Sieć

Cóż to jest ten peering?

Konrad Plich Konrad Plich
08 marca 2010
Cóż to jest ten peering?

W ostatnim czasie na forum licznych grup dyskusyjnych znowu zrobiło się głośno o temacie peeringu. Wszystko za sprawą Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który kwestię peeringu z siecią Telekomunikacji Polskiej postanowił objąć regulacją i ustanowić urzędowe ceny na takie połączenia z siecią TP.

Powiedzmy więc sobie co to takiego ten peering...

To nic innego jak wymiana ruchu internetowego pomiędzy dwiema sieciami na bezpośrednim styku między nimi.

Alternatywnym sposobem wymiany ruchu między sieciami jest tranzyt, kiedy to jedna z sieci udostępnia drugiej sieci dostęp do kolejnych sieci innych operatorów, a w najszerszym przypadku do całego światowego Internetu (tranzyt międzynarodowy).

Bardzo często dwie sieci decydując się na wzajemny peering włączają w takie porozumienie nie tylko swoje własne sieci ale również sieci swoich klientów-operatorów, którym odpłatnie świadczą usługę peeringu lub tranzytu.

To jednak rozważania czysto techniczne i zupełnie nie odnoszą się one do rozliczeń za takie sposoby wymiany ruchu.

Usługa tranzytu międzynarodowego w praktyce zawsze jest płatna.

Tranzyt krajowy zwykle również jest płatny lecz w ostatnim czasie bywa czasami świadczony bezpłatnie np. w pakiecie z innymi płatnymi usługami lub pomiędzy sieciami o podobnej rozległości geograficznej, dla zapewnienia wzajemnych połączeń między klientami-operatorami dwóch łączących się sieci.

Natomiast najbardziej dowolna sytuacja panuje z rozliczeniami za peering. Bardzo często w niezależnych lub prywatnych (należących do jednego operatora) punktach peeringowych mniejsi operatorzy i portale wymieniają swój ruch zupełnie bezpłatnie. Ponoszą oni jedynie koszt kolokacji swoich urządzeń w takich punktach wymiany ruchu oraz koszt dostępu (np. światłowodu) do takiego punktu. Taki niezależny punt peeringowy o nazwie PLIX znajduje się w Warszawie w budynku LIM, firma Atman prowadzi alternatywny, prywatny punkt wymiany peeringowej o nazwie AC-X. Z powodu powszechności takiego sposobu łączenia się między sobą wśród mniejszych sieci bardzo często słowo peering niesłusznie utożsamia się z bezpłatną wymianą ruchu.

Więksi operatorzy często decydują się jednak na zestawianie między sobą jedynie prywatnych połączeń peeringowych, szczególnie w sytuacji  kiedy duży wolumen ruchu usprawiedliwia takie połączenie.

Takie prywatne połączenia peeringowe również bywają bezpłatne lecz w przypadku sieci o zdecydowanie różnej wielkości bardzo często są one płatne (mniejszy operator lub portal płaci większemu operatorowi). Najwięksi operatorzy są jednocześnie bardzo rzadko uczestnikami otwartych, darmowych punktów wymiany peeringowej, mimo że często są obecni w takich punktach.


Oferta

Od piątku neo z tv w wyższych prędkościach

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
08 marca 2010
Od piątku neo z tv w wyższych prędkościach

Wielokrotnie pytaliście, kiedy ruszymy z promocjami neo + tv w wyższych prędkościach, czyli 6, 10 i 20 mega. Dziś mogę powiedzieć, że startujemy w najbliższy piątek. Dzięki temu w absolutnie wszystkich opcjach neo będą dostępne pakiety telewizyjne, które dodatkowo uatrakcyjniliśmy w ubiegłym tygodniu. Ofercie będzie towarzyszyć spora kampania reklamowa. Poniżej tabelka z cenami, a szczegóły w piątek.

Wariant usługi Długość umowy Cena promocyjna w  pierwszych 3 miesiącach (umowa 12) lub 6 miesiącach (umowa 24) Cena po okresie promocyjnym
neo 512 + tv 12 69,90 69,90
neo 1Mb + tv 12 69,90 74,90
neo 2Mb + tv 12 69,90 84,90
neo 6Mb + tv 12 79,90 119,90
neo 10Mb + tv 12 109,90 149,90
neo 20Mb + tv 12 109,90 179,90
neo 512 + tv 24 59,90 59,90
neo 1Mb + tv 24 59,90 64,90
neo 2Mb + tv 24 59,90 79,90
neo 6Mb + tv 24 69,90 114,90
neo 10Mb + tv 24 99,90 144,90
neo 20Mb + tv 24 99,90 174,90


Odpowiedzialny biznes

Internet jest kobietą

Kasia Barys Kasia Barys
08 marca 2010
Internet jest kobietą

Internet jest kobietą! To nie trawestacja słynnego zdania z „Seksmisji”. To wynik badań za 2009 rok. Internet nie jest już typowym męskim medium. I nie potrzeba do tego parytetów. Ponad połowa użytkowników to my - kobiety właśnie. Po raz pierwszy przeprowadzono segmenatcję całego rynku. Już teraz wiadomo czego w internecie szukamy, jakie jesteśmy jako użytkownicy internetu. Reklamodawcy internetowi mają nas jak „na talerzu”. A niektórzy mówią, że jesteśmy nieodgadnione!?

kobieta w sieci

Wg raportu Gemius wyróżniono 5 typów. NORMALESKI (32%) to panie z ustabilizowaną sytuacją życiową, często mężatki i matki, nierezygnujące z kariery zawodowej. Podzielają wartości pragmatyczne, cenią życie rodzinne, zdrowie i pracę. Dobrze wykształcone, nie traktują zakupów jako rozrywki samej w sobie. SIATKARKI (25%) - często można spotkać je idące z siatkami pełnymi zakupów dla całej rodziny. Są internetowymi odpowiednikami Matki Polki. Poświęcają się dla rodziny, nie realizują własnych pasji. Mieszkają głównie w mniejszych miejscowościach i na wsi, są gorzej wykształcone niż pozostałe grupy. Niezbyt lubią zakupy, ale są otwarte na promocje konsumenckie. SZAFIARKI ( 13%) są dobrze sytuowane, wykształcone, młode. Są singielkami bądź pozostają w wolnych związkach. Interesują się  modą i nowinkami, cenią niezależność i możliwość samorealizacji. Ich główne hobby to zakupy i to markowe. W wolnym czasie chodzą do klubów i kina. KULTURYSTKI (10%) – to młode pasjonatki kina, teatru i książek, które nie przegapią żadnego znaczącego wydarzenia kulturalnego. Często są to studentki, które wolą wydać zarobione pieniądze na spektakl niż na modę. Nie lubią promocji oraz unikają dużych centrów handlowych. TENISISTKI (20%) to najmłodsze internautki. Są to dziewczyny w wieku licealnym, często zamieszkujące mniejsze miejscowości, dla których ważne są takie wartości, jak miłość, przyjaźń i wiara. W wolnym czasie lubią robić zakupy. To mało świadome konsumentki, ich słabością są katalogi wysyłkowe.

Scroll to Top