Odpowiedzialny biznes

Dzień Dziecka Zaginionego

Monika Kulik Monika Kulik
25 maja 2024
Dzień Dziecka Zaginionego

Na całym świecie 25 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego. To data, która ma przypominać o zaginionych dzieciach i nastolatkach, a także o trudnej sytuacji, w której znaleźli się ich najbliżsi. Na ten problem zwraca uwagę Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, która na co dzień zajmuje się zaginięciami i prowadzi specjalną linię 116 000. Wspiera ją technologicznie Orange Polska.

Według danych Komendy Głównej Policji, każdego roku w Polsce zgłaszanych jest około 2 tys. zaginięć osób małoletnich*. Znacząca większość z nich odnajduje się już w pierwszej, bądź drugiej dobie od zgłoszenia. Nie zmienia to faktu, że każda sytuacja to niewyobrażalny stres dla dziecka i jego bliskich. Niestety, zdarza się również, że pomimo zaangażowania wszelkich możliwych sił, środków i metod, los zaginionego dziecka pozostaje nieznany. Jego bliscy żyją w stanie permanentnego zawieszenia, nie znając odpowiedzi na wiele pytań, zastanawiając się, czy dziecko żyje i czy jest szczęśliwe?

Telefon 116 000

Poszukiwania prowadzone przez policję oraz bliskich w takich sytuacjach wspiera Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Od 2009 roku prowadzi również telefon 116 000 - Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka. Orange od początku powstania telefonu jest jego partnerem technologicznym i wspiera jego działalność.

Pod numerem 116 000 można zgłosić zaginięcie dziecka lub nastolatka, otrzymać wsparcie w poszukiwaniach oraz pomoc psychologiczną lub prawną. Można także przekazać anonimowo informacje o osobie zaginionej. Fundacja ITAKA podkreśla, że na telefon 116 000 dzwonią nie tylko rodzice i opiekunowie. Często to rówieśnicy: koledzy czy koleżanki, przyjaciele, którzy wiedzą o sytuacji osoby zaginionej więcej niż rodzina. To między innymi dzięki nieocenionej pomocy informatorów możliwe jest prowadzenie poszukiwań. Informatorom zapewnia się dyskrecję i pełną anonimowość. Znajomi mogą zadzwonić i zaoferować wsparcie bez obaw, że narażą się na dodatkowe problemy z dorosłymi.

Z telefonu mogą też skorzystać sami zaginieni. Zdarzały się sytuacje, gdy osoba zaginiona zdecydowała się na kontakt z numerem 116 000. Miała pewność, że zostanie wysłuchana przez specjalistę, a ten pomoże jej w powrocie do domu i w skontaktowaniu się z policją.

W 2023 roku pracownicy i wolontariusze Fundacji ITAKA udzielili porad rodzinom lub opiekunom zaginionych dzieci 3907 razy.

Kampania informacyjna

Kampania Dnia Dziecka Zaginionego ma na celu uwrażliwienie społeczeństwa na szczególny problem, jakim jest zaginięcie dziecka, a także podjęcie dyskusji o tym, co wspólnie możemy zrobić, by takich sytuacji było jak najmniej.

Symbolem Dnia Dziecka Zaginionego jest kwiat niezapominajki i kolor niebieski. Dlatego w sobotę 25 maja Warszawa rozświetli się na niebiesko. W autobusach, w metrze oraz na zewnętrznych ekranach w przestrzeni miejskiej pojawią się grafiki z numerem 116 000 - Telefonem w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka oraz kwiatami niezapominajki. Numer „116 000” wyświetlony zostanie również na fasadzie Stadionu Narodowego oraz na budynku Warsaw Spire, który także pokryje się niebieską iluminacją. Na kolor niebieski zostaną podświetlone m.in. siedziby Komendy Głównej Policji i Biura Rzecznika Praw Dziecka, Pałac Kultury i Nauki oraz Most Śląsko-Dąbrowski.

Organizatorem kampanii jest Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych wraz z Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji. Patronat nad wydarzeniem objęła Rzecznik Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak.

numer 116 000, logo Fundacji Itaka, Rzecznika Praw Dziecka, firmy Orange i symbol niezapominajki

* Dane KGP za okres ostatnich pięciu lat (2019-2022)


Oferta

Tańszy roaming w Orange

Beata Giska Beata Giska
24 maja 2024
Tańszy roaming w Orange

Do wakacyjnych wyjazdów warto przygotować się wcześniej – by uniknąć nieprzyjemnych zaskoczeń i wysokich rachunków. Sprawdźcie, co nowego w roamingu w Orange i jak zaoszczędzić podróżując za granicą.

Mamy dobrą wiadomość: powiększone zostały pakiety GB w Unii Europejskiej. Polecamy też ofertę Bezpieczny Roaming, którą dobrze jest aktywować przed ruszeniem w podróż poza UE. I – jak to przed wyprawą – sprawdźcie swój sprzęt, bo w niektórych krajach sieć 3G została już odłączona więc tam skorzystacie wyłącznie z kart i smartfonów obsługujących 5G.

Obniżki cen w roamingu

Od 15 maja 2024 zmianie uległy opłaty usług w roamingu dla: klientów indywidualnych ofert na abonament, Orange Flex i na kartę (również dla nju mobile), a także dla użytkowników biznesowych. Zwiększyliśmy o ponad 8% limit GB w roamingu w Strefie 1 (kraje UE oraz Europejski Obszar Gospodarczy). Finalna ilość, jaką teraz będziecie mieć, zależy od posiadanej taryfy. Obniżyliśmy też cenę za 1 GB po limicie do 8,45 zł. Szczegóły dostępne są na stronie.

Pakiet Bezpieczny roaming

Wybierając się w dalszą podróż – poza kraje unijne – znajdziecie w Orange świetną usługę Bezpieczny Roaming. To rozliczanie za transmisję danych w wybranych, odległych destynacjach (46 państw w tym m.in.: Egipt, Turcja, Tunezja, USA), bez ryzyka niespodziewanego, wysokiego rachunku. Pakiet 1 GB kosztuje 15 zł i włącza się automatycznie, gdy użytkownik rozpocznie transmisję danych w roamingu. Po wykorzystaniu 1 GB, transmisja danych zostanie zablokowana do okresu ważności pakietu (24h).

Usługa odnawia się codziennie, o ile klient korzysta z internetu. Jeśli nie włącza się transmisji danych – nic nie aktywuje się, a opłata nie jest pobierana. Po zużyciu środków przed upływem doby, gdy potrzebujemy nadal korzystać z internetu, może aktywować następny pakiet. Bez niego w egzotycznych krajach 1 MB może kosztować nawet 44 zł.

Jak włączyć Bezpieczny Roaming? Jeśli podpisywaliście swoje usługi abonamentowe w tym roku, po 21 stycznia, usługa jest już częścią planu komórkowego, a dla tych wcześniej zawartych wymagana jest aktywacja – bezpłatny SMS o treści BR na numer 80060. W przypadku oferty na kartę i nju konieczny jest SMS o treści BR na 80214.

Na dłuższe wyjazdy dostępny jest też większy pakiet GO – 10 GB na 15 dni za 79 zł. Jest on jednorazowy, do aktywacji dla wszystkich klientów abonamentowych. Zawiera obniżoną stawkę za minutę połączenia, SMS-y i MMS-y do 0,50 zł. W ofercie na kartę jest podobny pakiet – 10 GB na 15 dni za 79 zł, bez tańszych stawek za rozmowy i wiadomości. Więcej informacji o cenach oraz lokalizacjach znajduje się na: www.orange.pl/roaming .

W Orange Flex są zbliżone atrakcyjne pakiety, na dalsze destynacje lub poza UE, pod nazwą Tu i Tam oraz Pakiet Brytyjski. Zawierają od 1 do 10 GB. Są do aktywowania w aplikacji mobilnej (szczegóły pod linkiem) w dowolnym momencie, nawet po wylądowaniu na miejscu lub skończą się Wam GB. Usługi te dają oszczędność, są płatne z góry, a gdy wyczerpie się 80% transferu danych – informujemy o tym, byście rozważyli dalsze działania.

Do tych krajów tylko ze smartfonem 5G

W Polsce we wrześniu 2023 roku rozpoczęliśmy proces wygaszania sieci 3G, by zwolnić miejsce dla szybszej i nowszej technologii 5G. Polecaliśmy sprawdzić swoje karty SIM (w razie potrzeby bezpłatnie wymienić je w salonach Orange). W niektórych krajach 3G jest już całkiem odłączone (pozostaje dostęp do 4G/LTE) więc planując wyjazd warto się rozeznać. Jeśli macie nowsze smartfony to niczego nie musicie się obawiać. Starsze urządzenia mogą mieć po prostu gorszą łącznością. Można przed podróżą pomyśleć więc o wymianie telefonu – i wbrew obawom wcale nie musi on być drogi (tu znajdziecie listę przykładowych tańszych urządzeń obsługujących najszybszą sieć 5G), tym bardziej, że w Polsce trwa proces wyłączeń 3G i ma objąć cały kraj do końca 2025 roku, więc taki sprzęt i tak się przyda.

Państwa, w których 3G zostało już odłączone to: Czechy, Grecja, Holandia, Niemcy, Norwegia, Słowenia, Włochy. Poza UE natomiast: Indonezja, Sri Lanka, Kambodża, Macedonia Północna, Malezja oraz Filipiny. W wielu innych krajach proces wygaszania też już trwa i w pełni zadzieje się w najbliższych miesiącach lub latach.

Więcej na temat połączeń międzynarodowych, stawek czy porad przed wyjazdem za granicę znajdziecie na www.orange.pl/roaming . Konsultanci na infolinii i w salonach też chętnie pomogą.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 03:23 08-10-2021

Internet – „kopalnia dobra i zła”. Myslę że za kilka lat też będę „filtrował” strony które przegląda moje dziecko. Dobrze że są dziś rozwiązania technologiczne, dzięki którym da się blokować dostęp do stron www. Dzięki temu możemy blokować te, które uważamy za nieodpowiednie.

Odpowiedz

Zielony Operator

Energia ze słońca w Warsaw Data Hub

Hanna Jaworska-Orthwein Hanna Jaworska-Orthwein
24 maja 2024
Energia ze słońca w Warsaw Data Hub

Właśnie podpisaliśmy umowę na realizację instalacji fotowoltaicznych na naszym najnowocześniejszym centrum przetwarzania danych - Warsaw Data Hub (WDH). Kontrakt realizowany jest w modelu Solar as a Service (SaaS) czyli dzierżawy od firmy GreenYellow PV Poland. Umowa została zawarta na 20 lat.

Taki typ współpracy zapewnia nam stałe i przewidywalne koszty obsługi inwestycji. Obsługą instalacji, serwisem i ubezpieczeniem zajmuje się GreenYellow. Instalacja ma mieć moc 299 kWp. Na dachu WDH pojawi się w przyszłym roku.

Kolejne źródła  odnawialnej energii pozyskujemy w dwóch modelach współpracy - kontraktach PPA i instalacjach on-site. Zwłaszcza ten drugi model ma sporo zalet. Nie musimy jednorazowo ponosić dużych nakładów inwestycyjnych i nie obciążają nas koszty utrzymania instalacji. Mamy też zagwarantowany poziom produkcji z instalacji w każdym roku.

Jeszcze więcej korzyści

Na fotowoltaice w WDH zyska także środowisko, bo dzięki tej instalacji średnio rocznie wyprodukujemy ok. 250 MWh a łącznie przez cały czas trwania kontraktu ok. 5 tys. MWh. To oznacza, że unikniemy w całym tym czasie nawet 3,2 tys. ton emisji CO2.

Nasza infrastruktura musi być gotowa na obsłużenie stale rosnącego ruchu, a to oznacza nie tylko rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną, ale i odpowiedzialność za emisję gazów cieplarnianych. Dlatego bardzo zależy nam na tym, aby wykorzystywać czystą energię bezpośrednio w naszej infrastrukturze sieciowej.

Realizacja celów klimatycznych

Na koniec przypomnę tylko, że dzięki kontraktom PPA i ciągłemu redukowaniu konsumpcji energii elektrycznej  w Orange Polska zmniejszyliśmy emisje CO2e ( Zakres 1+ 2, wg Protokołu GHG (tj. bezpośrednie i pośrednie emisje własne w latach 2015-2023) już o 79% , a udział  energii odnawialnej w naszym całkowitym wykorzystaniu energii elektrycznej wzrósł do 74% (374 z 505 GWh). Oznacza to, że udało nam się zrealizować nasze cele klimatyczne szybciej, niż zakładaliśmy.

Scroll to Top