Odpowiedzialny biznes

5 lat z Kartą Różnorodności

21 lutego 2017

5 lat z Kartą Różnorodności

Monika Kulik

Orange Polska od 5 lat jest nie tylko sygnatariuszem, ale też opiekunem Karty Różnorodności w Polsce. Treść polskiej wersji Karty była tworzona w ramach grup roboczych z udziałem przedstawicieli firm, administracji oraz organizacji pozarządowych. Ważnym elementem tych prac były konsultacje z przedstawicielami organizacji reprezentujących interesy różnych grup społecznych, np. osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, rodziców czy mniejszości narodowych. Wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu byliśmy jednym z inicjatorów i uczestników tego procesu.

Podpisanie Karty Różnorodności, to zobowiązanie firmy do przestrzegania wysokich standardów dotyczących poszanowania dla różnic wynikających z naszego wieku, płci, narodowości, wyznania, poglądów, sprawności czy sposobów myślenia ale też zwalczania stereotypów, nierówności i dyskryminacji wynikającej z tych różnic. To tworzenie takiego środowiska pracy, w którym wszyscy czują się szanowani, swobodnie realizują cele zawodowe i życiowe pasje.

Polityka Różnorodności w Orange Polska

W ubiegłym roku przyjęliśmy Politykę Zarządzania Różnorodnością Orange Polska, która wspiera realizację tych celów i przekłada się na praktykę biznesową i tworzenie dobrego miejsca pracy.
Co to oznacza? Równość wynagrodzeń (w zależności od zajmowanego stanowiska, poziomu kwalifikacji czy rodzaju wykonywanej pracy), równy dostęp kobiet i mężczyzn do stanowisk menedżerskich, równa reprezentacja kobiet i mężczyzn na stanowiskach w firmie, jednakowy dostęp do szkoleń niezależnie od wieku czy płci, program wspierający pracowników z niepełnosprawnościami „Zdrowie na TAK”, program dla studentów, równowaga między życiem prywatnym a zawodowym pracowników (work- life balance) czy rozwój programu wolontariatu pracowniczego. To również zmiany w obszarze klienckim – specjalne standardy obsług seniorów, w tym udogodnienia dla seniorów na infolinii z dedykowaną grupą doświadczonych doradców czy udogodnienia dla klientów z niepełnosprawnościami.

Jesteśmy przekonani, że różnorodność rozumiana jako współpraca osób o różnych cechach, poglądach, doświadczeniach wspiera innowacyjność i efektywność firmy.

Więcej o tym, jak rozumiemy różnorodność w naszej pracy, mówi Jacek Kowalski, Członek Zarządu Orange Polska ds. Zasobów Ludzkich:

Udostępnij: 5 lat z Kartą Różnorodności

Odpowiedzialny biznes

4 lata z Kartą Różnorodności

16 lutego 2016

4 lata z Kartą Różnorodności

14 lutego 2012 roku, podczas konferencji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zorganizowanej przez Biuro Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, została uroczyście zainaugurowana Karta Różnorodności w Polsce. Podpisało ją 14 firm, w tym my.

Teraz mamy już 124 sygnatariuszy – wśród firm, uczelni, instytucji publicznych, którzy zobowiązują się do wprowadzenia zakazu dyskryminacji w miejscu pracy i podejmowania działań na rzecz tworzenia i promocji różnorodności.

Jak rozumiemy różnorodność? Różnorodność pracowników rozumiana jest bardzo szeroko – jako „wszystkie możliwe – widoczne i niewidoczne, wrodzone i nabyte – aspekty, pod których względem ludzie się od siebie różnią i są do siebie podobni, np. płeć, wiek, rasa, pochodzenie etniczne, (nie)pełnosprawność, orientacja seksualna, wyznanie, miejsce zamieszkania, język, stan cywilny, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, styl życia”.

Jak zarządzamy różnorodnością? Pewnie w każdej firmie odpowiedź jest inna. W naszą strategię CSR wpisaliśmy konkretne cele związane z obecnością kobiet na stanowiskach menedżerskich, kwestie zatrudniania osób z niepełnosprawnościami, czy równy dostęp do szkoleń bez względu na wiek, płeć czy stanowisko, a zarządzanie różnorodnością stało się jedną z ważnych kompetencji menedżerskich.

To tylko kilka przykładów, jak ideę zarządzania różnorodnością przełożyć na praktykę dnia codziennego.

Mediateka

Udostępnij: 4 lata z Kartą Różnorodności

Odpowiedzialny biznes

Tydzień różnorodności w Orange

22 maja 2015

Tydzień różnorodności w Orange

Różnimy się od siebie cechami charakteru, poglądami, mamy różne talenty i pomysły, w życiu i w pracy przyjmujemy różne role, mamy różne style komunikacji, doświadczenia życiowe i zawodowe, różne dążenia i potrzeby.

Nasza odmienność dotyczyć może też płci, przynależności kulturowej, narodowej czy etnicznej, religii – wyznania czy bezwyznaniowości, światopoglądu, stopnia i rodzaju niepełnosprawności, stanu zdrowia, wieku, stażu pracy czy orientacji psychoseksualnej. Takie różnice dostrzegamy wyraźniej i często się ich obawiamy.

Podczas Tygodnia Różnorodności w Orange, którego podsumowaniem jest dzisiejszy II Ogólnopolski Dzień Różnorodności, zwracaliśmy uwagę, na kilka wybranych tematów. Dotatkową motywacją jest dla nas fakt, że jesteśmy nie tylko sygnatariuszem, ale też Opiekunem Karty Różnorodności w Polsce.

Poniedziałek poświeciliśmy różnorodności kulturowej, jak na globalną markę przystało.  Nasza obecność w ponad 30 krajach na 3 kontynentach – w Europie, Afryce i Azji,  155 tys. pracowników i obsługująca ponad 247 mln klientów – to wszystko sprawia, że komunikacja międzykulturowa nabiera znaczenia.  Pytaliśmy cudzoziemców pracujących w naszej firmie, jakie polskie zwyczaje im się podobają a jakie dziwią, mówiliśmy o mniejszościach narodowych w Polsce i o tym, kto czuje się dyskryminowany i sami mogliśmy przetestować, jakimi stereotypami w postrzeganiu innych nacji się posługujemy.

Wtorek poświęciliśmy kwestiom płci.  Pokazaliśmy, jak wyglądają w naszej firmie dane na temat zatrudnienia kobiet i mężczyzn, a jak wygląda to na świecie. Pytaliśmy co na prawdę znaczy gender? Czy parytety i kwoty prowadzą do złotych spódnic? I dlaczego mówimy o szklanym suficie, a zapominamy o szklanych ścianach czy szklanych ruchomych schodach i lepkiej podłodze ( zainteresowanych zapraszam na stronę www.rownoscwbiznesie.mpips.gov.pl). Wyjaśnialiśmy też dlaczego kobiety widzą więcej kolorów, kto częściej się uśmiecha, a kto bardziej kłamie? A na koniec proponowaliśmy zabawny test na płeć mózgu.

Sprawom związanym z wiekiem i przynależnością pokoleniową poświęciliśmy środę.  Pytaliśmy młodszych i tych bardziej doświadczonych pracowników – co sobie cenią w pracy, jak ich praca wygląda dziś a jak było w przeszłości.  Sprawdzaliśmy w teście do którego pokolenia należymy, a także pokazywaliśmy osoby, które bez względu na wiek – są aktywne i pełne energii np. Dziarskiego Dziadka.

Kolejnym tematem była dla nas sprawność w pracy osób z niepełnosprawnością. Dzięki współpracy z Fundacją Integracja, Fundacją Widzialni i Fundacją Polska Bez barier mieliśmy wiele ciekawych materiałów edukacyjnych i kampanii społecznych.  Pokazaliśmy też nasze działania skierowane do tej grupy pracowników – program Zdrowie na TAK, a także program „Orange bez barier” nakierowany na potrzeby klientów z niepełnosprawnościami.

Ostatni dzień poświęcony był kwestiom godzenia życia zawodowego i prywatnego. Robiliśmy test, aby sprawdzić jak zarządzamy swoim czasem w pracy i w domu, dawaliśmy dobre rady jak budować work- life – balance, mówiliśmy o rozwijaniu swoich pasji i zaangażowaniu w wolontariat. Mówiliśmy też o ważnej roli rodzica, poprzez pokazanie zabawnych filmowych interpretacji zakresu obowiązków mamy – czy współczesnej wersji starych rytuałów zwanych kuwada 😉

Mam nadzieję, że ten tydzień pokazał, że różnorodność jest dla nas wartością w życiu i w pracy. Jak napisał jeden z uczestników naszego konkursu na hasło promujące różnorodność – Ludzie na Ziemi są tacy sami, ale na 7 miliardów różnych sposobów.

 

Mediateka

Udostępnij: Tydzień różnorodności w Orange

Odpowiedzialny biznes

Cała prawda o polskim CSR

2 marca 2012

Cała prawda o polskim CSR

Wczoraj w Ministerstwie Gospodarki odbyła się ciekawa konferencja. Tytuł brzmiał intrygująco „Cała prawda o polskim CSR”. Mieliśmy okazję zapoznać się z największym i najbardziej kompleksowym badaniem przeprowadzonym dotychczas w Polsce dotyczącym społecznej odpowiedzialności biznesu.

Wg. uzyskanych danych przedstawiciele firm za kluczowy obszar CSR wskazują relacje z klientami (74%), a zaraz potem z stosunek do pracowników (72%), ale na konkretne działania w tych obszarach decyduje się już tylko ponad 40% z nich. Natomiast, jeśli przejść do korzyści – dostrzegane są przede wszystkim te wizerunkowe (75%), na dalszym planie jest zwiększenie przychodów (45%”) czy lepsze relacje z pracownikami (58%). To trochę pokazuje, że ciągle plasujemy CSR w obszarze PR, i traktujemy jako dodatkowy koszt, a nie sposób na zwiększenie konkurencyjności.

I jeszcze jedna ciekawostka. Ostatnio pisaliśmy o Karcie Różnorodności i potrzebie polityki równych szans. Badanie PARP pokazuje, że w tym temacie jest u nas sporo do zrobienia – ponad połowa firm bierze pod uwagę przy zatrudnianiu pracownika jego płeć, a dodatkowo wiek, kraj pochodzenia, kwestię posiadania dzieci, pochodzenie etniczne, religię czy orientację seksualną. Ciekawie musi wyglądać taka rozmowa kwalifikacyjna ….

Natomiast, gdy spytamy badane firmy, czy są u nich różnice w wynagradzaniu mężczyzn i kobiet – aż 88% odpowiada, że nie. Te deklaracje nie odpowiadają jednak rzeczywistości. Można poczytać o tym choćby w dzisiejszej „Rzepie”.

Ale zobaczcie sami…

Udostępnij: Cała prawda o polskim CSR

Odpowiedzialny biznes

Różni = równi

16 lutego 2012

Różni = równi

Monika Kulik

Orange Polska od 5 lat jest nie tylko sygnatariuszem, ale też opiekunem Karty Różnorodności w Polsce. Treść polskiej wersji Karty była tworzona w ramach grup roboczych z udziałem przedstawicieli firm, administracji oraz organizacji pozarządowych. Ważnym elementem tych prac były konsultacje z przedstawicielami organizacji reprezentujących interesy różnych grup społecznych, np. osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, rodziców czy mniejszości narodowych. Wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu byliśmy jednym z inicjatorów i uczestników tego procesu.

Podpisanie Karty Różnorodności, to zobowiązanie firmy do przestrzegania wysokich standardów dotyczących poszanowania dla różnic wynikających z naszego wieku, płci, narodowości, wyznania, poglądów, sprawności czy sposobów myślenia ale też zwalczania stereotypów, nierówności i dyskryminacji wynikającej z tych różnic. To tworzenie takiego środowiska pracy, w którym wszyscy czują się szanowani, swobodnie realizują cele zawodowe i życiowe pasje.

Polityka Różnorodności w Orange Polska

W ubiegłym roku przyjęliśmy Politykę Zarządzania Różnorodnością Orange Polska, która wspiera realizację tych celów i przekłada się na praktykę biznesową i tworzenie dobrego miejsca pracy.
Co to oznacza? Równość wynagrodzeń (w zależności od zajmowanego stanowiska, poziomu kwalifikacji czy rodzaju wykonywanej pracy), równy dostęp kobiet i mężczyzn do stanowisk menedżerskich, równa reprezentacja kobiet i mężczyzn na stanowiskach w firmie, jednakowy dostęp do szkoleń niezależnie od wieku czy płci, program wspierający pracowników z niepełnosprawnościami „Zdrowie na TAK”, program dla studentów, równowaga między życiem prywatnym a zawodowym pracowników (work- life balance) czy rozwój programu wolontariatu pracowniczego. To również zmiany w obszarze klienckim – specjalne standardy obsług seniorów, w tym udogodnienia dla seniorów na infolinii z dedykowaną grupą doświadczonych doradców czy udogodnienia dla klientów z niepełnosprawnościami.

Jesteśmy przekonani, że różnorodność rozumiana jako współpraca osób o różnych cechach, poglądach, doświadczeniach wspiera innowacyjność i efektywność firmy.

Więcej o tym, jak rozumiemy różnorodność w naszej pracy, mówi Jacek Kowalski, Członek Zarządu Orange Polska ds. Zasobów Ludzkich:

Udostępnij: Różni = równi

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej