Zielony Operator

Baza wiedzy o klimacie zamiast opinii Tośka z Facebooka

18 listopada 2022

Baza wiedzy o klimacie zamiast opinii Tośka z Facebooka

Właśnie ruszyła Klimatyczna Baza Wiedzy, czyli ogólnodostępne, darmowe narzędzie online, w którym znajdziecie aktualne opracowania i raporty dotyczące zmiany klimatu. Orange jest partnerem katalogu, który powstał z inicjatywy Purpose Climate Lab przy współpracy z ekspertami z organizacji pozarządowych, instytucji badawczych i ośrodków akademickich

Klimat zmieniał się już wcześniej! Czyja to wina? Słońca, wulkanów, a może krów? Nie ma empirycznych dowodów na zmianę klimatu! Globalne ocieplenie, nawet jeśli będzie, wcale nie jest takie złe. Wystarczy sadzić więcej drzew!

Każdy z nas pewnie spotkał się takimi stwierdzeniami. I choć dziś tylko nieliczni kwestionują zmiany klimatu i wpływ człowieka, to coraz trudniej odróżnić prawdę od fałszu, a rzetelną wiedzę od opinii. Internet pełen jest fake newsów, które niosą się szybciej niż prawdziwa informacja. Trudnością jest też dotarcie do źródeł i wyłuskanie wartościowych informacji, często pisanych złożonym, naukowym językiem. Dlatego, jeśli szukasz wiarygodnych informacji o zmianach klimatu koniecznie zajrzyj do Klimatycznej Bazy Wiedzy.

Rzetelna i sprawdzona informacja

Dla kogo jest baza? Dla wszystkich zainteresowanych tematyką zmiany klimatu, ale przede wszystkim powinni do niej zaglądać liderzy opinii – dziennikarze, politycy, infuencerzy. W bazie jest kilkadziesiąt raportów, opracowań i wyników badań. Co ważniejsze, baza powstała przy zaangażowaniu wielu ekspertów specjalizujących się w tematyce zmiany klimatu, którzy weryfikują źródła, autorów publikacji i w miarę możliwości dokonują zwięzłego podsumowania. Dzięki temu można szybciej zweryfikować informacje.

Twórcom bazy chodziło o to, aby nie tylko zgromadzić w jednym miejscu rzetelną i aktualną wiedzę naukową, ale też przekazać ją w zrozumiały sposób. W dobie coraz większej dezinformacji i działania pod presją czasu to szczególnie ważne, aby uniknąć powtarzania zasłyszanej nieprawdy. Chodzi o to, aby nie narażać odbiorcy na dezinformację czy manipulacje faktami. Niestety sporo fake newsów klimatycznych jest w głównym obiegu informacji, a ponieważ stawką jest stan naszej planety i przyszłość, trzeba z nimi walczyć.

Klimatyczna Baza Wiedzy to świetne, bardzo potrzebne w Polsce narzędzie. Wiodące instytucje naukowe i NGO, profesjonalna obsługa redakcyjna, przystępne, ale zawsze osadzone naukowo treści – brawa dla twórców! Jestem dumny, ze Orange Polska wspiera te inicjatywę. Oby jak najszybciej, jak najwięcej osób korzystało z rzetelnych treści, które będą mogły dzięki niej powstać! Nawet Tosiek z fejsbuka będzie mógł poznać fakty i się nimi dzielić wokół siebie – mówi Jacek Hutyra – doradca ds. strategii klimatycznej w Orange Polska.

Udostępnij: Baza wiedzy o klimacie zamiast opinii Tośka z Facebooka

Zielony Operator

Nasza strategia klimatyczna wyróżniona w światowym konkursie

4 listopada 2022

Nasza strategia klimatyczna wyróżniona w światowym konkursie

Otrzymaliśmy wyróżnienie w konkursie World Communication Awards za strategię klimatyczną opartą na nauce i działania w ramach #OrangeGoesGreen. To jeden z najważniejszych konkursów nagradzający za znaczące osiągnięcia i innowacje w światowym przemyśle telekomunikacyjnym.

Tegoroczna, już 24., edycja odbyła się w Grand Connaught Rooms w Londynie w tym tygodniu. Nagrody przyznawało grono prawie dziewięćdziesięciu uznanych ekspertów digital i telco z całego świata. Docenili oni działania Orange Polska na rzecz planety i środowiska, jako przynoszące konkretne i mierzalne rezultaty,  przyznając naszej firmie wyróżnienie w kategorii Sustainability. Zwycięzcą w tej kategorii została firma Vertical Bridge za swoje osiągnięcia w obszarze zrównoważonych działań. Nasze wyróżnienie jest jednym z niewielu we wszystkich 23 kategoriach całej tegorocznej edycji WCA.

Już samo dojście do finału w konkursie i nominacja są dla nas dużym sukcesem. Byliśmy jedyną firmą z Unii Europejskiej na krótkiej  liście nominowanych, a konkurowaliśmy z takimi światowymi  gigantami, jak Korean Telecom, China Unicom, czy Turkcell.

Tegorocznej gali rozdania nagród towarzyszył dwudniowy Total Telecom Congres, którego uczestnicy omawiali  tematy strategiczne dla przemysłu telco na całym świecie. Nasz przedstawiciel – Jacek Hutyra – doradca ds. strategii klimatycznej – szczegółowo zaprezentował tam nasze działania.

Konkurs World Communication Awards od 1999 roku organizuje  Total Telecom.  Przez wszystkie te lata nagrody i kategorie ewoluowały w miarę pojawiania się nowych trendów i technologii. Nagroda WCA to dziś najbardziej szanowany znak w telekomunikacji, a trofeum można znaleźć w biurach wielu wiodących firm z branży na całym świecie. Konkurs cieszy się tak dużym uznaniem i prestiżem między innymi ze względu na transparentność procesu przyznawania nagród i wysokie wymagania stawiane kandydatom.

Udostępnij: Nasza strategia klimatyczna wyróżniona w światowym konkursie

Zielony Operator

Biznes na rzecz edukacji klimatycznej

8 lipca 2022

Biznes na rzecz edukacji klimatycznej

Firmy działające w Polsce, w tym Orange Polska, apelują o lepszą edukację klimatyczną. W trosce o przyszłość – naszą i kolejnych pokoleń przedstawiciele firm podpisali się pod listem otwartym, ogłoszonym podczas premiery raportu „EDUKACJA KLIMATYCZNA W POLSCE 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu”.

Druga edycja raportu  – publikacja z inicjatywy UN Global Compact Network Poland – jest już  nie tylko diagnozą stanu edukacji klimatycznej w Polsce i wskazaniem koniecznych kierunków zmian, ale prezentuje konkretne rozwiązania, rekomendacje i propozycje działań. Publikacja jest wynikiem prac „Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej” działającego w latach 2021-2022 i podsumowuje propozycje kilkunastu inicjatyw eksperckich, skoncentrowanych na zmianach klimatu i przyszłości nas wszystkich.

Edukacja w szkołach to podstawa

Nauczanie oparte na aktualnej, powszechnej i rzetelnej wiedzy naukowej buduje świadome i odpowiedzialne postawy społeczne. Od najmłodszych lat podejmujemy decyzje samodzielnie, albo uczestniczymy w ich podejmowaniu. Od poziomu naszej świadomości w sprawach klimatycznych zależy zatem to, jak będzie wyglądał świat jutro czy pojutrze.  Aby nasze decyzje były racjonalne, niezbędne są wiedza i wrażliwość na zagrożenia płynące ze zmiany klimatu – a temu służy edukacja. Bez niej działania podejmowane na rzecz ochrony klimatu mogą być uznane jako niezrozumiałe lub niepotrzebne.

Edukacja klimatyczna jest jedną z kompetencji przyszłości, stanowiąc już dziś ważny element kompetencji społecznych. Według ekspertów powinna być więc włączona do podstawy programowej w szkołach, rozszerzając zakres istniejących ścieżek przedmiotowych i pomagając rozwinąć kompetencje z zakresu krytycznego myślenia, prawidłowej weryfikacji danych naukowych i ich interpretacji. Za włączeniem kwestii ochrony klimatu do programów szkolnych opowiada się  również młodzież w Polsce, co pokazało niedawne badanie świadomości młodzieży i młodych dorosłych.

Badanie świadomości młodzieży i młodych dorosłych w Polsce

Co młodzież mówi o zmianach klimatu 

Biznes wspiera i edukuje  

Biznes powinien wspierać edukację klimatyczną. Zarówno angażując się w projekty społeczne i pro środowiskowe, jak też w codziennym działaniu. Firmy potrzebują osób z niezbędną wiedzą, aby  wdrażać zrównoważone produkty i usługi i zachęcać swoich klientów do bardziej zrównoważonych wyborów. Już dziś poszukiwani są wysoko wykwalifikowani specjaliści, dla których pojęcia śladu klimatycznego, efektywności energetycznej czy adaptacji do zmiany klimatu są częścią codziennej pracy. Dla biznesu rzetelna edukacja klimatyczna to też podstawa zielonych innowacji, a także pro-środowiskowych rozwiązań zapewniających oszczędności w gospodarce surowcowej i materiałowej oraz przyczyniających się do zmniejszenia energochłonności przemysłu.

W naszej firmie również dbamy o edukację klimatyczną, przystępną i dostępną dla wszystkich naszych pracowników. Udostępniliśmy im specjalnie przygotowane e-szkolenie #OrangeGoesGreen – zrealizowało je już 5 tysięcy osób, a do końca roku spodziewamy się, że będzie ich ponad dwa razy więcej, czyli niemal cały zespół Orange Polska. Po otwartej, powszechnej rekrutacji część z nas mogła wziąć udział w rocznych studiach podyplomowych Green ACCademy (za CC w nazwie kryje się Climate Change, ale też Collegium Civitas), których nasza firma została partnerem. Program edukacyjny, obejmujący zagadnienia zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych, został opracowany przez ekspertów Ośrodka Badań nad Przyszłością z Collegium Civitas.

Raport „Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu” znajdziecie TU – zachęcam do zapoznania się z całością publikacji.

Udostępnij: Biznes na rzecz edukacji klimatycznej

Zielony Operator

Energię do pracy czerpiemy ze słońca

6 maja 2022

Energię do pracy czerpiemy ze słońca

Na dachu w Miasteczku Orange w Warszawie właśnie zamontowaliśmy 144 panele fotowoltaiczne. To kolejny przykład naszych działań dla klimatu.

Z uwagi na ograniczenia przestrzeni, którą mogliśmy wykorzystać pod panele na dachu naszej siedziby, energia pozyskana w ten sposób zaspokoi niedużą część potrzeb Miasteczka, ale jest ważnym uzupełnieniem naszych „zielonych” działań. Wystarczy na pracę kilku wind w naszej siedzibie lub licząc inaczej, umożliwia działanie dużego telewizora w sali konferencyjnej przez 57 lat, a przeciętnej lodówce w kuchni przez 153 lata!

W naszych siedzibach dbamy też o posiadaczy samochodów elektrycznych – zamontowaliśmy 8 nowych ładowarek do wykorzystania na potrzeby „elektryków” służbowych i prywatnych. Wkrótce w Miasteczku pojawi się również stanowisko do ładowania hulajnóg elektrycznych, a także ławeczka solarna na patio pozwalająca na naładowanie np. telefonu.

To się opłaca

Pod kątem ekonomicznym, szybki zwrot z inwestycji (ok. 6-7 lat) i długa żywotność paneli (do 25-30 lat, uwzględniając lekki spadek wydajności pod koniec okresu) to najważniejsze zalety fotowoltaiki. Warto wiedzieć, że zużyte moduły PV są niemal w całości poddawane recyklingowi, dzięki czemu odzyskuje się z nich surowce wtórne, które później mogą trafić do różnych gałęzi gospodarki, w tym także do produkcji nowych paneli.

Wykonanie naszych paneli powierzyliśmy oczywiście Orange Energia (OE), która jest największym. niezależnym sprzedawcą energii w Polsce i oferuje energię w całości posiadającą gwarancje pochodzenia ze źródeł odnawialnych.

Panele fotowoltaiczne z Orange Energia

Dla wszystkich ofert pod szyldem Czysta energia od Orange, Orange Energia zakupi tzw. gwarancje pochodzenia wystawiane przez Urząd Regulacji Energetyki, które potwierdzają, że energia zużywana przez klientów została w całości wyprodukowana z wykorzystaniem źródeł odnawialnych np. z wiatru, energii słonecznej lub geotermalnej.

A jeśli myślicie o własnej produkcji zielonej energii to warto rozważyć też ofertę Fotowoltaiki od Orange Energia. Firma dostarcza i montuje panele fotowoltaiczne oraz falowniki światowych producentów. Gwarantujące maksymalną efektywność pracy instalacji fotowoltaicznej, profesjonalne doradztwo, projekt oraz wykonanie instalacji, a Ty jako producent czystej energii angażujesz się też w działanie niezbędne dla powstrzymania kryzysu klimatycznego. Wybierając Fotowoltaikę od Orange Energia, możecie skorzystać z promocji dla mikro-wytwórców z rozliczeniem energii 1:1, co oznacza, że odzyskacie 100% nadwyżek energii wyprodukowanej przez Waszą instalacje.

Razem chronimy środowisko

Odnawialne źródła energii to jedna z kluczowych dróg, która pozwoli na obniżenie emisji CO2 do poziomów określonych w Porozumieniu Paryskim: neutralności klimatycznej świata do 2050 roku, żeby ograniczyć globalne ocieplenie. Aby to osiągnąć, świat jak najszybciej musi odejść od paliw kopalnych, które są szkodliwe dla klimatu, środowiska i zdrowia ludzkiego.

Moduły fotowoltaiczne (PV) to rozwiązanie, które daje korzyści dla ich posiadaczy i oczywiście dla klimatu. Instalacja fotowoltaiczna jest przyjazna dla środowiska, gdyż sama nie emituje CO2 ani innych szkodliwych substancji (np. pyłów, związków siarki czy azotu), które powstają podczas spalania paliw kopalnych. Nawet jeśli ich produkcja, transport, montaż oraz – na koniec życia – utylizacja wiążą się z emisjami to bilans dla klimatu jest zdecydowanie pozytywny.

Udostępnij: Energię do pracy czerpiemy ze słońca

Zielony Operator

Branża telekomunikacyjna razem na rzecz klimatu

29 kwietnia 2022

Branża telekomunikacyjna razem na rzecz klimatu

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, jako pierwsza organizacja branżowa w Polsce, przygotowała wspólną deklarację na rzecz ochrony klimatu. Orange Polska jest jej inicjatorem i sygnatariuszem. Teraz za słowami muszą pójść działania.

Branża ICT ma ważną rolę do odegrania w walce o czystszą planetę. Nie tylko sama, ale jako inspirator dla innych gałęzi gospodarki. Niektóre z firm z tego sektora, tak jak Orange Polska, już wcześniej zaczęły działać, ale PIIT chciał połączyć wysiłki wszystkich swoich członków.

Łączy wspólny cel

I choć na co dzień firmy rywalizują biznesowo to w kwestiach klimatu i ochrony środowiska powinny wzajemnie się inspirować i inicjować „zielone” zmiany. Dla nas to uzupełnienie podejścia #OrangeGoesGreen i dopinguje nas do szybszego osiągnięcia neutralności klimatycznej, wdrażania rozwiązań w zakresie GOZ oraz rozwijania usług pozwalających na dekarbonizację innych sektorów.

Deklaracja na rzecz ochrony środowiska to jedno z pierwszych działań Komitetu Klimatu i Środowiska PIIT (wcześniej Komitetu Ochrony Środowiska), która powstała przy naszym udziale – informuje Jacek Hutyra, doradca ds. strategii klimatycznej OPL, który jest także wiceprzewodniczącym Komitetu Klimatu i Środowiska PIIT.

Neutralność klimatyczna

Dziesięciopunktowa deklaracja rekomenduje członkom PIIT m.in. dojście do neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości najpóźniej do 2050 roku, wskazanie kluczowych obszarów wpływu przedsiębiorstwa na klimat czy wspólne działania legislacyjne, edukacyjne i komunikacyjne. Dokument nawiązuje do strategii klimatycznej realizowanej przez Unię Europejską (tzw. Zielony Ład) oraz Porozumienia Paryskiego z 2015 r.

Deklaracja PIIT została przyjęta jednogłośnie. Przedstawiciele Izby podkreślają, że teraz za deklaracją muszą pójść konkretne działania firm. Ich efektywność będzie monitorowana przez KoKiŚ. Całość deklaracji możecie przeczytać tutaj.

Zielony Raport

Właśnie pojawiła się kolejna edycja „Zielonego Raportu”, przygotowanego przez dotlenieni.org., nad którym patronat ma PIIT. Dokument to kompendium wiedzy o ekologii i społecznej odpowiedzialności biznesu. Znajdziecie w nim opisane również o działania naszej firmy.

17 Celów w trasie

Przy okazji dodam jeszcze, że ,, Kampania 17. Celów na rzecz zrównoważonego rozwoju” ruszyła w Polskę. W tym tygodniu zawitała do Łodzi. Podczas wydarzenia nasz przedstawiciel opowiadał m.in. o tym, dlaczego warto przechodzić na odnawialne źródła energii, jak wydłużać cykl życia urządzeń oraz jak włączać klientów i pracowników w działania na rzecz klimatu i środowiska. Takie spotkania to szansa na zapoznanie się z dobrymi praktykami oraz inicjatywami na rzecz Agendy 2030. Kolejne miasta na trasie inspirujących spotkań w maju to Poznań i Wrocław. Więcej informacji znajdziecie tu.

Udostępnij: Branża telekomunikacyjna razem na rzecz klimatu

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej