Odpowiedzialny biznes

Karta Różnorodności ma 10 lat

15 lutego 2022

Karta Różnorodności ma 10 lat

Minęło 10 lat od inauguracji Karty Różnorodności w Polsce i 10 lat od jej podpisania przez Orange Polska. Byliśmy w gronie firm, które zaangażowały się we wprowadzenie Karty w naszym kraju i podpisały ją jako pierwsze. Od początku jesteśmy też jej opiekunem.

Czym jest Karta Różnorodności

Karta Różnorodności to międzynarodowa inicjatywa pod patronatem Komisji Europejskiej. W Europie funkcjonuje już 26 Kart Różnorodności. Koordynatorem Karty w Polsce jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Karta jest zobowiązaniem, podpisywanym przez organizacje, które decydują się na wprowadzenie zakazu dyskryminacji w miejscu pracy i działania na rzecz promowania różnorodności. Jest wyrazem gotowości firmy do zaangażowania wszystkich osób zatrudnionych oraz partnerów biznesowych i społecznych w te działania. Organizacje decydujące się na implementację tego narzędzia działają na rzecz spójności i równości społecznej.

Inauguracja polskiej odsłony Karty, stworzonej z inicjatywy firm z francuskim kapitałem oraz organizacji pozarządowych, odbyła się 14 lutego 2012 r.

Obecnie w gronie polskich pracodawców, którzy zobowiązali się do wypełniania jej zapisów poprzez jest już ponad 240 podmiotów. Są to zarówno duże korporacje, mniejsze firmy, organizacje pozarządowe i instytucje publiczne.

10 lat Karty w Orange Polska

W ciągu tych 10 lat wiele zmieniło się w naszej firmie, a różnorodność zyskiwała na znaczeniu.

Różnorodność weszła do standardów naszego zarządzania. Przeprowadziliśmy dialog z interesariuszami na temat różnorodności i przyjęliśmy Politykę zarządzania różnorodnością.

Nasze główne cele w tym zakresie to:

  • tworzenie środowiska pracy otwartego na różnorodne sposoby myślenia;
  • budowanie kultury organizacyjnej czerpiącej z różnorodności;
  • zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków do rozwoju;
  • wspieranie zaangażowania wszystkich pracowników;
  • podnoszenie jakości zarządzania ludźmi w firmie.

Za kluczowe wymiary różnorodności w Orange Polska przyjmujemy: płeć, wiek, kompetencje, wiedzę, doświadczenie i sposób myślenia, zdolności psychofizyczne – (nie)pełnosprawność oraz status rodzicielski. Pozostałe zdiagnozowane wymiary to: religia i światopogląd, lokalizacja miejsca pracy (centrala lub region), forma zatrudnienia oraz narodowość / pochodzenie etniczne.

W Orange działa Komitet ds. równości płci i różnorodności, którego zadaniem jest monitowanie realizacji celów dotyczących różnorodności m.in. w obszarach takich jak równowaga płci we wszystkich rolach, równe szanse kariery, równe płace, work-life balance czy przeciwdziałanie dyskryminacji i przemocy.

Nasze programy

W firmie realizowanych jest wiele programów i projektów dotyczących różnorodności. Od kilku lat działamy wspólnie w sieci Razem.One. Chcemy pokazać, jak ważne jest wykorzystanie potencjału każdego z nas – zachęcając do  tworzenia zespołów, składających się zarówno z kobiet, jak i mężczyzn. Są to działania wzmacniające potencjał kobiet, ich odwagę do podejmowania nowych wyzwań, rozwoju kariery i możliwości promocji.

Szczególną uwagę przykładamy do tych obszarów, w których równowaga płci jest zachwiana – np. techniki. W programie Włącz.One, poprzez kampanię edukacyjną i informacyjną zachęcamy kobiety do prowadzenia kariery w dziedzinie technologii.

Jednym z naszych celów jest zwiększenie obecności kobiet na stanowiskach managerskich. Pomoc w realizacji tego celu zapewnia nam między innymi program Liderki.Razem.

Mamy też specjalny program dedykowany pracownikom z niepełnosprawnościami – Zdrowie na TAK, oferujący im dodatkową opiekę medyczną czy dofinansowanie, szereg działań w zakresie dobrostanu pracowników i work–life balance, które w pandemii zyskały na znaczeniu.

Wysoki standard zarządzania różnorodnością potwierdza certyfikat – Gender Equality European and International Standard.

Przez te kilka lat wiele rzeczy zrealizowaliśmy, wiele zadań jeszcze przed nami. Karta Różnorodności to dla nas zobowiązanie do dalszych starań.

rożni ludzie - kolor skóry, płeć, pochodzenie - robią sobie wspólne zdjęcie telefonem

Udostępnij: Karta Różnorodności ma 10 lat

Odpowiedzialny biznes

7 lat z Kartą Różnorodności!

14 lutego 2019

7 lat z Kartą Różnorodności!

Karta Różnorodności obecna jest już w naszym kraju od 7 lat!
Karta jest zobowiązaniem, podpisywanym przez organizacje, które decydują się na wprowadzenie zakazu dyskryminacji w miejscu pracy i działania na rzecz tworzenia i promocji różnorodności oraz wyraża gotowość firmy do zaangażowania wszystkich osób zatrudnionych oraz partnerów biznesowych i społecznych w te działania. To międzynarodowa inicjatywa realizowana pod patronatem Komisji Europejskiej, obecna już w 22 krajach UE www.kartaroznorodnosci.pl. W Polsce już 246 firm, instytucji publicznych, samorządów lokalnych i organizacji społecznych podpisało Kartę.

Siedem lat temu, w roku 2012, w dniu inauguracji Karty Różnorodności, która miała miejsce w kancelarii Premiera Rady Ministrów, 14 firm z kapitałem francuskim działających w Polsce zadeklarowało, że będzie wdrażało i promowało ideę równych szans oraz zarządzania różnorodnością w swoich organizacjach. Polska była wówczas pierwszym krajem z bloku państw Europy Środkowo-Wschodniej, w którym pojawiła się Karta. Orange Polska jest sygnatariuszem Karty i jej opiekunem w Polsce od początku.

Z okazji jubileuszu karty zapraszamy na debatę online dziś w godzinach 12:00-13:00 na Facebooku Karty Różnorodności.

Wspólnie z zaproszonymi ekspertkami porozmawiamy o tym, gdzie jesteśmy dziś, jeśli chodzi o zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy i poza nim. Pokażemy przykłady działań, które mogą zainspirować inne organizacje, przypomnimy jak firmy mogą i wspierają zmiany w swoim otoczeniu i czego potrzebują, by ich działania były bardziej skuteczne.

z serii Obywatelski biznes w otwartym społeczeństwie Wydawnictwa Nieoczywistego pod patronatem Forum Odpowiedzialnego Biznesu, pod redakcją prof. Izabeli Warwas we współpracy z dr hab. Elwirą Gross-Gołacką, dr hab. prof. Ewą Mazur-Wierzbicką oraz mgr Barbarą Sajkiewicz. W publikacji znajdziecie tak opis tego, jak zaradzanie różnorodnością wygląda w Orange Polska.Partnerami publikacji są: Emitel, Henkel Polska, Nestle Polska, Orange Polska, Skanska w Polsce, Nestle Polska.

Konkurs:

Mamy dla Was egzemplarze wspomnianej publikacji – prześlemy je do 5 osób, które najlepiej napiszą – Czym według nich jest dobre zarządzanie różnorodnością w organizacji.

Udostępnij: 7 lat z Kartą Różnorodności!

Odpowiedzialny biznes

5 lat z Kartą Różnorodności

21 lutego 2017

5 lat z Kartą Różnorodności

Monika Kulik

Orange Polska od 5 lat jest nie tylko sygnatariuszem, ale też opiekunem Karty Różnorodności w Polsce. Treść polskiej wersji Karty była tworzona w ramach grup roboczych z udziałem przedstawicieli firm, administracji oraz organizacji pozarządowych. Ważnym elementem tych prac były konsultacje z przedstawicielami organizacji reprezentujących interesy różnych grup społecznych, np. osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, rodziców czy mniejszości narodowych. Wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu byliśmy jednym z inicjatorów i uczestników tego procesu.

Podpisanie Karty Różnorodności, to zobowiązanie firmy do przestrzegania wysokich standardów dotyczących poszanowania dla różnic wynikających z naszego wieku, płci, narodowości, wyznania, poglądów, sprawności czy sposobów myślenia ale też zwalczania stereotypów, nierówności i dyskryminacji wynikającej z tych różnic. To tworzenie takiego środowiska pracy, w którym wszyscy czują się szanowani, swobodnie realizują cele zawodowe i życiowe pasje.

Polityka Różnorodności w Orange Polska

W ubiegłym roku przyjęliśmy Politykę Zarządzania Różnorodnością Orange Polska, która wspiera realizację tych celów i przekłada się na praktykę biznesową i tworzenie dobrego miejsca pracy.
Co to oznacza? Równość wynagrodzeń (w zależności od zajmowanego stanowiska, poziomu kwalifikacji czy rodzaju wykonywanej pracy), równy dostęp kobiet i mężczyzn do stanowisk menedżerskich, równa reprezentacja kobiet i mężczyzn na stanowiskach w firmie, jednakowy dostęp do szkoleń niezależnie od wieku czy płci, program wspierający pracowników z niepełnosprawnościami „Zdrowie na TAK”, program dla studentów, równowaga między życiem prywatnym a zawodowym pracowników (work- life balance) czy rozwój programu wolontariatu pracowniczego. To również zmiany w obszarze klienckim – specjalne standardy obsług seniorów, w tym udogodnienia dla seniorów na infolinii z dedykowaną grupą doświadczonych doradców czy udogodnienia dla klientów z niepełnosprawnościami.

Jesteśmy przekonani, że różnorodność rozumiana jako współpraca osób o różnych cechach, poglądach, doświadczeniach wspiera innowacyjność i efektywność firmy.

Więcej o tym, jak rozumiemy różnorodność w naszej pracy, mówi Jacek Kowalski, Członek Zarządu Orange Polska ds. Zasobów Ludzkich:

Udostępnij: 5 lat z Kartą Różnorodności

Odpowiedzialny biznes

4 lata z Kartą Różnorodności

16 lutego 2016

4 lata z Kartą Różnorodności

14 lutego 2012 roku, podczas konferencji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zorganizowanej przez Biuro Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, została uroczyście zainaugurowana Karta Różnorodności w Polsce. Podpisało ją 14 firm, w tym my.

Teraz mamy już 124 sygnatariuszy – wśród firm, uczelni, instytucji publicznych, którzy zobowiązują się do wprowadzenia zakazu dyskryminacji w miejscu pracy i podejmowania działań na rzecz tworzenia i promocji różnorodności.

Jak rozumiemy różnorodność? Różnorodność pracowników rozumiana jest bardzo szeroko – jako „wszystkie możliwe – widoczne i niewidoczne, wrodzone i nabyte – aspekty, pod których względem ludzie się od siebie różnią i są do siebie podobni, np. płeć, wiek, rasa, pochodzenie etniczne, (nie)pełnosprawność, orientacja seksualna, wyznanie, miejsce zamieszkania, język, stan cywilny, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, styl życia”.

Jak zarządzamy różnorodnością? Pewnie w każdej firmie odpowiedź jest inna. W naszą strategię CSR wpisaliśmy konkretne cele związane z obecnością kobiet na stanowiskach menedżerskich, kwestie zatrudniania osób z niepełnosprawnościami, czy równy dostęp do szkoleń bez względu na wiek, płeć czy stanowisko, a zarządzanie różnorodnością stało się jedną z ważnych kompetencji menedżerskich.

To tylko kilka przykładów, jak ideę zarządzania różnorodnością przełożyć na praktykę dnia codziennego.

Mediateka

Udostępnij: 4 lata z Kartą Różnorodności

Odpowiedzialny biznes

Tydzień różnorodności w Orange

22 maja 2015

Tydzień różnorodności w Orange

Różnimy się od siebie cechami charakteru, poglądami, mamy różne talenty i pomysły, w życiu i w pracy przyjmujemy różne role, mamy różne style komunikacji, doświadczenia życiowe i zawodowe, różne dążenia i potrzeby.

Nasza odmienność dotyczyć może też płci, przynależności kulturowej, narodowej czy etnicznej, religii – wyznania czy bezwyznaniowości, światopoglądu, stopnia i rodzaju niepełnosprawności, stanu zdrowia, wieku, stażu pracy czy orientacji psychoseksualnej. Takie różnice dostrzegamy wyraźniej i często się ich obawiamy.

Podczas Tygodnia Różnorodności w Orange, którego podsumowaniem jest dzisiejszy II Ogólnopolski Dzień Różnorodności, zwracaliśmy uwagę, na kilka wybranych tematów. Dotatkową motywacją jest dla nas fakt, że jesteśmy nie tylko sygnatariuszem, ale też Opiekunem Karty Różnorodności w Polsce.

Poniedziałek poświeciliśmy różnorodności kulturowej, jak na globalną markę przystało.  Nasza obecność w ponad 30 krajach na 3 kontynentach – w Europie, Afryce i Azji,  155 tys. pracowników i obsługująca ponad 247 mln klientów – to wszystko sprawia, że komunikacja międzykulturowa nabiera znaczenia.  Pytaliśmy cudzoziemców pracujących w naszej firmie, jakie polskie zwyczaje im się podobają a jakie dziwią, mówiliśmy o mniejszościach narodowych w Polsce i o tym, kto czuje się dyskryminowany i sami mogliśmy przetestować, jakimi stereotypami w postrzeganiu innych nacji się posługujemy.

Wtorek poświęciliśmy kwestiom płci.  Pokazaliśmy, jak wyglądają w naszej firmie dane na temat zatrudnienia kobiet i mężczyzn, a jak wygląda to na świecie. Pytaliśmy co na prawdę znaczy gender? Czy parytety i kwoty prowadzą do złotych spódnic? I dlaczego mówimy o szklanym suficie, a zapominamy o szklanych ścianach czy szklanych ruchomych schodach i lepkiej podłodze ( zainteresowanych zapraszam na stronę www.rownoscwbiznesie.mpips.gov.pl). Wyjaśnialiśmy też dlaczego kobiety widzą więcej kolorów, kto częściej się uśmiecha, a kto bardziej kłamie? A na koniec proponowaliśmy zabawny test na płeć mózgu.

Sprawom związanym z wiekiem i przynależnością pokoleniową poświęciliśmy środę.  Pytaliśmy młodszych i tych bardziej doświadczonych pracowników – co sobie cenią w pracy, jak ich praca wygląda dziś a jak było w przeszłości.  Sprawdzaliśmy w teście do którego pokolenia należymy, a także pokazywaliśmy osoby, które bez względu na wiek – są aktywne i pełne energii np. Dziarskiego Dziadka.

Kolejnym tematem była dla nas sprawność w pracy osób z niepełnosprawnością. Dzięki współpracy z Fundacją Integracja, Fundacją Widzialni i Fundacją Polska Bez barier mieliśmy wiele ciekawych materiałów edukacyjnych i kampanii społecznych.  Pokazaliśmy też nasze działania skierowane do tej grupy pracowników – program Zdrowie na TAK, a także program „Orange bez barier” nakierowany na potrzeby klientów z niepełnosprawnościami.

Ostatni dzień poświęcony był kwestiom godzenia życia zawodowego i prywatnego. Robiliśmy test, aby sprawdzić jak zarządzamy swoim czasem w pracy i w domu, dawaliśmy dobre rady jak budować work- life – balance, mówiliśmy o rozwijaniu swoich pasji i zaangażowaniu w wolontariat. Mówiliśmy też o ważnej roli rodzica, poprzez pokazanie zabawnych filmowych interpretacji zakresu obowiązków mamy – czy współczesnej wersji starych rytuałów zwanych kuwada 😉

Mam nadzieję, że ten tydzień pokazał, że różnorodność jest dla nas wartością w życiu i w pracy. Jak napisał jeden z uczestników naszego konkursu na hasło promujące różnorodność – Ludzie na Ziemi są tacy sami, ale na 7 miliardów różnych sposobów.

 

Mediateka

Udostępnij: Tydzień różnorodności w Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej