Bezpieczeństwo

Co robisz, gdy dzwonią z banku

Michał Rosiak Michał Rosiak
26 września 2024
Co robisz, gdy dzwonią z banku

Odzywa się telefon, odbierasz. Kto to? Okazuje się, że dzwonią z banku. A przynajmniej tak się wydaje, bo przekręt "na konsultanta" to jedno z popularniejszych sieciowych oszustw coraz częściej rozpoznawane przez internautów. W CERT Orange Polska zaobserwowaliśmy jednak nowy, niebezpieczny pomysł oszustów. Zobaczcie na co warto uważać.

Nie wiem, jak to wygląda w każdym banku, mam jednak świadomość, że na pewno mBank i Millennium wdrożyły dawno temu bardzo dobre i ważne rozwiązanie, poprawiające bezpieczeństwo, gdy dzwonią z banku.

Dzień dobry, nazywam się [imię i nazwisko]. Zanim będziemy mogli kontynuować naszą rozmowę, proszę o potwierdzenie kontaktu w aplikacji mobilnej.

Dla mnie rewelacja. Zdaję sobie oczywiście sprawę, że dla pełnej efektywności należy jeszcze odpowiednio wyedukować klientów. Korzystam z usług jednego z tych banków i gdyby nie fakt, że interesuję się tematem, nie dowiedziałbym się o tej funkcjonalności. W sumie być może przestępcy być może też dopiero teraz wpadli na to, że takie zabezpieczenie istnieje. Ale wygląda na to, że psuje im nieco krwi, więc próbują znaleźć sposób, by sobie z nim poradzić.

SMS z (fałszywym) potwierdzeniem

Dlaczego pisałem o konieczności edukacji klientów? Bo stawiam dolary przeciwko orzechom, że co najmniej 19 na 20 internautów uzna taki SMS jak poniższy za prawdziwy kontakt od banku.

Oszuści, sugerując, że dzwonią z banku, usiłują Cię przekonać, że rozmawiasz z prawdziwym doradcą.

Wystarczy mu się chwilę przyjrzeć, by zdać sobie sprawę z tego, z jaką ściemą mamy do czynienia.

  • brak polskich liter
  • niepoprawny styl (posiadać wątpliwości?)
  • prosty sześciocyfrowy "kod"

Biorąc pod uwagę, że nadpisy mogą zastrzegać tylko podmioty administracji publicznej, jako "Millennium", czy "mBank" - bądź inny bank - może napisać każdy. No i sześć cyfr to nie jest żadne potwierdzenie tożsamości. Oszust nawet nie musi ich znać. Nieważne, co mu podasz - on i tak potwierdzi.

Dlaczego uważam, że wielu internautów może się na to nabrać? Ze względu na presję. W momencie, gdy dzwoni "konsultant" ze swoimi socjotechnicznymi sztuczkami, wzbudza w Tobie obawy, że Twoim pieniądzom coś grozi - po prostu spojrzysz na SMS-a i podasz mu te cyfry.

W przypadku potwierdzenia tożsamości w aplikacji mobilnej mamy pewność, że wiadomość push trafi do właściwej osoby, a ta potwierdzi jego odbiór biometrią lub ustalonym przez siebie hasłem, czy PIN-em.

Co robić, gdy nie wiesz, czy dzwonią z banku

Przede wszystkim warto być czułym na wszelkie socjotechniczne sztuczki. Powtarzam to do znudzenia, ale jeśli coś wywołuje w Tobie silne emocje - jest podejrzane! Dowiedz się, czy Twój bank ma funkcjonalność potwierdzenia tożsamości konsultanta w aplikacji. Jeśli tak - kod z takim opisem w SMS to oszustwo. Masz jakiekolwiek wątpliwości? Po prostu się rozłącz. A następnie zadzwoń do banku i spytaj, czy do Ciebie dzwonili.

A do SMS-ów z banku najlepiej stosować zasadę ograniczonego zaufania. Jeśli oszust użyje takiego samego nadpisu jak bank, fałszywe wiadomości "zakolejkują" się razem z prawdziwymi. Łatwo w ten sposób dać się oszukać. Warto też pamiętać, że przestępcy mogą uruchomić kreatywność. I - że pozwolę sobie jeszcze raz pójść śladem opisywanych tutaj banków - wysłać wiadomość od "Miillenium" czy "mBakn". Zawsze czytacie nadpisy? Idę o zakład, że wiele osób przegapiłoby literówkę.

Ja w jednym z moich banków czytam np. tylko treści w aplikacji. W drugim nie uniknę SMS-ów (niestety tylko tak potwierdzają przelewy). Ale wtedy dokładnie czytam każdą wiadomość zanim wpiszę kod. No i kody przychodzą, kiedy przeprowadzam transakcję, a nie nagle, "z kosmosu".

Nie dajcie się oszukać. Dbajcie o swoje pieniądze.

Komentarze

Piotrek
Piotrek 17:42 26-09-2024

A wystarczy żeby te kredytowe hieny nie wydzwaniały po klientach i skończyłoby się oszukiwanie bo byłoby wiadomo że bank nigdy i po nic nie dzwoni do ludzi -radykalne ale skuteczne

Odpowiedz

Oferta

Dodatkowe 300 GB za darmo w nju

Kasia Barys Kasia Barys
24 września 2024
Dodatkowe 300 GB za darmo w nju

W nju wystartowaliśmy z promocją dla nowych użytkowników. Jeśli teraz zdecydujecie na kupienie naszych usług otrzymacie dodatkowy pakiet 300 GB na 3 miesiące. Promocja trwa do 2 października i dotyczy nju na abonament w opcjach solo, para, trio.

Promocyjne 300 GB włączymy automatycznie maksymalnie 14 dni od daty aktywacji oferty nju. Pakiet przyznamy na każdy kupiony numer nju. Jeśli skorzystacie z oferty trio to 300 GB jest na każdy numer, czyli w sumie 900 GB. Pakiet nie jest współdzielony między numerem głównym i dodatkowym, dotyczy tylko numeru, dla którego został przyznany.

Aby skorzystać z oferty należy złożyć zamówienie w dniach 24 września - 2 października na oferty w abonamencie oraz aktywować ofertę nju. Promocja nie dotyczy planu nju internetowy, oferty nju subskrypcja oraz nju na kartę.

Mediateka


Odpowiedzialny biznes

Tysiące seniorów i seniorek wraca do szkoły

Monika Kulik Monika Kulik
24 września 2024
Tysiące seniorów i seniorek wraca do szkoły

Startuje kolejna edycja naszych hitowych edukacyjnych spotkań ze smartfonem dla seniorów i seniorek. Zapraszamy od 30 września do internetowej szkoły, w której będą dwa kursy - dla początkujących i tych bardziej zaawansowanych. Wystarczy zapisać się na platformie ABC senior.

Zajęcia są bezpłatne a projekt realizujemy we współpracy z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej. Czy warto? Oczywiście. W wiosennej edycji naszych kursów wzięło udział ponad 11 tysięcy uczestników - 6 855 w kursach dla początkujących i 4 206 dla zaawansowanych. Wszyscy ukończyli je celująco!

Dla tych co dopiero zaczynają

„Mój pierwszy smartfon” - to propozycja zarówno dla osób, które rozpoczynają przygodę ze smartfonem, jak tych, które już są jego użytkownikami i chcą poznać nowe funkcjonalności. Zajęcia prowadzone są przez trenerów, którzy w prosty sposób pokazują, jak można wykorzystać różne, nawet mało znane funkcje smartfonów. Uczestnicy i uczestniczki korzystają ze swoich telefonów, dzięki czemu mogą od razu przełożyć zdobytą wiedzę na praktykę.  W trakcie wszystkich zajęć można zadawać prowadzącym pytania na czacie.

Kurs trwa od 30 września do 16 grudnia. Spotykamy się w poniedziałki o godz. 10.00. Każde zajęcia trwają ok. godziny.

Plan zajęć dla początkujących:

  • 30 września - Początkowe ustawienia telefonu
  • 7 października - Rozmawianie ze smartfonem
  • 14 października - Mapy Google i nawigacje
  • 21 października - Taksówki i komunikacja miejska
  • 28 października - Wakacje i zwiedzanie atrakcji z telefonem
  • 4 listopada - Korekcja zdjęć
  • 18 listopada - Komunikatory
  • 25 listopada - Przydatne aplikacje
  • 2 grudnia Zdrowie od jednego kliknięcia
  • 9 grudnia - Płatności telefonem. Zakupy on-line

Wiem dużo ale chcę jeszcze więcej

Kurs dla zaawansowanych „Mój ulubiony smartfon” powstał w odpowiedzi na potrzeby seniorów i seniorek, którzy ukończyli zajęcia podstawowe. Czują się pewniej z swoim smartfonem i chcą nauczyć się nowych i bardziej skomplikowanych rzeczy. Na przykład jak wypożyczyć książkę online, nagrywać i montować filmy, poznać zalety ChataGPT czy QR kodów.

Kurs trwa od 30 września do 16 grudnia. Spotykamy się w poniedziałki o godz. 16.00. Zajęcia trwają ok. godziny.

Plan zajęć dla zaawansowanych:

  • 30 września 2024 - ChatGPT
  • 7 października - QR kody - co się pod nimi kryje?
  • 14 października - Bezpiecznie w sieci
  • 21 października - Backup danych
  • 28 października - Vinted, OLX
  • 4 listopada - Rozrywka online
  • 18 listopada - Aplikacje GO
  • 25 listopada  - Montaż filmów
  • 2 grudnia - Biblioteki online
  • 9 grudnia - Rower miejski, hulajnoga, a może samochód?

Platforma edukacyjna

Tych z Was, którzy nie mogli uczestniczyć w zajęciach, a chcą jeszcze powtórzyć materiał lub nauczyć się czegoś nowego - zapraszamy na platformę edukacyjną gdzie są nagrania z kursów. Na razie znajdziecie 10 lekcji. Kolejne w przygotowaniu. 

Dodatkowo na stronie Orange dla seniora znajdziecie ponad 20 krótkich filmów edukacyjnych z cyklu "Orange Ekspert dla seniora", które pozwalają zapoznać się z podstawowymi funkcjonalnościami smartfonów, naszymi usługami czy zasadami bezpieczeństwa online.

Scroll to Top