Tak jak zapowiadałem w ubiegłym tygodniu - czas na kolejny tekst o naszej sieci mobilnej. W środę było o częstotliwościach i refarmingu. Dzisiaj czas na drugą część układanki czyli optymalizację konfiguracji sieci. Często niewielkie zmiany w ustawieniach mogą dać bardzo dobre rezultaty. Zmiany, za które się zabraliśmy polegają na tym, by sieć lepiej zarządzała dostępnymi pasmami i technologiami i sprawniej przerzucała Was na te, które zapewnią najlepszą jakość i szybkość.
Wybierzemy Ci wolny pas na autostradzie
Lubię porównanie agregacji 4G LTE do pasów na drodze – im więcej pasów, tym większy ruch jest potrzebny, by zrobił się korek. Samochody jadą płynniej, warunki są bardziej komfortowe dla kierowców. Co więcej Ferrari - czyli smartfon z wysokim CAT - będzie mogło się bardziej rozpędzić na 4-pasmowej drodze niż na osiedlowej z jednym pasem.
Chcesz przeczytać więcej o agregacji pasma? Zajrzyj do tekstu 40 MHz transferu, czyli o agregacji pasma 4G LTE.
Teraz wyobraźcie sobie, że ktoś mówi Wam „prawy pas jest mocno zapchany, na środkowym autobus wyprzedza TIR-a, ale lewy puściutki, jedź po nim”. I odpowiedni komunikat dostaje każdy samochód, który jedzie po drodze, którą dzięki temu można optymalnie zagospodarować. Właśnie tę robotę robi Mobility Load Balancing. To algorytm, którego zadaniem jest odpowiednie rozłożenie użytkowników pomiędzy czterema warstwami częstotliwości 4G LTE. Uwzględnia obciążenie stacji bazowej, a także każdej z warstw osobna.
Po co korzystać z 3G jak obok masz 4G LTE?
Sieć musi pracować tak, by nasz smartfon zawsze korzystał z najlepszej dostępnej w danym miejscu technologii. Dlatego odpaliliśmy mechanizm Redirection, który przekierowuje aktywnych użytkowników sieci 3G na sieć 4G, nawet w trakcie transmisji danych. Wcześniej to także działało, ale tylko po zakończeniu transmisji. Niby niewielka różnica, ale także tutaj - na blogu - było sporo pytań od kierowców, korzystających z GPS na telefonie. Przy włączonym na potrzeby nawigacji transferze danych ich telefony, nawet po wjechaniu w zasięg sieci 4G LTE, nadal korzystały z 3G. Jakiś czas temu te pytania się skończyły, już wiecie czemu ;-)
Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy do przerzucania ruchu między siecią 2G, a 3G. Tutaj ma to znaczenie głównie dla rozmów. Wiecie – HD Voice lepsze ;-). Nazywa się to Network Traffic Steering i pozwoliło od początku roku, gdy je wdrożyliśmy, przerzucić ponad 30% ruchu z sieci 2G do sieci 3G.
Informacyjnie – erlang to moja ulubiona jednostka w telekomunikacji. Oznacza ona jedną „godzinorozmowę” ;-) Czyli jedną rozmowę trwającą godzinę lub dziesięć rozmów trwających po sześć minut lub trzy rozmowy trwające po dwadzieścia minut… i tak można (prawie) w nieskończoność. Choć dla przeciętnego odbiorcy dość abstrakcyjna, to dla kolegów zajmujących się obsługą sieci ma kluczowe znacznie, bo pozwala pokazać w prosty sposób obciążenie sieci. Dlatego jest bardzo powszechna. Nieco inna definicja jest na Wikipedii.
Smartfoniku powiedz przecie…
Zasada każdego dobrego turysty mówi – gdy nie wiesz co zrobić, zapytaj „lokalsa”. Wyszliśmy z tego samego założenia wdrażając Closed loop MIMO. To funkcja, dzięki której smartfon lub modem może raportować sieci jakość wykorzystywanego kanału. Bo w sumie to taka stacja bazowa (a dokładnie eNodeB, bo mówimy przecież o sieci 4G) nie wie jaka jest jakość sygnału, który ostatecznie dociera do smartfona.
W sumie to nie wiedziała. Teraz już wie.
Testy tego rozwiązania pokazały zwiększenie prędkości o ponad 10% w łączu do klienta, a po włączeniu w całej sieci odnotowaliśmy wzrosty rzędu 7-9% dla przeciętnego użytkownika.
Niby nie mówimy o porażających wzrostach prędkości. Z 40 Mb/s nie zrobi się nagle 120. Ale poprawa pojemności sieci, kilkuprocentowe wzrosty prędkości i cały proces refarmingu przekłada się poprawę średniej prędkości także na tych stacjach, które są najbardziej obciążone ruchem – w dużych miastach, czy na węzłach komunikacyjnych – wszędzie tam, gdzie rodacy w trudzie i znoju najczęściej pochylają się nad smartfonem ;-)
A jeżeli chcecie przeczytać tekst więcej o refarmingu zajrzyjcie do tekstu „Wyciskamy” sieć mobilną oraz do komunikatu prasowego Orange Polska przeznaczy więcej pasma na LTE 4G.
Komentarze
Brawo.
OdpowiedzKiedy load balancing klienta między pasmami LTE? Kiedy agregacja LTE w dowolnej kombinacji pasm LTE, a nie tylko w górę lub tylko w dół?
Dogrywamy szczegóły działania tego rozwiązania.
OdpowiedzWitam,
Proszę o informację czy Redirection działa już także na obszarach ze sprzętem Nokii? Pewnym jest że działa to w obszarach ze sprzętem Huawei, jednak z Nokią był problem. Jeżeli nie kiedy może to zostać uruchomione (odnoszę wrażenie, że sieć na obszarze ze sprzętem Nokii jest tej „gorszej” jakości – m.in. problemy z agregacją działająca tylko kiedy pasmo podstawowe to L800 lub L2600 – w przypadku zalogowania terminala do wspólnego L1800 agregacji brak).
OdpowiedzJeżeli pytasz o sprzęt Noki i Huawei, to działa na obu, ale na Noki jednak dopiero od niedawna.
OdpowiedzDziękuję – dokładnie o to chodziło (byłem w strefie obsługiwanej przez sprzęt Nokii jakiś czas temu i wówczas to nie działało). Czy odpowiedź na pytanie Kozien70 (load balancing, agregacja w dowolnej kolejności pasm) będzie także dotyczyła strefy obsługiwanej przez sprzęt Nokii (czy tylko tam gdzie macie zainstalowany sprzęt Huawei).
OdpowiedzPanie Piotrzę, proszę o informację, w grudniu 19r. powstał 200 metrów od mojego domu maszt(5G) z Waszej sieci i w obręcie 1.5 kilometra są od grudnia problemy z zasięgiem, jedyny zasięg jaki jest to po przestawieniu na 2g. Dodam, że problem występuje od paru miesięcy, nie dość, że obniżył się zasięg to pojawiły się zakłócenia, przerywania/echo. Problemy niestety są w każdej sieci nawet i Waszej… na BTsearch nie pokazuje nadajnika, a UKE mówi, że występują zakłócenia na paśmie 900Mhz…
OdpowiedzNo takie to wszystko cacy ze po tym refarmingu w Bydgoszczy LTE jest przeciazone, okolice kamiennej – wyszynskiego, nie polecam…
OdpowiedzWpisy na temat działania sieci są Moim zdaniem najciekawsze:) Piotrze Masz może już jakieś informację z działu technicznego na temat działania sieci w Mojej okolicy? Dlaczego od ponad roku występuje problem z zasięgiem i czy będzie w tej sprawie jakaś wizja lokalna na miejscu?
OdpowiedzW 4G LTE nie mamy żadnych informacji o przeciążonych stacjach, zakłóceniach czy innych trudnościach. W paśmie 900, czyli na 3G zidentyfikowaliśmy trudności, mamy poczucie, że ktoś może zakłócać, analizujemy sytuację. Jak masz poczucie, że jest inaczej daj znać, weźmiemy na warsztat.
OdpowiedzPiotrze od Półtora roku nie można komfortowo korzystać z sieci. Z pełnego zasięgu mam czasami jedną kreskę i połączenia są zamrażane. To samo sąsiedzi.Parę razy reklamacja była zgłaszana i dostawaliśmy informację,że są czasowe zakłócenia. Przekaźniki są od 1 do 1,5 km. Niedawno było UKE z delegatury w Krakowie i wyłączyło wzmacniacze u ludzi-wykryli trzy (osobiście z nimi rozmawiałem) ,ale niestety żadnej poprawy nie było i sami się zastanawiali dlaczego, taka sytuacja ma miejsce. Więc proszę Piotrze o interwencje w dziale sieci. Mogę jak już wcześniej wspominałem przesłać numer telefonu na email
OdpowiedzGdybym nie interweniował nie znałbym sytuacji u Ciebie i nie napisał, że analizujemy sytuację. Wbrew pozorom „analizujemy sytuację” nie oznacza tutaj „nie wiem co napisać, gram na czas” 😉 Po prostu koleżanki i koledzy zajmują się tym. Więc dziękuję za sygnał.
OdpowiedzPiotrze Mam nadzieję,że niebawem znów będzie można swobodnie korzystać z telefonu tak jak z przed roku. Dzięki:)
OdpowiedzBardzo szkoda, że nie macie narzędzi, które by Was informowały o przeciążonych BTS bo wydaje się to nie przekraczać możliwości techniki w XXI wieku.
OdpowiedzOczywiście, że mamy. Gdybyśmy nie mieli nie mógłbym nic odpisać @Krzysiek87. Na większość Twoich pytań odpowiedziałem poniżej.
OdpowiedzJa mam pytanie natury technicznej.
Odpowiedz„Wiecie – HD Voice lepsze ;-).”
Czy HD Voice w sieci 3G ma lepsze parametry niż w sieci 2G? Wiem, że VoLTE ma większe pasmo przenoszenia niż HD Voice ale czy między sobą one się różnią. Druga sprawa, jak to obecnie wygląda w Polsce. Jeśli ja dzwonię z 2G/3G z HD Voice w Polsce lub VoLTE z LTE, to czy jeśli dzwonię do Plusa/T/Play z odpowiednim sprzętem po ich stronie to tez mam jakość HD Voice/VoLTE, czy tylko rozmowy Orange-Orange? Jak wygląda ta kwestia w roamingu albo połączeniami międzynarodowymi? Jeśli też dzwonię z 3G, a znajdę się w zasięgu 4G, to czy przełączy się mnie na LTE z VoLTE, czy zostanę w HD Voice do końca połączenia oraz na odwrót, czy VoLTE można przejść na HD Voice w 3G, czy standardowa jakość połączeń.
Jeżeli chodzi o międzyoperatorski HD Voice to informowaliśmy o nim przy każdym odpaleniu. Poszukaj na blogu wpisów, takiego jak choćby ten: https://biuroprasowe.orange.pl/blog/hd-voice-miedzy-klientami-orange-i-plusa/. O samym HD Voice też pisaliśmy: https://biuroprasowe.orange.pl/blog/techniczna-strona-hd-voice-czyli-kolejny-tekst-z-cyklu-siec/. Jeżeli chodzi o roaming i połączenia międzynarodowe, to my odpowiadamy tylko za to co dzieje się do granicy, później jest już sieć innych operatorów. Pozostałe pytania – ciekawe, zapytam, postaram się wrócić z odpowiedzią.
OdpowiedzDziękuję, będę czekał też na dalsze informacje. Właśnie o to mi się rozchodziło, że nie ma jednej strony Orange na której są aktualne informacje, kto z kim może w HD Voice, a kto z kim w VoLTE.
OdpowiedzNa przykład na tej stronie macie, że HD Voice jest tylko pomiędzy urządzeniami w sieci Orange, a sam wrzuciłeś linka, że do Plusa też działa od ponad 2 lat.
http://www.orange.pl/kid,4000377334,id,4003904048,title,HD-Voice-Twoj-rozmowca-stoi-tuz-obok-,article.html
Wewnątrz VoLTE/WiFi Calling od Orange jest ten sam HD Voice tylko z większym bitrate: 23,85kb/s. W sieci 2G/3G jest bitrate 12,65kb/s lub niższy np. w przypadku przeciążenia sieci, ale to zdarza się bardzo rzadko. Do Play, T-mobile i Plus jest HD Voice z bitrate 12,65kb/s niezależnie od tego w której technologii jesteś Ty i Twój rozmówca (o ile są spełnione warunki techniczne żeby HD Voice mógł być). Są problemy z działaniem HD Voice jeśli dzwonisz z VoLTE/WiFi Calling Orange poza sieć co nie występuje w sieci 2G/3G, ale ma się to zmienić. Dzwoniąc w sieci 3G, obecnie nie ma możliwości przełączenia do VoLTE. Jest tylko taka kolejność: VoLTE->3G->2G i cały czas podtrzymywane jest HD Voice. Większa różnica w jakości rozmowy VoLTE vs. 2G/3G byłaby gdyby Orange wprowadził kodek EVS, który posiada obecnie T-mobile. @Piotr Domański jeśli możesz to spytaj techników czy przymierzacie się do EVS.
Odpowiedz@Hy dzięki za odpowiedź. Bardzo rzeczowo to opisałeś, szkoda, że na studiach nie potrafili tak tego wyjaśnić logicznie 🙂 Rozumiem, że przełączając się z 4G na niższe technologie po prostu zmniejszamy bitrate i one już zostają w tych niższych technologiach do końca rozmowy.
OdpowiedzPo zejściu do starszej technologii zmniejsza się bitrate i taki już zostaje. Oczywiście o ile w VoLTE/VoWiFi załączył się wyższy bitrate, który działa tylko wewnątrz technologii VoLTE/VoWiFi wewnątrz sieci Orange. Jeśli korzystasz z VoLTE, a Twój rozmówca z 2G/3G każdej sieci lub VoLTE/VoWiFi innej sieci to od początku masz bitrate 12,65kb/s.
OdpowiedzCzy to wszystko o czym Pan pisze działa w całej Polsce ? I na kożdym sprzęcie ?
OdpowiedzZ tego co rozumiem, to rozwiązania globalne, ale jeszcze potwierdzę.
OdpowiedzTekst jak zawsze super Piotrze. Co do działania sieci – dużo dzwonie i smsuje. Na starej Lumii Internet działa jak przyspieszenie w Trabancie 601. Więc co do działania Internetu nie mam zbytnio prawa do wydawania oceny.
OdpowiedzPiękne słowa i dobrze, że sieć się rozwija, natomiast ja jestem w tej chwili w centrum Gdańska i na Speedtest do serwera Orange osiągam maksymalnie 11 Mb/s. Pomiary o różnej porze dnia. Tak więc co klientowi po tych Waszych technologiach skoro nikt z Waszej firmy nie monitoruje sieci i nie zapewniacie prędkości nawet zbliżonych do przyzwoitości. A sygnały o tym, że prędkości w dużych miastach są beznadziejne są już od dawna i widać, że obsługa klientów w tych miastach przekracza możliwości operatorów.
OdpowiedzOczywiście, że monitorujemy obciążenie sieci. Teraz wyobraź sobie, że bez tych prac o których piszę wynik byłby zapewne dużo, dużo słabszy. Zwróć uwagę, na wykres, który zawarłem w pierwszej części tego wpisu – tam gdzie piszę o czterdziestokrotnym wzroście ruchu w sieci 4G LTE od początku 2015. A teraz weź pod uwagę, że stawianie nowej stacji bazowej w Polsce trwa kilkanaście miesięcy w najlepszym przypadku (tyle trwają procedury administracyjne), a bardzo często kilka lat. Obciążenie stacji bazowej jest jednak jednym z kluczowych czynników, które bierzemy pod uwagę, gdy planujemy inwestycje. Jest jeszcze jedna sprawa – przy obecnych normach PEM trudno jest zapewnić zasięg wewnątrz budynku, czy właśnie w miastach, co przekłada się na prędkość. Trudno także stawiać nowe stacje bazowe w miastach, gdy wiele takich prób wiąże się z protestami. Każdy chce mieć zasięg, niewielu chce mieć stacje bazową. A zasięg nie bierze się z powietrza, tylko właśnie z BTS.
OdpowiedzW mojej okolicy na pewno nie jeden zgodził by się na postawienie na swoim terenie nadajnika . Właściciel terenu na którym stawiacie BTS-y otrzymuje co miesiąc pieniądze , prawda ?
OdpowiedzI właśnie to jest największy problem dla „somsiadów”, bo ktoś będzie na tym zarabiał, a nie oni. Wtedy wymyślą sobie, że od masztów będą chorować itp.
OdpowiedzMożna wiedzieć kiedy lte w wieży ciśnień w Michałkowie woj.warmińsko mazurskie
OdpowiedzProszę usprawnić informację zwrotną stan minut minipakietu za 3zł prepaid, aby w sms o stanie minut przychodziła pełna informacja ile nam zostało minut i sekund. Sprawdzając pakiet 120 min za 9zł w sms jest pozostało Ci x min, x sec. W mini pakiecie przychodzi tylko minutowa wartość, a przecież chce wykorzystać go do końca do ostatniej sekundy. Proszę to usprawnić.
OdpowiedzDzięki za sygnał przekażę 😉
OdpowiedzCzy monitorujecie zasięg 2G i 3G do rozmów ????????? Bo często mam tak , że w trakcie rozmowy są zakłócenia lub zrywa połączenia . Zasięg jest mało stabilny .
OdpowiedzNs waszej sieci 4G/4G+ max 15-16 mb/s stabilność 60% w T-Mobile te same wyniki ta sama stabilność 60% macie bardzo zapchana siec chodzi o województwo Warmińsko Mazurskie poprawcie to razem z T-Mobile bo jeszcze współpracujecie ?
OdpowiedzFajnie się czyta o aspektach technicznych napisanych w przystępny sposób.
Odpowiedz