Innowacje

Smart sieć wodociągowa dzięki Orange

Daria Drabik Daria Drabik
13 stycznia 2021
Smart sieć wodociągowa dzięki Orange

W Krośnie Odrzańskim nie trzeba umawiać się na odczyt wodomierza z inkasentem. Informacje o zużyciu wody są dostępne za jednym kliknięciem, a awarie sieci wykrywane błyskawicznie.  Zdalny odczyt wodomierzy, codzienne bilansowanie przepływów i monitoring sieci przez całą dobę to najważniejsze korzyści Smart Water od Orange. To pierwsze tak kompleksowe wdrożenie w Polsce obejmujące całe miasto.

Według szacunków World Economic Forum, inteligentne systemy kompleksowego zarządzania wodą w miastach mogą pomóc zaoszczędzić do 80 litrów wody dziennie na osobę. Stawka jest wysoka - Polska już teraz ma jedne z najmniejszych zasobów wód gruntowych w Europie. Każdy litr jest na wagę złota. Z pomocą przychodzą nowe technologie i Internet Rzeczy. Już 32 samorządy w Polsce korzystają z systemu Smart Water od Orange. W ten sposób oszczędzają wodę i pieniądze.

Precyzja odczytów w czasie rzeczywistym

Krosno Odrzańskie to wyjątkowe miejsce na wodnej mapie Polski. Na 3372 wodomierzach zamontowaliśmy specjalne nakładki telemetryczne z wbudowaną kartą SIM, która przekazuje dane za pośrednictwem GSM. Raz na godzinę komunikaty o aktualnym stanie wodomierza są pobierane i przesyłane na serwer. Zarejestrowane dane są automatycznie analizowane i raz na dobę udostępniane Krośnieńskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągowo-Komunalnemu. Dzięki wykorzystaniu możliwości, jakie daje sieć GSM, dane z nakładek pracujących nawet w trudno dostępnych miejscach, takich jak piwnice czy zamknięte pomieszczenia, docierają bez żadnych opóźnień.

Co jeszcze daje Smart Water?

To prosty sposób na zmniejszenie strat wody. Gdy zdarzy się awaria, od razu wiadomo, gdzie jest zlokalizowany problem, dzięki bieżącemu monitoringowi i bilansowaniu wody. System porównuje ilości wody wtłaczanej do rur i przepływu przez wodomierze, gdy pojawiają się rozbieżności, wysyła automatycznie alarm. Pozwala to na zmniejszenie strat wody nawet o kilkanaście procent oraz uniknięcie potencjalnych wysokich kosztów odbudowy infrastruktury miejskiej np. chodników i ulic.

Na straży wody

Smart Water chroni też przed nadużyciami. W przypadku uszkodzenia wodomierza lub próby demontażu nakładka wysyła określony komunikat i system generuje powiadomienie alarmowe. Wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym. Wykrywa próby nieuprawnionego poboru wody i alarmuje, gdy zużycie jest niepokojąco wysokie. Dzięki cogodzinnemu odczytowi danych z nakładek odbiorcy instytucjonalni np. urzędy, szkoły, przedszkola, instytucje kultury mogą szybko otrzymać informacje o podwyższonym poborze wody i zareagować. Wysokość wystawionego przez wodociągi rachunku nie będzie niemiłym zaskoczeniem.

System Smart Water to jeden z elementów inteligentnego miasta - ekologicznego, oszczędnego, przyjaznego dla mieszkańców. O tym, jak w tworzeniu takich miast pomagają nowe technologie przeczytacie we wpisie mojej redakcyjnej koleżanki Hani

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 18:20 13-01-2021

Super rozwiązanie. Oby więcej samorządów, spółdzielni mieszkaniowych sięgało po takie rozwiązanie. Ciekawy jestem tylko jednego – koszt dla końcowego klienta. Ile kosztuje obsługa wodomierza.

Odpowiedz
    Daria Drabik
    Daria Drabik 12:11 14-01-2021

    Coraz więcej samorządów korzysta z rozwiązań smart do zarządzania usługami miejskimi, i to nas bardzo cieszy! Podobnie jak wodą, można zarządzać ciepłem, energią, oświetleniem… Jeśli chodzi o koszty, to zdalny odczyt wodomierzy opiera się na abonamencie miesięcznym za odczyt dla przedsiębiorstwa wodociągowego.

    Odpowiedz
      pablo_ck
      pablo_ck 21:19 14-01-2021

      Dziękuję za odpowiedź 🙂

      Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Praca zdalna – ale jaka?

Monika Kulik Monika Kulik
12 stycznia 2021
Praca zdalna – ale jaka?

Jednym z istotnych tematów, który pojawił się w dobie pandemii, jest praca zdalna.

Według badań UW, GRAPE i IBS przeprowadzonych w II połowie kwietnia 2020 roku praca zdalna była normą dla 1/3 pracowników na polskim rynku pracy, a kolejne 20% czasami pracowało z domu. Badania z początku pandemii pokazywały, że znacznie mniej pracowników podejmowało wtedy pracę zdalną – oznacza to, że wraz z rozwojem sytuacji pracownicy musieli gwałtownie zmienić swoje przyzwyczajenia i nauczyć się pracować z domu.

W trakcie pierwszej fali pandemii aż co czwarty Polak pracował z domu. 60% osób nadal chciałoby pracować w taki sposób. Są to najczęściej mieszkańcy dużych miast, którzy spróbowali pracy zdalnej po raz pierwszy.

Praca zdalna w Orange

W Orange możliwość pracy zdalnej jeden raz w tygodniu wprowadziliśmy w 2019 roku. Gromadziliśmy obserwacje, jak to rozwiązanie działa w praktyce, zastanawialiśmy się, jak je udoskonalić. Pandemia w dużym stopniu przyspieszyła te procesy. Od 13 marca 2020 roku 80% pracowników i współpracowników Orange przeszło na pracę zdalną. W ekspresowym tempie pracowników biurowych oraz call center przenieśliśmy na pracę z domu, a osoby z salonów przeszkoliliśmy w telesprzedaży. Było to też duże przedsięwzięcie logistyczne – związane z dostarczaniem odpowiedniego sprzętu do pracy, zabezpieczeń i dostępów oraz organizacyjne – wypracowanie nowych narzędzi i systemów do pracy, spotkań i komunikacji.

Nasi pracownicy przyjęli te działania bardzo dobrze: 92% badanych oceniło model pracy zdalnej jako dobry lub bardzo dobry, a 95% przyznało, ze funkcjonowanie zespołu w pracy zdalnej jest dobre lub bardzo dobre. Co więcej, 68% pracowników zdecydowanie chciałoby kontynuacji pracy zdalnej w przyszłości.

Work-life balance

Praca zdalna wymagała jeszcze innych zmian – w nas samych, wśród naszych bliskich i naszym otoczeniu. Taki model pracy może przecież powodować zaburzenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym - przeciążenie pracą i dodatkowo obowiązkami rodzinnymi. Sytuacja związana z pandemią dodatkowo powoduje poczucie zagrożenia, zwiększa nasza niepewność, a izolacja społeczna staje się dodatkowym obciążeniem. Dlatego ważne było dla nas zadbanie o dobrostan pracowników.

Po pierwsze, zapewniliśmy szkolenia i inne aktywności rozwojowe związane z pracą zdalną oraz narzędzia wspierające stały kontakt i pracę zespołową (#orangezdalnie). Naszych pracowników zapraszaliśmy na cykliczne webinary dotyczące organizacji pracy zdalnej, kondycji psychicznej i fizycznej, zdrowego stylu życia, zarządzania relacjami z bliskimi czy swoimi emocjami w okresie izolacji. Co piątek mamy możliwość uczestniczenia w szkoleniach, warsztatach czy webinarach o różnej tematyce – to nasz „czas na rozwój”. Po drugie - w odpowiedzi na głosy pracowników, którzy narzekali na nieustanne spotkania on-line wprowadziliśmy zasadę spotkań nie dłuższych niż 1h, zaproponowaliśmy też wspólną „godzinę bez spotkań” w ciągu dnia.

Jak pokazują badania, czas pandemii okazał się dla nas dużym obciążeniem psychicznym. Dlatego na naszym wewnętrznym portalu Orange Plazza powstała dedykowana społeczność – służącą wymianie doświadczeń, dzieleniu się swoimi problemami i wsparciem. Zaoferowaliśmy też pomoc naszych wewnętrznych coachów oraz w razie potrzeby dedykowane wsparcie psychologiczne. To ważny element naszej „polityki inwestycji w jakość zdrowia i samopoczucia pracowników”.

Choć tęsknimy na biurem i spotkaniami w realu, mamy świadomość, że praca zdalna zostanie z nami na dłużej. Dlatego tak ważne jest, abyśmy umieli korzystać z jej dobrodziejstw i umieli poradzić sobie z jej negatywami.

Kobieta przy laptopie

Komentarze

emitelek
emitelek 19:48 08-10-2024

Nigdy nie zaufam sztucznej inteligencji!!! To koniec CZŁOWIECZEŃSTWA!!! :/

Odpowiedz

Oferta

Premiera słuchawek HTC WIRELESS EARBUDS

Beata Giska Beata Giska
12 stycznia 2021
Premiera słuchawek HTC WIRELESS EARBUDS

Na polskim rynku zadebiutowały właśnie nowe bezprzewodowe, dokanałowe słuchawki,  o których warto posłuchać!

 

Takiego produktu marka HTC – specjalizująca się w innowacyjnych i inteligentnych urządzeniach oraz mobilnych technologiach – nie miała jeszcze w swojej ofercie. Teraz nadeszła pora na designerskie słuchawki, które zachwycą jakością wykonania, dźwiękiem, a także komfortem użytkowania.

HTC Wireless Earbuds idealnie dopasowują się do kształtu ucha, tworząc jednocześnie barierę od zewnętrznych dźwięków i tłumiąc hałasy. Są wygodne, lekkie (zaledwie 4,5 g), o niewielkich rozmiarach – jedynie 18 milimetrów. Mimo niedużych gabarytów mają stabilną łączność i wielką moc. Słuchanie na nich muzyki (nawet do 6 godzin bez przerwy), granie, oglądanie filmów, czy po prostu rozmawianie przez telefon to czysta przyjemność. Po skończeniu używania, sprzęt mieści się w poręcznym, magnetycznym etui ładującym (pozwala ono łącznie na pracę przez 24 godziny).

Za sprawą Bluetootha 5.0 słuchawki mają zapewnioną bezprzewodową łączność i daleki zasięg, sięgający nawet do 10 metrów. Dźwiękiem stereo można cieszyć się równolegle na obu słuchawkach lub każdą z nich można podłączyć do innego źródła. W ten sposób jesteśmy w stanie korzystać z dwóch różnych urządzeń jednocześnie. A obsługa samych słuchawek jest bardzo prosta – zostały wyposażone w panel dotykowy i w asystenta głosowego. Intuicyjnie odbieramy i odrzucamy połączenia, regulujemy głośność czy zarządzamy muzyką.

Słuchawki HTC Wireless Earbuds dostępne są (w zestawie z kablem USB i etui ładującym) w cenie 199 złotych, w opcji SIM Free. Można kupić je tutaj. Jak Wam się podobają?

 

 

Komentarze

emitelek
emitelek 20:13 30-04-2025

Czekamy na wyjaśnienia najbardziej nurtujące obecnie!!! Temat podmiany regulaminów za przeniesienie numeru na kartę!!!
Pani Beata powinna znać temat 😉

Odpowiedz
Piotrek
Piotrek 08:42 03-05-2025

Kilka lat z rzędu dawaliście prezent na Majówkę a teraz zamiast dać te pare GB napisaliscie post jak to fajnie nie korzystac z telefonu – skąpi hipokryci

Odpowiedz
emitelek
emitelek 18:02 04-05-2025

Na majówkę nie dali, bo 7 maja jest pierwsza środa miesiąca i pewnie wtedy coś dadzą…, pewnie pesel, dziecko, albo inne badziewie…, obym się mylił! 😀 😉

Odpowiedz
Wojtek Jabczyński
Wojtek Jabczyński 09:19 05-05-2025

Temat podmiany regulaminu. Stary przenieśliśmy do archiwum i tam możecie go znaleźć. Nie oznacza to, że przestał obowiązywać. Regulaminy nie wykluczają się wzajemnie. Uznaliśmy, że tak będzie rozsądnie z punktu widzenia oferty dla nowych klientów – widzą aktualną propozycję.

Odpowiedz
Wojtek Jabczyński
Wojtek Jabczyński 09:26 05-05-2025

Piotrek nie zawsze i nie na każdą okazję mamy promocje. Dodatkowe paczki GB ekstra często się jednak pojawiają. Aż tak skąpymi hipokrytami nie jesteśmy 😉

Odpowiedz
emitelek
emitelek 15:37 05-05-2025

Wojtku!!!
Cyt. „…widzą aktualną propozycję.”
Bez urazy, ale ta starsza promocja też jest przecież AKTUALNA!!! do jasnej ciasnej…
Po kiego robicie nową promocję, skoro trwa ta starsza???
Narobiliście bałaganu na bogato!…
Jeśli ktoś skorzystał z tej nowej promki, może się upomnieć o tą wcześniejszą, bo taką ma wolę??? Oba regulaminy przecież obowiązują??? :/

Odpowiedz
Wojtek Jabczyński
Wojtek Jabczyński 07:17 06-05-2025

Starsza promocja nie jest aktualna, bo nowy klient przechodzący teraz do nas nie skorzysta z niej od 28 kwietnia. Stary regulamin dotyczy tylko osób, które zdecydowały się na promocję przed 28 kwietnia i w tym sensie jest dla nich obowiązujący.

Odpowiedz
Piotrek
Piotrek 08:15 06-05-2025

Panie Wojtku sam Pan sie zaorał przyznając że ” nowy klient przechodzący teraz do nas nie skorzysta z niej od 28 kwietnia” drugi raz robicie ten sam manewr i w końcu pójdzie skarga do UKE . Jeśli poprzedni regulamin promocji ma sztywną datę obowiązywania a w regulaminie nie ma zapisu o możliwości wycofania promocji przed czasem to moglibyście wytrzymać do podanej daty i dopiero póżniej wprowadzać zmiany. Mam starter w szufladzie na ktorym chcialem skorzystac z promocji no limit za 0 zl na miesiac aktywowany we wrzesniu 2024 ale w polowie kwietnia zmieniliscie regulamin promocji obowiązującej do 30 kwietnia i juz tylko numery aktywowane od 1 kwietnia 2025 skorzystaja i zostalem na lodzie. Z przenoszeniem numeru jest jeszcze gorzej bo ktos kto zlozyl wniosek o przeniesienie gdy wisial ” stary” regulamin i tak nie skorzysta z 1000 GB bo procedura trwa a w miedzyczasie juz jest nowy regulamin

Odpowiedz
Piotrek
Piotrek 09:08 07-05-2025

Prorok mial racje – gownousluga bezpieczne dziecko w sieci „family friendly” skąpi hipokryci nie dadzą GB

Odpowiedz
emitelek
emitelek 16:44 07-05-2025

Piotrek – Mnie masz na myśli? HAHA 😀

Odpowiedz
Scroll to Top