Odpowiedzialny biznes

Karta Różnorodności ma 10 lat

15 lutego 2022

Karta Różnorodności ma 10 lat

Minęło 10 lat od inauguracji Karty Różnorodności w Polsce i 10 lat od jej podpisania przez Orange Polska. Byliśmy w gronie firm, które zaangażowały się we wprowadzenie Karty w naszym kraju i podpisały ją jako pierwsze. Od początku jesteśmy też jej opiekunem.

Czym jest Karta Różnorodności

Karta Różnorodności to międzynarodowa inicjatywa pod patronatem Komisji Europejskiej. W Europie funkcjonuje już 26 Kart Różnorodności. Koordynatorem Karty w Polsce jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Karta jest zobowiązaniem, podpisywanym przez organizacje, które decydują się na wprowadzenie zakazu dyskryminacji w miejscu pracy i działania na rzecz promowania różnorodności. Jest wyrazem gotowości firmy do zaangażowania wszystkich osób zatrudnionych oraz partnerów biznesowych i społecznych w te działania. Organizacje decydujące się na implementację tego narzędzia działają na rzecz spójności i równości społecznej.

Inauguracja polskiej odsłony Karty, stworzonej z inicjatywy firm z francuskim kapitałem oraz organizacji pozarządowych, odbyła się 14 lutego 2012 r.

Obecnie w gronie polskich pracodawców, którzy zobowiązali się do wypełniania jej zapisów poprzez jest już ponad 240 podmiotów. Są to zarówno duże korporacje, mniejsze firmy, organizacje pozarządowe i instytucje publiczne.

10 lat Karty w Orange Polska

W ciągu tych 10 lat wiele zmieniło się w naszej firmie, a różnorodność zyskiwała na znaczeniu.

Różnorodność weszła do standardów naszego zarządzania. Przeprowadziliśmy dialog z interesariuszami na temat różnorodności i przyjęliśmy Politykę zarządzania różnorodnością.

Nasze główne cele w tym zakresie to:

  • tworzenie środowiska pracy otwartego na różnorodne sposoby myślenia;
  • budowanie kultury organizacyjnej czerpiącej z różnorodności;
  • zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków do rozwoju;
  • wspieranie zaangażowania wszystkich pracowników;
  • podnoszenie jakości zarządzania ludźmi w firmie.

Za kluczowe wymiary różnorodności w Orange Polska przyjmujemy: płeć, wiek, kompetencje, wiedzę, doświadczenie i sposób myślenia, zdolności psychofizyczne – (nie)pełnosprawność oraz status rodzicielski. Pozostałe zdiagnozowane wymiary to: religia i światopogląd, lokalizacja miejsca pracy (centrala lub region), forma zatrudnienia oraz narodowość / pochodzenie etniczne.

W Orange działa Komitet ds. równości płci i różnorodności, którego zadaniem jest monitowanie realizacji celów dotyczących różnorodności m.in. w obszarach takich jak równowaga płci we wszystkich rolach, równe szanse kariery, równe płace, work-life balance czy przeciwdziałanie dyskryminacji i przemocy.

Nasze programy

W firmie realizowanych jest wiele programów i projektów dotyczących różnorodności. Od kilku lat działamy wspólnie w sieci Razem.One. Chcemy pokazać, jak ważne jest wykorzystanie potencjału każdego z nas – zachęcając do  tworzenia zespołów, składających się zarówno z kobiet, jak i mężczyzn. Są to działania wzmacniające potencjał kobiet, ich odwagę do podejmowania nowych wyzwań, rozwoju kariery i możliwości promocji.

Szczególną uwagę przykładamy do tych obszarów, w których równowaga płci jest zachwiana – np. techniki. W programie Włącz.One, poprzez kampanię edukacyjną i informacyjną zachęcamy kobiety do prowadzenia kariery w dziedzinie technologii.

Jednym z naszych celów jest zwiększenie obecności kobiet na stanowiskach managerskich. Pomoc w realizacji tego celu zapewnia nam między innymi program Liderki.Razem.

Mamy też specjalny program dedykowany pracownikom z niepełnosprawnościami – Zdrowie na TAK, oferujący im dodatkową opiekę medyczną czy dofinansowanie, szereg działań w zakresie dobrostanu pracowników i work–life balance, które w pandemii zyskały na znaczeniu.

Wysoki standard zarządzania różnorodnością potwierdza certyfikat – Gender Equality European and International Standard.

Przez te kilka lat wiele rzeczy zrealizowaliśmy, wiele zadań jeszcze przed nami. Karta Różnorodności to dla nas zobowiązanie do dalszych starań.

rożni ludzie - kolor skóry, płeć, pochodzenie - robią sobie wspólne zdjęcie telefonem

Udostępnij: Karta Różnorodności ma 10 lat

Odpowiedzialny biznes

„Liderki Razem” przebijają szklany sufit

10 lutego 2022

„Liderki Razem” przebijają szklany sufit

Liderki Razem to program dla kobiet w Orange Polska, które chcą się rozwijać i sięgnąć po więcej. Celem jest przygotowanie nas do bycia nowoczesnymi liderkami. To kilkumiesięczna praca nad sobą, swoimi ograniczeniami i mocnymi stronami, dająca nowe umiejętności i wiele satysfakcji. Cieszę się, że mogę brać w nim udział.

Program trwa 11 miesięcy. Jest nas 37 kobiet z różnych części firmy, towarzyszy nam 9 coachów oraz 15 mentorek i mentorów.  Zaczęliśmy w październiku ubiegłego roku. Co miesiąc bierzemy udział w spotkaniach z ekspertami, dyskutując o zarządzaniu firmą, myśleniu strategicznym, a także szerszym kontekście przywództwa – społecznej odpowiedzialności, różnorodności czy transformacji. Poznajemy też zasady dyplomacji i sposoby budowania marki osobistej.

To wiedza teoretyczna od ekspertów prof. Krzysztofa Obłója czy prof. Grzegorza Mazurka z Akademii im Leona Koźmińskiego. To też doświadczenia innych liderek: Marii Pasło-Wiśniewskiej ekonomistce, bankowcowi, wykładowczyni na wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, Bożeny Leśniewskiej – Wiceprezesce Zarządu ds. Rynku Biznesowego Orange Polska czy Magdalenie Russyan – Członkimi Zarządu ds. Operacyjnych Światłowód Inwestycje.

Dla mnie to pasjonujące spotkania, pełne wiedzy biznesowej, ale z ludzką twarzą. Takim było np. spotkanie z Prezesem Orange – Julienem Ducarroz i możliwość porozmawiania o jego podejściu do zarządzania, docenieniu różnorodności, kwestiach równego traktowania kobiet i mężczyzn w sporcie, rozrywce czy biznesie oraz o aktywizmie korporacyjnym.

Warto chcieć więcej

Program realizowany  jest w formule Female CoDeV (FemaleCo-developmentGroups), w oparciu o metodologię coachingu grupowego i mentoringu. Na każdym spotkaniu analizujemy dany aspekt biznesowy w trzech wymiarach: makro, mikro i osobistym. Wiem, brzmi korporacyjnie, ale „w realu” jest  naprawdę ciekawie.

Weźmy chociażby zarządzanie strategiczne. W części makro, dzięki wykładowi eksperta, poznałyśmy rożne strategie zarządzania. Do tego doszły analizy publikacji i prac naukowych na dany temat. Potem przekładałyśmy wszystko na realia naszej firmy, a w części dotyczącej nas osobiście – zastanawiałyśmy się, gdzie jest nasze miejsce w strategii biznesowej firmy i odkrywałyśmy nasz indywidualny styl zarządzania.

Choć program obfituje w wydarzenia, wykłady i spotkania, opiera się przede wszystkim na pracy własnej. To konkretne zadania dla każdej z nas – planowanie własnej ścieżki rozwoju, zarządzanie emocjami czy identyfikacja własnego stylu przywództwa a także konkretne wyzwania biznesowe i społeczne do zrealizowania.

Dla mnie ogromną wartością programu jest wymiana doświadczeń i opinii pomiędzy uczestniczkami programu, szukanie wspólnych rozwiązań i przygotowywanie projektów, które łączą rożne funkcje i style działania. Wzajemnie się inspirujemy i motywujemy. Z mojej perspektywy to równie ważny aspekt programu jak pozyskana wiedza i umiejętności. Nieocenione są też indywidualne spotkania z wybranymi mentorami.

Program od początku do końca został stworzony i jest realizowany wewnętrznymi siłami zespołu Human Capital, w odpowiedzi na konkretne wzywania i potrzeby firmy i rynku. Każde wydarzenie czy zadanie jest oceniane przez uczestniczki i … doceniane. Podoba nam się to, że to program szyty na miarę, różnorodny co do formy i treści.

Dlaczego kobiety?

Program Liderki Razem wpisuje się w cel Orange Polska, aby coraz więcej kobiet obejmowało stanowiska menadżerskie i liderskie w firmie. Biorąc pod uwagę specyfikę naszej branży, osiągnięcie odpowiednio 40 i 35 proc. kobiet na tych stanowiskach, jest ambitnym planem. Dodam, że w nowej strategii .Grow 2021-2024 mocno podkreśliliśmy zalety różnorodności i potrzebę lepszego wykorzystania jej w zarządzaniu.

twarz kobieca złożona z pomarańczowych linii i podpis liderki razem

Udostępnij: „Liderki Razem” przebijają szklany sufit

Odpowiedzialny biznes

Uwierz w siebie

26 października 2021

Uwierz w siebie

Wiele uwagi i uważności w Orange poświęcamy kwestiom szeroko rozumianej różnorodności. Jednym z jej aspektów jest płeć – z którą wiąże się wiele stereotypów i mitów. Wiemy przecież, że mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus. Ale czy na pewno? Czy płeć determinuje to, jak patrzymy na świat i samych siebie? Ma wpływ na to, jak oceniamy siebie albo naszą rolę społeczną?

Odpowiedź na te pytania jest ważna także w kontekście biznesu, programów motywacyjnych, planowania ścieżek kariery czy udogodnień dla rodziców w pracy. Dlatego przyłączyliśmy się do projektu „Uwierz w siebie. Polska 2021” i wzięliśmy udział w badaniu, które przynajmniej częściowo próbuje odpowiedzieć na te pytania.

 O badaniu

Firma badawcza NEUROHM, wspólnie z naukowcami i liderami opinii wzięła pod lupę 12 zagadnień dotyczących naszego poczucia skuteczności, odporności na krytykę oraz atrakcyjności. Badacze skorzystali z inteligentnej technologii iCode™. Za pomocą mierzących czas reakcji, autorskich algorytmów, łączących neuronaukę, psychologię i sztuczną inteligencję. Chodziło o to, aby zbadać nie tylko to co deklarujemy, ale również co tak naprawdę myślimy. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie Polaków oraz osobach pracujących w dużych korporacjach.

W badaniu wzięło udział siedem międzynarodowych korporacji. Oprócz Orange Polska– także Pfizer Polska, PepsiCo Poland, Millennium Bank SA, SAP Polska, Bank BPH SA, Lotte Wedel Sp. z o.o. Ich wyniki zostały porównane do reprezentatywnej próby Polaków.

Wyniki

Rzeczywiście – Raport Uwierz w siebie. Polska 2021” pokazuje, że nie to co deklarujemy a to, co myślimy to czasami dwie rożne rzeczy.

      Kobiety wierzą w siebie bardziej niż nam się wydaje!

Wyniki badań częściowo potwierdzają powszechny pogląd, że kobiety są z siebie mniej zadowolone niż mężczyźni. Mają niższe niż mężczyźni poczucie skuteczności oraz są mniej odporne na krytykę. Jedyny obszar, w którym wypadają lepiej od mężczyzn, to poczucie własnej atrakcyjności. Jednak wiele  z tych negatywnych opinii kobiety wyrażają jedynie na poziomie deklaracji. Choć nawet co druga kobieta deklaruje negatywne myślenie o sobie (56%),  tylko co czwarta jest rzeczywiście o tym przekonana (26%). Czyżbyśmy mieli do czynienia z fałszywą skromnością?

      Kobieta może być szefem? – tak tylko mówimy!

Badacze NEUROHM zapytali też Polaków czy kobiety mogą być szefami. Aż 82% ankietowanych kobiet i mężczyzn zadeklarowało, że „tak”. Jednak dużo w tym politycznej poprawności. Z tym poglądem faktycznie utożsamia się jedynie 27% badanych! Dotyczy to w równym stopniu mężczyzn, jak i kobiet. Co ciekawe, na pogląd ten nie miał wpływu ani status zawodowy, ani zarobki, ani zajmowana pozycja. Przekonanie o kompetencjach kobiet na kierowniczych stanowiskach wzrasta natomiast wraz z wiekiem i wykształceniem ankietowanych. Dodatkowo mocno przekonani są o tym mężczyźni, którzy posiadają dzieci oraz… pracownicy korporacji. Co druga osoba pracująca w dużej firmie szczerze wierzy w kompetencje kobiet jako kierowniczek.

     Posiadanie dzieci

To, co ma szczególny wpływ na poczucie własnej wartości jest posiadanie dzieci. Ale dotyczy to przede wszystkim mężczyzn. Ojcowie są mniej podatni na krytykę, mają większe poczucie skuteczności, a dodatkowo czują się bardziej atrakcyjni! I jest to efekt niezależny od wieku! Podobnej intensywnej zależności nie zaobserwowano u mam.

Głównym wyznacznikiem poczucia własnej wartości kobiet jest wiek (im większe doświadczenie, tym większa pewność siebie). Krytycznym momentem jest jednak dla nich powrót do pracy z urlopu macierzyńskiego. Już po około 6 miesiącach od wznowienia pracy zawodowej, wśród matek wyraźnie wzrasta podatność na krytykę i samokrytykę. Co więcej, zmienia się postrzeganie nie tylko siebie, ale kobiet w ogóle. Matki zaczynają mniej wierzyć w kompetencje kobiet na kierowniczych stanowiskach.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie www.uwierzwsiebie.com.pl. Ten raport to dobry punkt wyjścia, aby pracować dalej nad różnorodnością – także w naszej firmie.

usmiechnięta dziewczyna w kapeluszu

 

Udostępnij: Uwierz w siebie

Odpowiedzialny biznes

Różnorodność krok po kroku

13 lipca 2021

Różnorodność krok po kroku

Wszystkich, którzy chcą w swojej organizacji zarządzać różnorodnością, zapraszamy do lektury przewodnika „Różnorodność i kultura włączająca krok po kroku. Praktyczny przewodnik dla organizacji” pod redakcją Dominiki Sadowskiej.

Podręcznik powstawał przez ostatnie miesiące w toku prac grupy nieformalnej inicjatywy D&I Roundtable, koordynowanej przez Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu oraz Divercity+ przy wsparciu finansowym Ambasady Królestwa Niderlandów w Polsce.

Dlaczego warto zajrzeć do tej publikacji?

Po pierwsze – napisali ją praktycy, którzy na co dzień zajmują się tematem różnorodności w swoich organizacjach. Jesteśmy na rożnym poziomie realizacji tej idei. Niektóre firmy mają już strategie zarządzania różnorodnością, inne zaczynają rozpoznawać ten temat i realizują poszczególne projekty. Mamy różne doświadczenia, zainteresowania i „punkty ciężkości” w naszych działaniach. Podczas naszych spotkań i pisząc podręcznik uczyliśmy się od siebie nawzajem, inspirowaliśmy, podpowiadaliśmy, jak radzić sobie z rożnymi przeszkodami.

Po drugie – pisaliśmy go dla praktyków, starając się powiedzieć nie tylko dlaczego coś powinno się zrobić, ale przede wszystkim jak to zrobić, konkretnie w Twojej organizacji. Jak zdiagnozować sytuację, zbudować strategię czy plan działań, na co zwrócić uwagę, a czego nie robić.

W wyjątkowym czasie

Ta publikacja to również zapis naszych spotkań. Działaliśmy w szczególnych warunkach, w specyficznej sytuacji społecznej.

Z jednej strony był to czas dużej polaryzacja przekonań, protestów ulicznych. Poprzez tę publikację chcieliśmy wziąć udział w dyskusji na ważne społecznie tematy, pokazać czym dla nas jest różnorodność i dlaczego ma znaczenie w każdej organizacji.

Poza tym działaliśmy w pandemii – spotykaliśmy się tylko on-line. Mówiliśmy, jak pandemia zmienia nas, ludzi wokół i całe otoczenie. Dzieliliśmy się tym, jak nasze organizacje odnoszą się do nowych wyzwań i problemów, jak sobie radzą z pomocą dla pracowników czy oczekiwaniami klientów. Jak zmienia się świat wokół nas i jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Dlatego warto przeczytać nasz podręcznik.

W jego opracowaniu wzięły udział przedstawicielki i przedstawiciele firm – AstraZeneca, BNP PARIBAS, CD Project, CWS Group, Divercity+, Grupy ANG S.A, IKEA, Netguru, LOTTE Wedel i Orange Polska.

2 koniety piją kawę

Udostępnij: Różnorodność krok po kroku

Odpowiedzialny biznes

Orange – dobre miejsce dla kobiet

10 czerwca 2021

Orange – dobre miejsce dla kobiet

Wracamy do tematu zarządzania różnorodnością, a są ku temu 2 powody.

Fair for Women

Pierwszy – to kolejne wyróżnienie. Nasze podejście do zarządzania różnorodnością zostało docenione w konkursie „Fair for Women”. Jest to konkurs, którego celem jest promocja idei równego traktowania i wyrównywania szans kobiet na rynku pracy w Polsce. Ma za zadanie wyróżnianie tych pracodawców, którzy tworzą najlepsze warunki pracy dla kobiet. Brane są pod uwagę takie obszary, jak: programy wspierające łączenie życia rodzinnego i zawodowego, udział kobiet na stanowiskach kierowniczych, równościowa kultura organizacyjna, różnorodność, równość płac. Orange Polska znalazł się wśród 5 wyróżnionych firm. Doceniono nasze działania na rzecz „wspierania kobiet w łączeniu roli zawodowej i rodzinnej”, min. hybrydowy model pracy oraz bogatą politykę w zakresie well-being.

Organizatorem konkursu “Fair to Women” jest Fundacja Vox Feminae, partnerem merytorycznym PwC Polska, partnerem głównym Emitel SA, a partnerem ABSL.

30% Club Poland

Drugi powód – to kolejna inicjatywa na rzecz kobiet – tym razem we władzach spółek. Orange Polska stał się partnerem kampanii 30% Club Poland. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie reprezentacji kobiet na poziomie zarządu i rady nadzorczej (liczone łącznie) w 140 największych polskich spółkach giełdowych do 2030 roku.

Kampania ma też cel pośredni w postaci progu 20% udziału kobiet we władzach spółek z WIG20, mWIG40 i sWIG80 do 2025 roku oraz braku wśród tych spółek takich, które nie mają żadnych kobiet w swoich władzach. Na koniec 2020 roku udział kobiet we władzach firm z indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80 wyniósł zaledwie 15,5%. Do inicjatywy mogą przystąpić prezesi zarządów i przewodniczący rad nadzorczych spółek publicznych lub firm posiadających więcej niż 100 pracowników.
U nas w Oranego Polska w zarządzie mamy 25% kobiet, natomiast w Radzie Nadzorczej 28,5%.

Relację z inauguracji kampanii 30% Club Poland znaleźć można na You Tube.

kobieta przy komputerze

Udostępnij: Orange – dobre miejsce dla kobiet

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej