Bezpieczeństwo

Okiem mamy: Domowy kodeks to komunikacja, nie dyktatura

Kasia Barys Kasia Barys
25 listopada 2019
Okiem mamy: Domowy kodeks to komunikacja, nie dyktatura

Ustalone zasady używania mediów cyfrowych kształtują odpowiedzialność cyfrową nie tylko dzieci i młodzieży, ale również osób dorosłych i całych rodzin.  Od czego zacząć rozmowę i jak rozmawiać z dziećmi o tym, żeby wprowadzić kodeks domowy? Jest kilka sprawdzonych pomysłów na to.

Im szybciej tym lepiej

Moim zdaniem najważniejsze to wprowadzić go jak najszybciej. Kształtowanie odpowiednich nawyków związanych z używaniem mediów cyfrowych powinno odbywać się już od najmłodszych lat życia. Nawet jeśli dzieci są małe i oglądają codziennie bajki na YouTube powinny w domu być zasady oglądania kreskówek. Dziecko powinno wiedzieć np. że nie używamy smartfonów przy posiłkach. Każdy kodeks rośnie wraz z dzieckiem. Łatwiej go zmieniać z wiekiem niż 12 latkowi narzucić całkiem nowe reguły.

Jeśli chcemy wprowadzić kodeks nieco starszym dzieciom, w wieku szkolnym, warto znaleźć dobry moment. Nie trzeba stresować dziecka poważną rozmową. Raczej proponowałabym kilka razy podejść do tematu.  I słuchać dziecka. Dzieci mają głos!

Dzieci widzą

Zdecydowanie najlepszym sposobem na to, by wprowadzić kodeks domowy jest tłumaczenie zasad podczas własnego korzystania z nowoczesnych technologii. Nie zerkajmy w telefon kiedy jemy posiłek, jeśli chcemy, by dzieci także tego nie robiły. Nie odbierajmy telefonów przy wspólnej kolacji. Tłumaczmy na bieżąco dzieciom podstawowe zasady kultury osobistej związanej z używaniem smartfonów. Z drugiej strony, jeśli nasza praca wymaga korzystania z laptopów czy komputerów w domu i dzieci to widzą, tłumaczmy dzieciom że to obowiązki wynikające z pracy, a nie rozrywka. Ważne jest, byśmy się sami sobie przyglądali i byli dobrym przykładem. Cała rodzina, nie tylko dzieci powinna się włączyć w tworzenie kodeksu.

Przeczytaj także tekst: Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Pierwszy smartfon i co dalej?

Kolejną dobrą okazją na rozmowę z dzieckiem, jest moment przekazania pierwszego smartfona. Z badań Fundacji Dbam o Mój Z@sięg wynika, że przeciętny wiek rozpoczęcia regularnego korzystania z własnego telefonu komórkowego to 10 lat, a w dużych aglomeracjach to 7 lat. Dosyć wcześnie. Jeśli już decydujemy się sprezentować dziecku telefon, porozmawiajmy wcześniej o tym w jaki sposób dziecko powinno mądrze korzystać z prezentu, jaki dostało. Zawsze należy pokazać alternatywę, podpowiedzieć pomysły na aktywną zabawę w świecie rzeczywistym. Spędzajcie więcej czasu razem, bez dekoncentrującego wpływu smartfonów. Poprzez systematyczne przestrzeganie wspólnie wypracowanych zasad Wy i wasze dzieci pozostaniecie bliżej siebie, a czas wolny spędzicie kreatywnie.

I na koniec ważna sprawa. Chciałabym zwrócić na to szczególną uwagę. To jest coś, co powiedziałam swoim dzieciom, kiedy zaczynaliśmy tworzyć nasz kodeks. Kodeks nie jest za karę, nie jest dyscypliną. Rodzic proponuje zasady w rodzinie z miłości do dziecka i z troską o jego bezpieczeństwo. Ważne jest, by podkreślić to, że rodzice proponując wprowadzenie zasad kierują się dobrem dziecka.

Wcześniej mieliście okazję obejrzeć materiał wideo o tym, czym jest kodeks domowy. Zapraszam was do obejrzenia kolejnego, drugiego odcinka mini serii „Razem w sieci” właśnie o tym, jak rozmawiać z dziećmi, by wprowadzić kodeks domowy. Łukasz Wojtasik, ekspert z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, podpowie jak to zrobić.

Więcej o tym jak wspierać swoje dziecko w bezpiecznym odkrywaniu cyfrowego świata dowiesz się na stronie Razem w sieci.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 15:11 26-11-2019

Kolejne fajne porady, mam nadzieję że dzięki nim popełnię znacznie mniej błędów w wychowaniu syna – w jego „spotkaniu” z wirtualnym światem.

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 16:11 26-11-2019

Kolejne fajne porady, mam nadzieję że dzięki nim popełnię znacznie mniej błędów w wychowaniu syna – w jego „spotkaniu” z wirtualnym światem.

Odpowiedz
Astis
Astis 11:00 07-12-2019

Popieram i wspieram 🙂 Dobrze, że w Orange wciąż dużą wagę przykłada się do bezpieczeństwa wszystkich, szczególnie młodych, małych potencjalnych klientów, a już na pewno użytkowników internetu. Ważny jest ten nawyk… Dzięki orange od lat wiemy co i jak. Dzięki Wam za dobrą robotę.

Odpowiedz
Astis
Astis 12:00 07-12-2019

Popieram i wspieram 🙂 Dobrze, że w Orange wciąż dużą wagę przykłada się do bezpieczeństwa wszystkich, szczególnie młodych, małych potencjalnych klientów, a już na pewno użytkowników internetu. Ważny jest ten nawyk… Dzięki orange od lat wiemy co i jak. Dzięki Wam za dobrą robotę.

Odpowiedz

Rozrywka

Świętne okazje dla firm

Stella Widomska Stella Widomska
22 listopada 2019
Świętne okazje dla firm

Aaaaaaa, miesiąc do Świąt! :-) Przerwy reklamowe ociekają Mikołajami, choinkami i śniegiem. No i oczywiście brokatem, do którego mam słabość. ;-) Mam swoich faworytów (coroczny wzrusz przy oświetlonych ciężarówkach wiozących napoje w puszkach w każdy zakątek Polski). W Orange też już Święta na całego. Ruszyła kampania dla klientów indywidualnych, na kartę, a od dziś w telewizji również świętne okazje dla firm z Samsungiem Galaxy S10e.

Kampanię wspólnie z Orange przygotowali:

- Havas Warsaw (kreacja)

- Graffiti (produkcja)

- Ice Image (postprodukcja)

- Initiative Media (zakup mediów)

- Michał Gazda (reżyseria)

Ho, ho, ho! :-)

Komentarze


Oferta

Światłowodowa współpraca czyli spółdzielnia, którą warto pokazać

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
22 listopada 2019
Światłowodowa współpraca czyli spółdzielnia, którą warto pokazać

Ponad rok temu apelowałem na blogu do prezesów spółdzielni aby pozwalali nam instalować światłowody ich mieszkańcom. Mieliśmy wiele przykładów blokowania naszych inwestycji chociaż przepisy prawa nakazują właścicielom i  ich zarządcom udostępniać nieruchomości operatorom, którzy chcą zbudować sieć. To się jeszcze zdarza, ale mamy coraz więcej dobrych i ciekawych przykładów. Oto jeden z nich.

Tarnobrzeska Spółdzielnia Mieszkaniowa, która od lat działa jako operator budujący sieci światłowodowe, podpisała z nami porozumienie. Nie chcieliśmy tam prowadzić własnych inwestycji, bo jeśli to tylko możliwe unikamy dublowania sieci światłowodowej, bo lepiej się dogadywać. Podpisane porozumienie sprawiło, że w zasięgu światłowodu Orange znalazło się 8700 mieszkań w budynkach wielorodzinnych spółdzielni. Pierwsi klienci już korzystają z naszych usług. Prowadzimy też rozmowy ze spółdzielnią, abyśmy mogli skorzystać z łączy, które spółdzielnia doprowadziła do 9 tys. domków jednorodzinnych.

Komentarze

Scroll to Top