Odpowiedzialny biznes

Orange Ekspert dla seniora

23 lutego 2021

Orange Ekspert dla seniora

Zależy nam, aby seniorzy nie bali się korzystać z nowych technologii i umieli poruszać się w cyfrowym świecie. Dlatego od kilku lat organizujemy szkolenia dla osób starszych. Pokazujemy im, jak mogą korzystać z sieci i usług cyfrowych. Wcześniej były to warsztaty stacjonarne, obecnie – wirtualne.

W ubiegłym roku wspólnie z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej, w ramach projektu ABC Senior, zorganizowaliśmy 2 cykle webinariów ABC cyfrowego świata ze smartfonem. Podczas tych spotkań pokazywaliśmy, jak założyć konto mailowe, opłacić rachunek, umówić się na e-wizytę u lekarza czy korzystać z komunikatorów i aplikacji.

Aby seniorzy mogli w każdej chwili skorzystać z podpowiedzi dotyczących interesujących ich zagadnień czy usług, przygotowaliśmy filmy instruktażowe Orange Ekspert Senior w kilku wskazanych przez nich tematach – korzystania z sieci, aplikacji oraz naszych usług. To szczególnie ważne teraz – kiedy przenieśliśmy nasze życia do on-line i zdalnie zarządzamy naszym kontem, płacimy rachunki czy spotykamy się z bliskimi w sieci. Filmy w prosty i obrazowy sposób, krok po kroku, prezentują dane zagadnienie. Ich treść i format były konsultowane z osobami starszymi.

Obecnie w ramach cyklu Orange Ekspert Senior prezentujemy, jak założyć konto Google  czy korzystać z komunikatora Whatsapp, gdy spotkania w realu z bliskimi są utrudnione. Jest też film na temat map i geolokalizacji. Seniorom podobała się możliwość wysłania lokalizacji – uznali ją za szczególnie przydatną, gdy są w nowym, nieznanym im miejscu.

Naszym starszym klientom pokazujemy też, jak działa aplikacja mój Orange, jak można opłacić e-fakturę czy doładować konto. To ważne, aby seniorzy byli samodzielni – także w cyfrowym świecie i byli w nim bezpieczni.

Ale nie zapominamy też o spotkaniach on-line – już niedługo wracamy z nowymi propozycjami webinariów.

Para seniorów przed tabletem

Udostępnij: Orange Ekspert dla seniora

Odpowiedzialny biznes

Senior bezpieczny w sieci

16 lutego 2021

Senior bezpieczny w sieci

Ostatnio obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu. Jak zwykle mówiliśmy o bezpieczeństwie dzieci w sieci. Ale nie powinniśmy zapominać także o starszych użytkownikach internetu – seniorach. Szczególnie teraz, kiedy z uwagi na pandemię wielu z nich przeszło szybki kurs cyfryzacji.

Senior w sieci

Jak wynika z badań konsumenckich UKE prowadzonych w 2019 roku – największą motywacją osób starszych do wejścia do cyfrowego świata jest poczucie sensu. Szybkie zdobywanie informacji (62,9%) oraz ciekawość świata (61,3%) to najczęstsze powody dla których decydują się na korzystanie z internetu. Dla jednej trzeciej internautów powyżej 60 r.ż. znaczenie ma także korzystanie z bankowości internetowej oraz oszczędność czasu. Wiele osób przekonuje się do komunikatorów, dzięki którym mogą połączyć się z bliskimi, zobaczyć ich na swoim telefonie czy laptopie i porozmawiać twarzą w twarz.

Najczęściej wykorzystywanymi usługami internetowymi wśród konsumentów 60+ są: przeglądanie stron internetowych, odbieranie/wysyłanie poczty email, jak również używanie komunikatorów i portali społecznościowych. Co najmniej kilka razy w miesiącu korzystają z bankowości internetowej oraz płacą rachunki przez internet. Osobami, które najczęściej pomagają seniorom w korzystaniu z internetu są dzieci (64,5%) oraz wnuki (39,7%).

Według danych za 2019 rok 69,8 proc. osób powyżej 60 r.ż. nie korzystało z internetu. Najczęściej wskazywanymi powodami niekorzystania z internetu są brak umiejętności jego obsługi (54,6%) i poczucia użyteczności (47,1%) oraz nieposiadanie odpowiedniego sprzętu (26,8%).

Główną obawą seniorów związaną z używaniem internetu jest możliwość stania się ofiarą oszustwa (39,9%). Istotne znaczenie ma również wyciek danych i haseł (32,1%) oraz brak przekonania o możliwości nauczenia się obsługi przeglądarki internetowej, które wydaje się być w tym przypadku kluczowe (29,7%). Nieco rzadziej seniorom towarzyszy również obawa dotycząca wchodzenia na szkodliwe strony, zagrożenia dla zdrowia oraz uzależnienie od internetu.

Pandemia – żniwa dla oszustów

W 2020 roku wszystko się zmieniło. Internet okazał się w wielu przypadkach niezbędny – aby umówić się na wizytę u lekarza, opłacić rachunek, załatwić sprawy urzędowe. Seniorzy zaczęli się uczyć tych aktywności, aby nadal być … samodzielnymi. To bardzo ważna dla nich potrzeba – chcą jak najdłużej być samodzielni, sprawni i nie prosić innych o pomoc.

Pandemia sprawiła, że oszustwa seniorów się nasiliły. W 2019 roku ofiarą przestępców padło 3821 seniorów, a oszukani stracili 72 mln złotych. Przestępcy dostosowali się do nowych warunków, a koronawirus i obawy z nim związane stały się dobrym pretekstem do nowych metod. W 2020 roku 5289 osób zostało oszukanych metodą „na wnuczka” i podobnymi na kwotę 86 mln złotych. Należy pamiętać, że problem może być poważniejszy, bo takie przestępstwa nie zawsze są zgłaszane.

Wielu oszustów przeniosło się do sieci, aby tu spotkać się z seniorami. W sieci nasz „wnuczek” prosząc o pieniądze korzysta z mediów społecznościowych czy maila, ale mechanizm jest ten sam – nagła sytuacja, emocje – wypadek samochodowy, zagrożenie życia i prośba o przekazanie pieniędzy. Czasem to może być też prośba od bliskiej osoby o niewielkie wsparcie poprzez kod do płatności bankowej, a potem okazuje się, że kwota, która zniknęła z naszego konta wcale nie jest taka mała. Seniorzy lubią poznawać nowe osoby, także w sieci. Po jakimś czasie nasz dobry – cyfrowy znajomy prosi nas o pożyczkę, wsparcie czy ratunek w trudnej sytuacji i potem okazuje się, że kontakt z nim się urywa.

Jest jeszcze sposób na ZUS lun inne ważne instytucje – senior dostaje urzędowy mail, a nadawca podaje się za Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W wiadomości zaszyte są niebezpieczne linki lub załączniki z jasnym wskazaniem, że należy w nie kliknąć lub pobrać je na swoje urządzenie. Groźnie brzmi na przykład krajowa kontrola skarbowa, a oszuści w przesyłanych wiadomościach zachęcają do pobrania i otworzenia załączników, informując, że jest to urzędowy formularz do wypełnienia.

Oszuści wykorzystują też zaufanie seniorów do usług bankowych – co widać w metodzie „SPYWINDOW” (ang. „okno szpiegowskie”). Oszust, podając się za pracownika banku, zachęca do otworzenia teoretycznie bezpiecznego dokumentu. Żeby to zrobić, musimy podać nasze dane logowania do konta bankowego. SpyWindow przesyła te dane oszustowi, a do nas przychodzi fałszywe potwierdzenie autoryzacji.

Przestępcy mogą też podawać się za znane osoby i zachęcać do wejścia na strony, na których ukryte jest złosliwe oprogramowanie. Starsze osoby padają też często ofiarami fałszywych aukcji, e-sklepów i sprzedawców i płacą za nieistniejący produkt.

I oczywiście jest oszustwo na koronawirusa i na przykład wiadomość o konieczności zapłaty za szczepionkę.

To tylko niektóre z niebezpieczeństw, na które narażeni są seniorzy. Jak sobie z nimi radzić, jak nie dać się oszukać? Podpowiedzi można znaleźć publikacji „Metoda na… czyli metody oszustw w sieci, na które trzeba uważać”. Jest to poradnik dla seniora wydany w ramach programu „Seniorze – spotkajmy się w sieci”. Przestudiujcie go ze swoimi rodzicami lub dziadkami.

starsza kobieta z telefonem na kanapie, dalej starszy mężczyzna na krześle

Udostępnij: Senior bezpieczny w sieci

Odpowiedzialny biznes

Top Employer dla Orange Polska

28 stycznia 2021

Top Employer dla Orange Polska

Orange Polska po raz 11. zdobył certyfikat Top Employer – potwierdzający wysoką jakość procesów zarządzania kapitałem ludzkim w firmie.

Po raz kolejny poddaliśmy się ocenie przez Top Employers Institute. Audyt obejmuje analizę różnych obszarów – strategia i przywództwo, środowisko pracy i digitalizacja, employer branding i zarządzanie talentami, dbałość o rozwój pracowników – szkolenia i ścieżkę kariery, kwestie kultury organizacyjnej i work-life balance oraz podejście do etyki, zrównoważonego rozwoju i zarządzania różnorodnością. Analizowany jest też cały cykl życia pracownika w organizacji: od zainteresowania się ofertą, proces rekrutacyjny i przyjęcie do pracy, aklimatyzację, zdobywanie doświadczeń i rozwój, ścieżkę kariery, do momentu odejścia z firmy. Kryteriami są między innymi: spójność, transparentność, etyka oraz digitalizacja.

Ten sprawdzian jest wielostopniowy – pierwszym krokiem jest wypełnienie Kwestionariusza Najlepszych Praktyk HR, a kolejnym weryfikacja udzielonych odpowiedzi oraz dokumentów podczas audytu. Ocenianych jest około 400 praktyk dotyczących między innymi strategii HR, środowiska pracy, kultury organizacyjnej, rozwoju pracowników, zrównoważonego rozwoju czy różnorodności. Zanim przyznana zostanie ostateczna punktacja, cały proces weryfikuje niezależny audytor.

Po raz kolejny zdaliśmy ten sprawdzian celująco – czego potwierdzeniem jest certyfikat i 4. miejsce wśród firm z certyfikatem TOP Employer 2021.

Cieszy nas to również dlatego, że to był szczególny rok. Z uwagi na pandemię musieliśmy dość szybko zmienić bardzo wiele w naszej organizacji pracy nie tracąc efektywności i jakości, dbając przy tym o dobrostan pracowników. Tu też mamy potwierdzenie wysokiej jakości działań – tym ważniejsze, że pochodzi od naszych pracowników. W wewnętrznym badaniu kultury organizacyjnej wysoko ocenili te działania, opisując naszą kulturę organizacyjną słowami „otwartość, współpraca, zaufanie”. W jednym z komentarzy z badania czytamy „Świetnie poradziliśmy sobie z sytuacją pandemii. Uważam że dzięki ludziom – bo sytuacja była nadzwyczajna i nie była opisana w procedurach”. Mamy w firmie wielu takich dobrych ludzi.

wolontariat Orange

Udostępnij: Top Employer dla Orange Polska

Odpowiedzialny biznes

Certyfikat OK Senior dla Orange

19 stycznia 2021

Certyfikat OK Senior dla Orange

Około 26% naszych klientów to osoby powyżej 65. roku życia, dla których nowoczesna technologia nie zawsze jest intuicyjna i prosta – potrzebują innej komunikacji, więcej czasu i empatii. Staramy się jak najlepiej odpowiadać na te potrzeby, oferując udogodnienia na infolinii – dedykowanych doradców, którzy nawet najtrudniejsze kwestie techniczne wytłumaczą prostym i zrozumiałym językiem, a rozmowa z nimi może trwać tak długo, jak tylko to będzie konieczne dla załatwienia sprawy. W salonach również wprowadziliśmy standard obsługi osób starszych, który obejmuje prosty i zrozumiały język wypowiedzi, empatię i cierpliwość, ale też takie czynności, jak zapisywanie w papierowej notatce najważniejszych informacji, czy edukacja starszego Klienta z obsługi kupionego telefonu. Seniorzy dostają też o nas korespondencję drukowaną powiększoną czcionką.

O sprawdzenie tych wszystkich udogodnień poprosiliśmy Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej w ramach certyfikatu OK Senior. Zakres audytu obejmował analizę dokumentów, wywiady z pracownikami, ale także, co najważniejsze, badania tajemniczego klienta. Seniorzy Audytorzy sprawdzali nasze salony i dzwonili na infolinię w sprawie oferty, faktury czy zakupu telefonu.

Przyznany nam Certyfikat OK Senior potwierdza, że nasza obsługa, zarówno na infolinii jak i w salonach jest:

  • bezpieczna – spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa dla Klienta 60+,
  • zrozumiała – jest łatwa w odbiorze dla osób starszych,
  • potrzebna – odpowiada na rzeczywiste potrzeby osób starszych,
  • przystępna – jest łatwo dostępna dla zainteresowanych.

Certyfikat dla infolinii otrzymaliśmy już po raz 3., a dla salonów – 2. raz. Jest on dla nas bardzo cenny, szczególnie teraz – kiedy seniorom należy się jak najlepsza ochrona i opieka. Po każdym audycie otrzymujemy raport, który pokazuje nasze mocne i słabe strony. Raport ten jest szczegółowo analizowany, abyśmy mogli coraz lepiej odpowiadać na potrzeby osób starszych. To część naszych działań w ramach polityki senioralnej w Orange Polska.

znak certyfikatu - napis OK senior w kole z gwiazdek

Udostępnij: Certyfikat OK Senior dla Orange

Odpowiedzialny biznes

Wyzwania społeczne dla Orange

15 grudnia 2020

Wyzwania społeczne dla Orange

W ostatnim czasie zmienił się świat wokół nas, pandemia w wyraźniejszy sposób pokazała różne wyzwania społeczne i postawiła przed nami nowe zadania. W obszarze cyfrowym, kryzys związany z Covid-19 doprowadził do bezprecedensowego przyspieszenia transformacji cyfrowej – nauka, praca, zakupy i spotkania przeniosły się do sieci. Ale podczas gdy niektóre grupy osób zyskały dostęp do nowych zastosowań technologii, inne zostały wykluczone. Z drugiej strony pandemia pokazała, że kwestie ochrony klimatu i zmniejszenia emisji CO2 przy dużej mobilizacji społecznej są realne do realizacji.

Chcielibyśmy jako Orange w Polsce i na świecie jak najlepiej odpowiadać na te i inne oczekiwania społeczne, dlatego zapraszamy Was do wypełnienia krótkiej ankiety on-line na temat odpowiedzialności Orange w postcovidowym świecie.

Poprzez ten dialog chcemy lepiej zrozumieć, co i w jaki sposób zmienił kryzys oraz czego oczekuje społeczeństwo od takiego operatora jak Orange, który w odpowiedzialny sposób wspiera cyfrową transformację. Jakie są najważniejsze kwestie? Co się zmienia (lub nie) w tzw. „nowej rzeczywistości”? Jak możemy współpracować, aby promować odpowiedzialność w świecie pełnym nowych technologii?

Oprócz ankiety prowadzimy wywiady z przedstawicielami organizacji społecznych, instytucji publicznych, partnerów biznesowych a także warsztaty dla pracowników. Staramy się zebrać jak najwięcej głosów i opinii z różnych stron na temat czekających nas wyzwań społecznych i odpowiedzieć na nie w naszej nowe strategii społecznej odpowiedzialności Orange Polska 2025.

Dlatego zapraszamy Was do wypełnienia ankiety. Wasz głos jest dla nas ważny. Dziękujemy.

Udostępnij: Wyzwania społeczne dla Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej