Zielony Operator

Dlaczego operator telekomunikacyjny chce być zielony?

2 października 2020

Dlaczego operator telekomunikacyjny chce być zielony?

Cześć. Nazywam się Hanna Jaworska Orthwein i będę pisać na blogu o ekologii. Ten post jest pierwszym z cyklu „eko-piątki”, gdzie będziemy dla Was odkrywać, jak nowoczesne technologie wspierają zrównoważony rozwój? Sprawdzimy, jaki jest wpływ Orange Polska i naszej branży na środowisko? Wreszcie, co robimy aby maksymalizować wpływ pozytywny i zmniejszać ten negatywny? Zajmiemy się też siłą naszych codziennych przyzwyczajeń zgodnie z eko-trendami i jak je zmieniać w trosce o naszą planetę.

Eko-piątki z Orange 3, 2, 1… start !

Z tematem ochrony środowiska styka się każdy z nas. Od najmłodszych lat uczymy się, jak dbać o przyrodę, segregować odpady, aby nie śmiecić, ale dziś jest potrzeba bardziej zdecydowanych działań. Dziejące się na naszych oczach zmiany w pogodzie, globalne ocieplenie i postępujący kryzys klimatyczny dotyczą nas wszystkich. I choć nie brakuje sceptyków, którzy do globalnego ocieplenia podchodzą z rezerwą, to nie możemy ignorować głosu naukowców, którzy biją na alarm: najwyższa pora zatrzymać postępujące zmiany klimatu. Dla nas i przyszłych pokoleń.

Dlaczego firmy dbają o środowisko

Green is the new black – slogan świata mody pasuje również do świata biznesu. Firma, która naprawdę stara się dbać o środowisko, musi podejmować działania we wszystkich obszarach swojego funkcjonowania od pracy biura, przez organizację działań marketingowych, po transport i logistykę. Ekologia w biznesie przestała być modą na budowanie wizerunku, ale zaczęła wypływać z głębokich przekonań i rosnącej świadomości właścicieli, menedżerów i pracowników, inwestorów, a także oczekiwań samych klientów. 28% Polaków przebadanych przez Kantar na potrzeby raportu „Ziemianie atakują” jest zdania, że korporacje i biznes powinny działać, by uniknąć katastrofy klimatycznej (dla porównania: 55% wskazało rząd i parlament, 51% koncerny energetyczne i elektrownie, 40% – osoby prywatne).

Dziś świat biznesu ma do odegrania kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu, a innowacje cyfrowe stanowią jedno z rozwiązań kryzysu klimatycznego. Cyfrowa rewolucja już trwa i przynosi wymierne korzyści dla środowiska: smart cities, transport współdzielony, e-dokumenty, rozwiązania Internetu Rzeczy… a to dopiero początek.

Rola nowych technologii

Gospodarka unijna podąża w kierunku zielonej i cyfrowej przyszłości, a walka z kryzysem klimatycznym to jeden z głównych priorytetów Unii Europejskiej. Europa ma się stać kontynentem neutralnym klimatycznie do 2050 roku. Technologie cyfrowe zostały zidentyfikowane jako kluczowe i wspierające energooszczędność procesów, pozwalające na efektywniejsze wykorzystywanie zasobów. Poszukiwane są rozwiązania, dzięki którym sztuczna inteligencja, 5G, chmura, edge computing oraz Internet Rzeczy (IoT) maksymalnie przyczynią się do realizacji nowej polityki klimatycznej.

W przyszłości nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne będą odgrywać jeszcze ważniejszą rolę w opracowywaniu innowacyjnych, usług ograniczających wpływ na środowisko w transporcie, energetyce, rolnictwie i wielu innych sektorach przemysłowych i handlowych. Zmiana klimatu i degradacja środowiska to zagrożenie dla naszego świata, dlatego poszukiwane są rozwiązania służące przekształceniu w gospodarek w nowoczesne, zapewniające wzrost, ale jednocześnie zasobooszczędne.

Oczywiście, jak każda działalność przemysłowa, tak i sektor telekomunikacyjny (ICT) również ma negatywny wpływ na środowisko. Wpływ ICT na klimat jest złożony, ze względu na to, że obejmuje trzy poziomy oddziaływania. Mamy tu do czynienia z bezpośrednią emisją dwutlenku węgla związaną z produkcją, wykorzystaniem i utylizacją produktów ICT (tzw. ślad węglowy), pośrednie pozytywne i negatywne skutki emisji wynikające z faktu wykorzystywania ICT, np. jako substytutu podróży czy w celu optymalizacji transportu, oraz wpływ na zachowania i preferencje użytkowników.

Dziś technologia cyfrowa codziennie obsługuje 6 miliardów ludzi na całym świecie, a sektor cyfrowy odpowiada za około 3,5% globalnej emisji CO2. Na taką skalę wpływu składają się zarówno sieci stacjonarne i komórkowe, systemy Internetu Rzeczy, sieci korporacyjne VPN, centra danych, jak również sprzęt klientów: smartfony, komputery, telewizory, dekodery. No i opakowania. I choć infrastruktura sieci telekomunikacyjnych generuje „tylko” około 0,5% globalnej emisji CO2 cyfrowych technologii to nadal będziemy wspierać rozwój sektora ICT, aby zmniejszać jego wpływ na środowisko.

wpływ cyfrowych technologii

Zielony Orange

Głos i siła dowodów naukowych słyszane są również w naszej firmie. Ochrona środowiska od dawna jest wpisana w strategię zrównoważonego rozwoju, a od tego roku jest również częścią strategii biznesowej „Engage 2025” Grupy Orange. Chcemy realizować nasze cele biznesowe uważając, że sukces nie powinien kosztować środowiska i nie może być postępu technologicznego bez dbałości o sprawy ochrony naszej planety. Po prostu – „there is no planet B”.

Grupa Orange, jako jedna z globalnych firm zobowiązała się do kontrybucji Porozumienia Paryskiego, czyli ogólnoświatowego porozumienia w sprawie zmian klimatu. Zatrzymanie globalnego ocieplenia na poziomie 1,5°C wymaga szybkich, dalekosiężnych i bezprecedensowych zmian we wszystkich dziedzinach życia społecznego. Jako aktywny członek ITU ( International Telecomunication Union) i we współpracy z naukowcami Based Targets Initiative (SBTi) Grupa Orange przyczynia się do realizacji wspólnej inicjatywy w zakresie określenia celów dla sektora ICT zgodnie z rekomendacjami Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC). Jest też również wśród założycieli Zero Carbon Initiative.

Co najważniejsze: zobowiązaliśmy się do osiągnięcia neutralności klimatycznej netto do 2040 roku – dziesięć lat wcześniej, niż rekomenduje to międzynarodowa organizacja operatorów telekomunikacyjnych GSMA, czy Unia Europejska.

Strategia biznesowa Grupy Orange „Engage 2025” odwołuje się również do zobowiązań zrównoważonego rozwoju, identyfikując 6 kluczowych obszarów, w których możemy wnieść najbardziej pozytywny wkład. Orange zaangażował się w program, jako jedna z pierwszych globalnych firm uważając, że technologie cyfrowe muszą przyczyniać się do pozytywnych zmian.

Nasze działania

W Orange Polska na bieżąco śledzimy ponad 100 wskaźników środowiskowych, dzięki czemu nie tylko monitorujemy nasz wpływ na środowisko, ale i podejmujemy działania korygujące wdrażając rozwiązania pomagające nam efektywniej zarządzać zasobami, zwłaszcza energią. Bo rozwój technologii sam w sobie powoduje wzrost zapotrzebowania na energię: ruch w naszych sieciach rośnie z każdym rokiem o 30-50%, a klienci oczekują, że zwiększymy naszą zdolność do obsługi ich codziennych podstawowych usług.

Dlatego optymalizujemy zużycie energii w naszych centrach danych (Data Center). Stawiamy m.in. na konsolidację i wirtualizację serwerów, systemy klimatyzacji o wysokiej efektywności oraz free cooling. To wykorzystywanie chłodnego powietrza z otoczenia do chłodzenia komputerów zmniejszające zapotrzebowanie na tradycyjną klimatyzację przez ponad 80% roku. Nasze inicjatywy związane z oszczędnością energii elektrycznej ujęliśmy w jeden wspólny Program Optymalizacji Energii obejmujący nasze sieci, data center, salony oraz biura. Tylko w latach 2015-2019 zrealizowaliśmy blisko 190 inicjatyw, które pozwoliły Orange Polska oszczędzić 517 GWh. Dzięki temu do atmosfery trafiło o 399 tysięcy ton CO2 mniej (to jak 400 tysięcy lotów międzykontynentalnych albo roczna emisja CO2 50 tysięcy Polaków!).

W wyniku tego programu całkowite zużycie energii w naszej firmie zmniejszyło się w latach 2015-2019 o 7,3 %, i to pomimo inwestycji w nowe technologie i rozwój nowych usług. To między innymi dlatego udaje się nam ograniczać emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Od 2015 do 2019 roku nasz „ślad węglowy” zmniejszył się o 16% – pomimo prawie trzykrotnego (+185%) wzrostu transmisji danych w naszych sieciach w tym samym czasie.

Przyświeca nam idea, aby pozostawić po sobie tylko dobry ślad. To dlatego chcemy być najbardziej zielonym operatorem w Polsce – tak, jak jesteśmy już polską siecią #1.

#OrangeGoesGreen

Udostępnij: Dlaczego operator telekomunikacyjny chce być zielony?

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej