Informacje prasowe

Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

25 czerwca 2020

Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

87% nauczycieli musiało samodzielnie opanować obsługę narzędzi i aplikacji do prowadzenia lekcji online. Prawie 60% rodziców dobrze oceniło przygotowanie szkół do tych warunków, ale dzieci i nauczyciele tęsknią za bezpośrednim kontaktem. To wstępne wyniki najnowszego badania o edukacji zdalnej, którego partnerem jest Fundacja Orange. Pełny raport będzie opublikowany jesienią.

Nauczanie w formie zdalnej w czasie pandemii było dla wielu szkół nowym doświadczeniem. Jak poradzili sobie z tym wyzwaniem nauczyciele, a także rodzice i uczniowie? Jaki wpływ miało na nich i co pozostawi na przyszłość? Informacji dostarczą wyniki badania naukowego pt. „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”.

Czas izolacji i edukacji zdalnej pokazał, jak ważne są cyfrowe kompetencje. Wielu zdobywało je w przyspieszonym tempie i na własną rękę: 57% rodziców i prawie każdy nauczyciel (87%) musiał nauczyć się obsługi narzędzi takich jak: komunikatory wideo, chat, platforma e-learningowa czy udział w grupach dyskusyjnych. Dodatkowo, co trzeci rodzic deklaruje, że musiał doszkolić się i/lub dziecko z obsługi sprzętu typu kamerki, mikrofonu i słuchawek.

Nauczyciele, uczniowie i rodzice w szybkim tempie rozwinęli ważne cyfrowe kompetencje i nabrali jeszcze więcej odwagi do korzystania z technologii. Z podziwem patrzyliśmy w Fundacji Orange na takie zaangażowanie, potwierdzone też frekwencją nauczycieli na webinarach, które prowadziliśmy, aby wesprzeć ich w nowej sytuacji. Skorzystało z nich aż 6 tys. osób, a 29 tys. odtworzyło tutoriale z poradami, jak uczyć online. – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Jednym z ważnych aspektów takich lekcji jest nie tylko dydaktyka, ale też podtrzymanie „ludzkiego” kontaktu. Te badania pokazują, jak ważne są relacje nauczycieli z uczniami – dodaje.

Lekcje online mniej atrakcyjne niż w szkole

Gotowość szkół do realizacji zajęć w tych warunkach dobrze oceniło 60% badanych rodziców. Tymczasem tylko 10% nauczycieli twierdzi, że czuje się w pełni przygotowana do takiej formy pracy. Stopień tego przygotowania oraz poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli przełożył się na ich sposoby prowadzenia zajęć online. Częściej wykorzystywali oni narzędzia, które wiążą się z nauczaniem metodą podawczą – przekazywali informacje, wysyłali materiały do indywidualnej realizacji przez uczniów, wyświetlali filmy i prezentacje, publikowali treści na stronie internetowej lub blogu. Lekcje rzadziej odbywały się w sposób aktywizujący dzieci i młodzież do wspólnej pracy online. Jedynie niewielu prowadzących zdecydowało się na wykorzystanie edukacyjnych gier, quizów oraz narzędzi do zespołowej pracy zdalnej.

To zapewne miało wpływ na ocenę zajęć przez uczniów. Połowa z nich twierdzi, że lekcje online były mniej atrakcyjne niż w szkole w realu.

Przeładowani informacjami  i zmęczeni ekranami 

W czasie izolacji prawie połowa uczniów i nauczycieli wskazała, że w dni robocze korzystała z internetu minimum 6 godzin dziennie. Taką ilość czasu online przed pandemią spędzało dużo mniej, bo zaledwie 5-7% z nich. Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele obserwują u siebie objawy nadużywania cyfrowych narzędzi: przemęczenie, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii.

W badaniu jakościowym wyszło także, że uczniowie tęsknią do bezpośrednich spotkań z kolegami i koleżankami. Ponad połowa z nich uważa, że relacje rówieśnicze przed pandemią były lepsze. Co piąty uczeń (23%) ma poczucie, że lepszy był też wtedy kontakt z wychowawcą. Ci zwracają uwagę, że tęsknią do spotkań w realu z uczniami i ze współpracownikami, a edukacja zdalna negatywnie wpływa na relacje domowe części z nich.

Obraz edukacji zdalnej… po burzy

Wstępny raport z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja (…)” dostępny jest na stronie www.zdalnenauczanie.org. Pełne opracowanie z wszystkimi wynikami zostanie zaprezentowany jesienią 2020 roku.

Czas wakacji będzie wypełniony analizami doświadczeń z obowiązku zdalnego nauczania w ostatnich miesiącach. Wierzymy, że wiedza pozyskana zarówno w naszym badaniu jak i w innych zaprezentowanych ostatnio raportach, które cytujemy, posłuży do wypracowania najlepszych rozwiązań dla edukacji, nie tylko zdalnej. – mówi dr Maciej Dębski, prezes Fundacji Dbam o Mój Zasięg i członek zespołu badawczego.

Organizatorami projektu są: Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Zasięg i Fundacja Orange. Badaniu patronuje Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydział Humanistyczny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Szczegóły na: www.zdalnenauczanie.org

******

Badanie „Zdalne nauczanie …” to badanie ilościowe z komponentem jakościowym. Realizowane w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od 12.05 do 12.06.2020 roku metodą sondażu diagnostycznego online w trzech grupach: Uczniowie (N=1284) klas 6–8 szkół podstawowych i ponadpodstawowych (liceów, techników, liceów zawodowych), Rodzice badanych uczniów (N=979)  kwestionariusz wypełniał tylko jeden rodzic/opiekun w gospodarstwie domowym, Nauczyciele (N=671) wszystkich przedmiotów prowadzący zajęcia w klasach badanych uczniów. Dobór próby miał charakter celowy. W badaniu wzięły udział placówki, które pozytywnie odpowiedziały na zaproszenie. Wypełniano ankiety internetowe przygotowane na platformie badawczej LimeSurvey. Badani z każdej grupy wypełniali oddzielny kwestionariusz, w którym część pytań była wspólna, a część dostosowana do specyfiki danej grupy. Badanie nie miało charakteru reprezentatywnego. Procedura badawcza została zatwierdzona przez Komisję Etyczną Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Do analizy wybrano wyłącznie kwestionariusze wypełnione w całości.

INFORMACJE O ORGANIZATORACH

Fundacja Orange

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak odpowiedzialnie i twórczo korzystać z technologii. Prowadzi projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli.  Wspiera ich również w czasie edukacji zdalnej. Zorganizowała webinary dla nauczycieli o prowadzeniu zdalnych lekcji. Dla dzieci przygotowała Poranki z #SuperKoderami,  podczas których uczą się podstaw programowania, a dla starszych dzieci FabLab #wdomu, pokazujący podstawy modelowania 3D.  Wsparła także Wioski Dziecięce SOS darowizną na zakup sprzętu umożliwiającego podopiecznym zdalną naukę. https://fundacja.orange.pl/

Fundacja Dbam o Mój Zasięg

Fundacja Dbam o Mój Zasięg zajmuje się promocją odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii i profilaktyką fonoholizmu. Fundacja realizuje badania naukowe, kampanie edukacyjne oraz realizuje na terenie całej Polski szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, społeczności szkolnych oraz pracowników firm. Eksperci Fundacji pomagają tworzyć programy profilaktyczne na poziomie krajowym i samorządowym. www.dbamomojzasieg.com

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej jest ogólnopolskim i interdyscyplinarnym stowarzyszeniem naukowym, zrzeszającym teoretyków i praktyków edukacji medialnej. Powstało w 2012 roku w odpowiedzi na wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w świecie mediów cyfrowych. Celem stowarzyszenia jest popularyzacja wiedzy na temat świadomego i krytycznego korzystania z różnych mediów przez różne grupy użytkowników. http://ptem.org.pl/

Mediateka

Udostępnij: Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

Odpowiedzialny biznes

Raport Startupy Pozytywnego Wpływu – edycja II

4 czerwca 2020

Raport Startupy Pozytywnego Wpływu – edycja II

Właśnie ukazał się Raport o startupach pozytywnego wpływu. Co to za organizacje?

Mają różne formy: od technologicznego startupu po spółdzielnię socjalną czy fundację. Pojawiają się w różnych branżach: od wegańskiej żywności i odpowiedzialnej mody do platform upcyklingu i domów pasywnych. Rozwijają się dzięki pasji założycieli i założycielek oraz ramom wyznaczonym przez 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Łączy ich szersze spojrzenie na rolę biznesu, który oprócz ekonomicznej wartości ma także misję społeczną i pozytywny wpływ na środowisko.

Tegoroczny Raport zawiera opisy 16 najciekawszych startupów oraz informacje o 6 inicjatywach wspierających ten ruch w Polsce. W raporcie opisane zostały także trendy, jakie można zaobserwować w 10 branżach – od budownictwa przez edukację i zrównoważoną modę aż do zdrowia i odpowiedzialnej turystyki. To już druga edycja Raportu. Poprzedni Raport opublikowany był w kwietniu 2019 roku. Orange Polska jest partnerem obu Raportów.

Raportowi towarzyszy baza on-line 450 polskich startupów pozytywnego wpływu. Publikacja Raportu to także część Gali, w której wyróżnione zostały najciekawsze i najbardziej efektywne rozwiązania w dwóch kategoriach: Scaleupy Pozytywnego Wpływu oraz Startupy Pozytywnego Wpływu.

Udziału w Projekcie Startupy Pozytywnego Wpływu to dla nas pouczające doświadczenie. Poznajemy organizacje, które wspaniale łączą cele ekonomiczne z misją społeczną i pozytywnym wpływem na środowisko. To połączenie jest charakterystyczne dla idei zrównoważonego rozwoju, która i nam, wielkiej międzynarodowej korporacji jest bliska. Mamy ten sam cel – maksymalizowanie pozytywnego wpływu i minimalizowanie tego negatywnego.

Robimy to także poprzez współpracę ze startupami, które mają nowe pomysły na rozwiązanie problemów społecznych i biznesowych. Zazwyczaj jest to praca bezpośrednio z organizacjami, które potrzebują wsparcia, aby swoje idee zmienić w produkt rynkowy. Wtedy możemy pomóc poprzez naszą wiedzę, doświadczenie, kontakty. W ramach programu akceleracyjnego Orange Fab każdego roku analizujemy propozycje prawie 250 nowych firm. Od początku programu, w 6 edycjach, 48 projektów zostało już przetestowanych lub jest w fazie testów, a niektóre z nich zostały już wdrożone komercyjnie.

Wspieramy też inne programy akceleracyjne. Jesteśmy partnerem Funduszu Sektora 3.0, w którym szukamy innowacyjnych ludzi i organizacji. Dla tych, którzy, chcą z nami współpracować międzynarodowo, mamy kilka propozycji wyzwań konkursowych w projekcie VIVA Technology.

Serdecznie gratulujemy wszystkim startupom pozytywnego wpływu i życzymy powodzenia w ich odpowiedzialnym biznesie i tworzeniu ekosystemu pozytywnego wpływu, którego i my jesteśmy częścią.

Raport został przygotowany przez zespół Kozminski Business Hub pod kierunkiem profesora Akademii Leona Koźmińskiego Bolesława Roka. Partnerami raportu są: Samsung, BNP Paribas i Orange Polska. Inicjatywa KBH jest integralną częścią Ekosystemu Pozytywnego Wpływu stworzonego dwa lata temu przy okazji prezentacji Rankingu Odpowiedzialnych Firm i Startupów Pozytywnego Wpływu.

okładka - raport Startupy Pozytywnego Wpływu

Udostępnij: Raport Startupy Pozytywnego Wpływu – edycja II

Odpowiedzialny biznes

Nagroda za 15 lat współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu

16 kwietnia 2020

Nagroda za 15 lat współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Podczas premiery Raportu „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2019. Dobre praktyki”, która odbyła się dziś (16 kwietnia), długoletni partnerzy Forum Odpowiedzialnego Biznesu zostali wyróżnieni za dotychczasową, wieloletnią współpracę na rzecz zrównoważonego rozwoju biznesu. Wśród wyróżnionych z okazji 15-lecia współpracy znalazł się Orange Polska.

Jesteśmy od wielu lat aktywnym uczestnikiem Programu Partnerstwa FOB. To kompleksowy program współpracy z firmami, które aktywnie uczestniczą w upowszechnianiu idei CSR w Polsce. Firmy nie tylko dzielą się własnym doświadczeniem poprzez prezentacje dobrych praktyk czy merytoryczny wkład w publikacje tematyczne dotyczące zrównoważonego rozwoju, ale także stale uzupełniają swoją wiedzę i systematycznie doskonalą swoje działania w zakresie społecznej odpowiedzialności.

Co roku dzielimy się też naszymi projektami w Raporcie Dobrych Praktyk FOB. To wyjątkowa publikacja, w której można znaleźć projekty firm społecznie odpowiedzialnych.

W tegorocznym, 18. już Raporcie, poznajemy kolejnych 1696 dobrych przykładów z firm, które chcą maksymalizować swój pozytywny wpływ społeczny, lepiej zarządzać różnorodnością, chronić środowisko, wspierać edukację konsumentów czy współpracować ze środowiskiem lokalnym. Jest w czym wybierać.

W publikacji  znajdziecie też 10 dobrych praktyk z Orange Polska:
• Platforma Otwarta MegaMisja
• #Ideathon
• Budowanie otwartej komunikacji
• Pomagajmy Gigabajtami
• Kampania społeczna #jestnaswiecej
• Klauzula CSR w umowach
• FabLab Gdańsk powered by Orange
• Domena ryzyk społecznych w systemie zarzadzania ryzkiem
• Razem.One
• Kampania – Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność.

Te praktyki dołączą do kilku tysięcy projektów, które można znaleźć w bazie dobrych praktyk FOB. To niewyczerpane źródło wiedzy o tym, co działo się i dzieje w firmach w zakresie zrównoważonego rozwoju. W tej bazie jest też ponad 100 projektów z naszej firmy.

okłada Raportu Dobrych Praktyk FOB 2019

Udostępnij: Nagroda za 15 lat współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Odpowiedzialny biznes

Złoty Listek i Zielona Żaba

17 kwietnia 2019

Złoty Listek i Zielona Żaba

Orange Polska otrzymał Złoty Listek CSR 2019 przyznawany prze tygodnik „Polityka”, Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz firmę doradczą Deloitte. To najwyższa kategoria rankingu, w którym ocenia się kompleksowe podeście do społecznej odpowiedzialności biznesu w obszarach zarządzania, etyki, raportowania danych niefinansowych, miejsca pracy, relacji z klientami, wpływu na środowisko czy zaangażowania społecznego. Orange Polska znalazł się wśród 13 firm, które otrzymały Złoty Listek To nasz 8. Złoty Listek.

Kompleksową ankietę o społecznej odpowiedzialności biznesu opartą na normie ISO 26 000 wypełniło w tym roku 111 firm. Białe Listki CSR trafiły do 41 firm, Srebrne do 19, a Złote do 13. Dodatkowo przyznano nagrody za dobre praktyki w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Kilka z pytań ankiety Listków CSR dotyczy raportowania danych niefinansowych – czy firma regularnie przygotowuje raport na temat swojego wpływu społecznego, czy jest od dostępny dla interesariuszy w języku polskim, czy przygotowywany jest według powszechnie uznanych standardów raportowania i czy informacje w nim zawarte są poddawane audytowi. Na wszystkie te pytania odpowiadamy twierdząco.

Potwierdzeniem najwyższej jakości naszego podejścia do ujawniania danych na temat wpływu społecznego jest przyznana nam właśnie nagroda Green Frog Award, w konkursie Deloitte Central European Sustainability Report Award za w kategorii Najlepszy Raport Zintegrowany. Do Konkursu w tym roku zgłoszono 112 raportów z krajów Europy Środkowej, Rosji i pozostałych krajów WNP, które zwyciężyły w krajowych konkursach lokalnych.

logo Green Frog Award

Udostępnij: Złoty Listek i Zielona Żaba

Odpowiedzialny biznes

Poznaj startupy pozytywnego wpływu

17 kwietnia 2019

Poznaj startupy pozytywnego wpływu

Czy wiecie co to są startupy pozytywnego wpływu?

To organizacje – w różnej formie prawnej – zbudowane są wokół maksymalizacji pozytywnego wpływu na społeczeństwo i środowisko. Poprzez zastosowanie nowoczesnej technologii przyczyniają się do rozwiązywania w ramach swojej podstawowej działalności rynkowej najważniejszych wyzwań przed jakimi stoimy lokalnie i globalnie. Przybierają różne formy: od technologicznego startupu po spółdzielnię socjalną; pojawiają się w różnych branżach: od wegańskiej żywności i odpowiedzialnej mody do platform upcyklingu i domów pasywnych; rozwijają się dzięki pasji założycieli i założycielek oraz ramom wyznaczonym przez ONZ w postaci 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Kozminski Business Hub (KBH) zaprezentował pierwszą edycję raportu “Startupy Pozytywnego Wpływu 2019”. Przedstawia także wypowiedzi ponad 40 osób, które w taki czy inny sposób są związane z myśleniem o przedsiębiorczości, perspektywach jej rozwoju i roli w społeczeństwie. Raportowi towarzyszy publicznie dostępna i uaktualniana baza online polskich startupów pozytywnego wpływu – obecnie obejmuje 360 podmiotów.

Raport został przygotowany przez zespół KBH pod kierunkiem profesora Akademii Leona Koźmińskiego Bolesława Roka. Partnerami raportu są: BNP Paribas Bank Polska i Orange Polska. Inicjatywa KBH jest integralną częścią Ekosystemu Pozytywnego Wpływu stworzonego rok temu przy okazji prezentacji Rankingu Odpowiedzialnych Firm i Startupów Pozytywnego Wpływu.

Zapraszamy do lektury raportu i przejrzenia bazy.

A jeśli znacie startupy pozytywnego wpływu, których jeszcze nie ma naszej bazie zaproście ich kontaktu z Kozminski Business Hub. Mogą tu znaleźć wsparcie mentorskie i finansowe, korzystając z obecności różnorodnego środowiska przedsiębiorców, wykładowców i studentów z wielu stron świata w Akademii Leona Koźmińskiego.

Startapy Pozytywnego Wpływu okładka raportu

Orange Polska współpracuje ze startupami między innymi w ramach programu Orange Fab, który wystartował w Polsce już w 2014 roku jako jeden z pierwszych tego typu programów na rynku. Poza naszym krajem działa też w 16 innych państwach. W ramach Orange Fab twórcy rozwiązań z największym potencjałem są zapraszani do kilkunastotygodniowej akceleracji, w ramach której zyskują bezpośredni kontakt z inwestorami, mentorami i ekspertami, a także dostęp do klientów czy też naszej infrastruktury

Udostępnij: Poznaj startupy pozytywnego wpływu

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej