Odpowiedzialny biznes

Różnorodność krok po kroku

13 lipca 2021

Różnorodność krok po kroku

Wszystkich, którzy chcą w swojej organizacji zarządzać różnorodnością, zapraszamy do lektury przewodnika „Różnorodność i kultura włączająca krok po kroku. Praktyczny przewodnik dla organizacji” pod redakcją Dominiki Sadowskiej.

Podręcznik powstawał przez ostatnie miesiące w toku prac grupy nieformalnej inicjatywy D&I Roundtable, koordynowanej przez Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu oraz Divercity+ przy wsparciu finansowym Ambasady Królestwa Niderlandów w Polsce.

Dlaczego warto zajrzeć do tej publikacji?

Po pierwsze – napisali ją praktycy, którzy na co dzień zajmują się tematem różnorodności w swoich organizacjach. Jesteśmy na rożnym poziomie realizacji tej idei. Niektóre firmy mają już strategie zarządzania różnorodnością, inne zaczynają rozpoznawać ten temat i realizują poszczególne projekty. Mamy różne doświadczenia, zainteresowania i „punkty ciężkości” w naszych działaniach. Podczas naszych spotkań i pisząc podręcznik uczyliśmy się od siebie nawzajem, inspirowaliśmy, podpowiadaliśmy, jak radzić sobie z rożnymi przeszkodami.

Po drugie – pisaliśmy go dla praktyków, starając się powiedzieć nie tylko dlaczego coś powinno się zrobić, ale przede wszystkim jak to zrobić, konkretnie w Twojej organizacji. Jak zdiagnozować sytuację, zbudować strategię czy plan działań, na co zwrócić uwagę, a czego nie robić.

W wyjątkowym czasie

Ta publikacja to również zapis naszych spotkań. Działaliśmy w szczególnych warunkach, w specyficznej sytuacji społecznej.

Z jednej strony był to czas dużej polaryzacja przekonań, protestów ulicznych. Poprzez tę publikację chcieliśmy wziąć udział w dyskusji na ważne społecznie tematy, pokazać czym dla nas jest różnorodność i dlaczego ma znaczenie w każdej organizacji.

Poza tym działaliśmy w pandemii – spotykaliśmy się tylko on-line. Mówiliśmy, jak pandemia zmienia nas, ludzi wokół i całe otoczenie. Dzieliliśmy się tym, jak nasze organizacje odnoszą się do nowych wyzwań i problemów, jak sobie radzą z pomocą dla pracowników czy oczekiwaniami klientów. Jak zmienia się świat wokół nas i jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Dlatego warto przeczytać nasz podręcznik.

W jego opracowaniu wzięły udział przedstawicielki i przedstawiciele firm – AstraZeneca, BNP PARIBAS, CD Project, CWS Group, Divercity+, Grupy ANG S.A, IKEA, Netguru, LOTTE Wedel i Orange Polska.

2 koniety piją kawę

Udostępnij: Różnorodność krok po kroku

Odpowiedzialny biznes

Grow – Rośniemy odpowiedzialnie

6 lipca 2021

Grow – Rośniemy odpowiedzialnie

W ubiegłym tygodniu ogłosiliśmy nową strategię – Grow.  Jest ona ważna także z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności (CSR) i zrównoważonego rozwoju. Po raz pierwszy odpowiedzialność społeczna znalazła się u nas na równi z innymi filarami strategicznymi.

Wyższy pozioma zarządzania

Oznacza to, że wyzwania i kwestie związane z odpowiedzialnością będą miały tę samą wagę oraz ten sam poziom zarządzania co cele biznesowe. O kilku lat mamy strategię społecznej odpowiedzialności, która definiuje nasze obszary wpływu społecznego i środowiskowego, wskazuje cele i mierniki ich realizacji. Teraz obszary CSR integrują się z biznesem na wyższym poziomie – tworząc nowa strategię.

Grow. Rośnijmy razem – oznacza, że mamy rozwijać się razem z innymi, w symbiozie i współpracy. Nie jest to tylko  strategia biznesowa – to strategia zarządzania naszym wpływem na otoczenie i interesariuszy – klientów, pracowników, inwestorów, partnerów biznesowych i społecznych oraz środowisko. Chodzi o maksymalizowanie pozytywnego wpływu  i niwelowanie tego negatywnego.

Oznacz to także, że cele społeczne czy środowiskowe nie są dodatkiem do celów biznesowych, ale stanowią ich niezbędny element. Wchodzą w procesy, zmieniają nasze działania w poszczególnych obszarach czy nawet model biznesowy.

Dwa obszary odpowiedzialności

Dwa filary obszaru odpowiedzialność, które uważany za kluczowe to wpływ na środowisko i klimat oraz włączenie cyfrowe.

O zielonej transformacji i naszej strategii klimatycznej opowiadamy już od jakiegoś czasu – także w zielonych piątkach na blogu. Jak widzicie wiele się tu dzieje konkretnych rzeczy.

Drugi obszar to włączenie cyfrowe  – tu działamy poprzez inwestycje w rozwój sieci,  zapewnienie powszechnego dostępu do usług czy edukację cyfrową dzieci i młodzieży, a także seniorów.

Pandemia pokazała jak ważny jest dostęp do cyfrowego świata. Usługi cyfrowe stały się dla nas dobrem podstawowym. Dostęp do technologii, doświadczenia związane z ich wykorzystywaniem, kompetencje cyfrowe, wreszcie postawy i motywacje niezbędne, by się ich uczyć – stały się kluczowym kapitałem.  Z perspektywy dyskusji o wykluczeniu cyfrowym, pandemia jest także szansą. Była to dla wielu z nas przyspieszona „szkoła cyfryzacji” − czas, który zmusił nas wkroczenia do cyfrowego świata, do głębszego się w nim zanurzenia. Jest to więc właściwy moment na wsparcie dla tych osób, które jeszcze nie odnajdują się w kontakcie z nowymi technologiami.

Naszą odpowiedzialnością jest, aby z cyfrowego świata mogli korzystać wszyscy – niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania, (nie)sprawności, umiejętności czy sytuacji ekonomicznej. To dla nas znaczy włączenie cyfrowe.

Grafika ilustracyjna - ekolog z tabletem w ręku analizjue sytuację w około kopalni odkrywkowej

Udostępnij: Grow – Rośniemy odpowiedzialnie

Odpowiedzialny biznes

Startupy Pozytywnego Wpływu

22 czerwca 2021

Startupy Pozytywnego Wpływu

Ukazał się nowy Raport „Startupy pozytywnego wpływu. Radykalna innowacja społeczna”. To już 3. edycja publikacji, która pokazuje najbardziej innowacyjne zrównoważone startupy w Polsce. Orange po raz kolejny jest partnerem Raportu.

Co to jest startup pozytywnego wpływu ?

Bolesław Rok – prof. ALK i autor tego określenia pisze tak: „Startup pozytywnego wpływu to innowacyjna forma przedsiębiorczości skierowanej na rozwiązywanie istotnych wyzwań społecznych, podejmowana przez osoby działające z pasją w imię dobra wspólnego, które potrafią doprowadzić do wzrostu wartości organizacji, jakości życia ludzi i środowiska w ramach sfery swojego oddziaływania. Jeżeli do pasji i dobra wspólnego dodajemy zrównoważony rozwój, wyzwania klimatyczne i społeczne, a także technologię, efektywność organizacyjną oraz autentyczną przydatność oferowanych produktów lub usług, to rozpoczynamy drogę w kierunku zwiększania pozytywnego wpływu”.

Dlaczego warto przeczytać Raport?

Takie organizacje i ich twórcy mogą być dla nas inspiracją – do tworzenia naszych własnych pomysłów biznesowych, organizacji społecznych czy do współpracy zawodowej. Ale też, na gruncie prywatnym, mogą prowadzić do zmiany sposobu życia, utartych nawyków i skorzystania z oferowanych przez nich produktów czy usług.

W Raporcie znajdziecie nie tylko historie startupów, ale przede wszystkim opowieści o ludziach z pasją, którzy idee przekładają na realne działania. Dowiadujemy się, co ich zainspirowało, jakie trudności musieli pokonać, jak sobie poradzili i co z tego wynikło.

Raport to także teksty ekspertów, innowatorów społecznych o tym, jak zmienia się nasz świat, jakie są największe wyzwania społeczne czy klimatyczne, co czeka nas w przyszłości – jakie trendy będą towarzyszyć nam w najbliższym czasie.

Dla mnie lektura Raportu to duża doza inspiracji, motywacji i poczucia sensu, że zmierzamy w odpowiednim, zrównoważonym kierunku. Może jeszcze nie w głównym nurcie i nie tak szybko, jak trzeba, ale są dobre podstawy do zmian. Zawsze znajduję też coś dla siebie na drodze zawodowej czy osobistej – produkty czy usługi, które pomagają mi żyć w sposób bardziej zrównoważony. Czego i Wam życzę.

Partnerami raportu są BNP Paribas Bank Polska, Orange Polska oraz Samsung Polska. Raport znajdziecie na stronie Kozminski Business Hub. Raportowi z wypowiedziami ekspertów i ekspertek towarzyszy także baza ponad 600 startupów pozytywnego wpływu funkcjonujących w Polsce.

pkładka Raportu Startupy Pozytywnego Wpływu

Udostępnij: Startupy Pozytywnego Wpływu

Odpowiedzialny biznes

Nagrody dla Orange Polska

18 czerwca 2021

Nagrody dla Orange Polska

Poznaliśmy wyniki 15. Rankingu Odpowiedzialnych Firm (ROF).

Orange Polska zajął 1. miejsce w kategorii telekomunikacja, media i rozrywka. Zajęliśmy też 2. miejsce wspólnie z Santander Bank Polska w klasyfikacji ogólnej. Na 1. miejscu znalazł się BNP Paribas Bank Polska. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom.

Jak co roku wypełnienie ankiety ROF, a tym samy zakwalifikowanie się na podium, było trudne. W badaniu pojawiły się bowiem nowe pytania. Dodatkowym elementem było głosowanie interesariuszy – uczestników ROF 2021 oraz jurorów z Panelu Pozytywnych Postaci.

Tym bardziej cieszy nas wysoka apozycja w tegorocznej edycji. Jesteśmy jedną z siedmiu firm, które starują w Rankingu od początku. W zestawieniu ponad 200 przedsiębiorstw, które w ciągu tych lat były ujęte w zestawieniu i zajmowały najwyższe pozycje, znaleźliśmy się na 1. miejscu.

Autorami zestawienia są Profesor Bolesław Rok z Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu Akademii Leona Koźmińskiego oraz Jarosław Horodecki, analityk. Partnerem ROF 2021 jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Partnerem merytorycznym odpowiedzialnym za przegląd odpowiedzi jest Deloitte,  medialnym – Dziennik Gazeta Prawna a technologicznym – SMART CSR.

Dyplom dla Orange

Udostępnij: Nagrody dla Orange Polska

Odpowiedzialny biznes

Orange – dobre miejsce dla kobiet

10 czerwca 2021

Orange – dobre miejsce dla kobiet

Wracamy do tematu zarządzania różnorodnością, a są ku temu 2 powody.

Fair for Women

Pierwszy – to kolejne wyróżnienie. Nasze podejście do zarządzania różnorodnością zostało docenione w konkursie „Fair for Women”. Jest to konkurs, którego celem jest promocja idei równego traktowania i wyrównywania szans kobiet na rynku pracy w Polsce. Ma za zadanie wyróżnianie tych pracodawców, którzy tworzą najlepsze warunki pracy dla kobiet. Brane są pod uwagę takie obszary, jak: programy wspierające łączenie życia rodzinnego i zawodowego, udział kobiet na stanowiskach kierowniczych, równościowa kultura organizacyjna, różnorodność, równość płac. Orange Polska znalazł się wśród 5 wyróżnionych firm. Doceniono nasze działania na rzecz „wspierania kobiet w łączeniu roli zawodowej i rodzinnej”, min. hybrydowy model pracy oraz bogatą politykę w zakresie well-being.

Organizatorem konkursu “Fair to Women” jest Fundacja Vox Feminae, partnerem merytorycznym PwC Polska, partnerem głównym Emitel SA, a partnerem ABSL.

30% Club Poland

Drugi powód – to kolejna inicjatywa na rzecz kobiet – tym razem we władzach spółek. Orange Polska stał się partnerem kampanii 30% Club Poland. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie reprezentacji kobiet na poziomie zarządu i rady nadzorczej (liczone łącznie) w 140 największych polskich spółkach giełdowych do 2030 roku.

Kampania ma też cel pośredni w postaci progu 20% udziału kobiet we władzach spółek z WIG20, mWIG40 i sWIG80 do 2025 roku oraz braku wśród tych spółek takich, które nie mają żadnych kobiet w swoich władzach. Na koniec 2020 roku udział kobiet we władzach firm z indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80 wyniósł zaledwie 15,5%. Do inicjatywy mogą przystąpić prezesi zarządów i przewodniczący rad nadzorczych spółek publicznych lub firm posiadających więcej niż 100 pracowników.
U nas w Oranego Polska w zarządzie mamy 25% kobiet, natomiast w Radzie Nadzorczej 28,5%.

Relację z inauguracji kampanii 30% Club Poland znaleźć można na You Tube.

kobieta przy komputerze

Udostępnij: Orange – dobre miejsce dla kobiet

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej