Bezpieczeństwo

Raport CERT Orange Polska – to już 8. raz!

14 kwietnia 2022

Raport CERT Orange Polska – to już 8. raz!

Osiem lat historii… Tryliony zdarzeń w sieci, niezliczona ilość ewoluujących zagrożeń, wreszcie #CyberTarcza, pomagająca nam stawić im czoła. Setki zapełnionych stron, mnóstwo analiz i wiedzy, którą nasi eksperci regularnie dzielą się internautami. Mam przyjemność i zaszczyt być częścią ekipy, tworzącej Raport CERT Orange Polska od pierwszej edycji. Pamiętacie, jak wyglądał krajobraz cyberzagrożeń w 2014 roku?

WinSpy, Emotet, NotCompatible.C (ten ostatni na komórki z Androidem). Poza Emotetem, który w śladowych ilościach wciąż pojawia się w naszej sieci, ciężko mi wspomnieć pozostałe. 100 tysięcy ataków DDoS rocznie? Najwyższy 93 Gbps? Oj chciałoby się mieć teraz takie liczby jak przy publikacji pierwszego Raportu (jego okładkę wspominamy jako ilustrację do tego materiału) 🙂 W 2016 przeszło 1,5 tysiąca ataków zanotowaliśmy… jednego dnia, a maksymalny sięgnął 476 gigabitów na sekundę.

Raport CERT Orange Polska – historia zagrożeń i naszego rozwoju

Nie będę teraz przechodził przez całą historię cyberzagrożeń w ciągu ośmiu lat, gdy publikujemy Raport CERT Orange Polska. Zawsze możecie spróbować sami, wszystkie edycje znajdziecie na stronie CERTu. Jeśli choć trochę interesujecie się temat, polecam przyjrzenie się choćby tytułom rozdziałów. Raport CERT Orange Polska to nie tylko ciekawe udokumentowanie rozwoju cyberzagrożeń w naszym kraju i na świecie. To także – rany, to brzmi jak strasznie przegadany marketingowy slogan… – dowód na to, jak nasza CERTowa ekipa się rozwijała. Nie tylko w aspekcie doświadczenia, wyposażenia i narzędzi, ale także warsztatu pisarskiego. Jak dziś pamiętam mojego ówczesnego przełożonego, wpadającego z rozwianym włosem do mojego pokoju w biurze dwa dni przed publikacją Raportu 2014 z plikiem wydruków i przerażonym „na-wpół-okrzykiem”:

– Rosiu! To jest jakiś koszmar! To trzeba napisać od nowa!

Nasze spojrzenie na bezpieczeństwo w sieci

Aż takiej tragedii nie było, ale czasami perfekcjonizm całkiem się przydaje (nawet kosztem nieprzespanej nocy). Warto jednak zwrócić uwagę, że to był dla nas wszystkich debiut. Nikt nie wiedział, jak naszą twórczość przyjmie rynek, biorąc pod uwagę, że przed nami było już koleżeństwo z CERT Polska. Trochę nerwowo czekaliśmy na reakcję mediów i odetchnęliśmy z ulgą, gdy okazało się, że rynek z radością przyjął kolejne tego typu wydawnictwo. Co więcej, z roku na rok zainteresowanie rośnie, a media chętnie informują o premierach kolejnych edycji, przygotowaniem których zajmuje się spory sztab fachowców, nie tylko w dziedzinie bezpieczeństwa w sieci.

Skąd się bierze to zainteresowanie? Poza treścią oczywiście? Chyba trochę z tego, że nasze spojrzenie na cyberbezpieczeństwo ma swoją specyfikę. Patrzymy na nie z punktu widzenia ISP/operatora telekomunikacyjnego, po części też w odniesieniu do klientów biznesowych. Jesteśmy też operatorem, odpowiedzialny za sporą część ruchu w odniesieniu do całego kraju. No i inwestującym w cyberbezpieczeństwo od 25 lat!

Ćwierć wieku dla Was

Aż się nie chce wierzyć, ale ówczesna Telekomunikacja Polska przewidziała istotną rolę bezpieczeństwa w internecie wtedy, gdy części z moich kolegów z zespołu nie było jeszcze w planach 😉 Internet był dobrem luksusowym, z wysoko ustawioną barierą wejścia. Bez nienawiści, bez mediów społecznościowych, pełen ludzi, którzy po prostu lubili bezinteresowanie pomagać innym. Serio, naprawdę tak było! Przyznam Wam szczerze, że trochę za tym tęsknię, ale z drugiej strony – stało się, a skoro jeździmy już samochodami, nie będziemy przecież wracać na konie?

Dlatego w kolejnych latach możecie się spodziewać następnych raportów, a w międzyczasie zaglądajcie na Bloga, na stronę CERT Orange Polska i na naszego Twittera. Tam o zagrożeniach przeczytać częściej, niż raz na rok 🙂 i będziecie wiedzieli, jak na nie zareagować. A na koniec, w czerwcu kolejnego roku, zasiądziecie w fotelu, otworzycie komputer/tablet i przeczytacie, co się działo przez poprzednie 365 dni.

Bądźcie bezpieczni – nie tylko wtedy, gdy wychodzi raport! A jeśli doczytaliście do końca – w nagrodę 😉 dla Was bezpośredni link do najnowszej edycji: Raport CERT Orange Polska 2021!

Udostępnij: Raport CERT Orange Polska – to już 8. raz!

Informacje prasowe

Warto współpracować. Nowy raport Orange o rynku operatorskim w Polsce już dostępny.

28 marca 2022

Warto współpracować. Nowy raport Orange o rynku operatorskim w Polsce już dostępny.

Ponad 2/3 małych i średnich operatorów przyznaje, że ich przychody po otwarciu sieci wzrosły. Rozpoczęcie działalności hurtowej poleca 70% respondentów badania przeprowadzonego w ramach tegorocznego raportu „What’s Up Wholesale?”.

Na rynku hurtowym pojawią się nowe zasięgi światłowodowe – zarówno już istniejące, które operatorzy dopiero udostępnią innym, jak i nowo wybudowane. Właściciele sieci zamierzają dalej rozbudowywać swoją infrastrukturę, inwestując w nią głównie własne środki.

– Dostarczamy konkretnej, aktualnej wiedzy o sytuacji w branży oraz rozwiązaniach, które wspierają ISP w rozwoju ich biznesu – mówi Maciej Nowohoński, członek zarządu Orange Polska ds. Rynku Hurtowego i Sprzedaży Nieruchomości. – Najnowsza edycja naszego rocznego raportu „What’s Up Wholesale?” to podsumowanie najważniejszych trendów i zmian jakie zaszły w branży przez ostatnie 12 miesięcy. Jednocześnie to prognoza tego, co na rynku wydarzy się w najbliższych miesiącach. Bardzo prawdopodobna, bo oparta na badaniu jego uczestników – dodaje.

Celem tegorocznej ankiety było zebranie opinii o współpracy hurtowej wśród operatorów udostępniających swoje sieci światłowodowe oraz ocena zainteresowania działalnością hurtową operatorów wyłącznie detalicznych. W badaniu wzięło udział blisko 100 małych i średnich operatorów, z których większość (58%) posiada sieć docierającą do mniej niż 10 000 gospodarstw domowych. Duże zasięgi – powyżej 25 000 – zadeklarowało 14%.

Mali i średni ISP, którzy udostępniają swoją sieć innym operatorom, oceniają działalność hurtową pozytywnie – 70% respondentów poleciłoby ją innym. Ankietowani przeważnie udostępniają ponad 85% swoich zasięgów, współpracując z kilkoma operatorami korzystającymi. Wśród najpopularniejszych usług znajdują się BSA, ciemne włókna i LLU.

Zdaniem respondentów największym wyzwaniem przy otwieraniu sieci była konieczność wprowadzenia zmian organizacyjnych wewnątrz firmy (65%) i wstępne nakłady finansowe ponoszone przy uruchomieniu działalności hurtowej  (51%). Niezbędna często okazuje się także inwestycja w rozwój systemów IT (30%).

Rozpoczęcie działalności hurtowej budzi też pewne obawy. Dotyczą one przede wszystkim utraty obecnych klientów detalicznych (wskazało na to 50% respondentów). Na szczęście nie potwierdzają tego doświadczenia tych, którzy sieć już otworzyli. Nawet jeśli część operatorów obserwuje migrację klientów, to nie ma ona znaczącego wpływu na ich biznes (uważa tak aż 89% badanych).

W praktyce aktywność hurtowa jest dla małych i średnich operatorów istotnym dopełnieniem sprzedaży detalicznej. W sytuacji, gdy co drugi respondent na swojej sieci dociera z usługami jedynie do 1/3 klientów końcowych, 68% ankietowanych deklaruje, że ich przychody po otwarciu dostępu do własnej infrastruktury wzrosły.

Hurt to kierunek, który poważnie rozpatrują mali i średni właściciele światłowodów. Już dziś, co trzeci operator, który świadczy wyłącznie usługi detaliczne, zamierza w 2022 otworzyć swoje istniejące zasięgi. W dłuższej perspektywie czasowej prawie wszyscy ankietowani (98%) planują rozbudowywać sieci. Inwestycje będą finansować ze środków własnych (97% odpowiedzi). Na rynku pojawią się nowe dostępy: otwarcie nowo wybudowanych zasięgów deklaruje 87% hurtowników oraz 1/3 operatorów wyłącznie detalicznych.

Rozbudowa sieci światłowodowej jest obecnie jednym z kluczowych kierunków rozwoju rynku. Szczególnie ciekawa jest relacja między technologią optyczną i mobilną 5G. Ta druga stanowi istotny element sieci kampusowych, które coraz częściej wykorzystywane są przez duże zakłady produkcyjne. O tym wszystkim, a także o perspektywach rozwoju branży oraz nowych technologiach, które nierzadko dziś pozostają jeszcze w fazie testów, ale już niedługo mogą być rynkowym standardem w raporcie „What’s Up Wholesale?”.

Raport do pobrania znajduje się tu.

Część hurtowa Orange Polska odpowiada za współpracę z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi dostarczając usługi operatorskie w oparciu o najnowsze technologie. Portfolio zawiera m.in. usługi transmisji danych, dostępu do internetu, kanalizacji i słupów, projekty techniczne, stacjonarne usługi głosowe, a także usługi dostępu do abonentów na FTTH: BSA i LLU. Z oferty hurtowej Orange Polska korzysta blisko 3000 operatorów w Polsce i za granicą. Zobacz więcej na https://www.hurt-orange.pl/

OPL-hurt-infografika

Mediateka

Udostępnij: Warto współpracować. Nowy raport Orange o rynku operatorskim w Polsce już dostępny.

Mediateka

Infografika. Warto współpracować. Nowy raport Orange o rynku operatorskim w Polsce już dostępny.

28 marca 2022

Infografika. Warto współpracować. Nowy raport Orange o rynku operatorskim w Polsce już dostępny.

Ponad 2/3 małych i średnich operatorów przyznaje, że ich przychody po otwarciu sieci wzrosły. Rozpoczęcie działalności hurtowej poleca 70% respondentów badania przeprowadzonego w ramach tegorocznego raportu „What’s Up Wholesale?”.

Udostępnij: Infografika. Warto współpracować. Nowy raport Orange o rynku operatorskim w Polsce już dostępny.

Zielony Operator

Oszczędzamy tony papieru

10 grudnia 2021

Oszczędzamy tony papieru

Wyniki raportu „Paperless#2021” Fundacji Digital dowodzą, że Polacy powoli zmierzają do świata bez papieru. Aż 77% ankietowanych, wie czym jest podpis elektroniczny, 70% słyszało o tożsamości cyfrowej, 65% potrafi powiedzieć czym jest cyfrowy obieg dokumentów, a 55% czym jest zdalna weryfikacja tożsamości. Moc pieczątek i papierowych dokumentów maleje. I bardzo dobrze. 

Pandemia zmusiła do korzystania z cyfrowych technologii na większą skalę. Firmy, dzięki tym rozwiązaniom mogą rozwijać się, jednocześnie oszczędzając. Dla środowiska to również mniejszy koszt – do produkcji papieru stosowane są substancje chemiczne, potrzeba dużo wody i energii, a trwałość tego nośnika informacji jest krótka.

Cyfrowy obieg dokumentów

W Orange Polska sukcesywnie się digitalizujemy, wprowadzając m.in. elektroniczny obieg dokumentów zarówno w wewnętrznych procesach, jak i w relacjach z klientami. Jesteśmy pierwszym operatorem telekomunikacyjnym w Polsce, który wdrożył podpisywanie umów na tablecie w całej sieci salonów. Od lat zachęcamy klientów do przechodzenia na e-fakturę. Dzięki samym e-fakturom w 2020 roku zaoszczędziliśmy 907 ton papieru. Poza wspomnianymi inicjatywami realizujemy ponad 100 innych w ramach programu „Digital Me”, których wdrożenie wyeliminuje ponad 1 mln stron papierowych dokumentów miesięcznie!

Elektroniczne salda

W tym roku, po raz pierwszy wysłaliśmy potwierdzenia sald do naszych klientów biznesowych w formie elektronicznej. Taka forma wpłynęła nie tylko na ograniczenie zużycia papieru, ale także na efektywność procesu. Tylko w pierwszym tygodniu udało się uzyskać odpowiedź od  niemal trzech razy większej liczby klientów, niż przy pomocy papierowych dokumentów.

Polecenia Zapłaty aktywujemy elektronicznie

Od wielu lat proces aktywacji „Polecenia Zapłaty”, czyli wygodnej i bezpiecznej metody płatności, był mocno sformalizowany i następował wyłącznie na podstawie papierowej zgody lub zlecenia dokonanego w bankowości elektronicznej. Teraz wdrożyliśmy proces umożliwiający aktywację na podstawie zgody elektronicznej podpisanej biometrycznie na tablecie. Takie upoważnienie można złożyć w naszych salonach Aktywacja płatności dla firm wciąż jednak wymaga wysyłki formularza papierowego, ponieważ nie wszystkie banki jeszcze dostosowały się do nowych regulacji. Niemniej aktywacja jest możliwa już dla blisko 60% zleceń. System sam weryfikuje, czy dla danego klienta i jego banku możemy przyjąć zgodę na Polecenie Zapłaty w formie elektroniczne, czy należy wydrukować dokument.

Wszystkie działania pozwalają nam zaoszczędzić tysiące drzew, eliminują także emisje gazów cieplarnianych związanych z produkcją i dystrybucją dokumentów a nas wspierają w realizacji celów klimatycznych.

Udostępnij: Oszczędzamy tony papieru

Odpowiedzialny biznes

Uwierz w siebie

26 października 2021

Uwierz w siebie

Wiele uwagi i uważności w Orange poświęcamy kwestiom szeroko rozumianej różnorodności. Jednym z jej aspektów jest płeć – z którą wiąże się wiele stereotypów i mitów. Wiemy przecież, że mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus. Ale czy na pewno? Czy płeć determinuje to, jak patrzymy na świat i samych siebie? Ma wpływ na to, jak oceniamy siebie albo naszą rolę społeczną?

Odpowiedź na te pytania jest ważna także w kontekście biznesu, programów motywacyjnych, planowania ścieżek kariery czy udogodnień dla rodziców w pracy. Dlatego przyłączyliśmy się do projektu „Uwierz w siebie. Polska 2021” i wzięliśmy udział w badaniu, które przynajmniej częściowo próbuje odpowiedzieć na te pytania.

 O badaniu

Firma badawcza NEUROHM, wspólnie z naukowcami i liderami opinii wzięła pod lupę 12 zagadnień dotyczących naszego poczucia skuteczności, odporności na krytykę oraz atrakcyjności. Badacze skorzystali z inteligentnej technologii iCode™. Za pomocą mierzących czas reakcji, autorskich algorytmów, łączących neuronaukę, psychologię i sztuczną inteligencję. Chodziło o to, aby zbadać nie tylko to co deklarujemy, ale również co tak naprawdę myślimy. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie Polaków oraz osobach pracujących w dużych korporacjach.

W badaniu wzięło udział siedem międzynarodowych korporacji. Oprócz Orange Polska– także Pfizer Polska, PepsiCo Poland, Millennium Bank SA, SAP Polska, Bank BPH SA, Lotte Wedel Sp. z o.o. Ich wyniki zostały porównane do reprezentatywnej próby Polaków.

Wyniki

Rzeczywiście – Raport Uwierz w siebie. Polska 2021” pokazuje, że nie to co deklarujemy a to, co myślimy to czasami dwie rożne rzeczy.

      Kobiety wierzą w siebie bardziej niż nam się wydaje!

Wyniki badań częściowo potwierdzają powszechny pogląd, że kobiety są z siebie mniej zadowolone niż mężczyźni. Mają niższe niż mężczyźni poczucie skuteczności oraz są mniej odporne na krytykę. Jedyny obszar, w którym wypadają lepiej od mężczyzn, to poczucie własnej atrakcyjności. Jednak wiele  z tych negatywnych opinii kobiety wyrażają jedynie na poziomie deklaracji. Choć nawet co druga kobieta deklaruje negatywne myślenie o sobie (56%),  tylko co czwarta jest rzeczywiście o tym przekonana (26%). Czyżbyśmy mieli do czynienia z fałszywą skromnością?

      Kobieta może być szefem? – tak tylko mówimy!

Badacze NEUROHM zapytali też Polaków czy kobiety mogą być szefami. Aż 82% ankietowanych kobiet i mężczyzn zadeklarowało, że „tak”. Jednak dużo w tym politycznej poprawności. Z tym poglądem faktycznie utożsamia się jedynie 27% badanych! Dotyczy to w równym stopniu mężczyzn, jak i kobiet. Co ciekawe, na pogląd ten nie miał wpływu ani status zawodowy, ani zarobki, ani zajmowana pozycja. Przekonanie o kompetencjach kobiet na kierowniczych stanowiskach wzrasta natomiast wraz z wiekiem i wykształceniem ankietowanych. Dodatkowo mocno przekonani są o tym mężczyźni, którzy posiadają dzieci oraz… pracownicy korporacji. Co druga osoba pracująca w dużej firmie szczerze wierzy w kompetencje kobiet jako kierowniczek.

     Posiadanie dzieci

To, co ma szczególny wpływ na poczucie własnej wartości jest posiadanie dzieci. Ale dotyczy to przede wszystkim mężczyzn. Ojcowie są mniej podatni na krytykę, mają większe poczucie skuteczności, a dodatkowo czują się bardziej atrakcyjni! I jest to efekt niezależny od wieku! Podobnej intensywnej zależności nie zaobserwowano u mam.

Głównym wyznacznikiem poczucia własnej wartości kobiet jest wiek (im większe doświadczenie, tym większa pewność siebie). Krytycznym momentem jest jednak dla nich powrót do pracy z urlopu macierzyńskiego. Już po około 6 miesiącach od wznowienia pracy zawodowej, wśród matek wyraźnie wzrasta podatność na krytykę i samokrytykę. Co więcej, zmienia się postrzeganie nie tylko siebie, ale kobiet w ogóle. Matki zaczynają mniej wierzyć w kompetencje kobiet na kierowniczych stanowiskach.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie www.uwierzwsiebie.com.pl. Ten raport to dobry punkt wyjścia, aby pracować dalej nad różnorodnością – także w naszej firmie.

usmiechnięta dziewczyna w kapeluszu

 

Udostępnij: Uwierz w siebie

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej