Odpowiedzialny biznes

Cyfrowe pomaganie. Rozmowa z Jakubem Wygnańskim

3 listopada 2020

Cyfrowe pomaganie. Rozmowa z Jakubem Wygnańskim

Badania, które przeprowadziliśmy w czerwcu pokazały, że w trakcie pandemii COVID-19 blisko 60% Polaków zdeklarowało, że zaangażowało się w pomoc osobom potrzebującym wsparcia. Najczęściej przekazywaliśmy środki materialne, w tym finansowe, a prawie 41% z nas aktywnie wzięło udział w akcjach pomocowych, ofiarując swój czas i umiejętności innym – szyjąc maseczki, robiąc zakupy seniorom i gotując posiłki medykom. Ponad połowa badanych uświadomiła sobie, że tylko pomagając sobie wzajemnie, możemy łatwiej żyć. Aż 56,3% z nas pod wpływem doświadczeń związanych z epidemią zdało sobie sprawę, jak cenne jest pomaganie i jak dzięki wzajemnemu wsparciu można łatwiej radzić sobie w trudnych czasach. Przyspieszona cyfryzacja, którą zawdzięczamy aktualnej sytuacji zmieniała także nasze podejście do pomagania. Częściej do działania wykorzystywaliśmy technologie – podczas pandemii robił to co piąty badany.

Nowe technologię mogą nam więc pomagać w pomaganiu, ale mogą też ukrywać naszą bezczynność i znieczulać, gdy nasza społeczna solidarność ogranicza się do wstawienia komentarza czy szerowanie na FB.  Technologia sprawia wprawdzie, że od emocji i decyzji o pomaganiu do realnego działania dzielą nas obecnie sekundy, a mimo to nadal wiele osób zatrzymują się na pierwszym „kliku” i nie idzie dalej. A jeśli już zdarzy nam się pomagać – to raczej jest to impuls, a nie stała pomoc.

Czy nasze powszechna mobilizacja może przerodzić się w stały solidaryzm, czy wystarczy nam siły na dłuższy dystans a nie tylko na sprint? Czy brak zaufania i kapitału społecznego nie przeszkodzi nam po raz kolejny w budowaniu systemu wzajemnej pomocy. Czy raczej czeka nas kolejna fala solidarności społecznej i jaką rolę mogą tu pełnić małe społeczności? I jak w pomaganiu można wykorzystać nowe technologie – na przykład aplikację 4bells przeznaczoną do koordynowania pracy wolontariuszy?

Na te i inne pytania w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem odpowiada Jakub Wygnański – socjolog, prezes Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Zapraszamy!

To czwarta rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl. Z naszymi gośćmi rozmawiamy o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Zobacz wcześniejsze rozmowy z:
Alkiem Trakowskim socjologiem, prezesem zarządu Centrum Cyfrowego.
Marzeną Rudnicką, założycielką oraz prezeską Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.
Jackiem Królikowskim, pedagogiem i prezesem Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Udostępnij: Cyfrowe pomaganie. Rozmowa z Jakubem Wygnańskim

Inne

Sieć ratuje handel, czyli bez internetu ani rusz

5 czerwca 2020

Sieć ratuje handel, czyli bez internetu ani rusz

W wolnej chwili na weekend zachęcam Was do posłuchania kolejnego podcastu z cyklu „Przyszłość jest dziś” przygotowanego przez Politykę Insight, który wspiera Orange Polska. W tym odcinku rozmowa o internetowych zakupach i zachowaniu klientów, które zmieniły się pod wpływem pandemii COVID-19.

Karol Krzywicki z Urzędu Komunikacji Elektronicznej opowiada o zmianach na rynku dostaw kurierskich w Polsce. Porównuje obecną sytuację do „żniw kurierskich”, które tradycyjnie przypadały na listopad i grudzień. Katarzyna Wosiek z Miinto/SHOWROOM.PL mówi, jaki jest model „marketplace” i jak zadziałał w czasie pandemii. Podkreśla, że polski sektor mody jest wart 70 mld zł, z czego tylko 10 proc. przynosi sprzedaż online. Wreszcie Jacek Kujawa z LPP opisuje, jak skutki pandemii odczuły duże firmy odzieżowe i jak przebiegało przeniesienie sprzedaży do internetu.

Moim zdaniem to niezwykle ciekawe, jak wygląda teraz przyśpieszona, technologiczna i logistyczna transformacja firm. W Orange Polska od kilku lat zachęcamy nie tylko handel, ale cały biznes do cyfrowych zmian. Przekonywaliśmy, że dzięki nim firmy mają zdecydowanie większe szanse na rynku i stają się efektywniejsze. Obecna sytuacja pokazała, jak bardzo jest to aktualne.

Podcast „Sieć ratuje handel” jest dostępny w: Apple Podcasts, SoundCloud, Spotify, Google Podcasts i YouTube.

Udostępnij: Sieć ratuje handel, czyli bez internetu ani rusz

Odpowiedzialny biznes

0 800 440 440 – Społeczna Linia Wsparcia

29 maja 2020

0 800 440 440 – Społeczna Linia Wsparcia

Okres pandemii, i co za tym idzie społecznej izolacji, to trudny czas dla organizacji pozarządowych. Wiele z nich musiało zmienić model swojego działania. Dla większości oznacza to znacznie więcej pracy, bo więcej ludzi potrzebuje wsparcia. Tak stało się w przypadku Fundacji Sławek.

Fundacja od 1998 roku pracuje z osobami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej, zmagającymi się z wykluczeniem społecznym. Pomocy szukają tu osoby  z niepełnosprawnościami, uzależnione od alkoholu czy narkotyków, współuzależnieni, doświadczający przemocy w rodzinie, długotrwale bezrobotni, osoby w kryzysie bezdomności, mamy samotnie wychowujące dzieci, trudna młodzież czy też osoby opuszczające więzienia oraz ich rodziny.

Obecnie Fundacja zaczęła odbierać mnóstwo telefonów od osób potrzebujących pomocy. Dlatego zaczęła udzielać porad przez internet, a następnie zdecydowała się na stworzenie dedykowanej infolinii – Społecznej Linii Wsparcia 0 800 440 440, która działa od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 20.00. Jako Orange pomogliśmy im w tym zadaniu.

Osoby potrzebujące znajdą tu życzliwego słuchacza i pomoc. W Społecznej Linii Wsparcia pracują specjaliści z różnych dziedzin, którzy są psychologami, psycho-traumatologami, terapeutami, mediatorami, pedagogami lub mają inne bogate doświadczenie w pracy z osobami w sytuacjach kryzysu.

Na infolinię dzwonią ludzie przytłoczeni tym, co dzieje się w ich życiu jako następstwo pandemii, zarówno w obszarach zawodowych jak i rodzinnych. Są telefony od osób, które utraciły pracę, środki do życia. Dzwonią przytłoczone codziennością matki, niedające sobie rady z połączeniem wszystkich zadań, które na nie spadły wraz z zamknięciem szkół i przedszkoli. Wiele telefonów dotyka zagadnienia przemocy, pobicia, gróźb. Dzwoniący potrzebują wsparcia, zrozumienia, nadziei, informacji, pokierowania, czasami uwiarygodnienia swoich przeżyć, podzielenia się tym, z czym się mierzą. Zdarzają się również telefony od nastolatków, którzy chcą sprawdzić czy to, czego doświadczają to depresja. Są i takie, gdzie młody człowiek doświadcza przemocy fizycznej i psychicznej ze strony rodziców. Coraz częściej zdarzają się rodzice zgłaszający bezradność wobec wzrostu agresji nastoletnich czy dorosłych dzieci.

Aby sprawnie móc udzielać wszelkiej pomocy, na potrzeby Społecznej Linia Wsparcia została stworzona „Mapa Wsparcia SLW” – informacje o miejscach w których można uzyskać pogłębioną pomoc. Fundacja dysponuje bazami danych zawierającymi m.in. listę Ośrodków Pomocy Społecznej, Domów Samotnej Matki, ośrodków dla osób bezdomnych, punktów wsparcia psychologicznego, socjalnego czy ośrodków terapii uzależnień.

Społeczna Linia Wsparcia- plakat

Danuta Łagodzińska – kierownik poradni rodzinnej Fundacji Sławek, mediatorka i specjalistka ds. poradnictwa rodzinnego i uzależnień.

• Ze Społeczną Linią Wsparcia kontaktuj się, gdy masz poczucie zagrożenia, nie czujesz się bezpiecznie, gdy nie rozumiesz czego doświadczasz, nie wiesz czy to przemoc, czy tylko ci się wydaje. Gdy nie wiesz, jak ochronić siebie czy dzieci. Gdy czujesz, że jest coraz gorzej i gdy tracisz nadzieję na to, by Twoja sytuacja się poprawiła. Ważne również by zadzwonić, gdy czujesz, że tak mocno narasta w Tobie złość, frustracja, że boisz się że już się nie zatrzymasz i możesz wyrządzić krzywdę. Każda osoba, zarówno ta uderzona jak i ta, która uderzyła, może zadzwonić, by uzyskać pomoc.

Pamiętajmy, że sytuacja izolacji sprzyja temu, by nie wychodzić z trudnościami na zewnątrz, by zamykać się z tą informacją w sobie, wraz z zamknięciem żalu, lęku, wstydu, złości. A pierwsza pomoc w kryzysie to podzielenie się tym, co przeżywam z inną życzliwą mi osobą, która wysłucha bez rad i krytyki.

Reagujmy, gdy widzimy zmianę w zachowaniu, która się utrzymuje przez pewien czas lub pogłębia, ktoś kto był wesoły, aktywny a teraz stał się apatyczny i wycofany, to sygnał zasługujący na zauważenie. Bądźmy wówczas uważni i subtelni. Są sytuacje wymagające naszej zdecydowanej reakcji i wezwania wsparcia.

Udostępnij: 0 800 440 440 – Społeczna Linia Wsparcia

Odpowiedzialny biznes

0 800 220 280 – telefon zaufania dla osób dotkniętych skutkami pandemii COVID-19

6 maja 2020

0 800 220 280 – telefon zaufania dla osób dotkniętych skutkami pandemii COVID-19

Niedawno pisaliśmy o tym, że w sytuacji zagrożenia koronawirusem wielu ludzi potrzebuje pomocy psychologicznej i o tym, jak można pomagać przez telefon. Dziś praktyczny przykład – linia 0 800 220 280 Fundacji „Znajdź Pomoc”, w której uruchomieniu pomogliśmy.

 

Na nasze pytania odpowiada Agnieszka Nitka, Koordynator ds. Marketingu i Komunikacji w Fundacji „Znajdź Pomoc”.

1. Dlaczego zdecydowaliście się na uruchomienie linii 0 800?

Telefon Zaufania Fundacji powstał w odpowiedzi na realne zapotrzebowanie, które odnotowaliśmy na przestrzeni ostatnich tygodni. Fundacja od lat prowadzi bezpłatny telefon dla osób chorych onkologicznie i ich bliskich, jednak od jakiegoś czasu zaczęliśmy otrzymywać dużą liczbę telefonów niedotyczących pacjentów onkologicznych, a bardziej sytuacji bieżącej, stresu związanego z koronawirusem – stąd, aby zapewnić chorym możliwość stałego dostępu do wsparcia, zdecydowaliśmy się na stworzenie osobnego numeru dla osób przeżywających negatywne emocje związane z sytuacją pandemii. Rolą telefonu jest interwencyjne wsparcie psychologiczne jak największej liczby potrzebujących osób.

2. Jak działa infolinia?

Telefon działa od poniedziałku do piątku, w godzinach 17:00-20:00. Odbierają go psycholodzy, osoby z dużym doświadczeniem w niesieniu zdalnej pomocy oraz interwencji kryzysowej.

3. Z jakimi problemami ludzie dzwonią do Was?

Najczęściej są to telefony związane z bieżącym nagromadzeniem się napięcia, stresu, różnych emocji. Osoby, które nie chcą obarczać swoimi zmartwieniami swoich bliskich, lub nie mają po prostu z kim o nich porozmawiać. Młodzi ludzie, pozbawieni kontaktu z rówieśnikami, często intensywnie analizujący swoje emocje i stan. Ludzie samotni, którzy potrzebują porozmawiać z kimś życzliwym. Rodzice pracujący zdalnie, którzy nagle muszą radzić sobie równolegle z całodobową opieką nad dziećmi. Rodziny pracowników służby zdrowia, które martwią się o swoich bliskich. Czasem są to również nagłe sytuacje, wymagające szybkiej interwencji psychologicznej (typu przemoc domowa). Rozmowa, nawet na odległość, potrafi w takich sytuacjach zaowocować złagodzeniem napięcia, kryzysu i stworzeniem przestrzeni do określenia możliwych rozwiązań w danej sytuacji.

4. Gdzie można szukać pomocy w ww. sytuacjach?

Oczywiście jest to uzależnione od każdego indywidualnego przypadku. W sytuacji nagłej przemocy zawsze polecamy kontakt z policją (997) lub niebieską linią (0 800 120 002) , gdzie mają doświadczenie w procedurach przemocy w rodzinie. Czasem sugerujemy rozważenie pracy indywidualnej ze specjalistą – w czasie pandemii część psychologów pracuje zdalnie, rozpoczął działalność również dedykowany projekt Psychologowie Dla Społeczeństwa. To, czy potrzebna jest stała praca ze specjalistą, zależy od wielu czynników, niestety często osoby w dużym stresie i emocjach mają zaburzoną autopercepcję i trudno jest im się obiektywnie diagnozować – dlatego warto skonsultować swoją sytuację z kimś z zewnątrz, np. właśnie z psychologiem z Telefonu Zaufania. Często również już sam telefon do nas pomaga danej osobie na tyle, że nie jest jej na ten moment potrzebna dalsza rekomendacja.

5. Co powinno nas zaniepokoić w naszych emocjach?

Na pewno warto pracować nad świadomością własnego stanu emocjonalnego. Jesteśmy społeczeństwem, które nie ma wypracowanych tradycyjnie metod radzenia sobie z emocjami i raczej przyzwyczajeni jesteśmy do ich „zamiatania pod dywan”, co niestety owocuje gromadzeniem się napięcia, a w efekcie zwiększeniem poziomu stresu i emocji, z którymi danej osobie jest już trudno radzić sobie samodzielnie. Warto komunikować swoje emocje, potrzeby i stan, być otwartym na taką komunikację u innych. Wielu problemów, z którymi dzwonią do nas osoby potrzebujące wsparcia, można by uniknąć, gdyby wcześniej zaistniała w ich otoczeniu bardziej empatyczna komunikacja.

 

Udostępnij: 0 800 220 280 – telefon zaufania dla osób dotkniętych skutkami pandemii COVID-19

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej