Oferta

Jak przygotować dom jednorodzinny na światłowód?

Piotr Domański Piotr Domański
15 maja 2019
Jak przygotować dom jednorodzinny na światłowód?

Wiecie jaki jest najlepszy dowód, że inwestycje w światłowód w domach jednorodzinnych (i nie tylko) trwają w najlepsze? Coraz częściej widzę pytania o to jak przygotować swój dom, na przykład w trakcie remontu na podłączenie światłowodu. Nic dziwnego, w zasięgu jest już prawie 200 tys. domów jednorodzinnych. Postanowiłem zebrać dla Was kilka wskazówek.

Zacznę jednak od tego, że wszystkie „poważne” prace na etapie podłączenia usługi , związane ze światłowodem powinni prowadzić fachowcy – dokładnie fachowcy Orange.

Przewody światłowodowe, choć nie są delikatne niczym porcelana, to jednak w trakcie montażu można je uszkodzić. Innym powodem, dla którego warto zostawić to specjalistom jest wykorzystanie w trakcie montażu specjalnych narzędzi, bez których obróbka cienkiego jak włos włókna światłowodowego jest praktycznie niemożliwa. Takich narzędzi na wyprzedaży w „Casto” nie kupicie.

Choć samo stworzenie instalacji to trudne zadanie, to do podłączenia można się przygotować. Światłowód do domu jednorodzinnego podłączamy na dwa  sposoby – „doziemnie” oraz po słupach. Zakładam, że na tym etapie nie wiecie jaką metodę zastosujemy u Was, więc opiszę obie.

Światłowód z podziemi do domu jednorodzinnego

Tutaj kluczem jest wyprowadzenie odpowiedniego kanału dla światłowodu bezpośrednio do granicy działki. Dzięki temu, gdy przyjdzie do instalacji nie trzeba będzie przekopywać ogródka, zrywać kostkę i walczyć z płotem. Powinniście zacząć od poprowadzenia między budynkiem, a płotem rury Ø40 mm, zaślepić ją i dobrze oznaczyć jej koniec. Rurę taką możecie nabyć praktycznie w każdym markecie budowlanym.  To pozwoli poprowadzić nam w przyszłości instalację. Rura powinna mieć możliwie mało zagięć, by łatwo można było wprowadzić do niej światłowód. W środku warto pociągnąć pilot – linkę lub cienki drut, za który później będzie można zaczepić przewód i przeciągnąć go przez rurę. Wielokrotnie w tekście używam tego sformułowania, zawsze dokładnie w tym kontekście.

To jednak dopiero początek, bo co prawda stworzyliśmy właśnie drogę dla światłowodu do waszego domu, jednak zapewne na jego peryferia. Kolejnym elementem, o którym powinniście pamiętać jest montaż tak zwanej telekomunikacyjnej skrzynki mieszkaniowej. Zaleca się, by była gdzieś przy wejściu do budynku, w garażu lub w pomieszczeniu gospodarczym.

Taką skrzynkę możecie znaleźć w internecie, kupić na Allegro, więc nie będę się rozwodził. Od 2013 roku jest obowiązkowa w budynkach wielorodzinnych. W przypadku budynków jednorodzinnych niestety każdy właściciel musi osobiście o nią zadbać. Jednak o telekomunikacyjnej skrzynce mieszkaniowej będzie nieco więcej poniżej.

Światłowód do domku jednorodzinnego biegnie także po słupie

Światłowód do domków jednorodzinnych prowadzimy także po słupach. Takie rozwiązanie mogliście zobaczyć  między innymi w dwóch materiałach wideo, gdzie pokazywałem Wam podłączanie światłowodu do osiedla domków jednorodzinnych.

Tutaj kluczowym elementem jest pozostawienie możliwości wprowadzenia światłowodu do budynku. Najlepiej sprawdzi się rura osłonowa lub tzw. korytko prowadzące z górnej części domu – okolic dachu, podbitki dachowej, ganku do wspomnianej telekomunikacyjnej skrzynki mieszkaniowej. Wlot takiej rury powinien być zamknięty, zabezpieczony i znajdować się w możliwie niewidocznym, choć dostępnym miejscu, w pobliżu którego będzie mocowany kabel zawieszony ze słupa. Tak jak poprzednio zostawiamy w środku  pilot i dbamy, by rurka miała możliwie mało delikatnych zgięć.

Telekomunikacyjna skrzynka mieszkaniowa przydaje się do światłowodu

Taka skrzyneczka  to w nowobudowanych budynkach wielorodzinnych już standard. Jednak w domach jednorodzinnych nadal rzadko spotykana. Może być zarówno wbudowana w ścianę jak i umieszczona na niej. Powinna być dość duża minimum 280x360x80mm (odpowiednio – szerokość, wysokość, głębokość), a w środku powinno znaleźć się przynajmniej jedno gniazdo 230V/50Hz. W związku z tym powinna być także w miejscu niedostępnym dla dzieci, być zamykana oraz posiadać II klasę ochronności zgodnie z normą PN-EN 61140:2016-07 – Ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym.

Schemat instalacji światłowodowej w domu

Wspomniane już rurki (lub peszle) powinniście poprowadzić do tych miejsc w budynku, w których będziecie chcieli korzystać z internetu czy TV, a także tych miejsc, które zapewnią najlepszy zasięg Wi-Fi. Warto od razu poprowadzić nim przewód Gigabit Ethernet, którym w przyszłości podłączycie na przykład komputer lub Smart Wi-Fi Box. Takie peszle powinny mieć średnicę wewnętrzną minimum 12 mm i być zaopatrzone w piloty. Warto także pociągnąć jeden z peszli do miejsca gdzie planujecie mieć zestaw kina domowego i pozostawić tam tylko pilota. Pozwoli on w przyszłości w razie potrzeby pociągnąć tam światłowód. Na jego końcu warto zamontować puszkę 60 mm głębokości i gniazdko światłowodowe. Taki układ pozwoli w przyszłości szybko zamontować światłowód.

Peszle to trudna sprawa. Często łamią się, pod wpływem na przykład ciężaru wylewki betonowej i stają się niedrożne.  Instrukcje prawidłowego kładzenia peszli znajdziecie w internecie, a przy odbiorze budynku zwracajcie na nie baczną uwagę.

Jeżeli planujecie większy dom, warto stworzyć całą sieć kabli Gigabit Ethernet, do kilku pokoi. Niestety fizyki nie oszukamy i zasięg WiFi może nie sięgnąć wszędzie. Dlatego może się przydać urządzenie, które poszerzy zasięg modemu, takie jak Smart WiFi Box. To element szerszego systemu naszego Smart WiFi, które pozwala zoptymalizować działanie domowej sieci.

Jeśli ktoś chciałby dowiedzieć się więcej, jak przygotować swój dom, czy też mieszkanie na nową technologię to zapraszam do zapoznania się z dokumentem przygotowanym specjalnie przez Orange dostępnym pod tym linkiem: https://www.orange.pl/ftth_oferta.phtml#standard_techniczny

Jeżeli jesteście już w zasięgu światłowodu zajrzyjcie po prostu na stronę orange.pl by dowiedzieć się więcej o ofercie. Możecie go wziąć także na próbę.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 14:22 15-05-2019

Cenne porady 🙂 Może kiedyś się przydadzą, może keidyś coś się wybuduje ;p

Odpowiedz
Hanni
Hanni 21:47 15-05-2019

To jeszcze przydał się opis ostatniej mili w mieszkaniach wielorodzinnych. Jak to wyglada już w samym mieszkaniu. Wiem że światłowód nie lubi kątów prostych, więc jak to jest z przeciągnięciem lini? Czy już tylko przez ścianę, skrzynka, a dalej WIFi????

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 08:48 30-07-2019

    Instalację światłowodu w mieszkaniu pokazaliśmy w tym materiale: https://youtu.be/XCe9Lo85WLU. Generalnie – jeżeli masz peszle w mieszkaniu, a całe nowe budownictwo powinni mieć – idziemy peszlami. Jeżeli nie – niewielka dziurka nad framugą drzwi, następnie niewidoczny światłowód ( w kolorze framugi lub zbliżony) do listwy przypodłogowej i wzdłuż listwy do gniazdka światłowodowego, najczęściej w dużym pokoju, obok telewizora. Tam ustawiamy FunBox 3.0 i dekoder, a resztę mieszkania pokrywa WiFi. Do FunBox 3.0 można dopiąć kabel Gigabit Ethernet. Drugą opcją jest zakup Smart WiFi Boxa, który spinamy po WiFi i do niego podpinamy po kablu Ethernet komputer. To szczególnie dobre rozwiązanie dla starszych PC-etów, które nie obsługują WiFi 5 GHz.

    Odpowiedz
Jaro
Jaro 19:29 24-05-2019

@Piotr Domański jaki jest standard techniczny w Waszych węzłach dostępowych (szafkach ulicznych)? Chodzi mi o możliwą ilość klientów do przyłączenia. Jest tyle włókien ile domostw czy np. 2x więcej lub np. 20% zapasu?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 08:42 30-07-2019

    W teorii 128, w praktyce 32, rzadziej 64. Zdarzają się też 16. Tu jest inaczej niż w przypadku VDSL czy ADSL.

    Odpowiedz
reev
reev 13:16 20-08-2019

Szkoda tylko, że technicy to podwykonawcy, którzy w jednym mieście 100tys. potrafią się bić o jedną drabinę. W przypadku uszkodzenia światłowodu lub położenia kilku metrów przyjeżdżają „fachowcy” z Orange i wzruszają ramionami, że trzeba czekać minimum dwa tygodnie na ludzi z narzędziami. Trochę śmieszne jak na firmę tych rozmiarów.

Odpowiedz
    reev
    reev 11:55 21-08-2019

    Miałem już w swojej historii kontaktów z Orange – 41 dniową naprawę DSL (usterka wymagała kawałka kabla i dosłownie 10 minut roboty). W drugim miejscu naprawiali mi Neostradę około miesiąca – tu było odbijanie piłeczki kto winni czy technicy czy osoba wprowadzająca zlecenie do systemu. Dzisiaj w trzecim, innym miejscu od dwóch tygodni mam zerwany światłowód. Dzisiaj znowu byli „fachowcy” z Orange, jeden do drugiego mówi szeptem „musimy skompletować narzędzia”. Podsumowując – możecie kręcić filmiki jak to cudownie działają ekipy – ale rzeczywistość jest całkowicie inna.

    Odpowiedz
      Piotr Domański
      Piotr Domański 12:02 21-08-2019

      Cześć, oczywiście nie powinno to tak wyglądać. Będę wdzięczny za kontakt. Przekażę komu trzeba.

      Odpowiedz
        reev
        reev 12:17 21-08-2019

        Panie Piotrze dam im czas do końca tygodnia. Wkurza mnie że byli już łącznie 3 razy i za każdym razem odjeżdżają, mówiąc że brakuje narzędzi albo że musi przyjechać ktoś inny. Ile razy trzeba patrzeć na to samo, żeby przygotować się do roboty?

        Odpowiedz
          Piotr Domański
          Piotr Domański 12:55 21-08-2019

          Będę jednak wdzięczny za informację. Jeżeli coś mamy zmienić, a trudność jest jednostkowym wypadkiem to musimy wiedzieć gdzie występuje, by móc mu zaradzić. Jeżeli nie będziemy wiedzieć, gdzie nie możemy nic na to poradzić.

          Odpowiedz
Robert
Robert 05:37 22-09-2019

Dzień dobry
chciałbym zapytać w jaki sposób skontaktować sie z Orange w sprawie budowy przyłącza światłowodowego.
Budujemy przy nowej ulicy w Gdańsku Osowej (ul Cerery) razem 5 domów jednorodzinnych.
Jak zachęcić Orange do położenia tam światłowodu?

Odpowiedz
JamesBD
JamesBD 15:51 30-10-2019

Zbliżam się właśnie do remontu generalnego domu oraz ocieplenia stąd moje pytanie do kogo zgłosić się w Orange aby porozmawiać na temat przygotowania domu pod przyszłe podłączenie światłowodu?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 23:20 13-12-2019

    Nie prowadzimy takich usług, zachęcamy do lektury pliku załączonego na końcu artykułu.

    Odpowiedz
góral
góral 21:06 10-12-2019

Ale tak konkretnie. Przyłącz do budynku ze słupa czyli napowietrzny. Pytanie, światłowód z linką nośną? czy bez. Następnie jaka średnica kabla światłowodowego? ponieważ chciałem ułożyć odpowiedni rozmiar mikrorurki. Jeszcze jedna sprawa, czy światłowód będzie zakończony terminalem optycznym a następnie patchcord’em do routera? Czy zamiast terminala optycznego można użyć gniazdka światłowodowego?

Odpowiedz
Krzysztof
Krzysztof 22:11 14-01-2020

Witam. Na stronie Orange wypełniając formularz sprawdzający możliwość świadczenia usługi dostępu do sieci światlowodowej pod wskazanym adresem są błędy wynikające z nazwijmy to z „postępu budowlanego”.
Wpisując dany adres (w moim przypadku) zostaje poinformowany o obecnym braku dostępu do światłowodu (to rozumiem), ale jednocześnie ukazuje się informacja, że jest dostępny Internet Domowy do 80 Mb/s w ADSL. Ta informacja mnie też cieszy … jak się okazuje chwilowo. Składam zamówienie na usługę (OMNI0123609645X1) i czekam na termin wizyty montera. Monter przyjeżdża, krótka rozmowa, wizja lokalna w terenie i po kilku godzinach SMS-em dostaje info o BMT czyli Braku Możliwości Technicznych.
I co się okazuje. W latach 90-tych XX wieku we wsi została wykonana kanalizacja telekomunikacyjna w technologii miedzianej. Przy każdej posesji zlokalizowana studzienka telekomunikacyjna z przyłączem do każdego domostwa. OK, ale do czasu. Jedno domostwo ulega spaleniu, a następnie rozbiórce. W tym miejscu działka zostaje podzielona na dwie mniejsze i na każdej z osobna wybudowany nowy dom jednorodzinny. Jeden z domów należy do mnie. Oba nowe domy nie mają praktycznie możliwości technicznych podłączenia „stałego łącza” tzw. BMT. A formularz na stronie teoretycznie informuje o takowych możliwościach. Moje pytanie brzmi czy istnieje światełko w tunelu, aby w przyszłości w momencie budowy światłowodów (POPC1, POPC2 i kolejne?) rozbudować istniejącą kanalizację teletechniczną o studzienkę teletechniczną i wyprowadzić przyłącze światłowodowe do nowych domów (przecisk pod drogą gminną 5 m)? Dodam, iż deklaracja chęci podłączenia do sieci światlowodowej została złożona za pośrednictwem formularza na stronie Orange.
Pytam o światłowód gdyż podejrzewam, że Orange nie inwestuje już w miedź. (czy się mylę?).
Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

Odpowiedz
    Simon
    Simon 20:54 04-05-2020

    Po prostu technikowi nie chce się kopać rowka na położenie kabla, bo nikt mu za to nie zapłaci. Miałem to samo. Dostałem chyba trzy powiadomienia BMT w tym jedno już po położeniu linii. Życie.

    Odpowiedz
Grzegorz
Grzegorz 10:20 18-03-2020

Witam u mnie jest tak że trzy metry od domu położony jest światłowód oczywiście jak go kładli to nie zrobili przyłącza do mojego domu bo teściu starszej daty odmówił i teraz tak fizycznie przewód jest a w praktyce brak możliwości technicznych czy da się nawet na własny koszt wykonać przyłącze do budynku ?

Odpowiedz
Dom
Dom 20:55 28-04-2020

Dzień dobry,
Aktualnie Teltech montuje światłowody na słupach przy mojej ulicy. Niestety mój dom jest daleko od drogi i warunki nie pozwalają na przyłącze naziemne. Jeżeli chciałbym aby światłowód został pociągnięty pod ziemią to co powinienem zrobić? Zgłaszać to do Orange czy samemu wykonać wykop telekomunikacyjny i położyć peszel?

Odpowiedz
Kewin z Ulimia
Kewin z Ulimia 15:26 05-05-2020

Małe miejscowości tak? To czemu ja sie kisze na 50mb/s co ? Rewolucja chce swiatlowod w ulimiu.
Pozdrawiam z rodzinką

Odpowiedz
    freit
    freit 13:49 16-01-2021

    Witam, możesz powiedzieć jaki dostawca oferuje 50/s w Ulimiu?

    Odpowiedz
Adam
Adam 19:14 23-07-2020

A co zrobić, gdy Panowie (instalatorzy?) podłączyli 'ze słupa’ do ściany Domu światłowód, przyszedł przedstawiciel Orange z (olbrzymim) tabletem (posprawdzał kabel i jakąś skrzynkę przed posesją) i wręczył mi ulotkę „JUŻ JEST!” o tym, że mam już dostęp do światłowodu – ale wszyscy handlowcy Orange twierdzą zaciekle, że nie mogę mieć światłowodu? :/

Odpowiedz
A.Francuz
A.Francuz 08:56 09-09-2020

Panie Piotrze jak namówić Orange na podłączenie światłowodu do firmy, studzienka ze światłem jest jakieś 400 m dalej, aktualnie mamy miedź do której przyjeżdzają technicy średnio 3 razy w miesiącu z powodu awarii – niestety nie mają mocy na to żeby ktoś im zlecił zmiane tej miedzi na światłowód.

Odpowiedz
Marcin
Marcin 22:57 20-09-2020

A jaka jest różnica przyłączania domku do sieci ale z wykorzystaniem routera klienta? Co należy brać pod uwagę? Czy są konieczne jakieś dodatkowe konwertery lub modemy?

Odpowiedz
Cezary
Cezary 07:48 25-10-2020

Panie Piotrze, przedwczoraj ekipa Orange wkopała u mnie na działce światłowód (mikrorurkę) na głębokości ca. 30 cm (na długości ok. 30m) (miejscowość Magdalenka gm. Lesznowola). Zgodnie z Waszą rekomendacją światłowód powinien być położony na głębokości minimum 0,7 metra. Nie ma jeszcze zrobionego podłączenia do budynku. U kogo powiniennem zareklamować tę nieprawidłowość?

Odpowiedz
Sebastian Kania
Sebastian Kania 03:55 11-11-2020

Witam, Wysłałem już deklarację klienta pocztą o wybudowanie przyłącza światłowodowego, namówiłem tez 20 sąsiadów (może być więcej bo tuż obok jest więcej gospodarstw domowych. To nowe osiedle domków jednorodzinnych w których aż się prosi o taką istalację. Co trzeba dalej zrobić, żeby coś się ruszyło. Na gminie ciężko polegać, bo im jest to nie potrzebne. Czy możemy liczyc na jakąś odpowiedź. Nie chcemy być w tyle wgzl. innych lokalizacji. Inwestycja Gąski, gm Ciechanów. (proszę o maila, kaniasebastian@o2.pl)

Odpowiedz
irmina
irmina 18:39 24-02-2021

czy instalacja swiatłowodu łączy sie z jakimis niedogodnosciami dla domowników? np odłącznie prądu? przekopanie dzialki, wiercenie w scianie? ile zwykle trwa ?

Odpowiedz
sin
sin 15:01 09-03-2021

Niestety troche malo dokladne informacje . Z rysunku nie wynika gdzie jest (gdzie sa) punkty dostepu (access points) do wifi, w modemie/routerze Orange czy moze gdzie indziej?
Wiele jest o peszlach i o rurkach tylko nie ma b. waznej informacji jaki promien giecia wytrzymuje kabel swiatlowodowy ? Sama Ilosc ugiec nie jest krytyczna (swiatlo nie widzi tych zakretow), natomiast promien mechanicznego zgiecia kabla swiatlowodowego jest jak najbardziej krytyczny przy prowadzeniu instalacji. Zakladam ze minimalny r jest ok. 30cm , bo widzialem na ulicy jak sa nawiniete bebny z kablem).

Odpowiedz
Monika1990
Monika1990 01:43 16-03-2021

Szkoda ze ja błagam wręcz o możliwość skorzystania ze światłowodu bo wszyscy mamy prace i lekcje zdalnie… niestety ciagle słyszę odmowę… chyba macie już dość klientów…. a szkoda

Odpowiedz
Rafal
Rafal 18:44 23-03-2021

Fajny material, szkoda ze u mnie na ulicy sa juz mufy ze swiatlowodem ale nadal nie widac jej na mapach Orange i zamowic sie nie da ?

Odpowiedz
Darek
Darek 16:31 15-12-2021

Witam.Mam pytanie odnośnie powieszenia kabla światlodowego przez Orange nad wjazdem na moją posesję,wynosi on 3.6 metra.Niemogę nigdzie doszukać się jaka powinna być wysokość od ziemi?Zwracałem uwagę pracownikom ,lecz oni stwierdzili że tak jest dobrze,oczywiście nie mogę się z tym zgodzić.

Odpowiedz
Reklamacja 00006233004684
Reklamacja 00006233004684 15:20 22-03-2022

U mnie nie potrafią podłączyć światłowodu do domu 30 metrów od słupa . Twierdzą ze za daleko . Reklamuje usługę już 2 razy ale nic , firma wykonywujący podłączenie ma wszystko w czterech literach . W artykule pięknie opisane a rzeczywistość pokazuje nieudolność i kompletna ignorancję firm współpracujących z operatorem .

Odpowiedz
ISKA
ISKA 09:53 19-10-2024

A jak to zrobić w przypadku kilka lat temu wybudowanego już domu? Jak podłączyć się do światłowodu idącego w drodze?

Odpowiedz
Budynek Jednorodzinny
Budynek Jednorodzinny 11:24 10-01-2025

Orange piszecie tu o przygotowaniu się na światłowód. Szkoda że nie uzgadniacie potem inwestycji z mieszkańcami. Tworzycie projekt jako główny beneficjent, firma podwykonawcza realizuje budowę zgodnie z projektem i w efekcie tego przyłącze znajduje się w zupełnie innym miejscu niżeli wyprowadzona rura między budynkiem a płotem. Na koniec kopiecie ogród na głębokości 40-50cm bo projek nie zmienicie

Odpowiedz

Sieć

Mamy ponad 1600 stacji z agregacją 4 pasm, a refarming robimy nawet w Kampinosie

Piotr Domański Piotr Domański
14 maja 2019
Mamy ponad 1600 stacji z agregacją 4 pasm, a refarming robimy nawet w Kampinosie

Choć święta i majówka za pasem to nie próżnowaliśmy. Od końca kwietnia, gdy ostatnio dzieliłem się z Wami informacjami o tym jak dopalamy naszą sieć mobilną przeprowadziliśmy refarming w kolejnych miejscowościach. Dość intenensywnie pracowaliśmy ostatnio na granicy między Mazowszem i Podlasiem, a potem w stronę Białegostoku, który zresztą jest kolejny na liście. Pracujemy też na Mazurach i na Dolnym Śląsku.

modernizujemy sieć mobilną Orange Polska, ponad 1600 stacji bazowych obsługuje już agregację 4 pasm.

Refarming na Podlasiu, Dolnym Śląsku, Mazowszu i Mazurach

Obok wspomnianych 4 stacji w gminie Kampinos, o którym wspomniałem w tytule i kolejnych w okolicach Modlina wzmocniliśmy także 4G LTE na 4 stacjach w Barczewie, i po jednej w Dźwierzutach i Rozogach na Mazurach. W tym regionie mocno pracowaliśmy także w Szczytnie i leżącym obok Świętajnie. Z kolei na Dolnym Śląsku z większych możliwości sieci 4G mogą cieszyć się mieszkańcy Brzegu Dolnego, Obornik Śląskich, Wołowa i Żmigrodu. Na Podlasiu pracowaliśmy między innymi na rogatkach Białegostoku i w Tykocinie.

Wszędzie tam dołożenie kolejnego pasma 4G LTE pozwoli urządzeniom, które mogą z niego korzystać (oraz ich właścicielom) na bardziej komfortowe korzystanie z internetu mobilnego. To czy Wasz smartfon wspiera agregację pasma (opisaną jako CAT, a po niej cyferka – 4 to minimum) oraz czy obsługuje pasmo 2100 MHz przeczytacie w jego specyfikacji technicznej. Polecam tam zaglądać i brać pod uwagę przy zakupie smartfona. Dobry smartfon powinien agregować wiele pasm, a nie tylko robić ładne zdjęcia.

Przyda się to szczególnie wtedy gdy będziecie w tych najbardziej zatłoczonych miejscach, gdzie stoją stacje agregujące aż 4 pasma 4G LTE. Takich stacji mamy już ponad 1600 i w ich okolicy jakość korzystania z sieci będzie dużo lepsza, gdy będziecie korzystać z takich smartfonów.

O tym jakie smartfony wybrać jeżeli chcecie mieć szybki internet oraz czym jest agregacja pasma pisałem już na blogu. Zajrzyjcie do tych dwóch tekstów, bo one znacznie poszerzą Waszą wiedzę. Chyba warto, bo każdego dnia korzystamy z sieci komórkowej, pobieramy i wysyłamy dane i wszyscy chcemy robić to możliwe szybko i komfortowo. Internet nie jest z powietrza ;-)

A jeżeli nie macie czasu na czytanie, obetrzyjcie to wideo ;-)

 

Komentarze


Oferta

Galaxy Watch LTE eSIM zamiast smartfona? | SZYBKI TEST

Marta Krajewska Marta Krajewska
13 maja 2019
Galaxy Watch LTE eSIM zamiast smartfona? | SZYBKI TEST

Co jakiś czas testuję dla was sprzęty z naszej oferty, które nie są smartfonami. Dzisiaj przyszła pora na test smartwatcha marki Samsung, czyli Galaxy Watch LTE eSIM.

Co potrafi to urządzenie? W zasadzie to samo, co smartfon: dzwonić i odbierać połączenia i SMSy, odczytywać powiadomienia z mediów społecznościowych, łączyć się z siecią, korzystać z aplikacji, czy odtwarzać muzykę ze smartfona. Dzięki możliwości aktywacji karty eSIM, zegarek może nawet zastąpić nam telefon.

Jeśli nadal macie wątpliwości, czy to dobre rozwiązanie (mnie zniechęcała wizja mówienia do zegarka w miejscu publicznym :-)), to powinny przekonać Was bezprzewodowe słuchawki Galaxy Buds, które można sparować ze smartwatchem. Dzięki wbudowanemu mikrofonowi, możecie korzystać z nich nie tylko do słuchania muzyki, ale także do rozmawiania.

Czy warto zamienić smartfon na smartwatch i słuchawki?  Ja sprawdziłam i znam już odpowiedź. Jestem ciekawa Waszego zdania.

Galaxy Watch LTE eSIM dostaniecie w sklepie orange. Przy zakupie bez abonamentu, kupicie go w 20 ratach za 80 zł/mc. W nowym Planie  Mobilnym 55 zapłacicie za niego 56 zł/mc i 299 zł na start. Sprawdźcie w sklepie orange: Galaxy Watch LTE eSIM.

Do zestawu polecam świetne, bezprzewodowe słuchawki Galaxy Buds, które testowałam razem ze smartwatchem. W nowych planach mobilnych możecie mieć je już za 1 zł, w zestawie z Samsungiem Galaxy A20e. Sprawdźcie: Galaxy Buds za 1 zł w prezencie

Do pełni szczęścia aktywujcie jeszcze eSIM - od dzisiaj jest dostępny także dla klientów z sektora małych i średnich firm. Więcej na ten temat przeczytacie we wpisie Piotrka na blogu: eSIM na smartwatche (i nie tylko) dla klientów biznesowych. A jeśli macie pytania o eSIM, to tutaj znajdziecie najczęściej pojawiającej się pytania i odpowiedzi: Q&A.

Komentarze

Pasjonat
Pasjonat 12:28 09-10-2025

Czy w związku z uruchmianiem 5G w paśmie 700 będziecie wygaszali 5G2100DSS? Czy można liczyć na udostępnienie warstwy 5G700 na mapce zasięgu lub choćby bardziej szczegółową mapkę z wpisu? Chciałoby się przetestować nową warstwę 5G, ale jak na razie nie wiadomo gdzie jechać, aby złapać. 🙂

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:10 09-10-2025

    Tak, są miejsca w których wyłączamy 5G DSS, zwłaszcza jeśli dostępne jest 5G Cband. Co do mapy, mamy to w planach, ale na razie za wcześnie by mówić o terminach.

    Odpowiedz
Pijo
Pijo 12:30 09-10-2025

Pani Kingo, a na ilu stacjach dolożyliscie LTE700?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:10 09-10-2025

    Na kilkudziesięciu.

    Odpowiedz
Użytkownik
Użytkownik 13:15 09-10-2025

Pozwolenia na częstotliwość 700MHz dostaliście także przy granicy, tam gdzie 800MHz jest niedostępne. Czy to oznacza że zasięgowego oprócz 5MHz z 900 będzie teraz też 10MHz z 700 ?? Jeśli tak to suuuuper, jakość na wsiach będzie o niebo lepsza.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:30 13-10-2025

    Tak, pasmo 700 ma znacząco wzmocnić sieć przy granicach. Choć zaznaczam, że ma ono pewne ograniczenia koordynacyjne.

    Odpowiedz
yaroo
yaroo 14:04 09-10-2025

Można prosić gdzieś o dokładny spis miejscowości? Po mapce ciężko cokolwiek zobaczyć i mieć 100% pewność, gdzie jest 5G700

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:03 09-10-2025

    Na stronie Orange dostępna jest mapa zasięgu, mamy w planach dodanie podglądu dla zasięgu 5G 700 i wtedy będzie można to sprawdzić.

    Odpowiedz
mx
mx 15:17 09-10-2025

Jak to w Grupie Orange, wiadomo co, nie wiadomo kiedy.

Odpowiedz
Damian
Damian 16:19 09-10-2025

Proszę zróbcie porządek z tą mapką bo nie idzie nic z niej wyczytać.bardzo przydatny byłby spis miejsc gdzie powstały nowe nadajniki

Odpowiedz
Jackson
Jackson 19:34 09-10-2025

Witam. Czy i kiedy planujecie odpalenie 5 g w pasmie c na nadajniku Orange (26003) ID: T-55283 (N!)
Warszówek – gm. Pawłów, Warszówek 31 – wieża T-Mobile? Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:48 14-10-2025

    Na ten moment nie mamy tej lokalizacji w planach. Również pozdrawiam

    Odpowiedz
Janek
Janek 21:01 09-10-2025

W lublinie cos cienko z tym internet na ulicach nalkowskich metalurgiczna radości Czechowska zanka zasieg internetu

Odpowiedz
Robert
Robert 22:19 09-10-2025

Barwice 78-460 Zachodniopomorskie przeszło modernizację i brak 5G nawet tego DSS2100, wszędzie dookoła dołożono 5G 700 a tam gdzie nie ma to działa DSS2100. Co my gorsi jesteśmy jako mieszkańcy masteczka ? Przy podpisaniu umowy obiecanki wciskają konsultańci ale jak zapytam na infolinii to brak wiedzy na temat 5G

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:57 14-10-2025

    To jakie częstotliwości i technologie wykorzystywane są na konkretnej stacji zależy m.in. od potrzeb sieciowych, możliwości technicznych i biznesowych, ukształtowania terenu, typu zabudowy. Każde uruchomienie poprzedza analiza radiowa, która określa czy i z jakich technologii warto w tej lokalizacji korzystać.

    Odpowiedz
GrajekOnline
GrajekOnline 22:29 09-10-2025

A wiadomo kiedy konkretnie nastąpi wyłączenie 3G i włączenie LTE900 w byłym województwie Wałbrzyskim? Oficjalne informacje są ogólne i że będzie to w październiku.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:26 13-10-2025

    Planowo w przyszłym tygodniu i wszystko wskazuje na to, że tak będzie.

    Odpowiedz
Danuta Rzymanek
Danuta Rzymanek 22:52 09-10-2025

My w Kosobudz,lubuskie chcielibyśmy jakikolwiek G .Nie ma wcale zasięgu, internet też oczywiście 0 .Jak tu żyć?

Odpowiedz
Goosc
Goosc 22:55 09-10-2025

To całe 5G700 to pic na wodę fotomontaż, nie radzę się tym jarać, zresztą operatorzy sami to przyznali. Na moim nadajniku jest, zero wzrostu prędkości pobierania, nie wzrósł zasięg, jedyne to wzrósł upload, ogólnie porażka.

Odpowiedz
Jarociniak
Jarociniak 23:17 09-10-2025

Kiedy odpalicie lte 700 mhz w mniejszych miejscowościach miasteczkach wsiach? Bo na moim nadajniku Tarce Jarocin brak

Odpowiedz
TeamPurple
TeamPurple 23:29 09-10-2025

Czy jest planowana jakąś nowa stacja w okolicach Iwli, Teodorówki 38-450? Zasięg tam od dawna jest bardzo słaby, najbliższe nadajniki w Zboiskach i Nowym Żmigrodzie są poprzyslaniane przez góry. Przydałoby się coś zrobić bo konkurencja działa.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:59 14-10-2025

    Na ten moment nie mamy w planach nowej stacji.

    Odpowiedz
Jackson
Jackson 09:15 10-10-2025

Dodam że T mobile już odpalił 5 g w pasmie c na tym nadajniku

Odpowiedz
mx
mx 18:29 10-10-2025

Okazało się, że na moim bts uruchomiono 5G w paśmie 700. W stosunku do LTE z agregacją 4 pasm zauważalnej poprawy nie widzę. Wręcz bywa gorzej – jak w LTE+ pobieranie max w nocy/min w szczycie było 240/100, tak w „5G” jest 340/40. A kosztuje mnie 9,90 więcej (5G dla firm). Może upload jest nieco lepszy – w okresie luzu w sieci dobija 100 Mbit/s. Latencja tak samo kiepska – nie spada poniżej 30 ms, bywa ponad 100.

Odpowiedz
Paweł
Paweł 22:17 10-10-2025

Pani Kingo czy Wasza firma planuje poprawić zasięg w tym rejonie?

Ponieważ na Zewnątrz budynków występuje 2G lub bardzo rzadko pojawi się LTE które i tak jest bardzo słabe.

Jedlnia -Kolonia, Kieszek, Jedlnia gmina Pionki Wasza konkurencja posiada wtym rejonie nadajnik RAD4406

Słupica, Maryno,Cudnow gmina Pionki Wasza konkurencja posiada wtym rejonie nadajnik RAD4407

Proszę o zamontowanie anten na początek 700 800 900

Z pewnością poprawiło by to zasięg w okolicy.

Odpowiedz
Patryk
Patryk 12:56 11-10-2025

Mam pytanie co do konkretnej miejscowości czy Orange rozbudowuje sieć do 5g 700 w miejscowości gradzanowo zbęskie gm. Radzanów ponieważ pojawia mi się symbol 5g chodź na razie tylko miga ale przy tym od razu się włącza pasmo o częstotliwości 700mhz.

Odpowiedz
asdf24
asdf24 09:31 12-10-2025

Tradycyjnie zapytam się jak tam idzie modernizacja w lubartowie (woj Lubelskie)? Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:46 14-10-2025

    Wszystkie stacje w Lubartowie są już po modernizacji.

    Odpowiedz
Mackul
Mackul 23:39 12-10-2025

A kiedy 5G 700 MHz Wetlina, Smerek i Cisna?

Odpowiedz
kahun22
kahun22 06:06 13-10-2025

śmieszne to 5G ludzie zgłaszają i dzwonią do operatora Orange że nie ma zasięgu a zadzwonić i złapać jedną lub dwie kreski to trzeba latać po dworzu i szukać zasięgu ale u nich jak zawsze wszystko jest okey tak samo jak w innych sieciach niestety u mnie łapka 👎

Odpowiedz
Adrian
Adrian 16:40 13-10-2025

a w Nowy Tomyśl (woj. wielkopolskie) zasięgu 5G jak nie było tak nie ma…

Odpowiedz
Tres
Tres 19:34 14-10-2025

Pani Kingo, chciałbym zapytać o C band na stacji bazowej o ID: 28930. Kilka dni temu działało a obecnie nie działa. Na mapie ta stacja nie ma C band (ale mapa chyba nie jest aktualna). Czy C band zostało na tej stacji uruchomione na dobre? Czy jest tam kilka anten skierowanych w różnych kierunkach? Chciałbym też zapytać czy przy uruchamianiu C band jest modernizowane przyłącze internetowe? Pytam ponieważ na tej stacji na LTE od dłuższego czasu występuje problem z nieudaną retransmisją pakietów TCP.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:15 15-10-2025

    A jaki to adres?

    Odpowiedz
asdf24
asdf24 08:45 15-10-2025

Na nowy nadajnik w okolicy ul. Gazowej nie ma co liczyć ?

Odpowiedz
Tres
Tres 09:30 15-10-2025

Modlniczka, ul. Różańskiego 32 – pylon reklamowy CH Futura Park

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:12 15-10-2025

    Na tej stacji nie nadajemy sygnału sieci 5G w paśmie C. Być może „złapał” Pani/Pan zasięg 5G (Cband lub DSS) z innej, dalszej lokalizacji. Przyłącze jest modernizowane, ale nie powinno mieć to wpływu na jakość transmisji. Być może przyczyną jest połączenie się z odległą stacją. Jeśli problem by się utrzymywał to polecam kontakt już z infolinią, będą mogli sprawdzić dokładniej sytuację dla konkretnego numeru telefonu.

    Odpowiedz
Tres
Tres 14:53 15-10-2025

To bardzo dziwne, byłem dzisiaj z telefonem pod stacją bazową i telefon łapał pasmo N78:
5G NSA
TAC 52889
PCI 230
ARFCN 640704
SS RSRP -104dBm
SS RSRQ -11dB

A dla LTE 2600:
CI 58606111
eNb 228930
CID 31
TAC 52889
PCI 230
BW 15MHz
EARFCN 3025
RSSI -51dBm
RSRP -79dBm
RSRQ -10dB
SNR 10dB
TA 0 (0m)

Czy to oznacza, że LTE jest z innej stacji a 5G z innej?

Odpowiedz
Dorota
Dorota 15:56 15-10-2025

Witam,
czy są przewidziane jakieś działania przy nadajnikach w Dębem Wielkim powiat Mińsk Mazowiecki, pytam bo obecny zasięg jest masakra, swobodnie z domach oddalony około 2km od nadajnika nie można w sposób normalny korzystać z telefonu, aby normalnie rozmawiać dość często trzeba wyjść na taras, z tego co wiem jest to problem występujący u znacznej ilości osób korzystających z usług Orange.

Odpowiedz
AdamMK
AdamMK 16:05 15-10-2025

Kiedy można liczyć na modernizację stacji Orange ID: T-35723? Czy jest przewidziane 5G? Lub jakaś modernizacja?

Odpowiedz
goosc
goosc 14:02 16-10-2025

Nic to nie zmienia, nie licz na poprawę.

Odpowiedz
Kicaj
Kicaj 17:02 16-10-2025

W Łomnicy na Zaciszu, pod Karpaczem, chyba jako jeden z niewielu szczęściarzy łapałem n78 przez równo 3 miesiące bez żadnych problemów. 600-800 mbit w.standardzie na dl i 80-100 w standardzie na upload, ping 15. Nadajnik Pochulanka Karpacz 9km, za to wprost na mnie i dobry modem. Od killu dni n78 jakby wyparowało, za to pojawiło się ubogie n28, nawet blokada pasma nic nie daje – po prostu n78 przestało docierać,… no nic – szczęście mnie opuściło, nadajnik zaczął dzielić moc z n28 i przez to n78 już nie dociera? 🙁 a było tak pięknie (teraz tylko 65-85mbit z agreagacja, za to play w rejonie stabilne 200-250mbit)

Odpowiedz
Hubert
Hubert 21:33 16-10-2025

Czy macie w planach jakąś modernizacje na stacjach w Zręcinie 38-457 i Kopytowej 38-459? W Zręcinie brak 5G, jest tylko LTE+, a w Kopytowej wyłącznie LTE800, a większość okolicznych stacji ma już 5G.

Odpowiedz
Paweł
Paweł 10:15 17-10-2025

Czy Orange ma w planach budowę nowego nadajnika w rejonie pow. zduńskowolskiego, gm. Szadek? Odkąd tylko pamiętam zasięg zarówno Orange jak i T-Mobile to istna tragedia. Moglibyście coś zrobić w ramach wspólnej spółki NetWorks odpowiadającej za nadajniki. Kiedy Play uruchomił w 2019 roku nadajnik w miejscowości Pratków (również gm. Szadek) w końcu dało się normalnie korzystać z sieci zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz budynku. Orange ma zero kresek zasięgu na 5G i tylko na zewnątrz budynku, a T-Mobile słabe LTE również na zewnątrz budynku (wewnątrz nic nie działa). Telefony łączą się z nadajnikiem w Rossoszycy w gm. Warta ponieważ jest on najbliżej.

Odpowiedz
Mysior
Mysior 20:31 19-10-2025

Kiedy możemy liczyć na uruchomienie 5G na stacjach bazowych (ID: 2509, 28920 oraz 28627) w Krzeszowicach woj. małopolskie?

Odpowiedz
LTE
LTE 09:40 23-10-2025

Nie, z tej samej.

Odpowiedz
Rozi
Rozi 15:55 23-10-2025

Witam,

Pani Kingo w gminie Ogrodzieniec, stacja !N w Ryczowie działa ponad rok i dlaczego nie było brane pod uwagę pasmo zasięgowe tzn. 700 MHz. Anteny tej częstotliwości nie obsługują, a LTE 800 jest ok w w/w miejscowości, a obok wsie mają szczątki tego sygnału … Jakaś pilna modernizacja by się przydała lub zwiększenie np. mocy nadawania bo jest mniejsza niż na bts w powiecie 😉
Pozdrawiam

Odpowiedz
PW
PW 10:40 31-10-2025

5G w paśmie 700 MHz nie daje klientowi zbyt wiele w wydajności w stosunku do 4G – dostępna szerokość pasma jest podobna, a tylko nieco większa gęstość widmowa 5G nie przełoży się znacząco na realną szybkość transmisji. Do tego, trzeba za to dodatkowo zapłacić – za urządzenie z 5G. Po stronie operatora korzyści są zdecydowanie większe.

Odpowiedz
GOSC1
GOSC1 11:01 08-11-2025

WITAM. Pytanko kiedy uruchomicie pasmo C na stacji Wólka, gmina Wartkowice 99-220. Bo 5g 2100 tu działa średnio

Odpowiedz
Mariusz
Mariusz 19:10 12-11-2025

Przydałby się upgrade nadajnika w Nowym Sączu Ziołowa 14 (ID: 26262). Brak 5G 700 MHz, brak pasma C, prędkości słabe, szczególnie w południe. A nadajnik zapewnia internet dużemu obszarowi

Odpowiedz
Rafał
Rafał 14:20 24-11-2025

Czy w Gminie Brzesko, małopolskie, północna jej część, nie w mieście, planujecie uruchomienie 5G w najbliższym czasie? Widzę, że zgody UKE są. Po wyłączeniu 3G, zasięg w budynkach się pogorszył na LTE.

Odpowiedz
Jarek
Jarek 20:49 24-11-2025

Pani Kingo. Po wyłączeniu 3G w 19-222 Wąsosz nadal słaby zasięg (1kreska Lte) na zewnątrz budynków (wewnątrz budynków brak zasięgu). Macie tam światłowód orange. Dlaczego aż tyle lat trzeba prosić o nadajnik w tej miejscowości? Wifi calling nie zawsze jest rozwiązaniem. Proszę o informację, czy jest planowany nadajnik w m.Wąsosz (nadajnik Play stoi tam od kilku lat). Pozdrawiam.

Odpowiedz
Silent
Silent 15:02 03-12-2025

Dzień dobry.
Czy jest jakiś roadmap włączenia 700MHz na wieżach „Majdan Sobieszczański – gm. Niedrzwica Duża, Majdan Sobieszczański” i „Wilkołaz Pierwszy – gm. Wilkołaz, Wilkołaz Pierwszy” w Lubelskim?
Lasy w okolicy dają dużo miejsc gdzie 1800MHz są na granicy połączenia, kilka procent poprawy przenikania na niskich częstotliwościach dałoby stabilny zasięg, więc upgrade bardzo oczekiwany.

Odpowiedz
ml13
ml13 14:20 16-12-2025

Pani Kingo, są może jakieś plany na nadajniku Leszcze – gm. Niwiska? Jest planowane 5G700? A może wykorzystanie pasma 3G900 na potrzeby LTE/5G?

Odpowiedz
Scroll to Top