Odpowiedzialny biznes

Jak skutecznie komunikować się z pokoleniem 50+?

17 listopada 2020

Jak skutecznie komunikować się z pokoleniem 50+?

Pawał Patkowski - portretKim jest współczesny senior? Jak stereotypowe myślenie o osobach starszych ma się do faktów i jak powinniśmy się z nimi komunikować? To ważne pytania dla każdej firmy. Zapraszam Was do przeczytania rozmowy z Pawłem Patkowskim, dyrektorem Marki i Komunikacji Marketingowej w Orange Polska, współautorem książki „Marketing generacji silver – jak skutecznie komunikować się z pokoleniem 50+”

Paweł, jakim konsumentem jest senior? Nie można chyba wrzucić do jednego worka ponad 13,4 milionów osób w wieku 50+?

Tak, faktycznie pojęcie senior 50+ oznacza bardzo szeroki przedział wiekowy, który obejmuje różnice ponad 40 lat. Co więcej, średnia długość życia systematycznie się wydłuża. Można założyć, że liczba osób dożywających ponad 90 lat będzie się zwiększać. Tym bardziej nie powinno się grupy 50+ traktować homogenicznie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę kryterium mocno wpływające na ich życia, jakim jest przejście na emeryturę. Z punktu widzenia demograficznego, jak i behawioralnego traktowanie seniorów 50+ jako jednolitej grupy jest pozbawione sensu. Style życia osób zaliczanych do „srebrnowłosych” są tak różne, jak ich poziom dochodów, zainteresowania i etapy aktywności zawodowej.

Osoby do 65 roku życia są przeważnie aktywne zawodowo. Ich zwyczaje zakupowe i sposoby spędzania wolnego czasu nie różnią się bardzo od osób młodszych o dekadę. Pięćdziesięcioparolatek często ma już odchowane dzieci i spłacone kredyty, a może nawet oszczędności. Mając za sobą ponad 25-30 lat pracy jest doświadczonym i cenionym pracownikiem, ekspertem w swojej dziedzinie. Niejednokrotnie jest u szczytu swojej kariery, kieruje pracą innych, a zatem dobrze zarabia. Osiągnął stabilizację zawodową, finansową i jest spełniony w życiu prywatnym. Jest wciąż w „sile wieku”. Ma czas i pieniądze, by korzystać z życia, rozwijać pasje lub po prostu realizować marzenia. Co więcej zmiany, jakie towarzyszą cyfrowej rewolucji powodują, że przedstawiciele tego pokolenia znacznie szybciej niż 10, czy 20 lat temu przyswajają nowe wzorce konsumpcji.

Należy też pamiętać, że osoby w wieku 50+ opiekują się rodzicami, którzy od dawna żyją na emeryturze. Dlatego starszy segment tj. 65+, najprościej definiować, jako emerytów, bo to najtrafniej określa ich sposób funkcjonowania, spędzania wolnego czasu i wskazuje źródło utrzymania. Emeryt to ktoś, kto już w swoim życiu zapracował na szacunek i na to, by teraz odpocząć, zająć się swoim sprawami, mieć wreszcie czas dla siebie i swoich pasji lub po prostu dla wnuków. Takie rozróżnienie jest kluczowe dla precyzyjnego zrozumienia i zadresowania potrzeb obu segmentów.

Czy firmy takie, jak nasza postrzegają te grupę klientów jako wartościowych konsumentów, czy nadal mamy stereotypowe i „analogowe” postrzeganie starszych?

Niestety stereotypowe postrzeganie wciąż jest powszechne. Najczęściej pokutującym przekonaniem jest to, że są mało aktywni. Natomiast zmiany ich zachowań idą w parze z trendami zachodzącymi w całym społeczeństwie. Współcześni sześćdziesięcio i siedemdziesięciolatkowie niewiele odbiegają od innych Polaków. Mało tego, w wyniku ich rosnącej świadomości zdrowotnej są masowymi konsumentami ekologicznej żywności i suplementów diety, coraz częściej można ich spotkać jeżdżących na rowerze czy uprawiających nordic walking. Natomiast szeroko rozumiana grupa emerytów (czyli 65+) jest w dużej części aktywna w przeróżnych kołach zainteresowań, na Uniwersytetach Trzeciego Wieku i w lokalnych klubach seniora.

W 2018 roku, według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, powstało 260 domów i klubów seniora czyli podwojona została ich dotychczasowa liczba. Według Wikipedii w Polsce działa ok. 400 Uniwersytetów Trzeciego Wieku do których co roku uczęszcza ponad 90 tysięcy słuchaczy. Innym stereotypem jest, że „srebrnogłowi” to niski potencjał zakupowy, że kupują mało i jak najtaniej. Jest wprost przeciwnie. To grupa bardzo atrakcyjna pod względem komercyjnym, która w żadnym razie nie stanowi marginesu siły nabywczej społeczeństwa.

Według raportu GfK udział tej grupy w całkowitej wartości zakupów dóbr szybkozbywalnych to niemal 30%. A prognozuje się, że w ciągu najbliższych 15 lat wzrośnie do prawie 37%.  Co bardzo znamienne, badania GfK wskazują, że przeciętna wartość zakupów w gospodarstwach zamieszkałych przez seniorów jest wyższa niż w pozostałych gospodarstwach i to aż o ponad 1/3.

O ich atrakcyjności komercyjnej świadczy też to, że seniorzy dobrze orientują się w bieżących cenach i są konsumentami bardziej lojalnymi, mniej skłonnymi do ponoszenia ryzyka. Stąd mniej chętnie zmieniają marki. Dlatego są pożądanym klientem dla naszej firmy. W Orange wysoko cenimy ich lojalność, a także rzetelność i terminowość w płaceniu rachunków. Co często nie jest najmocniejszą stroną młodszych ludzi.

Wreszcie fałszywym przekonaniem jest, że pokolenie silver zwykło się kojarzyć się jako tradycyjnych użytkowników telefonów stacjonarnych i klientów usług pocztowych, którzy w niewielkim stopniu korzystają z internetu. Wystarczy zajrzeć do badań TGI, by zweryfikować ten pogląd. Aż 56% osób w wieku 55+ korzysta z internetu, taki sam odsetek deklaruje umiejętność posługiwania się komputerem w domu.

Internauta senior to świadomy użytkownik, który korzysta z maili, bankowości internetowej i poszukiwania informacji o produktach. Wśród internautów w wieku 55+, aż 2/3 robi zakupy online. Jeszcze więcej, bo aż 88% seniorów posługuje się telefonem komórkowym, z czego więcej niż co drugi korzysta ze smartfona. W okresie ostatnich dziesięciu lat ten odsetek się niemal podwoił.

Zjawisko jest naturalnym następstwem rozwoju technologii cyfrowych i rosnącej dostępności usług teleinformatycznych. Według danych ZUS aż 73% emerytów pobiera świadczenia poprzez konto bankowe. Udział pobierających wypłaty gotówkowe sukcesywnie maleje. Osoby dojrzałe w wieku przedemerytalnym coraz częściej posługują się komputerami i smartfonami w pracy, po czym przechodząc na emeryturę nadal korzystają z wygody, jaką dają nowoczesne sposoby komunikowania. Umiejętności i dobytą wiedzę przenoszą na grunt prywatny w zakresie funkcji telefonów. Najpopularniejsze jest wysyłanie SMS, korzystanie z aparatu fotograficznego i internetu w telefonie. Pocztą elektroniczną posługuje się mniej niż połowa seniorów, a YouTube w telefonie ogląda mniej niż jeden na trzech. Kolejne generacje wchodzące w wiek dojrzały przenoszą swoje przyzwyczajenia i wzorce zachowań, co w przypadku technologii widać bardzo wyraźnie.

Co zrobić, aby dobrze porozumieć się z klientem – seniorem i być dobrze przez niego zrozumianym. Jaki jest dekalog skutecznej komunikacji z tą grupą klientów?

Żeby dobrze porozumieć się z klientem seniorem należy poświęcić mu czas, okazać cierpliwości i życzliwość. Jeśli to opanowaliśmy, to pierwsze nie należy seniorom wypominać ich wieku. Działa prosty mechanizm: ich metryka jest prywatną, wręcz intymną sprawą. Często osoby podeszłe wiekiem uważają, że mają tyle lat na ile się czują. A wypominanie lat traktują jako swoiste stygmatyzowanie.

Po drugie warto z wieku zrobić atut doświadczenia życiowego. Wielu przedstawicieli tej grupy ma świadomość, że ich niepodważalnym atutem jest nagromadzone doświadczenie życiowe. Zwłaszcza my jako usługodawcy o tym powinniśmy pamiętać.

Po trzecie ważne jest są wszelkie aspekty zdrowotne. Seniorzy są otwarci na wiedzę na temat zdrowego odżywiania, diety i utrzymania kondycji i kontaktów z bliskimi. Firmy, które przygotowują specjalnie dostosowaną dla seniorów ofertę i przy tym edukują o korzyściach czy opiece zdrowotnej szybko mogą zyskać zaufanie i lojalność.

Czwartą kwestią jest zapewnienie prostego języka i łatwej do zrozumienia formy komunikacji. Ludzie niezależnie od wieku cenią sobie wygodę. Nie inaczej jest z osobami w wieku dalece dojrzałym. Z tą różnicą, że przyswajanie przez nich informacji z racji zaawansowanego wieku może być procesem wymagającym nieco więcej czasu i wysiłku.

Po piąte nikt nie lubi być samotnym. Samotność jest jedną z najczęstszych przyczyn depresji u seniorów. Nawet budując przekaz bardzo indywidualnie adresowanych usług telekomunikacyjnych, historię warto budować wokół społeczności np. rodziny.

Po szóste, seniorzy doceniają sytuacje, w których nadawane są im aktywne role. Pokazywani są, jako osoby mogące realizować swoje marzenia, wyzwania. Gdzie mogą być użyteczni i potrzebni innym.

Siódmym aspektem jest potrzeba dostrzegania ich różnorodności, indywidualizmu. Każdy chciałby czuć się ważnym i dostrzeganym przez otoczenie, a zwłaszcza jeśli się jest klientem od wielu lat, co miesiąc opłacającym rachunki.

Po ósme nie starajmy się idealizować ich świata, lukrować wyglądu czy wygładzać zmarszczki. Ta grupa jest wyczulona na ściemę i fałszywe pochlebstwa, które niektórzy „cwani” gracza rynkowi próbowali im wciskać.

Dziewiątą kwestią o jakiej warto pamiętać jest to, że seniorzy to ludzie o bardzo wyrobionych poglądach na to, co ważne i ugruntowanych wartościach życiowych. Ich mądrość życiowa bezpośrednio wynika ze zdobytego bagażu doświadczeń. Wraz z wiekiem doceniamy wartości ponadczasowe takie, jak: życzliwość, uczciwość, szlachetność i relacje międzyludzkie, a więc przyjaźń i lojalność.

I wreszcie po dziesiąte: humor i dystans do świata. Każdy senior polubi lekki, zabawny świat, do którego zaprosi go marka. Uważajmy tylko, żeby ta historia nie była w ich odbiorze ośmieszająca lub zagrażająca ich własnemu poczuciu wartości. Pamiętajmy seniorzy, to nasi ważni i lojalni klienci. Umiejętnie o nich dbajmy i traktujmy z należytym im szacunkiem.

P.S. A jeszcze dziś o 14.00 jak w każdy wtorek zapraszamy seniorów na kolejne webinariumABC Cyfrowego Świata.

książka Marketing generacji silver

 

Udostępnij: Jak skutecznie komunikować się z pokoleniem 50+?

Odpowiedzialny biznes

Fundusz Sektora 3.0. Zgłoś się!

10 listopada 2020

Fundusz Sektora 3.0. Zgłoś się!

Jeśli wierzysz, że nowe technologie mogą zmieniać świat na lepsze, jeśli jesteś liderem organizacji społecznej i wykorzystujesz nowoczesne narzędzia technologiczne w swojej pracy, jeśli masz pomysł jak włączyć transformację cyfrową w rozwiązywanie problemów społecznych – zapraszamy Cię do Funduszu Sektor 3.0. Możesz zdobyć dofinansowanie na realizację swojej idei, a przy tym nauczyć się, jak zmienić ją w czyn i zaistnieć na rynku. W łącznej puli dofinansowania jest 100 000 złotych!

Inkubacja, prototyp, wdrożenie

Fundusz Sektor 3.0 to program wspierający tworzenie nowych narzędzi, aplikacji i produktów cyfrowych, które wpisują się w ideę #TechForGood oraz transformację cyfrową organizacji społecznych.
Fundusz to połączenie wsparcia finansowego oraz wiedzy i doświadczenia, niezbędnych do wdrożenia nowej technologii. Na pierwszym etapie wybrani uczestnicy zostaną zaproszeni do Inkubacji Funduszu, czyli do intensywnych i interaktywnych warsztatów oraz indywidualnych konsultacji z ekspertami. W ramach Inkubacji, na przestrzeni trzech miesięcy (od 5 grudnia 2020 do 27 lutego 2021), odbywać się będą specjalistyczne warsztaty ułatwiające dopracowanie pomysłu na rozwiązanie cyfrowe, a następnie stworzenie pełnego planu realizacji i wdrożenia nowego produktu na rynek. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się m.in. badania, prototypowanie, tworzenie modelu biznesowego, sprzedaż, fundraising i prezentacja pomysłu. Spotkania poprowadzą eksperci, którzy na co dzień doradzają w tworzeniu najbardziej innowacyjnych rozwiązań na rynku. Wśród osób, które będą edukować i doradzać, znajdą się także eksperci z Orange Polska.

W drugim etapie Funduszu wybrani pomysłodawcy otrzymają wsparcie finansowe. Będzie ono przekazywane w ramach dwóch rund finansowania. Pierwsze pieniądze, które uczestnicy będą mogli wykorzystać do stworzenia prototypu narzędzia, zostaną przyznane już w marcu. O przekazaniu środków finansowych zadecyduje komisja złożona z ekspertów z Orange Polska, Netguru, Deloitte Digital, Koalicji na Rzecz Polskich Innowacji oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Przewidziano też środki na pomoc we wdrożeniu rozwiązania na rynek, a pomogą w tym mentorzy z każdego obszaru biznesu. Podczas oceny pomysłów, szczególny nacisk będziemy kłaść na to, jak dużą zmianę będzie miało szansę wprowadzić narzędzie i jak liczną grupę osób obejmie jego działanie. Pula konkursowa wynosi aż 100 000 złotych.

#TechForGood

Idea #TechForGood to włączenie nowych technologii w rozwiązywanie problemów społecznych, wsparcie dla transformacji cyfrowej organizacji społecznych. Inicjatywy, którym pomogliśmy już rozwinąć skrzydła w poprzednich edycjach Funduszu, to m.in. Pacjenci pacjentom – wirtualna platforma do wsparcia międzypacjenckiego w chorobach chronicznych i onkologicznych, Tu Możesz – baza dostępności pętli indukcyjnej dla osób z aparatami słuchowymi czy 2do2 – aplikacja do prowadzenia i rozliczania projektów ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb organizacji społecznych. Potrzeb na które można odpowiedzieć z pomocą nowych technologii jest jednak ciągle znacznie więcej! Dlatego czekamy na Ciebie.

Jak wziąć udział?

Fundusz adresowany jest do zespołów złożonych z przedstawicieli organizacji społecznych, firm oraz niezależnych specjalistów z branży technologicznej, którzy mają pomysły na nowe rozwiązania odpowiadające na potrzeby i problemy społeczne. W skład zespołu projektowego powinno wchodzić od 2 do 5 osób. Bardzo ważne jest to, że liderem każdego zespołu powinna być organizacja społeczna związana z podejmowanym tematem – mająca bezpośredni dostęp do grupy odbiorców nowo tworzonych rozwiązań.

Zgłoszenia do Funduszu można wysyłać za pośrednictwem formularza znajdującego się na stronie funduszu.

Nabór wniosków trwa do 17 listopada. Następnie wnioski zostaną przeanalizowane przez organizatorów, którzy przeprowadzą rozmowy z autorami pomysłów o największym potencjale. Najlepsze zespoły zostaną nagrodzone możliwością wzięcia udziału w inspirującym i pełnym wiedzy procesie inkubacji. Proces jest całkowicie zdalny, więc mogą się zgłosić również zespoły rozproszone po całym kraju. Zapraszamy !

Orange Polska jest partnerem Funduszu Sektora 3.0 od kilku lat.

ludzie w biurze

Udostępnij: Fundusz Sektora 3.0. Zgłoś się!

Odpowiedzialny biznes

Silver socjety- czyli senior w centrum uwagi.

6 października 2020

Silver socjety- czyli senior w centrum uwagi.

Kim jest senior? W jakiej sytuacji pandemia postawiła dojrzalszą część naszego społeczeństwa? Czy spowodowała wzrost kompetencji cyfrowych czy raczej pokazała ich braki? Czego tak naprawdę potrzebuje silver socjety i czy nowe technologie mogą tu pomóc?

Na te i inne pytania w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem odpowiada Marzena Rudnicka, założycielka oraz prezeska Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

To druga rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl. Z naszymi gośćmi rozmawiamy o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Tydzień temu z Jacekiem Królikowskim, pedagogiem i prezesem Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego rozmawialiśmy o lekcjach, które musi odrobić nasz system edukacyjny, aby dobrze działań w warunkach pandemii.

Zapraszamy.

Udostępnij: Silver socjety- czyli senior w centrum uwagi.

Odpowiedzialny biznes

Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

29 września 2020

Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

Czego uczy polska szkoła? Czy technologia może zdemokratyzować dostęp do edukacji? Czego rodzice, nauczyciele i uczniowie nauczyli się z pandemicznych doświadczeń szkolnych i jak poradzili sobie z adaptacją do nowej sytuacji?
Na te i inne pytania odpowiada Jacek Królikowski, pedagog i prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w rozmowie z Pawłem Oksanowiczem.

To pierwsza rozmowa z cyklu „Nowa cyfrowość” pod patronatem Orange Polska w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl.  Z naszymi gośćmi będziemy rozmawiać o tym, jak wygląda nowa rzeczywistość cyfrowa, czego nauczyliśmy się podczas pandemii, a co nadal jest dla nas wyzwaniem nie tylko w wirtualnym świecie.

Zapraszamy.

 

 

 

Udostępnij: Witaj szkoło, czyli panorama polskiej edukacji

Odpowiedzialny biznes

Cele Zrównoważonego Rozwoju w Orange Polska

26 września 2020

Cele Zrównoważonego Rozwoju w Orange Polska

Z okazji Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju warto przypomnieć o wkładzie Orange Polska w realizację celów zdefiniowanych przez ONZ.

Dla przypomnienia – w 2015 roku państwa członkowskie ONZ określiły 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (tzw. Sustainable Development Goals – SDGs). Jest to powszechne wezwanie wszystkich krajów do podjęcia działań w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym, likwidacji ubóstwa i budowania bardziej zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu świata do 2030 roku. Odpowiedzialność spoczywa na państwach członkowskich i obywatelach, ale także na firmach.

Ponieważ technologia cyfrowa została wskazana jako kluczowy obszar dla osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju, zidentyfikowaliśmy te cele, na które możemy wywrzeć największy wpływ – znalazły się one w naszej strategii społecznej odpowiedzialności w Polsce i na świecie.

Nowa strategia biznesowa Grupy Orange Engage 2025 również odwołuje się do zobowiązań zrównoważonego rozwoju, identyfikując 6 kluczowych obszarów, w których możemy wnieść najbardziej pozytywny wkład.

Są to cele:
9 – Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
10 – Mniej nierówności
12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
13 – Działania w dziedzinie klimatu
16 – Pokój, sprawiedliwości i silne instytucje
17 – Partnerstwa na rzecz celów.

Chcemy być operatorem, który dba o środowisko naturalne, ponieważ technologia cyfrowa może przyczyniać się do transformacji gospodarki w kierunku większej niskoemisyjności i ekologiczności. Dlatego chcemy wzmacniać nasze zaangażowanie w ochronę środowiska poprzez koncentrację na zmianach w kluczowych obszarach:
• zwiększaniu efektywności energetycznej,
• przejściu na energię odnawialną,
• włączaniu zasad gospodarki o obiegu zamkniętym do naszych działań.
Dużym wyzwaniem jest dla nas także włączenie cyfrowe – chcemy, aby nowe technologie były dostępne dla wszystkich niezależnie od wieku, sprawności, miejsca zamieszkania czy umiejętności i przyczyniały się do powszechnego rozwoju społeczno-gospodarczego.
Więcej o zidentyfikowanych celach i zaangażowaniu Orange przeczytaj tutaj.

Orange Polska jako część globalnej Grupy Orange również aktywnie włącza się w realizację tych celów, o czym będziecie się mogli przekonać już niebawem😉

Cele Zrównoważonego Rozwoju - ikony 17 celów

Udostępnij: Cele Zrównoważonego Rozwoju w Orange Polska

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej