Odpowiedzialny biznes

Uwierz w siebie

26 października 2021

Uwierz w siebie

Wiele uwagi i uważności w Orange poświęcamy kwestiom szeroko rozumianej różnorodności. Jednym z jej aspektów jest płeć – z którą wiąże się wiele stereotypów i mitów. Wiemy przecież, że mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus. Ale czy na pewno? Czy płeć determinuje to, jak patrzymy na świat i samych siebie? Ma wpływ na to, jak oceniamy siebie albo naszą rolę społeczną?

Odpowiedź na te pytania jest ważna także w kontekście biznesu, programów motywacyjnych, planowania ścieżek kariery czy udogodnień dla rodziców w pracy. Dlatego przyłączyliśmy się do projektu „Uwierz w siebie. Polska 2021” i wzięliśmy udział w badaniu, które przynajmniej częściowo próbuje odpowiedzieć na te pytania.

 O badaniu

Firma badawcza NEUROHM, wspólnie z naukowcami i liderami opinii wzięła pod lupę 12 zagadnień dotyczących naszego poczucia skuteczności, odporności na krytykę oraz atrakcyjności. Badacze skorzystali z inteligentnej technologii iCode™. Za pomocą mierzących czas reakcji, autorskich algorytmów, łączących neuronaukę, psychologię i sztuczną inteligencję. Chodziło o to, aby zbadać nie tylko to co deklarujemy, ale również co tak naprawdę myślimy. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie Polaków oraz osobach pracujących w dużych korporacjach.

W badaniu wzięło udział siedem międzynarodowych korporacji. Oprócz Orange Polska– także Pfizer Polska, PepsiCo Poland, Millennium Bank SA, SAP Polska, Bank BPH SA, Lotte Wedel Sp. z o.o. Ich wyniki zostały porównane do reprezentatywnej próby Polaków.

Wyniki

Rzeczywiście – Raport Uwierz w siebie. Polska 2021” pokazuje, że nie to co deklarujemy a to, co myślimy to czasami dwie rożne rzeczy.

      Kobiety wierzą w siebie bardziej niż nam się wydaje!

Wyniki badań częściowo potwierdzają powszechny pogląd, że kobiety są z siebie mniej zadowolone niż mężczyźni. Mają niższe niż mężczyźni poczucie skuteczności oraz są mniej odporne na krytykę. Jedyny obszar, w którym wypadają lepiej od mężczyzn, to poczucie własnej atrakcyjności. Jednak wiele  z tych negatywnych opinii kobiety wyrażają jedynie na poziomie deklaracji. Choć nawet co druga kobieta deklaruje negatywne myślenie o sobie (56%),  tylko co czwarta jest rzeczywiście o tym przekonana (26%). Czyżbyśmy mieli do czynienia z fałszywą skromnością?

      Kobieta może być szefem? – tak tylko mówimy!

Badacze NEUROHM zapytali też Polaków czy kobiety mogą być szefami. Aż 82% ankietowanych kobiet i mężczyzn zadeklarowało, że „tak”. Jednak dużo w tym politycznej poprawności. Z tym poglądem faktycznie utożsamia się jedynie 27% badanych! Dotyczy to w równym stopniu mężczyzn, jak i kobiet. Co ciekawe, na pogląd ten nie miał wpływu ani status zawodowy, ani zarobki, ani zajmowana pozycja. Przekonanie o kompetencjach kobiet na kierowniczych stanowiskach wzrasta natomiast wraz z wiekiem i wykształceniem ankietowanych. Dodatkowo mocno przekonani są o tym mężczyźni, którzy posiadają dzieci oraz… pracownicy korporacji. Co druga osoba pracująca w dużej firmie szczerze wierzy w kompetencje kobiet jako kierowniczek.

     Posiadanie dzieci

To, co ma szczególny wpływ na poczucie własnej wartości jest posiadanie dzieci. Ale dotyczy to przede wszystkim mężczyzn. Ojcowie są mniej podatni na krytykę, mają większe poczucie skuteczności, a dodatkowo czują się bardziej atrakcyjni! I jest to efekt niezależny od wieku! Podobnej intensywnej zależności nie zaobserwowano u mam.

Głównym wyznacznikiem poczucia własnej wartości kobiet jest wiek (im większe doświadczenie, tym większa pewność siebie). Krytycznym momentem jest jednak dla nich powrót do pracy z urlopu macierzyńskiego. Już po około 6 miesiącach od wznowienia pracy zawodowej, wśród matek wyraźnie wzrasta podatność na krytykę i samokrytykę. Co więcej, zmienia się postrzeganie nie tylko siebie, ale kobiet w ogóle. Matki zaczynają mniej wierzyć w kompetencje kobiet na kierowniczych stanowiskach.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie www.uwierzwsiebie.com.pl. Ten raport to dobry punkt wyjścia, aby pracować dalej nad różnorodnością – także w naszej firmie.

usmiechnięta dziewczyna w kapeluszu

 

Udostępnij: Uwierz w siebie

Odpowiedzialny biznes

Warsztaty dla seniorów – nowa edycja

15 października 2021

Warsztaty dla seniorów – nowa edycja

Zapraszamy na szkolenia wszystkich seniorów, którzy chcieliby nauczyć się, jak korzystać z internetu i nowych technologii. To kolejna edycja naszych spotkań edukacyjnych w formie webinarów.

Szkolenie „Mój pierwszy smartfon – jak zacząć korzystać ze smartfona i wykorzystywać jego funkcjonalności na co dzień” składa się z 7 webinarów. Spotykamy się we wtorki w godzinach  14.30.-15.30.

Kurs dostępny platformie ABC senior, a naszym partnerem jest Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej.

Zapraszamy do zapisów na stronie www.abcsenior.com.

Szkolenia rozpoczną się we wtorek 26 października.

 

Program szkoleń.

  • 26.10. godz. 14:30 – 15:30

Smartfon – podstawowe ustawienia telefonu

  • Ustawienie czcionki, kontrastu, połączenie z internetem
  • Jak ustawić zapisywanie kontaktów
  • Założenie konta Google
  • Jak skorzystać z poczty e-mail

 

  • 2.11. godz. 14:30 – 15:30

Smartfon – aplikacje – zakupy, zdrowie, rozrywka, czas wolny  

  • Konfiguracja sklepu Google Play oraz pobieranie aplikacji
  • Jak bezpiecznie korzystać z aplikacji

 

  • 9.11. godz. 14:30 – 15:30

Smartfon – przydatne funkcjonalności

  • Inteligentne wprowadzanie tekstu głosem
  • Czytnik kodów kreskowych przy zakupach, płatnościach
  • Udostępnianie internetu

 

  • 16.11. godz. 14:30 – 15:30

Smartfon nawigacja

  • Jak skorzystać z nawigacji satelitarnej i usług związanych z lokalizacją telefonu
  • Wyszukiwanie trasy dojazdu, dodawanie punktów na trasie, widok ulicy, informacje o korkach, wysyłanie własnej lokalizacji
  • Aplikacja „Jak dojadę”

 

  • 23.11. godz. 14:30 – 15:30

Smartfon – źródło informacji

  • Jak wyszukiwać informacje
  • Strony www, Asystent Google
  • Tłumacz Google

 

  • 30.11. godz. 14:30 – 15:30

Smartfon Bezpieczeństwo

  • Jak zabezpieczyć swój smartfon przed kradzieżą danych – Cybertarcza, Zabezpiecz Pesel
  • Jak bezpiecznie korzystać z internetu –  bezpieczne hasło

 

  • 7.12.  godz. 14:30 – 15:30

Smartfon komunikacja

  • Jak korzystać z komunikatorów internetowych
  • Korzystnie z aplikacji Messenger, WhatsApp

Para seniorów przed tabletem

Udostępnij: Warsztaty dla seniorów – nowa edycja

Odpowiedzialny biznes

Raport Zintegrowany Orange Polska 2020

3 sierpnia 2021

Raport Zintegrowany Orange Polska 2020

Coraz częściej w ocenie spółek spotykamy się z pytaniami o wskaźniki ESG. Także nasi inwestorzy, szczególnie instytucjonalni, są coraz bardziej zainteresowani tym tematem. O co chodzi?

Wskaźniki zrównoważonego rozwoju

ESG to nic innego jak: E – Środowisko (z ang. environment), S – Społeczna odpowiedzialność (social responsibility) i G – Ład korporacyjny (corporate governance) – czyli części składowe zrównoważonego rozwoju firmy.

Dziś inwestorom nie wystarczają już informacje na temat przychodów czy EBITDA. Chcą wiedzieć, czy firma jest godna zaufania, dba o pracowników, nie zanieczyszcza środowiska i jak wywiązuje się z deklaracji klimatycznych. W dłuższej perspektywie taki podejście bardziej się opłaca.

Pod tym kątem oceniane są także spółki w Indeksie ESG na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Co więcej, zagadnienia te pojawiły się w nowym projekcie Dobrych Praktyk Giełdowych GPW, który skierowany jest do wszystkich spółek. To pokazuje, że dziś nie ma już odwrotu od odpowiedzialnego zarządzania i transparentnego raportowania wpływu przedsiębiorstw na otoczenie społeczne i środowisko.

ESG w Orange

Dane na temat ESG znajdziecie także w naszych raportach rocznych – obecnie wydaliśmy już 5. raport zintegrowany, gdzie kompleksowo pokazujemy nasz model biznesowy i sposób zarządzania, nasze cele i ich realizację, opisujemy środowisko pracy oraz nasze programy zaangażowania społecznego czy politykę klimatyczną.

E – Środowisko

W naszym Raporcie Zintegrowanym za 2020 rok znajdziecie obszerny materiał na temat nowo przyjętej polityki klimatycznej, która zawiera wymierne i konkretne cele
w zakresie zmniejszenia zużycia energii oraz emisji CO2. Prezentujemy też informacje o działaniach w zakresie zbiórki zużytego sprzętu i telefonów. Dążymy coraz bardziej w kierunku ekonomii obiegu zamkniętego.

S – Społeczna odpowiedzialność

W obszarze społecznym z jednej strony pokazujemy naszych pracowników i ich warunki pracy – jak dbamy o ich bezpieczeństwo, także w czasie pandemii, prezentujemy naszą kulturę organizacyjną, politykę zarządzania różnorodnością oraz przestrzeń dla rozwoju i zaangażowania – także w wolontariat pracowniczy. Z drugiej strony ten obszar to także zaangażowanie społeczne i wpływ na społeczności. Pokazujemy, jakie programy edukacyjne i społeczne realizuje Fundacja Orange i jak firma angażuje się w ważne kwestie – np. edukację cyfrową seniorów czy wsparcie dla innowacyjności.

G – Ład korporacyjny

W raporcie prezentujemy też naszą strukturę i sposób zarządzania, stosowanie zasad etyki i Compliance, sposób zarządzania ryzykami, także w obszarze społecznym, respektowanie praw udziałowców oraz realizację obowiązków informacyjnych względem wszystkich interesariuszy.

Dzięki uwzględnieniu wskaźników ESG w raportowaniu dajemy dobry materiał do oceny dla analityków giełdowych czy inwestorów. Pokazujemy także, że firma to zaangażowany obywatel, dobry sąsiad oraz wartościowy członek społeczeństwa.

Zapraszamy do lektury Raportu Zintegrowanego Orange Polska 2020.

Okładka Raportu rocznego 2020

Udostępnij: Raport Zintegrowany Orange Polska 2020

Odpowiedzialny biznes

Różnorodność krok po kroku

13 lipca 2021

Różnorodność krok po kroku

Wszystkich, którzy chcą w swojej organizacji zarządzać różnorodnością, zapraszamy do lektury przewodnika „Różnorodność i kultura włączająca krok po kroku. Praktyczny przewodnik dla organizacji” pod redakcją Dominiki Sadowskiej.

Podręcznik powstawał przez ostatnie miesiące w toku prac grupy nieformalnej inicjatywy D&I Roundtable, koordynowanej przez Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu oraz Divercity+ przy wsparciu finansowym Ambasady Królestwa Niderlandów w Polsce.

Dlaczego warto zajrzeć do tej publikacji?

Po pierwsze – napisali ją praktycy, którzy na co dzień zajmują się tematem różnorodności w swoich organizacjach. Jesteśmy na rożnym poziomie realizacji tej idei. Niektóre firmy mają już strategie zarządzania różnorodnością, inne zaczynają rozpoznawać ten temat i realizują poszczególne projekty. Mamy różne doświadczenia, zainteresowania i „punkty ciężkości” w naszych działaniach. Podczas naszych spotkań i pisząc podręcznik uczyliśmy się od siebie nawzajem, inspirowaliśmy, podpowiadaliśmy, jak radzić sobie z rożnymi przeszkodami.

Po drugie – pisaliśmy go dla praktyków, starając się powiedzieć nie tylko dlaczego coś powinno się zrobić, ale przede wszystkim jak to zrobić, konkretnie w Twojej organizacji. Jak zdiagnozować sytuację, zbudować strategię czy plan działań, na co zwrócić uwagę, a czego nie robić.

W wyjątkowym czasie

Ta publikacja to również zapis naszych spotkań. Działaliśmy w szczególnych warunkach, w specyficznej sytuacji społecznej.

Z jednej strony był to czas dużej polaryzacja przekonań, protestów ulicznych. Poprzez tę publikację chcieliśmy wziąć udział w dyskusji na ważne społecznie tematy, pokazać czym dla nas jest różnorodność i dlaczego ma znaczenie w każdej organizacji.

Poza tym działaliśmy w pandemii – spotykaliśmy się tylko on-line. Mówiliśmy, jak pandemia zmienia nas, ludzi wokół i całe otoczenie. Dzieliliśmy się tym, jak nasze organizacje odnoszą się do nowych wyzwań i problemów, jak sobie radzą z pomocą dla pracowników czy oczekiwaniami klientów. Jak zmienia się świat wokół nas i jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Dlatego warto przeczytać nasz podręcznik.

W jego opracowaniu wzięły udział przedstawicielki i przedstawiciele firm – AstraZeneca, BNP PARIBAS, CD Project, CWS Group, Divercity+, Grupy ANG S.A, IKEA, Netguru, LOTTE Wedel i Orange Polska.

2 koniety piją kawę

Udostępnij: Różnorodność krok po kroku

Odpowiedzialny biznes

Grow – Rośniemy odpowiedzialnie

6 lipca 2021

Grow – Rośniemy odpowiedzialnie

W ubiegłym tygodniu ogłosiliśmy nową strategię – Grow.  Jest ona ważna także z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności (CSR) i zrównoważonego rozwoju. Po raz pierwszy odpowiedzialność społeczna znalazła się u nas na równi z innymi filarami strategicznymi.

Wyższy pozioma zarządzania

Oznacza to, że wyzwania i kwestie związane z odpowiedzialnością będą miały tę samą wagę oraz ten sam poziom zarządzania co cele biznesowe. O kilku lat mamy strategię społecznej odpowiedzialności, która definiuje nasze obszary wpływu społecznego i środowiskowego, wskazuje cele i mierniki ich realizacji. Teraz obszary CSR integrują się z biznesem na wyższym poziomie – tworząc nowa strategię.

Grow. Rośnijmy razem – oznacza, że mamy rozwijać się razem z innymi, w symbiozie i współpracy. Nie jest to tylko  strategia biznesowa – to strategia zarządzania naszym wpływem na otoczenie i interesariuszy – klientów, pracowników, inwestorów, partnerów biznesowych i społecznych oraz środowisko. Chodzi o maksymalizowanie pozytywnego wpływu  i niwelowanie tego negatywnego.

Oznacz to także, że cele społeczne czy środowiskowe nie są dodatkiem do celów biznesowych, ale stanowią ich niezbędny element. Wchodzą w procesy, zmieniają nasze działania w poszczególnych obszarach czy nawet model biznesowy.

Dwa obszary odpowiedzialności

Dwa filary obszaru odpowiedzialność, które uważany za kluczowe to wpływ na środowisko i klimat oraz włączenie cyfrowe.

O zielonej transformacji i naszej strategii klimatycznej opowiadamy już od jakiegoś czasu – także w zielonych piątkach na blogu. Jak widzicie wiele się tu dzieje konkretnych rzeczy.

Drugi obszar to włączenie cyfrowe  – tu działamy poprzez inwestycje w rozwój sieci,  zapewnienie powszechnego dostępu do usług czy edukację cyfrową dzieci i młodzieży, a także seniorów.

Pandemia pokazała jak ważny jest dostęp do cyfrowego świata. Usługi cyfrowe stały się dla nas dobrem podstawowym. Dostęp do technologii, doświadczenia związane z ich wykorzystywaniem, kompetencje cyfrowe, wreszcie postawy i motywacje niezbędne, by się ich uczyć – stały się kluczowym kapitałem.  Z perspektywy dyskusji o wykluczeniu cyfrowym, pandemia jest także szansą. Była to dla wielu z nas przyspieszona „szkoła cyfryzacji” − czas, który zmusił nas wkroczenia do cyfrowego świata, do głębszego się w nim zanurzenia. Jest to więc właściwy moment na wsparcie dla tych osób, które jeszcze nie odnajdują się w kontakcie z nowymi technologiami.

Naszą odpowiedzialnością jest, aby z cyfrowego świata mogli korzystać wszyscy – niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania, (nie)sprawności, umiejętności czy sytuacji ekonomicznej. To dla nas znaczy włączenie cyfrowe.

Grafika ilustracyjna - ekolog z tabletem w ręku analizjue sytuację w około kopalni odkrywkowej

Udostępnij: Grow – Rośniemy odpowiedzialnie

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej