Starsze technologie radiowe 2G i 3G są przez Was coraz mniej wykorzystywane. Rekordy bije zapotrzebowanie na transmisję danych. Taka jest natura rozwoju. Przychodzi nowe, a znika starsze. Czas na zmiany.
Ponad 96% danych w sieci mobilnej Orange „płynie” przez 4G/LTE, jedynie 3% pozostaje w 3G. Korzystanie z 4G/LTE, a w przyszłości także rozwój 5G, oznacza lepszą jakość rozmów i zdecydowanie szybszy internet. Aby móc rozwijać nowsze generacje sieci, potrzebujemy dla nich więcej „miejsca” czyli częstotliwości.
W USA, Europie i Polsce niektórzy operatorzy ogłosili już swoje plany wyłączenia starszych technologii. Również i my przymierzamy się do tego kroku - właśnie rozpoczęliśmy przygotowania. Nie mamy jeszcze ustalonej dokładnej daty wyłączenia 3G. Planujemy, że dla poszczególnych regionów Polski będą to lata 2024 - 2025.
Zapewniam, że zdajemy sobie sprawę, że część z Was dalej posiada urządzenia i korzysta z usług 3G. Dlatego będziemy zachęcać do przejścia na nowocześniejsze technologie. Przypomnę, żeby skorzystać z połączeń głosowych w sieci 4G/LTE konieczne jest:
- Posiadanie telefonu lub smartfona umożliwiającego połączenia w technologii VoLTE. Już dzisiaj wszystkie telefony, które kupicie w Orange, obsługują połączenia głosowe przez 4G/LTE.
- Posiadanie karty SIM 4G/LTE. W przypadku, kiedy korzystacie ze starej karty 2G/3G możecie ją za darmo wymienić w salonie Orange na kartę 4G/LTE.
Chodzi nam o to, aby wyłączenie starej technologii dla nikogo nie oznaczało kłopotów, dlatego zachęcamy do wymiany starych urządzeń i kart SIM.
A co z 2G? Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, bo ta technologia wspiera rozwiązania Machine-to-Machine. Dlatego w pierwszej kolejności zajmiemy się 3G. Na 2G przyjdzie jeszcze czas. Możecie być jednak pewni, że podobnie jak z 3G, dowiecie się o tym z dużym wyprzedzeniem.
Więcej na temat planowanego przechodzenia z technologii 3G na 4G/LTE, wymiany telefonów oraz bonusów, jakie dla Was przygotowaliśmy dowiecie się na stronie www.orange.pl/wykorzystajsiec oraz w naszych salonach.
Komentarze
A telefony, których w ofercie nie macie, wsparcia VoLTE oczywiście mieć nie będą?
OdpowiedzLista telefonów, ze wsparciem VoLTE będzie poszerzana. Pozdrawiam
OdpowiedzWszystko fajnie pięknie tylko zauważyłem że zasięg 3 g ma znacznie wiekszy zasięg czy tam pokrycie terenu bądź przenikanie do budynków na moim Samsungu a 52s 5g często gdy jest słaby zasięg lte to przełącza na pełny h plus i dodam że jest tak dosyć często
OdpowiedzZwiązane jest to ze specyfiką sieci i fizyką. Niższe pasma np 900 są pasmami „pokryciowymi, wyższe „pojemnościowymi”. Najprościej rzecz ujmując najłatwiej dać zasięg przy pomocy 2G ale prędkość i równoczesna obsługa wielu terminali to 5G, powodem jest ilość częstotliwości.
OdpowiedzWyłączenie 3G będzie wynikiem refarmingu pasma U900 do LTE900. Oznacza to, że tak naprawdę zmieniamy przeznaczenie częstotliwości używanej w chwili obecnej dla 3G na 4G. W praktyce oznacza to, że wspomniane pasmo nie straci na zasięgu, a raczej zyska możliwość obsłużenia większej ilości klientów w znacznie lepszej jakości.
OdpowiedzNa 3G mam pełny zasięg, a na 4G ledwo jedna, dwie kreski. Po przełączeniu na 4G zdecydowanie szybciej rozładowuje mi się bateria dlatego korzystam z 3G, które mi wystarcza do przeglądania internetu…. . Szkoda w związku z tym, że wyłączacie 3G… .
OdpowiedzPo wyłączeniu 3G zasięg pasma U900 będzie dostępny dla klientów w ramach LTE 900. Oznacza to, że jeżeli teraz jesteś w zasięgu 3G po refarmingu będziesz także w zasięgu 4G LTE w paśmie 900 MHz. Jeżeli chodzi o baterię, warto sprawdzić kwestie aktualizacji aplikacji i ściągania danych w tle – tak aby ten proces dział się świadomie, a nie „w tle”.
OdpowiedzTelefon wybierze jednak pasmo pojemnościowe, które charakteryzuje się „gorszym zasięgiem” wewnątrz budynków (1800, 2100 lub 2600 MHz) niż pasmo 900 MHz. Tak samo było jak w pasmie 2100 MHz działał UMTS – telefon wybierał zawsze „z automatu” pasmo pojemnościowe a nie zasięgowe. Dopiero wyłączenie UMTS 2100 pozwoliło na użytkowanie UMTS 900 MHz w dużych aglomeracjach i wnętrzach budynków
OdpowiedzProblemem jest ograniczenie VoLTE do listy telefonów które są na liście. U innych operatorów nie ma problemu żeby używać VoLTE na telefonie kupionym w sklepie, który obsługuje tą technologię. W Orange telefon musi być z listy. Na liście brak popularnych producentów, np. OnePlus, Motorola, Nokia, Asus, Honor – które funkcję VoLTE obsługują u innych operatorów.
OdpowiedzSystematycznie, niemal co tydzień do listy telefonów z VoLTE dodawana są nowe modele. Po stronie OPL zależy nam aby VoLTE działało poprawnie na wszystkich wdrożonych model.
OdpowiedzNabyłem drogą kupna, Nokie G20 i lipa bo nie ma VoLTE. Potrzeba więcej Waszego wsparcia dostępnych modeli na rynku. Do końca 2023 pewnie wymienię na inny model, ale nie zmienia to faktu…
OdpowiedzMiałem nadzieję na uwolnienie 900MHz do końca 2023 🙂
OdpowiedzJest jedna Nokia – Nokia 8.3, która wspiera w Orange usługę VoLTE. Nawet nie ma WiFi Calling.
OdpowiedzW LTE da się jeszcze wiele zrobić, np. uruchomić LTE800 na wszystkich stacjach, bo w miastach jest z tym słabo. LTE900 to będzie ledwie 5 MHz, gdzie LTE800 to 2x tyle i dostępne od ręki.
OdpowiedzDodam od siebie, że na Wasze pytania pod nickiem JLZ odpowiada Jolanta Langowska-Żurakowska, która kieruje w Orange projektem wyłączania 3G. Macie informacje z pierwszej ręki 🙂 Pozdrawiam
OdpowiedzWidać ze fachowo odpowiada ta osoba wiec specjalista w tej dziedzinie
OdpowiedzJa odpowiadam za komunikację w tym projekcie 🙂
OdpowiedzI to mi się podoba ?
OdpowiedzMowa jest o poszerzeniu listy telefonów z obsługą VoLTE. Poza drobnymi wyjątkami telefon aby działał z usługą VoLTE, musi być z dystrybucji Orange. Czy są plany na zmianę tej tendencji, aby działały telefony nie tylko z dystrybucji Orange?
OdpowiedzTak jak pisałam, w OPL zależy nam aby VoLTE działało dobrze na zaimplementowanych telefonach, dlatego dokładnie testujemy każdy wprowadzany telefon z VoLTE. Dbamy też o rozszerzenie listy telefonów, ale nie tracąc przy tym na jakości. Do wyłączenia 3G mamy jeszcze jednak trochę czasu i będziemy sytuację analizować na bieżąco oraz podejmować decyzje.
OdpowiedzMoże warto temat poruszyć na łamach forum Nasz Orange. Dyskusja ekspertów z użytkownikami zawsze jest owocną dla obu stron.
OdpowiedzA co jeżeli jest sobie miejscowość która ma tylko 2G i 3G to nie będzie już miała łączność komórkowej a co jeżeli klient nie ma stałego łcza internetowego bo w jego miejscowości nie ma
OdpowiedzPlanujecie rozszerzenie obsługi VoLTE i Wi-Fi Calling na telefony spoza oferty? Przykładowo Pixel 4 XL bez problemu może skorzystać z obu tych technologii bez żadnych problemów. Niedostępny w Polsce, ale bez problemu może dalej działać.
OdpowiedzZależy nam, żeby VoLTE działające w naszej sieci spełniało wszystkie wymagania jakościowe, dlatego implementujemy tę technologię tylko na urządzeniach, które mieliśmy okazję przetestować przy ścisłej współpracy z producentami telefonów. Dokładamy największych starach, aby lista telefonów z VoLTE była jak najszersza.
OdpowiedzJak widać nie jest to wymagane, skoro ja dorzuciłem obsługę obu tych technologii w telefonie niedostępnym w naszym kraju. Zastanówcie się nad większym otworzeniem tych funkcji zamiast agresywnie blokować te funkcję. Sprzedawana w Polsce Moto g7 nie powinna mieć z tym problemu, ale u was nie działa ponieważ nie była u was sprzedawana. To idiotyzm 😉
OdpowiedzA co ze starszymi urządzeniami obsługującymi VoLte? Np. LG V30?
OdpowiedzW przypadku starszych telefonów najprawdopodobniej trzeba je będzie wymienić na nowe, dlatego też informujemy o wyłączeniu 3G odpowiednio wcześniej, aby każdy mógł podjąć odpowiednie kroki i pomóc swoimi najbliższym – jeżeli będzie taka potrzeba. Obecnie wszystkie telefony z naszej oferty wspierają VoLTE. Natomiast jeżeli chodzi o starsze modele, można je albo oddać do recyklingu w ramach programu RE
OdpowiedzTutaj problemem nie jest urządzenie, które wspiera daną technologie, tylko wasza wybiórczość w obsługiwaniu tych dwóch funkcji tylko do urządzeń sprzedawanych u was
OdpowiedzA to nie jest tak, że jak telefon nie obsługuje VoLTE (czy to ze swojej charakterystyki, czy że nie jest „namaszczony” przez Orange) po prostu na czas połączeń będzie spadał do 2G? Jakość może gorsza, ale gadać przecież chyba będzie szło.
OdpowiedzNo i skoro taki telefon działa, spełnia swoją rolę, to po co nowy i kolejny elektrośmieć na naszej i tak już zaśmieconej planecie…
Pytanie do p. JLZ: czy jako zwykły klient mogę mieć jakikolwiek wpływ na listę telefonów które są dodawane do listy? Wśród mojej rodziny są takie telefony jak: Motorola G9 Plus, Motorola G8 Power, Nokia 2.2 – wszystkie „technicznie” obsługują VoLTE ale żaden nie jest na liście. Po usunięciu 3G wszystkie one będą wykonywać rozmowy po 2G (z wykorzystaniem bardzo starego kodeka AMR NB, czyli podła jakość rozmów). Dużo osób pyta też o Zenfone 8 (który obsługuje 5G, ale tu też rozmowy będą po 2G – sic!).
OdpowiedzMamy świadomość, że nie wszystkie telefony z których korzystają nasi klienci obsługują VoLTE, stąd komunikat o wyłączeniu sieci 3G został ogłoszony ponad 1,5 roku przed planowanymi zmianami, tak aby każdy miał okazję przygotować się do zmian i uwzględnić potrzebną wymianę urządzeń do początku 2024 roku. Z drugiej strony cały czas lista telefonów z VoLTE będzie się rozszerzać, będą to jednak w większości nowe modele.
OdpowiedzP. Wojtek napisał, że „Ponad 96% danych w sieci mobilnej Orange „płynie” przez 4G/LTE, jedynie 3% pozostaje w 3G.” A jak to wygląda w przypadku połączeń głosowych? Ile % połączeń jest wykonywanych w 4G (VoLTE), ile w 3G a ile w 2G? Z powodu ograniczenia listy urządzeń VoLTE do określonej listy, procent połączeń po 3G jest w OPL znaczący, powinniście mieć to na uwadze. Wszyscy ci klienci w momencie wyłączenia 3G odczują mocną degradację jakości w połączeniach głosowych.
OdpowiedzJeżeli chodzi o połączenia głosowe, to większość wykorzystywana jest w sieci 4G LTE (czyli przez VoLTE). Z miesiąca na miesiąc te procenty też rosną.
OdpowiedzWażne że 2G zostaje i moja mhm…..20 letnia karta sim i 15 letni Samsung będą dalej działać ?? Tzn bedzie się dało dzwonić i wysyłać sms ??
OdpowiedzKażdemu według potrzeb 🙂
OdpowiedzA czy zdajecie sobie Państwo sprawę, że są miejsca gdzie krucho nawet z zasiegiem 2G? Np. na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej jest sporo takich miejsc i co jest z tym robione, nawet zgłaszane przez abonamentów?? Można spodziewać się nowych stacji? Bo są stawiane, ale nie tam gdzie jest potrzeba, tylko w miastach gdzie są przeciążone …
Pozdrawiam.
OdpowiedzMam seniora w rodzinie który mówi że szybciej zmieni operatora lub zlikwiduję telefon niż kupi smartfona . Za niedługo pewnie będzie informacje o likwidacji telefoni stacjonarnej i przejście na VoIP bo jest światłowód . Super zaczniemy listy pisać i poczta zarobi na znaczkach. .
OdpowiedzNie koniecznie trzeba kupować smartfona, można kupić telefon tradycyjny np. taki z klapką jak Orange Neva Link.
OdpowiedzRozumiem, że jeśli ktoś ma sprawny telefon, który nie obsługuje 4G, to nieodpłatnie wymienicie na telefon, z podobną specyfikacja techniczną?
Odpowiedz