Zielony Operator

#OrangeGoesGreen 2022

30 grudnia 2022

#OrangeGoesGreen 2022

Kupowaliśmy coraz więcej energii z odnawialnych źródeł, redukowaliśmy jej zużycie, promowaliśmy rozwiązania gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zachęcaliśmy klientów i pracowników do proekologicznych postaw. Tak minął nam kolejny rok realizacji celów klimatycznych #OrangeGoesGreen.

Ostatni w starym roku mój  eko-piątek chcę poświęcić na podsumowanie naszych działań w 2022 roku. To był bardzo intensywny czas.  

Energia z odnawialnych źródeł

W 2022 już 12% udziału energii w naszym zużyciu prądu pochodziło już z odnawialnych źródeł. Dla porównania 6% było rok wcześniej i 0% dwa lata temu. W przyszłym roku, dzięki  dużemu kontraktowi PPA okresowo będziemy w stanie osiągnąć nawet 90% udziału OZE w naszym zużyciu. Przypomnę, że naszym celem klimatycznym do 2025 roku jest przekroczenie 60% energii pochodzącej ze źródeł  odnawialnych. Mam nadzieję, że uda się to nam zrobić nawet wcześniej niż zakładamy.

Niższe zużycie

Zainstalowaliśmy instalacje fotowoltaiczne na centrach danych, redukowaliśmy ogrzewanie przestrzeni technicznych i obniżaliśmy temperaturę w biurach, żeby zmniejszać zużycie energii przez systemy grzewcze i chłodnicze. Zmienialiśmy strukturę floty na niskoemisyjną.  Oszczędzamy setki ton ekwiwalentu CO2 rocznie, dzięki czemu na koniec roku mamy ponad 30% mniej emisji własnych, w porównaniu do 2015 r.

Optymalizacja zużycia energii była ważnym aspektem działań, ponieważ koncentrujemy się na redukowaniu emisji, a nie ich kompensacji. Angażowaliśmy m.in. naszych pracowników w poszukiwanie pomysłów, aby poprawiać efektywność w działaniach sieci, zarządzaniu nieruchomościami, czy transportem.

Wdrożyliśmy misję Re

W tym roku wystartowaliśmy z programem Re. To europejska inicjatywa Orange intensyfikująca wysiłki na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym w urządzeniach. Przekłada się ona też na redukcję emisji gazów cieplarnianych generowanych przez naszych dostawców i klientów.

Cały rok zachęcaliśmy do dłuższego używania urządzeń, naprawiania ich, wybierania odnowionych modeli, a także odpowiedzialnego pozbywania się niepotrzebnych urządzeń, dając im szansę na drugie życie. Wystartowaliśmy z nową promocją programu odkupu telefonów. Odsprzedając sprawne urządzenie w salonie Orange można otrzymać dodatkowy bon na zakupy w sklepie Żabka.

Edukowaliśmy klientów i pracowników

Uruchomiliśmy stronę razemdlaplanety.pl/energia , która pomaga klientom zaoszczędzić  energię zużywaną na usługi cyfrowe. To prosty przewodnik o zmianach nawyków, które mogą istotnie przekładać się na korzyści dla naszej planety i portfeli.

Wsparliśmy powstanie Klimatycznej Bazy Wiedzy, czyli bezpłatnego dostępu do polskich podsumowań i streszczeń kluczowych międzynarodowych raportów oraz opracowań naukowych na temat klimatu i jego ochrony.

Dbaliśmy o wiedzę pracowników organizując tematyczne webinaria, a nasze „zielone” e-szkolenie zrealizowało prawie 75 proc. pracowników.

Udostępnij: #OrangeGoesGreen 2022

Zielony Operator

Walczymy o planetę i 1,5 stopnia

13 sierpnia 2021

Walczymy o planetę i 1,5 stopnia

To niestety nie jest żadne zaskoczenie. Zgodnie z nowym raportem Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC) w ciągu 20 lat temperatura na Ziemi wzrośnie o więcej niż 1,5°C, a duża część zmian klimatycznych jest już nieodwracalna. Z naszą planetą jest bardzo źle, ale mamy jeszcze szansę przynajmniej trochę ograniczyć globalne ocieplenie. Tylko trzeba działać szybko. Celem Orange jest neutralność klimatyczna do 2040 roku.

Słuchajmy naukowców

Raport „Climate Change 2021: The Physical Science Basis” dotyczący zmian klimatu jest aktualizacją stanu wiedzy ludzkości od 2014 roku, kiedy opublikowano poprzednie sprawozdanie IPCC. Nad dokumentem, który odnosi się do 14 tys. prac naukowych, pracowało 234 osób. Wnioski ekspertów nie powinny nikogo zaskoczyć: zmiany klimatu są i to my za nie odpowiadamy. Niektórych ich skutków nie będziemy już mogli powstrzymać przez setki, a nawet tysiące lat. Naukowcy dostrzegają zmiany klimatu Ziemi we wszystkich regionach planety i w obrębie całego systemu klimatycznego.

Groźny metan i wzrost temperatury

Do najważniejszych ustaleń z raportu IPCC należy fakt, że są niezbite dowody na to, że główną przyczyną zmian klimatu jest dwutlenek węgla (CO2), nawet jeśli inne gazy cieplarnianie i zanieczyszczenia powietrza także wpływają na klimat. W latach 1850-2019 ludzkość wyemitowała 2390 mld ton CO2, co przełożyło się na duży wzrost temperatury. Obecny poziom ocieplenia naukowcy szacują na ok. 1.1°C i według IPCC nie jest już możliwe, aby ograniczyć wzrost temperatury do 1,5°C. Oznacza to, że przeskoczymy ten próg i walka toczy się teraz o jak najmniejsze przekroczenie a potem ponowne obniżenie temperatury do końca wieku. Obecnie jesteśmy na kursie na 2.7°C do 2100 roku.

Ulewy, susze, huragany

Skutkiem dalszego ocieplania się klimatu będzie degradacja środowiska naturalnego, a upały, susze i huragany staną się częstsze i bardziej intensywne. Nawet, jeśli udałoby się całkiem zrezygnować z emisji CO2, to uwolniony już dwutlenek węgla spowoduje, że w następnych stuleciach systematycznie topnieć będą lodowce górskie i wieczna zmarzlina. Przez kolejne tysiące lat rosnąć będzie też poziom mórz.

Kluczowa zeroemisyjność

Czy nic się nie da już zrobić? Eksperci podają możliwe kroki, jakie powinny podjąć światowe rządy, aby przeciwdziałać intensyfikacji globalnego ocieplenia, a kluczem jest osiągnięcie zeroemisyjności.  Odwrócenie trendu i ograniczenie skutków ocieplenia uda się jeśli do 2050 r. świat osiągnie neutralność klimatyczną i rozpocznie wychwytywanie nadmiaru CO2 z atmosfery. W Orange pracujemy, aby do roku 2040 osiągnąć neutralność klimatyczną.

Według raportu IPCC tzw. budżet węglowy, czyli ilość dwutlenku węgla, którą ludzkość może jeszcze „bezpiecznie” wyemitować to ok. 300 mld ton CO2. Rocznie świat emituje ok. 36 mld ton. Szansa na utrzymanie wzrostu temperatury na poziomie 1,5°C wyniesie wówczas 83 proc. Wraz ze wzrostem emisji szanse na osiągnięcie tego celu będą maleć, ponieważ zostanie obniżona efektywność wychwytywania CO2 przez tzw. naturalne pochłaniacze, czyli oceany, lasy i gleby. Więcej przeczytacie w raporcie.

 

Udostępnij: Walczymy o planetę i 1,5 stopnia

Zielony Operator

Przesiadamy się na hybrydy i elektryki

12 marca 2021

Przesiadamy się na hybrydy i elektryki

Ograniczamy podróże służbowe korzystając z tele- i wideokonferencji. Nasi pracownicy korzystają z wypożyczalni samochodów i udogodnień dla rowerzystów. W tym roku wymienimy część naszej floty samochodów na niskoemisyjne, hybrydowe Toyoty, a wypożyczalnię doposażamy elektrycznymi Oplami Corsa-e.

Transport to źródło emisji CO2

Obok energetyki motoryzacja jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych na świecie. Pomimo postępu technologicznego rosnący ruch, zwłaszcza miejski, stanowi nadal znaczące źródło emisji CO2, przyczyniając się do zmiany klimatu. O szkodliwości spalin dla zdrowia i jakości powietrza w miastach nie trzeba chyba nikogo przekonywać

Prawie 30% całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej pochodzi z transportu, najwięcej z drogowego. Samochody osobowe są głównym źródłem zanieczyszczeń, odpowiadając za ponad 60% wszystkich emisji CO2. Istnieją dwa sposoby na poprawę: zwiększenie wydajności pojazdów lub zmiana paliwa. Obecnie zdecydowana większość samochodów jest napędzanych benzyną, jednak coraz większą popularność zyskują samochody hybrydowe i w pełni elektryczne.

Promujemy zrównoważony transport

Choć emisje Orange Polska wynikające z transportu są zdecydowanie mniejsze, niż te związane z zużyciem energii na potrzeby sieciowe, to zależy nam na redukowaniu również ich. Dlatego promujemy współdzielony transport wśród pracowników, a rowerzystom zapewniamy wygodny parking i szatnie. Konsekwentnie obniżamy liczbę samochodów służbowych. W ostatnich czterech latach nasza flota aut służbowych zmniejszyła się o ponad 1000 sztuk.

W 2017 r. uruchomiliśmy dla naszych pracowników 35 wypożyczalni samochodów w 22 miastach, a dwa lata później wdrożyliśmy system współdzielenia „Weź Auto” pozwalający efektywniej korzystać z wypożyczalni. Użytkownicy za pomocą aplikacji mobilnej mogą rezerwować auta, otwierać je i zamykać, anulować rezerwację, czy zakończyć ją wcześniej. Nowoczesny system raportowy pozwala dostosować ilość aut do realnych potrzeb, a także śledzić jak szybko pracownicy przekonują się do ekonomii współdzielenia.

Kto nie lubi czasami szybciej pojeździć? Dlatego nie zapominamy, aby edukować naszych pracowników w zakresie eko-jazdy. Czy to w formie szkolenia, czy raportu po jeździe pokazującego, co mogą poprawić w swoim kierowaniu, aby być bardziej eko i zużywać mniej paliwa.

Niskoemisyjne hybrydy i elektryki

W tym roku 50 nowych hybrydowych samochodów Toyota Corolla pojawi się w naszej flocie, zastępując starsze modele. Auto z napędem hybrydowym ma dwa napędy: tradycyjne spalinowe i elektryczne, zasilanym z akumulatora. Korzyści z użytkowania hybrydy wynikają ze zmniejszenia spalania poprzez wykorzystanie tej części energii, która w pojazdach z napędem konwencjonalnym jest bezpowrotnie tracona podczas hamowania. Co istotne, hybrydy emitują o wiele mniej zanieczyszczeń, dlatego najwięcej korzyści przynosi ich użytkowanie w zatłoczonych centrach dużych miast. W przypadku hybrydy Toyoty producent deklaruje, że w ruchu miejskim aż w 80% korzystają wyłącznie z silnika elektrycznego.

Również w 2021 roku pojawi się w naszej firmowej wypożyczalni 5 w pełni elektrycznych aut Opel Corsa-e. Ten miejski samochód wyposażony w akumulatory o pojemności 50 kWh i silnik elektryczny o mocy 136 KM zapewnia przejechanie ponad 300 km na jednym ładowaniu.

Biorąc pod uwagę całkowite emisje samochodu elektrycznego należy wspomnieć nie tylko, ile CO2 jest emitowane w trakcie użytkowania, ale także emisje spowodowane jego produkcją i utylizacją. Ten etap cyklu życia takiego auta jest mniej przyjazny dla środowiska, niż samochodu z silnikiem spalinowym.

Trzeba też pamiętać, że poziom emisji z samochodów elektrycznych waha się w zależności od sposobu, w jaki elektryczność jest wytwarzana. Jednak nawet biorąc to pod uwagę, korzyści z użytkowania elektryka przewyższają fakt emisji zanieczyszczeń do atmosfery przez samochody benzynowe. Dodatkowo wraz z rosnącym udziałem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w przyszłości samochody elektryczne staną się jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska.

Udostępnij: Przesiadamy się na hybrydy i elektryki

Zielony Operator

Globalne wyzwania, lokalne działania

22 stycznia 2021

Globalne wyzwania, lokalne działania

Orange działa na rynkach w Europie, Afryce i Bliskim Wschodzie, wszędzie stając się partnerem cyfrowej transformacji i starając się zmniejszać własny ślad węglowy.  Zgodnie z globalną strategią wdrażamy projekty poprawiające efektywność energetyczną, kładziemy nacisk na zwiększenie udziału energii odnawialnej w miksie energetycznym i rozwijamy działania zgodnie z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym.

Sieć bardziej przyjazna środowisku

Priorytetowym działaniem jest poprawa efektywności energetycznej sieci, realizowana w ramach globalnego planu Green IT & Networks. Program ma na celu optymalizację naszych wdrożeń technicznych, zwiększenie efektywności centrów danych i zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia. Zastępujemy starą infrastrukturę nowoczesnym sprzętem, wykorzystując alternatywne rozwiązania, takie jak naturalna wentylacja czy energia słoneczna. Przykładami są francuskie centrum danych Grupy Orange w Val-de-Reuil czy w pobliżu Chartres. W Afryce i na Bliskim Wschodzie korzystamy z 2800 stacji solarnych do zasilania stacji bazowych sieci komórkowej. W Jordanii działają dla Orange trzy farmy słoneczne, które pokrywają 73% zapotrzebowania na energię elektryczną. W Polsce, dzięki Programowi Optymalizacji Energii – lokalnej implementacji globalnego planu – udało się zredukować emisje CO2 o 16 % w latach 2015-2019, pomimo prawie trzykrotnego (+185%) wzrostu transmisji danych w naszych sieciach, w tym samym czasie. W całej Grupie Orange program Green ITN, pomógł zaoszczędzić 3,5 miliona ton ekwiwalentu CO2 w latach 2010–2019. To mniej więcej tyle, ile w ciągu roku emituje 400 tys. Polaków!

Carsharing i oszczędne biura

Budynki i transport odpowiadają w Grupie Orange za 20% emisji CO2. Dlatego pracujemy nad zmniejszeniem tego wpływu. W ostatnich 10 latach udało się zmniejszyć emisje w tym zakresie o 35%. W Grupie Orange dysponujemy największą w Europie flotą samochodów car-sharing z 2540 samochodami hybrydowymi i elektrycznymi na drogach. W ciągu 12 lat zredukowaliśmy emisję CO2 naszych pojazdów o 34%. Od lat korzystamy w bieżącej pracy z tele- i  wideokonferencii. Dzięki wdrożonemu rozwiązaniu wideokonferencyjnemu dla naszej nowej siedziby OMEA w Casablance, obejmującej 18 krajów regionu, ograniczymy podróże o 25% do 2021. W Polsce realizujemy projekt, dzięki któremu zmniejszamy zużycie energii w budynkach, poprzez identyfikację nieefektywnych energetycznie obiektów i zastępowanie ich nowymi – nie tylko bardziej komfortowymi, ale też lepiej połączonymi z siecią komunikacji miejskiej oraz bardziej oszczędnymi pod względem zużycia zasobów i energii. Promujemy również kulturę współdzielenia transportu. W 2019 r. wdrożyliśmy system carsharing Weź Auto, który pozwala na efektywniejsze współdzielenie służbowych pojazdów.

Zamykamy obieg

Aby ograniczyć zależność od zasobów naturalnych Ziemi, Grupa Orange zobowiązała się do wdrożenia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym. Od eko-projektowania przez odzyskiwanie, odnowę, naprawę, recykling w celu wydłużania cyklu życia urządzeń. Celem jest produkcja zrównoważonych produktów i usług przy jednoczesnym ograniczeniu konsumpcji i odpadów, a tym samym zerwanie z tradycyjnym modelem gospodarki liniowej (wydobycie, produkcja, konsumpcja, utylizacja). Działamy, aby do 2025 roku produkty Orange były zaprojektowane w duchu eko-design.

Jakie konkretne wyniki osiągnęła Grupa Orange w tym zakresie? W ciągu 10 lat zebraliśmy 15 mln używanych telefonów. Jeśli telefon nadal działa i ma wartość rynkową, można go odsprzedać w salonie Orange. Urządzenie trafia do wyspecjalizowanych partnerów, którzy usuną dane i odnowią urządzenie, dzięki czemu zyskuje drugie życie. Natomiast zużyte telefony komórkowe są przekazywane do recyklingu, aby ograniczyć ich szkodliwość dla środowiska i odzyskać surowiec, który można wykorzystać do zrobienia nowych produktów.

Mniej plastiku w karcie SIM

Zmniejszamy też wpływ kart SIM na środowisko. W całej Grupie są wprowadzane karty SIM w o połowę mniejszym plastikowym blistrze, dzięki czemu ta sama ilość plastiku wystarcza do pomieszczenia dwóch kart SIM, a nie jednej z tej samej ilości materiału. Ta „połówkowa” karta stanowi obecnie 30% wolumenu naszej Grupy, co pozwala zaoszczędzić 300 ton plastiku na 100 milionów kart SIM, które dystrybuujemy każdego roku. W Orange Polska stopniowo wdrażamy zmniejszone karty SIM. Są już dostępne w Orange Flex i Orange na kartę, już za chwilę trafią do ofert abonamentowych, a w 2021 roku obejmą całość wolumenu. Koleżanki i koledzy w Belgii są już krok dalej – Orange Belgia właśnie wprowadza karty SIM produkowane z plastiku w 100% pochodzącego z recyklingu. Inspirujemy się wzajemnie

#OrangeGoesGreen!

Udostępnij: Globalne wyzwania, lokalne działania

Zielony Operator

Zdalna praca lepsza dla klimatu

15 stycznia 2021

Zdalna praca lepsza dla klimatu

Prawie 30% całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej pochodzi z transportu, najwięcej z tego drogowego. A właśnie emisje dwutlenku węgla, spowodowane działalnością człowieka sprawiają, że klimat się ociepla. Czy to oznacza, że pracując z domu i podróżując mniej, przyczyniamy się do zmniejszenia emisji? Oczywiście, że tak!

Pandemia zatrzymała nas w domach

Jeszcze rok temu przeciętny Polak spędzał blisko półtorej godziny w drodze do i z miejsca pracy. Przebijając się przez miejskie korki, nie tylko przyczynialiśmy się do zwiększonej emisji CO2, ale także zanieczyszczeń powietrza powodujących smog. Gdy koronawirus rozprzestrzenił się na całym świecie i zaczęliśmy pracować w domu, efektem było zmniejszenie zużycia energii w wyłączonych z użytku biurach, przy jednoczesnym wzroście poboru w domach. Istotniejszym dla środowiska efektem zdalnej pracy było jednak ograniczenie codziennych dojazdów do pracy i wyjazdów służbowych. Ostatecznie jednak bilans wychodzi zdecydowanie korzystniej dla klimatu.

Zdalna pracę umożliwiają nowoczesne technologie, co świetnie przećwiczyliśmy na własnej skórze w Orange. Okazało się, że wiele zadań można wykonać z domu, bez konieczności przemieszczenia się. Tradycyjne spotkania zastąpiliśmy tele i wideo konferencjami, a wydarzenia „w realu” stały się internetowymi webinariami. Efekt? Według szacunków ekspertów Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) ruch drogowy na świecie podczas pandemii zmalał… aż o 50-75%.

Mniej dojazdów, mniejsze emisje

Wpływ na redukcje emisji pochodzących z transportu oczywiście jest większy tam, gdzie dojazdy są dłuższe, a pracownicy rzadziej korzystają z transportu publicznego. W Stanach Zjednoczonych oszacowano, że aż 98% emisji gazów cieplarnianych związanych z pracą zawodową bierze się właśnie z dojazdów i podróży służbowych, a ta niewielka reszta wynika ze zużycia prądu w czasie pracy. W przypadku specyfiki USA gdzie, aby dojechać do pracy pokonuje się znacznie dłuższe dystanse, niż w Europie i to zazwyczaj własnym samochodem, możliwość rezygnacji z dojeżdżania do pracy wydaje się idealnym sposobem na zmniejszenie śladu węglowego.

Gdyby na całym świecie każdy, kto jest w stanie pracować z domu, robił to tylko przez jeden dzień w tygodniu, globalne zużycie ropy w drogowym transporcie pasażerskim spadłoby o 1% w skali roku – tak uważają eksperci IEA. Uwzględniając jednoczesny wzrost zużycia energii przez gospodarstwa domowe (szacowane na od 7 do 23 procent w zależności od regionu świata, wielkość domu, potrzeby ogrzewania lub chłodzenia oraz wydajności zamontowanych urządzeń), emisja CO2 spadłaby rocznie o 24 mln ton. To mniej więcej tyle, ile w ciągu roku produkują mieszkańcy Warszawy i Krakowa razem! A przecież mniej dojazdów to nie tylko mniej emisji CO2, ale też zanieczyszczeń, co oznacza lepszą jakość powietrza.

Cyfryzacja w walce z kryzysem klimatycznym

Praca zdalna jest dobrym przykładem, gdzie telekomunikacja i cyfryzacja stają się częścią globalnych rozwiązań dla problemów klimatycznych. GSMA – światowe zrzeszenie operatorów telekomunikacyjnych, wspólnie z Carbon Trust przeprowadziły badania wskazujące, że emisje operatorów telekomunikacyjnych prowadzą do uniknięcia nawet 10 razy większych emisji w przemyśle, transporcie czy usługach. Usługi umożliwiające pracę zdalną i ograniczające dojazdy czy podróże to dokładnie taki przypadek. Nie zwalnia jednak operatorów z odpowiedzialności redukowania własnych emisji, w szczególności poprzez zwiększanie udziału odnawialnych źródeł energii.

Jestem przekonana, że ze względu na większą elastyczność, oszczędność czasu i zadowolenie deklarowane przez samych pracowników, praca zdalna pozostanie z nami w różnym stopniu także po zakończeniu pandemii. Znaczące i trwałe przejście na pracę w domu będzie mieć z kolei znaczący wpływ na transport, czy zapotrzebowanie na powierzchnię biurową.

Wraz z odmrażaniem gospodarki ruch samochodowy stopniowo przybiera na sile. Wiele osób chętniej używa samochodu, obawiając się np. korzystania ze środków transportu publicznego. Ale i tak spora część z nas wciąż pracuje zdalnie. Rozważmy, czy w czasach „powrotu do normalności” praca zdalna nie powinna stać się standardem tam, gdzie tylko to możliwe. Czas tracony na dojazdy można wykorzystać znacznie lepiej.

 

 

 

 

Udostępnij: Zdalna praca lepsza dla klimatu

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej