Odpowiedzialny biznes

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

24 października 2019

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Bill Gates do 13. roku życia nie miał w rękach komputera. Stave Jobs w dzieciństwie lubił majsterkować i do 12. r.ż. nie zajmował się komputerami. Will Wright, twórca słynnej gry komputerowej Sims wspomina, że teorię Pitagorasa poznawał poprzez zabawę klockami.* Natomiast my zamiast zabawek, często dajemy dziecku urządzenie elektroniczne z ekranem.

Jak długo dziecko może siedzieć przed komputerem?

Nowe technologie mogą mieć pozytywny wpływ na proces edukacji czy rozwoju dzieci, pod warunkiem jednak, że dzieci zaczną je stosować w odpowiednim wieku i z odpowiednim przygotowaniem dorosłych. Tymczasem coraz młodsze dzieci dostają do zabawy tablet czy smartfon. Badania przeprowadzone przez TNS Polska S.A. na zlecenie Orange Polska, we współpracy z Fundacją Orange i Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę w 2016 roku pokazały, że ponad 20% dzieci do 2. r.ż. „korzysta” z urządzeń z dostępem do internetu, a u 3 latków ta liczba sięga już 35%.

Zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrii mówią, że dzieci do 2. r.ż. nie powinny mieć do czynienia z ekranami. My mówimy nawet bardziej rygorystycznie – do wieku 3 lat. A i potem przez określony czas i pod opieką dorosłych.

Dlaczego? Ekrany i sposób pokazywania na nich treści mogą niekorzystnie wpływać na mózg dziecka, który nie jest jeszcze w pełni wykształcony i w pełni gotowy, aby poradzić sobie z takim poziomem stymulacji.

Więcej informacji znajdziesz na naszym portalu edukacyjnym na temat odpowiedzialnego korzystania z technologii Razem w sieci.

* N.Kardaras, Dzieci ekranu, CeDeWu, 2018

* N.Kardaras, Dzieci ekranu, CeDeWu, 2018

Okiem mamy: Jak stworzyliśmy domowy kodeks korzystania z nowych technologii?

Udostępnij: Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Odpowiedzialny biznes

Najlepsze programy społeczne 30-lecia

11 października 2019

Najlepsze programy społeczne 30-lecia

O 30-stu minionych latach gospodarki wolnorynkowej możemy mówić także z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu. Choć na początku odpowiedzialność ta ograniczała się w dużej mierze do programów charytatywnych, z czasem przybrała formy bardziej zorganizowanego zaangażowania społecznego. Ostatecznie przerodziła się w kompleksowe strategie społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego biznesu.

4 programy społeczne Orange Polska i Telekomunikacji Polskiej wśród najlepszych

Cieszy nas, że zaangażowanie i programy społeczne Orange Polska zostało docenione. Telefon do Mamy, Pracownie Orange – czyli edukacja cyfrowa w małych miastach i wsiach w Polsce, MegaMisja oraz #SuperKoderzy znalazły się wśród najlepszych inicjatyw 30-lecia gospodarki wolnorynkowej.

Projekty wybrało grono ekspertów wśród ponad 4300 inicjatyw, które przewinęły się przez wydawany od 17 lat Raport Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Dodatkowo lokalne projekty zgłosiła też Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Nagrody zostały wręczone 10 października podczas konferencji “Społeczne wyzwania biznesu po 30-stu latach gospodarki wolnorynkowej w Polsce” w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

Telefon do Mamy, czyli gdy nie wszyscy mieli jeszcze smartfony

Dobrze to widać na przykładzie naszej firmy. Telekomunikacja Polska od początku swojego istnienia, czyli od 1991 roku część zysków przekazywała na cel społeczne poprzez tzw. fundusz darowizn. Finansowano z niego co roku kilkadziesiąt inicjatyw organizacji i instytucji społecznych. W 2003 roku nasze działania przybrały bardziej zorganizowaną formę pod parasolem programu TP Dzieciom. Wykorzystano w ten sposób nie tylko zasoby finansowe firmy, ale też jej kompetencje, usługi i zaangażowanie pracowników.

Jednym z pierwszych naszych programów był Telefon do Mamy – kolorowe aparaty telefoniczne pojawiły się w tysiącach szpitali w całej Polsce, by pomóc chorym dzieciom w kontakcie z bliskimi. Wtedy też pojawił się w naszej firmie wolontariat pracowniczy. Z czasem nasze zaangażowanie społeczne przybrało bardziej zorganizowaną formę.  Powołaliśmy Fundację Orange (wcześniej nazywała się Fundacja Grupy TP), która od 15 lat działa według przyjętych przez nas zasad. Łączy środki finansowe, kompetencje firmy i zaangażowanie pracowników na rzecz pomagania innym. Fundacja skupia się przede wszystkim na edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży, a także wspieraniu rozwoju małych miejscowości.

Wszystkie programy oparte są na rzetelnej diagnozie społecznej, stanowią odpowiedź na konkretny problem społeczny, do którego rozwiązania zapraszamy też ekspertów, organizacje i instytucje działające w danym obszarze. Zapraszamy też naszych pracowników, którzy jako wolontariusze tworzą obecnie największy Polsce program wolontariatu korporacyjnego. Przykładami takich programów są MegaMisja i #Superkoderzy oraz Pracownie Orange.

SuperMisja i MegaKoderzy! Lub całkowicie odwrotnie 😉

MegaMisja to program dla świetlic szkolnych. Uczniowie szkół w klasach 1-3 dowiadują się m.in. jakie treści w internecie można publikować, jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać urządzenia. Analizują także wspólnie, czym różni się informacja od reklamy, jak zachować równowagę między aktywnością online i offline, jak tworzyć proste grafiki i filmy. Łącznie w trzech poprzednich edycjach programu MegaMisja wzięło już udział 20 tys. dzieci z 800 szkół. W 2019 roku dołączyło kolejnych 150 placówek.

W ramach programu #SuperKoderzy, dzieci z klas 4-8 poznają podstawy programowania i robotyki. Nie tylko na lekcjach informatyki i matematyki, ale i na innych przedmiotach, a także w klasach integracyjnych i szkołach specjalnych. Dzieci uczą się logicznego myślenia, pracy w zespole, a poprzez konstruowanie i programowanie robotów, stacji pogodowych, tworzenie interaktywnych map, reportaży i komponowanie muzyki, pogłębiają wiedzę z danego przedmiotu szkolnego. Program realizowany jest od 2017 i uczestniczyło w nim ponad 3000 dzieci i 200 szkół. W tym roku szkolnym do programu dołączyło kolejnych 150 szkół.

Pracownie Orange, czyli 900 000 spotkań z komputerem rocznie

Pracownie Orange to multimedialne pracownie zlokalizowane w małych miejscowościach. Ich zadaniem jest zapewnienie członkom miejscowych społeczności dostępu do nowych technologii, szkoleń i warsztatów. Wspieramy animatorów pracowni w kierowaniu tymi nowoczesnymi i atrakcyjnymi placówkami poprzez profesjonalne szkolenia i pomoc finansową. Dotąd w całej Polsce powstało 100 Pracowni Orange. Uruchomiliśmy także internetową platformę wymiany wiedzy wraz z bazą gotowych do wdrożenia projektów i modułem grywalizacji, który wykorzystuje mechanizmy gier do podnoszenia kompetencji społecznych i motywowania mieszkańców do działania na rzecz swojej okolicy. Realizowane w pracowniach projekty są skierowane do różnych grup: dzieci i młodzieży, osób z niepełnosprawnościami, młodych matek oraz seniorów. Szacujemy, że w ciągu roku z Pracowni korzysta 900 000 osób.

Te programy i działalność Fundacji Orange to część naszych działań w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, która obejmuje wszystkie obszary aktywności firmy.

Udostępnij: Najlepsze programy społeczne 30-lecia

Odpowiedzialny biznes

Zagłosuj na Raport Orange Polska

26 sierpnia 2019

Zagłosuj na Raport Orange Polska

Serdecznie zapraszam Was do głosowania na Raport Zintegrowany Orange Polska 2018, który startuje w konkursie Raporty Społeczne.

O naszym Raporcie

Raporty społeczne przygotowujemy od kilkunastu lat, a przez ostatnie 3 lata są to raporty zintegrowane. Raport zintegrowany oznacza, że dane finansowe i niefinansowe – społeczne, środowiskowe – znajdują się w jednym wspólnym dokumencie. Takie ujęcie pozwala nam w kompleksowy sposób opowiedzieć o firmie, kim jesteśmy i co robimy. Centralnym punktem raportu jest tzw. łańcuch wartości, który pokazuje, w jakim otoczeniu działamy, z jakich kapitałów czerpiemy zasoby, jak wygląda nasz model biznesowy, strategia i wyniki. W porównaniu z rokiem ubiegłym jest w nim więcej informacji o naszym łańcuchu dostaw czy respektowaniu praw człowieka.

O konkursie

W Konkursie Raporty Społeczne każdy może ocenić, która organizacja najlepiej zaprezentowała swoje działania na rzecz społeczeństwa i środowiska. Co roku jedną z nagród w konkursie przyznają internauci. O ich nagrodę rywalizują organizacje, które przygotowały raporty społeczne, zintegrowane i sprawozdania z działalności niefinansowej. W tegorocznej, 13. edycji, jest do wyboru 45 publikacji. Na tę liczbę składa się między innymi 15 debiutów, 10 raportów zintegrowanych oraz 8 raportów instytucji pozabiznesowych (w tym 4 raporty administracji publicznej, 3 organizacji pozarządowych i jeden uczelni wyższej).

Konkurs Raporty Społeczne odbywa się od 2007 roku. Jego organizatorami są Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firma Deloitte.

Jak głosować

W głosowaniu internautów można wziąć udział do 16 września, poprzez formularz dostępny na stronie http://raportyspoleczne.pl. Głos oddaje się na 3 publikacje. W formularzu należy również wpisać swój adres e-mail oraz określić grupę interesariuszy, której jest się reprezentantem. Na koniec trzeba potwierdzić udział w głosowaniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na podany adres e-mail. Dopiero wtedy głos zostanie zapisany w systemie.
Z raportami zgłoszonymi do konkursu w 2019 roku i biorącymi udział w głosowaniu można zapoznać się poprzez Bibliotekę Raportów, dostępną na stronie http://raportyspoleczne.pl/biblioteka-raportow/.

Baner konkursu raporty społeczne z napisem - zagłosuj na nasz raport i okładką Raportu Zintegrowanego Orange Polska

Nasz ubiegłoroczny Raport otrzymał wiele nagród – w konkursie na najlepszy raport zintegrowany 2017 Central European Sustainability Report Award – Green Frog Award organizowanym przez firmę doradczą Deloitte, nagrodę za najlepszy raport zintegrowany za rok 2017 oraz nagrodę specjalną od Giełdy Papierów Wartościowych w 12. edycji Konkursu Raporty Społeczne, wyróżnienie w konkursie The Best Annual Report 2017 organizowanym przez Instytut Rachunkowości i Podatków.

Udostępnij: Zagłosuj na Raport Orange Polska

Odpowiedzialny biznes

Orange Ekspert z tłumaczem migowym

20 sierpnia 2019

Orange Ekspert z tłumaczem migowym

Ostatnio wrzuciliśmy na YouTube kolejną paczkę 20 filmów Orange Ekspert z tłumaczem migowym i natychmiast pojawiło się kilka pytań i komentarzy – po co to robimy, skoro można zrobić napisy?

Już wyjaśniamy. Dla osób niesłyszących pierwszym językiem komunikacji jest Polski Język Migowy. Jest on dla nich językiem naturalnym. Jest to język wizualno-przestrzenny, który ma własną strukturę gramatyczną: składnię, morfologię, fonologię i fonetykę, różną od języka polskiego.

Często więc informacja w formie napisów nie jest wystarczająca dla osób używających na co dzień polskiego języka migowego i preferujących ten sposób komunikacji, nawet mimo dobrej znajomości języka polskiego.

Organizacje społeczne, z którymi współpracujemy w zakresie dostępności naszych usług i oferty dla klientów z niepełnosprawnościami rekomendują, aby osobom niesłyszącym w materiałach multimedialnych zapewnić dostosowanie w postaci tłumaczenia polskiego języka migowego. Tak też robimy.

Do tej pory przygotowaliśmy już ok. 50 filmów Orange Ekspert z tłumaczeniem migowym. Poniżej jeden z nich.

Udostępnij: Orange Ekspert z tłumaczem migowym

Odpowiedzialny biznes

Human Planet – konkurs fotograficzny

14 sierpnia 2019

Human Planet – konkurs fotograficzny

Zapraszamy Was do międzynarodowego konkursu fotograficznego Orange – Human Planet. Prześlijcie nam swoje zdjęcia, które pokazują, w jaki sposób ludzie odpowiedzialnie korzystają z technologii jednocześnie chroniąc środowisko.

Skąd taki temat? Wierzymy, że technologie mogą mieć pozytywny wpływ społeczny i ekologiczny, dlatego staramy się praktykować i promować ideę zrównoważonego rozwoju.

Gdy mówimy o zrównoważonym rozwoju czy odpowiedzialnym biznesie często odwołujemy się harmonii trzech elementów – ekonomicznego, ekologicznego i społecznego. Dla uproszczenia mówimy o 3 x  profit, people, planet.

Dziś chcemy Wam zwrócić uwagę na część „Planet” i zachęcić Was do podzielnia się z nami Waszą refleksją nad podejściem do ochrony przyrody, zasobów naturalnych i całego ekosystemu.

Regulamin i zasady konkursu znajdziecie na stronie – https://photoeurope.orange.com/en/#contest.
Do wygrania vouchery na zakupy on-line o wartości do 1500 euro.

Na wasze prace czekamy do 15 września.

Obraz przyrody

Udostępnij: Human Planet – konkurs fotograficzny

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej