Aktualna edycja akcji Pomagajmy Gigabajtami toczy się na rzecz rodzinnych domów dziecka. Jakie mają potrzeby? I jak możemy wspólnie je wesprzeć?
Do końca maja trwa akcja Pomagajmy Gigabajtami. To taki szczególny mix zdarzeń, w którym: klienci przekazują niewykorzystane gigabajty, my je zbieramy, zliczamy i wspólnie z Fundacją Orange zamieniamy na… wsparcie tych, którym bywa czasami trudniej.
W minionych edycjach wspomogliśmy śląskie domy dziecka i placówki Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. W tej edycji nasza uwaga skupia się na rodzinnych domach dziecka. Naszym partnerem jest Fundacja Polki Mogą Wszystko, która od lat wspiera rodziny zastępcze.
Czym jest rodzinny dom dziecka?
Jest po prostu formą opieki nad dziećmi, które z różnych powodów nie mogą być z biologicznymi rodzicami (chociaż rodzice ci mają prawa rodzicielskie lub sytuacja ich dzieci nie jest do końca uregulowana formalnie). W przeciętnym takim domu jest minimum sześcioro dzieci, nie licząc biologicznych dzieci osób prowadzących taki dom. Mama lub tata zastępczy jest zatrudniony czy zatrudniona do tego, żeby prowadzić taki rodzaj „placówki”. Choć słowo „placówka” chyba nie bardzo tu pasuje, bo to po prostu rodzina, dom. Szczególny w jakimś sensie, bo rozwój dzieci, które trafiają do RDD, był w jakiś sposób zaburzony trudnymi doświadczeniami związanymi z ich sytuacją rodzinną. Bywają po prostu poturbowane przez los.
Intencją zapewnienia dziecku opieki poza jego biologiczną rodziną, która nie dała sobie rady z zapewnieniem mu stabilnych, bezpiecznych warunków, jest to, żeby ta rodzina się „pozbierała”, a dziecko mogło do niej kiedyś wrócić. Ale w praktyce tych powrotów jest niewiele. Często za to dzieci czują się związane z rodzinnym domem dziecka, w którym wzrastały i to tu „wracają” już w dorosłym życiu jak do swojego domu.
Coś im w sercu gra
- Historie wejścia do rodzicielstwa zastępczego są bardzo różne. Częstą motywacją jest po prostu chęć pomocy dziecku. Rodzi się ona w różnych okolicznościach. Na przykład związanych z tym, że dotyczy dziecka, które osoby te już znają, zetknęli się z jego problemami i chcą zapewnić mu opiekę, aby ułatwić mu start w życie – mówi Pani Joanna Luberadzka-Gruca, Dyrektor Fundacji Polki Mogą Wszystko - Myślę, że coś tym ludziom w sercu gra – dodaje.
Joanna Luberadzka-Gruca, Dyrektor Fundacji Polki Mogą Wszystko.
Osoby prowadzące rodzinne domy dziecka przyjęły na siebie wymagającą rolę. Żeby się dobrze z niej wywiązywać, potrzebują interakcji z ludźmi w podobnej sytuacji, rodzaju grupy wsparcia. A w pandemii takie kontakty są trudniejsze. Dodatkowo, wyobraźcie sobie wielodzietną rodzinę. Do tej pory mieli jeden komputer. Być może świadomie unikali nawet nadmiaru cyfrowych gadżetów, bo potrzebowali budować relacje z dziećmi po ich trudnych doświadczeniach. I nagle muszą dzieciom zorganizować edukację zdalną. Każde z nich jest w innym wieku, zajęcia mają w tym samym czasie.
- Z pomocą przyszły programy rządowe, które wielu rodzinom ułatwiły te zmagania. Ale jednocześnie w pandemii do rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych trafiają kolejne dzieci, tego procesu pandemia nie zatrzymała – mówi Pani Joanna.
Czy Polki Mogą Wszystko?
Na co dzień rodzinne domy dziecka wspiera Fundacja Polki Mogą Wszystko. Współpracuje z organizacjami, które założyli rodzice zastępczy, z powiatowymi centrami pomocy rodzinie oraz promuje tworzenie dobrego prawa dla dzieci – także tych poza rodziną biologiczną. Fundacja właśnie obchodzi swoje 20-lecie. W kolejnej edycji akcji Pomagajmy Gigabajtami zdecydowaliśmy się połączyć siły. Jak?
Jeszcze więcej serc
Nasi klienci indywidualni i biznesowi mogą przekazać swoje niewykorzystane gigabajty na wsparcie rodzinnych domów dziecka. Razem z Fundacją Orange zapewnimy im tablety z darmowym dostępem do internetu na 2 lata. Pokażemy też rodzinom, jak z technologii korzystać odpowiedzialnie, bezpiecznie i z umiarem (o ten w dzisiejszych czasach trudno, bo spory kawałek ich życia przeniósł się do sieci). Fundacja Polki Mogą Wszystko pomoże nam dotrzeć do najbardziej potrzebujących. Cieszę się, że mamy na tym pokładzie eksperta w tych sprawach. I mam nadzieję, że nasze wsparcie przyda się do tego, aby kwestie techniczne nigdy już nie stanowiły problemu dla tych rodzin, bo mają pewnie inne, ważniejsze wyzwania.
Do tej pory prawie 32 tysiące klientów włączyło się do tej edycji akcji, potrwa ona do końca maja. Działamy dalej!
Komentarze
Super akcja. Gdyby takie akcje robiła też konkurencja to….świat byłby piękny.
Odpowiedz’@Pablo, na szczęście coraz więcej marek angażuje się społecznie. Miło nam na to patrzeć.
OdpowiedzSuper akcja. Gdyby takie akcje robiła też konkurencja to….świat byłby piękny.
Odpowiedz@Pablo, na szczęście coraz więcej marek angażuje się społecznie. Miło nam na to patrzeć.
OdpowiedzWłączyłem. Dziele się i promuje. Polecam akcję.
OdpowiedzSuuuper!!! Bardzo się cieszę!
OdpowiedzWłączyłem. Dziele się i promuje. Polecam akcję.
OdpowiedzSuuuper!!! Bardzo się cieszę!
OdpowiedzA ja nie włączyłem, bo nie mam możliwości! Karciarze są BE!!! 🙁
OdpowiedzOjej, ale ostre słowo. @emitelek, nie wszyscy klienci mogą brać udział w akcji, więc może dlatego nie masz możliwości. W regulaminie są określone konkretne oferty, które mogą przystąpić do tej inicjatywy. W przypadku klientów indywidualnych (ofert mobilnych na abonament) są to wszyscy, ale przy klientach biznesowych są ograniczenia. Więcej informacji w regulaminie akcji https://dokumenty.orange.pl/bw/20155/0/73158/8896524f-ecd5-43ef-9535-d71ad68e7660 i na stronie https://www.orange.pl/lp/pomagajmygigabajtami
OdpowiedzPozdrawiam.
A ja nie włączyłem, bo nie mam możliwości! Karciarze są BE!!! 🙁
OdpowiedzOjej, ale ostre słowo. @emitelek, nie wszyscy klienci mogą brać udział w akcji, więc może dlatego nie masz możliwości. W regulaminie są określone konkretne oferty, które mogą przystąpić do tej inicjatywy. W przypadku klientów indywidualnych (ofert mobilnych na abonament) są to wszyscy, ale przy klientach biznesowych są ograniczenia. Więcej informacji w regulaminie akcji https://dokumenty.orange.pl/bw/20155/0/73158/8896524f-ecd5-43ef-9535-d71ad68e7660 i na stronie https://www.orange.pl/lp/pomagajmygigabajtami
OdpowiedzPozdrawiam.