Odpowiedzialny biznes

Przesłanie dla biznesu

18 marca 2020

Przesłanie dla biznesu

Obecna sytuacja związana z wirusem COVID-19 stawia przed nami wiele wyzwań związanych z życiem rodzinnym, relacjami społecznymi czy pracą. To również trudny czas dla wielu przedsiębiorców. Dlatego Koalicja Liderzy Pro Bono, której jesteśmy członkiem, przygotowała przesłanie do biznesu. Kilka słów, które zwracają uwagę na rolę biznesu w otaczającej nas trudnej rzeczywistości, na odpowiedzialność gospodarczą i społeczną firm, na konieczność współpracy i solidarności w obliczu pandemii. Oto one:

Przesłanie Koalicji Liderzy Pro Bono do przedstawicieli biznesu, w związku z trudną sytuacją gospodarczą spowodowaną pandemią koronawirusa.

Drodzy Przedsiębiorcy,

Czas pandemii jest dla nas wszystkich bardzo trudny. Sektor biznesu, a w szczególności niektóre jego branże, stają w obliczu sytuacji kryzysowej. Dla wszystkich jednak jest to czas próby naszej solidarności, życzliwości, odpowiedzialności.

Dziękujemy wszystkim przedsiębiorcom, którzy poprzez zmianę systemu organizacji pracy dostosowaną do potrzeb pracowników oraz wsparcie instytucji i inicjatyw społecznych w obszarze ochrony zdrowia przyczyniają się do ograniczenia pandemii i jej negatywnych konsekwencji.

Ta sytuacja to wyjątkowa próba dla społecznej odpowiedzialności biznesu; nie ma teraz miejsca ani czasu na kalkulacje i rozważania, co się opłaca bardziej, a co mniej.

Teraz jednak szczególnie może zaprocentować okazana przez nas ludzka solidarność, empatia, rozważne i dobre działanie. To czas odpowiedzialnego biznesu.

Bądźmy uważni na sytuację najbliższego otoczenia i reagujmy.
Dzielmy się bezinteresownie własną wiedzą i doświadczeniem wspierając siebie nawzajem, partnerów biznesowych, podmioty społeczne.
Wspierajmy, ale też chrońmy naszych pracowników.
Pomagajmy – tam, gdzie coś możemy dla kogoś zrobić.
Bądźmy solidarni.

 

Liderzy Pro Bono:

Marzena Atkielska, Prezes Zarządu, Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego
Wojciech Borowski, Prezes Zarządu, McCANN Worldgroup
Michał Ciundziewicki, Prezes Zarządu, Jet Line
Magdalena Duszyńska-Walczak, Prezes Zarządu, Nowa Era
Przemysław Furlepa, Wiceprezes Zarządu, BNP Paribas Bank Polska S.A.
Adam Kalbarczyk, Prezes Zarządu, Altix
Józef Kącki, Prezes Zarządu, Leaders Island
Karol Kołt, Prezes Zarządu, SKK S.A.
Krzysztof Kord, Prezes Zarządu, Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A.
Paweł Kornosz, Prezes Zarządu, YesIndeed
Jacek Kowalski, Członek Zarządu, Orange Polska S.A.
Marek Kuzaka, Prezes Zarządu, AMS S.A.
Michał Kwasek, Członek Zarządu, ANG Spółdzielnia
Ewa Paga, Prezes Zarządu, Fundacja im. Lesława A. Pagi
Ewa Pawłowska, Prezes Zarządu, Fundacja Integracja
Sylwester Pedowicz, Dyrektor Oddziału Ikano Bank AB (publ) S.A. Oddział w Polsce
Aneta Podyma-Milczarek, Prezes Zarządu, Unum Życie TUiR S.A.
Przemysław Pohrybieniuk, Prezes Zarządu, Fundacja „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową”
Krzysztof Prasał, Prezes Zarządu, Dom Inwestycyjny Xelion
Marek Rybiec, Prezes Zarządu, iWealth Management
Agnieszka Servaas, Prezes Zarządu, VIVE Management
Joanna Smolińska, Prezes Zarządu, Antalis Poland
Piotr Wielgomas, Prezes Zarządu, BIGRAM S.A.
Anna Włodarczyk-Moczkowska, Prezes Zarządu, Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group
Leszek Zieliński, Prezes Zarządu, Job Solutions
Jakub Zwoliński, Prezes Zarządu, SNOWDOG

Koalicja Liderzy Pro Bono (dawniej Prezesi-wolontariusze) powstała w 2011 roku. Tworzą ją prezesi i członkowie zarządów różnych firm i organizacji działających w Polsce, których łączy przekonanie o wartości wolontariatu i społecznego zaangażowania biznesu. Prowadzą publiczną dyskusję, bo ma to ogromną moc sprawczą, szczególnie w obliczu wyzwań współczesnego świata – społecznych, ekologicznych, gospodarczych.
Koalicja Liderzy Pro Bono to projekt, który rozwija platformę współpracy oraz wymiany doświadczeń pomiędzy liderami biznesu a liderami organizacji społecznych. Koordynowany jest przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce i spółkę Inwestycje Społeczne.

ludzie w biurze

Udostępnij: Przesłanie dla biznesu

Odpowiedzialny biznes

Różnorodność w biznesie

21 lutego 2020

Różnorodność w biznesie

Orange Polska jest największą firmą telekomunikacyjną w kraju i jednym z większych pracodawców. Zatrudniamy ponad 12 tys. osób w całej Polsce.

Jako pracownicy jesteśmy różnorodni.
Najmłodszy ma 19 lat, a najstarszy 69. Większość pracowników to mężczyźni 61%. Kobiety stanowią 38% ogółu pracowników, a na stanowiskach menedżerskich jest ich 33%.
Są wśród nas także pracownicy z niepełnosprawnościami – 2 %.
56% zespołu to mieszkańcy pięciu największych polskich miast, pozostali pracują w mniejszych miejscowościach. Grupa Orange zatrudnia stałych pracowników w około 160 lokalizacjach.
Orange Polska to także szerokie spektrum zawodów i stanowisk. Tworzymy miejsce, gdzie wspólnie pracują specjaliści ds. sprzedaży, monterzy, specjaliści przemysłu i budownictwa, rozwoju i technologii informatycznych, programiści, specjaliści nauk biologicznych, dziedzin prawa, rynku nieruchomości, pracownicy administracyjni i biurowi, czy ds. finansowo-statystycznych.

Nic zatem dziwnego, że zarządzanie różnorodnością w organizacji jest dla nas koniecznością, a jednym z zagadnień, które jest dla nas bardzo ważne, jest zróżnicowanie z uwagi na płeć.

Razem.One

W odpowiedzi na potrzebę zapewnienia kobietom większego wsparcia w rozwoju, dostępu do stanowisk ale tez godzenia roli zawodowej i rodzinnej stworzyliśmy program Razem.One.

Program obejmuje 4 obszary:
Moc – wzmocnienie kobiet poprzez zwiększenie ich odwagi do podejmowania nowych wyzwań, wzmocnienie pewności siebie oraz pomoc w powrocie na ścieżkę rozwoju i kariery po urodzeniu dziecka; pomoc w godzeniu roli zawodowej i prywatnej;
Świadomość – budowanie i wzmacnianie szerokiej świadomości roli kobiet w biznesie dla zwiększenia efektywności i budowania kultury organizacyjnej oraz istotności dla efektów biznesowych;
Ambicja – rozwój kariery i możliwości awansu na wyższe stanowiska poprzez zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach menedżerskich, liczby kandydatek na etapie rekrutacji na stanowiska menedżerskie oraz redukcja rozbieżności płacowych na równorzędnych stanowiskach;
Obecność – zwiększenie obecności w rolach decyzyjnych i strukturach technicznych.

O tym, jak wprowadzać zmiany w biznesie, czy stosować parytety i inne administracyjne rozwiązania, czy bardziej stawiać na budowanie świadomości i walkę ze stereotypami, możecie przeczytać w najnowszych wydaniu Forbes Women. Głosu w tej sprawie udzieliła m.in. Bożena Leśniewska – wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego Orange Polska, liderka programu Razem.One.

Okładka numery Forbs Women 1/2020 z hasłem - wspieramy kobiety

Udostępnij: Różnorodność w biznesie

Odpowiedzialny biznes

Domowe Zasady Ekranowe

19 lutego 2020

Domowe Zasady Ekranowe

Czy w Waszej rodzinie obowiązują zasady? Z pewnością tak. Mówimy dzieciom, żeby nie rozmawiały z nieznajomymi, sprzątały swój pokój, odrabiały lekcje zaraz po powrocie ze szkoły. Ustalamy, że równo dzielimy się obowiązkami, dotrzymujemy danych obietnic czy wspólnie zasiadamy do posiłku. Każda rodzina mniej lub bardziej świadomie wypracowuje sobie takie zasady.

Ale czy myślimy o podobnych regułach związanych z nowymi technologiami w rodzinie? Jeśli nie, warto o to zadbać i ustalić wspólnie z dziećmi kilka zasad korzystania z mediów cyfrowych. Kiedy dajemy dziecku pierwsze urządzenia i na jak długo, jak i kiedy możemy korzystać z sieci, a kiedy nie – np. podczas posiłku, przed snem. Czy sprawdzamy pracowniczą skrzynkę mailową podczas weekendu czy wakacji? Warto o tym pomyśleć, a pomogą Wam w tym Domowe Zasady Ekranowe – zestaw praktycznych porad dotyczących korzystania z urządzeń ekranowych w domu. Kampanię pod tym tytułem rozpoczęła właśnie Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, a jej partnerem jest Fundacja Orange.

Co mówią badania?

Raport Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Problematyczne używanie internetu przez młodzież” pokazuje, że dzieci coraz częściej mają problem z nadużywaniem internetu, a skala tego zjawiska stopniowo rośnie. Badania „EU Kids Online”, „Nastolatki 3.0” pokazują, że coraz więcej nastolatków identyfikuje u siebie co najmniej jeden z objawów nadużywania sieci – korzystanie z internetu dłużej niż planowaliśmy, odczuwanie poirytowania, gdy internet nie działa lub gdy nie ma do niego dostępu. By móc korzystać z internetu, młodzież rezygnuje z obowiązków szkolnych, zajęć pozaszkolnych, spotkań ze znajomymi albo ze snu czy posiłku i okłamuje w tym celu rodziców. Natomiast Raport „Młodzi Cyfrowi. Nowe technologie. relacje. Dobrostan” Fundacji Dbam o Mój Zasięg pokazuje, że nastolatki są cały czas on-line, sięgają po smartfon kilkadziesiąt razy dziennie, używają go przed zaśnięciem i tuż po obudzeniu, a czasami w nocy. 20% badanych uzyskało wysokie wskaźniki na skali fonoholizmu, a kolejne 20% wysokie.

Gdzie są rodzice?

Co czwarty badany nastolatek (25%) deklaruje, że jego rodzice nie rozmawiają z nim o bezpieczeństwie online, a 23% przyznaje, że ich rodzice nie interesują się i nie pytają, co robią w sieci. Oznacza to, że rodzice często nie wiedzą, co ich dzieci oglądają w internecie i z kim się kontaktują. Często ograniczają się do pytania, w jaka grę, ale już nie pytają na czym polegają zasady tej gry, z jakim bohaterem identyfikuje się jego dziecko, w jakich portalach społecznościowych ma konto i do jakich grup należy.
A korzystanie z mediów zaczyna się wcześniej, kiedy to rodzice dają dziecku do ręki pierwsze urządzenie. Kilka lat temu Fundacja Orange przeprowadziła badania, które pokazały, że już 20% dzieci do 2. roku życia dostaje do ręki urządzenie ekranowe. Smartfon czy tablet staję się cyfrową nianią, która „pomaga” rodzicom w opiece nad dzieckiem, aż staje się codziennym towarzyszem zabaw i innych aktywności.

Co zrobić?

Zachęcamy do tworzenia Domowych Zasad Ekranowych i podpisania w rodzinie umowy potwierdzającej te zasady. Więcej porad dla rodziców znajdziecie na rodzice.fdds.pl oraz na orange.pl/razemwsieci. Już dziś Fundacja Orange zaprasza także szkoły z całej Polski do udziału w naszym programie MegaMisja, w którym już 27 tys. uczniów klas 1-3 z 960 szkół w całej Polsce poznało zdrowe nawyki używania cyfrowych mediów. Udział w programie jest darmowy, oferujemy szkolenia dla nauczycieli, wsparcie merytoryczne i nagrody dla szkół. 16 kwietnia 2020 ruszy nabór placówek do 5.edycji.

Plakat kampanii Domowe zasady ekranowe - rodzice na brzegu otworu, który ma kształt dużego telefonu, a dziecko samo bawi się ma dnie otworu aplikacjami telefonicznymi

Udostępnij: Domowe Zasady Ekranowe

Odpowiedzialny biznes

Bezpieczny internet – „Dzieci i ekrany” – poradnik

11 lutego 2020

Bezpieczny internet – „Dzieci i ekrany” – poradnik

Dziś jest Dzień Bezpiecznego Internetu, który obchodzimy w Polsce po raz 17. Kiedy w 2004 roku po raz pierwszy organizowany był DBI, wzięły w nim udział 162 placówki. Dziś rano już 4000 organizacji i instytucji zadeklarowało, że zorganizuje u siebie wydarzenie związane z bezpieczeństwem w sieci. Podobnie dzieje się już w ponad 150 krajach na świecie. Świat staje się globalną wioską.

Bezpieczny internet, to nie tylko ten z zabezpieczeniami i blokadami przed nieodpowiednimi treściami, ale także ten dozowany we właściwych dawkach i w odpowiednim czasie. Średnio dzieci rozpoczynają swoją przygodę z internetem w wieku 8 lat i spędzają w nim 4 godziny dziennie. Marzą o karierze influencera. Mogą brać przykład z najlepiej zarabiającego youtubera 2019 roku – to Ryan Kaji, 8–latek, który na swoim kanale – Ryan’s World – zajmuje się prezentowaniem zabawek. Ma już prawie 24 miliony subskrybentów. Jak myślicie – ile jest wśród nich dzieci?
Internet to wspaniałe narzędzie edukacji, poznawania świata i innych ludzi, ale musimy nauczyć się z niego korzystać. Jako rodzice mamy wiele pytań z tym związanych.

Ile czasu moje dziecko może spędzać przed ekranem, jak ustalić zasady korzystania z sieci, co zrobić, gdy świat wirtualny staje się dla dziecka ważniejszy niż ten realny? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w przewodniku „Dzieci i ekrany. Rodzice pytają – psychologowie odpowiadają”, który przygotowaliśmy w ramach naszej kampanii Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność. W przewodniku znajdziecie też 3 testy, które pozwolą Wam zdiagnozować, czy korzystanie z internetu, granie w gry on-line, korzystanie z mediów społecznościowych przestaje być dobrą zabawą i rozrywką, a staje się problemem.

Hasłem tegorocznej edycji Dnia Bezpiecznego Internetu jest „Działajmy razem!” – to dotyczy także rodziców i bycia z dzieckiem razem w sieci. A co można tam robić? Na stronie www.orange.pl/razemwsieci znajdziecie kilka inspiracji – oczywiście bezpiecznych 😉

Dziewczynka pisze coś na smartfonie, ojciec zagląda jej przez ramięo

Organizatorem DBI w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Głównym partnerem akcji jest Fundacja Orange. Partnerami tegorocznej edycji są: Facebook Polska oraz Google Polska. Patronatem honorowym akcję objęli: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Komenda Główna Policji.

Udostępnij: Bezpieczny internet – „Dzieci i ekrany” – poradnik

Odpowiedzialny biznes

116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

5 lutego 2020

116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka, prowadzony przez Fundację ITAKA, dzwonił w 2019 roku 1 598 razy. W tym czasie zarejestrowano 140 zgłoszeń zaginięć nieletnich, odnaleziono 107 dzieci i nastolatków. Linia 116 000 działa od ponad 10 lat, a Orange Polska od początku jest jej partnerem technologicznym i wspierającym.
Telefon do Fundacji ITAKA-Centrum Ludzi Zaginionych to już stały element akcji poszukiwania dzieci. To pod numer 116 000 dzwonią rodzice poszukujący swoich dzieci, służby poszukiwawcze, np. policja, czy inne osoby zaangażowane w te działania.
To tu dzwonią osoby, które mają informacje na temat zaginionych dzieci, widziały je lub są z nimi w kontakcie. Zweryfikowane i wiarygodne informacje przekazywane są jednostkom policji prowadzącym poszukiwania.

Jak to działa w praktyce?

Julka uciekła z domu we Wrocławiu. Fundacja ITAKA przyjęła zgłoszenie o zaginięciu i rozpoczęła poszukiwania poprzez publikację jej wizerunku. Pod numerem 116 000 dyżurujący zaczęli odbierać telefony od informatorów z Warszawy, którzy mieli kontakt z dziewczyną. Część z nich zwracała uwagę na niepokojące zachowanie nastolatki. Dzięki tym informacjom ustalono, co dzieje się z Julką i gdzie aktualnie przebywa. Finalnie na numer 116 000 skontaktowała się sama zaginiona, widząc plakat na swój temat. Specjaliści Fundacji przekonali ją do powrotu do domu i zgłoszenia się na policję.

Profilaktyka

Historia Julki to tylko jeden z ubiegłorocznych przypadków dotyczących nastolatki, która sama uciekła z domu, ale wiele spraw dotyczy tzw. porwań rodzicielskich. Dlatego wśród działań Fundacji jest profilaktyka w tym zakresie i współpraca z rodzinami zagrożonymi taką sytuacją. W ubiegłym roku eksperci z Fundacji wraz ze specjalistami z instytucji zajmujących się sytuacją dzieci w konfliktach rodzicielskich stworzyli poradnik „Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców”, w którym opisane zostały dobre praktyki w zakresie pomocy rodzicom i dzieciom. (www.standardyrozstania.pl). Wszystkie zawarte w nim informacje były konsultowane przez zespół specjalistów i ekspertów z różnych dziedzin, w tym przedstawicieli organizacji pozarządowych, prokuratorów, sędziów, kuratorów, biegłych sądowych, policjantów, pedagogów, psychologów i mediatorów.

Porady przez telefon

Linia 116 000 pełni też rolę telefonu poradniczego. Ofiary porwań rodzicielskich, rodzice lub opiekunowie nastolatków, którzy uciekli z domu i bliscy zaginionych dzieci i nastolatków mogą skorzystać z pomocy psychologa. Tylko w 2019 roku psychologowie Fundacji udzielili ponad 400 porad.
W sytuacji kryzysowej, jaką jest zaginięcie, rodziny potrzebują psychologicznego wsparcia, nie tylko
w chwili zaginięcia i w trakcie poszukiwań, ale również po wyjaśnieniu sprawy, niezależnie od efektu poszukiwań. Psycholog dyżurujący przy telefonie zaufania odpowiada też na maile. W razie potrzeby diagnozuje sytuację rodzinną, pomaga uporać się z problemami, które doprowadziły do ucieczki. Pomaga też rodzinie i nastolatkowi po powrocie do domu.
Dodatkowo specjaliści Fundacji udzielają wsparcia prawnego oraz socjalnego.

116 000 -Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka, a także Linia Wsparcia działa przez
7 dni w tygodniu: od poniedziałku do piątku w godz. 13.00-17.00, w weekendy od 9.00 do 13.00. Telefon prowadzony jest przez Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, która od ponad 20 lat całościowo zajmuje się problemem zaginięcia.

Udostępnij: 116 000 – telefon w sprawie zaginionego dziecka

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej