Sieć

Nasza sieć wie, kiedy kończą się wakacje

11 października 2018

Nasza sieć wie, kiedy kończą się wakacje

Wbrew pozorom koniec wakacji nie oznacza automatycznego, znaczącego wzrostu lub spadku transferu w sieci, zarówno stacjonarnej jak i mobilnej. Natomiast bardzo mocno zmienia się to, w jaki sposób z sieci korzystacie. Rozpoczęcie roku szkolnego oznacza olbrzymi spadek transferu danych w godzinach porannych. Natomiast różnice w transferze w godzinach popołudniowych pozostają prawie bez zmian.

wykres pokazujacy transfer danych w sieci Orange Polska na przełomie sierpnia i września 2018 pokazuje różnice w profilu transferu danych między godzinami porannymi i wieczornymi.

Kolegów, którzy zajmują się siecią takie dane nie dziwią. Dla mnie jednak skok, który nastąpił 2 i 3 września jest niezwykły. Mówimy tu o wartościach liczonych w setkach TB dziennie. Dla przypomnienia – 1 TB to 500 godzin filmu w dobrej jakości.  Wzrosty ruchu oczywiście widać także w trakcie weekendów, choć jak łatwo można zobaczyć, te zmiany są dużo mniej widoczne.

Od razu można zauważyć także, że z internetu korzystamy intensywniej w niedziele niż w soboty oraz w piątki niż w poniedziałki.Zwróćcie też proszę uwagę na 16, 17 i 18 sierpnia i „dołek” transferu w tym czasie. To długi weekend i piękna pogoda.

Jeżeli zainteresował Was ten tekst mam dla Was dobrą wiadomość. Już za tydzień – 18 października na bloga trafi kolejne wideo z serii „Jak to działa”, w którym opowiemy o sieci mobilnej. Zajrzyjcie także do wyników testów prędkości publikowanych przez speedtest.pl, RFBenchmark, a także comiesięczne zestawienie Netflixa. Widać, że nasza sieć się rozwija. Tak wiem, że to uśrednione prędkości, ale wyniki pomiarów nie biorą się z kosmosu.

Jeżeli chcecie poczytać więcej o wakacyjnych zestawieniach dotyczących sieci zajrzyjcie do tekstu Wojtka pt.: Sinice nakręciły wakacyjny ruch w sieci. Przypadek? Nie sądzę.

Gdybyście zauważyli coś ciekawego w tych wykresach transferu danych piszcie!

Udostępnij: Nasza sieć wie, kiedy kończą się wakacje

Mediateka

Zarząd Orange Polska. Piotr Jaworski, członek zarządu ds. Sieci i Technologii

10 października 2018

Zarząd Orange Polska. Piotr Jaworski, członek zarządu ds. Sieci i Technologii

Piotr Jaworski (ur. 1961), członek zarządu ds. Sieci i Technologii, wcześniej od września 2016 roku był Dyrektorem Wykonawczym ds. Sieci w Orange Polska. Członek Komitetu Operacyjnego Ekspertów Sieci Orange oraz Komisji ds. Etyki w Orange Polska. Przewodniczący Rady Nadzorczej TP Teltech.

Od 1991 roku związany z Orange Polska (dawniej Telekomunikacja Polska), gdzie pełnił m.in. funkcję Zastępcy Dyrektora ds. Techniki Zespołu Technicznego w Białymstoku, a później, w centrali firmy, Dyrektora Departamentu Kontaktów z Klientami Biznesowymi i Regionalnego Dyrektora Wykonawczego (Region Południe i Centrum). W latach 2007-2013 zajmował stanowisko Dyrektora Technicznej Obsługi Klienta, a następnie, do 2016 roku, Dyrektora Dostarczania i Serwisu Usług, odpowiadając za procesy technicznego dostarczania i utrzymania usług dla klientów Orange Polska i operatorów alternatywnych, realizację inwestycji sieciowych (w tym projektu VHBB-FTTH) oraz utrzymanie sieci aktywnej. Lider wielu projektów z zakresu budowania i poprawy doświadczeń klientów. Od lat zaangażowany w działalność charytatywną.

Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej oraz podyplomowych studiów MBA na Uniwersytecie Gdańskim oraz Uniwersytecie Strathclyde w Glasgow.

Poniżej znajdą Państwo wysokiej jakości zdjęcia Piotra Jaworskiego

Udostępnij: Zarząd Orange Polska. Piotr Jaworski, członek zarządu ds. Sieci i Technologii

Informacje prasowe

Ile wody płynie w Józefowie? Odpowiedzą liczniki podłączone do mobilnej sieci Orange

3 października 2018

Ile wody płynie w Józefowie? Odpowiedzą liczniki podłączone do mobilnej sieci Orange

Orange Polska wspólnie z firmą Pronal rozwija sieć inteligentnych liczników w podwarszawskim Józefowie. Blisko 3 tysiące nadajników m.in. zdalne sprawdzi zużycie wody z dokładnością do godziny i wykryje problemy w działaniu sieci wodociągowej. Docelowo, całe wodociągi mają być „smart”.

Zastosowana technologia ma przede wszystkim za zadanie ograniczenie strat wody, która choć trafia do sieci wodociągowej, nie jest sprzedawana. Pozwala na skrócenie czasu potrzebnego na wykrycie i usunięcie awarii w sieci wodociągowej. Daje także możliwość wyeliminowania nielegalnego poboru wody, na przykład przez ingerencję w pracę wodomierzy. Zautomatyzowany system powiadomień pozwala również na szybką reakcję, wyeliminowanie nieprawidłowości i ogranicza zbędne koszty.

– Rozpoczynając projekt, po pierwsze chcieliśmy mieć wgląd w bieżące zużycie wody i zabezpieczyć klientów przed nadmiernym jej poborem wynikającym np. z awarii w ich domu – tłumaczy Stanisław Zdanowicz, prezes zarządu Hydrosfery Józefów. – Dzięki inteligentnemu systemowi Smart Metering24 możemy o jednej godzinie każdego ostatniego dnia miesiąca jednym kliknięciem myszy pobrać najbardziej aktualne dane o zużyciu wody i na tej podstawie wystawiać faktury dla klientów. Wcześniej było to niemożliwe. Każdy z inkasentów miał bowiem co miesiąc do zebrania dane z 800-900 punktów. Fizycznie nie było możliwości, by zrobić to w ciągu jednego dnia – dodaje.

Grafika ilustracyjna - Inteligentne systemy miernicze - IoT od Orange Polska

­- Inteligentne liczniki to jedno z najbardziej rozpowszechnionych rozwiązań związanych z budową bardziej przyjaznych miast. Podobnie jak zautomatyzowane oświetlenie uliczne, sygnalizacja czy nawet system zarządzania odpadami poprawiają jakość i komfort życia. Z perspektywy spółek komunalnych to przede wszystkim oszczędności i możliwość lepszego zarządzania posiadanymi zasobami. Ich wdrożenie wymaga jednak umiejętności i wiedzy, którą może zapewnić oświadczony partner, taki jak Orange – mówi Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i zaawansowanych technologii w Orange Polska.

Sieć 2G wykorzystywana w Józefowie zapewnia możliwość bezpiecznego i szybkiego przesyłania danych. Zastosowane rozwiązanie sprawdza się w trudno dostępnych miejscach, jak np. piwnica czy garaż, gdzie zasięg sieci mobilnej jest ograniczony. W kilku polskich miastach, m.in. Mysłowicach i Warszawie, Orange prowadzi też pilotażowe testy podobnych rozwiązań bazujących na bardziej zaawansowanej technologii CAT-M1. Działa ona w oparciu o sieć 4G LTE, której zasięg obejmuje już ponad 99% Polaków.

Udostępnij: Ile wody płynie w Józefowie? Odpowiedzą liczniki podłączone do mobilnej sieci Orange

Sieć

Sinice nakręciły wakacyjny ruch w sieci. Przypadek? Nie sądzę.

21 września 2018

Sinice nakręciły wakacyjny ruch w sieci. Przypadek? Nie sądzę.

Wiadomo, brzydka pogoda oznacza wzrost ruchu w sieci. Ale żeby sinice? Zabraliśmy się za analizę danych z powiatów, gdzie przed wakacjami „wzmocniliśmy” prawie 200 stacji bazowych dorzucając na nich agregację pasma. Okazało się, że największy ruch w naszej sieci przypadł na przełom lipca i sierpnia. W powiecie puckim było to  dokładnie między 22 lipca a 6 sierpnia. Jednego dnia, przez stacje bazowe, przechodziło tam kilkanaście terabajtów danych. A w Wejherowie i okolicach? Tam szczyt ruchu trwał od 17 lipca do 8 sierpnia. Pewnie nic Wam nie mówią te daty? Podpowiem – 16 lipca rozpoczął się zakwit sinic nad zatoką Pucką i na Bałtyku. Skończył się 12 sierpnia. W tym czasie pływanie, szczególnie w okolicach Pucka, Helu i Łeby było zakazane. Gdy okazało się, że nie można spędzić czasu w wodzie wszyscy złapali za smartfony. Trochę z nudów a trochę, a trochę by sprawdzić aktualne prognozy pogody i … kiedy znikną sinice.

Sieć mobilna nie ma wakacji!

To nie wszystko co zobaczyliśmy. Nie mamy wątpliwości, prawdziwe wakacje zaczynają się w drugiej połowie lipca. W drugiej połowie czerwca wzrost ruchu w sieci widzieliśmy głównie nad morzem i był on ok. 50% procentowy, w porównaniu do pierwszej połowy miesiąca. Na początku lipca ruszyło. Były nadmorskie powiaty, gdzie ruch się potroił. Jednak druga połowa lipca to już absolutny pik. W powiecie wejherowskim nasi klienci przesłali sześciokrotnie więcej danych niż na początku czerwca. Swoje zrobiły tu także sinice… lecz zapewne to nie wszystko.

Drugi wniosek, który dostrzegliśmy. Jak wakacje to nad Bałtyk. Ruch, który zaobserwowaliśmy górach czy nad jeziorami był „co najwyżej” kilkadziesiąt procent wyższy. Oczywiście z nielicznymi wypadkami. Widać także, że góry są preferowane w sierpniu.

Interaktywne mapy ruchu specjalnie dla Was

Poniżej mapy, na których pokazaliśmy wzrost lub spadek ruchu w naszej sieci mobilnej w stosunku do pierwszej połowy czerwca. Im cieplejszy kolor tym większy wzrost. Co więcej możecie najechać na każdy z powiatów i zobaczyć ile wynosił. 100% to wartość bazowa – ruch w pierwszej połowie czerwca, jeszcze przed rozpoczęciem wakacji. 150% oznacza wzrost o połowę, 200% – podwojenie  względem pierwszej połowy czerwca itd.

Wystarczy kliknąć w mapę by przejść na stronę i zobaczyć szczegóły


Oczywiście prawie wszędzie widać wzrost transferu. Były tygodnie, gdy w powiecie wejherowskim i puckim nasza sieć musiała sobie radzić z kilkukrotnie wyższym ruchem niż normalnie. W tym pierwszym był on sześciokrotnie wyższy niż przed wakacjami.

Nad jeziorami także zanotowaliśmy wzrost ruchu, lecz o 20%,  a czasem o połowę. Podobnie było w górach.

Widać też – podobnie jak w przypadku festiwali Open’er Festival Powered by Orange czy Orange Warsaw Festival, że różnica w liczbie przesyłanych kilobajtów, jest dużo większa, niż wydzwanianych sekund. Jednak są miejsca, gdzie wykorzystane minuty przebiły wzrost transferu. Na przykład powiat krośnieński, gdzie liczba wykorzystanych minut w drugiej połowie lipca wzrosła o ponad 100%, a przesłanych danych o 95%, w porównaniu z pierwszą połową czerwca.

Zauważyliście jeszcze jakieś ciekawe zależności? Dajcie znać w komentarzach!

Udostępnij: Sinice nakręciły wakacyjny ruch w sieci. Przypadek? Nie sądzę.

Sieć

Jak to działa #7 – pierwszy test 5G

12 września 2018

Jak to działa #7 – pierwszy test 5G

Orange i Huawei po raz pierwszy w Polsce uruchomiły testową stację bazową 5G poza murami laboratorium. Jestem niesamowicie szczęśliwy, że mogliśmy pokazać Wam te testy okiem blogowej kamery. A jest co, bo gdy rzuciłem przy jednym z kolegów, który brał udział w testach „W sumie to tworzymy tu historię” to odpowiedź była krótka: „wiem”.

Zapraszam do oglądania, zobaczcie jak się „robi” 5G, o testach możecie przeczytać także w komunikacie prasowym.

Testowaliśmy przede wszystkim to, w jaki sposób wysokie częstotliwości – 3,4 GHz, zbliżone do tych, na których pracować będzie w przyszłości sieć 5G w Polsce zachowują się w warunkach miejskich. Warunkach, gdzie sygnał stacji bazowej może być zakłócany przez inne urządzenia elektroniczne i gdzie liczne budynki nie ułatwiają zadania.

Im wyższa częstotliwość, tym to tłumienie, jak się fachowo nazywa jest większe. Zresztą pisałem już o tym kiedyś na blogu w tekście Częstotliwość częstotliwości nierówna. Obecnie najwyższą częstotliwością, którą wykorzystuje sieć mobilna jest 2600 MHz, czyli 2,6 GHz. Więcej – 5 GHz wykorzystuje obecnie na przykład domowe WiFi. Jednak sieć mobilna to nie domowy modem, lecz rozwiązanie, które musi obsłużyć tysiące urządzeń czasem na sporej powierzchni. Dlatego tak ważne jest przetestowanie jak to wszystko zadziała właśnie w mieście. Zresztą ten wątek pojawiał się nam także przy okazji testów, które prowadziliśmy z innogy.

Antena, którą wykorzystaliśmy w teście, dostarczona wraz z resztą sprzętu przez Huawei obsługuje tak zwane massive MIMO. Jeżeli pamiętacie tekst o MIMO 4×4 to massive MIMO to w zasadzie „prawie” to samo, tylko dużo, dużo bardziej. W środku takiej anteny znajdują się dziesiątki małych… antenek (nie ma lepszego słowa). Każda może nadawać do innego urządzenia w tym samym czasie.

P.S. Cieszę się, że odwiedziliśmy Gliwice jeszcze z jednego powodu. Po raz pierwszy mogłem zobaczyć słynną Radiostację Gliwicką. To kawał historii bądź co bądź telekomunikacji, a przy okazji najwyższa w Europie, a być może na świecie drewniana konstrukcja, wykonana z drewna modrzewiowego. Ma 111 metrów wysokości i robi wrażenie. Nie mogło jej zabraknąć w nagraniu 😉

Radiostacja w Gliwicach - blog Orange Polska

Mediateka

Udostępnij: Jak to działa #7 – pierwszy test 5G

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej