
To już ostatnie dni, kiedy szkoły mogą zgłaszać się do bezpłatnych programów edukacyjnych: MegaMisja dla klas 1-3, #SuperKoderzy dla klas 4-8. Tutaj uczniowie mają przestrzeń na współpracę, refleksję, naukę zdrowych nawyków cyfrowych i podstaw programowania, a nauczyciele rozwijają swoje kompetencje.
Tylko do 16 maja do g. 17.00 szkoły mogą zgłaszać się do naszych darmowych programów edukacyjnych. Przyjmiemy 320 placówek, z którymi od września zaczniemy współpracę, aby wspólnie z nauczycielami prowadzić cykl zajęć podejmujących istotne zagadnienia w świecie, w którym rozwój technologii pędzi i ciągle przyspiesza, a edukacja potrzebuje partnerskiego podejścia do dzieci.
#SuperKoderzy
Lekcje przyrody, na których dzieciaki tworzą stacje pogodowe. Lekcje muzyki z komponowaniem i graniem muzyki na…owocach. Składanie i programowanie robotów, tworzenie pierwszych animacji i stron www – takie rzeczy dzieją się na lekcjach w tych szkołach, które dołączyły do naszego programu.
Jest już z nami 770 pacówek, w zajęciach brało udział 16 000 dzieci, a przeszkoliliśmy ponad 1500 nauczycieli. Bo właśnie.. nauczyciele nie muszą być tu ekspertami i czy nawet fascynatami technologii. Przygotowujemy ich do prowadzenia zajęć, szkolimy, dajemy wsparcie i jesteśmy w kontakcie przez cały rok szkolny. Wielu z nich ceni sobie to, że ich uczniowie są na lekcjach zaciekawieni, że udaje im się prowadzić nowoczesne zajęcia, a także że oni sami zyskują w oczach młodzieży. Bo nauczyciel, który wchodzi w świat młodych ludzi w to, co ich otacza, czym żyją – staje się po prostu bardziej atrakcyjny.
Zobaczcie, co mówi o #SuperKoderach nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Jarantowicach:
Niesamowite jest dla mnie to, że 10-latki programują roboty! Może nie umieją jeszcze przeprowadzać operacji neurochirurgicznych, ale i tak jest to coś naprawdę wyjątkowego.
Technologie – konstruktywnie
Warto i trzeba mówić o zagrożeniach związanych z rozwojem technologii, ale na koniec dnia pozostaje pytanie: to jak pokazać dzieciom alternatywę? Jak zaangażować je w robienie czegoś pozytywnego, konstruktywnego i wartościowego przy użyciu technologii? Bo przecież świata bez nich już nie będzie.I oto wchodzą #SuperKoderzy (chętnie dopisałabym: „cali na biało” ;)). Bo dodatkowo:
- szkoły doposażamy w niezbędne pomoce – np.zestawy robotów,
- nauczycielki i nauczyciele mogą wybrać jedną z 13 ścieżek tematycznych dopasowanych do danego przedmiotu,
- w tym do nauczania klas integracyjnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W #SuperKoderach pracujemy głownie na Scratchu, co pozwala dzieciom szybko zobaczyć efekt ich pracy i lepiej uczyć się na potknięciach, wyciągać wnioski, uczyć logicznego myślenia i planowania. Nie bez znaczenia jest fakt, że zaczynają rozumieć, czym jest algorytm i że to, co spotykają w sieci, aplikacje, których używają, są oparte właśnie na algorytmach. To ważny „kamyczek” do wychowania świadomych użytkowników internetu i social mediów. Dodatkowo, w świecie, który zmierza w kierunku low-code/no-code, Scratch, który z jednej strony uczy myślenia programistycznego (bo musisz dać tę instrukcję „komputerowi”), ale z drugiej strony nie wymaga wpisywania kodu ręcznie na klawiaturze, jest naprawdę super aktualny.
Nasze programy są po to, żeby rozwijać cyfrowe kompetencje dzieci i nauczycieli – przez działanie, doświadczanie, wyciąganie wniosków. To nie jest tylko kwestia technicznych umiejętności, ale budowania pewnych postaw wobec technologii: umiaru, rozwagi i odpowiedzialności. Takie kompetencje przydają się nie tylko w obyciu z cyfrowymi gadżetami, ale i w codziennych relacjach – czy w sieci czy poza nią.
Jak się zgłosić?
Jak już pisałam, szkołom zostało kilka dni. Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie Fundacji Orange. Koniecznie zaproście szkoły swoich dzieci. Szczególnie zależy nam na placówkach z małych miast i wsi, z terenów najbardziej zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym.
Część scenariuszy w #SuperKoderach tłumaczymy też na język ukraiński, w czym wspiera nas nasz Zespół Ekspercki ds. Integracji Społecznej, w skład którego wchodzą edukatorki z Ukrainy .

Szukacie też propozycji na cyfrową edukację dla klas 1-3? Poznajcie MegaMisję w jednym z moich ostatnich wpisów na blogu.