Trwa nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange - MegaMisja dla klas 1-3. W tym roku zapraszamy do udziału szkoły z całej Polski pod hasłem „Krok po MegaMoce”. Na zgłoszenia czekamy do 29 kwietnia. MegaMisja rozwija kompetencje społeczne dzieci, które przydadzą im się zarówno w aktywnościach offline i online. Nauczycielkom i nauczycielom pomaga zrealizować podstawę programową i integrować klasę. O tym, jakie nowości wprowadziliśmy w tegorocznej edycji i dlaczego są one ważne – opowiada Izabela Kręgiel z naszej Fundacji - koordynatorka programu MegaMisja. Zapraszam na rozmowę.
W tym roku edycji przyświeca hasło – „Krok po MegaMoce”, dzięki programowi dzieci rozwijają kompetencje społeczne i emocjonalne oraz dowiadują się - jak istotne są: empatia, współdziałanie, krytyczne myślenie i higiena cyfrowa. To właśnie prawdziwe MegaMoce - ważne w codziennym życiu, szczególnie w świecie pełnym ekranów. Kompetencje te pomogą dzieciom przygotować się do pierwszych kroków w świecie obfitującym w ekrany.
Program to również angażująca zabawa, w której dzieci pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika. Na zajęciach mało jest technologii, a dużo pracy w grupie, wychodzenia z ławek, współpracy oraz integracji - a to pole do kreatywności i aktywności, które uwielbiają dzieci w tym wieku.
Co nowego w MegaMisji?
Przygotowane dla MegaMisji scenariusze zajęć realizują podstawę programową i dają wiele ciekawych metod pracy. Dlatego - dzieci z niecierpliwością wyczekują kolejnych zajęć! Z relacji nauczycielek i nauczycieli, biorących udział w poprzednich edycjach wynika, że „MegaMisja powoli staje się lekcją, bez której tydzień w szkole nie istnieje”. Doceniamy to i bardzo się cieszymy, że możemy wspólnie budować tak zaangażowaną społeczność oraz wspierać dzieci w tym, co dobre i wartościowe.
W tej edycji nie obejdzie się bez dodatkowych niespodzianek, a o wszystkich szczegółach opowiada Izabela Kręgiel – koordynatorka programu Fundacji Orange.
Jednocześnie przypominam i zachęcam do udziału w trwającym naborze – a po szczegóły dotyczące zgłoszenia i samego programu zapraszam na stronę.
Iza, na jakie wyzwania opowiada MegaMisja i w czym może wesprzeć dzieci?
Otoczenie cyfrowe to naturalne środowisko życia młodych ludzi – i coraz młodszych, którzy sięgają po ekrany. Warto wspierać dzieci na wczesnych etapach w taki sposób, aby czerpały z cyfrowego świata to, co wartościowe oraz potrafiły radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. W MegaMisji dzieci otrzymają wsparcie w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych. Doświadczą postaw, które pomogą im zadbać o higienę cyfrową, bezpieczeństwo w sieci oraz ochronę przed szkodliwymi zjawiskami takimi jak uzależnienie od ekranów, hejt, grooming czy cyberprzemoc. Z badań NASK Nastolatki 3.0 wynika, że co czwarty (25%) młody człowiek był ośmieszany i/lub poniżany w sieci, ponad 40% nastolatków jest zdania, że w intrenecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych, a co czwarty ogląda tzw. patostreamy.
Wniosek nasuwa się sam - warto budować u dzieci postawy, które ułatwią im dbanie o higienę cyfrową, bezpieczeństwo w sieci i ochronę przed szkodliwymi zjawiskami. A krok po MegaMoce jest krokiem we właściwym kierunku.
Czym właściwie są MegaMoce?
MegaMoce to kompetencje społeczne i cyfrowe - takie jak: umiejętność współpracy, krytycznego myślenia, komunikacji, rozumienia emocji swoich i innych osób, umiejętność kulturalnej dyskusji. Rozwijanie tych kompetencji z pewnością będzie wsparciem w skutecznym przygotowaniu dzieci do pierwszych kroków w świecie pełnym ekranów. MegaMoce są jak witaminy i jak czyste powietrze – wspierają rozwój. A z doświadczenia wiemy, że działania profilaktyczne na wczesnych etapach są skuteczne i warto przygotować dzieci do samodzielności i radzenia sobie w różnych sytuacjach - uczyć budowania dobrych relacji, zaufania, argumentowania swojego stanowiska, współpracy z różnymi osobami - tymi które się lubi i tymi, z którymi mniej nam po drodze. Zaowocuje to lepszą atmosferą w grupie, poznaniem innych punktów widzenia, nie tylko wiedzą ale również doświadczeniem – i to w najbardziej lubiany przez dzieci sposób - jako nauka przez zabawę.
W obecnej edycji wprowadziliśmy kilka zmian. Na czym polegają? Czy możesz przypomnieć, jak powinna wyglądać praca zgłoszeniowa?
W największym skrócie: MegaMisja to 10-miesięczny cykl zajęć, które nauczycielki i nauczyciele realizują ze swoimi uczennicami i uczniami w oparciu o gotowe scenariusze opracowane przez ekspertów. Dzieci stają się uczestnikami wciągającej historii z zabawnym Psotnikiem oraz ich rówieśnikami – Julką i Kubą. Wyzwania i ćwiczenia to dla nich dobra zabawa, a przy okazji nauka ważnych umiejętności.
Aby zacząć od września szkolną przygodę z MegaMisją, należy do 29 kwietnia do godz. 15.00 wypełnić formularz online i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową - krótkie nagranie video, w którym przedstawiciel szkoły – nauczyciel/nauczycielka - opowie o swojej motywacji do udziału w programie. I to jest pierwsza zmiana, do której wrócę za moment. Zależy mi, żeby wybrzmiało, że czekamy na proste filmy, bez cięć, montażu, podkładów muzycznych i innych atrakcji. Szczegóły dotyczące zgłoszenia znajdują się na stronie.
Warto zapoznać się z Regulaminem, odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania i wskazówkami do złożenia wniosku, które dostępne są na stronie naboru.
Szczególnie, że tak jak wspomniałam, w tym roku praca zgłoszeniowa różni się od tej oczekiwanej w ubiegłych edycjach. Filmy zgłoszeniowe do programu nie powinny utrwalać i prezentować wizerunków dzieci w sposób możliwy do ich rozpoznania czy identyfikacji. Ma to związek z ochroną ich prawa do prywatności, które jest podstawową zasadą bezpieczeństwa w internecie. Zależy nam przede wszystkim, aby poprzez film poznać Liderkę/ Lidera, który poprowadzi MegaMisję w swojej szkole oraz jej/jego Dyrektora/Dyrektorkę. Nie ma potrzeby angażowania dzieci do nagrania. A jeśli dzieci wezmą udział – to koniecznie prosimy o zwrócenie uwagi, aby na nagraniu nie było wizerunków uczennic i uczniów, co oznacza, że dzieci na filmie powinny być nie do rozpoznania/zidentyfikowania (nie powinny być widoczne twarze dzieci). Pamiętajcie również o zapytaniu dzieci o zgodę na udział w nagraniu – porozmawiajcie z dziećmi czym jest wizerunek i jego ochrona - i dysponujcie zgodami ich przedstawicieli ustawowych - rodziców/opiekunów. Wspólnie budujmy lepsze otoczenie społeczno-cyfrowe, a zgłoszenie do MegaMisji niech będzie pierwszym krokiem w poszerzaniu świadomości na ten ważny temat. Więcej piszemy o tym na naszej stronie.
Jakie inne nowości w programie czekają na uczestników i uczestniczki?
W tej edycji dodaliśmy scenariusz wprowadzający, rozpoczyna on przygodę z programem MegaMisja. Jest to scenariusz integrujący klasę/grupę, budujący zaufanie i bazę do dalszej współpracy. Program składa się z 12 obszarów tematycznych – w tym programowanie i edukacja proekologiczna (również z obszaru cyfrowego). Aby wyjść naprzeciw potrzebom nauczycieli – uwzględniliśmy zgłaszane w ewaluacji programu wnioski i zmniejszyliśmy liczbę scenariuszy obowiązkowych do 22, a cała dostępna pula to 59 zaktualizowanych scenariuszy, z których można skorzystać z uczniami i uczennicami.
Nowością jest także Pomocnik, który podpowiada, jak dostosować scenariusze do specyfiki danej grupy i zawiera sporo wskazówek, z których nauczyciel/nauczycielka może skorzystać nie tylko podczas MegaMisji. Proponowane metody pracy mogą z powodzeniem być wykorzystywane podczas innych zajęć z klasą. Wśród nich wiele metod angażujących i wspierające aktywność uczniów i uczennic - opartych na współpracy, m.in. Word Cafe, mobilna debata, koncentryczne kręgi, karuzela pomysłów i inne.
Co ważne, teraz każdy ze scenariuszy odnosi się do konkretnych wytycznych z podstawy programowej, zawiera podpowiedzi, do jakich zagadnień omawianych podczas lekcji warto nawiązać i przy okazji jakich zajęć można go zrealizować. Nauczycielka i nauczyciel jest moderatorem tych działań, przygląda się im, w razie potrzeby służy pomocą. Wszystko po to, by odejść od podającego toku zajęć na rzecz zaangażowania przez uczennice i uczniów.
Ogromna część aktywności odbywa się bez użycia ekranów. Działania jakie podejmują uczennice i uczniowie to wykorzystywanie tego co bliskie dzieciom, co sprawia im radość-zabawy ruchowe, lapbooki, projektowanie, konstruowanie. A materiały, jakich dzieci używają w swych działaniach to kredki, flamastry, nożyczki, kolorowy papier, kartony.
Czym dla Ciebie jest MegaMisja? Dlaczego warto zgłosić się do programu?
MegaMisja to praktyczna wiedza z zakresu higieny cyfrowej i rozwoju kompetencji społecznych, łatwa do przećwiczenia na tysiąc sposobów przez uczennice i uczniów i gotowa do zastosowania codziennych sytuacjach.
Dla mnie MegMisja to społeczność wspaniałych nauczycielek i nauczycieli, dzieci uczące się przez zabawę, to świetne, zaktualizowane scenariusze zajęć (za których metodyczną stronę odpowiada niezastąpiona Ewa Kempska), fabularna historia Psotnika oraz Julki i Kuby, ich rodziców, ich wyzwania i poszukiwanie rozwiązań, nauka na błędach i odkrywanie nowych umiejętności.
To platforma z animacjami i merytoryczną zawartością, edukacyjna aplikacja na smartfony - MegaMisja z Psotnikiem. To świetny zaangażowany Zespół MegaMisji, któremu mam przyjemność liderować i z którym na co dzień współpracuję - z Michałem - doświadczonym administratorem platformy, z Martą i Adrianną z Biura Programu MegaMisja - razem jesteśmy do dyspozycji nauczycielek i nauczycieli - aby w razie potrzeby służyć wsparciem. To dodatkowe aktywności, proponowane nauczycielkom i nauczycielom, jak cykl webinariów Siła Nauczyciela - z psychologami i psycholożkami z INTRY, zaproszenie na konferencję Forum Fundacji Orange i inne atrakcje w ciągu roku.
I MegaMisja to MegaMoce - wszystkie te wartościowe kompetencje, które dzieci rozwijają w trakcie przygody z programem. Oraz gwarantowane nagrody – miłe elementy motywujące do dalszego współdziałania - zestawy plastyczne, zestawy gier planszowych, komplety książek, audiobooków i tablety. Szkoła nie ponosi żadnych kosztów związanych z udziałem w programie.
Rodziców dzieci w wieku 7-10 lat zachęcam do przekazania informacji o MegaMisji wychowawcom i dyrektorom w szkołach dzieci, aby uczennice i uczniowie klas 1-3 miały szansę na udział w programie już jesienią - od nowego roku szkolnego.
Na koniec chciałam jeszcze dodać, że najbardziej wiarygodne i bliskie mojemu sercu są rekomendacje pochodzące bezpośrednio od nauczycielek i nauczycieli, którzy realizują MegaMisję, jak słowa Katarzyny Gomulskiej:
Bardzo przydatna dla moich uczniów była praca w zespole. Pozwoliła ona na doskonalenie umiejętności współpracy i komunikacji. W trakcie MegaMisji zaobserwowałam również wzrost motywacji do nauki oraz rozwój pewności siebie w rozwiązywaniu problemów. Uważam, że moi uczniowie zdobyli przez to praktyczne zdolności, które będą przydatne zarówno w dalszej edukacji, jak i w przyszłej karierze zawodowej.
Serdecznie zapraszam wszystkich chętnych do udziału w MegaMisji :) Razem zróbmy krok po MegaMoce. Do zobaczenia we wrześniu.