukaliśmy w internecie w 2020 roku?

Inne

Przyszłość jest dziś. Czy platformy cyfrowe zdominują gospodarkę?

4 grudnia 2020

Przyszłość jest dziś. Czy platformy cyfrowe zdominują gospodarkę?

W kolejnym odcinku podcastu Polityki Insight „Przyszłość jest dziś”, którego jesteśmy partnerem, naszymi przewodniczkami po świecie technologii są prof. Katarzyna Śledziewska i prof. Renata Włoch z Uniwersytetu Warszawskiego. Obie panie działają w DeLab UW – placówki badawczej zajmującej się cyfrowym światem. Opowiadają m.in. rosnącym znaczeniu platform, zmianach gospodarczych na rynku pracy oraz reakcjach państw i regulatorów.

Jak działają globalne firmy technologiczne i co decyduje o ich sukcesie? Jak pod ich wpływem zmienia się sposób funkcjonowania instytucji i państw? Czy podział na gospodarkę tradycyjną i cyfrową ma jeszcze w ogóle sens? Wreszcie czy korzystanie z usług cyfrowych jest za darmo?

Warto wiedzieć więcej. Podcastu posłuchacie na: SoundCloud, Spotify, Apple Podcasts i Google Podcasts.

Udostępnij: Przyszłość jest dziś. Czy platformy cyfrowe zdominują gospodarkę?

Odpowiedzialny biznes

Women in Tech Summit 2020

1 grudnia 2020

Women in Tech Summit 2020

Orange Polska już drugi raz jest partnerem konferencji Perspektywy Women in Tech Summit, największego wydarzenia dla kobiet w technologiach i nauce w Europie. Jest ono organizowane przez Fundację Perspektywy i odbędzie się online w dniach 8-9 grudnia.

Centrum dowodzenia będzie zlokalizowane w Digital Knowledge Village, a całość konferencji odbędzie się online. Daje to dużo możliwości połączenia się około 10 000 osób z różnych stref czasowych i lokalizacji, od San Francisco przez Warszawę, do New Delhi. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 6000 osób z 52 krajów. Wystąpiło około 150 prelegentów i odbyło się 80 warsztatów. W tym roku organizatorzy liczną na więcej.

Tym bardziej, że czeka nas wiele atrakcji i ciekawych tematów. Mówić będziemy o 5G, Clean tech, kodowaniu, cyberbezpieczeństwie, sztucznej inteligencji, przełomach technologicznych, czy też zarządzaniu w nowej rzeczywistości. Wśród prelegentów znajdziemy szefowe i szefów największych firm technologicznych na świecie, a także unijną Komisarz i prezydentów miast czy astronautkę z NASA.

Konferencja Women in Tech Summit ma na celu definiowanie wyzwań w nowych technologiach i roli, jaką do odegrania mają w nich kobiety. Jak pisaliśmy niedawno na blogu, w świecie IT nierównowaga płci jest wciąż duża.
Dzięki konferencji organizatorzy i partnerzy chcą wyróżnić, docenić, a przede wszystkim wypromować kobiety specjalizujące się w różnych obszarach IT – od strony technologicznej, polityki publicznej, edukacyjnej czy społecznej oraz zainspirować i zaprosić młode kobiety do świata technologii.

Nasza tegoroczna reprezentacja jest bardzo różnorodna. Wśród keynote speakers znajdzie się Julien Ducarroz – Prezes Orange Polska, a Bożena Leśniewska – Wiceprezeska Zarządu ds. Rynku Biznesowego wystąpi w debacie dotyczącej zmian w biznesie w pocovidowym świecie. Justyna Adamczewska – Dyrektorka Rozwoju Operacyjnego Techniki wraz z Marcinem Neyem – Dyrektorem Rozwoju Sieci Mobilnej wezmą udział w tech talku o 5G. Natomiast Maria Janczar – Dyrektorka ds. Strategii Korporacyjnej i Badań Rynkowych wraz Jackiem Hutyrą – Climate Officerem oraz Danielem Piechockim, Dyrektorem Zarządzania Zasobami Sieci i IT opowiedzą o tym, jak można być eko w telekomunikacji. Zapraszamy też na warsztat o Maxie – naszej sztucznej inteligencji, który poprowadzą Remigiusz Franek – Dyrektor Centrum Zastosowań Sztucznej Inteligencji i Wojciech Mac – Kierownik Wydziału Efektywności Kanałów Automatycznych i Cyfrowych.

Konferencja jest dla nas okazją do zaprezentowania się nie tylko jako firma technologiczna wspierająca różnorodność, ale również jako nowoczesny i przyjazny pracodawca. W wydarzeniu tym biorą udział studentki i studenci kierunków technicznych, którym będziemy chcieli pokazać, że warto pracować w Orange. Oprócz prezentowania naszych ofert pracy na wirtualnym stoisku, bierzemy również udział w speedmentornigu – nasze mentorki Barbara Dymerska, Agnieszka Obrok-Skrzynecka, Anna Szyniszewska-Łukasik, Żaneta Łucka-Tomczyk oraz Olga Złotnicka będą dzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem z uczestniczkami i uczestnikami konferencji. Zapraszamy więc studentki i studentów, dla których konferencja jest bezpłatna.

Do zobaczenia na Women in Tech Summit.

baner z logo Orange jako partnera Women in Tech Summit

Udostępnij: Women in Tech Summit 2020

Odpowiedzialny biznes

5 sukcesów Fundacji Orange

6 grudnia 2018

5 sukcesów Fundacji Orange

Niedawno obchodziliśmy 10 urodziny naszego bloga, mnie niebawem stukną w Orange (Fundacji) 2 lata. Przez te 24 miesiące zrealizowaliśmy dziesiątki projektów, z których jesteśmy naprawdę dumni. Aby zliczyć te udane z okresu całej dekady, musiałbym sięgnąć po kalkulator. Jubilatowi nie wypada jednak zanudzać swoich czytelników.

Oto 5 rzeczy z których jako Fundacja Orange jesteśmy szczególnie dumni. Zaczynamy!

1. Największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce

3000 pracowników rocznie angażujących się we własne lub nasze projekty społeczne, 185 tysięcy godzin spędzonych na pracy dla innych – to tylko 2 z wielu liczb, które pokazują skalę naszego wolontariatu. Więcej o nim dowiesz się tutaj.

2. 100 Pracowni Orange

W całej Polsce uruchomiliśmy łącznie 100 multimedialnych świetlic. Każda z nich działa w małych miejscowościach, do 40 tysięcy mieszkańców, gdzie takie przymioty jak stały dostęp do internetu lub nawet ogrzewanie bywają dobrami luksusowymi. W 100 miejscach odbywają się unikalne zajęcia, od gotowania kwaśnicy po programowanie robotów. Charyzmatyczni liderzy dobierają programy zajęć wychodzące naprzeciw oczekiwaniom swoich sąsiadów, my wspieramy ich i dokładamy starań, aby niczego im nie zabrakło.

Last but not least – według naszych statystyk łączny zasięg Pracowni Orange to 900 tysięcy Polaków!

3. 1410 szkół w naszych programach

Naszym wielkim powodem do dumy są programy szkolne, które pomagają nauczycielom wprowadzać dzieci w świat nowych technologii. 800 szkół uczestniczy w MegaMisji, 340 placówek w całym kraju uczy programować w ramach #SuperKoderów, kończące się Zaprogramuj Przyszłość pomogło 1200 nauczycielom z 270 szkół przeprowadzić lekcje z udziałem m.in. robotów edukacyjnych.

Budując olbrzymią skalę nie pozwalamy sobie na to, aby uronić cokolwiek z jakości. Wszyscy nasi beneficjenci są szkoleni, otrzymują grant na zakup niezbędnego sprzętu lub dostają gotowy oraz mogą liczyć na pełne wsparcie merytoryczne przez cały rok szkolny.

4. Warszawski FabLab

We wrześniu 2017 roku na ulicy Twardej 14/16 w Warszawie uruchomiliśmy FabLab powered by Orange. Makerska przestrzeń współprowadzona przez stowarzyszenie Robisz.to pełna jest nowoczesnych narzędzi: drukarek 3d, ploterów laserowych, maszyn CNC, i nie tylko. Każdy chętny może wziąć udział w zorganizowanych zajęciach lub umówić się na spotkanie, aby rozpocząć pracę nad swoim indywidualnym projektem. Przez te kilkanaście miesięcy zorganizowaliśmy tu setki zajęć i warsztatów, zrealizowaliśmy kilka głośnych programów (np. Maker Woman – koniecznie przeczytaj więcej) i mamy olbrzymie poczucie, że dopiero się rozpędzamy!

5. Mamy wpływ

Jako partner angażujemy się w dziesiątki kampanii społecznych, współtworzymy publikacje które odbijają się szerokim echem w mediach, a w lutym 2018 wypuściliśmy pierwszą edukacyjną aplikację mobilną. Czujemy, że to co robimy ma coraz większy wpływ na to, jak postrzega się kwestię dostępu do nowych technologii i szeroko rozumianą edukację cyfrową. Dowodów nie trzeba daleko szukać – Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange znalazła się w zestawieniu 100 osób, które w wyraźny sposób przyczyniają się do podnoszenia umiejętności cyfrowych w Polsce. Listę stworzyło Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych.

PS.
nigdy nie kończyłem tworzenia wpisu z takim bananem na twarzy 🙂

 

Udostępnij: 5 sukcesów Fundacji Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej