Odpowiedzialny biznes

Orange w Kampanii 17 Celów

21 września 2021

Orange w Kampanii 17 Celów

Nowa strategia Orange Polska .Grow stawia odpowiedzialność społeczną na równi z innymi filarami strategicznymi, a wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem zyskują tę samą wagę oraz ten sam poziom zarządzania, co cele biznesowe. Bliżej mówi o tym Witold Drożdż – Członek Zarządu ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych w rozmowie z Wojtkiem Jabczyńskim.

.Grow – oznacza, że rozwijamy się razem z otoczeniem, w którym działamy, w symbiozie i współpracy z innymi. To strategia zarządzania wpływem na otoczenie i interesariuszy – klientów, pracowników, inwestorów, partnerów biznesowych i społecznych oraz środowisko. Chodzi o maksymalizowanie pozytywnego wpływu i niwelowanie tego negatywnego.

Agenda 2030

Odniesieniem do tak rozumianej odpowiedzialności jest nasze zaangażowanie w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju. Cele te obecne są w naszej strategii społecznej odpowiedzialności od kilku lat. W 2017 roku dołączyliśmy też do partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju podpisując deklarację na rzecz realizacji Agendy 2030 w Polsce.

Agenda 2030 to strategia rozwoju świata do 2030 roku w oparciu o 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainable Development Goals). Została przyjęta w 2015 roku przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ. To nie tylko deklaracje, ale konkretne zobowiązanie. 17 Celów rozpisano na 169 zadań, których realizacja mierzona jest przez 231 wskaźników. Za ich raportowanie odpowiadają rządy. A w ich realizację powinniśmy włączyć się my wszyscy, a szczególnie biznes, który ma ogromny wpływ na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko.

Kampania 17 Celów

Aby podkreślić nasze zaangażowanie w realizację Agendy 2030 niedawno przystąpiliśmy do Kampanii 17 Celów, której inicjatorem jest CSR Consulting, a patronem Ministerstwo Rozwoju i Technologii.  Partnerami merytorycznymi są Forum Odpowiedzialnego Biznesu, UN Global Compact, GUS oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Kampania prowadzona jest w szerokim partnerstwie firm i instytucji i jest przykładem, jak w praktyce może wyglądać międzysektorowa współpraca na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Obecnie w tym partnerstwie jest ponad 500 firm, które podejmują konkretne i wymierne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W tym również my.

Orange na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju

Ponieważ technologia cyfrowa została wskazana jako kluczowy obszar dla osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju, zidentyfikowaliśmy te cele, na które możemy wywrzeć największy wpływ – znalazły się one w naszej strategii społecznej odpowiedzialności w Polsce i na świecie.

Nowa strategia biznesowa Grupy Orange Engage 2025 odwołuje się do zobowiązań zrównoważonego rozwoju, identyfikując 6 kluczowych obszarów, w których możemy wnieść najbardziej pozytywny wkład.

Są to cele:

9 – Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

10 – Mniej nierówności

12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja

13 – Działania w dziedzinie klimatu

16 – Pokój, sprawiedliwości i silne instytucje

17 – Partnerstwa na rzecz celów.

Wsród naszych priorytetów strategicznych jest troska o klimat i środowisko naturalne, ponieważ technologia cyfrowa może przyczyniać się do transformacji gospodarki w kierunku większej niskoemisyjności i ekologiczności. W ramach naszej polityki klimatycznej koncentrujemy się na zmianach w kluczowych obszarach – zwiększaniu efektywności energetycznej i zmniejszeniu emisji CO2 oraz włączaniu zasad gospodarki o obiegu zamkniętym do naszych działań. Dużym wyzwaniem jest dla nas także włączenie cyfrowe – chcemy, aby nowe technologie były dostępne dla wszystkich niezależnie od wieku, sprawności, miejsca zamieszkania czy umiejętności i przyczyniały się do powszechnego rozwoju społeczno-gospodarczego. Poprzez inwestycje w rozwój sieci, zapewnienie powszechnego dostępu do usług czy edukację cyfrową dzieci i młodzieży, a także seniorów przyczyniamy się do większej integracji i równości cyfrowej.

Kampania edukacyjna Dobre Cele

A tych, którzy chcą się dowiedzieć więcej o Celach Zrównoważonego Rozwoju zapraszamy 24 września na wydarzenie online: „Światowy Dzień Działania: Celuj w jutro. Już dziś! #dobrecele”. Szczegóły znajdziecie na stronie Kampanii 17 Celów, inicjatora kampanii. Wydarzenie jest częścią obchodów Światowego Dnia Działania, który odbywa się co roku, w rocznicę przyjęcia Agendy 2030 przez ONZ. Na całym globie organizowane są wydarzenia szerzące wiedzę o Celach i zachęcające do podjęcia działań na ich rzecz, tworząc światowy ruch dla ich osiągnięcia.

Agenda wydarzenia i rejestracja na stronie Kampanii 17 Celów.

Biznes również angażuje się w edukację konsumentów na temat zrównoważonego rozwoju. Podczas Światowego Dnia Działania Partnerzy Kampanii 17 Celów będą rozmawiać o tym, jak robić to skutecznie. Wystąpią przedstawiciele firm: BASF, Bank BNP Paribas, Carlsberg Polska, Danone, Orange Polska, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań i Stena Recykling. Przedyskutują jak prowadzić komunikację dotyczącą trudnych tematów, budować zaangażowanie społeczne czy zachęcać do dawania drugiego życia produktom.

Tego dnia startuje też ogólnopolska kampania edukacyjna na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju – Dobre Cele. Ma pokazać konsumentom jak codziennymi wyborami i działaniami przyczynić się do lepszej przyszłości planety i poprawy jakości życia.

Udostępnij: Orange w Kampanii 17 Celów

Odpowiedzialny biznes

Zagłosuj na najlepszy raport

24 sierpnia 2021

Zagłosuj na najlepszy raport

Zapraszamy do głosowania na najlepsze raporty zrównoważonego rozwoju. Jak co roku, internauci mogą wybrać najlepszy ich zdaniem raport z zakresu odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Wybrać można spośród 55 raportów, wśród których jest 48 raportów firm, 5 z organizacji pozarządowych, a 2 z uczelni i administracji. Wśród nich po raz kolejny znalazł się też Raport Zintegrowany Orange Polska.

Od CSR do zrównoważonego rozwoju

Jak widać nie tylko biznes stara się pokazać, w jaki sposób zarządza swoim wpływem na otoczenie. Nie mówimy już o odpowiedzialności społecznej biznesu, ale o odpowiedzialności społecznej organizacji. Jest to też zgodne z definicją ze standardu ISO 26 000 – CSR to „Odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko”. Mówimy więc
o odpowiedzialności instytucji państwowych, rządów czy organizacji społecznych, o wszystkich aspektach ich funkcjonowania – produktach serwisach, procesach i o samach decyzjach, które też mogą mieć pozytywny czy negatywny wpływ na otoczenie.

Konkurs zmienił swoją nazwę. Wcześniej mówiliśmy o raportach społecznych – dziś szerzej o raportach zrównoważonego rozwoju. To dobre rozwiązanie, aby poprzez nową narrację zwrócić uwagę na to, że dziś raport społeczny to już nie opis zaangażowania społecznego, ale kompleksowy obraz wpływu danej organizacji na otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne. To integracja trzech obszarów – ekonomicznego, społecznego i środowiskowego.

Jak czytać Raport

Raporty to bardzo kompleksowy opis organizacji. To nie tylko podsumowanie działalności za dany rok, ale też pokazanie szerszego podejścia firmy do zarządzania, jej strategii i wpływu na otoczenie. To powinna być relacja rzetelna i wiarygodna, czytelna zarówno dla analityków giełdowych i inwestorów, instytucji państwowych, jak również dla partnerów biznesowych czy społecznych. Każdy powinien znaleźć tu informacje interesujące dla siebie. Dlatego w raporcie mówimy zarówno językiem liczb
i wskaźników, jak również poprzez obraz i opowieść.

W tym roku dużo miejsca poświęcamy pandemii, która zmieniła wiele w życiu ludzi i organizacji. Pokazujemy, jak nasze organizacje zdały ten egzamin wobec pracowników, klientów i całego otoczenia społecznego. Sprawdźcie, jak sytuacja wygląda w podmiotach, na których raporty chcecie zagłosować.

Jak głosować

Głosować można do 20 września poprzez formularz dostępny na stronie www.raportyzr.pl.
W formularzu należy wskazać 3 publikacje, na które chcemy oddać głos. Następnie trzeba wpisać swój adres e-mail, który jest niezbędny do weryfikacji oddanego głosu.

Konkurs

Równolegle z głosowaniem internautów toczą się obrady eksperckiego jury, które przyzna nagrody
w kategoriach – raport zintegrowany, raport zrównoważonego rozwoju, debiut, nagrody Giełdy Papierów Wartościowych oraz Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.

Konkurs Raporty Zrównoważonego Rozwoju to inicjatywa mająca na celu upowszechnianie idei odpowiedzialnego biznesu (CSR), zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i zaangażowania społecznego, skierowana do firm i organizacji publikujących raporty ze swojej aktywności w tych obszarach. Pierwsza edycja konkursu miała miejsce w 2007 roku. Organizatorami projektu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Deloitte.

Zapraszamy do głosowania.

Okładka Raportu rocznego 2020

Udostępnij: Zagłosuj na najlepszy raport

Odpowiedzialny biznes

Poznaj e-fakturę i Mój Orange

15 czerwca 2021

Poznaj e-fakturę i Mój Orange

Zakończyliśmy 3 cykl webinariów dla seniorów na temat korzystania z nowych technologii. Wśród tematów, które wzbudziły zainteresowanie i wymagały pogłębienia znalazły się e-płatności, także w naszej sieci.

Dlatego przygotowaliśmy dodatkowe spotkania on-line na ten temat.

  • Opowiemy co to jest e-faktura, dlaczego warto z niej korzystać i jak robić to bezpiecznie.
  • Odpowiemy na pytania – jak korzystać z e-faktury w Orange, gdzie można ją znaleźć, sprawdzić jej wysokość i zapłacić.
  • Pokażemy też, krok po kroku jak założyć konto na orange.pl/moj-orange i jak zainstalować aplikację Mój Orange.

Zapraszamy już w środę 16 i 23 czerwca o godzinie 14.00 na platformę ABC senior.

Dlaczego to ważne?

Seniorzy w wieku 65+ są grupą najbardziej narażoną na wykluczenie cyfrowe. W 2020 r. 48% osób w wieku 65-74 lata nigdy nie korzystało z internetu, a 6% deklarowało, że używało internetu, ale ponad rok temu (Eurostat: ISOC_CI_IFP_IU).

Najważniejszym powodem, dla którego seniorzy nie korzystają z internetu jest według ich deklaracji brak odpowiednich umiejętności. W 2018 r. tak nieobecność w sieci uzasadniało prawie 44% osób w wieku 65+. Na drugim miejscu wskazywany jest brak potrzeby. Ten motyw maleje – seniorzy pomału porzucają myślenie “a po co mi to?”. Pandemia pokazała, jak potrzebne i użyteczne jest korzystanie z nowych technologii.

W dobie pandemii seniorzy, którzy dotąd nie korzystali z internetu, jeśli mieli taką możliwość, prosili o pomoc w załatwianiu spraw przez internet swoich bliskich (dla ok. 25% seniorów wykluczonych cyfrowo sprawy w internecie załatwiał ktoś inny). Część z nich jednak musiała przekonać się do samodzielnego korzystania z nowych technologii. Właśnie w grupie wiekowej 65-74 lata w 2020 r. nastąpił największy wzrost udziału osób regularnie korzystających  internetu. W porównaniu z 2019 r. odsetek ten wzrósł o 7,1 p.p. (Federacja Konsumentów,2021).

Seniorzy zazwyczaj korzystają z internetu w dość podstawowy sposób – czytając treści. W 2020 r. prawie co 3. senior czytał w internecie wiadomości, gazety lub czasopisma informacyjne, a co 4. wyszukiwał informacje na temat zdrowia, produktów i usług. Nieznacznie mniejsza część seniorów korzystających z internetu wykorzystywała go do komunikacji z innymi. W 2020  mailowo czyniło to ok. 22% seniorów, a blisko 19% nawiązywało z bliskimi połączenia wideo lub głosowe. Wzrosła również liczba seniorów dokonująca zakupów online – w ten sposób kupowało ok. 17% (GUS, 2020).

Przyszłość może przynieść jeszcze więcej wyzwań, także tych pandemicznych. Dlatego zależy nam na tym, aby nasi starsi klienci mogli korzystać z usług cyfrowych w prosty i bezpieczny sposób.

starsza kobieta z laptopem

Udostępnij: Poznaj e-fakturę i Mój Orange

Odpowiedzialny biznes

Społecznie odpowiedzialni w 2020 roku

29 grudnia 2020

Społecznie odpowiedzialni w 2020 roku

Ten rok był inny.

Zaczął się normalnie. W styczniu na blogu podpowiadaliśmy, co zrobić z pierwszym smartfonem, który dziecko dostało pod choinkę, jakie zasady wprowadzić i jak odpowiednio zabezpieczyć urządzenie.

W lutym również mówiliśmy o zasadach ekranowych w kampanii Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, której jesteśmy partnerem. Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu zachęcaliśmy rodziców do zajrzenia na nasz portal razem w sieci i zapoznania się z poradnikiem – dzieci i ekrany.

Już w marcu sytuacja się zmieniła i zasady ekranowe przestały obowiązywać – w związku ze zdalną nauką i pracą wszyscy zasiedliśmy przed ekranami na długie godziny. Dzieciom, które zostały w domach podpowiadaliśmy, jak zostać #superkoderem. Wraz z Koalicją Liderów Pro Bono apelowaliśmy do biznesu o aktywny udział w walce z pandemią i sami aktynie włączyliśmy się w takie działania. Ruszyła specjalna akcja wspierająca zdalną naukę i oferta EDUFLEX.

W kwietniu w ramach naszych programów dla szkół – MegaMisja i #Superkoderzy pokazywaliśmy, jak radzić sobie z nauką zdalną. Obchodziliśmy też 15 – lecie współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, a nasze dobre praktyki z zakresu społecznej odpowiedzialności jak co roku znalazły się w Raporcie dobrych praktyk FOB.

Maj upłynął nam pod hasłem wsparcia psychologicznego. Pomogliśmy uruchomić Społeczną Linię Wsparcia Fundacji Sławek i Telefon Zaufania dla osób dotkniętych skutkami pandemii Fundacji Znajdź Pomoc. Dzięki naszemu wsparciu ruszył też cykl webinarów Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego dotyczący pomocy zdalnej, interwencji kryzysowej i wsparcia psychologicznego. Do boju ruszyli też nasi wolontariusze, dla których przygotowaliśmy specjalny konkurs grantowy, aby szybko mogli realizować swoje pomysły na pomaganie w pandemii, bo razem możemy więcej. Nie zapomnieliśmy też o nauczycielach, z którymi mówiliśmy o szkole przyszłości i zdalnej edukacji.

W czerwcu pokazaliśmy, jak wykorzystujemy drukarki 3-D w naszych FabLabach do produkcji przyłbic dla szpitali, przychodni i domów pomocy społecznej. Takie drukarki pojawiły się też w 5 nowych miejscach w Pracowniach Orange, w których stworzyliśmy Makerspace – przestrzeń do majsterkowania z nowymi technologiami. Pochwaliliśmy się też Wam naszymi nagrodami – zajęliśmy 3. miejsce w kategorii usługi, handel i transport 14 edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm. Ukazał się raport Equileap oceniający wiodące firmy pod względem równości w miejscu pracy. W Polsce wśród firm notowanych w WIG 20 na GPW najlepsze wyniki otrzymał Orange Polska. W tym miesiącu ukazał się też II Raport na temat Startupów Pozytywnego Wpływu w Polsce.

W lipcu opublikowaliśmy badania – Co o pomaganiu pokazał nam COVID-19, a co zostanie z nami po pandemii?, a nasi wolontariusze mimo wakacji angażowali się w pomaganie. Na koniec sierpnia zaprosiliśmy Was do nowej oferty edukacyjnej.

We wrześniu wróciliśmy do szkół. Z okazji Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju przypomnieliśmy o wkładzie Orange Polska w realizację celów zdefiniowanych przez ONZ i porozmawialiśmy o wyzwaniach CSR na XXI wiek.

W październiku zaprosiliśmy Was na konferencję o szkole jutra, a seniorów na 2. cykl webinarów ABC cyfrowego świata ze smartfonem. W mediach rozpoczęliśmy kampanię Dajemy telefonom drugie życie, uruchomiliśmy portal razem dla planety, a na blogu cykl artykułów poświęconych środowisku i ekologii. Dla klientów Orange Energia ruszyła specjalna oferta promocyjna – „Czysta Energia od Orange II”.
Obchodziliśmy też 10-lecie Fundacji Dorastaj z nami, której byliśmy jednym z fundatorów i z którą współpracujemy do dziś. Dzięki naszym klientom zaangażowanym w akcję „Pomagamy gigabajtami” przekazaliśmy 130 tabletów dla dzieci z domów dziecka na Dolnym Śląsku. Uczestniczyliśmy w targach CSR, a nasz raport zintegrowany został nagrodzony w konkursie Raporty społeczne.

W listopadzie pokazaliśmy 7 sposobów, jak zadbać o dziecięcy mózg w zetknięciu z nowymi technologiami. Zwróciliśmy też uwagę na problemy psychologiczne dzieci i młodzieży opisując działania Telefonu Zaufania dla dzieci i młodzieży- 116 111, którego od lat jesteśmy partnerem, a w czasie pandemii zasililiśmy go dodatkowymi funduszami. Młodym internautom przypomnieliśmy w ramach kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, aby życzliwe traktowali się w wirtualnym świecie. Zachęcaliśmy kobiety do kariery w branżach technologicznych w ramach projektu Włacz.One, a startupy łączące pomaganie z nowymi technologiami do zgłoszenia się do programy akceleracyjnego Funduszu Sektora 3.0. Dyskutowaliśmy też o skutecznej komunikacji z seniorami. Nauczycieli zaprosiliśmy na darmowe szkolenia w ramach programu „Lekcji:Enter”.

W grudniu świętowaliśmy 15-lecie naszej Fundacji. Nasi wolontariusze jak co roku pomagali świętemu Mikołajowi dostarczyć prezenty dla dzieci, a do akcji świątecznej w ramach programu Pomagamy Gigabajtami dołączyli też nasi klienci. Nie zapomnieliśmy też o Dniu wolontariusza i wszystkich osobach z pierwiastkiem „W” naszej firmie. Zaangażowaliśmy się też konferencję Women in Tech Summit, największe w Europie wydarzenia dla kobiet w technologiach i nauce oraz w Digital Youth Forum – konferencję dla młodzieży, która inspiruje do bezpiecznego i pozytywnego korzystania z internetu i technologii. Opublikowaliśmy też Raport z badania „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”. A omawiając wyniki Barometru CSR poruszyliśmy temat społeczną odpowiedzialność w pandemii.

Zachęciliśmy Was też do udziału w ankiecie na temat wyzwań dla Orange w postcovidowym świecie i nadal zachęcamy do jej wypełnienia. Podpowiedzcie nam, jakie wyzwania społeczne będą dla nas ważne w następnym roku.

wolontariat Orange

 

 

Powiązane wpisy

Udostępnij: Społecznie odpowiedzialni w 2020 roku

Odpowiedzialny biznes

Społeczna odpowiedzialność w pandemii

22 grudnia 2020

Społeczna odpowiedzialność w pandemii

Sytuacja związana z COVID-19 okazała się sprawdzianem dla wielu naszych aktywności – także tych biznesowych. W odpowiedzi na kryzys wiele firm musiało zrewidować swoje plany i strategie, także te w zakresie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności.

Barometr CSR

Niedawno ukazał kolejny Barometr CSR przygotowywany z Francusko – Polską Izbę Gospodarczą, który już od 5 lat pokazuje jak bardzo firmy profesjonalizują swoje działania w zakresie zarządzania swoim wpływem na środowisko. Widzimy, że coraz więcej firm przygotowuje strategie zrównoważonego rozwoju, dedykuje odpowiednie osoby do zajmowania się tym obszarem, choć z miernikami i wskaźnikami nadal wypadamy słabo. Działania społecznie odpowiedzialne znaleźć możemy we wszystkich obszarach działania firm – dla pracowników, klientów, dostawców i partnerów biznesowych, społeczności lokalnej oraz środowiska, a kolejne aktywności są w planach większości firm. Coraz ważniejsze dla firm jest środowisko naturalne i zmiany klimatyczne, co wiązać się może zarówno z oczekiwaniami społecznymi i publiczną dyskusją na temat stanu naszego środowiska, jak też z regulacjami środowiskowymi, które stają się coraz bardziej wymagające.

W tym roku Barometr badał też nowy obszar – odpowiedź firm na COVID-19. A działo się tu bardzo dużo. Biznes – jako uczestnik życia społecznego potrafił zmobilizować wszystkie siły w obliczu pandemii – zapewniając swoim pracownikom bezpieczne warunki pracy (85%), dbając o bezpieczeństwo klientów, oferując im nowe usługi czy produkty (65%), włączając się w działania przeciwdziałające ekonomicznym skutkom kryzysu np. poprzez przedłużenie terminów płatności (44%), wpierając służbę zdrowia (39%) oraz organizacje społeczne i społeczności lokalne (31%). Biznes oferował nie tylko pieniądze (57%), ale też swoją wiedzę i umiejętności (59%) oraz środki rzeczowe i usługi (67%).

W ankiecie Barometru CSR my również odpowiedzieliśmy pozytywnie na pytania o odpowiedzialność firmy w kryzysie.

Orange w pandemii

Jednym z kluczowych działań jako operatora telefonii komórkowej było dla nas zapewnienie sprawnej komunikacji w  szpitalach. Rozszerzyliśmy pojemność sieci na stacjach obsługujących newralgiczne lokalizacje, zapewniliśmy przenośne stacje bazowe. Wiele szpitali i organizacji pomocowych otrzymało od nas wsparcie w postaci dodatkowych usług czy sprzętu – czasami trzeba było położyć w szpitalu 30 nowych linii telefonicznych a czasami wystarczył smartfon z bezładnym internetem, aby rodzice mogli mieć codzienne transmisje z oddziału szpitalnego, jak w Klinice Neonatologii Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi,

Pandemia miała też inny skutek – przyspieszyła procesy cyfryzacji i wykorzystanie nowych technologii.
Efektem lockdownu był lawinowy wzrost zapotrzebowania na dostęp do internetu. Łączny transfer danych naszych klientów wzrósł w II poł. marca i w kwietniu o 30%. W odpowiedzi zaoferowaliśmy pakiet dodatkowych bezpłatnych GB, promocyjne warunki umów i możliwość załatwiania spraw online. Uruchomiliśmy też specjalne oferty dla nauczycieli, uczniów oraz studentów – w Orange Flex mogli oni korzystać z internetu przez dwa miesiące za złotówkę miesięcznie, uczniowie otrzymali Edu Pass, czyli bezpłatny transfer danych do najpopularniejszych serwisów edukacyjnych, a studenci bezpłatne pakiety GB.

Dużym wyzwaniem dla uczniów i ich rodziców, ale też dla nauczycieli okazała się zdalna nauka. Jak pokazują badania, ponad 85 proc. nauczycieli nigdy wcześniej nie prowadziło lekcji zdalnie. Dlatego Fundacja Orange zaangażowała się we wsparcie ich kompetencji cyfrowych. W ramach programu MegaMisja w 6 otwartych spotkaniach prezentujących zdalne techniki pracy z uczniem i przydatne do tego narzędzia wzięło udział ponad 1700 uczestników, a w 6 webinarach programu Lekcja:Enter kolejne 5333. Tutoriale dotyczące obsługi narzędzi urozmaicających naukę zdalną zostały odtworzone przez ponad 34 tys. nauczycieli.

W okresie izolacji obserwowaliśmy nasilenie się problemów psychologicznych i psychicznych. Dlatego zaangażowaliśmy się także w tworzenie sieci wsparcia dla osób w kryzysie. W webinarach edukacyjnych na temat pomocy zdalnej Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, które sfinansowaliśmy, wzięło udział 8360 uczestników. Wsparliśmy również dodatkowym dofinansowaniem Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – 116 000 – Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, a także uruchomiliśmy dodatkowe linie pomocowe dla Fundacji Znajdź Pomoc i Fundacji Sławek.

Nie zapomnieliśmy też o seniorach. Nawiązaliśmy współpracę z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej, aby wspierać ich działania i uruchomić infolinię dla seniorów, a do naszych starszych klientów wysłaliśmy informacje o zasadach bezpieczeństwa i ochrony przed oszustami, którzy w tym okresie nasilili swoją aktywność. Uruchomiliśmy też bezpłatne webinaria dla seniorów „ABC cyfrowego świata ze smartfonem”, które są częścią oferty edukacyjnej Akademii ABC Senior.

Do pomocy ruszyli nasi wolontariusze, których w firmie jest ponad 3500. Fundacja Orange przygotowała specjalną edycję konkursu małych grantów, aby pomóc im finansowo i organizacyjnie w realizacji ponad 80 projektów dla 15 tys. osób dotkniętych skutkami pandemii. A obecnie jak co roku trwa akcja gwiazdkowa i nasi Mikołaje na pewno dotrą do wielu potrzebujących.

W trakcie pierwszej fali pandemii aż co czwarty Polak pracował z domu. Według danych GUS w drugim kwartale 2020 r. z domu pracowało ponad 1,5 mln osób (dla porównania na koniec 2019 roku zdalnie pracowało około 345 tys. osób). W odpowiedzi na to wyzwanie zaoferowaliśmy przedsiębiorcom zarządzanie firmowym kontem on-line, pakiety dodatkowych bezpłatnych GB, rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa oraz umożliwiające pracę zdalną.

Wiele rozwiązań wprowadziliśmy też u nas w firmie. Od 13 marca 80 proc. pracowników i współpracowników bez przeszkód przeszło na pracę zdalną, a my potraktowaliśmy ten rodzaj pracy jako szansę do wypracowania nowego modelu pracy hybrydowej. Utrzymaliśmy miejsca pracy a firma przeznaczyła dodatkowe premie dla pracowników, którzy byli włączeni w działania związane z przeciwdziałaniem skutkom pandemii.

Co myślą konsumenci

Tymczasem w pandemii konsumenci wyraźnie obniżyli swoje oczekiwania wobec społecznej odpowiedzialności biznesu. Wyniki badania Havas Media Group pokazują, że co drugi respondent oczekuje od firm zaangażowania społecznego (69% w 2019, 68% w 2018). Mniej osób zwraca też uwagę na to, w jaki sposób produkty, które kupują oddziałują na społeczeństwo i ekologię (37% w 2020 roku wobec 53% w 2019). Podobnie jak w latach ubiegłych, jedynie co trzeci badany deklaruje, że przy wyborze produktu lub usługi liczy się jedynie jakość i cena, a nie to jaki wpływ ma dana marka na społeczeństwo. 43% respondentów unika kupowania produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko (56% w 2019 roku).

Te wyniki nie muszą oznaczać, że zmienia się trend większych oczekiwań społecznych wobec biznesu. Być może konsumenci solidaryzują się z nami i wiedzą, że w kryzysie skupiamy się na podstawowych sprawach – dostarczeniu dobrego produktu czy usługi w odpowiedniej cenie i w bez opóźnień, zapewnieniu ciągłości działania, a czasami po prostu na przetrwaniu. Ale nie możemy robić tego kosztem społeczeństwa czy środowiska i o tym powinniśmy pamiętać zawsze.

Okładka raportu

Udostępnij: Społeczna odpowiedzialność w pandemii

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej