Odpowiedzialny biznes

Zagłosuj na najlepszy raport

24 sierpnia 2021

Zagłosuj na najlepszy raport

Zapraszamy do głosowania na najlepsze raporty zrównoważonego rozwoju. Jak co roku, internauci mogą wybrać najlepszy ich zdaniem raport z zakresu odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Wybrać można spośród 55 raportów, wśród których jest 48 raportów firm, 5 z organizacji pozarządowych, a 2 z uczelni i administracji. Wśród nich po raz kolejny znalazł się też Raport Zintegrowany Orange Polska.

Od CSR do zrównoważonego rozwoju

Jak widać nie tylko biznes stara się pokazać, w jaki sposób zarządza swoim wpływem na otoczenie. Nie mówimy już o odpowiedzialności społecznej biznesu, ale o odpowiedzialności społecznej organizacji. Jest to też zgodne z definicją ze standardu ISO 26 000 – CSR to „Odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko”. Mówimy więc
o odpowiedzialności instytucji państwowych, rządów czy organizacji społecznych, o wszystkich aspektach ich funkcjonowania – produktach serwisach, procesach i o samach decyzjach, które też mogą mieć pozytywny czy negatywny wpływ na otoczenie.

Konkurs zmienił swoją nazwę. Wcześniej mówiliśmy o raportach społecznych – dziś szerzej o raportach zrównoważonego rozwoju. To dobre rozwiązanie, aby poprzez nową narrację zwrócić uwagę na to, że dziś raport społeczny to już nie opis zaangażowania społecznego, ale kompleksowy obraz wpływu danej organizacji na otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne. To integracja trzech obszarów – ekonomicznego, społecznego i środowiskowego.

Jak czytać Raport

Raporty to bardzo kompleksowy opis organizacji. To nie tylko podsumowanie działalności za dany rok, ale też pokazanie szerszego podejścia firmy do zarządzania, jej strategii i wpływu na otoczenie. To powinna być relacja rzetelna i wiarygodna, czytelna zarówno dla analityków giełdowych i inwestorów, instytucji państwowych, jak również dla partnerów biznesowych czy społecznych. Każdy powinien znaleźć tu informacje interesujące dla siebie. Dlatego w raporcie mówimy zarówno językiem liczb
i wskaźników, jak również poprzez obraz i opowieść.

W tym roku dużo miejsca poświęcamy pandemii, która zmieniła wiele w życiu ludzi i organizacji. Pokazujemy, jak nasze organizacje zdały ten egzamin wobec pracowników, klientów i całego otoczenia społecznego. Sprawdźcie, jak sytuacja wygląda w podmiotach, na których raporty chcecie zagłosować.

Jak głosować

Głosować można do 20 września poprzez formularz dostępny na stronie www.raportyzr.pl.
W formularzu należy wskazać 3 publikacje, na które chcemy oddać głos. Następnie trzeba wpisać swój adres e-mail, który jest niezbędny do weryfikacji oddanego głosu.

Konkurs

Równolegle z głosowaniem internautów toczą się obrady eksperckiego jury, które przyzna nagrody
w kategoriach – raport zintegrowany, raport zrównoważonego rozwoju, debiut, nagrody Giełdy Papierów Wartościowych oraz Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.

Konkurs Raporty Zrównoważonego Rozwoju to inicjatywa mająca na celu upowszechnianie idei odpowiedzialnego biznesu (CSR), zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i zaangażowania społecznego, skierowana do firm i organizacji publikujących raporty ze swojej aktywności w tych obszarach. Pierwsza edycja konkursu miała miejsce w 2007 roku. Organizatorami projektu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Deloitte.

Zapraszamy do głosowania.

Okładka Raportu rocznego 2020

Udostępnij: Zagłosuj na najlepszy raport

Odpowiedzialny biznes

Startupy Pozytywnego Wpływu

22 czerwca 2021

Startupy Pozytywnego Wpływu

Ukazał się nowy Raport „Startupy pozytywnego wpływu. Radykalna innowacja społeczna”. To już 3. edycja publikacji, która pokazuje najbardziej innowacyjne zrównoważone startupy w Polsce. Orange po raz kolejny jest partnerem Raportu.

Co to jest startup pozytywnego wpływu ?

Bolesław Rok – prof. ALK i autor tego określenia pisze tak: „Startup pozytywnego wpływu to innowacyjna forma przedsiębiorczości skierowanej na rozwiązywanie istotnych wyzwań społecznych, podejmowana przez osoby działające z pasją w imię dobra wspólnego, które potrafią doprowadzić do wzrostu wartości organizacji, jakości życia ludzi i środowiska w ramach sfery swojego oddziaływania. Jeżeli do pasji i dobra wspólnego dodajemy zrównoważony rozwój, wyzwania klimatyczne i społeczne, a także technologię, efektywność organizacyjną oraz autentyczną przydatność oferowanych produktów lub usług, to rozpoczynamy drogę w kierunku zwiększania pozytywnego wpływu”.

Dlaczego warto przeczytać Raport?

Takie organizacje i ich twórcy mogą być dla nas inspiracją – do tworzenia naszych własnych pomysłów biznesowych, organizacji społecznych czy do współpracy zawodowej. Ale też, na gruncie prywatnym, mogą prowadzić do zmiany sposobu życia, utartych nawyków i skorzystania z oferowanych przez nich produktów czy usług.

W Raporcie znajdziecie nie tylko historie startupów, ale przede wszystkim opowieści o ludziach z pasją, którzy idee przekładają na realne działania. Dowiadujemy się, co ich zainspirowało, jakie trudności musieli pokonać, jak sobie poradzili i co z tego wynikło.

Raport to także teksty ekspertów, innowatorów społecznych o tym, jak zmienia się nasz świat, jakie są największe wyzwania społeczne czy klimatyczne, co czeka nas w przyszłości – jakie trendy będą towarzyszyć nam w najbliższym czasie.

Dla mnie lektura Raportu to duża doza inspiracji, motywacji i poczucia sensu, że zmierzamy w odpowiednim, zrównoważonym kierunku. Może jeszcze nie w głównym nurcie i nie tak szybko, jak trzeba, ale są dobre podstawy do zmian. Zawsze znajduję też coś dla siebie na drodze zawodowej czy osobistej – produkty czy usługi, które pomagają mi żyć w sposób bardziej zrównoważony. Czego i Wam życzę.

Partnerami raportu są BNP Paribas Bank Polska, Orange Polska oraz Samsung Polska. Raport znajdziecie na stronie Kozminski Business Hub. Raportowi z wypowiedziami ekspertów i ekspertek towarzyszy także baza ponad 600 startupów pozytywnego wpływu funkcjonujących w Polsce.

pkładka Raportu Startupy Pozytywnego Wpływu

Udostępnij: Startupy Pozytywnego Wpływu

Odpowiedzialny biznes

Nowoczesne technologie w nauczaniu

22 czerwca 2021

Nowoczesne technologie w nauczaniu

Nauczyciele i nauczycielki pełnią wiele ról. Na ile aktualna jest ta – związana z „przekazywaniem” wiedzy? Jak uczyć młodzież w czasach, kiedy wszystko jest w wyszukiwarce? Czy technologie rujnują relacje uczeń-nauczyciel, czy mogą być mostem zbliżającym ich jeszcze bardziej do siebie?

Nauczyciel kiedyś a dziś

Nauczanie to tylko jeden z wielu aspektów pracy w szkole. Nauczyciele kształtują postawy i wartości młodych ludzi, zauważają talenty i problemy uczniów, a w ich rozwiązywaniu wspierają rodziców. Dawniej mieli monopol na „przekazywanie” wiedzy – dla wielu – niemal tajemnej. Ale żyjemy w czasach, kiedy ta wiedza jest na wyciągnięcie ręki, a dzieci za pomocą kilku kliknięć mogą dotrzeć do niesamowitych źródeł informacji. Edukacja zmienia się na naszych oczach, a w czasie pandemii zmiany te znacznie przyspieszyły.

63% rodziców i 55% uczniów jest zadowolonych z poziomu nauczania w szkole, dla 63% uczniów podstawą ich szacunku dla pracy nauczyciela jest jego umiejętność ciekawego przekazywania wiedzy – wynika z najnowszego raportu Fundacji Orange „Między pasją a zawodem” o statusie nauczycieli i nauczycielek w Polsce 2021 , którego premierę ostatnio Wam zapowiadałam. Ale… co jest dziś ciekawe i ważne dla młodych?

Dobra relacja to podstawa…wszystkiego!

Okazuje się, że to nie wiedza, ani zdolności oratorskie nauczyciela są kluczowe, ale tworzenie bezpiecznych warunków do nauki opartych na dobrej relacji z uczniem. Emocje, zaciekawienie na lekcji i zaangażowanie młodzieży powodują, że ich nauka jest po prostu bardziej efektywna.

Tradycyjny układ ławek w sali jest jeszcze dosyć popularny w polskiej szkole. Dla mnie obrazuje on układ: nadawca na scenie, odbiorca jako publiczność. Ale ten model relacji nie odpowiada rzeczywistym potrzebom uczniów, rodziców i coraz częściej nie odpowiada samym nauczycielom, którzy poszukują metod na nowoczesne prowadzenie zajęć, na „dotarcie” do świata młodych.

Dziś nauczyciel nie jest „przekazicielem wiedzy”. Nie ma czegoś takiego jak „przekazywanie wiedzy”, bo wiedza jest „nieprzekazywalna”. Jej nabywanie jest wynikiem aktywności twórczej i poznawczej osoby uczącej się. Jeśli tego nie przeżyjesz, nie doświadczysz, to się nie nauczysz, po prostu. – mówi Dariusz Stachecki, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu.

Jak zatem się uczyć w tych czasach?

Wejdźmy na chwilę na lekcje, o których opowiada mi Dariusz Stachecki.
Mapa papierowa na lekcji historii? OK. Ale jeśli możesz mieć interaktywną – pokazywać zmiany, procesy, wyświetlać trasę, to wtedy nauka idzie przystępniej, a taka praca pozwala uczniom lepiej zrozumieć różne wydarzenia, ich kontekst, przyczyny i skutki. – mówi. Inny przykład:

Nauczyciel prowadzi lekcje bez tablicy, wyświetlając uczniom prezentacje na tabletach, które trzymają. Co 2-3 slajdy uczniowie dostają pytanie. Ich odpowiedzi to ‘feedback’ dla nauczyciela w czasie rzeczywistym, po którym wie, czy wszyscy rozumieją, czy są zaangażowani. Atencja ucznia na takiej lekcji jest na najwyższym poziomie, tu nie ma miejsca na nudę. – dodaje.

A znacie webquest? To taka metoda pracy, w której uczniowie dostają pewne zadanie – wyzwanie. Aby je rozwiązać, muszą poszukiwać informacji – odpowiedzi na pytania w różnych źródłach, także internetowych. Mogą tu tworzyć, porównywać wpisy z różnych miejsc. Spotykają się za jakiś czas, prezentując, co zgromadzili. Dyskutują między sobą! Minimalnie angażując nauczyciela. Zobaczcie inną opcję:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy i każda z tych grup przygotowuje test z jakiegoś tematu dla tej drugiej grupy. I muszą się „nagłowić”, żeby zadać trudne pytania. Ale przy tych przygotowaniach testu – sami poznają na nie odpowiedzi. Efekt: zwykle chcą wiedzieć jeszcze więcej! A ja bym poświęcił 4-5 lekcji na to, żeby to tłumaczyć i nie mam pewności, czy byłby taki skutek. – opowiada Dariusz Stachecki.

Zobaczcie, co tu się dzieje i co wynika z wyjścia z „tradycyjnych” ról ucznia i nauczyciela.

  • Sprawczość! Tu przede wszystkim zadziewa się sprawczość i upodmiotowienie młodych ludzi. Nie są biernymi odbiorcami w części dla publiczności, a pełnoprawnymi uczestnikami zajęć. Coś od nich zależy, mają wpływ i biorą odpowiedzialność.
  • Tu się dzieje tzw. problem solving – to ważna kompetencja, która wymaga kreatywnego myślenia.
  • Młodzi uczą się wydobywania informacji i tak cennego w dzisiejszych czasach krytycznego myślenia, sprawdzania źródeł, weryfikowania i analizowania treści.
  • A przy tym doświadczają współpracy w zespole!

Lekcja, na której nauczyciel jest facylitatorem, opiekunem, wsparciem w weryfikowaniu treści, może on odkrywać nowe rzeczy i możliwości razem z uczniami, daje przestrzeń do zdobywania wiedzy, pozwala rozbudzić naturalną ciekawość młodych ludzi. To budowanie relacji, w której nauczyciel jest bardziej partnerem do rozmowy i wspólnego poznawania jakiegoś kawałka świata. Jest też trochę strażnikiem tych poszukiwań, który nie pozwala dzieciakom zabłądzić.

To do czego te technologie?

Technologia jest elementem naszego życia i ważnym elementem życia naszych uczniów. Warto, żeby nauczyciel rozumiał język młodych ludzi. Nie może być tak, że w szkole dzieci „zostawiają” swój świat – za jej drzwiami. Nauczyciel musi mówić ich językiem młodych ludzi, żeby być bliżej nich. To jest po prostu autentyczne. – komentuje wyniki raportu Dariusz Stachecki. A pokazują one, że to właśnie kontakt z młodymi ludźmi i brak monotonii są m.in. dla nauczycieli źródłem poczucia satysfakcji z pracy. A 78% z nich, mimo wielu wyzwań, czuje tę satysfakcję.

Technologie i internet to naturalne, znane środowisko dla młodych ludzi (w odróżnieniu od często dość archaicznych podręczników). Wykorzystanie prezentacji multimedialnych, formatów wideo, zdjęć, memów, programów, aplikacji, stron internetowych daje zupełnie nowe możliwości tworzenia interaktywnych zajęć.
Nauczyciele wykonali dużą pracę w edukacji zdalnej, ucząc się nowych kompetencji, które będą wykorzystywane w edukacji, ale i w innych obszarach życia codziennego -mówiła Monika Eilmes-Glegoła z projektu Lekcja:Enter w czasie debaty o raporcie, którą ostatnio Wam zapowiadałam.

Nowe technologie dziś są jak cyrkiel i ekierka kiedyś – dodaje wprost Pan Dariusz.

I z tym Was zostawię, choć warto wiedzieć, że nie o same technologie tu chodzi. Ale o nową jakość relacji z uczniami, o edukację dostosowaną do ich potrzeb, do ich świata.

Edukacja leży nam na sercu

Jeśli znacie nauczycieli, którzy w czasie pandemii zmienili swoje podejście do nauczania, rozwinęli nowe kompetencje, przekuwając tę trudną sytuację w możliwość rozwoju dla siebie i całej szkolnej społeczności – konkurs „Nauczyciel Jutr@”, który realizujemy razem z Głosem Nauczycielskim jest właśnie dla nich!

Jeśli znacie nauczycieli, którzy chcą rozwijać swoje cyfrowe kompetencje – zapraszamy na szkolenia w projekcie Lekcja:Enter. Bezpłatne, realizowane w różnych częściach kraju.

Jeśli chcecie wiedzieć więcej o blaskach i cieniach pracy nauczycieli, poznać realia ich pracy, lepiej zrozumieć ich potrzeby – czytajcie raport. Bardzo Was do tego zachęcam i będę jeszcze o nim wspominać, pisząc o edukacji.

Udostępnij: Nowoczesne technologie w nauczaniu

Odpowiedzialny biznes

Dobre praktyki Orange Polska

20 kwietnia 2021

Dobre praktyki Orange Polska

Właśnie ukazał się kolejny, 19. już Raport Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Można w nim znaleźć także dobre praktyki CSR z Orange Polska.

Co roku zgłaszamy do Raportu nasze projekty i programy. Do tej pory znalazło się w nim ponad 130 informacji o naszych działaniach z zakresu społecznej odpowiedzialności. W tegorocznej edycji dokładamy kolejnych 10.

Praktyki Orange Polska

Miniony rok upłynął nam pod hasłem COVID-19. Dlatego wiele z naszych aktywności dotyczyło przeciwdziałania skutkom pandemii. W raporcie możecie przeczytać o działaniach Orange pod hasłem #jesteśmyzwami, skierowanych do służby zdrowia, klientów oraz dzieci i nauczycieli, realizowanych przez naszych wolontariuszy. Opowiedzieliśmy też o tym, jakie działania podjęliśmy wobec naszych pracowników. Pokazaliśmy, co robimy, aby nowy model pracy zdalnej był bardziej przyjazny i abyśmy jako pracownicy mogli czuć się bezpiecznie.

Dodatkowo, aby lepiej rozumieć naszą rolę i odpowiedzialność w czasach pandemii zaprosiliśmy naszych interesariuszy do dialogu na ten temat. Materiał zebrany w ramach ankiet i spotkań służy nam do opracowywania nowej strategii społecznej odpowiedzialności Orange Polska.

Wśród naszych dobrych praktyk znajdziecie też inne tematy. Jednym z nich jest zarządzanie różnorodnością.

Tego obszaru dotyczy projekt Razem.Lokalnie. Poprzez społeczność lokalnych ambasadorów zachęcamy kobiety do ubiegania się o stanowiska kierownicze, zapraszamy do pracy w obszarach IT i działań na rzecz lokalnych społeczności. Inicjatywa ta daje szansę pracowniczkom i pracownikom z różnych lokalizacji na udział w spotkaniach inspiracyjnych oraz w działaniach rozwojowych tj. mentoring, coaching czy shadowing.

Drugą praktyką z tego obszaru jest projekt „WłączOne” motywujący kobiety do pracy w technologiach. Zależy nam na wzmacnianiu wizerunku kobiet profesjonalistek w technologiach. W praktyce liczymy na zwiększenie liczby zgłoszeń do pracy utalentowanych absolwentek z uczelni oraz kobiet posiadających już doświadczenie w tym obszarze.

Opisaliśmy też warsztaty on-line dla seniorów w zakresie nowych technologii. Ze stacjonarnych spotkań przenieśliśmy się do sieci. Pokazujemy starszym klientom, jak użyteczny może być smartfon i internet nie tylko w czasie pandemii.

Ważnym dla nas tematem jest także ekologia i działania na rzecz klimatu. W raporcie opisaliśmy naszą kampanię społeczną pod hasłem „Drugie życie telefonu” i portal edukacyjno – informacyjny „Razem dla planety”.

Opowiedzieliśmy też o tym, że powołaliśmy w firmie doradcę ds. polityki klimatycznej, aby w sposób kompleksowy zarządzać naszym wpływem na klimat.

O Raporcie

Tegoroczna edycja Raportu FOB zawiera 1958 przykładów dobrych praktyk, które zostały zgłoszone przez 225 firm. Na tę liczbę składają się dwie grupy praktyk – nowe oraz długoletnie. W tym roku firmy zgłosiły do raportu 1013 nowych projektów. Długoletnie inicjatywy stanowią kontynuację praktyk z lat ubiegłych i jest ich w raporcie 945.

Dobre praktyki pokazane są w ujęciu 7 obszarów ISO 26 000: Zaangażowanie i rozwój społeczności lokalnej (631 dobrych praktyk), Praktyki z zakresu pracy (525), Środowisko (382), Prawa człowieka (110), Zagadnienia konsumenckie (107), Uczciwe praktyki operacyjne (106), Ład organizacyjny (97). Praktyki znajdują też odniesienie do 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Zapraszamy do lektury tegorocznego Raportu Dobrych Praktyk FOB oraz zapoznania się z projektami z poprzednich lat w bazie dobrych praktyk CSR. Dla mnie to nieocenione źródło wiedzy na temat tego, co dzieje się w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju w Polsce. To także źródło inspiracji dla  nowych inicjatyw.

baner z haśłem pobierz Raport Dobrych Praktyk FOB 2020

Udostępnij: Dobre praktyki Orange Polska

Odpowiedzialny biznes

Raport zintegrowany Orange Polska 2019 wyróżniony!

16 października 2020

Raport zintegrowany Orange Polska 2019 wyróżniony!

Raport zintegrowany Orange Polska 2019 został wyróżniony w 14. konkursie Raporty Społeczne. Otrzymaliśmy wyróżnienie w kategorii Raporty zintegrowane – „za konsekwentne utrzymywanie najwyższej jakości w raportowaniu niefinansowym, czytelne przedstawianie danych i przygotowanie raportu mogącego być inspiracją dla innych organizacji”.

Konsekwencja – bo wskaźniki niefinansowe raportujemy już od ponad … 14 lat. Pierwszy raport społeczny opublikowaliśmy za 2005 rok jeszcze w Telekomunikacji Polskiej.

Jakość – bo nasze raporty przygotowujemy wg. międzynarodowych standardów GRI (Global Reporting Initiative) a treść i układ raportu oparte są na zaleceniach Międzynarodowej Rady Raportowania Zintegrowanego (IIRC). Dane zawarte w raporcie są też sprawdzane przez niezależnego audytora.

Czytelność – bo staramy się mówić do wszystkich, prostym językiem, a dla skomplikowanych terminów technologicznych jest odpowiedni słownik, bo opisujemy metodologię, wg. której liczymy dane i wskaźniki, bo mówimy nie tylko liczbami i tekstem, ale też obrazem.

Dobre przygotowanie – to od lat sprawdzony zespół korespondentów z różnych jednostek firmy, którzy z nami tworzą ten Raport. I to dla nich jest ta nagroda 😉

Okładka Raportu Zintegrowanego Orange Polska 2019 - matka z synem robią sobie zdjęcie

Organizatorem konkursu jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Deloitte. Patroni honorowi to Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju, a patroni instytucjonalni: Federacja Konsumentów, Giełda Papierów Wartościowych, Krajowa Izba Gospodarcza, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych.

Udostępnij: Raport zintegrowany Orange Polska 2019 wyróżniony!

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej