Odpowiedzialny biznes

10 mitów na temat CSR

13 kwietnia 2021

10 mitów na temat CSR

Jedna z dyskusji w mediach społecznościowych skłoniła mnie do tego, aby podzielić się z Wami kilkoma refleksjami na temat społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR- corporate social responsibility) i jak podchodzimy do tej idei w Orange.

Jakich jest 10 najbardziej popularnych mitów na temat tego, czym jest CSR i jaka jest jego rola w organizacji?
Oto mój wybór.

1. CSR to działania public relations

Od dawna spotykamy się ze stwierdzeniem, że CSR to w zasadzie PR i firmy prowadzą tego typu działania wyłącznie dla poprawy swojego wizerunku. CSR oczywiście służy do budowania pozytywnego wizerunku firmy – ale to nie cel główny. Dobry wizerunek to raczej „skutek uboczny” działań społecznie odpowiedzialnych. Dzięki temu, że odpowiadamy na potrzeby interesariuszy – pracowników, klientów, partnerów biznesowych i społecznych, inwestorów i otoczenia lokalnego oraz środowiska, jesteśmy lepiej przez nich oceniani i odbierani, co przekłada się także na lepszy wizerunek czy dobre relacje.

2. CSR to zaangażowanie społeczne

Już samo określone „społeczna odpowiedzialność biznesu” prowokuje do tego, aby uwypuklić aspekt społeczny i skupić się na tym obszarze działań. Zaangażowanie społeczne – wspieranie organizacji pozarządowych i instytucji publicznych, własne projekty społeczne czy lokalne programy dobrego sąsiedztwa – to ważne aspekty CSR, ale nie jedyne.

3. CSR to różne projekty

CSR-u nie da się sprowadzić do jednego projektu czy zbioru programów – to powinna być strategia zarządzania dla całej firmy i wszystkich aspektów jej oddziaływania. Poza tym to pewien proces rozwoju a nie projekt czy akcja zamknięta w określonym czasie. Tego rodzaju działań nie można outsourcować na jakiś podmiot zewnętrzny, trzeba je prowadzić wewnątrz organizacji i angażować w nie jak najwięcej pracowników.

4. CSR to dodatkowe koszty

Ekonomiczność – to ważny aspekt odpowiedzialności społecznej firm. Na każdy proces czy projekt w obszarze CSR patrzymy więc również z punktu widzenia kosztów, inwestycji i zysków. Szukamy korzyści. Wymiana oświetlenia w naszych budynkach w dużej perspektywie przynosi oszczędności, a linia odnowy routerów może świadczyć usługi innym podmiotom i przynosić zysk firmie. Poza tym zysk można zwymiarować także poprzez większy poziom satysfakcji pracowników czy lojalności klientów.

5. CSR-em zajmuje się jakiś dział

Jak w każdym procesie, także w odniesieniu do społecznej odpowiedzialności biznesu mamy osoby zarządzające i przypisaną im odpowiedzialność. Ale aktywności CSR nie zamykają się w obrębie jednego działu. Manager ds. CSR to raczej koordynator różnych działań i procesów w firmie. W Orange stworzyliśmy Komitet sterujący ds. społecznej odpowiedzialności biznesu, który składa się z przedstawicieli różnych jednostek w firmie. Pozwala to nam włączyć się w różne aspekty funkcjonowania firmy i różne obszary. My jako zespół CSR jesteśmy tylko katalizatorem tych zamian. Strategię społecznej odpowiedzialności realizuje cała firma i każdy z nas.

6. CSR to wskaźniki i raportowanie

Mamy kilka projektów, napiszmy raport i to wystarczy, aby mówić o nas jako firmie odpowiedzialnej społecznie. Nie chcę Was martwić, ale to dopiero początek. Te projekty i programy trzeba ułożyć w pewien system, ująć w strategię. Dobrze pokazane jest to w raporcie zintegrowanym, gdzie odniesienie do CSR-u pojawia się w całym łańcuchu wartości – pokazujemy, z jakich zasobów niefinansowych korzystamy, jaki mamy model biznesowy, jakie są rezultaty i efekty naszych działań w obszarze ekonomicznym, społecznym i środowiskowym.

7. CSR jest niemierzalny

Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się coraz bardziej wymierna i zwymiarowana. Mówimy o celach, wskaźnikach i miernikach. Mamy coraz więcej regulacji i wytycznych, jak mierzyć wpływ społeczny i środowiskowy firmy, jak opisywać system zarządzania. Możecie to zobaczyć w raportach niefinansowych firmy, gdzie musimy opisać jakie mamy polityki w danym obszarze, cele, mierniki ich realizacji i obszary ryzyka.

8. CSR jest jak wytrych

CSR od jakiegoś czasu jest modny. To duża pokusa, aby był traktowany jako „wytrych” – wszystko nam się kojarzy ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, wszystko może być nazwane CSR-em. Stare projekty opakujemy na nowo i damy im ekologiczną czy społeczną etykietę. To grozi social–czy greenwashingiem, działaniami pozorowanymi, które mają ukryć inne obszary, gdzie nic nie robimy.
CSR jest raczej kluczem, który otwiera nam drzwi do nowych obszarów działań.

9. CSR jest celem

CSR nie jest celem, jest drogą. Społeczna odpowiedzialność biznesu to niekończący się proces podnoszenia poprzeczki. Rosną i zmieniają się wymagania społeczne i środowiskowe, zmienia się sposób zarządzania firmą i rola przywództwa, zmieniają się modele działania, a rzeczywistość stawia przed nami coraz to nowe wyzwania. To nieustanny dialog i szukanie jak najlepszej odpowiedzi na te wyzwania. Dlatego unikamy mówienia, że jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie. Wolimy określenie, że staramy się być taką firmą i stajemy się nią codziennie.

10. CSR umarł, niech żyje ….

I właściwie tu moglibyśmy podstawić kilka innych terminów – zrównoważony rozwój, wpływ społeczny, wskaźniki ESG, …. Ale tak naprawdę chodzi o to samo, żeby na nasz biznes patrzeć w szerszej perspektywie – z uwagi na obszar oddziaływania, nasz wpływ w krótszej i dłuższej perspektywie, nasze miejsce w społeczeństwie i w świecie. Inne są tylko konteksty i sposoby mówienia o roli biznesu.

….

Mam nadzieję, że udało nam się obalić kilka mitów na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. Wybraliśmy te, z którymi spotykamy się powszechnie w naszej pracy i w relacjach z innymi.

A może spotkaliście się jeszcze z innymi określeniami czym jest a czym nie jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

Udostępnij: 10 mitów na temat CSR

Odpowiedzialny biznes

Kursy dla seniorów

16 marca 2021

Kursy dla seniorów

Serdecznie zapraszamy na kolejną edycję cyfrowych szkoleń dla seniorów.

Zapraszamy wszystkich, którzy mają już za sobą pierwsze kroki w sieci, ale chcą pewniej poczuć się w cyfrowym świecie i sprawniej się w nim poruszać. Na kursie opowiemy, jak korzystać z sieci na różnych urządzeniach, jak zadbać o bezpieczeństwo swoje i swoich danych, dokonać płatności przez internet czy umówić się z lekarzem na e-wizytę.

To już trzecia edycja szkoleń, które przygotowaliśmy w ramach projektu ABC Senior wraz Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej. W naszym programie znajdziecie kilka nowych tematów, o które prosili starsi uczestnicy. Spotkania maja postać webinarów, podczas których uczestnicy mają możliwość zadawania pytań i przećwiczenia zdobytych umiejętności. Szkolenia są bezpłatne.

Zaproście Wasze babcie, dziadków, ciocie, wujków, a także rodziców na warsztaty – spotykamy się we wtorki o godzinie 14.00.

Lekcja 1:
23 marca, wtorek, godz. 14:00
Wszystko, co warto wiedzieć o internecie
– Jakie są rodzaje dostępu do internetu i który kiedy najlepiej stosować?
– Co to jest Wi-Fi?
– Co możemy podłączyć do WI-FI?

Lekcja 2
30 marca, wtorek, godz. 14:00
Komputer, tablet, smartfon, telewizor?
– Jak korzystać z rożnych urządzeń w połączeniu z internetem
– Pokazanie zalet i wad poszczególnych urządzeń w codziennym użytkowaniu

Lekcja 3
6.04 kwietnia, wtorek, godz. 14:00
Nowoczesna telewizja czyli Smart TV
– Na co może pozwalać dekoder od operatora TV
– TV na smartfonie i tablecie

Lekcja 4
13.04. kwietnia, wtorek, godz. 14:00
Mój pierwszy smartfon – na co zwrócić uwagę przy wyborze smartfona
– Dlaczego warto go mieć?
– Podpowiadamy jaki wybrać i odpowiadamy na pytania

Lekcja 5
20.04. kwietnia, wtorek, godz. 14:00
Smartfon pomocny na co dzień – pierwsze kroki
– Konfiguracja konta Google
– Pisanie głosem

Lekcja 6
27 kwietnia, wtorek, godz. 14:00
Smartfon pomocny na co dzień – aplikacje
– Google Maps – jak dotrzeć do wybranego miejsca dowolnym środkiem lokomocji
– Street View – jak dokładnie wygląda szukane miejsce, budynek,
– Jak zaplanować czas podróży komunikacją miejską – jak dojadę
– Lokalizator – znajdźmy się

Lekcja 7
4 maja, wtorek, godz. 14.00
Asystent Google – zapytaj go a On Ci pomoże znaleźć potrzebne informacje
– Google translator

Lekcja 8
11 maja, wtorek, godz. 14.00
Smartfon pomocny na co dzień – społeczności
– Komunikatory

Lekcja 9
18 maja, wtorek, godz. 14:00
Płatności internetowe – możliwości, aplikacje
– Aplikacja Mój Orange – opłacenie faktury, doładowanie konta

Lekcja 10
25 maja, wtorek, godz.14.00
Bezpieczeństwo w internecie
– Jak dbać o swoje bezpieczeństwo
– Bezpieczne hasło

Lekcja 11
1 czerwca, wtorek, godz. 14:00
Bezpieczeństwa w internecie – ciąg dalszy
– Co jeśli stracimy dowód- Zabezpiecz PESEL
– Chroń dzieci w sieci – jak monitorować wnuki

Lekcja 12
8 czerwca, wtorek, godz. 14:00
E-zdrowie – jak nowe technologie wspierają nas w dbaniu o zdrowie
– Smarband – jakie są dostępne i jakie ma funkcje
– Aplikacje monitorujące aktywność, kroki
– Bezpłatne ćwiczenia na youtube

Zapisy na warsztaty  na stronie www.abcsenior.com. Zapraszamy.

Para seniorów przed tabletem

Udostępnij: Kursy dla seniorów

Odpowiedzialny biznes

Projekt społeczny fundacji powołanej przez biznes – jak to działa?

3 marca 2021

Projekt społeczny fundacji powołanej przez biznes – jak to działa?

Jak prowadzić projekt społecznego zaangażowania biznesu? Taki, który może realnie wpływać na zmianę na lepsze w otoczeniu? Poznajcie sposoby na taką inicjatywę i  przy okazji Fundację Orange trochę „od zaplecza”.

Biznes społecznie zaangażowany

Wiecie, że 65% konsumentów uważa, że marki mogą rozwiązywać społeczne problemy lepiej niż rządy? Tak wynika z badania *2019 Meaningful Brands survey powered by Havas. Jak mądrze wykorzystać potencjał biznesu w obszarze probono i prowadzić skuteczne programy społecznego zaangażowania? Szczególnie teraz, kiedy pandemia ujawnia nowe wyzwania.

Postanowiliśmy w Fundacji Orange podzielić się naszym 15letnim doświadczeniem w prowadzeniu inicjatyw społecznych i edukacyjnych. Zdaniem ekspertów Fundacji Stocznia, którzy przeprowadzili nas przez tę (jubileuszową) refleksję w czasie warsztatów, udało nam się wypracować „metodę”, która może okazać się inspirująca dla innych działających na polu pożytku publicznego. Zapraszamy do korzystania z tych przemyśleń, podpowiedzi, ale i lekcji z niepowodzeń, które na tej drodze przeszliśmy.

Sposoby na skuteczny projekt

„Metoda na skuteczny projekt społeczny” to 15 krótkich rozdziałów, z których dowiecie się, o czym warto pamiętać, projektując działania społeczne nastawione na wpływ i realną zmianę na lepsze. To materiał zarówno dla fundacji korporacyjnej, firmy, która chce realizować lub już realizuje programy zaangażowania społecznego i dla „klasycznej” organizacji pozarządowej.

Możecie też poznać tu naszą Fundację trochę „od kuchni” i podejrzeć, co dzieje się za kulisami naszych inicjatyw i jak myślimy o naszym zaangażowaniu. A myślimy o nim – w skrócie – tak:

  • Misja i strategia is the king! Określa, które wyzwania społeczne są dla was ważne, co chcecie zmienić. To drogowskaz, który ułatwia koncentrację na celu, organizowanie pracy, podejmowanie decyzji. Pomaga nie być „organizacją od wszystkiego” i robić to, na czym się po prostu najlepiej znacie. My w Fundacji specjalizujemy się w cyfrowej edukacji, bo na tym znamy się my i nasz fundator. Słowem: Orange Polska dostarcza internet i technologie, a my propagujemy odpowiedzialne korzystanie z nich i kształcimy cyfrowe kompetencje ludzi. Nasza misja to coś, w co wierzymy, co nas nurtuje i przejmuje, szczególnie kiedy rozejrzymy się wkoło i widzimy, w jakim tempie rozwija się świat technologii.
  • Strategia to odpowiedź na pytanie, jak chcecie działać. My koncentrujemy się na długofalowych programach bardziej niż jednorazowych akcjach. Często inwestujemy w kompetencje liderów. To oni pchną zmiany dalej, w swoich środowiskach, w szkołach, lokalnych społecznościach. Ale jednocześnie…no taki jest ten świat, że musimy pozostać elastyczni. Szczególnie teraz, w pandemii, niejeden projekt społeczny został „przemeblowany” w ekspresowym tempie. U nas też.
  • Diagnoza społeczna. Warto analizować i poznać potrzeby i problemy społeczne, na które chcecie odpowiedzieć swoim projektem. Wyniki badań –własne lub dostępne publicznie, opinie ekspertów, ale także…samych beneficjentów. My tworzymy nasze projekty z tymi, na rzecz których będziemy działać, dzięki czemu wpasowujemy się w potrzeby odbiorców. Uwierzcie, to ma sens!
  • W projekcie społecznym istotne znaczenie ma ewaluacja. Sprawdzanie, co działa, co nie, i modyfikowanie pierwotnych założeń, jeśli trzeba (oj, to czasami bolesne 😉 ).
  • Wasza organizacja wypracowała coś cennego? Otwarte zasoby, creative commons to ważne idee. Warto jest udostępniać materiały, scenariusze zajęć, raporty i publikacje tak, aby każdy mógł z nich skorzystać.
  • I na koniec, choć nie bez znaczenia – zespół. U nas sprawdza się to, że łączymy doświadczenia pracy w organizacjach pozarządowych i w biznesie. W prowadzeniu projektu społecznego staramy się układać pracę jak w dobrym biznesowym przedsięwzięciu, ale pozostajemy zespołem ludzi, którzy czują społeczną misję, chcą dla świata lepiej i mają proaktywny stosunek do rzeczywistości.

Po więcej inspiracji o skutecznym projekcie społecznym w biznesie i nie tylko zapraszam Was serdecznie TUTAJ.

Cele wielu fundacji prowadzonych przez biznes wybiegają daleko poza te – wizerunkowe. Mogą one odgrywać bardzo ważną rolę w rozwiązywaniu problemów społecznych – w obszarze edukacji, wykluczenia społecznego, zdrowia czy ekologii. Mają możliwości wywierania rzeczywistego wpływu. Warto tę szansę i potencjał mądrze wykorzystać. Wypracować strategię i się jej trzymać, myśleć długofalowo, kierować się standardami działania fundacji korporacyjnych, uczyć na własnych błędach i dzielić z innymi doświadczeniem – podsumowuje Łucja Krzyżanowska, dyrektorka ds. badań i doradztwa Fundacji Stocznia, która uczestniczyła w pracach nad tym opracowaniem, za co wielkie dzięki.

Udostępnij: Projekt społeczny fundacji powołanej przez biznes – jak to działa?

Zielony Operator

Okiem Juliena: Jak zielone będzie 5G?

26 lutego 2021

Okiem Juliena: Jak zielone będzie 5G?

Dziś dołączyłem do Hani w ramach cyklu Eko-Piątki, aby podzielić się kilkoma przemyśleniami na gorący temat: 5G i jego wpływu na środowisko. A zatem, jak bardzo zielone jest 5G?

Kiedy myślimy o wpływie każdej nowej technologii telekomunikacyjnej na środowisko, dominują trzy zagadnienia: energia, urządzenia klienckie i sprzęt sieciowy.

Z jednej strony, 5G pozwoli nam na przesyłanie znacznie większej ilości danych niż obecnie, nawet do 1000 razy więcej, a więcej danych oznacza więcej energii potrzebnej do zasilania cyfrowych autostrad. Z drugiej strony – jest to pierwsza generacja sieci komórkowych, która została zaprojektowana aby oszczędzać energię, łącznie z zastosowaniem fotowoltaiki do zasilania tzw. small cells, zdolnością do dynamicznego dostosowywania ich mocy do aktualnego ruchu, a nawet czasowego wyłączania, gdy w pobliżu nie ma użytkowników. Renee Cho z Columbia University porównała efektywność energetyczną 4G i 5G na prostym i namacalnym przykładzie – ściągania filmów. Okazuje się, że sieć nowej generacji może być ponad 16 razy bardziej wydajna niż jej poprzedniczka. Sieć dosyłowa dla technologii 5G będzie wymagała światłowodu, który jest również znacznie bardziej energooszczędny niż starsze, miedziane technologie. Dziś dyskusja na temat zużycia energii przez ICT skupia się na 5G, ale powinniśmy zrobić krok do tyłu i spojrzeć na miks energetyczny branży jako na odrębne zagadnienie. Niezależnie od 5G musimy stać się bardziej ekologiczni. Dlatego w Orange postawiliśmy na farmy wiatrowe, które zaspokoją do 10% naszego rocznego zapotrzebowania na energię, i wcale nie zamierzamy na tym poprzestać.

Pod koniec ubiegłego roku, raport opublikowany przez francuską Wysoką Radę ds. Klimatu wywołał debatę na temat wpływu przejścia na 5G na środowisko, jaki będzie miała ta zmiana na rynku urządzeń. Kolejne poważne wyzwanie, z którym musimy się zmierzyć to odpady elektroniczne. Ale zanim przyjrzymy się temu problemowi, jest coś, o czym musimy pamiętać. Odpady elektroniczne stanowią bezsprzecznie duży problem i powinno być oczywiste, że musimy się nim zająć. Jednak to, o czym musimy pamiętać, to żywotność urządzeń. Mówiąc wprost: rzeczy się zużywają. I choć przedłużanie życia naszych urządzeń, na przykład poprzez rozwijanie ofert odkupu i odnawiania smartfonów, jest niezbędne, to prawda jest taka, że w końcu te urządzenia i tak będą musiały zostać wymienione.

Przejście na 5G nie nastąpi w tym samym czasie dla wszystkich użytkowników sieci komórkowych. Jest bardziej prawdopodobne, że będzie to proces stopniowy. Nie wszyscy klienci będą chętni do wymiany telefonu tylko dla 5G, a nadejście 5G nie spowoduje automatycznego wyłączenia istniejącej sieci 4G.

Podobnie sprzęt sieciowy wymaga konserwacji i modernizacji, aby klienci mogli bezawaryjnie korzystać z usług.

Biorąc to wszystko pod uwagę, czy 5G będzie wiązało się z e-odpadami? Tak. Czy te odpady powstałyby niezależnie od 5G? Prawdopodobnie tak.

Dlatego też musimy spojrzeć poza generację technologii, z którą obecnie pracujemy, i skupić się na przejściu do gospodarki obiegu zamkniętego. Budowanie świadomości wśród użytkowników cyfrowych technologii jest koniecznością. Musimy powiedzieć naszym klientom, jak wiele znaczą ich ekologiczne gesty i wspierać ich w dokonywaniu takich wyborów, chociażby poprzez ułatwianie recyklingu i zachęcanie do ponownego wykorzystywania tych cennych zasobów. Metale szlachetne i minerały, z których zbudowane są nasze stare telefony, mogą i powinny być poddane recyklingowi. Tylko w ten sposób możemy pozwolić im powrócić do gospodarki jako część nowych produktów. Aby pokazać potencjał recyklingu technologii posłużę się przykładem: organizatorzy Igrzysk Olimpijskich w Tokio, które miejmy nadzieję odbędą się już niedługo, zdecydowali, że ich medale zostaną wyprodukowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W sumie zebrali niemal 80 ton starych urządzeń, a zawarte w nich metale szlachetne zamienili na 5 000 złotych, srebrnych i brązowych medali.

Co więcej, 5G niesie ze sobą ogromny potencjał dalszej optymalizacji wykorzystania zasobów i ograniczenia emisji dzięki cyfryzacji. Unia Europejska dostrzega tę możliwość, czyniąc z niej kluczowy element nowego zielonego ładu. W warunkach przemysłowych, 5G przyniesie prawdziwe nowe otwarcie, maksymalizując wydajność i pomagając ograniczyć ilość odpadów – tak jak w fabryce Schneidera we Francji, wyposażonej przez Orange w pierwszą prywatną sieć 5G. Rozwój systemów IoT (Internetu rzeczy) może wspierać inteligentniejsze miasta, lepiej zarządzające ruchem ulicznym, systemami oświetlenia i innymi usługami publicznymi. Dzięki rozszerzeniu możliwości inteligentnych czujników, będziemy mogli lepiej wykorzystywać potencjał energii odnawialnej.

Czy zatem 5G będzie bardziej lub mniej ekologiczna niż wcześniejsze generacje sieci komórkowych? Wierzę w zieloną stronę mocy. W końcu technologia to narzędzie, i to od nas zależy, do czego i jak zostanie wykorzystana.

Udostępnij: Okiem Juliena: Jak zielone będzie 5G?

Odpowiedzialny biznes

Zaginięcia dzieci a pandemia

9 lutego 2021

Zaginięcia dzieci a pandemia

Właśnie otrzymaliśmy raport z działalności w 2020 roku Fundacji Itaka – Centrum Ludzi Zaginionych,
z którą współpracujemy od kilkunastu lat, będąc partnerem linii 116 000 – Telefonu w sprawie zaginionego dziecka i nastolatka.

Czy w pandemii zmieniła się liczba i charakter zaginięć dzieci? Jak młodzi ludzie radzili sobie z trudną sytuacją izolacji i ograniczeń? Czy nadal szukali ucieczki od problemów w ucieczce z domu?

Ucieczki z domu

Koronawirus pogorszył sytuację wielu dzieci, które zostały zamknięte w domu ze swoimi problemami, często bez wsparcia osób ze swojego otoczenia. Nie zniknął problem ucieczek, choć było ich mniej. Według statystyk Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych KGP w 2020 było 1464 w grupie wiekowej 14-17 lat (w 2019r. – 2110).

Fundacja jak co roku zorganizowała akcję profilaktyczną „Nie uciekaj”, która odpowiada na narastający problem ucieczek nastolatków z domu. Od 2012 roku działają dwie internetowe strony kampanii: www.strefanastolatka.nieuciekaj.pl – skierowana do nastolatków oraz www.nieuciekaj.pl – skierowana do rodziców i opiekunów oraz nauczycieli. Fundacja zorganizowała też kampanię na temat ucieczek nastolatków pt. „To czas, aby wysłuchać nastolatków. Usłysz, zmień nastawienie, chroń”. W tej akcji wykorzystano prawdziwe doświadczenia uciekinierów.

Porwania rodzicielskie

Pandemia spowodowała też znaczącą zmianę w schemacie zaginięć dzieci. W pierwszych miesiącach pandemii Fundacja ITAKA przyjęła o 50% więcej zgłoszeń dotyczących porwań rodzicielskich, niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Był to rekordowy rok pod względem liczby nowych zgłoszeń, których było 125 czyli o 39 więcej niż rok wcześniej. Koronawirus stał się narzędziem w walce o dziecko.

Część zgłoszeń to sprawy, gdzie rodzicom przed pandemią udawało się porozumieć w kwestiach dotyczących dziecka i dzielili się między sobą opieką nad nim. Jednak w momencie ogłoszenia izolacji społecznej, jeden z rodziców podejmował decyzję o uniemożliwieniu drugiemu rodzicowi kontaktu z dzieckiem. Co ważne, odmawianie kontaktów nie dotyczyło tylko osobistych spotkań, ale także rozmów telefonicznych czy poprzez komunikatory internetowe. Covid-19 stał się wymówką. Rodzice, którzy dzwonili na 116 000, często mówili, że odmawia im się kontaktu z dzieckiem, ponieważ akurat przy tym rodzicu dziecko będzie narażone na zakażenie, a tylko przy drugim będzie bezpieczne.

Drugą grupę stanowili rodzice, którzy już wcześniej nie byli w stanie ustalić zasad opieki nad dzieckiem i pandemię wykorzystali jako kolejny pretekst do odcięcia dziecka od drugiego rodzica. Rodzice, zwaśnieni jeszcze przed pandemią, uzyskali nowe narzędzie w walce przeciwko drugiemu rodzicowi.

Korzystali z tego narzędzia dość skutecznie, ponieważ działania służb pomocowych czy sądów rodzinnych były w tym czasie utrudnione, a i przyzwolenie społeczne na tego typu działania większe – dla dobra dziecka można je odizolować od rodzica, który jest np. lekarką/lekarzem, pielęgniarką/pielęgniarzem czy siada codziennie za kierownicą autobusu.

Pomoc dla rodziców

Prawnicy Fundacji ITAKA cały czas prowadzą poradnictwo na temat praw, jakie przysługują w takiej sytuacji, również w oparciu o nowo uchwalane przepisy w tzw. ustawach tarczowych. Zgodnie z rekomendacją Ministerstwa Sprawiedliwości wszelkie wydane orzeczenia sądowe pozostają w mocy, a jedyną okolicznością wyłączającą kontakty jest choroba lub przebywanie w kwarantannie. Poza tymi przypadkami, pandemia nie może być wykorzystywana do ograniczania kontaktu rodzica z dzieckiem.

Głównym celem działalności Fundacja ITAKA pozostaje niezmiennie pomoc w poszukiwaniach zaginionych dzieci, nastolatków i dorosłych. Pomaga rodzinom osób zaginionych – świadczy telefoniczną pomoc psychologiczną i prawną, wspiera w najtrudniejszych momentach po zaginięciu. Przez cały 2020 r. na liniach ITAKI odebrano 6051 telefonów. Każdy z nich to konkretna osoba i realna pomoc. Dla nas to ważne, że jako firma możemy wspierać te działania.

logo - telefon a obok napis 116 000 w sprawie zaginionego dziecka

Udostępnij: Zaginięcia dzieci a pandemia

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej