Odpowiedzialny biznes

Lista 100 za 2021 rok

Antonina Bojanowska Antonina Bojanowska
23 grudnia 2021
Lista 100 za 2021 rok

Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce ogłosiło Listę 100 osób, które miały istotny wpływ na wzmacnianie cyfrowych kompetencji Polek i Polaków w 2021 roku. Warto doceniać to zaangażowanie i wzmacniać świadomość społeczną dotyczącą potrzeby cyfrowej edukacji w wielu sferach życia.

Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce podsumowuje mijający rok w cyfryzacji. Wyróżnia 100 osób, które w sposób szczególny przyczyniły się rozwojowi nowoczesnych kompetencji Polek i Polaków.

„To nie jest lista pasjonatów technologii jako takich. To lista tych, którzy dbają o dobro innych w cyfrowym świecie i którzy promują postawy otwartości na nabywanie nowych kompetencji” – komentuje Monika Eilmes z Fundacji Orange, która jest członkinią Kapituły Listy 100 w tym roku.

Poznajcie wyróżnionych przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce na Liście 100 w roku 2021 TUTAJ. Wszystkim serdecznie gratulujemy.

Honorowi

Nominacji do Listy 100 dokonują laureaci i laureatki, które znalazły się na niej w poprzednich latach jako osoby aktywne na polu cyfrowej edukacji w swoich otoczniach zawodowych czy lokalnych. Ostatecznego wyboru dokonuje Kapituła Listy 100. W tej edycji napłynęło 150 zgłoszeń.

Osoby, które znalazły się na liście ponad 3 razy w kolejnych latach, stają się członkami Honorowej Listy 100. Jest na niej aktualnie 14 osób.

Pełna Lista 100 widnieje na stronie Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych (SPRUC).

Cieszy nas, że coraz liczniejszą grupę na niej stanowią przedstawicielki i przedstawiciele świata edukacji – szkół, uczelni wyższych oraz ośrodków kształcenia. Na Liście jest m.in. Agata Karolczyk-Kozyra, nauczycielka z Wschowy, która była także jedną z nominowanych w konkursie Nauczyciel Jutr@ Fundacji Orange. Są także przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych – fundacji i stowarzyszeń. Wśród nich Łukasz Wojtasik i Szymon Wójcik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która współprowadzi program SaferInternet czy Natalia Maćkiewicz, dyrektorka Gminnej Biblioteki Publicznej w Bulkowie, liderka tamtejszej Pracowni Orange.

Zobaczcie też, kto był na Liście 100 rok temu – w 2020.

To już piąta edycja

Pierwsza Lista 100 ogłoszona była w 2017 roku. Fundacja Orange jest partnerem tej inicjatywy, żeby doceniać ponadprzeciętne zaangażowanie wielu osób w rozwój cyfrowych umiejętności Polek i Polaków.

Tym bardziej, że wyzwań w tym obszarze nie brakuje. Szczególnie w dobie pandemii, która pogłębiła różnice w korzystaniu z cyfrowych technologii , co pokazuje raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”, który opublikowaliśmy miesiąc temu. Czasy te wymagają jeszcze szybszego przystosowania się do korzystania z nowoczesnych rozwiązań, a wiele grup potrzebuje w tym szczególnego wsparcia.

Fundacja Orange

Komentarze

Krzysiek
Krzysiek 13:39 24-12-2021

Może Fundacja Orange rozważy sposób w jaki można wspomóc nagrodzonych i przy okazji reklamować siebie jak i inicjatywę ? Drobne gadżety, trochę tańsze usługi itd?

Odpowiedz
Krzysiek
Krzysiek 14:39 24-12-2021

Może Fundacja Orange rozważy sposób w jaki można wspomóc nagrodzonych i przy okazji reklamować siebie jak i inicjatywę ? Drobne gadżety, trochę tańsze usługi itd?

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 00:01 25-12-2021

Gratulacje dla nagrodzonych. Fajnie ze jesteście partnerem tej akcji. Ps. Krzychu myślę że gdyby Orange sprezentował laureatom starter Orange na kartę z rocznym pakietem no-limit to nikt by się nie obraził ? Ale……ja bym się pewnie z takiego prezentu bardzo ucieszył ?

Odpowiedz
    Krzysiek
    Krzysiek 10:57 26-12-2021

    Właśnie tego typu pomysły są pożądane. Może nawet sprzęt, usługi, gadżety za 1% wartości? W zamian ma być zapewniona skuteczna reklama oraz kształtowanie wizerunku.

    P.S. Także jestem na tej liście, już na honorowej.
    Wszystkiego naj z okazji siat oraz Nowego roku

    Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 01:01 25-12-2021

Gratulacje dla nagrodzonych. Fajnie ze jesteście partnerem tej akcji. Ps. Krzychu myślę że gdyby Orange sprezentował laureatom starter Orange na kartę z rocznym pakietem no-limit to nikt by się nie obraził ? Ale……ja bym się pewnie z takiego prezentu bardzo ucieszył ?

Odpowiedz
    Krzysiek
    Krzysiek 11:57 26-12-2021

    Właśnie tego typu pomysły są pożądane. Może nawet sprzęt, usługi, gadżety za 1% wartości? W zamian ma być zapewniona skuteczna reklama oraz kształtowanie wizerunku.

    P.S. Także jestem na tej liście, już na honorowej.
    Wszystkiego naj z okazji siat oraz Nowego roku

    Odpowiedz
Krzysiek
Krzysiek 14:10 12-01-2022

’@TosiaBojanowska: może jednak Grupa Orange lub Orange Polska mogłaby symbolicznie wspomóc osoby z listy?

Odpowiedz
Krzysiek
Krzysiek 15:10 12-01-2022

@TosiaBojanowska: może jednak Grupa Orange lub Orange Polska mogłaby symbolicznie wspomóc osoby z listy?

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Toniemy w spamie telefonicznym

Artur Skrzeczanowski Artur Skrzeczanowski
22 grudnia 2021
Toniemy w spamie telefonicznym

Od wybuchu pandemii gwałtownie wzrosła aktywność telemarketerów i liczby niechcianych połączeń. Jesteśmy w pierwszej piątce krajów na świecie, w których użytkownicy telefonów są najbardziej nękani przysłowiowymi "garnkami". Przed pandemią byliśmy poza pierwszą dwudziestką krajów w tym rankingu. Na klienta to nawet kilkadziesiąt połączeń miesięcznie. Możemy się ich pozbyć.

Kto i dlaczego do nas dzwoni

Zacznijmy od moich doświadczeń. Ostatnio najpopularniejszym towarem telemarketerów są instalacje fotowoltaiczne, co wynika z kończącego się systemu dopłat. Dla dziesiątek firm to ostatnie miesiące żniw. Dlatego chwytają się każdej metody, by namówić mnie - klienta na instalację. Nie szkodzi, że mieszkam w bloku spółdzielczym, nie mam ogródka na panele słoneczne i nie dałem zgody na kontaktowanie się ze mną przez telefon. I tak do mnie zadzwonią, bo "pana numer został wylosowany", co pewnie nawet nie jest prawdą. Ale nawet gdyby wylosowali, to taka praktyka też jest niezgodna z prawem.

Numer telefonu to zasób, za który każdy operator telekomunikacyjny musi wnosić co roku opłatę administracyjną. Niewielką, ale w skali dającą już pokaźną sumę. Dlatego, gdy klient zrezygnuje z numeru, operator po pewnym czasie poddaje numer „recyklingowi” i udostępnia kolejnemu użytkownikowi. Najwyraźniej mój numer telefonu kiedyś był używany przez inną osobę, która podała go lata temu jakiejś firmie i w ten sposób trafił do baz danych osobowych, kupowanych przez firmy w celach telemarketingowych. One nie wiedzą, że numer zmienił właściciela.

Miliony połączeń

Ale nawet gdybym otrzymał od operatora zupełnie nowy numer i nikomu go nie podawał, to uzyskam jedynie zmniejszenie poziom spamu, ale go nie wyeliminuję. Nieuczciwi telemarketerzy często działają dwuetapowo: najpierw używają automatu, który obdzwania kolejne numery i rozłącza się tuż po odebraniu połączenia - w tym momencie wiedzą już, że numer jest aktywny, po czym przekazują tak powstałą bazę numerów do obdzwaniania. Robią to ludzie albo boty telefoniczne.

Do klientów dzwonią również duże firmy, takie jak banki i operatorzy telekomunikacyjni (w tym również Orange Polska), które świadczą usługi milionom klientów. Duża skala działalności powoduje, że ich udział w telemarketingu jest znaczny. Usługi finansowe to aż 21% wszystkich połączeń telemarketingowych, a połączenia z ofertą usług telekomunikacyjnych to około 18%. Jest jednak duża różnica w tym, jak działamy w Orange, porównując np. z mniejszymi firmami, często stosującymi nieuczciwe praktyki. Dzwonimy tylko do tych klientów, którzy wyrazili zgodę na oferowanie usług przez telefon. Co więcej, taką zgodę klient może w każdej chwili wycofać. Ściśle stosujemy się też do przepisów RODO i staramy się aby kontakty z klientami nie były zbyt częste i uciążliwe.

Prosty sposób na spam telefoniczny

Jeśli doskwiera Wam spam telefoniczny i nie możecie sobie z nim poradzić, polecam sprawdzony przeze mnie, prosty sposób. Wystarczy zainstalować na smartfonie bezpłatną aplikację Orange Telefon. Jej użytkownicy po każdym połączeniu z nieznanego numeru mogą jednym kliknięciem sklasyfikować numer do jednej z 3 kategorii: bezpieczny, złośliwy lub telemarketing. Wystarczy kilka takich opinii społeczności użytkowników i algorytm aplikacji zacznie mnie ostrzegać, że dany numer to np. "telemarketing". Dzięki temu mogę odrzucić połączenie zanim je odbiorę i nie wysłucham nic o "Programie dofinansowania inwestycji proekologicznych w powiecie szczecineckim". Z całym szacunkiem dla mieszkańców tego powiatu.

Aplikacja działa nieco inaczej w systemie Android niż w iOS:

  • W smartfonach z Androidem, Orange Telefon zastępuje naszą domyślną aplikację Telefon (tzw. zielona słuchawka) i posiada wszystkie niezbędne jej funkcjonalności: klawiaturę do wybrania numeru, książkę adresową (kontakty), rejestr połączeń, przekierowanie do wiadomości itp. Aby Orange Telefon działał w pełni musimy też podczas instalacji dać zgodę na odpowiednie uprawnienia aplikacji w systemie. W przeciwnym razie, połączenia przychodzące nadal będą odbierane przez domyślną aplikację Telefon, która nas nie ostrzeże przed niczym;
  • Na iOS Orange Telefon jedynie ostrzega, że nieznany numer jest klasyfikowany jako Złośliwy lub Telemarketing. Pozostałe funkcje do dzwonienia są realizowane przez systemową aplikację Telefon.

Aplikacja ma kilka innych ciekawych funkcjonalności (dostępność zależy od systemu operacyjnego smartfona):

  • Korzysta z bazy danych numeracyjnych firm. Jeśli dzwoni do nas nieznany numer kuriera, restauracji albo infolinii, to aplikacja wyświetli nam nazwę firmy, o ile znajdzie ją w bazie danych;
  • Możemy zablokować konkretne numery lub nawet automatycznie blokować wszystkie połączenia przychodzące sklasyfikowane jako Złośliwe lub Telemarketing;
  • Możemy wyszukać, jak w bazie aplikacji klasyfikowany jest dowolny, wpisany numer;
  • Posiada listę telefonów alarmowych w poszczególnych krajach, co może okazać się nieocenioną pomocą, gdy jesteśmy za granicą;
  • Ostrzega przed wykonaniem połączenia o podwyższonej opłacie (dotyczy tylko połączeń z numerów w sieci Orange).

Wypróbujcie sami, jak Orange Telefon będzie Was ostrzegać przed niechcianymi połączeniami.

Komentarze


Odpowiedzialny biznes

Mikołaje z Orange

Antonina Bojanowska Antonina Bojanowska
22 grudnia 2021
Mikołaje z Orange

Pracownicy i pracowniczki Orange także przed świętami angażują się społecznie. W tym roku do Akcji Gwiazdka włączyło się 1200 osób, a ich pomoc dotarła do 5,5 tysiąca potrzebujących. Program wolontariatu w Orange ma już Certyfikat Wysokiej Jakości od Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce. Wkrótce chyba napłynie kolejny – z Laponii. ;)

Świąteczne pomaganie

W programie wolontariatu w Orange każdy pracownik może znaleźć coś dla siebie. Pod skrzydłami naszej Fundacji można uczyć dzieci o bezpiecznym internecie czy używaniu numerów alarmowych i realizować swoje pomysły na pomaganie. Wiele inicjatyw ma charakter proekologiczy.

Co roku przed świętami nasi wolontariusze i wolontariuszki ruszają też w te miejsca, do których Mikołaj być może by nie dotarł. Przygotowują świąteczne spotkania i podarunki dla dzieciaków z domów dziecka czy placówek opiekuńczych, dla osób chorych i dla seniorów (o czym wspomina Monika na blogu). Wspólnie z nimi ozdabiają pierniki, malują bombki, przygotowują jasełka, warsztaty czy śpiewanie kolęd. Wiele z tych placówek znają już dobrze z poprzednich akcji.

Często przy tej okazji zapewniają zakup potrzebnych rzeczy – koce, naczynia, urządzenia AGD, czy sprzęty do rehabilitacji. Czasami coś porządkują czy naprawiają, a czasami spełniają marzenia dzieciaków. My zawsze zachęcamy wolontariuszy, aby dobrze rozpoznali, jakie wsparcie jest potrzebne, zanim zaczną działać.

W tym roku do akcji ruszyło 120 drużyn i dotarli łącznie do 5,5 tysiąca potrzebujących. Mamy już Certyfikat Wysokiej Jakości dla naszego wolontariatu od Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce. Czas chyba na certyfikat jakości z fabryki świętego Mikołaja! ;)

Fundacja Orange

#OrangeTeam to…team

W naszą akcję Gwiazdka zwykle włączają się nowe osoby. To znaczy takie, które nigdy w wolontariacie nie brały udziału. Po tej inicjatywie zaczynają interesować się innymi społecznymi inicjatywami i …zostają z Fundacją Orange na dłużej, niesieni tym pierwszym ważnym doświadczeniem, chęcią pomagania, a może nieco innego patrzenia na rzeczywistość wkoło.

Nie bez znaczenia jest to, że w akcji Gwiazdka ludzie działają drużynowo, dobierają się w zespoły. Bo takie wspólne przeżywanie, organizowanie się, działanie, powoduje też inspirowanie się do kolejnych kroków – ludzie zaczynają sobie opowiadać, gdzie jak i komu można pomóc, co słyszeli, co widzieli, co mówili im znajomi. Niejedna akcja zaczęła się od malowania pierników z dzieciakami, a skończyła na wieloletnim zaangażowaniu wolontariackim w życie danej placówki.

Mikołaj z Fundacji

Nasz zespół w Fundacji Orange po raz kolejny zorganizował też swoją akcję wolontariacką. Tym razem na rzecz podopiecznych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.

Od roku współpracujemy z TPD - zapraszamy jego podopiecznych na darmowe warsztaty w FabLab powered by Orange, a od września realizujemy pilotażowo scenariusze MegaMisji w ramach zajęć świetlicowych TPD.

Poruszeni wieloma historiami, z którymi spotykamy się dzięki tej współpracy, postanowiliśmy dodać coś od siebie dla podopiecznych świetlicy środowiskowej TPD w Suchedniowie. I choć ze względów pandemicznych nie mogliśmy ich odwiedzić, przygotowaliśmy świąteczne podarunki dokładnie według listy marzeń, którą otrzymaliśmy. Wzruszyły nas niektóre z nich. Bo… to, co dla jednych jest przedmiotem codziennego użytku, dla innych jest marzeniem, które ląduje w liście do Świętego Mikołaja. Działaliśmy prężnie, aby spełnić każde z nich. Jedni robili zakupy, inni pakowali, jeszcze inni własnoręcznie (<3) przygotowali kartki dla dzieciaków. Mi w udziale przypadła m.in. „sekcja redakcyjna” – pisania życzeń dla dzieciaków.

Mam nadzieję, że te życzenia się spełnią! Dobrze było doświadczyć świątecznego ducha wolontariatu i chociaż w ten symboliczny sposób wesprzeć dzieciaki w trudniejszej sytuacji.

Wesołych świąt!

Komentarze

Scroll to Top