Odpowiedzialny biznes

Barometr CSR – badania

5 lipca 2018

Barometr CSR – badania

Poznaliśmy właśnie wyniki badania Barometr CSR przeprowadzonego w firmach zrzeszonych w Francusko-Polskiej Izbie Gospodarczej. To już 3. edycja tego badania, które pokazuje, jak firmy rozumieją idę społecznej odpowiedzialności i przekładają ją na praktykę biznesową. Byliśmy jedną z 63 firm, która wypełniła ankietę, odpowiadając na 30 pytań dotyczących wdrażania idei społecznej odpowiedzialności w działania rynkowe firm.

Jak pokazują wyniki badania przedsiębiorstwa coraz lepiej rozumieją znaczenie CSR, ale budowanie świadomości na temat roli społecznej odpowiedzialności w rozwoju biznesu wciąż jest potrzebne.

Co hamuje a co motywuje firmy?

Wprawdzie wśród czynników hamujących rozwój CSR w firmach coraz mniejszą rolę odgrywa brak wiedzy (spadek z 67% w 2017r. do 56% w 2018r.), jest to wciąż najważniejsza przeszkoda, przed brakiem budżetu (48%) czy odpowiednich osób do zajmowania się tematem (27%) i niechęcią kierownictwa firmy do tego typu aktywności (37 %) – co jak sądzę wiąże się w punktem pierwszym – czyli niewiedzą. Choć wśród motywatorów ciągle przeważa budowanie pozytywnego wizerunku organizacji (67%) i konieczność realizacji odgórnej polityki na poziomie międzynarodowym (50%), jest też świadomość bardziej wymiernych biznesowo korzyści z prowadzenia firmy zgodnie z zasadami CSR (38%).

Jakie korzyści firmy widzą w CSR?

Przedsiębiorcy zauważają, że działania CSR wpływają na zwiększenie zaufania wśród pracowników (35%), a także wśród klientów (32%).  Na uwagę zasługuje jednak fakt, że 33% firm nie mierzy korzyści z prowadzonych działań, a 32% trudno je oszacować – jest więc duże pole do rozwoju. Nadzieją napawa jednak fakt, że w 40% firm istnieje długofalowa strategia CSR, a w planowanie i realizację działań włączane jest kierownictwo firm (84%).

Co zrobić, aby zwiększyć zaangażowanie firm?

Jak wskazują badani, czynnikami, które mogą przyczynić się do rozwoju CSR  jest dzielenie się dobrymi praktykami dużych przedsiębiorstw, które posiadają doświadczenie w dziedzinie CSR – tak uważa 54% ankietowanych. Przedsiębiorcy potwierdzają konieczność szerzenie wiedzy i dobrych praktyk na temat CSR. Tego typu działania realizuje Komitet CSR działający w Francusko – Polskiej Izbie Gospodarczej, który m.in. organizuje regularne spotkania służące wymianie doświadczeń firm we wdrażaniu społecznej odpowiedzialności i jest autorem Barometru CSR.

Więcej o badaniu i jego wynikach na stronie www.ccifp.pl

okładka raportu z badania CSR Barometr

Udostępnij: Barometr CSR – badania

Odpowiedzialny biznes

Centrum Pomocy Dzieciom

20 kwietnia 2018

Centrum Pomocy Dzieciom

W Warszawie, przy ulicy Przybyszewskiego 20/24, w dawnym budynku TP, mieści się teraz zupełnie nowa instytucja – Centrum Pomocy Dzieciom, prowadzone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Nowa placówka oferuje kompleksową pomoc: psychologiczną, prawną oraz medyczną dzieciom – ofiarom przemocy lub wykorzystywania i ich rodzinom.

Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie to ważny punkt na mapie pomocy dzieciom krzywdzonym, miejsce wzorowane na najbardziej innowacyjnych tego typu ośrodkach na świecie – amerykańskim Child Advocacy Center czy skandynawskim Barnahus. Miejsce jest nowe, ale sama instytucja Centrum Pomocy Dzieciom ma już swoje lata, wcześniej przez 15 lat Centrum mieściło się przy ul. Mazowieckiej.

Centrum Pomocy dzieciom w Warszawie - budynek

W Centrum dzieci i ich opiekunowie otrzymają szeroki zakres pomocy. Pod jednym dachem swoje siły połączyło tu wielu wykwalifikowanych specjalistów: psychiatrów dziecięcych, psychologów i pedagogów doświadczonych w pracy z dziecięcą traumą, prawników towarzyszących dzieciom i ich rodzicom w procedurach prawnych i sądowych, pracownik socjalny, a także lekarz pediatra. Centrum będzie działać w oparciu o najskuteczniejszy, interdyscyplinarny model pomocy dzieciom krzywdzonym. W Centrum znajduje się również pokój, w którym dzieci w bezpieczny i przyjazny dla nich sposób mogą zostać przesłuchane.

Pierwszy przyjazny pokój przesłuchań dla dzieci powstał z inicjatywy Fundacji Dzieci Niczyje (wcześniejsza nazwa Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę) w roku 1997, przy ul. Walecznych w Warszawie,
a od 2003 roku mieścił się przy ul. Mazowieckiej. W nowym Centrum lustro weneckie w pokoju przesłuchań zostało zastąpione dużym ekranem w pokoju technicznym. Pokój został też wyposażony
w nowoczesną aparaturę rejestrującą przesłuchanie dziecka.

Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie - pokój przesłuchań

W nowym budynku pojawiła się też przyjazna poczekalnia. Dotychczas dzieci wraz z opiekunami oczekiwały na konsultację czy na przesłuchanie siedząc na krzesełkach rozstawionych pod ścianą w korytarzu. Teraz przestrzeń wspólna, z dużym stołem ustawionym w centrum hallu, miejscem do zabawy, kuchnią, gdzie można w każdej chwili zrobić sobie np. herbatę, pozwoli dzieciom i ich bliskim już od samego początku poczuć się w Centrum Pomocy Dzieciom dobrze i bezpiecznie.

Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie- poczekalnia

Zmienia się nie tylko sama przestrzeń, ale też poszerza się zespół. W nowym Centrum Pomocy Dzieciom będzie dostępny lekarz pediatra, a także pracownik socjalny. Dzięki większej powierzchni można będzie też prowadzić zajęcia grupowe: grupy wsparcia dla rodziców, grupy psychoedukacyjnych dla dzieci i rodziców. Planowane są zajęcia m.in. z muzykoterapii, dogoterapii, artterapii.

Nowe Centrum już w tym roku zamierza otoczyć kompleksową opieką 300 dzieci i ich rodzin.
To drugie z 4 nowoczesnych Centrów Pomocy Dzieciom. Pierwsze powstało we wrześniu 2017 roku w Starogardzie Gdańskim, kolejne wkrótce.

Naszą cegiełką w działaniu Centrum jest Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz telefon pomocowy dla rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa dzieci w sieci 800 100 100.

Centrum Pomocy Dzieciom - rysunek poglądowy

Udostępnij: Centrum Pomocy Dzieciom

Odpowiedzialny biznes

Dzień Bezpiecznego Internetu

6 lutego 2018

Dzień Bezpiecznego Internetu

Dziś Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI), który w tym roku obchodzimy pod hasłem „tworzymy kulturę szacunku w sieci”. Organizatorzy zwracają uwagę na problem braku poszanowania innych osób, ich prywatności czy odmiennych poglądów w internecie.

Kultura obrażania w sieci

Kultura obrażania w internecie to jedna z form cyberprzemocy. Z badań przeprowadzonych przez Fundację  Dajemy Dzieciom Siłę  – w ramach projektu EU NET ADB  (2013) – wynika, że 40% młodych ludzi w wieku 14- 17 lat spotkało się w internecie z przejawami mowy nienawiści w formie obraźliwych komentarzy czy dyskusji na forach. W grupie wiekowej 16- 17 lat odsetek ten wynosił 45%.
Badania SW RESEARCH (2015) pokazują, że ponad połowa  badanych internautów w wieku 16-64 lat (53,4%) przynajmniej raz spotkała się z hejtem w sieci. Co czwarta badana osoba padła ofiarą hejtera, a 11,3% sama nim była. Natomiast w badaniu dotyczącym mowy nienawiści przeprowadzonym przez Centrum Badań nad Uprzedzeniami UW na zlecenie Fundacji im. S. Batorego (2014) respondenci deklarowali, że 70% z nich zetknęło się w internecie z rasistowskimi wypowiedziami o osobach ciemnoskórych, a 77%  z homofobiczną mową nienawiści.

Obrażanie jest nierozerwalnie związane z internetem

Z badania dotyczącego mowy nienawiści w internecie (2014), wynika, że młodzi ludzie nie znają tego terminu i nie wiedzą dokładnie, co on oznacza. Nie wyróżniają oni mowy nienawiści z innych form obrażania w internecie. Bardziej naturalnym dla nich pojęciem jest „hejt” i obrażanie skierowane do konkretnych osób, niekoniecznie związane z dyskryminacją mniejszości. Tego typu doświadczenia to dla nich codzienność – zdaniem młodych ludzi obrażanie jest nierozerwalnie związane z internetem.

Hejt jest naturalny

O hejt pytano też młodych internautów (12-18 lat) w ramach projektu „Internet bez nienawiści” realizowanego w programie „Obywatele dla Demokracji” (2014). Badani hejt uważali za termin zupełnie naturalny, co było widoczne zwłaszcza wśród gimnazjalistów. Termin hejt definiowali jako „anonimowe obrażanie” np. negatywne komentarze pod zdjęciami, zwłaszcza na Facebooku, które często doprowadzają do usunięcia zdjęcia. Dzieci wspominały również o przerabianiu zdjęć i wrzucaniu ich na strony np. pornograficzne oraz o przesyłaniu nieprzyjemnych zdjęć czy wulgarnych filmów. Zwracały też uwagę na przeklinanie w internecie oraz na kłótnie znajomych na portalach społecznościowych oraz na tzw. hate page, czyli strony, na których gromadzą się osoby i wypowiadają przeciwko innej osobie. Takie profile można znaleźć na Facebooku i są one zakładane  zwłaszcza przeciwko sławnym osobom, ale co niepokoi, także przeciwko rówieśnikom.

Obrażamy mimo poczucia mniejszej anonimowości

Jak widać zjawisko hejtu w interencie narasta, choć, jak, wynika z raportu „Internetowa kultura obrażania” zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy już tak anonimowi – spadek z 54% w 2011 do 26% w 2016r. To jednak w internecie częściej niż gdzie indziej pojawiają się wypowiedzi przekraczające granicę kultury- 81 % (wzrost o 7% od 2011).

Jest więc nad czym pracować, aby tworzyć kulturę szacunku w sieci, tym bardziej że dzieci spędzają w internecie coraz więcej czasu.

Jeśli chcecie włączyć się w tegoroczne obchody Dnia Bezpiecznego Internetu i przygotować jakąś inicjatywę dotyczącą tegorocznego tematu przewodniego – kultury szacunku w sieci – zapraszamy do zgłoszeń. Szczegóły znajdziecie na stronie www.saferinternet.pl. Fundacja Orange jest partnerem tego wydarzenia.

Plakat DBI z napisem "Bierzemy Udział w Dniu Bezpiecznego Internetu"

(materiał na podstawie: K. Garwol, „Hejt w internecie –analiza zjawiska” Edukacja –Technika –Informatyka” nr 4/18/2016, Raportów z badań „Internetowa kultura nienawiści”, „Internet bez nienawiści”, „Mowa nienawiści w Polsce”).

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu

Odpowiedzialny biznes

Raport zintegrowany Orange Polska nagrodzony

20 października 2017

Raport zintegrowany Orange Polska nagrodzony

W tym roku po raz pierwszy przygotowaliśmy raport zintegrowany. Podsumowując rok 2016 pokazaliśmy w jednym dokumencie finansowe i niefinansowe aspekty naszej działalności.

Było to dla nas duże wyzwanie. Choć raporty społeczne przygotowujemy od ponad 10 lat, a finansowe od początku funkcjonowania firmy na giełdzie, połączenie informacji dotyczących wpływu społecznego i ekologicznego oraz danych ekonomicznych i finansowych wymagało od nas sporej pracy, zaangażowania  oraz zmiany sposobu opowiadania o firmie i jej działalności.

Tym bardziej cieszy nas fakt, że nasze starania zostały docenione przez polskie i międzynarodowe gremia finansowe i inwestorskie.

The Best Annual Report

Raport zintegrowany Orange Polska został nagrodzony w konkursie „The Best Annual Report 2016″, organizowanym przez Instytut Rachunkowości i Podatków.
To konkurs na najlepszy raport roczny o najwyższej wartości użytkowej dla akcjonariuszy i inwestorów, a partnerem strategicznym konkursu jest Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Nasz raport otrzymał 3 miejsce w kategorii raportów zintegrowanych.

Finance for the Future Award

Raport Orange Polska znalazł się też w finale prestiżowego międzynarodowego konkursu „Finance for the Future Award 2017”, w kategorii promującej zintegrowane myślenie i raportowanie. Ideą konkursu jest promowanie najwyższych standardów raportowania finansowego w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju. Byliśmy jedynym reprezentantem z rynku Europy Środkowo – Wschodniej, który znalazł się w finale.

Raportowanie niefinansowe a zintegrowane.

Raportowanie danych niefinansowych, dotyczące wpływu firmy na środowisko, społeczeństwo, pracowników, dostawców czy respektowanie praw człowieka staje się coraz ważniejsze, a dla niektórych firm wręcz obowiązkowe. Od 2018 roku także dla firm w Polsce.

Raportowanie zintegrowane idzie krok dalej – pokazuje spójność i kompleksowość myślenia o firmie, jej modelu biznesowym i wpływie na otoczenie.

Raport Zintegrowany Orange Polska 2016 okładka

 

Udostępnij: Raport zintegrowany Orange Polska nagrodzony

Odpowiedzialny biznes

Biżuteria z telefonów – konkurs!

12 września 2017

Biżuteria z telefonów – konkurs!

W myśl zasady 3R (ang.: Repair, Refurbish, Recycle) lub jest ktoś woli 3U (pol.: Unikaj kupowania zbędnych rzeczy, Użyj ponownie, Utylizuj) staramy się jak najlepiej wykorzystać zebrane z rynku używane telefony. Część z nich po drobnych naprawach nadaje się do powtórnego wykorzystania i ponownie trafia na rynek, a te, które są już zużyte, zostają przekazane do przetworzenia – czyli recyklingu. Odzyskane w ten sposób zostają cenne surowce i komponenty, które mogą być wykorzystywane w procesie refabrykacji nowych urządzeń elektrycznych.

Biżuteria z telefonów - zdjęcie z procesu przygotowania i upcyklingu

fot. Dekoeko

Biżuteria z telefonów

Tym razem jednak część odzyskanych telefonów przekazaliśmy do przetworzenia w procesie upcyklingu, w wyniku którego powstają produkty o wartości wyższej niż przetwarzane surowce, np. dzieła sztuki czy inne przedmioty codziennego użytku. Dzięki współpracy z platformą Dekoeko ze starych i zużytych telefonów powstały oryginalne i unikatowe akcesoria: spinki do mankietów, pierścionki, naszyjniki, kolczyki i breloki.

Zobaczcie prezentację naszej kolekcji:

 

Co jeszcze powstaje ze zużytych telefonów w ramach recyklingu?

Wiele materiałów ze starych telefonów jest ponownie użytych w refabrykacji telefonów komórkowych, notebooków, aparatów fotograficznych, konsol do gier.

Biżuteria z telefonów - zdjęcie z procesu przygotowania i upcyklingu

fot. Dekoeko

Inne materiały są używane do produkcji przezroczystego szkła ceramicznego będącego częścią np. płyt kuchennych. Tlenki przewodzące są kluczowymi elementami np. w ekranach LCD, czujnikach optycznych w aparatach fotograficznych oraz w kablach światłowodowych. Znajdują również zastosowanie fotowoltaiczne, są używane w produkcji paneli słonecznych.

Odzyskane srebro jest wykorzystywane do produkcji płyt głównych w urządzeniach elektronicznych, oświetleniu LED.

Inne komponenty w produkcji galwanotechnicznej służą do produkcji suwaków lub sprzączek do pasów bezpieczeństwa.

Niektóre materiały znajdziemy też w bateriach stosowanych w samochodach hybrydowych i elektrycznych. Wiele osób nie wie, ale średnio jeden na trzy samochody na drodze ma katalizator spalin, który został wykonany z części odzyskanych ze starych telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.

Biżuteria z telefonów - zdjęcie z procesu przygotowania i upcyklingu

fot. Dekoeko

Jak pozbyć się używanego telefonu?

Jeśli gdzieś w Waszych szufladach zalegają jakieś stare telefony, możecie je zostawić w naszym salonie lub odsprzedać poprzez portal www.orangerecykling.pl, wspierając wybraną fundację.

Proces upcyklingu telefonów w Orange Polska

Konkurs

Jeśli chcecie zdobyć unikatową biżuterię z telefonów, zapraszamy Was do konkursu. Opiszcie Wasz pomysł na ekologiczne wykorzystanie zużytego telefonu. Nagrodzimy 5 najbardziej twórczych i oryginalnych odpowiedzi.

Na Wasze komentarze czekamy do piątku 15.09 do godziny 12.00.

 

Udostępnij: Biżuteria z telefonów – konkurs!

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej