Bezpieczeństwo

AI tworzy i zwalcza dezinformację

6 lutego 2020

AI tworzy i zwalcza dezinformację

Od początku stycznia, co drugi czwartek, prezentuję Wam kolejne odcinki nowego podcastu, „Przyszłość jest dziś”, tworzonego przez Politykę Insight, którego Orange jest partnerem. W poprzednich wpisach znajdziecie linki do wcześniejszych odcinków:

Gdy człowiek spotyka sztuczną inteligencję

Sztuczna inteligencja

Dzisiejszy podcast jest poświęcony dezinformacji i manipulacji. Temat jest szczególnie aktualny, ponieważ w Polsce trwa kampania przed wyborami prezydenckimi. Z badań NASK-u wynika, że ponad połowa polskich internautów zetknęła się z manipulacją i dezinformacją, a prawie 20 proc. badanych nie sprawdza wiarygodności internetowych informacji i źródeł.

W podcaście wzięła udział Joanna Świątkowska, dyrektor programowa CYBERSEC oraz Karolina Zbytniewska z Euractiv, która przestrzega przed wykorzystywaniem mediów społecznościowych przez politykę i biznes do wprowadzania ludzi w błąd. Jakub Boratyński z Komisji Europejskiej opowiada o współpracy z różnymi ekspertami i o rekomendacjach, które na jej podstawie powstały. Tym razem sztuczna inteligencja występuje w podwójnej roli – jako narzędzie, które pomaga tworzyć, a także zwalczać fake newsy.

Posłuchajcie nowego odcinka: AI tworzy i zwalcza dezinformację

Polecam Wam także mój ostatni materiał video z cyklu „Przyszłość jest dziś”, poświęcony fake newsom i temu, jakie zagrożenie stanowią dla demokracji.

Udostępnij: AI tworzy i zwalcza dezinformację

Innowacje

Gdy człowiek spotyka sztuczną inteligencję

23 stycznia 2020

Gdy człowiek spotyka sztuczną inteligencję

Dzisiaj mam dla Was kolejny odcinek podcastu z serii „Przyszłość jest dziś”. Cykl prezentowałam na blogu w ubiegłym tygodniu: Nowy podcast „Przyszłość jest dziś”.

Trzeci odcinek jest poświęcony praktycznym zastosowaniom sztucznej inteligencji i zetknięciu człowieka z systemami AI. Autorzy sprawdzają, jak algorytmy radzą sobie na infolinii, czy asystenci głosowi zastąpią sprzedawców w sklepach odzieżowych, a algorytmy czytające teksty – urzędników. Przyglądają się także wyzwaniom, z którymi mierzą się programiści i medycy chcący rozwijać sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia. Szukają odpowiedzi na pytanie, jak budować autonomiczne samochody, pojazdy transportu publicznego i inteligentne konwoje.

W tym odcinku gościnnie występuje Max, czyli głos sztucznej inteligencji, który znacie z infolinii Orange. Podcastu posłuchacie tutaj:

Jesteście ciekawi, jak rozwinął się Max od czasu naszej ostatniej rozmowy? Koniecznie posłuchajcie podcastu. A dla przypomnienia, wrzucam odcinek video z udziałem sztucznej inteligencji w Orange.

Udostępnij: Gdy człowiek spotyka sztuczną inteligencję

Innowacje

Nowy podcast „Przyszłość jest dziś”

9 stycznia 2020

Nowy podcast „Przyszłość jest dziś”

Pewnie znacie moją serię video „Przyszłość jest dziś”. Kiedy startowałam, miałam jasno określony cel – chciałam prezentować Wam trendy i nowinki technologiczne, które wydawały się odległą przyszłością, a tak naprawdę były na wyciągnięcie ręki.

Przez ponad rok stworzyłam kilkanaście materiałów, m.in. o sztucznej inteligencji obsługującej klientów, adopcjach przyszłości, czyli sekretnym życiu kotów transmitowanym online, czującym domu tworzonym w Orange Labs, bioplastiku czy protezie ręki 3D, czyli projektach z warszawskiego FabLabu powered by Orange.

Jeśli technologie przyszłości was zainteresowały, to od dzisiaj możecie zgłębić ten temat, słuchając podcastów z serii „Przyszłość jest dziś”. Tworzy je Polityka Insight, a partnerem cyklu jest Orange Polska. Podcast „Przyszłość jest dziś” prowadzą analitycy Polityki Insight, Marek Świerczyński i Karol Tokarczyk. Audycja będzie publikowana w co drugi czwartek, a dzisiaj możecie posłuchać dwóch pierwszych odcinków, poświęconych sztucznej inteligencji.

Gośćmi podcastów są eksperci i politycy, naukowcy i przedsiębiorcy, którzy wspólnie z prowadzącymi zastanawiają się, jak sztuczna inteligencja, roboty, drony, biometryka czy internet rzeczy zmieniają społeczeństwo i nas samych.  Materiały są już dostępne na platformach:

Dajcie znać w komentarzach, jak Wam się podoba taka forma?

Udostępnij: Nowy podcast „Przyszłość jest dziś”

Innowacje

Dom, który czuje? Przyszłość jest dziś #9

16 kwietnia 2019

Dom, który czuje? Przyszłość jest dziś #9

Sztuczna inteligencja i zmiany, jakie spowoduje w naszym życiu to jeden z tych tematów, o których nadal niewiele wiemy, a mimo to (a może właśnie dlatego) wciąż budzi żywe emocje. W cyklu „Przyszłość jest dziś” przyglądam się tym zmianom – pokazywałam wam już Maxa, czyli sztuczną inteligencję pracującą na infolinii Orange oraz autonomicznego psa – robota Aibo.

Pozna osobowość, odpowie na potrzeby

Jednak Home’In, czyli responsywny dom, nad którym pracują inżynierowie w polskim i francuskim Orange Labs to rozwiązanie, które idzie krok dalej. System najpierw pozna naszą osobowość na podstawie testu psychologicznego, a następnie dopasuje do niej sposób komunikacji. To istotna różnica w porównaniu do innych inteligentnych asystentów, które dopiero w trakcie korzystania z nich poznawały nawyki, preferencje i potrzeby. Nie znając profilu osobowościowego użytkownika, nie proponowały mu dopasowanych do jego potrzeb funkcji. Z tego powodu większość korzystała tylko  z podstawowych możliwości asystenta.

Jak Home’In będzie działać w praktyce? Zobaczcie w materiale video.

W sercu algorytm, w domu – aplikacje

Co znajdzie się w Home’In? Sercem systemu będzie sztuczna inteligencja. Jednak system będzie obejmował urządzenia i aplikacje. Kluczowym elementem będzie Djingo, czyli inteligentny asystent z głośnikiem. Urządzenie powstaje we francuskim Orange Labs. Zobaczcie, jak działa: Djingo

Z kolei w polskim Orange Labs powstaje Face Demo, czyli aplikacja służąca do analizy kontentu: rozpoznawania i klasyfikacji obiektów na zdjęciach, wykrywania i rozpoznawania twarzy, a także do analizy dźwięku, rozpoznawania mowy w języku polskim, a także identyfikowaniu mówców. Z kolei Home Cloud, który widzieliście w materiale, to aplikacja ułatwiająca zarządzanie zdjęciami i ich porządkowanie. Dzięki niemu zyskujecie łatwy dostęp do cyfrowych treści w domu. Co ważne, zachowujecie przy tym pełną kontrolę nad swoimi plikami, ponieważ wszystko przetwarzane i przechowywane jest lokalnie, na dysku. Istotnym elementem responsywnego domy będzie system wideokonferencyjny, który potrafi inteligentne kadrować obraz, pokazując mówiącą osobę. Zrobi to w oparciu o analizę dźwięku rejestrowanego przez mikrofon sferyczny.

Home’In Lab już wkrótce w Warszawie

Wizja responsywnego domu to nie tylko piękna wizja przyszłości. Już w czerwcu w warszawskiej siedzibie Orange Labs powstanie Home’In Lab, czyli miejsce, gdzie będzie mogli przekonać się, jak działają te rozwiązania. Na blogu będę was informować o postępach tego projektu.

A tutaj możecie zobaczyć wspomniane odcinki formatu „Przyszłość jest dziś”.

Udostępnij: Dom, który czuje? Przyszłość jest dziś #9

Innowacje

Pies – robot, czyli sztuczna inteligencja zwierząt

14 grudnia 2018

Pies – robot, czyli sztuczna inteligencja zwierząt

Rozpoznaje opiekuna, szczeka, zna psie sztuczki i kosztuje 3000 $. Pies – robot od Sony to pokaz możliwości sztucznej inteligencji. W listopadzie klienci Orange mieli okazję poznać psa Aibo w dwóch warszawskich salonach Orange. Promował wówczas w Europie najnowszy smartfon Sony Xperia XZ3. Miałam okazję sprawdzić, jak działa sztuczna inteligencja pod postacią psa Aibo.

Pies robot od Sony to pokaz możliwości sztucznej inteligencji

Po spędzeniu kilku godzin z Aibo byłam pozytywnie zaskoczona jego umiejętnościami. Robot zachowuje się jak żywe zwierzę – szczeka i wydaje z siebie trudne do nazwania dźwięki, które na pewno rozpozna każdy właściciel psa, merda ogonem, porusza uszami, przysiada i trąca nosem piłeczkę, zachęcając do zabawy. Rozpoznaje także osoby, z którymi miał wcześniej kontakt, ma nawet swoje preferencje. Sprawdziłam to i rzeczywiście, Aibo cieszy się na widok osoby, która go głaskała i bawiła się z nim, ale potrafi nawet warknąć a kogoś, kto ciągnie go za ogon.

Ciekawostka, pies-robot powstał 1999 roku w Japonii. Jego twórcą jest grafik-hiperrealista Hajime Sorayama, a producentem jest Sony. Każdy egzemplarz Aibo może rozwinąć odrębną osobowość, w zależności od podejścia swojego właściciela do kwestii wychowawczych i zdolności budowania psiej psychiki. Wszystkie operacje kształtujące system wartości i zachowań psa-robota odbywają się za pośrednictwem wirtualnej chmury, w której osadzona jest sztuczna inteligencja. Z chmurą można łączyć się za pomocą specjalnej aplikacji.

Aibo to przemiły psiak, który jednak…psiakiem nie jest. Bo chociaż ma duże, okrągłe oczy i merdający ogon, to jednak plastikowa obudowa przypomina nam, że mamy do czynienia z zabawką, a nie żywym stworzeniem.

Co łączy zabawkę i smartfon

Zastanawiacie się pewnie dlaczego piszę o tym na blogu Orange? Otóż  Aibo wyprodukowany przez Sony jest ambasadorem telefonu tej samej marki, Xperia XZ3. Moją recenzję tego modelu mogliście obejrzeć na blogu: Sony Xperia XZ3

Tym, co łączy Aibo i XZ3 jest sztuczna inteligencja. W obu urządzeniach działa ona podobnie – uczy się zachowań użytkownika i dopasowuje do niego. Mam nadzieję, że temat sztucznej inteligencji jeszcze was nie znudził. Mnie fascynuje coraz bardziej i chętnie przygotuję dla was kolejne materiały. Dajcie znać w komentarzu, czy jesteście na nie gotowi 😉

Udostępnij: Pies – robot, czyli sztuczna inteligencja zwierząt

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej