Odpowiedzialny biznes

Ranking Odpowiedzialnych Firm – Orange Polska na podium

14 czerwca 2019

Ranking Odpowiedzialnych Firm – Orange Polska na podium

Po raz 13-ty ogłoszono Ranking Odpowiedzialnych Firm (ROF). Orange Polska zajął I miejsce w jednej z pięciu branżowych kategorii – „Usługi, handel i transport” i II miejsce w klasyfikacji ogólnej.

Startujemy w ROF już od kilkunastu lat i zawsze jest to dla nas wyzwanie.

Po pierwsze dlatego, że ankieta zmienia się wraz z rozwojem idei zrównoważonego rozwoju w Polsce i rozwojem samych firm. To, co na początku było wyzwaniem, teraz staje się oczywistością i wypada z pytań rankingowych – za to pojawiają się inne pytania – o nowe modele biznesowe, circular economy czy innowacyjność.
Po drugie – przybywa firm, które wdrażają strategie społecznej odpowiedzialności, a co za tym idzie konkurencja rośnie. Łącznie w Rankingu Odpowiedzialnych Firm wzięło udział już ponad 200 firm działających na polskim rynku.
Wzrasta też poziom zrozumienia tej idei – coraz więcej korporacji raportuje dane niefinansowe, myśli strategicznie o swoim wpływie na środowisko i społeczeństwo.

Cieszy nas więc, że niezmiennie znajdujemy się wysoko na skali odpowiedzialności wśród innych korporacji, które realizują Cele Zrównoważonego Rozwoju.

W naszym imieniu nagrodę odebrał Piotr Placha – Kierownik Projektu w Departamencie Strategii Korporacyjnej i Badań Rynkowych, który współpracuje z nami od wielu lat w ramach Komitetu Sterującego ds. CSR. Powołaliśmy Komitet, aby lepiej zarządzać CSR-em w całej organizacji, mieć przełożenie na rożne działy i jednostki. Spotykamy się regularnie, aby współtworzyć strategię, omawiać najważniejsze projekty, zapoznawać się z najnowszymi wyzwaniami społecznymi i trendami zrównoważonego rozwoju. To właśnie dzięki takim ludziom jak Piotr i inni nasi Koordynatorzy CSR, możemy lepiej zarządzać naszym wpływem na społeczeństwo i środowisko i motywować ludzi i organizację do zmian.

Ranking Odpoiwedizlanych Firm - Piotr Placha z nagrodami

Partnerem ROF 2019 jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Partnerem merytorycznym odpowiedzialnym za przegląd odpowiedzi jest Deloitte, zaś partnerem medialnym jest Dziennik Gazeta Prawna. Partnerem technologicznym ROF jest SMART CSR. Autorami zestawienia są profesor Bolesław Rok z Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu Akademii Leona Koźmińskiego oraz Jarosław Horodecki, redaktor.

Udostępnij: Ranking Odpowiedzialnych Firm – Orange Polska na podium

Odpowiedzialny biznes

5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

29 kwietnia 2019

5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

Wydłużyliśmy czas rekrutacji do 15 maja, godz. 17.00. Do tego czasu nauczyciele mogą zgłaszać się do naszych programów. Dlaczego warto to zrobić?

1.  Dzieci muszą same nauczyć się, jak radzić sobie z niebezpieczeństwami

Oprócz wielu wspaniałych zasobów, internet zawiera wiele treści, których dzieci nie powinny oglądać. Ale zdarza się, że trafią na nie mimo woli.  Tak jest np. wyskakującymi oknami z reklamami stron porno. Nie da się odizolować dzieci od takich zjawisk. Trafią na nie prędzej czy później, jeśli nie na swoim urządzeniu, to u koleżanki lub kolegi. Jak pokazują badania, aż 23,4% nastolatków oglądało wulgarne, obsceniczne, przemocowe filmy, czyli patostream.

Młodzi ludzie, którzy czują, że natrafili na coś złego, często nie wiedzą, jak poradzić sobie z takim zagrożeniem. Co ciekawe, najczęstszą formą ochrony prywatności jest…. wyczyszczenie historii wyszukiwarki (mówi o tym 54,2% badanych). A już tylko 11,1% młodzieży regularnie zmienia swoje hasło do poczty czy serwisów społecznościowych. Ważne jest, by już od początku szkoły mówić dzieciom, jak mogą radzić sobie w takich sytuacjach.

My robimy to w MegaMisji – na zajęciach dla uczniów w klasach 1-3.

2.  Jak nie zmarnować 4 godzin i 12 minut każdego dnia?

Czy nam się to podoba, czy nie – młodzież będzie korzystać z sieci, a coraz więcej sfer życia wiąże się z aktywnością online. Specjaliści zwracają uwagę, że w kolejnych pokoleniach dzieci zaczynają korzystać z sieci w coraz młodszym wieku i korzystają z niej w każdym roku więcej, niż w poprzednim.  Aż 4 godziny i 12 minut – tyle wynosi średni czas korzystania z sieci przez młodzież.

Co możemy zrobić, by był to czas dobrze wykorzystany i wpływał na rozwój naszych dzieci? Uczyć, jak korzystać z sieci mądrze, jak pobudzać kreatywność, jak używać narzędzi online do poznawania świata. A także jak zachować zdrowe proporcje między aktywnościami online i ofline. Jak nie zapomnieć o zwykłej rozmowie czy wizycie w lesie.

Taki pomysł przyświecał nam, gdy tworzyliśmy #SuperKoderów i MegaMisję. Na każdych zajęciach uczniowie – niekoniecznie przy komputerach – uczą się korzystania z technologii dla swojego pożytku i rozwoju.

3.  Młodzież mało umie, dorośli są niewielkim wsparciem

Kilka pytań rozbija w puch przekonanie, że cyfrowi tubylcy są cyfrowymi geniuszami buzującymi kreatywnością inwestowaną w wytwarzanie memów i innych nowatorskich form kulturypisał Edwin Bendyk o młodych ludziach w „Polityce”.

Okazuje się, że młodzież nie ma wcale zaawansowanych umiejętności cyfrowych. Nie zna też bardziej skomplikowanych aplikacji, które mogą za darmo pobrać na swoje smartfony. Prawie 40% z nich twierdzi, że edukacja szkolna nie przygotowuje do funkcjonowania w świecie opartym na nowoczesnych technologiach. Połowa nie rozmawia o aktywności online z rodzicami, a aż 64,5 % nigdy nie rozmawiało o tym z żadnym nauczycielem.

Dlatego chcemy uczyć się np.:

  • jak zbudować robota, który narysuje zaprogramowane kształty,
  • jak przy pomocy języka kodu obserwować pogodę i badać klimat,
  • jak stworzyć swoją własną stronę internetową,
  • jak uruchomić kampanię społeczną,
  • jak nakręcić własne wideo i opublikować je w sieci.

To nie luźne wizje przyszłości, lecz aktywności, które od kilku lat proponujemy uczniom na MegaMisji i w #SuperKoderach.

4.  Kodowanie: język przyszłości

Jeśli chcemy dostosować się do zmieniającego się rynku pracy, musimy przygotowywać się na współpracę z robotami i masowe wykorzystanie z RPA (robotic process automation, robotyzacja procesów). Czyli zająć się edukacją szczególnie w tych kwestiach, które odróżniają nas od maszyn. Tradycyjny system edukacji, jak dobrze wiemy, nie w pełni odpowiada tym wyzwaniom. Obecnie pożądane kompetencje to wg World Economic Forum:

  • rozwiązywanie złożonych problemów,
  • krytycznie myśle­nie,
  • kreatywność,
  • zarządzanie ludź­mi,
  • współpraca w zespole,
  • inte­ligencja emocjonalna.

Te kompetencje można rozwijać również na zajęciach #SuperKoderów i MegaMisji. Nawet jeśli uczeń z grupy #SuperKoderów nie zostanie w przyszłości programistą, będzie budował umiejętność analizy problemu. Będzie szukał rozwiązania, dochodził do efektu swoją własną drogą – w odróżnieniu od zapamiętywania rozwiązań podanych przez nauczyciela, czyli obecnie najczęstszej metody edukacyjnej. Uczniowie w MegaMisji często pracują w zespołach, ćwicząc miękkie kompetencje. Czyli to, co pozwoli nam w przyszłości współpracować z robotami.

5.  To po prostu świetna zabawa!

Scenariusze MegaMisji i #SuperKoderów są pomyślane tak, żeby lekcje były po prostu dobrą zabawą. Roboty, które podążają za światłem lub jadą po narysowanej linii, wspólne przygotowanie kampanii społecznych czy fotografowanie smartfonami – to tylko niektóre przykłady aktywności, z których skorzystają uczniowie. Szkoła nic przy tym nie inwestuje – sprzęt może kupić z grantu w #SuperKoderach. Z kolei MegaMisja przewiduje nagrody na koniec kolejnych zaliczonych etapów.

Polećcie zaprzyjaźnionym szkołom oba programy. W związku z zakończonym strajkiem nauczycieli wydłużyliśmy czas na zgłoszenia. Czekamy na nie do 15 maja, godz. 17.00. Wszystkie informacje o rekrutacji znajdziecie tutaj.

Źródła: Raport Nastolatki 3.0, NASK, 2019, EU Kids Online 2018 Polska,  2019

Udostępnij: 5 powodów, dla których warto dołączyć do MegaMisji i #SuperKoderów

Odpowiedzialny biznes

Biurowe ogrody, domowy kompostownik i bioplastiki – poznaj nowe pomysły z Maker Woman

24 kwietnia 2019

Biurowe ogrody, domowy kompostownik i bioplastiki – poznaj nowe pomysły z Maker Woman

W FabLabie przy Twardej w Warszawie powstają naprawdę niezwykłe rzeczy.

Czytaliście wcześniej o meblu Kasi Dychy, oddychaczu Ani Wójcik, multimedialnym teatrze Karoliny czy startupie Asi, a nawet aplikacji do recyclingu. Za nami już 4 edycje projektu Maker Woman,  który zgromadził prawdziwie kreatywne kobiety z nowatorskimi pomysłami. Zaawansowane szkolenia i dostęp do parku technologicznego naszej pracowni pozwolił im przygotować innowacyjne prototypy. Poznajcie niektóre z nich:

Kafelki do łazienki ze skórek pomarańczy?

Dlaczego nie! Weronika Banaś stworzyła serię przedmiotów wykonanych z alternatywnych materiałów ekologicznych. Weronika tworzy własne, biodegradowalne materiały, z których można wykonać np. zegar czy ramę lustra.

Opracowała autorską procedurę ekologicznego materiału, wykorzystując węglan wapnia, drewniany pył z frezarki CNC, biopolimery, klej rybi, sok z buraka. Wykonała też bioplastik, w którym skorzystała z odpadów poprodukcyjnych z pomarańczy i jabłek i fluorescencyjnych barwników spożywczych.

–  Projektowanie jest dla mnie procesem, w którym liczy się każdy detal. Staram się tworzyć rzeczy świadomie, z myślą o formie, produkcji i potrzebach użytkownika – mówi Weronika.

Weronika Banaś, „I am not forever”

Ogród do nowoczesnego biura

Sylwia stworzyła miniaturowy ogródek z elektronicznym czujnikiem wilgotności gleby. Mieści się on w niewielkiej drewnianej donicy o minimalistycznym, eleganckim wyglądzie. Przedmiot jest inspirowany japońską sztuką saikei oraz ogrodami w butelce. Powstał z myślą o osobach przemęczonych, zapracowanych, pracujących długo przy komputerze. Do stworzenia ogrodu Sylwia wykorzystała frezarkę CNC, elektronikę z diodami LED sygnalizującymi konieczność podlania. Sylwia wkomponowała w ogród także naturalną skałę, styrodur oraz elementy z żywicy epoksydowej. Widoczne rośliny to mchy, sukulenty i takie, które nie wymagają intensywnej pielęgnacji.

Sylwia skończyła ogrodnictwo na SGGW w Warszawie. Po zakończeniu projektu planuje kontynuować ideę mini landscape, by stworzyć elegancki, prestiżowy produkt przeznaczony na sprzedaż.

Sylwia Panter, Mini landscape

Kompostowanie w… kuchni

Celem Dominiki była popularyzacja kompostowania miejskiego, a nawet domowego. Wbrew obiegowej opinii, dobrze prowadzony kompost nie ma nieprzyjemnego zapachu. Opracowała prototyp domowego kompostownika, który pełni jednocześnie funkcję estetycznego mebla. Ma niewielkie rozmiary i przypomina komodę, może być wykorzystany nawet w niewielkich kuchniach.

Dominika z wykształcenia jest plastyczką i edukatorką, od dłuższego czasu uczy kompostowania.

Dominika Dzieniszewska, Wermikompostownik

Maker Woman to projekt Stowarzyszenia Robisz.to prowadzony we współpracy z Fundacją Orange. Opisy innych projektów i dodatkowe informacje znajdziecie na stronie www.fablabtwarda.pl/makerwoman.

Zdjęcia: Alicja Szulc

Udostępnij: Biurowe ogrody, domowy kompostownik i bioplastiki – poznaj nowe pomysły z Maker Woman

Odpowiedzialny biznes

Złoty Listek i Zielona Żaba

17 kwietnia 2019

Złoty Listek i Zielona Żaba

Orange Polska otrzymał Złoty Listek CSR 2019 przyznawany prze tygodnik „Polityka”, Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz firmę doradczą Deloitte. To najwyższa kategoria rankingu, w którym ocenia się kompleksowe podeście do społecznej odpowiedzialności biznesu w obszarach zarządzania, etyki, raportowania danych niefinansowych, miejsca pracy, relacji z klientami, wpływu na środowisko czy zaangażowania społecznego. Orange Polska znalazł się wśród 13 firm, które otrzymały Złoty Listek To nasz 8. Złoty Listek.

Kompleksową ankietę o społecznej odpowiedzialności biznesu opartą na normie ISO 26 000 wypełniło w tym roku 111 firm. Białe Listki CSR trafiły do 41 firm, Srebrne do 19, a Złote do 13. Dodatkowo przyznano nagrody za dobre praktyki w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Kilka z pytań ankiety Listków CSR dotyczy raportowania danych niefinansowych – czy firma regularnie przygotowuje raport na temat swojego wpływu społecznego, czy jest od dostępny dla interesariuszy w języku polskim, czy przygotowywany jest według powszechnie uznanych standardów raportowania i czy informacje w nim zawarte są poddawane audytowi. Na wszystkie te pytania odpowiadamy twierdząco.

Potwierdzeniem najwyższej jakości naszego podejścia do ujawniania danych na temat wpływu społecznego jest przyznana nam właśnie nagroda Green Frog Award, w konkursie Deloitte Central European Sustainability Report Award za w kategorii Najlepszy Raport Zintegrowany. Do Konkursu w tym roku zgłoszono 112 raportów z krajów Europy Środkowej, Rosji i pozostałych krajów WNP, które zwyciężyły w krajowych konkursach lokalnych.

logo Green Frog Award

Udostępnij: Złoty Listek i Zielona Żaba

Odpowiedzialny biznes

Poznaj startupy pozytywnego wpływu

17 kwietnia 2019

Poznaj startupy pozytywnego wpływu

Czy wiecie co to są startupy pozytywnego wpływu?

To organizacje – w różnej formie prawnej – zbudowane są wokół maksymalizacji pozytywnego wpływu na społeczeństwo i środowisko. Poprzez zastosowanie nowoczesnej technologii przyczyniają się do rozwiązywania w ramach swojej podstawowej działalności rynkowej najważniejszych wyzwań przed jakimi stoimy lokalnie i globalnie. Przybierają różne formy: od technologicznego startupu po spółdzielnię socjalną; pojawiają się w różnych branżach: od wegańskiej żywności i odpowiedzialnej mody do platform upcyklingu i domów pasywnych; rozwijają się dzięki pasji założycieli i założycielek oraz ramom wyznaczonym przez ONZ w postaci 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Kozminski Business Hub (KBH) zaprezentował pierwszą edycję raportu “Startupy Pozytywnego Wpływu 2019”. Przedstawia także wypowiedzi ponad 40 osób, które w taki czy inny sposób są związane z myśleniem o przedsiębiorczości, perspektywach jej rozwoju i roli w społeczeństwie. Raportowi towarzyszy publicznie dostępna i uaktualniana baza online polskich startupów pozytywnego wpływu – obecnie obejmuje 360 podmiotów.

Raport został przygotowany przez zespół KBH pod kierunkiem profesora Akademii Leona Koźmińskiego Bolesława Roka. Partnerami raportu są: BNP Paribas Bank Polska i Orange Polska. Inicjatywa KBH jest integralną częścią Ekosystemu Pozytywnego Wpływu stworzonego rok temu przy okazji prezentacji Rankingu Odpowiedzialnych Firm i Startupów Pozytywnego Wpływu.

Zapraszamy do lektury raportu i przejrzenia bazy.

A jeśli znacie startupy pozytywnego wpływu, których jeszcze nie ma naszej bazie zaproście ich kontaktu z Kozminski Business Hub. Mogą tu znaleźć wsparcie mentorskie i finansowe, korzystając z obecności różnorodnego środowiska przedsiębiorców, wykładowców i studentów z wielu stron świata w Akademii Leona Koźmińskiego.

Startapy Pozytywnego Wpływu okładka raportu

Orange Polska współpracuje ze startupami między innymi w ramach programu Orange Fab, który wystartował w Polsce już w 2014 roku jako jeden z pierwszych tego typu programów na rynku. Poza naszym krajem działa też w 16 innych państwach. W ramach Orange Fab twórcy rozwiązań z największym potencjałem są zapraszani do kilkunastotygodniowej akceleracji, w ramach której zyskują bezpośredni kontakt z inwestorami, mentorami i ekspertami, a także dostęp do klientów czy też naszej infrastruktury

Udostępnij: Poznaj startupy pozytywnego wpływu

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej